2Kor. 2:11

Raamatun tutkiminen

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Syys 2017 23:10

vaisuliini kirjoitti:*
Systeri, sinun mainitsemasi iäkäs uskonveli on väärässä tämän asian suhteen kanssa. On niitä hyökkäyksiä jotka tulevat ulkopuolelta eivätkä ne liity lihan syntiin eivätkä ne tule oman lihan himoista. Romuna oleminen ei tarkoita että olisi itse likainen ja syntinen vaan ihan loppu ja poikki ja keskittyminen on poissa eikä siinä kunnossa voi valvoa tilaa. :)


No näin minäkin uskon että on lihallisuutta ,mutta myös ulkoa päin tulevaa ja nämä ovat liitossa ...en löytänyt sitä Raamatun paikkaa mutta mun mielestä sellainen on??
systeri
 

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Syys 2017 23:13

vaisuliini kirjoitti:*
No romuna olemisesta vielä. Kun Henki vei Jeesuksen erämaahan perkeleen kiusattavaksi ennen tehtävää niin lopultakin Jeesuksen tuli nälkä ja siten perkele tuli kiusaamaan häntä. Koska Jeesus ei ollut omissa voimissaan. Niin perkele käyttää sitä hyväksi, samoin minuakin kun silloin olin täysin romuna. No lopettelen tältä osaa enkä mahda sille ymmärtämättömyydelle mitään. Mutta on niitä uskovia jotka ymmärtävät minua ja koska heillä on samaa vastaavaa kuin minulla.


En tarkoittanut arvostella mitenkään sun elämääs, enhän voi tietää mitä siihen kätkeytyy, mutta tuli vaan mieleen vuosien takaiset omat kokemukset.
systeri
 

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Syys 2017 23:46

*
Löytyy Raamatusta että Jumala pelastaa ja vapahtaa kaikesta ahdistuksista. Sain itse kokea miten konkreettisesti ja suoranaisesti Jumala pelasti minua. Ei mikään erota meidät Jumalan rakkaudesta; ei edes henkivallat, eikä meillä ole taistelu verta ja lihaa vastaan vaan pahuuden henkiolentoja vastaan, sanoo Raamattu. Jumala joka on rauhan Jumala musertaa saatanan ja panee meidän jalkojemme alle ja kuljemme leijonan ja kyykäärmeen ylitse ja me tallaamme nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä omilla jaloillamme. Ne meitä pelkää. Mutta saatana käyttää tietämättömyyttä hyväksi ja hyökkää jatkuvasti.

Jes. 54:15 Jos sinun kimppuusi karataan, ei se ole minusta; joka kimppuusi karkaa, se eteesi kaatuu.

Room. 16:20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssann.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 01. Syys 2017 23:58, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Syys 2017 23:56

systeri kirjoitti:Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.

Eräs nyt jo iäkäs uskonveli sanoi kerran, ettei oo mitään "sielunvihollista" ns pahoja henkiä, vaan se on oma liha joka tekee ja viekoittelee...mitäs mieltä tästä??


Siinä mielessä ymmärrän tuon 'letkautuksen', koska uskovaiset siirtävät lankeemuksistaan syyn paholaisen päälle. On vaikeaa tunnustaa kiertelemättä ja muita syyllistämättä, että minä tein syntiä, minä olen syyllinen. Tämä 'juttu' alkoi jo Eedenin puutarhassa ihmisen langettua. Aatami laittoi lankeemuksensa syyksi vaimonsa. Olipa siinä peiteltyä Jumalankin syytöstä. "Vaimo, jonka sinä annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin." Vaimo ei voinut vierittää väärintekemistään miehensä päälle, mutta käärmettä oli helppo syyttää ja siinäkin syytös pohjimmiltaan kohdistui Jumalaan. Olihan Hän luonut käärmeen ja pannut sen puutarhaan. Siitä se ystävät alkoi, Jumalan syyttäminen ja vastuun siirtäminen itseltä muille... viimeksi tänään sain puhelun, jossa keski-ikäinen mies syytti seksuaalisiin himoihin (haureuden syntiin) lankeamisestaan paholaista (ja tiedostamatta siis Jumalaa).

Mitä opettaa Raamattu? Jumala ei ole pahan kiusattavissa eikä siis kiusaa ketään. Paholainenko sitten kiusaa himoilla?

Ei, ei, ei, vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa (Jaakob 1:13-15). Se ihmistä vetää ja houkuttelee. Tässä ei tarvita paholaista. Ihmissydän on ensimmäisestä lankeemuksestaan lähtien ollut itsekäs ja paha, täysin kykenemätön hyvään. "Ei ole ketään, joka tekee sitä mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään".

Olemme pahoja luontomme puolesta ja se langettaa meidät pahoihin tekoihin eikä päinvastoin. Pahan toteuttamiseen emme tarvita paholaisen apua. Sen huomaamme jo siitäkin, että paholaisen ollessa sidottuna tuhatvuotisen valtakunnan aikana "joutuu synnintekijä syylliseksi vasta satavuotiaana". Näistä toiste ehkä enemmän. HYVÄÄ YÖTÄ, JEESUS MYÖTÄ.

Lisäys: Kirjoituksellani en pyri sanomaan, ettei pahoja henkiä olisi olemassa. Tietenkin on, koska Raamattu niistä kertoo ja useammalla uskovaisellakin on asian tiimoilta kokemuksia.
Jukka
 

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Syys 2017 08:29

Hyvä kirjoitus, jukka.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2017 12:27

Joo Jukalta hyvä kirjoitus :thumbup: Mutta tuosta, että meillä ei oo taistelu lihaa vastaan josta vaisuliini kirjoitti niin tuli mieleen, että eikö se tarkoita sitä, että meillä ei oo taistelu toisiamme vastaan, mutta kuitenkin täytyy taistella omia lihan himoja vastaan ja kuolettaa ne Hengellä.
systeri
 

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Syys 2017 12:34

*
Pysyttelen erossa siitä keskustelusta joka koskee lihan himoja. Te voitte jatkaa siitä keskustelua. Tarkoitan tällä jutulla 'eikä meillä ole taistelu verta ja lihaa vastaan vaan pahuuden henkiolentoja vastaan' ulkopuolisia hyökkäyksiä. Tältä kertaa lopetan enkä enää jatka sillä katson hyödyttömäksi jatkaa tätä keskustelua ja se on niin uuvuttavaa. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2017 13:51

En tiedä Vaisuliini, miksi otat tämän niin henkilökohtaisesti...mä ainakin selitän ihan yleisellä tasolla :thumbup:
systeri
 

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Syys 2017 17:18

*
En ota tämän asian henkilökohtaisesti. Ilmoitin vain etten jatka sitä keskustelua. Voitte jatkaa ilman minua. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 2Kor. 2:11

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Syys 2017 01:48

systeri kirjoitti:...Mutta tuosta, että meillä ei oo taistelu lihaa vastaan josta vaisuliini kirjoitti niin tuli mieleen, että eikö se tarkoita sitä, että meillä ei oo taistelu toisiamme vastaan, mutta kuitenkin täytyy taistella omia lihan himoja vastaan ja kuolettaa ne Hengellä.


Kyllä se sitä tarkoittaa, että meillä ei ole taistelu ihmisiä vastaan. Lisäksi epäilen, ettei taistelu omia lihan himoja vastaan tuota voittoa niistä. Ei auta paastot, ei hartaimmatkaan rukoukset, ei kiivaimmatkaan taistelut. Tie vapauteen ei kulje taistelun kautta vaan kuoleman kautta.
- - -
Tämä seuraava ei sitten liity millään tavoin nimimerkki systeriin tai hänen hyviin kirjoituksiinsa, mutta tahdon tähän jatkoksi kirjoittaa.

Minusta usein näyttää siltä, että meillä uskovilla on kovin puutteellinen tieto siitä, mitä Raamatussa termillä liha tarkoitetaan. Se on saanut lähes kokonaan kielteisen muodon kielenkäytössämme, ehkä Paavalin suuremmoisesta teologiasta johtuen, mutta toki hänkin käytti sanaa useammassa merkityksessä. Alle olen kerännyt muutaman raamatunpaikan joissa puhutaan lihasta ja laittanut sulkuihin sanan merkityksen sen mukaan, kuin sen ymmärrän.

- minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani (turmeltuneessa, langenneessa luonnossani), asu mitään hyvää
- minkä nyt elän lihassa (tässä ajassa), sen minä elän Jumalan Pojan uskossa
- eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa (kehoaan)
- kaikki liha (maailma, ihmiset) on näkevä Jumalan autuuden
- tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus: Hän, joka on ilmestynyt lihassa (ihmisenä)
- koska siis lapsilla on veri (sielu) ja liha (ruumis), tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi
- ei kaikki liha (lihakudos) ole samaa lihaa
- jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa (eläimen lihaa)

Esimerkkejä on enemmänkin, mutta tuossa muutama (osaksi hapuileva) synonyymi kreikankielen sanalle sarks-liha.
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa