Ruutin kirja

Raamatun tutkiminen

Ruutin kirja

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 10:04

Ruutin kirjaa tutkineet: Onko se vertauksellinen tähän aikaan? Tai mikä merkitys tällä kirjalla yleensä on? Ja jos on voisiko sitä käydä tässä läpi, että mitä se merkitsee.

Tai jos jollekkin vaikka aukeis siitä jotain uutta. :) Yritin sitä lukea tässä kerran, mutta itse en ainakaan vielä ymmärrä.
Isoäiti
 

Re: Ruutin kirja

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Elo 2014 11:18

Tämmöinen löytyi nyt ainakin ensihätiin:

Ruutin kirja:

http://sley.fi/luennot/vtv/Ruut.htm

" Lyhyt Ruutin kirja on eräs kauneimmista helmistä Raamatun helminauhassa. Nykyisessä muodossaan, se on kappale suuren kuningas Daavidin suvun esihistoriaa.

Kirjan juoni on nopeasti kerrottu. Se kertoo siitä, miten betlehemiläinen Elimelek joutui lähtemään nälänhätää pakoon Mooabiin vaimonsa Noomin kanssa. Siellä heille syntyi kaksi poikaa, jotka avioituivat mooabilaisten naisten kanssa. Kuolema vei kuitenkin ensin Elimelekin ja sitten kaksi poikaa ja näin yksi vanha (Noomi) ja kaksi nuorta leskeä (Ruut ja Orpa) oli vailla elättäjää. Orpa lähti etsimään turvaa oman sukunsa piiristä, Noomi ja Ruut lähtivät Betlehemiin. Värikkäiden vaiheiden jälkeen Ruut avioituu Boas-nimisen betlehemiläisen kanssa ja hänestä tulee Daavidin esiäiti.

Nämä tapahtumat kuvataan herkästi ja kauniisti, tavalla joka ei voi olla vuosituhansien jälkeen koskettamatta lukijaa. Joidenkin tutkijoiden mukaan kertomus ei ole alun perin viitannut Daavidiin ollenkaan ja on iältään nuori. Selittämättä kuitenkin jää silloin, miksi joku olisi halunnut sepittää tarunhohtoiselle kuninkaalle mooabilaisen vaimon, varsinkin kun avioituminen ei-juutalaisten kanssa oli kielletty. Kirja on ilmeisesti syntynyt Israelin kuningasajalla.

Nykyajan lukija tarvitsee kirjan ymmärtämiseen muutaman taustatiedon.

Ruutin kirjan taustalle on ajateltava tuomarien ajan yhteiskunnallinen tilanne. Hyvinvointivaltio oli tuntematon käsite. Ellei ihminen onnistunut olemaan oman onnensa seppä, turvaverkoston muodostivat perhe ja suku. Ellei näitä ollut, ihminen putosi läpi kaikkien turvaverkkojen. Nuori nainen saattoi avioitua uudelleen. Ellei se onnistunut, hänen oli valittava katunaisen osan ja suuren köyhyyden välillä. Vanha Noomi muodosti miniöilleen taakan: Nuorella naisella saattoi olla mahdollisuus avioitua uudelleen, mutta lisää sukulaisia tuskin kukaan ottaisi elättääkseen. Toinen miniöistä, Orpa, lähtikin etsimään turvaa omasta yhteisöstään. Ruut ei anna periksi tosiasioille, vaan seuraa Noomia Betlehemiin.

Osa naisen sosiaaliturvaa oli lesken oikeus avioitua kuolleen miehensä sukulaisen kanssa (5. Moos. 25:5-10). Avioliitosta syntynyt esikoinen katsotaan sen mukaan ensimmäisen miehen pojaksi, joka peri isänsä omaisuuden. Tässä tapauksessa asiaan liittyy myös maatilan historia: Vaikka ihminen saattoi Israelissa menettää maatilansa, maata ei varsinaisesti koskaan myyty, koska se kuului Jumalalle. Sukulaisten oli mahdollista lunastaa se takaisin. Suvun piiristä noussut lunastaja siis nousee puolustamaan sitä, joka ei pysty puolustamaan itseään. Tämä käsitys lunastuksesta on laaja ja merkityksellinen VT:ssa. Maata takaisin lunastettaessa lunastajan oli otettava vastuu niistä ihmisistä, joita sen oli alun perin pitänyt elättää. Tässä tapauksessa se merkitsi avioliiton solmimista Ruutin kanssa.

Ruutin kirja näyttää puhuvan vain vähän Jumalasta. Tarkempi lukeminen osoittaa, että tämä kirja puhuu nimenomaan Jumalan uskollisuudesta ja johdatuksesta. Huolimatta romanttisesta kauneudestaan – tai ehkä juuri siksi – se voi antaa voimaa luottaa Elävän Jumalan johdatukseen kaikkein synkimmissä elämän vaiheissa. Syvällisen merkityksen koko Ruutin kirja saa Uudesta testamentista käsin: Kristus on meidän Lunastajamme, joka puolustaa puolustuskyvyttömiä omiaan."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ruutin kirja

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Elo 2014 11:27

Tässä Olavi Peltolan kirjoitus Ruutin kirjasta:

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt4d.html

"RUUT
Olavi Peltola

Hepr ystävyys, ruusu
TEEMA

Jumalan siipien alla.

AVAINJAE

Minne sinä menet, sinne minäkin menen, ja minne sinä jäät, sinne minäkin jään. Sinun kansasi on minun kansani ja sinun Jumalasi on minun Jumalani Ruut 1:16.

JOHDANTO

Ruutin kirjan taustana ovat todennäköisesti Tuomarien kirjan kertomat levottomat olot. Juutalaiset lukivat synagogassa tämän juhlakääröön kuuluvan kirjan helluntaina, jolloin oli sadonkorjuun juhla.

LUKUOHJELMA

1:1-22 Betlehemiläisen perheen vaikea kohtalo

2:1-23 Herra johtaa ihmeellisesti Ruutia.

3:1-13 Kunniallisuus ja puhtaus tuovat siunauksen.

3:18 Aika toimia ja aika olla hiljaa

4:11-17 Uskollisuuden palkinto

SANOMA

Ruutin kirjan ihmiset

Ruutin kirja on sydämellinen kertomus vaikean ajan keskellä elävistä maan hiljaisista. Jumalan valtakunta meni näiden tavallisten kansan ihmisten kautta eteenpäin. Kirja alkaa köyhyydellä, nälällä ja muukalaisuudella ja päättyy viittaamaan kohti Daavidin kuninkaallista valtaistuinta. Vuosituhansien ajan näitä vaatimattomia ihmisiä on kunnioitettu Jumalan erityisinä työaseina. Kukaan heistä ei tehnyt mitään ihmeellistä arkityönsä lisäksi. Tuomarien kirjan jälkeen kohtaamme nyt aivan toisenlaisen maailman. Siinä on "uskottomuuden sijasta uskollisuutta, moraalittomuuden sijasta puhtautta, taistelukenttien sijasta Boaan elopelto, sotahuutojen ja taistelumelskeen sijasta hiljaisuutta, lepoa ja viihtyisyyttä. Se on maailmankirjallisuuden kauneimpia kirjoja, kynäntaitajan käsialaa" (Madsen).

Messiaan kantaäidit

Raamatun sukuluetteloista emme yleensä löydä sanomaa itsellemme. Ruutin kirjan lopussa olevaa sukuluetteloa on hyvä verrata Matteuksen evankeliumissa olevaan (Matt 1:3-6). Jeesuksen sukuluettelossa mainitaan vain neljä naista. Heidät Jumala oli erityisellä tavalla valinnut Messiaan kantaäideiksi. Tamar oli Juudaan pojan nöyryytetty kanaanilainen leski. Hänet oli tuomittu haureuden vuoksi poltettavaksi. Juuri hän synnytti Juudaalle Pereksen (1 Moos 38:6,14, 24). Peres on yksi juutalaisten oppineiden tulkitsemista Messias-nimityksistä ja viittaa syntiinlankeemuksen repeämän korjaamiseen. Toinen nainen oli jerikolainen portto Rahab. Hän oli uskon ihminen, jonka pelasti punainen nauha (Joos 6:25). Siinä on vertaus veren merkkiin.

Kolmas oli Ruut. Hän on kuningatar Esterin ohella ainoa nainen, jonka nimellä Raamatussa on oma kirjansa. Hänkään ei ole juutalainen vaan moabilainen. Mooseksen lain mukaan ketään moabilaista ei saa lukea Herran kansaan kuuluvaksi (5 Moos 23:4). Jeesuksessa murtuvat lain kahleet. Kristus on jo syntyperänsä puolesta maailman Vapahtaja, jonka kantaäideissä on monien kansojen edustajia ja joka siksi on kaikkien kansojen Vapahtaja. Neljäs oli nainen, jonka kauneus lumosi Daavidin. Heettiläisen Urian vaimosta tuli Jumalan siunauksen väline. Jälleen opimme, että Jumala toteuttaa pelastussuunnitelmansa sellaisten kautta, jotka eivät ole mitään loistavaa. Se on armon suunnitelma, johon jokaisen ihmisen on mahdollista päästä mukaan.

Ruutin kirja on myös maailmanlähetyksen peruskirjoja. Kaikissa kansoissa on niitä, jotka haluavat tulla etsimään suojaa Israelin Jumalan siipien alta ja jotka sen löytävät. Kirja julistaa omalla tavallaan, että "muihin kansoihin kuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen" (Ef 3:6).

Noomin tehtävä

Noomi oli siitä ihmeellinen lähetyssaarnaaja, että hän voitti Ruutin Israelin Jumalan seuraajaksi tyhjänä ja paljon katkeraa murhetta kärsineenä (1:20-21). Nöyrä rakkaus ja usko arkielämän keskellä sitoivat Ruutin Israelin Jumalaan. Ruutin tunnustus osoittaa, kuinka syvästi hän oli kymmenen vuoden aikana oppinut arvostamaan anoppiaan ja tämän uskoa. "Älä pakota minua eroamaan sinusta ja lähtemään luotasi (1:16). "Missä sinä kuolet, siellä minäkin tahdon kuolla ja sinne minut haudattakoon. Rangaiskoon minua Jumala nyt ja aina, jos muu kuin kuolema erottaa minut sinusta" (1:17). Harva kristitty pystyy sanomaan näin itsestään Vapahtajansa seuraajana. Kuitenkin Kristus on se ainoa sukulunastajanamme, jonka lunastustyö antaa todellisen tarkoituksen elämäämme."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ruutin kirja

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 11:39

Kiitos paljon Pekka. Nämä avasivatkin jo jotain tuosta kirjasta. :)
Isoäiti
 


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron