laulajamies kirjoitti:roosa kirjoitti:Laulajamiehelle: Tuo
cried tarkoittaa myös 'itki' sanan lisäksi vollotti, parkui ja huusi. Kyllä se tässä tapauksessa taitaa olla se 'huusi' kuten 33/38 Raamatun versiossa on. Samoin oli ruotsiksi, tanskaksi ja norjaksi ja saksaksikin kun netistä kurkkasin eri versioita.

Svenska Bibeln 1917: Joh. 1:15 Johannes vittnar om honom, han
ropar och säger: »Det var om denne jag sade: 'Den som kommer efter mig, han är före mig; ty han var förr än jag.'» (
Ropar on huutaa)
Voisiko se sitten olla, että "parahti". Tästä King James -käännöksestä kuulin joskus, se on näitä autenttisimpia raamatunkäännöksia. Näitähän on kreikaksi, hepreaksi ja arameaksi.
Viime tiistaina löydetyissä raamattu-fragmenteissa oli kreikankieliset tekstit, mutta Jumalan nimi hepreaksi. Tämä ei tähän liity, mutta kuitenkin..

Piti palata tähän King James -käännökseen vielä, koska tuli eilen sattumalta vastaan tämä kohta:
Velhonaisen älä salli elää2. Moos 22:18
King Jamesissa jae on näin:
Thou shalt not suffer a witch to live.Hyvin vajaisella osaamisellani tuon kääntäisin, että "sinun ei pidä kärsimän sitä, että noidan annetaan elää"
Eli siinä on tuo feminiinimuoto suomenkielisessä ja englannikielisessä sana "kärsiä"
En ole koskaan vertaillut tätä King Jamesia suomenkieliseen raamatunkäännökseen sen kummemmin, mutta se vaikuttaisi ainakin näin nopeasti katsottuna olevan hyvinkin erilainen suomikäännösten kanssa.
Wikipedia tiesi kertoa, että tv7 on tehnyt King James Biblesta jonkin ohjelman. Minun täytynee tähän nyt perehtyä hieman tarkemmin.
"Huutaa", tai "parahtaa" - kohta oli minulle monotoninen ennen enkkukäännöstä, en ole yhtään varma miten kohta kuuluisi olla. Hämmentävän erilainen käännös.
Itse langan aiheeseen "Avautuneet raamatunkohdat" lisäisin:
Matteuksen 28:18
"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
Kun paholainen kiusasi Jeesusta erämaassa tuo sanoi "Kaiken tämän, koko maailman ja sen loiston minä annan sinun valtaasi, sillä se on annettu minun haltuuni ja minä voin antaa sen kenelle tahdon."