Onko Jumala ainut uskonlähde?

Raamatun tutkiminen

Onko Jumala ainut uskonlähde?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2013 12:38

1. Kor. 12:8-11

8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. (kaikki ei saa uskoa samassa Hengessä, toinen saa uskon , toinen saa jotain muuta)

Luuk. 18:42

Niin Jeesus sanoi hänelle: "Saa näkösi; sinun uskosi on sinut pelastanut". (Isän lahjoittama usko parantumiseen vai oma tsemppaus uskoni?)

Ef. 2:8

Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- (pelastus on Jumalan lahja vaiko usko? molemmat?)

Roomalaiskirje 11

19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.




Jumala voi antaa uskoa, pystynkö minä itse mitenkään "tsemppaamaan" omaa uskoani vai tuleeko se kaikki Herralta? Onko parempi rukoilla uskoa Isältä vaiko koittaa itse pusertaa uskoa?

Haluaisin keskustella mitä muut ovat mieltä, eli kannattaako pistää voimavaroja oman uskonmääränsä kehittämiseen vaiko rukoilla Isältä uskoa ja odottaa?

Moni (väärä?) oppi hokee , että parantuminen ja Herran ihmeet olisivat jotenkin sidoksissa uskoomme niin haluaisin kysyä onko ne sidoksissa "omaan eli tsempattuun" uskoomme vaiko Herralta lahjaksi saatuun uskoon?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Onko Jumala ainut uskonlähde?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Touko 2013 16:44

Olen myös miettinyt tässä lähiaikoina tuota armolahjojen joukossa lueteltua uskoa. Siinä on ilmeisesti kuitenkin kysymys jostain erityislaatuisesta uskosta, koska kaikilla Jeesuksen omillahan on pakko olla usko Jeesukseen. Ilman sitä kukaan ei pelastu. Mutta kyllä usko on lähtöisin Jumalasta. Ihmisen on kuitenkin tehtävä valinta, että ottaako hän Jumalan kutsun vastaan. Jos valitsee Jeesuksen, niin Jumala antaa uskon. Luonnollinen, lihallinen ihminen ei VOI uskoa. Uskohan on luja luottamus, vakaumus asioista, jotka eivät näy. Mielestäni jo uskon syntyminen on ihme ja sellaisena uskoa taas vahvistava asia. Positiivinen uskon kehä: Usko synnyttää uskoa. Ja sanotaan, että usko tulee kuulemisesta Jumalan Sanan, eli Jeesuksen kautta.

Olen varmaan jo aiemminkin oman huteran ja haparoivan käsitykseni tuonut esiin siitä, että parantumista tahtovan tarvitsee uskoa parantuakseen. Hänen tulee uskoa Jeesukseen ja Jeesuksen voimaan; siihen, että kaikki on luotu Jeesuksen kautta ja näin ollen kaikki on Hänen hallinnassaan. Tulee tästä vielä mieleen se Raamatun paikka, jossa Jeesus sanoo riivatun pojan isälle, että kaikki on mahdollista sille, joka uskoo. Silloin lapsen isä huudahtaa, että minä uskon, auta minua minun epäuskossani! Olen monesti itse rukoillut samoin sanoin, että Jeesus auttaisi siinä epäuskossa, jota minun uskovankin sydämessä vielä on. Vaikka uskon Jeesukseen sillä uskolla, minkä Jumala on minulle Jeesuksessa antanut, niin paljon on epäuskoa, kun tullaan ihmeisiin ja merkkeihin. Minun on esimerkiksi hyvin vaikea uskoa, että jos rukoilisin töissä jonkun kuolevan potilaan puolesta, niin tämä paranisi... :(
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Onko Jumala ainut uskonlähde?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2013 18:57

Aamu-Usva kirjoitti:Olen monesti itse rukoillut samoin sanoin, että Jeesus auttaisi siinä epäuskossa, jota minun uskovankin sydämessä vielä on. Vaikka uskon Jeesukseen sillä uskolla, minkä Jumala on minulle Jeesuksessa antanut, niin paljon on epäuskoa, kun tullaan ihmeisiin ja merkkeihin. Minun on esimerkiksi hyvin vaikea uskoa, että jos rukoilisin töissä jonkun kuolevan potilaan puolesta, niin tämä paranisi... :(


Kiitos, kirjoituksestasi. Ompa ihanaa etten ole mitenkään viallinen tai huono uskova kun en pysty noihin ihmeisiin (omalla kohdallani) uskoa. Voin uskoa, että muut paranee Jeesuksen kautta mutta omaan paranemiseeni ei usko riitä. Aina rupean hetken perästä empimään ja arvuuttelemaan. Jos luen jonkun ihmeparantumisesta ajattelen hienoa Herra Halleluja, mutta miksi en voi uskoa sitä todeksi kohdallani? Herra tämänkin meille jokupäivä selvittää!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Onko Jumala ainut uskonlähde?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Touko 2013 00:24

Aamu-Usva kirjoitti:

Olen varmaan jo aiemminkin oman huteran ja haparoivan käsitykseni tuonut esiin siitä, että parantumista tahtovan tarvitsee uskoa parantuakseen.


Kertokaas joku viisaampi mulle ja usvikselle (kyllä ja uusi lempinimi on syntynyt, JIIHAAA) :-P , että tarvitseeko parantuva omaa uskoansa vaiko Herralta saatua uskoa parantuakseen?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Onko Jumala ainut uskonlähde?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 13. Touko 2013 10:46

Puhuisin mieluummin sydämenasenteesta, tahdosta uskoa, tahdosta ojentautua sanan mukaan, tahdosta seurata Herraa. Kyllä pitää olla tahtoa, uskonlaatua voi olla monenlaista. Koko sydäminen antautuminen palvelemiseen, Jumalan tahdon täyttyminen omassa elämässä, seuraten Hänen jo valmistamaa tietä.
lonelyrider
 


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron