Elävää vettä

Raamatun tutkiminen

Elävää vettä

ViestiKirjoittaja Elävää vettä » 01. Joulu 2014 12:36

Minä rakastan Raamatun kertomusta siitä, kuinka Jeesus kohtasi samarialaisen naisen. Yleinen kulttuuri oli, etteivät juutalaiset keskustelleet samarialaisten kanssa. Kuitenkin Jeesus meni hänen luoksensa. Jeesus kysyi häneltä, olisiko voinut tarjota samarialaiselle naiselle elävää vettä, jolloin nainen ihmetteli, ettei Hänellä ollut edes ammennusastiaa, josta olisi voinut tämän elävän veden tarjota. Jeesus kertoi, että joka juo tätä vettä, se ei koskaan janoa, jolloin nainen anoi saada sitä Jeesukselta, ettei hänen tarvitsi käydä enää ammentamassa vettä kaivosta.

Silloin Jeesus kertoi jotain hyvin erikoista naisen elämästä, jota Hän ennestään ei olisi voinut tietää, ellei olisi ollut profeetta. Hän antoi naiselle sanoja, jotka loivat häneen uskoa. Nainen oli hyvin hämmästyksissään ja ymmärsi, että Jeesus oli messias, joka oli maailmaan tuleva ja meni kertomaan siitä muillekkin. Kun Jeesuksen opetuslapset olivat tulleet paikalle, niin he ihmettelivät, miksi Jeesus puhui samarialaiselle, joka oli vielä nainen. Näin Jeesus osoitti, että pelastus kuuluu kaikille. Hän ei katsonut henkilöön, vaan rakasti tätä naista ja antoi hänelle lahjaksi uskon.

Joh. 7: 38

"Joka uskoo minuun, niin hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."



Tämä kertomus Raamatusta on ollut minulle hyvin opettavainen. Muistan sen kerran, kun olin rukouspalvelussa ja nuorisopastori sai sanan, että hän näkee kaksi eri vesilähdettä. Ensin hän kertoi ikäänkuin lammesta, joka on täynnä kaikenlaista saastaa ja roskaa ja josta useimmat ihmiset käyvät ammentamassa janoonsa. Tämän lammen vieressä oli puhdas, hyvin kirkas ja syvä vesilähde, josta vesi ei näyttänyt koskaan loppuvan, mutta ihmiset eivät nähneet näiden eroa, koska tiellä oli niin paljon kaikenlaista pensaikkoa ja oksia, jotka estivät heitä näkemästä tämän toisen lähteen puhtautta. Minun tehtäväni oli raivata oksia tieltä, että nämä ihmiset olisivat pystyneet näkemään, kuinka paljon parempaa siellä toisella puolella on.

Kysymys kuului, että mistä minä käyn ammentamassa tätä vettä? Kuinka minä pystyisin näyttämään muille, kuinka paljon parempaa on tuon lähteen vesi, joka on kirkas ja syvä, eikä näytä koskaan loppuvan?

Tämä oli minulle ongelma, että kuinka voin raivata oksia pois tieltä. Mitään muuta en olisi halunnut niin paljon, kuin kertoa ja näyttää ihmisille, että kuinka paljon parempaa toisella puolella on, mutta en vain tiennyt sitä, että miten. Jumala kuitenkin tiesi, se vaati murtumista.

Raamatusta olen lukenut, ettei Jeesus tullut tänne palveltavaksi, vaan tyhjensi itsensä, otti orjan muodon ja tuli meitä palvelemaan. Minun oli noudatettava Hänen esimerkkiään, vaikka se ei kovin helppoa ollut. Minun oli pyydettävä, että Hän opettaisi minua rakastamaan. Minun oli tavoiteltava ja etsittävä yhä enemmän Häntä itseään. Minun oli tavoiteltava rakkautta.

1 Kor. 14: 1

"Tavoitelkaa rakkautta..."

1 Piet. 4: 8

"...rakkaus peittää syntien paljouden."

1 Joh. 4: 8

"Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."


Vaikka asenteeni olikin, että tahdoin seurata ja palvella Jumalaa, niin aika ajoin olin silti itsekeskeinen ja keskeneräinen. Näiden asenteiden piti murtua pois. Se ei ollut helppoa, mutta halusin luottaa Jumalaan. Minun oli vastattava Hänen kutsuunsa sellaisissakin asioissa, jotka eivät olleet minulle kovinkaan mieluisia. Minun piti ammentaa vettä oikeasta lähteestä, voidakseni itse nähdä ja ymmärtää selkeämmin näiden kahden lähteen eron, voidakseni kertoa siitä toisille. Ei se ole minulle aina helppoa vieläkään, enkä ole täydellinen, mutta se on sen arvoista.

Tahdoin olla tuomitsematta. Tahdoin näyttää esimerkkiä muille elämälläni ja rakastaa ihmisiä ympärilläni, kuten Jeesus oli sanonut että tulee rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään. Tahdoin, että kaikki turha jää elämästäni pois. Pienetkin teot saattoivat olla sen kannalta suuria ja merkityksellisiä. Piti pyytää, että Jumala avaisi silmiä näkemään vahvemmin, että mikä on Hänen tahtonsa ja totuus asioissa. Halusin kiinnittää katseeni siihen, mikä on hyvää, puhdasta ja aitoa, että voisin muuttua.

Fil. 4: 8

"...kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa."

Matt. 12: 36

"Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomionpäivänä."



Jeesus varoitti meitä vakavasti. Hän ei sanonut, että jokaisesta rumasta tai jokaisesta kirosanasta pitää tehdä tili, vaan jokaisesta turhasta sanasta. On helppo puhua asioita, mitä ei tarkoita. On helppo naljailla ja viljellä huumoria. On helppo satuttaa sanoin ja aiheuttaa väärinkäsityksiä. Mutta kannattaako se, ja onko se sen arvoista?

Tietenkään en voi tulla ikinä täysin täydelliseksi tässä ajassa, teen edelleen virheitä, vaikka haluan pyrkiä täydellisyyteen. Jeesus sanoi, että olkaa täydelliset, kuten teidän taivaallinen Isänne myös täydellinen on. Tahdon kuunnella Hänen sanojaan. Rakastan Jeesusta, sillä Hän rakasti minua ensin. Millään muulla ei ole merkitystä, kuin sillä, että tahdon rakastaa, sillä Jumala on rakkaus. En voi rakastaa, jos etsin rakkautta väärästä suunnasta. En voi rakastaa, ellen tahdo kuunnella Jeesusta ja noudattaa Hänen esimerkkiään. Onneksi Jumala on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa. Vaikka mokailen, Hän pyyhkii virheet pois ja antaa minulle voimaa jaksaa eteenpäin. Hänen suunnitelmansa ja tahtonsa minun elämälleni ovat paljon parempia ja kauniimpia, kuin omani. Hänellä on hyvä tahto ja rauhan ajatukset meitä kaikkia kohtaan.

Jer. 29: 11

"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra:
rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon."
Elävää vettä
 
Viestit: 23
Liittynyt: 01. Joulu 2014 12:30

Re: Elävää vettä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Joulu 2014 13:04

Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron