Avautuneet raamatunkohdat

Raamatun tutkiminen

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Joulu 2019 08:29

laulajamies kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
laulajamies kirjoitti:Hei vain, tässä ensimäistä kertaa kirjoittelen tänne :)

Kohta, jossa on kuvainkielto. Siellähän luetellaan useampi hahmo, jota ei tule valmistaa. Tämä kohta avautui jotenkin niin, että Herra on se, josta kaikenlaiset siivet ja sulavuudet ja muodot virtaavat jatkuvasti.


Tervetuloa foorumille nimimerkki laulajamies :thumbup:

Tarkoitatko tuolla "kuvainkieltokohdalla" toista käskyä (2.Moos. 20:4) vai jotain muuta raamatunpaikkaa?

Olikohan siellä mahdollisesti toinen kohta, joka käsittelee samaa aihetta: Lopussa mainittu myös taivas, tai taivaat.


En löytänyt raamatunpaikkaa, jossa olisi käsitelty kuvantekokieltoa ja jae olisi päättynyt sanoihin taivas tai taivaat. Etsin laitoksista KR33, Biblia ja KR92.
Jukka
 

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 01. Joulu 2019 10:22

Jukka kirjoitti:En löytänyt raamatunpaikkaa, jossa olisi käsitelty kuvantekokieltoa ja jae olisi päättynyt sanoihin taivas tai taivaat. Etsin laitoksista KR33, Biblia ja KR92.


Hyvää sunnuntaita ja joulukuun ensimäistä päivää!

5. Moos. 4:15-19 oli kohta johon viittasin. Tuosta samasta ajatuksesta itse pääsin myös tähän, että ihminenhän usein aamulla herää, keittää kahvit, lukee uutiset, mutta kaikenlaisten rituaalitoimitustenkin Itse Mestari on kuitenkin Herra. Siellähän on vanhassa testamentissa aikamoiset toimitukset: on tarkat ja hienot menot :)
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Joulu 2019 11:58

laulajamies kirjoitti:
Jukka kirjoitti:En löytänyt raamatunpaikkaa, jossa olisi käsitelty kuvantekokieltoa ja jae olisi päättynyt sanoihin taivas tai taivaat. Etsin laitoksista KR33, Biblia ja KR92.


Hyvää sunnuntaita ja joulukuun ensimäistä päivää!

5. Moos. 4:15-19 oli kohta johon viittasin. Tuosta samasta ajatuksesta itse pääsin myös tähän, että ihminenhän usein aamulla herää, keittää kahvit, lukee uutiset, mutta kaikenlaisten rituaalitoimitustenkin Itse Mestari on kuitenkin Herra. Siellähän on vanhassa testamentissa aikamoiset toimitukset: on tarkat ja hienot menot :)


Kiitos paikasta. 5.Moos.kirjassa on runsaasti paralleelikohtia (rinnakkaiskohtia) toisen Mooseksen kirjan kanssa. Minä laitoin hakusanaksi pelkän taivas/taivaat jakeen viimeiseksi sanaksi ja ohihan se sitten meni.

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa myös Sinulle. Muistelin aamulla sitä aikaa, kun sunnuntaipäivä vielä aloitti viikon (vuoteen 1973) ja kaupat olivat maassamme kiinni. Taisi asematunneli Rautatieasemalla Helsingissä olla avoinna pyhäisin nälkäisimpiä varten. Täällä Karjalohjalla kaupat sulkeutuivat lauantaisin klo 14.00 ja sunnuntaina olivat kiinni; ihmiset kävivätkin pyhäisin kirkossa aika paljon nykyiseen verrattuna. Nythän koulun juhlatkin on siirretty pois kirkkojen tiloista ja Raamatun lainaukset voidaan tulkita vihapuheeksi ja "kiihottamiseksi kansanryhmää (?) vastaan". O tempora, o mores … oi aikoja, oi tapoja.
Jukka
 

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 04. Joulu 2019 06:55

Jukka kirjoitti:
laulajamies kirjoitti:
Jukka kirjoitti:En löytänyt raamatunpaikkaa, jossa olisi käsitelty kuvantekokieltoa ja jae olisi päättynyt sanoihin taivas tai taivaat. Etsin laitoksista KR33, Biblia ja KR92.


Hyvää sunnuntaita ja joulukuun ensimäistä päivää!

5. Moos. 4:15-19 oli kohta johon viittasin. Tuosta samasta ajatuksesta itse pääsin myös tähän, että ihminenhän usein aamulla herää, keittää kahvit, lukee uutiset, mutta kaikenlaisten rituaalitoimitustenkin Itse Mestari on kuitenkin Herra. Siellähän on vanhassa testamentissa aikamoiset toimitukset: on tarkat ja hienot menot :)


Kiitos paikasta. 5.Moos.kirjassa on runsaasti paralleelikohtia (rinnakkaiskohtia) toisen Mooseksen kirjan kanssa. Minä laitoin hakusanaksi pelkän taivas/taivaat jakeen viimeiseksi sanaksi ja ohihan se sitten meni.

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa myös Sinulle. Muistelin aamulla sitä aikaa, kun sunnuntaipäivä vielä aloitti viikon (vuoteen 1973) ja kaupat olivat maassamme kiinni. Taisi asematunneli Rautatieasemalla Helsingissä olla avoinna pyhäisin nälkäisimpiä varten. Täällä Karjalohjalla kaupat sulkeutuivat lauantaisin klo 14.00 ja sunnuntaina olivat kiinni; ihmiset kävivätkin pyhäisin kirkossa aika paljon nykyiseen verrattuna. Nythän koulun juhlatkin on siirretty pois kirkkojen tiloista ja Raamatun lainaukset voidaan tulkita vihapuheeksi ja "kiihottamiseksi kansanryhmää (?) vastaan". O tempora, o mores … oi aikoja, oi tapoja.


Hyvä toivotus, tuo ensimäinen adventtisunnuntai osoittautui minulla sellaiseksi ilon päiväksi, jonka muistan varmaan lopun ikääni.

Aivan, nyt on lähes joka päivä uutisissa tulvia, nälänhätää, sotaa, tauteja ja vaikka mitä, mutta miten sitä näin tunnustavana kristittynä katsoo sitä kaikkea, niinkuin se ei olisi mitään. Vaikka se tapahtuu silmien edessä. Läheisetkin matkustavat jatkuvasti ulkomaille tyhjää toimittamaan. Itse vähistä varoistani lahjoitin lähes 6 vuotta kolmeen erilaiseen hyväntekeväisyystöön ja olen lähes sataprosenttisen varma, ettei lähipiirin matkustelijat ja rikkaat laita yhtä ainutta penniä yhtään kenenkään hyväksi.

Voisiko tätä rukoilla, että: Suomi norja ja ruotsi, kaikki maat joiden lipussa on Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemaa merkitsevä risti, että Jumalan ainoan pojan Pyhän Veren vuodattaminen Golgatalla ei menisi hukkaan, ettei Pyhää Uhria tehtäisi tyhjäksi, häpäistäisi. Ei ihminen ole niinkuin Jumala, ihminen on viheliäinen ja syntiä täynnä elämänsä alusta aina kuolemaansa asti. Vaikka ihminen rakentaisi kristillisen koulun köyhälle ja kuivalle seudulle, joutuu hän kuitenkin pyörittelemään päässään pahoja ajatuksia.

Kyllä tässä saa olla Jumalalle aivan valtavan paljosta kiitollinen. Meistä pidetään jatkuvasti niin hyvää huolta, että ei sitä voi edes ymmärtääkään.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Joulu 2019 09:54

laulajamies kirjoitti:Aivan, nyt on lähes joka päivä uutisissa tulvia, nälänhätää, sotaa, tauteja ja vaikka mitä, mutta miten sitä näin tunnustavana kristittynä katsoo sitä kaikkea, niinkuin se ei olisi mitään. Vaikka se tapahtuu silmien edessä.

Raamatussa ennustetaan, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja. Kerrotaan mm. ihmisten itserakkaudesta, rahanahneudesta, laittomuuden lisääntymisestä ja rakkauden kylmenemisestä. Monet meistä elävät kahta elämää; kokouksissa esiinnymme hurskaina, mutta arjessa meitä ei juurikaan erota maailman ihmisistä. Olemmeko jo kuin sardealaiset (Ilm. 3:1) joille Herra sanoi: "Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut."

On kolme syntiä jotka ovat tukahduttamassa rakkautemme Jeesukseen ja lähimmäisiin; ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo. Elämme sokeina ja tunteettomina maailman hädälle ja ihan sen lähinaapurimmekin hädälle. Tiedän ettemme köyhinä juurikaan voi auttaa taloudellisesti kärsiviä, mutta käsi sydämelle: olemmeko edes muistaneet heitä rukouksessa ja kertoneet heille mahdollisuuksiemme mukaan evankeliumin Jeesuksesta joka voi jokaista auttaa, joka kääntyy Hänen puoleensa. Me voimme "tarjota evankeliumia" lähimmäisillemme vai häpeämmekö evankeliumia Jeesuksesta niin, että vaikenemme?

laulajamies kirjoitti:Voisiko tätä rukoilla, että: Suomi norja ja ruotsi, kaikki maat joiden lipussa on Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemaa merkitsevä risti, että Jumalan ainoan pojan Pyhän Veren vuodattaminen Golgatalla ei menisi hukkaan, ettei Pyhää Uhria tehtäisi tyhjäksi, häpäistäisi.


Se on hyvä rukous. Mieleeni nousi sellainen asia, että meille on Jeesuksessa Kristuksessa avattu lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Apu on meitä aivan lähellä, mutta ongelmamme onkin siinä, ettei meillä ole enää vanhurskauden janoa vaan etsimme enemmän ulkokohtaisia kokemuksia kuin sisäsyntyistä elämän yhteyttä Jumalaan. Lähde on avoin, mutta jos ei ole janoa niin siitä ei ammenneta eikä juoda. Luulen, että meidän tulisi rukoilla itsellemme ja kaikille vanhurskauden janoa. Jeesus sanoi: "Jos jonkun on jano niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon" ja "Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan".
Jukka
 

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 06. Joulu 2019 08:16

Jukka kirjoitti:
laulajamies kirjoitti:Aivan, nyt on lähes joka päivä uutisissa tulvia, nälänhätää, sotaa, tauteja ja vaikka mitä, mutta miten sitä näin tunnustavana kristittynä katsoo sitä kaikkea, niinkuin se ei olisi mitään. Vaikka se tapahtuu silmien edessä.

Raamatussa ennustetaan, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja. Kerrotaan mm. ihmisten itserakkaudesta, rahanahneudesta, laittomuuden lisääntymisestä ja rakkauden kylmenemisestä. Monet meistä elävät kahta elämää; kokouksissa esiinnymme hurskaina, mutta arjessa meitä ei juurikaan erota maailman ihmisistä. Olemmeko jo kuin sardealaiset (Ilm. 3:1) joille Herra sanoi: "Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut."

On kolme syntiä jotka ovat tukahduttamassa rakkautemme Jeesukseen ja lähimmäisiin; ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo. Elämme sokeina ja tunteettomina maailman hädälle ja ihan sen lähinaapurimmekin hädälle. Tiedän ettemme köyhinä juurikaan voi auttaa taloudellisesti kärsiviä, mutta käsi sydämelle: olemmeko edes muistaneet heitä rukouksessa ja kertoneet heille mahdollisuuksiemme mukaan evankeliumin Jeesuksesta joka voi jokaista auttaa, joka kääntyy Hänen puoleensa. Me voimme "tarjota evankeliumia" lähimmäisillemme vai häpeämmekö evankeliumia Jeesuksesta niin, että vaikenemme?

laulajamies kirjoitti:Voisiko tätä rukoilla, että: Suomi norja ja ruotsi, kaikki maat joiden lipussa on Jeesuksen Kristuksen ristinkuolemaa merkitsevä risti, että Jumalan ainoan pojan Pyhän Veren vuodattaminen Golgatalla ei menisi hukkaan, ettei Pyhää Uhria tehtäisi tyhjäksi, häpäistäisi.


Se on hyvä rukous. Mieleeni nousi sellainen asia, että meille on Jeesuksessa Kristuksessa avattu lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan. Apu on meitä aivan lähellä, mutta ongelmamme onkin siinä, ettei meillä ole enää vanhurskauden janoa vaan etsimme enemmän ulkokohtaisia kokemuksia kuin sisäsyntyistä elämän yhteyttä Jumalaan. Lähde on avoin, mutta jos ei ole janoa niin siitä ei ammenneta eikä juoda. Luulen, että meidän tulisi rukoilla itsellemme ja kaikille vanhurskauden janoa. Jeesus sanoi: "Jos jonkun on jano niin tulkoon Minun tyköni ja juokoon" ja "Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan".


Puhutteleva teksti, josta tietysti saan kiittää.
Itselläni on ollut tällainen ajatus -ja raamattuhan on sitten se totuus- että meidät on kutsuttu ensisijaisesti siunaamaan. Tämä liittyy omissa kokemuksissani ehkä aika vahvasti siihen, että kun olen saanut kokea Pyhän Hengen laskeutuvan, en ole tiennyt miten toimia, ja se on kuitenkin aivan äärettömän merkittävä ja hieno hetki.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 13. Loka 2020 00:59

Matt. 26:26

Jeesus siunaa, murtaa leivän ja antaa opetuslapsillensa. Aivan kuten Jumala siunasi ja mursi Jeesuksen ja antoi hänet kaikille opetuslapsillensa.

Kohta herättää aika paljonkin ajatuksia. Miten tuollaisen Gideoineden pienoisraamatun avaa, muistuttaa se aivan leivän murtamista.

Miten Jeesus on Jumalan Sana, sana taas ääntä, joka ainakin tieteen mukaan kulkee aaltoina ja jakautuu edelleen kimmotessaan pinnoista.

Leivän murtaminen kuitenkin hiljainen prosessi, vaan kuitenkin jokin ääni, leivässä, mielessä, sielussa.

Ehkä voitaisiin sanoa, että aika täydellinen vertaus kaikinpuolin.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 17. Loka 2020 17:25

Matt 26:26

Kun jakeen nunerot k͟e͟r͟t͟o͟o͟ saadaan tulokseksi 676

Siinä on ihmisen luku kuusi, mollemmin puolin lukua seitsemän, jonka ajatellaan olevan Jumalan luku. Perustuu siihen, kun Jumala loi ihmisen kuudes päivä ja lepäsi seitsemäntenä.
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja Juhani » 17. Loka 2020 18:35

laulajamies kirjoitti:Matt 26:26

Kun jakeen nunerot k͟e͟r͟t͟o͟o͟ saadaan tulokseksi 676

Siinä on ihmisen luku kuusi, mollemmin puolin lukua seitsemän, jonka ajatellaan olevan Jumalan luku. Perustuu siihen, kun Jumala loi ihmisen kuudes päivä ja lepäsi seitsemäntenä.


Ehkä pitäisi olla varovainen tuon numeroarvonnan kanssa. Siitä muutamat laskee vaikka mitä tulevaa profetiaa jne. Ymmärtääkseni Raamattu kehoittaa laskemaan vain pedon luvun...
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Avautuneet raamatunkohdat

ViestiKirjoittaja laulajamies » 20. Loka 2020 20:19

Juhani kirjoitti:
laulajamies kirjoitti:Matt 26:26

Kun jakeen nunerot k͟e͟r͟t͟o͟o͟ saadaan tulokseksi 676

Siinä on ihmisen luku kuusi, mollemmin puolin lukua seitsemän, jonka ajatellaan olevan Jumalan luku. Perustuu siihen, kun Jumala loi ihmisen kuudes päivä ja lepäsi seitsemäntenä.


Ehkä pitäisi olla varovainen tuon numeroarvonnan kanssa. Siitä muutamat laskee vaikka mitä tulevaa profetiaa jne. Ymmärtääkseni Raamattu kehoittaa laskemaan vain pedon luvun...


Niin, mietinkin että käärmellähän on usein nahassaan toistuva kuvio. Jos ei Pyhä Henki mitään todista...
laulajamies
 
Viestit: 131
Liittynyt: 09. Marras 2019 15:50

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa

cron