Rukousöljy

Raamatun tutkiminen

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 18. Kesä 2017 20:38

Uskon että uskon rukous parantaa sairaan jos on Herran tahto että ihminen paranee.
Viimeksi muokannut eetu päivämäärä 19. Kesä 2017 09:05, muokattu yhteensä 1 kerran
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 19. Kesä 2017 09:02

Uskon että jos öljyä on tarkoitus käyttää sairasten voiteluun, öljyn tarkoitus on hoitaa esim. haavoja.

Valopetroolilla ei käsittääkseni hoideta haavoja.

Rukousöljyn käyttö on käsittäkseni taikauskoa koska ei sillä tietääkseni hoideta esim haavoja.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Heinä 2017 23:06

eetu kirjoitti:Uskon että jos öljyä on tarkoitus käyttää sairasten voiteluun, öljyn tarkoitus on hoitaa esim. haavoja.

Valopetroolilla ei käsittääkseni hoideta haavoja.

Rukousöljyn käyttö on käsittäkseni taikauskoa koska ei sillä tietääkseni hoideta esim haavoja.


Tuo Jaakobin kirjeen kehotus sairaan voitelemiseksi öljyllä ei näyttäisi viittaavan mihinkään tarkoin määriteltyyn sairauteen, esimerkiksi haavoihin. Kohta paljastaa, että sairaus on vienyt vuoteen omaksi josta "Herra antaa hänen nousta jälleen". Sairasta voidellaan öljyllä "Herran nimessä", tässä on ajatus "Herran puolesta". Öljy ei paranna sairasta vaan Herra.

Jaakob liittää kohtaan paitsi parantumisen myös syntien anteeksiantamuksen. Tässä sairaudella ja lankeemuksella voi olla keskenään yhteys, mutta näin ei aina ole (vertaa Job).
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja eetu » 03. Heinä 2017 15:07

Mutta tarkoittaako se kirjaimellista öljyn käyttöä vai kuvastaako "voidellen öljyllä" sitä että Pyhä Henki koskettaa sairasta, kun hänen puolestaan rukoillaan. En vain siis ymmärrä mihin sitä fyysistä öljyä tarvitaan.
eetu
 
Viestit: 250
Liittynyt: 04. Joulu 2016 17:42

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Heinä 2017 23:16

eetu kirjoitti:Mutta tarkoittaako se kirjaimellista öljyn käyttöä vai kuvastaako "voidellen öljyllä" sitä että Pyhä Henki koskettaa sairasta, kun hänen puolestaan rukoillaan. En vain siis ymmärrä mihin sitä fyysistä öljyä tarvitaan.


Käsitykseni mukaan tuossa Jaakobin kirjeen kohdassa (5:14) öljyllä tarkoitetaan konkreettista öljyä. Alkukielessä öljystä käytetään sanaa elaion, joka tarkoittaa oliiviöljyä (elaia nimittäin on öljypuu). Edelleen kohdassa käytetään voitelusta teonsanaa aleifoo, joka viittaa ihmisen suorittamaan toimenpiteeseen, siis "tavalliseen, kehoon kohdistuvaan voitelemiseen". Uudessa Testamentissa käytetään myös toista voitelua merkitsevää sanaa joka on khrioo (sanakirjan mukaan hebreaksi masah). Noiden sanojen alkujuurista muodostuu Kristus/Messias ja "khrioovoitelija" on Jumala, ei ihminen (Apt. 4:27, 10:38).

Miksi sitten öljy mainitaan siinä yhteydessä, kun kehotetaan rukoilemaan sairaan puolesta? Ajattelen, että siinä on kysymys jonkun sortin ulkoisen välikappaleen käytöstä (vertaa Jeesuksen tapaa käyttää joskus sellaisia, esim. sylkeä, tomua, sormia Joh. 9:6, Mark. 7:33).

Todetaan vielä, että toki öljy on pyhissä Kirjoituksissa myös vertauskuva Pyhästä Hengestä. Siitä kertoo minulle erittäin rakkaaksi käynyt raamatunpaikka 2.Moos. 30:22-38. Tuossa voiteluöljyssä oli öljypuusta saadun öljyn lisäksi muitakin aineosia, joilla oli kullakin oma vertauskuvallinen merkityksensä. Tästä korkeasti pyhästä voiteluöljystä säädettiin, että "älkää sen sekoitusta jäljitelkö" ja "jokainen, joka valmistaa sellaisen voiteen, ja jokainen, joka sivelee sitä syrjäiseen, hävitettäköön kansastansa". Aikamme eksytyksissä, joista veljieni kanssa varoitan, on tarjolla juuri tuota Hengen jäljitelmää. Kristikunnan suurin petos tapahtuu ajassamme ja silmiemme edessä. Tuo vitsaus, valhe-evankeliumi, ratsastaa voittoisasti (Ilm. 6:1-2) ja ratsastajaa erehdytään luulemaan Kristukseksi, vaikka se kätkee kasvonsa ja nimensä (mitä Jeesus ei tee, vertaa Ilm. 19:11-13).

JälkiKirjoitus: Yritän vielä tänään kirjoittaa jotain lisää tuonne Hengen pilkkaa käsittelevän aloituksen alle, kun toissapäivänä niin lupasin tehdä.
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Heinä 2017 18:22

*
Jukka, olisi kysyttävää. Koska sinä päivänä olin helluntaiseurakunnankokouksessa niin vein sinne minun setäni puolesta rukousaiheen rukoiltavaksi ja siten pari vanhinta laittoi öljyn nenäpaperille ja he rukoilivat ja siunasivat sitä nenäpaperia. :shock: Siten pieni ääni varoitti minua sanoen 'okkultismi'. :o :shock: :? Ennen sitä juttua olen kuullut että öljyä pidetään pyhänä öljynä ja siten tämä juttu.

Toinen juttu vielä mitä olen kuullut että pitää ensin pyhittää öljyä ennen käyttöä. Että mitäh?!?!? :shock: :wtf: Miksi pitää ensin pyhittää öljyä ennen käyttöä? Haluaisin sen tietää miksi?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Heinä 2017 22:21

vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, olisi kysyttävää. Koska sinä päivänä olin helluntaiseurakunnankokouksessa niin vein sinne minun setäni puolesta rukousaiheen rukoiltavaksi ja siten pari vanhinta laittoi öljyn nenäpaperille ja he rukoilivat ja siunasivat sitä nenäpaperia. :shock: Siten pieni ääni varoitti minua sanoen 'okkultismi'. :o :shock: :? Ennen sitä juttua olen kuullut että öljyä pidetään pyhänä öljynä ja siten tämä juttu.

Toinen juttu vielä mitä olen kuullut että pitää ensin pyhittää öljyä ennen käyttöä. Että mitäh?!?!? :shock: :wtf: Miksi pitää ensin pyhittää öljyä ennen käyttöä? Haluaisin sen tietää miksi?


Okkultismi on käsittääkseni jonkun sortin salatiedettä. Öljyllä voitelu ei sitä ole, Raamattuhan kehottaa siihen. En osaa sanoa mitä puuhastelua tuo oli, mistä kerroit yllä. Ilmeisesti kaikesta -kuten ehtoollisesta- voidaan tehdä salatiedettä.

Vanhan Liiton esikuvissa lähes kaikki pyhitettiin mikä annettiin Herralle. Ehkä öljykin pyhitettiin? En muista mitä juutalaisille oli säädetty, mutta eihän meidän Uuden Liiton pappeina tule enää elää varjoissa (esikuvissa) vaan Hengen todellisuudessa.

Vielä sen verran tuosta öljyllä voitelemisesta, että Jeesuksen opetuslapset julistivat evankeliumia ja voitelivat sairaita öljyllä. "He ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät" Mark. 6:13. Uuden Liiton astuttua voimaan vain Jaakobin kirjeessä on kehotus voidella sairaita ja siihen voiteluun jollakin tavalla näyttäisi liittyvän "syntiasiaa" (Jaak. 5:16).
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Heinä 2017 22:36

*
Ok kiitos Jukka! Mutta nenäpaperille öljyn laittaminen on okkultismia kuten pieni ääni minulle sanoi ja se oli Pyhän Hengen ääni. Raamatusta ei löydy se opetus että pitää laittaa öljyä nenäpaperille. Mistä käsityksen he vanhimmat saivat niin luulen että se tulee varmaan siitä Raamatun opetuksesta jonka he tulkkasivat väärin.

Ap.t. 19:12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja Jukka » 06. Heinä 2017 00:08

vaisuliini kirjoitti:*
Mutta nenäpaperille öljyn laittaminen on okkultismia kuten pieni ääni minulle sanoi ja se oli Pyhän Hengen ääni. Raamatusta ei löydy se opetus että pitää laittaa öljyä nenäpaperille.


Eipä löydy, ei. Nenäpaperi? Hauska sana! Tarkoittaako se samaa kuin nenäliina?

Toinen käyttämäsi termi jäi myös minulle epäselväksi. Kirjoitit jossakin "olkinukesta". En ymmärtänyt mitä se tarkoitti?

Hmm, tässä on siis kaksi sanaa, joille toivon jotain selittävää synonyymiä:
Nenäpaperi?
Olkinukke?

JK. Tykkään uusista termeistä -kunhan vaan ymmärrän niiden merkityksen.
Jukka
 

Re: Rukousöljy

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2017 00:26

*
Joo tarkoitan Jukka. No käytän sitä termiä koska se on pelkästään paperia :) No olkinukke tarkoittaa että syötetään perättömät sanat suuhun mitä toinen ei tarkoita. Tässä olisi wikipedia joka tarkentaa sitä jos siitä on apua sinulle. Ja myös se tekee toisesta vääränlaiseksi kuvaksi mitä sellainen hän ei ole, se on se olkinukke.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkinukke

Hyvää yötä Jeesus myötä ja nuku hyvin Jukka! :pc:

PS. Toivottavasti ne vanhimmat eivät jatkaisi sitä öljy juttua enää - seurakunnan turvaksi. Minulle Pyhä Henki paljasti sen okkultismiksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron