Avioliitto raamatun valossa

Raamatun tutkiminen

Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 01. Tammi 2018 21:14

Ps. 86:11

Herra, neuvo minulle tiesi, että noudattaisin sinun totuuttasi. Paina sydämeeni syvälle pyhä pelko nimeäsi kohtaan.

Matt. 7:21

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon

Saarnaaja 5:4

Kun teet Jumalalle lupauksen, niin täytä se viivyttelemättä, sillä hän ei mielly tyhmiin. Täytä siis, minkä lupaat.

Matteus 12:36-37

Minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili.

Sanojesi perusteella sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi.

Joh 8:10-11

Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?"

"Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."

--

Oletteko koskaan miettineet, mitä Kristus piirsi maahan? Ei kai mitään ristikkoja. Vaan hän kirjoitti naisten nimiä, joita nämä miehet olivat katsoneet salaa ja himoiten.

Monet käyttävät tuota siihen, että oikeutetaan aviorikos. Mutta Kristus ei sanonut, että "mene ja tee uudestaan huorin".

Kuten itse sanakin kertoo, avioliitto on liitto.

Se ei ole "miehen ja naisen välinen liitto"; vaan miehen, naisen ja Jumalan välinen liitto.

Jos ihminen antaa toiselle ihmisen lupauksen aviosta ja Jumalalle: sitten rikkoo sen, niin miksi tällaista ihmistä kutsutaan?

Eikö petturiksi, luopioksi ja valehtelijaksi?

Sama koskee miehiä, jos olette hylänneet vaimonne aikaisemmin: te olette jättäneet jälkeenne aviorikoksen. Tehkää kääntymyksen hedelmä, niin Jumala antaa teille anteeksi syntinne.

Ettekö osaa lukea mitä Kristus on teille sanonut, vai ettekö vain välitä kun sydämenne on niin paatunut ja rakastaa maailmaa?

Jos Jumala haluaa antaa naiselle toisen miehen, Jumala sitten tappaisi sen vanhan, eikös niin? Vaikka kuningas Daavid halusi naimisiin jo naimisissa olevan naisen kanssa: ei Jumala tappanut tätä miestä, vaan kuningas Daavid tappoi sen miehen - joka oli syntiä, ja sellaisen ajatteleminenkin on siten myös syntiä.

Ja jos sellaista toivotte sydämessänne, niin mitä on perkeleestä sanottu: eikö niin, että saatana on murhan ja valheen isä?

Kun katson tätä uskovaisten joukkoa Suomessakin: niin murhahenki ja valhe siellä rehottaa. Lapset ansaitsevat totuuden.

Luuk. 14:26

Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.


Sananl. 10:12

Viha ajaa ihmiset toisiaan vastaan, rakkaus peittää paljotkin rikkomukset.

--

Jos taas on esim. pahoinpitelyä, niin tätä varten on esivalta: jos ei muu auta. Jos taas tuntuu, että on ikäänkuin orjana avioliitossa: mitä meille on opetettu orjista?

1. Kor. 7:21-22

Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.

Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.

Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.

--

Avio ei kuitenkaan ole orjuus, vaan liitto. Aviota ei voi verrata orjuuteen, kuten ensimmäinen eronnut vaimoni teki, koska avioliitto on liitto myös Jumalan kanssa: jos rikkoo liiton Jumalan kanssa, ei asia mene niin että Poika tulee väliin estämään, oikeudenmukaisen tuomion tällaiselle avionrikkojalle, koska Poika ja Isä ovat yhtä ja yksimielisiä.

Ei Kristus tullut meitä pelastamaan Jumalan oikeudelta, vaan synniltä. Jos ehdoin tahdoin tekee syntiä, niin tällaista kohtaa helvetin tuli eikä pelastus - varsinkin kun tällaista opetatte, niin tuomiotanne vain joudutatte.

Asia on näin yksinkertainen ja tämä on Jumalan suora tie.

Ainoa myönnytys aviossa on annettu, jos toinen puoliso eroaa eikä ole uskossa. Tämä ei kuitenkaan anna naiselle lupaa mennä toiselle miehelle, vaan tällöin voi rauhassa elää yksinään eikä tarvitse pyrkiä tämän henkilön kanssa takaisin naimisiin.

Eivätkö monet ole vankeina? Ja elä myös yksin? Jos Pyhän Hengen voimasta: voi nousta kuolleista, niin eikö varmasti; Jumala anna rauhan elää yksin, jos vain ihmisellä on tahtoa palvella Jumalaa ja tahtoa noudattaa totuuden tietä?

1. Kor 7:8-17

Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.

Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.

Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.

Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.

Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.

Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?

Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa.

--

Avioliiton tarkoitus vanhassa liitossa oli eri. Se ennenkaikkea tarkoitti sitä, että kun miehellä oli useampi vaimo: Jumala oli siunannut miestä. Ja onhan se aika miehekästä, jos voi elättää ja pitää onnellisena useampaa vaimoa.

Yksi harhaoppi on se, että Kristus olisi miehiltä riistänyt tämän oikeuden.

Voimme lukea, että ainoastaan seurakunnan vanhimmistolla ja vastuuhenkilöillä: on erityinen velvollisuus pidättäytyä useammasta vaimosta.

Eräät nimittäin opettavat, omaksi turmiokseen, että miehelle ei voisi olla useampaa vaimoa. Myöhemmin veljemme Paavali sanoo, että näitä meidän tulee pitää esikuvinamme: täten ei ole enää erityistä tarkoitusta, kenelläkään miehellä itselleen kerätä useampaa vaimoa.

1. Tim. 3:2-3

Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa.

--

Se ei ole kiellettyä, että on useampi vaimo: mutta jokaisen tulee ennenkaikkea pyrkiä olemaan sellaisena, kuin kutsun saadessaan oli. Jos olit yksin, älä etsi vaimoa: vaan etsi ensin Jumalan valtakuntaa, niin Jumala antaa sinulle myös vaimon jos sellaista tarvitset.

Meille on annettu yksinkertainen sana siitä, mitä varten avio on tässä uudessa liitossa. Kun ihminen voi rakastaa kumppania Kristuksen kautta: lähimmäisenrakkaudella, liitto ei perustu hekumaan ja ihastukseen, joka karisee ajan kanssa. Jos liitto perustuu johonkin tällaiseen maalliseen, niin siitä tulee ennenpitkään pettymys.

Kristuksen rakkaudella, voi rakastaa vihollistaankin: joten eikö varmasti myös aviokumppania? Miksi siis uskovaiset eroavat? Eivät he tunne Kristusta eivätkä Jumalaa: vaan elävät kuin pakanat ja pahemminkin, koska ovat jo kerran tulleet tuntemaan totuuden tien; heille olisi parempi ollut, jos eivät koskaan olisi uskon tietä löytäneetkään.

Minä olen mennyt 4 kertaa naimisiin elämässäni, mutta nämä naiset ovat olleet uskottomia ja maailman houkutukset ja harhaoppi ovat heidät temmanneet tuuliinsa.

Kuitenkin, toivon että jokainen tulisi takaisin ja sitten: eläisin 4 naisen kanssa ja tämä on Jumalan tahto.

Entä jos juutalainen kääntyy, Mooseksen liitosta: Kristuksen liittoon ja hänellä on kaksi vaimoa: kumman hänen tulisi hylätä?

Monet ovat minulle sanoneet, että olen väärässä ja minun tulisi hylätä vaimoni.

Näistä ihmisistä on kirjoitettu seuraavaa:

Tim 4:1-3

Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia.

He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.

Nämä kieltävät menemästä naimisiin...

--

Myös Mooseksen laissa, on naiselle annettu tasa-arvoa:

2. Moos. 21:10

Jos isäntä ottaa toisen vaimon, hän ei saa vähentää ensimmäisen ruokaa, vaatetusta eikä aviollisia oikeuksia.

--

Mutta nainen on miehensä alamainen, kuten laki sanoo. Naisen alamaisuus perustuu kahteen asiaan: siihen, että nainen viekotteli miehen syömään tiedon puusta; siksi naisen tulee olla nyt hiljainen ja siihen, että rangaistuksena nainen tehtiin miehelle alamaiseksi.

Koska avio on ruumiin liitto, myöskin tämä ruumiin kuoleman laki meitä hallitsee: eihän meidän ruumistamme Kristus tullut pelastamaan, vaan sielumme? Tästä syystä, tämä naisen laki on yhä voimassa.

Kuten veljemme Paavali sanoo, nainen on heikompi osapuoli. Tästä syystä nainen ei saa lainkaan opettaa, eikä puhua seurakunnassa: koska nainen on alttiimpi perkeleen eksytyksille ja tällöin vaarannetaan koko seurakunta.

Ainoa syy miksi nainen voi puhua ja opettaa, on se: jos nainen on profeetta.

Yksi eksytyksen muoto nimittäin on se, että raamatun sana jotenkin olisi "vanhentunut".

Tämä on väärin ja raamattu opettaa myös tästä:

Room. 12:2

Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.

1. Moos 3:16

Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".

1. Piet. 3:7

Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne.

1. Tim 2:11-12

Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.

Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

1. Kor 14:33-38

... Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa.

Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.

Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?

Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.

Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

--

Tällaisia samanlaisia kysymyksiä, Kristus esitti lainoppineille: ja he vihasivat Kristusta, niinkuin minuakin uskovat vihaavat koska kerron totuuden.

Lisäksi, uskovia ei sido mikään pakko mennä naimisiin maistraatissa tai valtionkirkossa.

Raamatussa kun ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "avioliittoon vihkiminen" sen on valtionkirkko itse keksinyt, kerätäkseen ihmisiltä rahaa ja asettaakseen pappinsa itse Jumalan paikalle: aviota ei siis enää muodosteta yhtymällä kun Jumala liittää kaksi yhdeksi, vaan kun pappi "vihkii" avioparin ja julistaa heidät aviopuolisoiksi.

Tämä on törkeää ja pilkkaa itse Jumalaa: eikä ole kyse siitä, vihkivätkö nämä pakanapapit homoja vai heteroita, kun itse vihkitoimitus on Jumalan ja avioliiton pilkkaamista: raamatussa ei yksinkertaisesti ole olemassa termiä "avioliittoon vihkiminen" ei uudessa eikä vanhassa testamentissa.

Lisäksi Suomen pakanalaissa on laki, joka sanoo että miehellä ja naisella on lupa erota. Kun uskovainen sitoutuu tähän pakanalakiin, joko maistraatissa tai pakanapapin kautta: niin miten sopii yhteen valhe ja totuuden tie?

Jumala on antanut jo yhden ainoan oikean lain: se on Mooseksen laki. Jos haluatte ehdoin tahdoin sitoa itsenne lakiin, niin siinä teille laki: joka on oikea.

Ei ole mitään syytä, ehdoin tahdoin sitoa itseään Suomen pakanalakiin: Suomessa on täysin laillista, elää kristillisessä avioliitossa, sitä vain kutsutaan tässä pakanamaassa "avoliitoksi".

Tässä on raamatun avioliitto: ja se on yksinkertainen, suora Jumalan tie; tarvittaessa mennään naimisiin ensi treffeillä, ilman kihlaustakaan ja pysytään yhdessä, kunnes kuolema erottaa.

Aviolla on myös uudessa liitossa yksinkertainen tarkoitus: haureuden syntien välttäminen. Kun kaksi ihmistä palvelee Jumalaa ja on siis sama Isä: avio voidaan muodostaa myös yksinkertaisesti, Jumalan suoran tien mukaisesti.

1. Kor 7:1-2

Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

1. Moos 24:63-67

Eräänä iltana Iisak lähti kävelemään, ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kamelikaravaanin lähestyvän.

Kun Rebekka puolestaan näki Iisakin, hän pudottautui kamelinsa selästä
ja kysyi palvelijalta: "Kuka on tuo mies, joka tulee tuolta meitä vastaan?" Palvelija vastasi: "Hän on minun isäntäni."

Silloin Rebekka otti huivin ja peitti kasvonsa.

Palvelija kertoi Iisakille kaiken, mitä oli tapahtunut.

Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran telttaan ja otti hänet vaimokseen. Iisak rakasti häntä ja sai lohdun äitinsä kuoleman tuottamaan suruun.

--

Avioliitto on erityisen pyhä, koska Jumala muodosti sen jo paratiisissa: tällöin ei vielä ollut syntiinlankeemusta ja ihminen oli viaton. Raamatussa on siis kolme liittoa: avioliitto, Mooseksen liitto ja Kristuksen liitto.

Eräs eksytyksen muoto on ns. lakiuskovaisuus. Se tarkoittaa, että ikäänkuin olisi nyt kaksi liittoa samaan aikaan voimassa: Mooseksen ja Kristuksen liitot.

Tämä ei ole totta. Mooseksen liitto ja laki ovat voimassa toki, kuten Kristus sanoi "kunnes kaikki katoaa" mutta ei voi olla samaan aikaan, kummassakin liitossa.

Tämän vastakohta taasen on laittomuus, ja että Kristuksen omat voisivat tehdä mitä tahansa koska Jumala antaa anteeksi.

Kuten veljemme Paavali asian sanoi "laki on hyvä ja pyhä" mutta sen tarkoitus on vain osoittaa synti: ei antaa meille elämää. Elämän saamme Kristuksessa, Hänen verensä uhrin tähden. Laki on silti hyvä kasvattaja. Ja sitä tarvitaan aina siellä, missä syntiä on: siksi lain opetus, on tärkeä virka, mutta vain harvojen pitää opetusta alkaa harrastamaan koska se on vastuullinen ja vaikea virka.

Kun synnymmä uudestaan, me kasvamme kiinni Kristukseen: ja kun kasvamme, meitä opetetaan ja meistä tulee kuin Kristuksen kaltaisia ja mehän tiedämme, että Kristuksessa ei ollut syntiä: Jumalan lapsi siis ei kasva ja juurru laittomuuden tekoihin, vaan juurtuu Kristukseen; ja tulee Kristuksen rakkauden vaikutuksen kautta, lainmukaiseksi niin että lailla ei yksinkertaisesti ole enää valtaa tuomita meitä.

Asia ei mene niin, että ihminen yhäti rikkoo lakia elämäntapanaan ja vieläpä opettaa muillekin elämään laitonta elämää: pois se!

1. Tim 1. 5-11

Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.

Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia.

He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.

Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.

Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten,..
siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, .. VALEHTELIJOIDEN, VALAPATTOJEN ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat VASTOIN TERVETTÄ OPPIA.

Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

Room. 2:12-16

Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

--

Mooseksen liitossa, aviossa oli laki että mies voi hylätä naisen erokirjalla.

5. Moos. 24:1

"Jos joku ottaa vaimon ja nai hänet ja vaimo ei häntä enää miellytä, sentähden että mies on tavannut hänessä jotakin häpeällistä, ja hän kirjoittaa hänelle erokirjan ja antaa sen hänen käteensä ja lähettää hänet pois talostaan,

--

Kristuksen liitossa, tätä lakia ei ole eikä mies saa hylätä vaimoaan, muutoin kuin huorinteon eli pettämisen vuoksi.

Kristus myös painottaa, että vaikka naisen hylkäisi mies: se ei oikeuta tätä naista menemään toiselle miehelle.

Avioliitto on lihan liitto, ja se pysyy voimassa kunnes aviokumppanin liha kuolee.

Matt. 5:32

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

Matt. 22:30

Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.

--

Mooses teki virheen, säätäessään lain, että mies saa erota: tämä oli Jumalan tahtoa vastaan.

Mooses halusi miellyttää ihmisiä ja tästä Mooses sai rangaistuksen, eikä päässyt koskaan perille luvattuun maahan, vaan ainoastaan hänen sallittiin nähdä se etäältä.

5. Moos. 34:4-5

Ja Herra sanoi hänelle: "Tämä on se maa, jonka minä valalla vannoen olen luvannut Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, sanoen: 'Sinun jälkeläisillesi minä annan sen'. Minä olen nyt antanut sinun omin silmin nähdä sen, mutta sinne sinä et mene."

Ja Herran palvelija Mooses kuoli siellä Mooabin maassa, Herran sanan mukaan.

--

Jumala on ilmoittanut selvästi, että ei hyväksy avioeroa. Valitettavasti, ihminen vääntää Jumalan suoran tien vääräksi.

Siksi tämä avioliiton opetuskin, on pitkä ja sekava koska eksytys ja saatanan valhe on näinä aikoina moninainen.

Avio kun kuitenkin on varsin yksinkertainen: että kaksi ihmistä lupaa toisilleen olla yhdessä, kunnes kuolema erottaa: ja pitävät tämän lupauksen.

Tarjolla on monenlaista harhaanjohtavaa opetusta, miksi olisi muka oikeus erota ja ottaa toinen aviokumppani: ja jättää tuo toinen kumppani, kuin nalli kalliolle.

Jos mies hylkää vaimonsa ja ottaa uuden, aviorikos jää voimaan.

Mal. 2:16

-- Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot. Varokaa hylkäämästä vaimoanne!

--

Kristuksen liitossa: avio on erityisen tärkeä ja pyhä, koska se muistuttaa Jumalaa siitä ajasta, kun ihminen vielä oli viaton ja syntiinlankeemusta ei ollut.

Meillä on erityisasema Jumalan lapsina ja erityinen viattomuus tässä maailmassa, koska synnymme uudestaan: uusina luomuksina, ylhäältä taivaasta. "Se mikä ennen oli, on kuollut pois".

Siksi on erityisen törkeää, että tämä viattomuus häpäistään ja aviota ei pidetä lainkaan uskovien keskuudessa kunniassa. Me muistamme, mitä Kristus sanoi kun hän tuli Jumalan kansan luokse: mistä hän ennenkaikkea syytti koko kansaa, sama tilanne on nyt ja paatumus on suuri!

Matt. 16:4

Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki." Ja hän jätti heidät ja meni pois.

Mark. 8:38

Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa."

--

Siksi veljemme Paavali painottaa, että pidämme kaikin tavoin avioliiton kunniassa: myös Kristuksen liitossa.

Hepr. 13:4

Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.

--

Raamatussa on olemassa kolme eri liittoa: Mooseksen liitto ei voi olla samaan aikaan Kristuksen liiton kanssa, mutta avioliitto on koko ihmisen suvulle asetettu ja se on myös voimassa; Kristuksen liitossa, huolimatta siitä että väärät opettajat jotkut väittävät että ihmisillä olisi oikeus erota ja mennä uusiin naimisiin.

Miehen kylkiluusta tehtiin vaimo, koska luomakunnasta ei löytynyt miehelle kumppania avuksi.

1. Moos. 2:18,20,22

Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen."

Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.

Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo ...

---

Me Jumalan lapset, tiedämme että Jumalan huoneessa on käynnissä suuri eksytys. Tiedämme myös, että Jumala on omilleen tämän jo ilmoittanut kauan sitten 2. Tess. 2 kirjeessä profetian hengen kautta.

Luonnollisesti, perkele haluaa erityisesti turmella avioliiton, koska tällöin myös lapset kärsivät.

Kristus toi avioliittoon siis Jumalan mielen mukaisen tasa-arvon ja sanoi, että miehenkään ei ole lupa erota. Mies saa hylätä vaimonsa vain huorinteon vuoksi, naisella ei kuitenkaan edelleenkään ole oikeutta erota: mutta jos eroaa, niin hänen pitää elää yksin.

Minun eronnut vaimoni otti uuden kasteen Patrick Tiaisen lahkossa ja tuli sitten vasta, vuosien jälkeen jo uskoontulostaan "elävään uskoon". Hänelle opetettiin, että vaikka hän oli mennyt kanssani naimisiin ja oli jo raskaana: että "Jumala antaa uuden miehen".

Tiaisen lahko on ikäänkuin jäävuoren huippu tästä vallitsevasta eksytyksestä uskovien keskuudessa. Erityisestä tämä helluntai-lahkojen suuntaus on täynnä haureutta ja aviorikosta.

Kuten veljemme Paavali sanoo, jos nainen eroaa: eläköön sitten yksin tai sopikoon miehensä kanssa.

Lisäksi vaimoni painotti, että hän tunsi olevansa minun orjani.

Toivon, että hän jaksoi lukea tämän tekstin loppuun ja rukoilen, että moni tämän kautta pelastetaan ja tulette pois eksytyksestä: kääntymykseen ja katumukseen.

Pysykää erossa visusti niistä, jotka vääristävät Jumalan sanaa "tulkinnoilla" ja ties millä verukkeella. Älkää saastuttako itseänne näiden seurassa.

Juud. 1:23

Pelastakaa ne, jotka voitte, temmatkaa heidät tulesta! Toisia taas säälikää kavahtaen heitä, inhotkaa jopa heidän ruumiinsa tahraamaa vaatetta.

Jaak 5:19-20

Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin,
niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.

Tit. 3:10-11

Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.

Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

Sananlaskut 10:12

Viha ajaa ihmiset toisiaan vastaan, rakkaus peittää paljotkin rikkomukset.

Aamen.
Viimeksi muokannut totuuspelastaa päivämäärä 05. Tammi 2018 10:03, muokattu yhteensä 1 kerran
totuuspelastaa
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 03. Tammi 2018 11:41

1. Tess. 4:1-8

Sitten vielä, veljet, me pyydämme teitä ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa, että te, niinkuin olette meiltä oppineet, miten teidän tulee vaeltaa ja olla Jumalalle otolliset, niinkuin vaellattekin, siinä yhä enemmän varttuisitte.

Tiedättehän, mitkä käskyt me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.

Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;
ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.

Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.

Sentähden, joka nämä hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.
totuuspelastaa
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Tammi 2018 21:41

Totuuspelastaa, sinulla on ilmeisen paljon vaikeuksia elämässäsi seksuaalisella alueella ja käsityksesi avioliitosta poikkeaa räikeästi Jumalan sanassa ilmoitetusta. Lainaan tähän pätkän yllä kirjoittamastasi.

totuuspelastaa kirjoitti:Avioliiton tarkoitus vanhassa liitossa oli eri. Se ennenkaikkea tarkoitti sitä, että kun miehellä oli useampi vaimo: Jumala oli siunannut miestä. Ja onhan se aika miehekästä, jos voi elättää ja pitää onnellisena useampaa vaimoa.

Yksi harhaoppi on se, että Kristus olisi miehiltä riistänyt tämän oikeuden.

Voimme lukea, että ainoastaan seurakunnan vanhimmistolla ja vastuuhenkilöillä: on erityinen velvollisuus pidättäytyä useammasta vaimosta.

Eräät nimittäin opettavat, omaksi turmiokseen, että miehelle ei voisi olla useampaa vaimoa...
Se ei ole kiellettyä, että on useampi vaimo...


Kirjoitat aivan humpuukia.

Joillakin Raamatun henkilöillä tosin oli useampikin vaimo, mutta Jumalan tahto se ei ollut, kun Hän loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Tarkoitus oli, että (yksi) mies ja (yksi) nainen liittyvät toisiinsa ja tulevat näin aviopuolisoiksi, yhdeksi lihaksi, elävät yhdessä, rakastavat toisiaan ja hankkivat lapsia. Minua suututtaa kirjoituksesi ja tavattoman pitkä repostelusi. Sinulla on ilmeisen paljon tällä alueella vaikeuksia, kun kerroit, että Sinulla on ollut neljä vaimoakin. Sellainen peli ei nyt vaan vetele. Toivon, että saat armon tulla mielenmuutokseen (parannukseen).

Muistutan vielä, että Raamattu ottaa miehen ja vaimon välisen liiton esikuvaksi Kristuksen ja seurakunnan liitosta. Raamattu kuvaa seurakunnan Kristuksen morsiamena ja vaimona, kaikissa raamatunpaikoissa yksikössä.
Jukka
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 05. Tammi 2018 10:08

Monet sanovat minulle samaa: että opetukseni on väärä. Silti sinullakaan, ei ole ainuttakaan raamatun sanaa väitteidesi tueksi vaan ainoastaan oma mielipiteesi asiasta.

Jumalan tahto oli antaa kuningas Daavidille monta vaimoa. Useampi vaimo oli Jumalan siunaus miehelle. Antoiko Jumala kuningas Daavidille lahjaksi syntiä? Sinä väität niin ja siten: pilkkaat Jumalaa.

Minä en ole ottanut useampaa vaimoa, vaan kun edellinen on eronnut: olen etsinyt uuden. Nykyään pyrin siihen, että jos edes yksi näistä edellisistä tulisi takaisin.

Raamatussa sanotaan, että vaimo tulee olla ja olen vain noudattanut, mitä on käsketty:

1. Kor. 7:2

mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

--

Uudessa liitossa, tällainen maallinen asia kuin useampi vaimo: on toissijaista. Meille on ilmoitettu, että on riittävästi kun on ruokaa ja vaatteet: tämä on siis normaalia, vähemmän on köyhyyttä enemmän on jo rikkautta.

Sananlaskut 30:7-9

Kahta minä sinulta pyydän -- niin kauan kuin elän, älä niitä kiellä:
pidä minusta kaukana vilppi ja valhe, älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen.

Jos saan kovin paljon, saatan kieltää Jumalan ja kysyä mielessäni: "Mikä on Herra?" Jos ylen määrin köyhdyn, saatan varastaa ja vannoa väärin, rikkoa Jumalani nimeä vastaan.

1. Tim 6:6-10

Suuri rikkauden lähde usko kyllä onkin, kun tyydymme siihen mitä meillä on.

Emme me ole tuoneet mitään mukanamme maailmaan emmekä voi viedä mitään täältä pois.

Kun meillä on ruoka ja vaatteet, saamme olla tyytyväisiä.

Ne, jotka tahtovat rikastua, joutuvat kiusaukseen ja lankeavat ansaan, monenlaisten järjettömien ja vahingollisten halujen valtaan, jotka syöksevät ihmiset tuhoon ja perikatoon.

Rahanhimo on kaiken pahan alkujuuri. Rahaa havitellessaan monet ovat eksyneet pois uskosta ja tuottaneet itselleen monenlaista kärsimystä.

--

Tee kääntymys väärästä opetuksestasi. Jumala tulee sinua rankaisemaan, koska pilkkaat avioliittoa ja Jumalaa itseään.

Missään raamatussa ei lue, että Jumala olisi sitä vastaan, että miehellä olisi useampi vaimo. Tämä on ensimmäinen varoitus sinulle harhaopista.

Seuraavasta sinut tulee poistaa täältä foorumilta, muutoin jos ylläpitäjät eivät noudata raamatun käskyjä, poistun itse etten tule osalliseksi synteihinne kun yhdessätuumin: pidätte yllä täällä harhaanjohtavaa opetusta ja Jumalan pilkkaa.

2. Sam. 12:7-9

Silloin Natan sanoi Daavidille: "Se mies olet sinä. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Minä voitelin sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastin sinut Saulin käsistä.

Minä korotin sinut herrasi asemaan, annoin herrasi vaimot sinun syliisi ja annoin sinulle Israelin ja Juudan heimot. Jos tämä on vähän, voin antaa vielä mitä tahansa muutakin.

Miksi olet halveksinut minun sanaani ja tehnyt sellaista, mikä on minun silmissäni pahaa? Heettiläisen Urian olet lyönyt miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi.

Tim 4:1-3

Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia.

He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.

Nämä kieltävät menemästä naimisiin...
totuuspelastaa
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja Iustus » 05. Tammi 2018 12:13

Toivon, että olen väärässä, mutta nyt haiskahtaa kovin siltä, että omaa syntisyyttä yritetään pukea hurskauden viittaan.

Avioliittokysymyksessä luomiskertomuksen asetuksia ei voi kristitty ohittaa, sillä luomiskertomukseen Jeesuskin vetoaa omassa avioliitto-opetuksessaan. Luomiskertomuksen mukaan avioliitossa mies luopuu vanhemistaan ja liittyy vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi (ks. 1. Moos. 2:24 ja Matt. 19:4-6). Tämä malli, johon Jeesuskin perustaa oman opetuksensa, käsittää avioliiton, johon kuuluu yksi mies ja yksi nainen. Moniavioisuus ei tähän malliin mahdu, koska jo yhden kanssa naimisissa oleva ei voi toista kertaa luopua vanhemmistaan ja liittyä vaimoonsa, eikä hän enää olisi ensimmäisen vaimon kanssa yksi, jos hänellä olisi useampi vaimo. Muunlaisesta avioliitosta ei ole Jumalalta käskyä tai asetusta.

Sivuhuomiona Jeesuksen avioliitto-opetuksesta voidaan sanoa, että samalla kun hän vetoaa luomiskertomuksin asetuksiin, hän samalla tuomitsee sellaisen toiminnan, jossa omasta vaimosta erotaan jotta voisi mennä toisen kanssa naimisiin (Matt. 19:9). Tästä voimme nähdä kaksi asiaa: 1) vaikka VT:n patriarkoilla oli ilman Jumalan erillistä asetusta useita sivuvaimoja, Jeesuksen aikanakin ymmärrettiin, että avioliittoon kuuluu yksi mies ja yksi vaimo. Jos näin ei olisi, miehen ei olisi tarvinnut ottaa eroa päästäkseen toisen kanssa naimisiin. 2) Jeesus itsekin piti avioliittoa yhden miehen ja yhden naisen välisenä elinikäisenä liittona. Siksi hän kieltää ottamasta eroa. Mikäli moniavioisuus olisi Jeesuksen mielessä hyväksyttävää, hän ohjestaisi ottamaan toisen vaimon ilman eroa, mutta koska sekä hän että hänen aikansa juutalaiset pitivät Jumalan asettamaa avioliittoa yhden miehen ja yhden naisen välisenä, ei tällaista ohjeistusta tietenkään annettu.

Raamtussa kyllä kerrotaan, kuinka ihmiset omin neuvoin ottivat useampia vaimoja, kuten esimerkiksi 1. Moos. 4:19, jossa Lemek ottaa itselleen kaksi vaimoa. Samoin toimivat mm. Aabraham ja Salomo. Mutta missään vaiheessa ei näissä tilanteissa Jumala anna asetusta tai käskyä toimia näin. Lisäksi näissä monen vaimon tapauksissa helposti unohuu, etteivät kaikki näistä vaimoista olleet tasaveroisia. Toiset olivat varsinaisia vaimoja, toiset haaremiin kuuluvia sivu- tai jalkavaimoja. Näin esimerkiksi Saulin tapauksessa. Hänellä oli yksi vaimo, Ahinoam (1. Sam. 14:50), ja esimerkiksi sivuvaimo nimeltään Rispa (2. Sam. 3:7). Vaimon ja sivu-/jalkavaimon eriarvoisuuttaa korostaa se, että kummallekin on hepreassa oma sanansa.

Edellä mainituista syistä on vähintäänkin ongelmallista vedota 2. Sam. 12:8:aan ja väittää sen pohjalta, että Jumala olisi säätänyt tai hyväksynyt moniavioisuuden. Ensinnäkin ainoa Jumalan asetus on yksiavoiselle avioliitolle. Moniavioiset avioliitot ovat tapahtuneet Vt:n henkilöiden omista toimista, ei Jumalan käskystä tai asetuksesta. Toiseksi, Raamattu tekee eron oikean vaimon ja sivuvaimojen välillä. 2. Sam. 12:8:ssa mainitut vaimot tarkoittaa sanatarkasti naisia, jolloin kyseessä olisikin Saulin naiset eli hänen haareminsa, jonka Daavid sai itselleen. Teksti kyllä väittää Jumalan antaneen ne Daavidille, mutta tämä ei vielä tarkoita, että Jumala olisi asettanut avioliiton moniavioiseksi liitoksi. Samalla tavallahan Jumala antoi laissa mahdollisuuden eroon ( 5. Moos. 24:1), mutta Jeesus itse vahvistaa, ettei näin ole alusta asti ollut, kun Jumala asetti avioliiton, vaan tämä sallittiin israelilaisten sydämen kovuuden tähden (Matt. 19:7-8). Vastaavalla tavalla 2. Sam. 12:8:ssa voi nähdä, että Jumala sallii Daavidille Saulin jalkavaimot, vaikka hän ei sellaista ole missään vaiheessa asettanut. Ja sekään ei kuitenkaan riitä Daavidille, vaan hän silti tekee aviorikoksen Uurian vaimon kanssa.

Kaiken tämän lisäksi meillä on kerta toisensa jälkeen Uudessa testamentissa kohtia, joissa pidetään itsestään selvänä, että avioliitto on yksiavioinen liitto. Sen sijaan yhtään kohtaa ei löydy, jossa säädettäisiin moniavioinen liitto, ei Vanhan eikä Uuden testamentin puolella.

Mitä ajatuksia tämä herättää?
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja kari » 05. Tammi 2018 22:51

Iustus kirjoitti:Toivon, että olen väärässä, mutta nyt haiskahtaa kovin siltä, että omaa syntisyyttä yritetään pukea hurskauden viittaan.

Avioliittokysymyksessä luomiskertomuksen asetuksia ei voi kristitty ohittaa, sillä luomiskertomukseen Jeesuskin vetoaa omassa avioliitto-opetuksessaan. Luomiskertomuksen mukaan avioliitossa mies luopuu vanhemistaan ja liittyy vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi (ks. 1. Moos. 2:24 ja Matt. 19:4-6). Tämä malli, johon Jeesuskin perustaa oman opetuksensa, käsittää avioliiton, johon kuuluu yksi mies ja yksi nainen. Moniavioisuus ei tähän malliin mahdu, koska jo yhden kanssa naimisissa oleva ei voi toista kertaa luopua vanhemmistaan ja liittyä vaimoonsa, eikä hän enää olisi ensimmäisen vaimon kanssa yksi, jos hänellä olisi useampi vaimo. Muunlaisesta avioliitosta ei ole Jumalalta käskyä tai asetusta.

Sivuhuomiona Jeesuksen avioliitto-opetuksesta voidaan sanoa, että samalla kun hän vetoaa luomiskertomuksin asetuksiin, hän samalla tuomitsee sellaisen toiminnan, jossa omasta vaimosta erotaan jotta voisi mennä toisen kanssa naimisiin (Matt. 19:9). Tästä voimme nähdä kaksi asiaa: 1) vaikka VT:n patriarkoilla oli ilman Jumalan erillistä asetusta useita sivuvaimoja, Jeesuksen aikanakin ymmärrettiin, että avioliittoon kuuluu yksi mies ja yksi vaimo. Jos näin ei olisi, miehen ei olisi tarvinnut ottaa eroa päästäkseen toisen kanssa naimisiin. 2) Jeesus itsekin piti avioliittoa yhden miehen ja yhden naisen välisenä elinikäisenä liittona. Siksi hän kieltää ottamasta eroa. Mikäli moniavioisuus olisi Jeesuksen mielessä hyväksyttävää, hän ohjestaisi ottamaan toisen vaimon ilman eroa, mutta koska sekä hän että hänen aikansa juutalaiset pitivät Jumalan asettamaa avioliittoa yhden miehen ja yhden naisen välisenä, ei tällaista ohjeistusta tietenkään annettu.

Raamtussa kyllä kerrotaan, kuinka ihmiset omin neuvoin ottivat useampia vaimoja, kuten esimerkiksi 1. Moos. 4:19, jossa Lemek ottaa itselleen kaksi vaimoa. Samoin toimivat mm. Aabraham ja Salomo. Mutta missään vaiheessa ei näissä tilanteissa Jumala anna asetusta tai käskyä toimia näin. Lisäksi näissä monen vaimon tapauksissa helposti unohuu, etteivät kaikki näistä vaimoista olleet tasaveroisia. Toiset olivat varsinaisia vaimoja, toiset haaremiin kuuluvia sivu- tai jalkavaimoja. Näin esimerkiksi Saulin tapauksessa. Hänellä oli yksi vaimo, Ahinoam (1. Sam. 14:50), ja esimerkiksi sivuvaimo nimeltään Rispa (2. Sam. 3:7). Vaimon ja sivu-/jalkavaimon eriarvoisuuttaa korostaa se, että kummallekin on hepreassa oma sanansa.

Edellä mainituista syistä on vähintäänkin ongelmallista vedota 2. Sam. 12:8:aan ja väittää sen pohjalta, että Jumala olisi säätänyt tai hyväksynyt moniavioisuuden. Ensinnäkin ainoa Jumalan asetus on yksiavoiselle avioliitolle. Moniavioiset avioliitot ovat tapahtuneet Vt:n henkilöiden omista toimista, ei Jumalan käskystä tai asetuksesta. Toiseksi, Raamattu tekee eron oikean vaimon ja sivuvaimojen välillä. 2. Sam. 12:8:ssa mainitut vaimot tarkoittaa sanatarkasti naisia, jolloin kyseessä olisikin Saulin naiset eli hänen haareminsa, jonka Daavid sai itselleen. Teksti kyllä väittää Jumalan antaneen ne Daavidille, mutta tämä ei vielä tarkoita, että Jumala olisi asettanut avioliiton moniavioiseksi liitoksi. Samalla tavallahan Jumala antoi laissa mahdollisuuden eroon ( 5. Moos. 24:1), mutta Jeesus itse vahvistaa, ettei näin ole alusta asti ollut, kun Jumala asetti avioliiton, vaan tämä sallittiin israelilaisten sydämen kovuuden tähden (Matt. 19:7-8). Vastaavalla tavalla 2. Sam. 12:8:ssa voi nähdä, että Jumala sallii Daavidille Saulin jalkavaimot, vaikka hän ei sellaista ole missään vaiheessa asettanut. Ja sekään ei kuitenkaan riitä Daavidille, vaan hän silti tekee aviorikoksen Uurian vaimon kanssa.

Kaiken tämän lisäksi meillä on kerta toisensa jälkeen Uudessa testamentissa kohtia, joissa pidetään itsestään selvänä, että avioliitto on yksiavioinen liitto. Sen sijaan yhtään kohtaa ei löydy, jossa säädettäisiin moniavioinen liitto, ei Vanhan eikä Uuden testamentin puolella.

Mitä ajatuksia tämä herättää?


Mielestäni tuo oli hyvää ja tervettä opetusta, jumalisuuden mukaista.
kari
 
Viestit: 34
Liittynyt: 14. Heinä 2017 15:48

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 06. Tammi 2018 05:56

Olet väärässä. Jumala ei "sallinut" eikä raamattu puhu "jalkavaimoista", puhut väärin kaikessa.

Raamattu puhuu vaimoista, jotka Jumala antoi. Se on eri asia, kuin sallia.

Lisäksi Jumala sanoo että paljon muutakin olisin voinut antaa. Tehkää kääntymys hapatuksestanne!

Missään raamatussa, ei lue: ettäkö naimisiin meno olisi kielletty - päinvastoin, avioliiton vertauskuva on siinä, että Kristukselle on kihlattu me kaikki.

Kristus on jaettu - niin on aviomieskin. Miksi väännätte Herran suoran tien kieroon? Omaksi ja itsenne turmioksi.

Kuten sanottua, uudessa liitossa seurakunnan vastuuhenkilöiden tulee olla yksiavioisia. Ja näitä meidän tulee pitää esikuvina. Asiassa ei ole ristiriitaa - vaimot ovat maallinen rikkaus miehelle.

Minulla ei ole yhtään vaimoa vierelläni - silti syytätte minua. Olette sydämeltänne kovia ja säälimättömiä, sen lisäksi: että puhutte pahaa avioliitosta, Jumalasta ja kuningas Daavidista.

Todellako: Jumala antaisi vääryyttä lahjaksi?

2. Sam. 12:7-9

Silloin Natan sanoi Daavidille: "Se mies olet sinä. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Minä voitelin sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastin sinut Saulin käsistä.

Minä korotin sinut herrasi asemaan, annoin herrasi vaimot sinun syliisi ja annoin sinulle Israelin ja Juudan heimot. Jos tämä on vähän, voin antaa vielä mitä tahansa muutakin.

Miksi olet halveksinut minun sanaani ja tehnyt sellaista, mikä on minun silmissäni pahaa? Heettiläisen Urian olet lyönyt miekalla, olet tappanut hänet ammonilaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi.
totuuspelastaa
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja Iustus » 06. Tammi 2018 14:17

Missään raamatussa, ei lue: ettäkö naimisiin meno olisi kielletty - päinvastoin, avioliiton vertauskuva on siinä, että Kristukselle on kihlattu me kaikki.

Kristus on jaettu - niin on aviomieskin. Miksi väännätte Herran suoran tien kieroon? Omaksi ja itsenne turmioksi.

Kyllä, avioliitto on kuva Kristuksesta ja hänen seurakunnastaan. Siksi on hyvä huomata, että Kristuksen ja seurakunnan suhdetta kuvataan aina yksiavioiseksi: Kristus on sulhanen ja hänellä on vain yksi morsian. Meidät on kihlattu seurakuntana, ei yksittäisinä kristittyinä, sulhaselle, ja tämä käy hyvin ilmii Paavalin toisesta kirjeestä korinttilaisille: "Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen." 2. Kor. 11:2. Huomaa, kuinka Paavali ei puhu monesta neitsyistä, jotka asetetaan Kristuksen eteen, vaan yhdestä neitsyestä. Kaikki kristityt ovat yhtenä seurakunta, yhtenä neitysenä, yhtenä morsiamena Kristuksen edessä, eivät monena neitsyenä tai monena morsiamena. Kristuksella on yksi morsian. Muunlaista opetusta et Uudesta testamentista löydä.

Ja vielä, Paavali itse torjuu 1. Kor. 1:13:ssa ajatuksen, että Kristus olisi jaettu.
Olet väärässä. Jumala ei "sallinut" eikä raamattu puhu "jalkavaimoista", puhut väärin kaikessa.

Raamattu puhuu vaimoista, jotka Jumala antoi. Se on eri asia, kuin sallia.

Saulin kohdalla puhutaan kyllä vaimosta (1. Sam. 14:50) ja jalkavaimoista (2. Sam. 3:7). 2. Sam. 12:8:ssa vaimoiksi käännetty sanaa voidaan kääntää myös yleisimmin sanalla naiset, ja koska Saulilla tiedetään olleen vaimo ja sivuvaimoja, on johdonmukaisempaa puhua tässä kohden Saulin naisista eikä vaimoista, jotka Daavid sai Saulilta, koska Raamatun mukaan Saulilla oli useita naisia, joista vain yksi oli hänen vaimonsa.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja totuuspelastaa » 09. Tammi 2018 11:08

Te ette ole yhtä Kristuksen kanssa koska ette tunne Jumalaa.

Tämäpä foorumi oli myös osaltani tässä, koska ylläpito on yhtämielinen näiden harhaoppisten kanssa.

Jääkää keskenänne puhumaan epäpyhiä ämmien tarujanne.

Tit. 3:10

Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
totuuspelastaa
 

Re: Avioliitto raamatun valossa

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Tammi 2018 18:07

totuuspelastaa kirjoitti:Te ette ole yhtä Kristuksen kanssa koska ette tunne Jumalaa.

Tämäpä foorumi oli myös osaltani tässä, koska ylläpito on yhtämielinen näiden harhaoppisten kanssa.

Jääkää keskenänne puhumaan epäpyhiä ämmien tarujanne.

Tit. 3:10

Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.


Kuulehan nuori veljeni. Sinä olet useammalla foorumilla tuonut itse itseäsi tykö opettajana ja profeettana, mutta olet osoittautunut sopimattomaksi kumpaisessakin tehtävässä. Päättelen (kohta viisikymmentä vuotta Jeesuksen seurassa matkaa tehtyäni), että olet itse itsesi profeetaksi korottanut. Opetat oman pääsi näkyjä ja petollisen sydämesi kuvitelmia. Olet kompastunut omahyväisyyteesi ja petollisiin näkyihisi, että olet parempi ja erinomaisempi kuin muut veljet.
Ansaitset nuhteet :wise3:

Tahdon uskoa, että hyvä Jumala johdattaa Sinut mielenmuutoksen paikalle ja saat palata Herran sanan terveelle perustalle sekä yksinäisen suden retkiltäsi veljesyhteyden piiriin.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron