Nukkuminen

Raamatun tutkiminen

Nukkuminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Loka 2017 12:49

*
Miten te määrittelette nukkumisen? Ettei Hän äkkiarvaamatta tullessaan tapaisi teitä nukkumasta [Mark. 13:35-37]
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja tanu » 16. Loka 2017 19:49

Eikös nukkuminen ole valveilla olemisen vastakohta? :)

Jeesuksen (ja Paavalin) tarkoittama valvominen on mielestäni sitä että ei saa pitää uskossa olemista ja pelastumista itsestään selvyytenä. Joka päivä
tulee luovutttaa kaikki Jumalan käsiin ja koettaa tehdä Hänen tahtonsa. Nukkumista on varmaankin se että unohtaa Jumalan tahdon ja alkaa mennä oman
tahdon ja himojen mukaan?

13. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. (Mt.25)
8. Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.(1.Piet.5)
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Loka 2017 14:05

*
Niin mutta se puhuu 24 vuorokauden tunneista jolloin valvotaan omaa sydämen tilaa että se on nuhteeton Herran edellä mutta kuinka unessa voi valvoa sydämen tilaa ettei syyllistyisi syntiin kun Jeesus tulee äkkiä ja arvaamatta?

Olen saanut unta jossa olen unohtanut kuka olen ja että olen Jumalan lapsi. Unessani olin ikäänkuin joku jumalaton ja toinen ihminen. Herättyäni tajusin etten ole se ihminen vaan Jumalan lapsi. Niin haluiaisin kysyä voiko uskova syyllistyä syntiin jos näkee unta että itse olisi jumalaton ja toinen ihminen eikä muista yhtään että on itse Jumalan lapsi jonka kuuluu valvoa sydämen tilaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 22. Loka 2017 23:30

vaisuliini kirjoitti:*
Niin mutta se puhuu 24 vuorokauden tunneista jolloin valvotaan omaa sydämen tilaa että se on nuhteeton Herran edellä mutta kuinka unessa voi valvoa sydämen tilaa ettei syyllistyisi syntiin kun Jeesus tulee äkkiä ja arvaamatta?

Olen saanut unta jossa olen unohtanut kuka olen ja että olen Jumalan lapsi. Unessani olin ikäänkuin joku jumalaton ja toinen ihminen. Herättyäni tajusin etten ole se ihminen vaan Jumalan lapsi. Niin haluiaisin kysyä voiko uskova syyllistyä syntiin jos näkee unta että itse olisi jumalaton ja toinen ihminen eikä muista yhtään että on itse Jumalan lapsi jonka kuuluu valvoa sydämen tilaa?


Uuden Testamentin teksteissä kehotetaan reilut 20 kertaa valvomaan. Sillä tarkoitetaan lähes poikkeuksetta hengellisen uneliaisuuden ja velttouden vastakohtaa. Tässä mielessä meidän tulee valvoa ja rukoilla. Kohdassa 1.Tess. 5:10 sillä on kirjaimellinen merkitys: "(Jeesus Kristus) on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan."

Pahoilla tai hyvillä unilla ei ole merkitystä todelliseen jumalasuhteeseemme. Pelastuksemme ei lepää unikuviemme varassa vaan Jeesuksen lunastustyön varmalla perustuksella. "Jolla Poika on, sillä on elämä!" nukuksissa ja valveilla.

Tähän sopiikin lopettaa hyvän yön toivotuksin: Hyvää yötä, Jeesus myötä. Makeita unia :thumb:
Jukka
 

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2017 10:16

*
Ok kiitos, Jukka! Kysyn joko me valvomme vai nukumme, siihen sisältyy valvominen? Raamattu kehottaa valvomaan ettei Hän äkkiarvaamatta tullessaan tapaisi meitä nukkumasta [Mark. 13:35-37]. Mitä se tarkoittaa ettei Hän tapaisi meitä n.u.k.k.u.m.a.s.t.a? Miten unitilasssa voi valvoa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Loka 2017 00:00

vaisuliini kirjoitti:*
Ok kiitos, Jukka! Kysyn joko me valvomme vai nukumme, siihen sisältyy valvominen? Raamattu kehottaa valvomaan ettei Hän äkkiarvaamatta tullessaan tapaisi meitä nukkumasta [Mark. 13:35-37]. Mitä se tarkoittaa ettei Hän tapaisi meitä n.u.k.k.u.m.a.s.t.a? Miten unitilasssa voi valvoa?


Siispä uudelleen. Nukkuminen Raamatussa tarkoittaa hengellistä uneliaisuutta, velttoutta ja sydämen luopumusta Herrasta. Ihminen on fyysistä unta nukkuessaan yhtä lähellä Herraa kuin valveillakin ollessaan. Hengellisessä mielessä "valvomiseen kuuluu valvominen" ja ne, jotka rakastavat Herraa, valvovat nukkuessaankin. Kuinkas tämä nyt on vaikea ymmärtää?

"Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi. Kuule, rakkaani kolkuttaa: "Avaa minulle, siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni. Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita" (Laulujen laulussa morsian yljälle). Jeesus voi tulla, sillä morsiamen sydän on "puhtoinen". Olkoon vaan nukuksissa.
Jukka
 

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Loka 2017 09:24

*
Totta, Jukka. Kun sydämentila paljastuu että rakastaa Herraa niin unessa valvoo. Mutta jos ei rakasta Herraa, näkee unta valvomatta ja luulee olevan toinen jumalaton ihminen unessaan ja se tarkoittaa ettei hän rakasta Herraa. Ymmärränkö oikein?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Helmi 2018 00:43

En saa millään unta, vaikka yleensä posotan tähän aikaan jo täysillä. Työasiat vain pyörivät mielessä. Pitää muistaa sitä sun tätä tehdä maanantaina. Meillä on pikkuinen hoitolapsi, joka herää aina kuuden aikaan eli aamulla ei saa nukkua edes siihen oman nuorimman seitsemään asti. Mitä siis tehdä? :think2: Lämmintä maitoa en juo!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Helmi 2018 01:44

Tiedättekö tällä valvomisella olikin tarkoituksensa. Naapurin nuoriso oli jäänyt kodin ulkopuolelle ilman avaimia. Kuskailin hakemaan vara-avaimia. Onneksi olin hereillä ja kuulin heidät ovella. Olisi ollut kurja jäädä pakkaseen miettimään että miten pääsee sisälle. Tästä tuli hengellinenkin muistutus valvomisen tärkeydestä. Mutta nyt voin varmaan nukkua :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Nukkuminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Huhti 2020 12:37

*
No olkoon tämän postauksen aiheena "valvomisen merkitys", sillä vasta tänään pääsin jyvälle kolmesta luonteisesta valvomisen merkityksestä. Niin haluaisin kysyä, mitä Jeesuksen tulemukseen tulee, riittääkö se yksin valvominen? Riittääkö se yksin ilman muita? Tässä minä vähän heitän lisäajatuksia tästä asiasta. Se on todella tärkeä ja hyvä kysymys. :?: :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron