Paavali

Raamatun tutkiminen

Paavali

ViestiKirjoittaja Eetu » 15. Heinä 2013 22:15

Paavali kehottaa seuraamaan häntä eikä Jeesusta Kristusta:

1. Kor 11:1. Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
2. Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut."

Öö eikö meidän pitäisi kummiskin seurata Jeesusta Kristusta eikä Paavalia?

Ja lisää:

Room. 2:16 

sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Room. 16:25 

Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
2. Tim. 2:8 

Muista Jeesusta Kristusta, joka on kuolleista herätetty ja on Daavidin siementä minun evankeliumini mukaan,


Eli vain Paavalin evankeliumin mukaan? Ei Johanneksen? Tai Matteuksen?

Luukkaan evankeliumista Wikipedia kertoo näin:

"Luukkaan evankeliumin tunnetuin osa on sen toisen luvun alku (Luuk. 2:1–20)[10] eli ns. jouluevankeliumi, jossa kerrotaan Jeesuksen syntymästä. Jouluevankeliumin historiallisuutta vastaan on argumentoitu esimerkiksi huomauttamalla, ettei siinä mainittua, keisari Augustuksenn käskystä toimeenpantua verollepanoa ole pystytty yhdistämään mihinkään tunnettuun historialliseen tapahtumaan. Maininnan tarkoituksena olisi näin ollut selittää nasaretilaisen Jeesuksen syntyneen ennustusten mukaisesti Betlehemissä. Lisäksi jää epäselväksi, miksi viimeisillään raskaana ollut Maria olisi lähtenyt matkalle, johon häntä ei olisi tarvittu.

Evankeliumi sisältää myös useita kohtia, joista on tullut varsinkin katolisen ja ortodoksisen kirkon käyttämiä rukouksia tai hymnejä:

Ave Maria (Luuk 1:28)[11]
Marian kiitosvirsi eli Magnificat (Luuk. 1:46-55)[12]
Sakariaan kiitosvirsi eli Benedictus (Luuk 1:68-79)[13]
Simeonin kiitosvirsi eli Nunc dimittis (Luuk. 2:29-32)[14]"

OIsko nyt kummiskin niin että katolinen kirkko on kikkaillut omiaan ja tunkenut nuo kiitosvirret ja Ave Marian ja jouluevankeliumin Raamattuun? Jos kerran verollepanoa ei historiallisesti tapahtunut, Luukas valehtelee mutta en ihmettele koska tosiaan käsittääkseni katolinen kirkko on näpelöinyt Raamattua ja valikoinut siihen mitä huvittaa.

Ennen kuin saan selvyyden tähän asiaan, luen vain Matteuksen ja Johanneksen evankeliumeja. Toinen asia joka ihmetyttää on se miksi Apostolien teoista suurin osa kertoo Paavalin teoista, varsinaisia apostolejahan oli 11, Paavalilla on joku ihme erityisasema, vaikka hän itse muistaakseni sanoo olevansa apostoleista vähäisin mutta kait tätä selittää se että on ollut paavi nimeltä Paavi Johannes Paavali, eli Paavalilla on erityisasema katolisessa kirkossa.

Eihän tästä ota elävä erkkikään enää selkoa!
Eetu
 

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja Herman » 16. Heinä 2013 03:23

Paavali oli erityisasemassa siksi, koska Jumala valitsi hänet siihen. Paavalin omin sanoin: "Sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä." (1.Kor.27-29)

Minusta meidän (erityisesti tarkoitan meitä suomalaisia uskovia) tulisi ottaa Paavalista opiksi siinä, minkälainen on terve itsetunto Kristuksessa. Meillä on liian usein tapana vähätellä itseämme jatkuvasti. Toki Paavalikin oman lihansa viheliäisyyttä tuo ilmi monessakin kohtaa, mutta vähintään yhtä usein hän rohkeasti ja iloisesti julistaa olevansa Kristuksessa täydellinen ja voivansa kaiken Hänessä. Se on tervettä uskoa, ymmärtää olevansa lihassa täysin syntinen ja kykenemätön mihinkään hyvään, mutta Kristuksen tähden olevansa puhdas ja tahraton, ja Pyhän Hengen voimassa pystyvänsä mihin tahansa. Paavalin kehoitukset seurata häntä ja hänen opetuksiaan on ymmärrettävä tässä valossa, eli hän ei silloin puhu itsestään (syntisestä luonnostaan), vaan itsestään Kristuksessa - eli itse asiassa Kristuksesta itsestään.
Herman
 

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja Eetu » 16. Heinä 2013 10:20

Paavali osoittaa kirjeitään "pojalleen" mutta eihän "poika" ollut hänen fyysinen poikansa. Ei ketään ihmistä saa sanoa isäksi. Miksi Paavali sitten asettui "isän" asemaan?

Filem. 1:19

"19 Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin."

Miksi Paavali kirjoittaa tässä Filemonille että Filemon on Paavalille velkaa oman itsensäkin? Mitä ihmettä tämä nyt tarkoittaa? Ei kai kukaan ole Paavalille mitään velkaa? Paavalilla oli pilssivettä päässä, ja se näkyy hänen kirjeistään, hän halusi päsmäröidä ja olla hengellinen isä vaikka meillä kaikilla on vain Taivaan Isä mutta kirkot ovat ottaneet PAavalin opetuksista vaarin eli on ties mitä "hengellistä" isää taikaviitassa tai pikkutakissa herra isoherran asemassa eksyttämässä, vaikkapa joku piispa Mäkinen, piispa Askola (hengellinen "äiti") ja ties mitä eksyttäjää.
Eetu
 

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja Eetu » 16. Heinä 2013 10:26

Paavali pojittelee:

1. Kor. 4:17 
Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan.

1. Tim. 1:18 
Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus, aikaisempien, sinusta lausuttujen ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon taistelun,

2. Tim. 2:1 
Vahvistu siis, poikani, siinä armossa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Filem. 1:10 
pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta,

Hepr. 1:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;

1. Piet. 5:13 
Tervehdyksen lähettää teille Babylonissa oleva seurakunta, valittu niinkuin tekin, ja minun poikani Markus.
Eetu
 

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 17. Heinä 2013 19:07

Musta Raamattu on ihan erilainen kirja kuin kaikki muut kirjat. Se lähestyy meitä niin monelta suunnalta että hämmästelemme.. Kun sitä lukee.. huomaa että asiaa katsotaan monesti monelta eri kantilta..Ja monet katsovat vaan yhdeltä kantilta.. Mutta tässä on aikas hyväs pähkinänkuores mitä Sana tekee meil:

12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
13. eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.

Raamattuahan ei voi käyttää..

-Auton korjausoppaana
-Keittokirjana (ehkä vähän voi)
-Tietokoneongelmissa
-etc..=)
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Elo 2013 11:04

Eetu kirjoitti:Paavali osoittaa kirjeitään "pojalleen" mutta eihän "poika" ollut hänen fyysinen poikansa. Ei ketään ihmistä saa sanoa isäksi. Miksi Paavali sitten asettui "isän" asemaan?

Filem. 1:19

"19 Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin."



Ilta Raamatun lukuni osui juuri tähän kohtaan Raamatussa.

Taustaa tapauksesta:

Filemonilla oli orja nimeltä Onesimus, joka oli tehnyt jotain laittomuuksia isännälleen Filemonille ja tämän vuoksi karannut talosta hatkaan. Matkalla Onesimus orja kohtasi Paavalin , kuuli evankeliumin ja tuli uskoon. Paavali rohkaisi Onesimusta palaamaan isäntänsä taloon kohtaamaan rikoksensa ja koittamaan sopia asiat. Onesimus oli Filemonin palvelija ja vaikka Paavalille oli suurta hyötyä ollut hänestä hän lähetti hänet takaisin. Paavali oli myös evankeloinut Filemonia joka oli uskossa joka järjesti seurakunnan kokouksia kotonaan ja tuki taloudellisesti seurakuntaa koska oli rikas mies rahallisesti.

Filemonille sanottiin:

17 Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut;
18 mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa, niin pane se minun laskuuni.
19 Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
20 Niin, veljeni, jospa saisin sinusta hyötyä Herrassa; virvoita sydäntäni Kristuksessa.

Tällä Paavali muistutti Filemonille että Paavali oli kertonut hänelle evankeiumin ja näin omalta osaltaan ollut mukana Filemonin pelastuksessa ja ikuisessa elämässä . Paavali sanoi maksavansa Onesimuksen varkauden tai mikä synti nyt olikaan ja korvaavansa sen täysin mutta antoi myös Filemonille mahdollisuuden tehdä Jumalanmielenmukaisesti ja olla pyytämättä mitään korvausta, sillä Filemon oli nyt veli Herrassa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Paavali

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Elo 2013 11:08

Pojittelu Paavalilta taas on rakkauden osoitus kaikki on kuullut sanonnan: "Hän on niin läheinen ja rakas minulle, että on kuin oma poikani/isäni/siskoni."

Paavali käyttää sanaa poikani kuvaamaan läheisiä välejään Timoteukseen, tarkoittamatta sillä mitään sen kummempaa, tavallaan kun hän käyttää tätä sanamuotoa hän sanoo: Rakastan sinua Timoteus kuin omaa poikaani, olet minulle tärkeä ja luotettava!

ESIM:

Jos sanon, että käytän hiirtäni päivittäin niin paljon että se on kädenjatkeeni , (lol säälittävää) niin en sitä oikeasti pidä kädenjatkeenani tai lihanani ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron