Kielilläpuhumisesta

Raamatun tutkiminen

Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 17. Loka 2014 10:19

En nyt ole varma, tuleeko tämä kirjoitukseni oikeaan osastoon, mutta Ylläpito voi sen siirtää
jos ei ole oikea osasto.

Asiani tältä kielilläpuhumisalueelta on, että onkohan tämän
karismaattisen uususkonnollisuuden myötä alkanut esiintymään väärää kielilläpuhumista?
Olen käsittänyt että kyllä Jumalan antaman kielen pitäisi olla oikeaa kieltä, jossa
on lauserakenteet ja järjelliset sanat niin kuin kieleen kuuluu, eikä vain jotakin
tiki-tikiä tai apa sapa dapaa ja muuta kummallista hokemaa.

Onko kukaan toinen huomannut samaa, vai olenko minä itse ihan väärässä?
Kai sitä kuitenkin saa arvioida kielilläpuhumistakin, eikä vaan ottaa kaikkea
Jumalan antamana? Puhuvathan mormonitkin kielillä, enkä usko sen olevan
Jumalan antamaa, vaan jotakin muuta, sielullista änkytystä.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Joel.A » 17. Loka 2014 16:47

Markareetta kirjoitti:En nyt ole varma, tuleeko tämä kirjoitukseni oikeaan osastoon, mutta Ylläpito voi sen siirtää
jos ei ole oikea osasto.

Asiani tältä kielilläpuhumisalueelta on, että onkohan tämän
karismaattisen uususkonnollisuuden myötä alkanut esiintymään väärää kielilläpuhumista?
Olen käsittänyt että kyllä Jumalan antaman kielen pitäisi olla oikeaa kieltä, jossa
on lauserakenteet ja järjelliset sanat niin kuin kieleen kuuluu, eikä vain jotakin
tiki-tikiä tai apa sapa dapaa ja muuta kummallista hokemaa.

Onko kukaan toinen huomannut samaa, vai olenko minä itse ihan väärässä?
Kai sitä kuitenkin saa arvioida kielilläpuhumistakin, eikä vaan ottaa kaikkea
Jumalan antamana? Puhuvathan mormonitkin kielillä, enkä usko sen olevan
Jumalan antamaa, vaan jotakin muuta, sielullista änkytystä.


Ei tää varmaan väärä paikka ole, mutta oon huomannut, että kaikki aiheet olivatpa Raamatun tutkiskelua tai ei niin on tuolla yleisellä palstalla? :)

Oon miettinä ihan samaa. Itse sain tai sain ja sain kielilläpuhumisen lahjan n.14v, mutta oon lopettanut sen käyttämisen, koska se on just ollu tota "tiki tiki taka taka" kieltä ja jotenkin on tuntunut, että ehkä se on vaa omaa siellullisuuttaan tullut eikä Jumalalta. :/

Nii ja onhan Raamatussa just Apt:ssa se, että kun apostolit puhuivat kielillä niin jotkut *ei uskovat?* ihan ymmärsi sen mitä he sanoivat. Voisin hyvin uskoa, että kun lahjan saanut puhuu kielillä niin se on silloin lauseitten muodostamista eri sanoilla ei samoja sanoja useasti toistellen.
Joel.A
 

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 17. Loka 2014 21:19

Raamatussa sanotaan kielillä puhumisesta näin: "Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä (1.Kor.14:2)." Kielien selittäminenkään ei tällaisessa tapauksessa ole mitään "tulkkaamista", vaan hengessä ymmärtämistä.

Kirjoitin joskus kauan sitten tällaisen runon:

Tuuli humisee hiljaa;
linnulla kuin kiire jonnekin.
Se etsii kai sähkölinjaa,
missä levähtäisi sittenkin.

Olen unohtanut, miltä tuntuu
ilman kotia taivaltaa;
kuinka sydän hiljaa turtuu
ja rakkauden unohtaa.

Ilman Jumalaa on jokainen koditon
ja etsii etsimistään,
kunnes kodin löytää onneton
ja jatkaa löytämistään.

Lintu istahti koivun oksalle;
suojaan vihreiden lehtien.
Sieltä kiirii ylös taivaalle
kuin ylistys uusien kielien.

Minusta kielillä puhuminen on joskus todella kaunista; kuin linnun laulua :)
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 19. Loka 2014 15:36

Aamu-Usva kirjoitti:Raamatussa sanotaan kielillä puhumisesta näin: "Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä (1.Kor.14:2)." Kielien selittäminenkään ei tällaisessa tapauksessa ole mitään "tulkkaamista", vaan hengessä ymmärtämistä.


Minusta kielillä puhuminen on joskus todella kaunista; kuin linnun laulua :)


No joo, on se salaisuuksia hengessä mutta Apostolit kyllä puhuivat kielillä,
joita muut ymmärsivät, kun kerta 3000 tuli uskoon, tämä nyt vain sivuhuomautuksena.

Kaunista kielilläpuhumista toki on, myönnän sen, mutta jos se on sitä
yhden tavun hokemista, olisi hyvä toimia niin kuin Joel tuossa
edellä mainitsi. Eihän normaalissa kielessä kukaan hoe
kala kala kala tai fish fish fish, en näe siinä mitään hengellistä salaisuutta,
eikä varmaan Jumalakaan, tuumaan.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Loka 2014 17:28

Kun pieni vauva alkaa sanoa baa baa baa, niin se on kyllä jotenkin suloista, vaikka pikkuinen vain hokee sitä samaa hieman eri äänen painoilla. Ja miten tärkeää tuo yksittäisten tavujen hokeminen onkaan, jotta pikkuisen aivot pääsevät kehittymään kunnolla.

Salaisuuksia Hengessä ei meistä kukaan voi ymmärtää. Ne ovat Pyhän Hengen puhetta Jumalalle. Jos joku kielillä puhuessaan toistaa vain yhtä tavua, niin siinä voi olla merkitystä Jumalalle paljon enemmän kuin minun monissa kaunokielisissä sanoissa, jotka kaikki voivat ymmärtää.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 15. Marras 2014 08:35

Aamu-Usva kirjoitti:Kun pieni vauva alkaa sanoa baa baa baa, niin se on kyllä jotenkin suloista, vaikka pikkuinen vain hokee sitä samaa hieman eri äänen painoilla. Ja miten tärkeää tuo yksittäisten tavujen hokeminen onkaan, jotta pikkuisen aivot pääsevät kehittymään kunnolla.

Salaisuuksia Hengessä ei meistä kukaan voi ymmärtää. Ne ovat Pyhän Hengen puhetta Jumalalle. Jos joku kielillä puhuessaan toistaa vain yhtä tavua, niin siinä voi olla merkitystä Jumalalle paljon enemmän kuin minun monissa kaunokielisissä sanoissa, jotka kaikki voivat ymmärtää.



Nyt täytyy ihmetellä ei muuta voi. :shock:


Asia on hyvin vakava.
Mitä olisikaan ensimmäisenä helluntaina tapahtunut,
kun Apostolit olisivat jokellelleet kansajoukon eessä,
kun heistä jo muutenkin väki sanoi että ovat juovuksissa!
Onneksi kuitenkin kaikki erikieliset ihmiset ymmärsivät mitä
he puhuivat, se on Apostolien teoissa sanottu.

Jumala ei anna itseään pilkata, millään vauvamaisuudella,
olkoonkin ihminen vastauskoontullut, mutta ei hän toivon
mukaan ole vähä-älyinen. Sellaista seurakuunnan häpäisyä
on imaantunut että vaipat päällä tullaan uskovien yhteyteen.
Järkyttävää, kun kristillisyys on tällaista Jumalan pilkkaa!


Tässä alla ote David Wilkersonin saarnasta
http://www.kristitynfoorumi.fi/srkhapaisy.htm

Jos se ei ole Sanassa sinun pitää olla sitä vastaan!

Tämä uusi asia on, että et voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan ellet tule pieneksi lapseksi jälleen. Tämän opin mukaan ihmiset tulevat kokoukseen vaipat päällysvaatteidensa alla ja ulostavat ja virtsaavat niihin kokouksen aikana. Tämä on "uutta". Mihin kaikki johtaa? Kuulin erään pastorin saarnaavan joku aika sitten, "On tultu siihen, että eräänä päivänä evankelista puhuu ja sanoo, `minulla on ilmestys Herralta` ja lisää sitten ´Nyt on aika lisätä Marian palvonta jumalanpalvelukseen´."

Tähän ollaan menossa
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 15. Marras 2014 20:49

Tuollainen vaippajuttu ei ole raamatullista mutta kielillä puhuminen siten ettei kukaan sitä ymmärrä on Raamatussa mainittu armolahja, jota ei tule halveksia.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Joulu 2014 16:13

1.kor.14

26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
27 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.


Raamattu opettaa, että ei ole niin että kielilläpuhumista ei kukaan ymmärrä.

Päinvastoin, Raamattu opettaa, että yhden tulee selittää ja tulkata jos joku puhuu kielillä seurakunnan kokoontumisessa.

Jos ei ole selittäjää ei tule myöskään puhua kielillä ääneen vaan tulee hiljaa mielessään rukoilla kielillä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Joulu 2014 23:56

"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä (1.Kor.14:2)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kielilläpuhumisesta

ViestiKirjoittaja Elävää vettä » 06. Joulu 2014 19:56

Kielilläpuhuva puhuu joko itselleen rakennukseksi, tai sitten jollekkin toiselle ihmiselle, kuten Apostolinteoissa helluntaipäivänä kävi, ja tämä oli todisteena näille vieraskielisille Jumalasta. Kuitenkin nykyään monissa pienissä seurakunnissa on tapana, että kailotetaan kovaan ääneen kielillä rukoillen, vaikka ei ole edes selittäjää välttämättä. Tämä ei ole Jumalan mielenmukaista, sillä Jumala tahtoo, että kaikki tapahtuu rakennukseksi. Jos joku kovaan ääneen puhuu kielillä, niin on parasta myös että tämä tai joku muu selittää.

//Ja kyllä, on olemassa myös väärästä hengestä tulevia kieliä. Vihollinen nimittäin osaa myös puhua kielillä. Itse olen rukoillut niin Jumalan Hengestä kielillä, kuin myös väärässä hengessä. Silloin kun rukoilin väärässä hengessä, olin eksyksissä, nykyään pystyn onneksi erottamaan nuo henget, että mistä lähteestä tulee.
Elävää vettä
 
Viestit: 23
Liittynyt: 01. Joulu 2014 12:30


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron