Sivu 1/2

1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 17:57
Kirjoittaja tanu
Otsikon jaetta ennen Paavali puhuu kuolleiden ylösnousemuksesta ja perustelee, että miten se on ja on oleva totta.

Mutta otsikon jae on aika kummallinen:

Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan?
Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?


Eihän kukaan voi kastaa itseään kuolleen puolesta. Mitä hyötyä siitä olisi? Tai tietysti voi kastaa itsensä kuolleen puolesta, mutta mitä se ketään
hyödyttää? Osaako joku selittää mitä tämä jae tarkoittaa?

Sama jae Bibliassa kuuluu näin:

Mitä ne muutoin tekevät, jotka itsensä kastaa antavat kuolleitten päälle, jollei kuolleet nouse ylös?
Miksi he siis antavat kuolleitten päälle itseänsä kastaa?


Kiitos.

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 19:07
Kirjoittaja eetu
Ymmärrän sen niin että Paavali ei usko että itsensäkuolleittenpuolestakastattajat saavat kastattamisellaan mitään aikaan mutta samalla Paavali tietää että itsensäkuolleittenpuolestakastattajat uskovat kuolleiden ylösnousemukseen ja ilmaisevat uskonsa siihen tuolla itsensäkuolleittenpuolestakastattamis-harhaopillaan. Ja siksi hän kysyy "miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?"

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 19:20
Kirjoittaja Aamu-Usva
Minä tiedän nykyäänkin ihmisiä, jotka uskovat kasteeseen kuolleiden puolesta. Ainakin uusapostolisessa kirkossa on tällainen oppi. Minusta melko hämärä oppi.

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 21:15
Kirjoittaja Peace In Rest
Minustakin on omituista, että Paavali käyttää esimerkkinä ryhmää joka harjoittaa tuollaista käytäntöä, johon ei Raamatusta löydy minkäänlaista käskyä tai mallia.

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 23:09
Kirjoittaja vaisuliini
*
No oliko Paavali siinä aikoinaan kun silloin Rooman katolinen vauvakasteoppi alkoi ja oli käytännöksi? Tuo kuulostaa vähän luterilaiselta hätälapsikasteelta. En tiedä mikä vuosi oli kun Paavali kuoli mutta Rooman katolinen oppi alkoi muistaakseni jo vuonna 300. Paavali kirjoitti vain korinttilaisille. Ei varmaan koske Rooman katolista oppia hmm....

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 23:43
Kirjoittaja Jukka
vaisuliini kirjoitti:No oliko Paavali siinä aikoinaan kun silloin Rooman katolinen vauvakasteoppi alkoi ja oli käytännöksi? Tuo kuulostaa vähän luterilaiselta hätälapsikasteelta. En tiedä mikä vuosi oli kun Paavali kuoli mutta Rooman katolinen oppi alkoi muistaakseni jo vuonna 300.


Paavali kuoli ennen vuotta 70 jKr., ilmeisesti keisari Neron hallituskauden lopulla. Nero syntyi 37 ja kuoli 68. Tämän ensimmäisen säilyneen kirjeensä korinttolaisille Paavali kirjoitti Efesosta vuonna 54-55. Jotkut tutkijat ovat esittäneet sen syntyajankohdaksi vuotta 51, mutta useimmat vuotta 55. Tiedämme Paavalin kirjoittaneen korintolaisille ainakin 3 kirjettä joista kaksi on säilynyt. Ennen tätä meille säilynyttä kirjettä, jota kutsumme ensimmäiseksi korinttolaiskirjeeksi, Paavali oli jo kirjoittanut korinttolaisille kirjeen (1.Kor. 5:9).

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 28. Elo 2017 23:56
Kirjoittaja Iustus
"Kuolleitten puolesta" voidaan kääntää myös "kuolleitten tähden" tai "kuolleittein yläpuolella". Biblian käännöksessä näkyy ajatus kuolleitten yläpuolella kastamisesta.

Kuolleitten puolesta kastaminen tarkoittaisi nimenomaan kasteen saamista jo kuolleen henkilön sijasta. Kuolleitten tähden kastaminen tarkoittaisi, että jo edesmenneiden usko on tehnyt niin suuren vaikutuksen vielä kastamattomiin ihmisiin, että hekin halusivat kasteen. Kuolleitten yläpuolella tarkoittaisi, että heidät kastettiin sananmukaisesti kuolleitten yläpuolella eli kristittyjen haudoilla. Tällä tavalla korostuisi ylösnousemustoivo: kristitty on haudattu Kristukseen ja hänessä herätetty kuolleista.

On syytä huomioida, ettei Paavalin teksti ole sinänsä suunnattu kuolleiden puolesta / tähden / yläpuolella kastamista koskevaan asiaan, vaan ylösnousemukseen: riippumatta siitä, onko kuolleiden puolesta / tähden / yläpuolella kastaminen oikein tai väärin, korinttilaiset ovat epäjohdonmukaisia jos tällä tavalla kastavat, jos se samalla ajattelevat, ettei kuolleita herätetä. Paavali selvästi haluaa terottaa kasteen ja ylösnousemuksen yhteyttä vedoten korinttilaisten omiin erikoisiin kastekäytäntöihin.

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 29. Elo 2017 00:23
Kirjoittaja Jukka
Iustus kirjoitti:

On syytä huomioida, ettei Paavalin teksti ole sinänsä suunnattu kuolleiden puolesta / tähden / yläpuolella kastamista koskevaan asiaan, vaan ylösnousemukseen: riippumatta siitä, onko kuolleiden puolesta / tähden / yläpuolella kastaminen oikein tai väärin, korinttilaiset ovat epäjohdonmukaisia jos tällä tavalla kastavat, jos se samalla ajattelevat, ettei kuolleita herätetä. Paavali selvästi haluaa terottaa kasteen ja ylösnousemuksen yhteyttä vedoten korinttilaisten omiin erikoisiin kastekäytäntöihin.


Tästähän nähdäkseni kohdassa on kysymys. Paavali tahtoo sanoo tässä (Iustuksen sanoja lainatakseni), että "korinttilaiset ovat epäjohdonmukaisia jos tällä tavalla kastavat, jos se samalla ajattelevat, ettei kuolleita herätetä". Hyvä Iustus :thumbup:

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 29. Elo 2017 01:16
Kirjoittaja vaisuliini
*
Just niin, Iustus. :thumb: Jukka mistä lähteestä sait tiedon milloin Paavali kuoli jos saa kysyä?

Ryöväri joka ei ole vielä kastettu, pelastui, samoin ne Paavalin mainitut kuolleet jotka eivät ole vielä kastettuja raamatullisella kasteella [en tarkoita lapsikastetta]. Nyt ei koeta enää ristiriidaksi nähden tuohon Raamatun paikkaan niin täydennys toisen kohdan kanssa löytyi ja siten siitä tulee kokonaisvaltainen ja täydentävä opetus niin sanon Iustukselle 'amen'.

Re: 1 Kor. 15:29

ViestiLähetetty: 29. Elo 2017 11:32
Kirjoittaja Jukka
vaisuliini kirjoitti:*
Just niin, Iustus. :thumb: Jukka mistä lähteestä sait tiedon milloin Paavali kuoli jos saa kysyä?


En osaa tuohon vastata, koska Kirjoituksia ja historiaa opiskellessani olen käyttänyt runsaasti luotettavina pidettyjä lähteitä, itse asiassa satoja. Raamattua tutkiessa pitää tutustua myös Lähi-Idän historiaan ja kulttuuriin. Raamatusta voimme kuitenkin helposti havaita, että Paavali eli silloin kuin Pietarikin ja he tapasivat toisensa mm. Jerusalemissa (Apt. 15, Gal. 1:18). Vaikka emme luottaisi historian kirjoituksiin (jota myös Raamatun tekstit suurelta osin ovat) niin tiedämme apostolien eläneen Jeesuksen aikana ja kuolleen ennen vuotta 100 jKr. Useimmat uskovat luottavat Jeesuksen syntyneen noin 4-2 eaa.