Osaako joku neuvoa? Room 11:17-24

Raamatun tutkiminen

Osaako joku neuvoa? Room 11:17-24

ViestiKirjoittaja paa » 05. Heinä 2014 12:17

Kun Raamatussa lukee näin:

Room11
17 Jos jalosta oliivipuusta on katkaistu oksia ja jos sinut, joka olet peräisin villistä oliivipuusta, on oksastettu oikeiden oksien joukkoon niin että olet päässyt osalliseksi puun juurinesteestä, [Jer. 11:16; Ef. 2:19]
18 älä ylvästele alkuperäisten oksien rinnalla! Mutta jos ylvästelet, muista, ettet sinä kannata juurta vaan juuri kannattaa sinua. [Joh. 4:22]
19 Sanot ehkä, että nuo oksat katkaistiin, jotta sinut voitaisiin oksastaa.
20 Se on totta. Ne katkaistiin pois epäuskonsa tähden, mutta sinä pysyt, kun uskot. Älä silti ole ylimielinen, vaan pelkää! [Sananl. 28:14; Jes. 66:2; 1. Kor. 10:12; Fil. 2:12]
21 Jos Jumala ei säästänyt luonnollisia oksia, ei hän säästä sinuakaan.
22 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois. [Joh. 15:2; Hepr. 3:14]
23 Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon. [2. Kor. 3:16]
24 Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa.

Jumala haluaa pelastaa koko Israelin kansan.
Mutta osa juutalaisista ei halunnut tunnustaa Jeesusta ja nämä ovat niitä katkaistuja oksia.
Pakanauskovat ovat sitten noita oksastettuja oksia.
Mutta jos kaikki juutalaiset olisivat tunnustaneet Jeesuksen eli heitä ei olisi katkaistu pois, niin eikö pakanauskovat olisi päässeet ollenkaan osallisiksi jalosta oliivipuusta? Eihän se näin voi olla? Miten tämä kohta pitäisi oikeasti ymmärtää?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Osaako joku neuvoa? Room 11:17-24

ViestiKirjoittaja Lauri_ » 06. Heinä 2014 01:17

Mun mielestä tuo kohta kuvaa uskon juuria, sitä missä on omat uskon juuret ja millaisia uskovia me ollaan.

Roomalaiskirje muistuttaa pakanakansojen pelastumisesta. Pakanauskovia verrataan villin oliivipuun oksiin, jotka vartetaan kiinni jaloon oliivipuuhun ja osallisiksi siitä. Pakanakristityt ovat nyt osa sitä, mikä oli alun perin juutalaisten. Tämä on tehty viskaamalla vanhat oksat pois, jotka ovat juutalaisia.

Juutalaisten tilalle tulleilla pakanauskovilla ei ole varaa ylpeillä. Roomalaiskirje muistuttaa järjestyksestä ja että Juutalaiset olivat ensin.

Näin itse tulkitsisin tämän. Juutalaisuus itsessään ei pelasta. Se on vaikea sanoa, että voisiko jokin kokonainen kansa pelastua. Uskoisin että Jumala katsoo sydämeen enemmän kuin siihen mitä kansaa on.
Room. 13:10 : Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain
Avatar
Lauri_
 
Viestit: 12
Liittynyt: 03. Heinä 2014 23:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Osaako joku neuvoa? Room 11:17-24

ViestiKirjoittaja paa » 08. Heinä 2014 13:46

Kiitos vastauksestasi :)
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Osaako joku neuvoa? Room 11:17-24

ViestiKirjoittaja kalamos » 26. Elo 2014 19:00

paa kirjoitti:Mutta jos kaikki juutalaiset olisivat tunnustaneet Jeesuksen eli heitä ei olisi katkaistu pois, niin eikö pakanauskovat olisi päässeet ollenkaan osallisiksi jalosta oliivipuusta? Eihän se näin voi olla? Miten tämä kohta pitäisi oikeasti ymmärtää?


Jos Israel olisi kääntynyt ja ottanut Jeesuksen vastaan Matt 23:39,
niin silloin Jeesus olisi tullut takaisin maan päälle
jo tuon sukupolven aikana sitä silloin kohdanneen ahdistuksen aikana ja perustanut Valtakuntansa Ap.t 1:6,
ja sitten Valtakunnan evankeliumi olisi Israelista käsin julistettu kaikille kansoille Matt 24:14.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron