Erään pappiopiskelijan ja minun keskustelu ja rukouspyyntö

Raamatun tutkiminen

Erään pappiopiskelijan ja minun keskustelu ja rukouspyyntö

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Loka 2017 11:32

*
En paljasta kuka hän on. Hän pysyy anonyyminä. Hän opiskelee papiksi. Yksi tunnettu uskonveli kirjoitti aiheen 'MITÄ TEOLOGIAA?' Se oli hänen luoma keskusteluketju. Siten se opiskelija kommentoi siihen ja minä katsoin hänen parhaaksi liittyäkseni keskusteluun että hän pelastuisi.

Anomyyni: Jos näin kauhean lyhyesti kommentoi, niin ainakin itse on saanut ihan hirveästi teologian opiskelusta. Osa siitä on tietysti oman pohjan arviointia, joten siinä on tullut hikoiltua, kun itse rakennetut rakennelmat ovat kaatuilleet, mutta väitän, että vahvempaa siitä kokonaisuudesta on tullut, kun on joutunut rakentelemaan vähän uudelleen.

Olen saanut tosi paljon siitä, kun opiskelin Iso Kirja -opistolla. Tietysti jokaisella liikkeellä on omat paikkansa, mutta se oli itselle aika käänteentekevää elämässä.

Itse ajattelen, että kun turvallinen pohja on koossa, teologiaa voi lukea ihan kaikilta suunnilta. Monta kertaa huomaa, että joku toinen, jota pitää ihan pielessä olevana näin muuten, on löytänyt jotain, mitä itsellä on pielessä. Esimerkiksi jos miettii villiä uuskarismaattisuutta, niin siinä on hyviä haasteita myös itselle, miten toisaalta on tai ei ole karismaattinen. Tai vaikka joku katolinen kirkko, josta en yleensä kauheasti innostu, mutta heillä on erityisesti kuuntelevassa rukouksessa tapoja, joista joudun ottamaan oppia. Ja tietysti sitten kaikissa lähteissä kaikki teknisemmät jutut.

En muuten pidä ihan kauhean vakuuttavana tuota ajatusta, että Paavali olisi pitänyt "teologiaa" roskana kääntymyksensä jälkeen. Hän puhuu siinä juutalaisista meriteistä, joita hänellä on ollut. Hän sanoo, että aikaisemmin hän saattoi todella osoittaa kuuluvansa siihen liittoon, jonka Jumala oli tehnyt Mooseksen kanssa; hän oli nuhteeton sen liiton puitteissa. Kuitenkin nyt hän sanoo, että hän ei enää pyri täyttämään tuon liiton liittoehtoja, vaan hän on mukana uudessa liitossa Kristuksen kautta. Näin ollen ei ole enää mitään merkitystä sillä, miten hän täyttää vanhan liiton liittoehtoja, vaan oleellista on Kristuksen tunteminen Uudessa liitossa. Paavali ei siis puhu teologiasta roskana, sillä hän käyttää kirjeissään tiukasti rabbiinisia tulkintamenetelmiä ja antiikin retorista perinnettä (2. Kor. on todella upea esimerkki taitavasta retorisesta rakentelusta, joka vaati vähintään korkean keskitason koulutuksen).

Minä: Anonyymi, kyllä piti teologiaa roskana. :) Raamatun mukaan Sauli Tarsolainen oli yksi esimerkki, kun oli juutalaisen uskonnon ja farisealaisen tulkinnan ja teologian tähden kiivas fariseus, mutta tunsi järjen tasolla ne kirjoitukset perehtymättä ollenkaan totuuteen. Sauli katsoi vanhurskaudeksi lain teoilla. Ennen sitä hän oli uudestisyntymätön fariseus ja aivokristitty, jonka sydämellä oli peite siltä kirkkauden evankeliumilta.

Maailman jumala on sokaissut hänet, siksi ne pyhät kirjoitukset jäivät yhä avautumatta hänelle. Fariseuksena hän väitti tuntevansa ne kirjoitukset ja piti paheksuen kristinuskoa häpäistynä. Kun Damaskon matkan jälkeen hänen sydämestä otettiin Raamatun mainittu peite pois ja piti oman farisealaisen opin roskana Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla, sanoo Raamattu. Sauli katsoi lain teoilla vanhurskauttamista tappioksi ja roskaksi.

Uskonnollinen koulutus ja muu opillinen teologia ovat maallisia, sielullisia ja riivaajien viisaudesta, joka ei ole se sama tuleva viisaus ylhäältä. Kun on uudestisyntynyt, niin peite otettiin pois sydämestä ja pyhät kirjoitukset avautuivat hänelle, kun hän otti Sanaa vastaan nöyränä, jolle Jumala antaa armoa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi.

Jeesuksen Kristuksen tuntemisen rinnalla katsotaan uskonnollista koulutusta ja opillista teologiaa roskaksi, koska ihmisviisaudella ei ole mitään tekemistä Jumalan tuntemisen kanssa. Ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan.

Raamatun mukaan alentaa itsensä, niin se ylentää. Alentaessaan nöyränä ottaa vastaan Sanaa, niin Jumala ylentää hänet Sanan kautta. Kun opiskellessaan ihmisviisauden varassa pätevyyttä hakeva ylentää itsensä, niin hänet alennetaan syystä, ettei etsi ylhäältä viisautta Sanan kautta. Ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdasta. En katso koulutettuja siinä ylhäältä tulevan viisauden ohessa, mikä olisi Jumalan käytössä. Vain Jumalan asettamat nöyrät ja tavalliset henkilöt, joilla on ylhäältä tulevaa viisautta, ovat Jumalan käytössä.

Anonyymi: nimeni, tässä mietin, tokkopa kommenttini on ristiriidassa Raamatun kanssa? Riippuu meillä ilmeisesti siitä, mitä "teologia" tarkoittaa. Määritelmäni mukaan teologiaa on kaikki väitteet ja ajatukset, joita Jumalasta ja Jumalaan liittyvistä asioista puhutaan. Eli käytännössä uskoa ilman teologiaa ei käytännössä ole olemassa.

Minä: Mikä väitteet ja ajatukset tulevat Jumalasta nähden sitä teologiaa? Mielestäni Jumala asettaa itse seurakuntavirat ja antaa armoituksia näihin tehtäviin ilman koulutusta. Yksi hyvä esimerkki on se että Jeesuksen opetuslapset olivat oppimattomia joita yksin Jumala varusti tuleviin tehtäviin. [14.10.2016]

Anonyymi: ... kunhan he olivat olleet ensin kolme vuotta Jeesuksen intensiivisessä yksityisopetuksessa ;)

Minä: Niin mutta se ei voi liittyä johonkin teologiseen koulutukseen mitenkään. :) Teologisen koulutuksen kautta ei voi saada armoituksia palvelutehtäviin.

Anonyymi: Oletan, että me tarkoitetaan ilmeisesti tosi eri asioita "teologialla".

Minä: Saisiko kysyä jotain henkilökohtaista jos sopii, Anonyymi?

Anonyymi: oki, mutta vastaus viipynee, ollaan perheretkellä :D

Anonyymi: Nyt päästiin kotiin retkeltä, joten voi palata tämän äärelle =) Riippuu siis siitä, kenet lasketaan "koulutetuksi teologiksi". Olen opiskellu Iso Kirja -opistossa University of Walesin validoimat BA- ja MTh -tutkinnot, ja olen tällä hetkellä aloittelupuolella väitöskirjani kanssa Åbo Akademissa, joten jotain koulutusta tässä on tapahtunut. Kuitenkin jos tarkemmin miettii, niin alkuperäinen suuntautumiseni on mennyt käytännön teologian ja eksegetiikan eli raamattutukimuksen puitteissa, joten ihan "teologiaa" eli teknisemmin systemaattista teologiaa on taustalla jonkin verran vähemmän. En siis ole esimerkiksi modernin teologian ammattilainen, mikä monelle voi olla se, mitä tarkoittaa olla "teologi".

Minä: Ok. :) Ehdottaisin sinua Raamatun äärelle perehtymään inhimilliseen ihmisviisauteen tutkivin ja avoimin mielin. Se on tosi mielenkiintoinen aihe, jota olen jo tutkinut kaikella innolla. Kun olen perehtynyt tuohon aiheeseen ja hämmästyin mitä siinä se sanoo. Se sanoo että jnhimillinen ihmisviisaus nostaa Jumalaa vastaan siinä Hänen sisäisessä tuntemisessa. Voisitko aloittaa tutkimuksen Raamatun äärellä? Voin taata sinulle että se on mielenkintoista tutkia siitä aihetta. Jookos? :)

Anonyymi: oletan tuon olevan jonkinlainen haaste, ja teet sen erittäin sympaattisesti. En kuitenkaan ihan saa kiinni, mitä tarkoitat. Voisitko avata hieman?

Anonyymi: Olen tietoinen kyllä siitä, mitä Raamattu sanoo "maailmallisesta viisaudesta", mutta oletan meidän olevan eri mieltä sen kanssa, mitä se tarkoittaa. Tähän kategoriaan mennevät Paavalin kommentit "Hengestä ja kirjaimesta" ja muusta. Kun näitä kohtia onpenkonut, niin pääasiassa niiden taustalla on näyttänyt olevan Paavalin taistelu kreikkalaisia sofisteja tai juutalaistajia vastaan. Eli siinä mielessä en oikein saa kiinni, jos tarkoitat, että Raamattu itsestään olisi jotenkin Jumalan miettimistä vastaan.

Minä: Pyhä Henki on parasta mitä meillä on. Hän johdattaa kaikkeen totuuteen ja avaa meille ymmärrystä kaikkeen totuuteen. Oli mielenkiintoista huomata että Sanan perusteella tämä kaikki tapahtuu eikä ole riippuvainen inhimillisestä ihmisviisaudesta eikä teologiasta joka tapahtuu inhimillisen ihmisviisauden perusteella. Se ei auta kun koitan kirjoittaa selittäen itse vaan Pyhä Henki. Siksi haastaisin sinua jos sinulle sopii, tutkimaan sitä aihetta. Se ei vie kauan. Se vie varmaan vain päivän.

Minä aloitin tutkimisen sotapäällikön Naemaksen kohdalla joka oli spitaalinen. Naemas päätti mennä hakemaan parannettavaa Elisalta mutta Elisa tiesi Naemaksen tuloa ja neuvoi sanansaattajan sanomaan noita sanoja. Naemas ei saanut tavata Elisaa vaan sanansaattajaa. Kuultuaan sanaa Naemakselle tää oli kova paikka ja suuttui koska hän tottui elämään inhimillisen ihmisviisauden varassa. Sana oli hänestä halpamaista että täytyy peseytyä 7 krt Jordanissa. Naemaksen palvelijat koittivat ylipuhua hänet kunnes Naemas nöyrtyi ja suostui peseytymään Jordanissa ja sukelsi 7 krt Sanan mukaan. Niin hän puhdistui Sanan mukaan. Sana on tässä voima. Samalla Sana puhdisti ylpeitä ajatuksia pois.

Niin väärentämätön Sana meidät puhdistaa ja myös ylpeitä ajatuksia jotka tulevat inhimillisestä ihmisviisaudesta joka nostaa Jumalaa vastaan siinä Jumalan sisäisessä tuntemisessa. Se viittaa Raamatun mainittuihin ylpeisiin joita Jumala on vastaan mutta Jumala antaa vain nöyrille armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi - kaikkeen totuuteen. Oli mielenkiintoista havaita tätä juttua. Tsemppiä jos sinulle sopii tutkia itse sitä aihetta :) :thumbup:

Minä: Anonyymi, pidän itse Raamattua Jumalan Sanana ja autkoriteettinä, se on enemmän painavampi kuin teologia. Kuinka sinä?

Anonyymi; nimeni, nyt pääsen tähänkin vastaamaan. Ensiksi täytyy sanoa, että Ramaattu on minulle Jumalan Sanaa ja elämän ja käytännön ylin auktoriteetti.

Anonyymi: Mietin tässä vähän teologian ja Raamatun suhdetta. Teologia tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että yritämme ymmärtää tätä ilmoitusta ja soveltaa sitä uskollisesti elämäämme. Toisaalta teologiaa on jo sanoa, että "Raamattu on Jumalan Sanaa". Tietysti sitten on erilaisia teologioita, joista jotkut tuntuvat jo huomattavan etäämmin Raamattuun perustuvilta. Eli on olemassa enemmän raamatullista teologiaa ja vähemmän raamatullista teologiaa, joten meillä saattaa olla haasteena tässä sellainen, mitä teologialla ylipäätään tarkoitetaan. Kun sanon, että Jumalaan ei voi uskoa ilman teologiaa, niin tarvitaan ainakin joku käsitys siitä, mikä on Jumala ja mitä ylipäätään jotenkin tarkoittaa uskoa Häneen, mutta en tarkoita, että uskon kannalta on välttämättä edes tarpeen tietää, miten Johannes käyttää juutalaista Logos-ajatusta tai millä tavalla Jeesus täyttää juutalaisen odotuksen uudesta Exoduksesta.

Anonyymi: Tässä kohdassa joudun sanomaan, että Naemanin kohdalla en näe, että siinä olisi kyse ihmisviisaudesta ja sen kanssa painimisesta. Tarinassa on tärkeää huomata se, että Elisa oikeasti tarkoituksellisesti loukkaa ja nolaa Naemanin. Naeman oli kuninkaan lähettiläs ja suuriarvoinen soturi. Tuon kulttuurin säädöksissä oli oletettavaa, että kun Naemanin kärryt ajaisivat Elisan pihaan, hän tulisi itse Naemania vastaan, ottaisi hänet lämpimästi tervetulleeksi, pitäisi huolen hänen eläimistään ja tarjoaisi Naemanille ja tämän seurueelle juhla-aterian. Sen jälkeen juhla-aterialla Elisa olisi voinut kysyä Naemanilta, millä asioilla mies liikkuu. Eli kun Elisa lähettää vain palvelijansa Naemania vastaan, niin ele on vähän sama kuin meidän aikanamme olet menossa juhliin puku päällä arvovieraana, ja nokinen talkkari tulisi sinua vastaan sanomaan, että "et muuten sitten ole tulossa tänne". Naeman tulistuu aivan reilusta syystä, sillä tässä profeetta käyttäytyy kuin joku, jolla on varaa olla välittämästä kenestäkään yhtään mitään. Elisan sanat eivät loukkaa Naemania, vaan Elisan käytös. Tavallaan Elisa kuitenkin siinä myös osoittaa, että hänen ei tarviste pokkuroida ketään ja itse asiassa hän Jahven profeettana on kaiken tällaisen yläpuolella.

Minä: Ok, Anonyymi. Kiitos vastauksestasi ja mielipiteestäsi siitä teologiasta! Saanen olla eri mieltä kanssasi :) Inhimillisellä teologialla on rajallinen kaava, joka estää Jumalan toimimasta. Kun julistetaan suoraan Raamatusta pelastussanomaa uskosta osattomalle kuulijalle ja siinä Jumala synnyttää kuulijassa aikaansaamaa uskoa vain Sanan kautta. Room. 10:17 kohdan mukaan usko syntyy kuullessaan vain Kristuksen Sanan kautta. Usko perustuu Jumalan voimaan joka on Sanassa. Sana on itse lihaksitullut elävä Kristus. Sana ei ole vähäpätöinen asia, vaan Jumalan voima joka synnyttää ihmisessä Jumalan aikaansaamaa uskoa.

Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin?

Sain itse kokea, miten Jumalan Sana nosti minut kuopasta ja eheytti minua. Sanassa on Jumalan voima, älköön ihminen maan päällä väheksy Sanaa! Saisinko kysyä jotain henkilökohtaista, jos sinulle sopii? Oletko uudestisyntynyt? Sinun ei ole pakko vastata jollet halua. Niin pelastuneelle ihmiselle evankeliumia saarnataan koska tällä tavalla ruokitaan Sanaa. Ilman Sanaa usko on kuollut ja se on hengellinen kuolema. Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.

Mitä Naemakseen tulee, Niin huomasin kans, että Elisan käytös oli loukkaava, mutta kyse on Jumalan Sanasta, kun Jumalan Sanassa on Jumalan voima. Mutta ennen sitä Naemaksen tuloa Israelin kuningas sai kirjeen ja repäisi vaattensa ja sanoi 'Olenko minä Jumala, joka ottaa elämän ja antaa elämän, koska hän käskee minua päästämään miehen hänen pitalistansa? Ymmärtäkää ja nähkää, että hän etsii aihetta minua vastaan.'

Elisa sai tietää sen ja sanoi hänelle: 'Anna hänen tulla luokseni, niin hän tulee tietämään että Israelissa on profeetta.' Elisa halusi Naemaksen tietävän, että hän on profeetta. Profeetta lähetti sanansaattajaa sanomaan hänelle että hänen tulee peseytyä Jordanissa 7 krt Sanan mukaan, niin hän puhdistuu. Elisa ei halua tehdä itsestään suuremmaksi vaan että Sanasta tulisi suuremmaksi ja Sanan kautta voi puhdistua, siinä Sanassa on voima, johon usko perustuu. Kyse on Sanasta vaikka Elisan käytös on vähän röyhkeämpi.

Haluaisin sanoa mikä minua jäi askarruttamaan. Tapasin muutamaa kristittyä jonka kanssa keskusteltiin hengellisistä asioista ja siten huomasin ettei keskustelu sujunut ja halusin kysyä onko itse uudestisyntynyt. Tuli tällainen vastaus, mikä hämmästytti minua. Ettei ole varma, onko itse uudestisyntynyt. Huomasin että he perustavat uskoansa teologiaan joka ei voi pelastaa heidät. Vain Jumalan Sana pelastaa meidät. 1Piet. 2:2 kohdassa sanotaan että kasvamme väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen.

1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Kun Jeesus tulee maan päälle; löytäneekö Hän uskoa maan päältä. Kun sinä uskoontullessaan uudestisynnyit, niin itseasiassa Jumala avasi sinun sydämesi vastaanottamaan iankaikkisen uskon siemenen sinun kuullessasi tai lukiessasi Jumalan Sanaa, niin Jumala vaikutti Sanan kautta sinun sydämessäsi Pyhän Hengen voimavaikutuksesta, näin tällä tavalla sinä sait Jumalan aikaansaama usko sydämeesi. Se on Jumalan työtä ja uskonlahja Jumalalta.

Ei millään keinolla voi synnyttää ihmiseen Jumalan aikaansaama usko, kuin vain ainoastaan Jumalan Sanan kautta. Ei mikään muu, vain Jumalan Sana, joka saa aikaan ihmisen sydämessä. Kun Ihmisen Poika tulee maan päälle; löytäneekö Hän uskoa maan päältä, sanoo Raamattu. Tämä tarkoittaa, että sinun tarvitsee perustaa oman uskosi Jumalan Sanaan, josta sait jo Jumalan aikaansaama usko sisimpääsi.

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen >>>sanan kautta<<<. Room. 10:17

Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" Luuk. 18:8

Koska usko perustuu Jumalan voimaan, joka on Jumalan Sanassa. Ja Sana on itse Jeesus lihaksitulleena. Kun tartut Sanaan kiinni, tartut samalla Kristukseenkin. Voima, joka on Jumalan Sanassa, kantaa sinua, kunhan sinun usko perustuu Sanaan ja sinä pysyt Sanassa. Ole sellainen uskova, jonka usko perustuu yksin Jumalan Sanaan. Katso aina koetellen ja tarkastellen Sanalla, pohjautuuko sinun kuulemasi tai lukemasi sanat Raamattuun, mutta sinun uskon kohteena ja keskipisteenä on aina Jumalan Sana Raamatussa. Niin tällä tavalla et eksy, etkä joudu häpeään. Nyt lopettelen. Kiitos kun sain jakaa kanssasi aikaa. Ole siunattu Kristuksessa ja Kristuksen armorikasta siunausta sinulle, Anonyymi. |16.10.2016].


Tämä keskustelu on tasan vuosi sitten. Niin pyytäisin teitä sulkemaan häntä rukouksiinne että hän ymmärtäisi Sanan merkitystä, kiitos!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa