Rukousöljy

Raamatun tutkiminen

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 13. Heinä 2017 06:01

Eli väännän nyt vielä rautalangasta tätä asiaa. Tarkoitatko, että jos vaikkapa jehovantodistaja tulee uskoon, niin hänen on hyljättävä entinen näkemyksensä siitä, että joulun vietto on pakanallista alkuperää oleva tapa jolla ei ole tekemistä raamatullisen uskon kanssa? Tai jos uudestisyntymätön luterilainen (tai kuka tahansa minkä tahansa uskonsuuntauksen jäsen tai muu ihminen) tulee uskoon, hänen on hyljättävä aiemmat näkemyksensä asioista, joista hän on aiemminkin ajatellut Raamatun mukaisesti? Sillä onhan mahdollista, että ei-uskovallakin on hyvinkin paljon täysin oikeita näkemyksiä. Esimerkiksi itse tunnen ihmisen joka oli lukenut Raamatun useita kymmeniä kertoja ennen uudestisyntymistään. Hän tiesi valtavasti ja uskoi täysin oikeisiin asioihin, vaikka hän ei ollut itse pelastuksen tiellä. Ei hänen näitä tarvinnut hyljätä tullessaan uskoon, sehän olisi ihan järjetöntä.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Heinä 2017 22:33

Peace In Rest kirjoitti:Eli väännän nyt vielä rautalangasta tätä asiaa. Tarkoitatko, että jos vaikkapa jehovantodistaja tulee uskoon, niin hänen on hyljättävä entinen näkemyksensä siitä, että joulun vietto on pakanallista alkuperää oleva tapa jolla ei ole tekemistä raamatullisen uskon kanssa? Tai jos uudestisyntymätön luterilainen (tai kuka tahansa minkä tahansa uskonsuuntauksen jäsen tai muu ihminen) tulee uskoon, hänen on hyljättävä aiemmat näkemyksensä asioista, joista hän on aiemminkin ajatellut Raamatun mukaisesti? Sillä onhan mahdollista, että ei-uskovallakin on hyvinkin paljon täysin oikeita näkemyksiä. Esimerkiksi itse tunnen ihmisen joka oli lukenut Raamatun useita kymmeniä kertoja ennen uudestisyntymistään. Hän tiesi valtavasti ja uskoi täysin oikeisiin asioihin, vaikka hän ei ollut itse pelastuksen tiellä. Ei hänen näitä tarvinnut hyljätä tullessaan uskoon, sehän olisi ihan järjetöntä.


Lopeta jo tuo järjetön jaarittelu ja yritys johdatella lukijoita. Minusta näyttää kuin et ollenkaan ymmärtäisi näitä hengellisiä asioita. Raamatun sanahan juuri on se perusta, jolle rakennetaan. Joka sen hylkää joutuu eksyksiin... ja siellähän Sinä jo oletkin.

Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri. [Jeesus Kristus]
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Heinä 2017 22:42

Oletteko muuten ajatelleet, että hiekka ja kallio ovat samaa materiaalia. Hiekka on kalliota murenettuna pienen pieniksi paloiksi. Kallio on kokonaisuus, joka meren aaltojen hyväilystä voi muuttua hiekaksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Heinä 2017 23:03

*
Mutta Jeesus puhui erotuksesta.

Te tiedätte että sen tyhmän miehen kaltaiset ihmiset kuultuaan Jumalan Sanaa laskevat perusta hiekkaan rakentamiseksi koska he eivät tee Sanan mukaan. Hiekka ei voi pitää heidät pystyssä kun rankkasade, virrat ja tuulet yllättävät heidät niin heidän sortuminen on suuri koska heidän perusta ei ole yksin kalliossa eli Kristuksessa.

Te tiedätte että jokainen joka tekee Jeesuksen Sanan mukaan kuultuaan Jeesuksen Sanaa, on itse verrattava ymmärtäväiseen mieheen joka laskee perusta kallioon rakentaakseen huoneensa niin rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan ja se ei sortunut koska se oli kalliolle perustettu eli Kristuksessa [Matt. 7:24-27].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 16. Heinä 2017 23:33

jukka1954 kirjoitti:Lopeta jo tuo järjetön jaarittelu ja yritys johdatella lukijoita. Minusta näyttää kuin et ollenkaan ymmärtäisi näitä hengellisiä asioita.


Voi olla että en ymmärräkään. Mutta saatan kyllä olla väärässä tässäkin :) Koitan kuitenkin saada ymmärrystä näihin asioihin. Lähinnä siksi myös kirjoittelen ja kyselen tyhmiä täällä. Jos joku muukin näitä lukee, niin ei varmaan kannata liian vakavasti ottaa minun höpinöitä täällä :) Edelleen toivon Jukka interaktiivinen ystäväiseni, että voimme keskustella enemmän tärkeistä asioista eli aiheista ja vähemmän mitättömistä asioista kuten esimerkiksi minusta.

Luulen ehkä ymmärtäväni nyt mitä tarkoitat perustalla ja muilla asioilla. Minun näkemykseni taitaa erota hieman siltä osin, että nähdäkseni Raamatun opetuksissa on asioita jotka kuuluvat "perustaan" ja asioita jotka kuuluvat "rakennukseen". Mikäli ymmärsin sinut oikein, että näkemyksesi mukaan kaikki Raamatun opetukset kuuluvat perustaan.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Heinä 2017 07:50

Voisikohan ajatella, että evankeliumi Jeesuksesta olisi tuo perustus ja muut opit rakennus? Raamatussahan sanotaan, että perustus on Jeesus Kristus (1.Kor.3:11). Toisaalla kyllä puhutaan apostoleista ja profeetoista perustuksena ja Jeesuksesta kulmakivenä. Tämä on taas varmaan sellainen asia, mistä ei voi sanoa, että näin tai noin asia on. Raamatussa on vain pyritty kuvailemaan sen ajan ihmisille ymmärrettävällä kielellä näitä asioita. Minä en taas mistään rakennuksista ja perustuksista tiedä juuri mitään. Raamatusta tulee kyllä mieleen montakin kohtaa, missä eri tavoin tuota perustusta selitetään.

Raamatussa on muuten myös kiistanalainen kohta, jossa 33/38:ssa sanotaan seurakuntaa totuuden perustukseksi (1.Tim.3:15).
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 17. Heinä 2017 10:46

Jukka, minusta vaikuttaa siltä, että et alunperin ihan ymmärtänyt mitä tarkoitan. Tuon viestin kautta jossa selvensit ajatuksiasi perustuksesta, ymmärrän myös miksi käsitit minut väärin, sillä ilmeisesti puhumme samoilla käsitteillä tarkoittaen hieman eri asiaa. Minä tarkoitin yksinkertaisesti tuota, mistä aiemmin rautalangasta väänsin. Eli että ei meidän tarvitse hyljätä oikeita ja hyviä asioita, vaikka perustus olisi ollut väärä tai vaikka ne tulisivat jonkun kautta jolla on väärä perusta. Oikeat ja hyvät asiat ovat aina oikeita ja hyviä. Tästä lienemme samaa mieltä :)
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 17. Heinä 2017 18:40

Aamu-Usva kirjoitti: Voisikohan ajatella, että evankeliumi Jeesuksesta olisi tuo perustus ja muut opit rakennus?

Kyllä voidaan opista noin ajatella, kun oppi on Jumalan Sanan ja jumalisuuden mukainen. Jos taas ei ole, niin silloin rakentaja ei rakenna Kristus-perustukselle lainkaan vaikka siltä näyttäisikin. "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa" 2.Joh jae 9a.
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Heinä 2017 20:23

Mitähän sillä sitten tarkoitetaan, kun Raamatussa puhutaan siitä, että joku voi rakentaa heinistä ja oljista ja toinen taas tulenkestävistä aineksista?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 17. Heinä 2017 20:40

Aamu-Usva kirjoitti:Mitähän sillä sitten tarkoitetaan, kun Raamatussa puhutaan siitä, että joku voi rakentaa heinistä ja oljista ja toinen taas tulenkestävistä aineksista?


Minun ymmärrykseni mukaan tämä ja monet muut samansuuntaiset kohdat viittaavat siihen, että on olemassa opinkappaleita joiden omaksuminen (mihin sisältyy uskominen ja sen mukaan eläminen) ovat ehdottomia pelastukselle, ja toisia opinkappaleita jotka eivät ole yhtä ehdottomia. Minä ymmärrän myös tämän saman jaon olevan perusteena sille, mikä on "harhaoppia/eksytystä" ja mikä pelkkää hairahdusta (jollaisiin Raamatun mukaan jokainen meistä monessa kohden hairahtuu).
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron