Raamatun miehet

Raamatun tutkiminen

Raamatun miehet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Syys 2014 11:04

*
Siivetön kirjoitti:Minusta vain usein tuntuu, että emme luota ja usko siihen, että Jumalakin voi jotain tehdä. :D

Ja siksi päätämme itse tarttua toimeen ja saatamme olla jopa niin kuin Mooses muinoin, että kun Jumala käski hänen puhua kalliolle, että kansa saisi juotavaa, hän kiivastuksissaan otti ja löi kalliota ja jokainen Raamattua lukenut varmasti muistaa, miten raskaat olivat seuraukset tuosta Moosekselle.

4 Moos. 20
12 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Koska ette uskoneet minuun ettekä pitäneet minua pyhänä israelilaisten silmien edessä, niin te ette saa viedä tätä seurakuntaa siihen maahan, jonka minä heille annan".

Tulee siis muistaa, että kaikella on määräaikansa auringon alla ja näissäkin asioissa olisi hyvää ja viisasta lähteä rukouksen, eli Jumalan kanssa neuvottelun kautta liikenteeseen ja kysyä Häneltä viisautta, milloin on aika puhua ja milloin olla hiljaa ja ensisijaisesti vain rukoilla.


Minun oli pakko poimia Siivettömän kohdan tänne koska kiinnostaa kovasti Raamatun miehet. Mooses oli ihannetyyppi johtamaan kansaa. Ajatelkaa, kansa oli varmaan kai runsasväkinen niin Mooses ja Aaron oli johtavia tyyppejä, vain kaksi urheaa tyyppiä. Jumala osoitti heille oman väkevyytensä niin Mooses päätti luottaa Jumalaan ja taas runsasväkinen kansa päätti luottaa Moosekseen vaikka Mooses oli sisältään ehkä vähän pelokas mies.

Minun uusi ihannetyyppi on Joosua joka löysi elämän Sanat niinku Pietari. Niin Joosua piti Jumalan Sanasta kiinni niinä vaikeina päivinä ja selvisi läpi kuin mikään urhea soturi. Kaalebista on liian vähän tietoa, se harmittaa koska haluaisin tutustua häneen Sanan perusteella. Apollos on jo pitkään minun ihannetyyppi. Koska hän ei yrittänyt miellyttää ihmisiä eikä pelännyt sanoa Jumalan Sanaa julkisesti ihmisten nähden ja selkä suorana vaikka ei täysin tuntenut Sanan opetusta kasteen jutusta mutta hän oli väkevä Raamatuissa. Hän kumosi kaikki väitteet eivätkä kukaan kyennyt enää väittämään hänen kanssa ja näytti Kirjoituksista että toteen että Jeesus on totisesti Kristus ja puhui palavana Hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta.

Niin minä lukiessani ihastuin Apollokseen. Kuka Raamatun miehistä on sinun ihannetyyppi? :) Ja miksi hän on sinun ihannetyyppi? :D

Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;

Ap.t. 18:24 Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.

25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.

Ap.t. 18:28 Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatun miehet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Syys 2014 17:46

Minä olen aina ollut erityisen lumoutunut Natanaelista, josta Jeesus sanoi: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole (Joh.1:47)!"
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamatun miehet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Syys 2014 10:25

*
Vilpitön ja rehellinen suorasanainen mies... :angel: Mutta miksi oikeasta israelilaisuudesta tulee että on itse vilpitön, rehellinen ja suorasanainen mies? Jeesus sanoi: 'oikea israelilainen'. :shock: :roll:

.........♥..........♥.........♥...........♥....


Kuka Esra oli? Hän itse oli kirjanoppinut ja tunsi Mooseksen lakia ja Jumalan käsi oli hänen yllä... Tiedättekö jotain hänestä? Kertoisittehan hänestä koska hän tuntuu kiinnostavan...

Esra 7:6 Tämä Esra tuli Babyloniasta. Hän oli kirjanoppinut, hyvin perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut. Kuningas antoi Esralle kaiken, mitä tämä halusi, koska Esran yllä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatun miehet

ViestiKirjoittaja Miguel » 30. Syys 2014 11:40

Olen jo pitkään ihaillut niitä kolmea nuorukaista jotka eivät notkistaneet polviaan Nebukadnesarin tekemälle kultaiselle epäjumalan patsaalle vaikka he tiesivät että siitä seuraa kuoleman rangaistus Kuningas käski siis että jokainen joka ei kumarra patsasta silloin kuin käsky käy heitetään elävältä tuliseen pätsiin. Tämä on yksi suosikki kohdistani raamatusta koska se on lyhyt mutta voimallinen kertomus uskosta, toivosta, rakkaudesta, herranpelosta, kuuliaisuudesta, rohkeudesta, päättäväisyydestä sekä Jumalan ihmeitä tekevästä voimasta. Kertomus on mielestäni hyvin tärkeä näinä lopunaikoina sillä meidän uskomme kuuliaisuus tullaan tulessa koettelemaan. On suuri kunnia kuolla Jeesuksen nimen tähden ja voinkin vain rukoilla ja toivoa että Jumala vahvistaisi meitä nykyajan kristittyjä niin paljon että myös meillä olisi rohkeutta kärsiä ja kuolla uskomme tähden mikäli sellainen tilanne meidän kohdallemme osuu. Pidän muutenkin Danielin kirjasta koska sillä on paljon yhtymäkohtia ilmestyskirjaan joka on meille lopunajan kristityille erittäin tärkeä kirja. Samalla tavalla kuin Herra pelasti nämä nuorukaiset tulesta tulee hän eräänä päivänä pelastamaan ne jotka eivät suostu kumartamaan petoa tai sen kuvaa eivätkä ottamaan sen merkkiä.

Sadrak, Meesak ja Abednego pelkäsivät enemmän Jumalaa joka voi hukuttaa sielun iankaikkiseen tuleen, kuin ihmistä, joka voi aiheuttaa vain väliaikaista tuskaa keholle. Heillä oli uskon kuuliaisuus Jumalaa kohtaan ja siinä ei tehty kompromissia vaikka edessä oli valtavan vaikea paikka näin inhimillisesti ajatellen. Voin vain kuvitella kuinka pelottavalta tälläinen tilanne on saattanut tuntua;
Silmiin on osunut pätsin liekkien välke ja savu joka taivaalle tupruaa, korviin on kuulunut kuinka liekit loimuavat ja kipinät sinkoilevat ympäriinsä ja sieraimissa on ollut selvä savun haju. Heitä varmasti pelotti tuleva kärsimyksen määrä ja sen mahdollinen kesto. Ajatukset ovat juosseet tuhatta ja sataa ja mielessä on varmasti käynyt monia vaihtoehtoja jolla voisi mahdollisesti mennä "aidan ali", ettei vaan tarttisi palaa kuoliaaksi. Ympärillä on ollut valtava määrä ihmisiä joiden suusta on tullut syyttäviä ja herjaavia sanoja heitä kohtaan. Kaikki ulkoa tulevat signaalit ovat välittäneet heidän jokaiselle aistilleen että tilanteessa pitäisi toimia juuri päinvastoin kuin he tekivät. Voin kuvitella kun paholainen on tullut korvaan kuiskimaan; "Ei se mitään haittaa jos kumarrat sitä patsasta, Jumala on armollinen hän kyllä varmasti ymmärtää että meitä kaikkia pelottaa joskus. Kyllä ihmisten kanssa täytyy yrittää elää sovussa ja esivaltaa täytyy myös kunnioittaa. Muista että kyseessä on kuninkaan käsky, ja hänen käskynsä on laki!"
Kuningas antoi heille toisen mahdollisuuden kun kuuli etteivät he olleet suostuneet kumartamaan patsasta. Yksikään näistä kolmesta ei murtunut paineen edessä ja muuttanut mieltään. Kukaan ei anellut kuninkaalta armoa eikä yrittänyt selitellä tietään ulos tästä vaikeasta tilanteesta. Jumalan sana oli heidän lakinsa.

Näille miehille näkymätön maailma oli todellisempi kuin se mikä näkyy luonnollisilla silmillä ja he olivat selvillä Jumalan ankaruudesta niitä kohtaan jotka hylkäävät Jumalan ja siirtyvät kumartamaan ja palvelemaan epäjumalia. Heidän hengelliset silmänsä olivat suunnattuna Jumalaan ja uskon päämäärään; sielujen pelastumiseen. Olisi ollut niin helppo antaa pelolle periksi ja mennä massan mukana säilyttääkseen oman henkiriepunsa. Mutta he ymmärsivät että todellinen elämä alkaa vasta sitten kun ihminen astuu ajasta ikuisuuteen ja silloin jokainen vastaa omista teoistaan itse Jumalalle. Kerran on ihmisen kuoleminen ja sitten tulee tuomio. He pelkäsivät enemmän Jumalan ikuista tuomiota kuin kuninkaan maallista tuomiota. He osoittivat lujan luottamuksensa Jumalaan uskomalla että hän kykenee pelastamaan heidät kuninkaan käsistä mikäli hän vain niin haluaa ja samalla he myös alistuivat Jumalan tahtoon elämässään kun totesivat että vaikka Jumala ei heitä pelastaisikaan niin siltikään he eivät suostuisi kumartamaan kultaista patsasta. Tapahtukoon Hänen tahtonsa. Näiden miesten kuuliaisuuden hedelmä oli se että kuningas ja koko kansa pääsi näkemään omin silmin että Israelin Jumala on todellinen sillä hän pelasti palvelijansa kuolemalta yliluonnollisesti. Kuningas antoi käskyn että kuka tahansa puhuu pilkaten näiden kolmen miehen Jumalasta hakattakoon kappaleiksi ja hänen talonsa hajotettakoon soraläjäksi, sillä ei ole muuta jumalaa joka voi pelastaa niinkuin tämä.

Rohkeus ei ole sitä ettei koskaan tunne pelkoaa, vaan sitä että päättää toimia pelosta huolimatta. Rakkaus ei ole tunne vaan päätös.
Miguel
 

Re: Raamatun miehet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Syys 2014 11:45

Kertomus tulisesta pätsistä oli jo lapsena minun suosikkini!
Ja tässä nuoruuteni suosikkibiisi samasta aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=yiTIG8k6bxc
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron