ilm 14

Raamatun tutkiminen

ilm 14

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 11. Elo 2014 15:56

Kertokaapa minulle mistä tässä seuraavassa on kysymys, mihinkä hetkeen tämä liittyy?

13 Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti-sanoo Henki-he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."
14 Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja pilvellä istui Ihmisen Pojan muotoinen, päässänsä kultainen kruunu ja kädessänsä terävä sirppi.
15 Ja temppelistä tuli eräs toinen enkeli huutaen suurella äänellä pilvellä istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika on tullut, ja maan elo on kypsynyt".
16 Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi.
17 Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
18 Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".
19 Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.
20 Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.
Isoäiti
 

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Janne » 12. Elo 2014 00:05

Isoäiti kirjoitti:Kertokaapa minulle mistä tässä seuraavassa on kysymys, mihinkä hetkeen tämä liittyy?

13 Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti-sanoo Henki-he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."
14 Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja pilvellä istui Ihmisen Pojan muotoinen, päässänsä kultainen kruunu ja kädessänsä terävä sirppi.
15 Ja temppelistä tuli eräs toinen enkeli huutaen suurella äänellä pilvellä istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika on tullut, ja maan elo on kypsynyt".
16 Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi.
17 Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
18 Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".
19 Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.
20 Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.


Itse näen että kyseinen tilanne kertoo "ylöstempauksesta" ja tuomiosta ( siis vertauskuvallisesti )
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 12. Elo 2014 00:21

Mutta kaksi enkeliä. Kaksi sirppiä? Ja sitten sanotaan, että kaikki heitettiin Jumalan vihan suureen kuurnaan. En käsitä tätä. Ja sitten kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti. Vertauskuvaa mihin?
Isoäiti
 

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Janne » 12. Elo 2014 00:37

Isoäiti kirjoitti:Mutta kaksi enkeliä. Kaksi sirppiä? Ja sitten sanotaan, että kaikki heitettiin Jumalan vihan suureen kuurnaan. En käsitä tätä. Ja sitten kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti. Vertauskuvaa mihin?


Siis eihän tuon ensimmäisen enkelin leikkaamaa satoa ( maan eloa ) heitetty Jumalan vihan suureen kuurnaan vaan sen toisen. Kun kohdassa sanotaan että maan elo on kypsynyt, niin uskon sen tarkoittavan meitä uskovia .

Ainoastaan tuon toisen enkelin leikkaama sato heitettiin "Jumalan vihan suureen kuurnaan" ja uskon että tämä toinen sato on ne ihmiset jotka eivät ottaneet Jeesusta Herrakseen ja tuo vihan kuurna on vertauskuva tuomiosta.

Voin toki olla väärässäkin mutta näin itse asian näen sen ymmärryksen mukaan joka minulla tällä hetkellä on.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 12. Elo 2014 08:27

Tuossa ei kyllä mielestäni erotella, vaan sanotaan, että enkelit lähti yhdessä leikkaamaan ja kaikki laitettiin vihan kuurnaan. Vai onko mulla vaan huono lukutaito. Paljon mahdollista niinkin. :)
Isoäiti
 

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Elo 2014 11:05

Isoäiti kirjoitti:Tuossa ei kyllä mielestäni erotella, vaan sanotaan, että enkelit lähti yhdessä leikkaamaan ja kaikki laitettiin vihan kuurnaan. Vai onko mulla vaan huono lukutaito. Paljon mahdollista niinkin. :)


Yritän tarkentaa sinulle jotta huomaisit mitä Janne tarkoittaa eli mitä tuo ilmestyskirjan kohta tarkoittaa:

Ensin (jakeet 14-16) tapahtuu Herramme Jeesuksen toinen tulemus ja Herramme Jeesuksen omien ylöstempaaminen (silmänräpäyksessä) eli seitsemänteen pasunaan on puhallettu:

14. Ja minä näin, ja katso, valkia pilvi, ja pilven päällä istui Ihmisen Pojan muotoinen, jonka päässä oli kultainen kruunu ja terävä sirppi hänen kädessänsä.

15. Ja toinen enkeli läksi templistä, huutaen suurella äänellä pilven päällä istuvaiselle: sivalla sirpilläs ja leikkaa; sillä sinulle tuli hetki leikatakses, ja elo on maan päällä kuivaksi tullut.

16. Ja se, joka pilven päällä istui, sivalsi sirpillänsä maan päältä, ja maa tuli leikatuksi. Biblia.


Tässä vielä tarkennus mitä tapahtuu kun seitsemäs eli viimeinen pasuna soi:


1. Korinttolaiskirje 15:

51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,

52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".




Ja sen jälkeen lähtee vielä kaksi enkeliä, toinen templistä ja toinen alttarista (jakeet 17-20) , eli tässä kohtaa tapahtuu jumalattomien tuomio eli seitsemäs vihan malja (kolmas ja viimeinen "voi!"-huuto) tullaan vuodattamaan maan päälle:

17. Ja toinen enkeli läksi templistä, joka taivaassa on, jolla myös terävä sirppi oli.

18. Ja toinen enkeli läksi alttarista, jolla oli valta tulen päälle, ja huusi suurella äänellä sille, jolla terävä sirppi oli, ja sanoi: sivalla terävällä sirpilläs, ja leikkaa ne viina-oksan versot maan päältä; sillä hänen viinamarjansa ovat kypsyneet.

19. Ja enkeli sivalsi terävällä sirpillänsä maan päällä, ja niitti maan viinamäen, ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.

20. Ja kuurna sotkuttiin ulkona kaupungista, ja veri kuurnasta kuohui ulos hamaan orhitten suitsiin asti, tuhannen ja kuusisataa vakomittaa. Biblia.


Tässä vielä tarkemmin mitä jakeet 17-20 mielestäni tarkoittanevat:

Ilm. 16:

14. Sillä ne ovat riivaajain henkiä, jotka tekevät ihmeitä; ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.

15. - Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! -

16. Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi hebreaksi on Harmagedon.

17. Ja seitsemäs enkeli vuodatti maljansa ilmaan, ja temppelistä, valtaistuimelta, lähti suuri ääni, joka sanoi: "Se on tapahtunut".

18. Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä.

19. Ja se suuri kaupunki meni kolmeen osaan, ja kansojen kaupungit kukistuivat. Ja se suuri Babylon tuli muistetuksi Jumalan edessä, niin että hän antoi sille vihansa kiivauden viinimaljan.

20. Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut.

21. Ja suuria rakeita, leiviskän painoisia, satoi taivaasta ihmisten päälle; ja ihmiset pilkkasivat Jumalaa raesateen vitsauksen tähden, sillä se vitsaus oli ylen suuri.


Eli hevoset/orhit viittaisivat siihen, että kun uskovat eli Herran Jeesuksen uskolliset seuraajat on ylöstemmattu niin sen jälkeen käydään verinen ja raaka Harmagedonin suurtaistelu, sekä tapahtuu koko ihmishistorian suurin maanjäristys mitä on ikinä ollut maan päällä, sekä samalla tapahtuu myös Babylonin tuomio ja tulee satamaan myös leiviskän painoisia rakeita ihmisten päälle, siis niiden ihmisten päälle jotka eivät tule pääsemään ylöstempauksesta osallisiksi.



Hevosista/orhista vielä tarkemmin: mainitaan siis tässä ilm. luku 9 kohdissa kun viidenteen ja kuudenteen pasunaan on puhallettu:


Ilm. 9, viidenteen pasunaan on puhallettu (ensimmäinen "voi!"-huuto):

7. Ja heinäsirkat olivat sotaan varustettujen hevosten kaltaiset, ja niillä oli päässään ikäänkuin seppeleet, kullan näköiset, ja niiden kasvot olivat ikäänkuin ihmisten kasvot;

8. ja niillä oli hiukset niinkuin naisten hiukset, ja niiden hampaat olivat niinkuin leijonain hampaat.

9. Ja niillä oli haarniskat ikäänkuin rautahaarniskat, ja niiden siipien kohina oli kuin sotavaunujen ryske monien hevosten kiitäessä taisteluun.

10. Ja niillä oli pyrstöt niinkuin skorpioneilla ja pistimet, ja pyrstöissänsä niillä oli voima vahingoittaa ihmisiä viisi kuukautta.



Ilm. 9, kuudenteen pasunaan on puhallettu (toinen "voi!"-huuto):

16. Ja ratsuväen joukkojen luku oli kaksikymmentä tuhatta kertaa kymmenen tuhatta; minä kuulin niiden luvun.

17. Ja tämänkaltaisilta minusta näyttivät hevoset ja niiden selässä istujat näyssä: ratsastajilla oli tulipunaiset ja tummansinervät ja tulikivenkeltaiset haarniskat; ja hevosten päät olivat kuin leijonain päät, ja niiden suusta lähti tuli ja savu ja tulikivi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 12. Elo 2014 13:18

Kiitos veljet. Yritän lueskella ja ymmärtää näitä selvityksiänne. Minulla on ollut jonkin aikaa keskittymisen kanssa hankaluuksia vaivojeni takia. Joudun aina oikein pakottaa aivojani keskittymään lukemisen ymmärtämiseen. Onneksi silloin nuorena uskovana luin paljon raamattua, niin, että Sanaa jäi muistiini ja Pyhä Henki nostaa eri tilanteissa mieleen asioita, kun raamatun vahvistusta asioille tarvitaan.

Mutta aiheeseen vielä niin tämäkin ihmetyttää. Miksi siinä sanotaan näin: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes?
Isoäiti
 

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Elo 2014 15:37

Isoäiti kirjoitti:Kiitos veljet. Yritän lueskella ja ymmärtää näitä selvityksiänne. Minulla on ollut jonkin aikaa keskittymisen kanssa hankaluuksia vaivojeni takia. Joudun aina oikein pakottaa aivojani keskittymään lukemisen ymmärtämiseen. Onneksi silloin nuorena uskovana luin paljon raamattua, niin, että Sanaa jäi muistiini ja Pyhä Henki nostaa eri tilanteissa mieleen asioita, kun raamatun vahvistusta asioille tarvitaan.

Mutta aiheeseen vielä niin tämäkin ihmetyttää. Miksi siinä sanotaan näin: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes?


Siunausta ja varjelusta sinulle Isoäiti!

Yritän vastata tuohon kysymykseesi niin kuin olen asiat tähän saakka ymmärtänyt.

Joh. ilm. 14:

9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

13 Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti-sanoo Henki-he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."



Eli tuo 13. jae luvusta 14 joka kuuluu:

Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti-sanoo Henki-he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."


Tuo yllä oleva kohta liittyy lähinnä edelliseen lukuun Joh. ilm. 13 joka kertoi meille kuinka peto nousee merestä: "Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua" (ilm. 13:1)

Ja antikristus joukkoineen nousee valtaan maailmassa, tulee pedonmerkki jota uskolliset Herran Jeesuksen seuraajat eivät tule ottamaan itseensä vaan tulevat mieluummin vaikka kuolemaan uskonsa puolesta (kuolema Herrassa on voitto!) koska ei voi enää pelastua jos on ottanut pedonmerkin itseensä joka siis tarkoittaa, että suostuu kumartamaan petoa/antikristusta.

Ja tulevat myöskin ankarat vainot tuolloin uskollisia Herran Jeesuksen seuraajia kohtaan, myöskin juutalaisia tullaan vainoamaan mitä ankarimmin, antikristuksen taholta ja hänen joukkionsa taholta.


Ilm. 13, jakeet 7-18 kertovat siis tarkemmin tuosta kyseistä 14. luvun kohdasta:

7. Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.

8. Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.

9. Jos kenellä on korva, hän kuulkoon.

10. Jos kuka vankeuteen vie, niin hän itse vankeuteen joutuu; jos kuka miekalla tappaa, hänet pitää miekalla tapettaman. Tässä on pyhien kärsivällisyys ja usko.

11. Ja minä näin toisen pedon nousevan maasta, ja sillä oli kaksi sarvea niinkuin karitsan sarvet, ja se puhui niinkuin lohikäärme.

12. Ja se käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa sen nähden ja saattaa maan ja siinä asuvaiset kumartamaan ensimmäistä petoa, sitä, jonka kuolinhaava parani.

13. Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.

14. Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.

15. Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.

16. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,

17. ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

18. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.



Eli siis yhteenvetona vielä, että kun tuo erittäin vaikea ajanjakso maailmaan tulee, antikristus pedonmerkkeineen ja ankarat uskonvainot alkavat niin Jumala on Sanassaan luvannut taivaspaikan jokaiselle uskolliselle Herran Jeesuksen seuraajalle joka ei petoa tule kumartamaan vaan mieluummin vaikka kuolee/tulee tapetuksi uskonsa puolesta Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, amen!

"Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti-sanoo Henki-he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 13. Elo 2014 10:05

Kiitos taas Pekka. Mutta nyt en ymmärrä, sillä onhan nytkin autuasta kuolla Jeesuksessa ja Jeesus pelastaa seuraajansa? Minulle on aina ollut ilmestyskirja yhtä 'sekamelskaa'. :crazy:
Isoäiti
 

Re: ilm 14

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Elo 2014 10:30

Isoäiti kirjoitti:Kiitos taas Pekka. Mutta nyt en ymmärrä, sillä onhan nytkin autuasta kuolla Jeesuksessa ja Jeesus pelastaa seuraajansa? Minulle on aina ollut ilmestyskirja yhtä 'sekamelskaa'. :crazy:


Kyllä, olet ihan oikeassa mutta tuo kyseinen ilmestyskirjan kohta (ilm. 14:13) on annettu erityisesti niille uskoville jotka joutuvat elämään tuon kauhean ajanjakson aikana maailmassa kun antikristus on noussut valta-asemaan maailmassa jne. Eli Jumala on antanut tuon Raamatun kohdan rohkaisuksi, lupaukseksi ja muistutukseksi tuona aikana eläville Herran Jeesuksen seuraajille, että kaikki on Hänen käsissään ja se joka niissä tulevissa vaikeissa koettelemuksissa turvautuu vain ja ainoastaan Herraan niin palkka on oleva suuri:


Heprealaiskirje 10:

35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.

36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.

37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;

38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".

39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.



Kiitos Herralle tästä päivästä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa