Avautuneet raamatunkohdat

Raamatun tutkiminen

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja roosa » 24. Maalis 2021 19:24

laulajamies kirjoitti:
roosa kirjoitti:Laulajamies kirjoitti:
Velhonaisen älä salli elää
2. Moos 22:18

King Jamesissa jae on näin:

Thou shalt not suffer a witch to live.

Hyvin vajaisella osaamisellani tuon kääntäisin, että "sinun ei pidä kärsimän sitä, että noidan annetaan elää"

Eli siinä on tuo feminiinimuoto suomenkielisessä ja englannikielisessä sana "kärsiä"


Kyllä nämäkin Raamatunkohdat tarkoittavat samaa. :) Suffer tarkoittaa myös mm. hyväksyä (vanhahtava sana). Allow on sille synonyymi, eli antaa, sallia. Se on kun englanninkielessä yhdellä sanalla on niin monta merkitystä riippuen asiayhteydestä ja näissä Raamatunversioissa on molemmissa vanhahtavaa kieltä, niin käännökset voi olla vähän 'hassuja' jos suoraan kääntää itse. Mutta samaa nuo tarkoittavat ja oikein ne on käännetty molemmissa Raamatuissa.


Hieman mietin, että voisiko olla tosiaan joku tuommoinen "ei kärsi mennä sanomaan" tyyppinen juttu, niinkuin meillä Suomen kielessä.

Mutta tuo "witch" sana hämää edelleen. Onko ne kaikki noidat ja velhot sitten naisia. Olenhan kaikki Carlos Castanedan kirjatkin lukenut ja ei siellä niin ollut..


Kyllä tässä Raamatunkohdassa 2. Moos. 22:18 kaikissa käännöksissä (suomeksi, ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi, saksaksi ja englanniksi mitä tutkin) "noita" kuvaa naispuoleista.

Esimerkkejä:
Raamattu 1992: Noitanaisen älä anna elää.
Biblia 1776: Velhonaista ei sinun pidä salliman elää.
Svenska Bibeln 1917: En trollkvinna skall du icke låta leva.
World English Bible: "You shall not allow a sorceress to live. (A sorceress=velhotar)

Itse käytän 33/38 Raamattua ja englanninkielisistä suosin King James Bibelia netissä. Niillä pärjään hyvin. Joskus mukava tutkia muita versioita ja esim. ruotsin kieli on niin kaunista ja samoin Biblia 1776 on kaunista kieltä. Kyllä Jumala on pitänyt huolen että eri Raamatuissa (nykyisissä) on pysynyt sanoma oikeana pienistä 'sävyeroista' huolimatta.
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja aikkuuusi » 31. Touko 2021 19:08

eetu kirjoitti:Onko teillä raamatunkohtia, joita ette ole aikaisemmin ymmärtäneet mutta jotka Herra on avannut teille myöhemmin?


Minulle avautui Ilmestyskirjan ensimmäisen sinetin ratsastaja uudella tavalla. Joku toinen jossain tulkitsi että valkoinen ratsu on uskonto. Mietiskelin itse että koska ratsastaja sai voittajan seppeleen ja lähti voittamaan uskonnon kantamana, aseenaan jousi, hän on Ismael, Aabrahamin vanhempi poika joka Raamatun mukaan oli jousimies. Ismael on arabikansojen isä, joiden uskonto on islam. Ja se on voittanut maailmaa uudelleen ottomaanihallinnon jälkeen. Jossain toisaalla hänet tulkittiin antikristukseksi. Olisiko tuleva antikristus sitten muslimi? He odottavat Mahdia.
Toiset kolme ratsastajaa eivät ole henkilöitä, joten en itse pidä tätä henkilönä vaan nämä ovat voimia jotka ovat jo olleet olemassa mutta sinetin avautuessa "heräävät" - tai heräsivät jo 1900-luvun puolivälissä! - ja vahvistuvat koko ajan. Mitä mieltä olette?
aikkuuusi
 
Viestit: 9
Liittynyt: 05. Loka 2018 20:33

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 25. Elo 2021 16:06

Ranskan kielessä jouduttiin muuttamaan Putin-nimen kirjoitusasu, koska heillä se puhuttuna tarkoittikin porttoa. Eittämättä jonkinlainen suurmies tuo kyseinen henkilö, mutta tiedä sitten viittaakohan missä määrin ilmestyskirjan porttoon, tai Venäjään... :think2:
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja nmn » 29. Elo 2021 18:45

En ole koskaan ennen huomannut Raamatusta näitä Jeesuksen aika kryptisiä sanoja:
"Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty." (Luukas 7:35)
King James: "But wisdom is justified of all her children."
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 01. Syys 2021 12:41

Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
---
Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa.'


Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.
---
Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa


Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
---
Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti;

Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

---
Image
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 01. Syys 2021 13:09

Vielä lisäys tuohon edelliseen viestiin.

Tämä löytyi suomi24 -sivulta, keskustelun viimeinen kommentti

Terveys
Päihteet ja riippuvuudet
Huumeet

Ayahuasca ??

"Kävin Perussa viime syksyllä, olin ayahuasca-retriitissä 4 viikkoa. Kyllä mun elämäni meni ihan uusiksi siellä. Ne ongelmat, joita käsittelin terapiassa 4 v., ovat nyt mennyttä - ayahuasca toi niihin sellaisen selkeyden, että ne traumat eivät enää vaikuta elämääni (jos joskus tulee vanha käyttäytymis- tai ajatusmalli esiin, huomaan sen heti ja katkaisen kierteen siihen).
Mulla ayahuasca pisti mun parisuhteeni koetukselle. Olin Perussa yksin, ja yksin painin myös täällä meidän suhteemme pulmien kanssa. Se ei ole helppoa, koska a:n "oppien" soveltaminen reaalielämään ei ole helppoa. Mutta toivoa on, enkä vaihtaisi tätä kokemusta mistään hinnasta. Avioliittomme joko transformoituu ja uudistuu tai jää taakse, menneeseen ei ole paluuta.
A. ei ehkä sovi kaikille, mutta minulle siitä on ollut korvaamaton apu. Olen kasvanut ihmisenä ja nautin elämästäni monin kerroin enemmän nyt. Myös masennus, joka on ollut ikuinen elämänkumppanini (takana myös vakavia masennusjaksoja, jolloin olin itsemurhan partaalla), on nyt poissa. Nyt käyn läpi vaikeata jaksoa parisuhteessani (asumusero ja avioerohakemus jätetty), silti masennus on poissa ja elämänhallinta omissa käsissäni.
Puhumattakaan siitä, miten paljon elämänkäsitykseni on muuttunut. Raha ja asema yhteiskunnassa ei aiemminkaan ollut minulle tärkeä, mutta nyt erityisesti koen olevani velkaa ensisijaisesti maapallolle ja luonnolle. Yhteys muuhun elävään maailmaan ja muihin ihmisiin on syventynyt moninkertaisesti. Tästä kaikesta olen hyvin kiitollinen."

nimim. Laura79-1

Tästä aiheesta on uutisoitu pariinkin kertaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ayahuasca-rituaaliin-osallistuneet-suomalaiset-kertovat-oksensin-rajusti-sitten-tuli-rauhallinen-hyva-olo/6315810#gs.acprri
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/165d5982-601b-4c9b-a224-9cad04a0fe74

!!!Jos tuon juoman menee juomaan, voipi tulla lähtö, jos on sianlihaa, kofeiinia, tai alkohoolia mahalaukussa.!!! Moni noille ayahusca-retriiteille lähtee, sen takia nyt vähän varoittelen.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja nmn » 05. Syys 2021 18:19

Jep, en ole koskaan kuullut että kukaan olisi tullut Ayahuasca-tripiltä tajuten, että on syntinen ja tarvitsee Jeesuksen pelastajakseen. Siksi olen melko varma että se on pimeydestä. Useimmiten sieltä tullaan takaisin new age uskovina ja palvotaan mielummin luotua kuin Luojaa (eritysesi maata, luontoa, gaiaa tai "universumia").
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja Juhani » 18. Syys 2021 21:39

Jumalan suunnitelma toteutuu täsmälleen niin kuin hänen sanansa ennustaa. Elämme erittäin jännittäviä aikoja, mutta myös keskellä vaikeita aikoja, sekä lähellä Herran tulemusta. Ajatellessani vaikeita aikoja, koen rauhaa sydämessäni ja lepoa. Uskon Herran auttavan "merkittömiä" pedon valtakunnan aikana myös muutamien "merkillisien" kautta. Ruoka, tavaranhaku ym on järjestetty Herran toimesta - älkää pelätkö! Herra on luvannut pitää meistä huolen. :wise3:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 20. Syys 2021 17:58

Jos raamatun mukaan saatana on valehtelija ja murhaaja, niin jos minä alan väittämään, että tunnen Jeesuksen, vaikka en ole Jeesusta nähnyt en hengessä, en näyssä, ja laitan vielä toivoni riippumaan siihen, että jonain päivänä tulee maailmanloppu ja syntisiä aletaan rankaisemaan, niin minkä se minusta tekee?

Vielä alussa, ennen kuin ihminen kirottiin, Jumala KÄSKI ihmistä syömään paratiisin puista (paitsi tietysti siitä yhdestä). Kuitenkin Jeesus sanoi, ´aika on jo nyt, hedelmät ovat kypsiä´, mantelipuun aikana.

Myöskin Jeesus tuli ihmisten keskelle ja sanoi, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Jeesus ei sanonut, että se tulee huomenna, tai ylihuomenna, kuitenkin, tänäkin päivänä ihminen ihmettelee, maissinjyvät hampaidensa välissä, että mitä se jauhaa.

Ehkä Jumalan valtakunta on ihmisen vastuulla, ehkä se on ihmisen homma. Joten mikä on keinotekoista ja mikä luonnonvastaista.

Minua puhutteli se, että tässä videossa tämä nainen näki maailman hyvän ja pahan Ayahuasca-näyissä.


Irrallinen loppukaneetti on, että asioita tutkitaan ja niihin perehdytään.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 25. Syys 2021 16:50

"Niin minä avasin suuni, ja hän antoi tämän kirjakäärön minun syödäkseni.
Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, ravitse vatsasi ja täytä sisälmyksesi tällä kirjakääröllä, jonka minä sinulle annan". Niin minä söin, ja se oli minun suussani makea kuin hunaja.
Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, mene nyt Israelin heimon tykö ja puhu heille minun sanani."
Hes. 3:2-4

"Niin minä otin kirjasen enkelin kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli.
Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista"."
Ilm. 10:10-11

Tänä päivänä valhe on ihmiselle makein hunaja. Voidaan jopa sanoa, että vale ja valehteleminen on ihmisen jumala.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron