Raamatun mainitsema älykkyys johtaa väärinymmärrykseen

Raamatun tutkiminen

Raamatun mainitsema älykkyys johtaa väärinymmärrykseen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Marras 2017 19:30

*
Raamattu sanoo 'olkaa älykkäät' ja 'te älykkäitä Kristuksessa' [ Matt. 10:16, 1Kor. 4:10 ] RK-käännöksen mukaan älykkyys tarkoittaa viisautta.

Ne Raamatun kohdat johtaa väärinymmärrykseen luullen, että voi nojautua omaan ymmärrykseen hyödyntäen omaa ihmisviisautta tulkkaamalla Raamatun opetuksia, niin se on omaksi eksytykseksi.

Se on ristiriidassa nähden noita Raamatun opetuksia, joiden mukaan tulee vaeltaa Jumalan armossa, - ei ihmisviisaudessa, josta Raamattu mainitsee. Kun Raamattu sanoo: "emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa". 2Kor. 1:12].

Sillä te tiedättehän, mitä kaitsemiseen ja vaeltamiseen tulee; Jumala on ylpeitä vastaan, koska ihmisviisauden varassa toimiessaan ihmiset ylpistyvät omasta viisaudesta luullen, että voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisauden kautta. He viittaavat Raamatun opetuksen mukaan ylpeisiin ihmisiin, joita Jumala on vastaan [ Jaak. 4:6 ].

---------------

Niin ihmisviisauden varassa ylpeileminen voi johtaa loukkaantumiseen, kun häntä kehotetaan nöyrtymään Jumalan Sanan eteen. Syystä se loukkaantuu, että omaa ihmisviisautta ei arvioida.

Kuten sotapäällikön Naemaksen tarina, joka sairastui spitaaliin. Hän koki peseytymistä loukkaukseksi ja siksi suuttui. Kun häntä kehotettiin sukeltamaan seitsemän kertaa Jordanissa niin ruumis paranee entiselleen ja puhdistuu.

Se Naemaksen opetus pätee siihen, että Jumalan Sana puhdistaa pois ylpeitä ajatuksiaan, joka tulee lihallisesta ihmisvisaudesta [Joh. 15:3]. Sillä järjen päätelmät ovat ylpeydestä [ 2Kor. 10:5 ].

------------

Mitä Raamattu tarkoittaa älykkyydellä / viisaudella? 'Olkaa älykkäitä / viisaita'? 'Te älykkäitä / viisaita Kristuksessa?'

Niin Raamattu tarkoittaa, että me puhumme Hengen viisauden sanoin selittäen hengelliset asiat hengellisesti [ 1Kor. 2:13 ]. Siksi olemme viisaita Kristuksessa, mikäli tarkoittaa, ettemme vaella omassa lihallisessa ihmisviisaudessa, vaan uudena luomuksena me vaellamme Jumalan armossa, joka on meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi - kaikkeen totuuteen [ Ef. 1:8 ].

1Kor. 2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

Raamatun mukaan Jumala antaa nöyrille armoa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi - kaikkeen totuuteen ja samoin ihmisten väliseen kanssakäymiseen.

Mitä ihmisten väliseen kanssakäymiseen tulee; Jumala lähettää meidät niinkuin lampaat susien keskelle olemalla älykkäitä / viisaita kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset [ Matt. 10:16 ].

Raamatun mukaan me viisaita / älykkäitä Kristuksessa - uudena luomuksena vaeltamalla Jumalan armossa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi.

Kun me elämme tätä uuden liiton järjestyksen mukaan, niin se kyky on Jumalasta ja kyvyn kautta Jumala on tehnyt meistä kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, - ei kirjaviisauden kirjaimen, vaan Hengen mukaan. Sillä kirjaviisauden kirjain tuottaa hengellistä kuolemaa, mutta Henki tekee eläväksi [ 2Kor. 3:4-6 ].

Jeesuksen lempiopetuslapsi Johanneskin löysi Kristuksen sisäisen tuntemisen, niin hän kirjoitti: Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä [ Joh. 6:63 ]. Aivan, lihallinen ihmisviisaus ei ole mitään hyödyksi.

Niin Johannes puhui elämän Sanasta, joka on käsin kosketeltavaa siinä, kun julistetaan saarnaa tai puhetta siinä ihmisten kanssakäymisessä, niin tällä tavalla Herra vaikuttaa kuulijoissa parannuksen hedelmää [ 1Joh. 1:1 ].

On tärkeintä muistaa, että Raamattu ei koskaan jätä ristiriitaista opetusta, vaan täydentää toisten Raamatun kohtien kanssa soveltuaen opetuksien mukaan täydellisesti ja kokonaisvaltaisesti - jättämättä ollenkaan ristiriitaa ja täydentävästi. Kaikkien opetuksien mukaan Raamattu ei tarkoita ihmisviisautta, jota voisi hyödyntää, vaan se on erikseen arkielämää varten.

Kun Jumala loi Aatamin Hänen oman kuvan kaltaiseksi ja siihen sisältyy myös terve maalaisjärki. Siten ihmissuvun lankeemuksen jälkeen ajatusmaailma on pahasti vääristynyt. Ja sen jälkeen ihmisen järki eli ajatus ei voi enää samassa ulottuvissa Jumalan ajatuksen kanssa [ Jes. 55:9 ].

Jes. 55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
-----------

Minun todistukseni

Voin kertoa lyhyesti, mitä minulle tapahtuu. Siis todistan, että sinä työpäivänä minä haaveilin Herran palvelemisesta ja tuumin, miten voin palvella omalla tavalla Herraa ja yhtäkkiä tunsin Jumalan silmät minun takaraivossa ja tunsin, miten Jumala katsoi turhaksi, mitä minä haaveilin.

Jälkeenpäin ymmärsin, että ilman Jumalaa minun palvelemiseni on turhaa. Minun ajatuksellani tarkoitin kyllä hyvää, mutta minä tällä tavalla otin itselleni "vallan" palvella Jumalaa ja siitä Jumala katsoi turhaksi.

----------------

Mutta meidän järkemme ja ymmärryksemme ovat tärkeä osa täysipainoista elämää ja ne on hyödyllistä kaikessa elämän tarkoituksessa, paitsi hengellisessä uskonelämässä.

Kyllä tervettä maalaisjärkeä hyödynnetään paljon, paitsi uskonelämässä. Jos nojaudutaan omaan ymmärrykseen,niin tällä tavalla ohittaa Jumalan Sanaa ja antaa mennä Sanan totuuden yläpuolelle.

Jumala kuljettaa vain nöyriä oikealla tiellä ja he nöyrtyvät terveellä tavalla Sanan edessä, niin nöyrät etsivät Jumalan tahtoaan Pyhien Kirjoituksien kautta, mitä Hän opettaa Hänen tahdon mukaan, niin miettiessään nöyrät saavat ymmärryksen kaikkeen totuuteen etsittyään Jumalan tahtoaan niiden Kirjoituksien kautta.

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.

Älkäämme koskaan anna ihmisten mielipiteiden mennä Jumalan Sanan totuuden yläpuolelle!

Jukka, yksi uskonveli vetäytyi tauolle. En voi kysyä mitä heprean- tai kreikan kielessä älykkyyden kohdalla sanoo. Mitä älykkyyteen tulee; se on siis käännösvirhe? Jos se on käännösvirhe niin on kamalaa ajatella miten se johtaa väärinymmärrykseen.

:bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron