Jeesuksen syntymä

Raamatun tutkiminen

Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Joose » 20. Huhti 2013 16:36

Kristillisen tradition (ja Raamatun) mukaan Jeesus syntyi neitsyt Mariasta.
Protestanttien mukaan Maria tuskin pysyi neitsyenä koko elämäänsä, katolisten ja ortodoksien
— orientaaliortodoksit mukaanluettina — mukaan Maria pysyi ikineitsyenä.

Neitseestä syntyminen on todennäköinen myöhempi lisäys, sillä mikään ei viittaa neitseestä syntymiseen:

1—Vaikka kuinka väitetään, ei almah tarkoita neitsyttä
2—Jesajan ennustus ei ole messiaaninen
3—Messiaan tulee olla Daavidin jälkeläinen
4—Muutamia mainintoja lukuunottamatta neitseestä syntymää ei mainita Uudessa Testamentissa.


1: Almah on käytetty aina viittaamaan nuoreen naiseen, kun taas betulah on käytetty neitsyeen.

2: Jesajan ennustus liittyy vahvasti kuningas Ahaziin, eikä Jeesus syntynyt vielä 700 vuoteen.
Ennustuksessa ei puhuta mitään Messiaasta, eikä myöskään konteksti anna kuvaa ennustuksen messiaanisuudesta.

3: Jos Jeesus ei ole syntynyt maallisesta isästä, ei hän ole Daavidin siemenestä.
Ellei hän ole Daavidin siemenestä, oli hän yksi monista pseudo-messiaista,eikä meidän tule seurata häntä.

4: Markuksen evankeliumi, Johanneksen evankeliumi, tai kirjeet mainitsevat neitseestä syntymisen 0 kertaa, vaikka neitseestä syntyminen olisikin suhteellisen merkittävä asia.
Roomalaiskirjeen ensimmäinen luku osoittaa selvästi, että Jeesus oli lihallisesti Joosefin siemenestä ja että hänet nimitettiin Jumalan Pojaksi ylösnousemuksessa.
Joose
 

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Janne » 20. Huhti 2013 17:56

Nyt sohaisit sellaiseen paikkaan että tarvittaisiin pikkuisen tai itseasiassa todella paljon enemmän perusteluja kun tuo yllämainittu.

Tällaisenaan, ei ole vakavasti otettavaa tekstiä ja joutaa mappi ö:hön

Tämä on harhaopetusta pahimmasta päästä ja voisin sanoa että olet eksyttäjä, tee parannus ja usko evankeliumi. Saatana on sokaissut silmäsi vääristämään Jumalan Sanaa.

Jumala on lähettänyt Pyhän Henkesä maailmaan, siinä sinulle todistusta, ai niin, ethän voi tietää siitä mitään koska kiellät Jumalan.

Mahdollinen Juutalaisuutesi ei tee sinusta vielä pelastettua, mutta Herra siunatkoon sinua.

Toivottavasti Herra avaa silmäsi ja otat vastaan Jeesuksen Messiaana.

שבת-שלום
Janne
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Joose » 20. Huhti 2013 19:54

No kerro mihin tarvitset lisää perusteluja ystäväni.

Almah ei tarkoita neitsyttä, eikä siitä ole epäilystäkään.
Mikään Jesajan kirjassa ei viittaa siihen, että Immanuel olisi Messias.
Eikä neitseestä syntymistä mainita niin useasti kuin voitaisiin olettaa.

Pyydä perusteluja ja vastaan sinulle.

Sanoit, että kiellän Jumalan, että "usko evankeliumi".
Uskon ilosanoman, en kiellä Jumalaa.

Neitseestä syntyminen sattuu olemaan ristiriidassa evankeliumin kanssa:
Messiaan on tultava Daavidin siemenestä, jonka neitseestä syntyminen tekisi mahdottomaksi.
Jeesus on Messias, Joosefin poika, Daavidin poika, Jumalan voideltu.
Joose
 

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Huhti 2013 20:12

Tässä on ote Raamatusta, kun enkeli ilmestyi ilmoittamaan Marialle tämän kautta syntyvästä Messiaasta: "Niin enkeli sanoi hänelle: 'Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.' Niin Maria sanoi enkelille: 'Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?' Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: 'Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi (Luuk.1:30-35)." Tästä puheesta käy selvästi ilmi, että Marian raskaaksituleminen tapahtui muulla tavoin kuin mieheen yhtymällä.

Daavidin poika -asiaa Jeesus taas selittää fariseuksille näin: "Ja fariseusten ollessa koolla Jeesus kysyi heiltä sanoen: 'Mitä arvelette Kristuksesta? Kenen poika hän on?' He sanoivat hänelle: 'Daavidin.' Hän sanoi heille: 'Kuinka sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.' Jos siis Daavid kutsuu häntä Herraksi, kuinka hän on hänen poikansa?' (Matt.22:41-45)"

Eli Jeesus on sekä neitseestä syntynyt että Daavidin Poika, mutta kuitenkin Hengessä myös Daavidin Herra. ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Huhti 2013 20:46

Joose kirjoittaa: 1: Almah on käytetty aina viittaamaan nuoreen naiseen, kun taas betulah on käytetty neitsyeen.


Jesaja 7:14; Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Herran Jeesuksen neitseestäsyntyminen on koitettu kumota mm. Jesaja 7:14 jakeen perusteella väittäen, että hepreankielen sana almah, ei tarkoita neitsyttä, vaan nuorta naista. Totuus on kuitenkin se, että almah tarkoittaa nuorta naista, joka on neitsyt. Todisteena tälle on juutalaisten kääntämä Septuaginta Raamattu, joka käännettiin hepreasta kreikankielelle. Septuaginta käännös tehtiin n. pari sataa vuotta ennen Herran Jeesuksen syntymää. Septuaginta käänsi hepreankielen sanan almah kreikan sanalla parthenos. Parthenos tarkoittaa nuorta naista joka on neitsyt sekä naista joka ei ole ollut harjoittanut sukupuoliyhteyttä miehen kanssa.

Juutalaisuus ei hyväksy sitä, että Herraa Jeesusta pidetään Messiaana, siksi he (ortodoksijuutalaisuus) väittävät, että almah ei tarkoita neitsyttä. Kun juutalaisuus ei tiennyt mitään Herrasta Jeesuksesta, niin pari sataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää he käänsivät Septuaginta käännökseen Jesaja 7:14 kreikankielen sanan parthenos, joka tarkoittaa nuorta naista joka on neitsyt sekä naista joka ei ole harjoittanut sukupuoliyhteyttä miehen kanssa. Septuagintan käännös todistaa sen, että ennen Jeesuksen syntymää juutalaiset ymmärsivät almah sanan merkitsevän nuorta naista, joka on neitsyt.

Abraham Even Shushanin VT:n sanakirja kertoo, että almah tarkoittaa neitoa, joka ei ole naimisissa. Juutalaisuudessa ja varsinkin Marian päivinä sekä sitä ennen neitsyyttä pidettiin ehtona avioliitolle; eli almah oli neitsyt. Varsinainen neitsyt sana on hepreaksi betulah. 1 Moos 24:ssa luvussa Rebekasta Iisain vaimosta käytetään molempia sanoja betulah ja almah joka oli neitsyt; näin VT:n todistuksen mukaan almah todellakin tarkoittaa naimatonta neitsyttä.

http://www.kotipetripaavola.com/Jeesu ... tu_Messias

Joose kirjoittaa: 2: Jesajan ennustus liittyy vahvasti kuningas Ahaziin, eikä Jeesus syntynyt vielä 700 vuoteen.
Ennustuksessa ei puhuta mitään Messiaasta, eikä myöskään konteksti anna kuvaa ennustuksen messiaanisuudesta.


Jesaja.7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Matt.1:21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
1:22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.


Pojalle tuli antaa nimi Jeesus jotta kävisi toteen että Poikaa nimitetään nimellä Jumala meidän kansamme. Jeesus sana tulee hepreankielen sanasta Jehoshua joka tarkoittaa Jumala pelastaa. Raamattu ilmoittaa siis että neitsyestä syntyvän Pojan nimi on Jumala meidän kansamme ja sitä nimi Jeesus tarkoittaa sillä nimi Jeesus tarkoittaa Jumala pelastaa/pelastus. Konteksti puhuu kohdassa vain Pojan messiaanisuudesta (jumaluudesta).

Room.9:5. Joiden myös isät ovat, joista Kristus (Messias) lihan puolesta syntynyt on, joka on Jumala ylitse kaikkein ylistetty ijankaikkisesti, amen!

Messias eli Kristus tarkoittaa Raamatun mukaan myös Jumalaa.

Joose kirjoittaa: 3: Jos Jeesus ei ole syntynyt maallisesta isästä, ei hän ole Daavidin siemenestä.
Ellei hän ole Daavidin siemenestä, oli hän yksi monista pseudo-messiaista,eikä meidän tule seurata häntä.


Matteusken evankeliumin Jeesuksen sukupuu kertoo Joosefin sukupuun ja Luukkaan evankeliumin Jeesuksen sukupuu kertoo Marian sukupuun. Siksi sukupuissa on eroa mutta kummatkin johtavat Daavidiin. Jeesus on Marian kautta Daavidin sukua lihansa puolesta. Jeesus on siis Daavidin siementä lihansa puolesta Raamatun mukaan.

Joose kirjoittaa: 4: Markuksen evankeliumi, Johanneksen evankeliumi, tai kirjeet mainitsevat neitseestä syntymisen 0 kertaa, vaikka neitseestä syntyminen olisikin suhteellisen merkittävä asia.
Roomalaiskirjeen ensimmäinen luku osoittaa selvästi, että Jeesus oli lihallisesti Joosefin siemenestä ja että hänet nimitettiin Jumalan Pojaksi ylösnousemuksessa.


Room.1:3. Hänen Pojassansa, (joka on Davidin siemenestä lihan puolesta syntynyt,
4. Ja on väkevästi ilmoitettu Jumalan Pojaksi pyhityksen hengen jälkeen, että hän on noussut ylös kuolleista,) se on, Jesuksesta Kristuksesta meidän Herrastamme.


Jeesus on lihansa puolesta äitinsä Marian kautta Daavidin siementä, sillä Maria oli Daavidin jälkeläinen. Roomalaiskirje ei siis osoita että Jeesus olisi lihallisesti Joosefin siemenestä. Jae 4 kertoo että Jeesuksen ylösnousemus kuolleista ilmoittaa/todistaa väkevästi sen että Hän on Jumalan Poika eli Kristus Jumala kansamme!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Joose » 20. Huhti 2013 22:05

1: Miksei ole mahdotonta, että Septuagintan kääntäjät käänsivät väärin?
Hepreassa on sana betulah, joka tarkoittaa neitsyttä.
Jos profetia olisi liittynyt neitsyeen, olisi profeetta Jesaja voinut käyttää almahin sijasta betulahia.

2: Yhdistät toisiinsa kuulumattomia asioita keskenään.
Immanuel tarkoittaa 'Jumala kanssamme' (kuten sanoit) ja Jehoshua 'Jahue pelastaa' (kuten sanoit). Yhdistät ne kuitenkin salakavalasti toisiinsa, sanot että """Raamattu ilmoittaa siis että neitsyestä syntyvän Pojan nimi on Jumala meidän kansamme ja sitä nimi Jeesus tarkoittaa sillä nimi Jeesus tarkoittaa Jumala pelastaa/pelastus""".

Ei tarkoita, sen tietää jokainen.

3: Jeesus on Daavidin poika Joosefin kautta.
Messias on juurikin Daavidin siemenestä, eikä siemen voi tulla naiselta.

4: Hän on Daavidin siemenestä, kuten sanoitkin. Siemen tulee isältä, joten Jeesus on luonnollisesti Joosefin poika.

Roomalaiskirje osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumalan poika hengessä ja Joosefin poika lihassa:

...koskien Hänen Poikaa, joka lihan mukaan oli Daavidin siemenestä, ja joka Pyhyyden hengen mukaan nimitettiin Jumalan Pojaksi ylösnousemuksen kautta...

Siemen ei tule äidiltä, vaan isältä.


Saattaa kestää vastauksissa vähän kauemmin sairaudesta johtuen.
Siunausta.
Joose
 

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja Herman » 20. Huhti 2013 22:10

Joose kirjoitti:-- eikä siemen voi tulla naiselta.

Siemen ei tule äidiltä, vaan isältä.


Raamattu puhuu vaimon siemenestä:

Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille... (1.Moos.3:15)
Herman
 

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Huhti 2013 22:31

Joose kirjoittaa: 4: Hän on Daavidin siemenestä, kuten sanoitkin. Siemen tulee isältä, joten Jeesus on luonnollisesti Joosefin poika.

Roomalaiskirje osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumalan poika hengessä ja Joosefin poika lihassa:

...koskien Hänen Poikaa, joka lihan mukaan oli Daavidin siemenestä, ja joka Pyhyyden hengen mukaan nimitettiin Jumalan Pojaksi ylösnousemuksen kautta...

Siemen ei tule äidiltä, vaan isältä.


Room.1:3. Hänen Pojassansa, (joka on Davidin siemenestä lihan puolesta syntynyt,
4. Ja on väkevästi ilmoitettu Jumalan Pojaksi pyhityksen hengen jälkeen, että hän on noussut ylös kuolleista,) se on, Jesuksesta Kristuksesta meidän Herrastamme.

Jeesus on Davidin siemenestä. Tämä tarkoittaa sitä että siemen on Daavidista lähtöisin ja Daavid oli mies. Kaikki Daavidin jälkeläiset ovat lihansa puolesta Daavidin siementä olivat he miehiä tai naisia. Maria oli Daavidin siementä sillä Daavid on hänen esi-isänsä. Jeesus on myös Daavidin siementä lihansa puolesta koska on Mariasta joka on Daavidin siementä. Kun puhutaan Daavidin siemenestä silloin vain Daavid on siemenen antaja ja kaikki hänen jälkeläisensä ovat tätä siementä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Huhti 2013 14:24

1 Moos 3:15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Monet juutalaiset rabbit opettavat Messiaan olevan 1 Moos 3:15:n oleva vaimon siemen.

Joonatan Ben Uzziel sanoo 1 Moos 3:15:sta seuraavasti: He tulevat parantumaan jalanjäljissä (kantapää) Kuningas Messiaan päivinä. (Targum Joonatan)

Rabbi Joonatan Ben Uzziel toi selvästi esille, että 1 Moos 3:15 opettaa Messiaasta.

Rabbi Tankhuma sanoi rabbi Samuelin nimessä Eevan kunnioittavan Siementä, joka tulee toisesta paikasta. Kuka hän on? Hän on Messias, Kuningas. (Midrash Bereshith Rabba 23)

Midrash Bereshit Rabba 23:n mukaan 1 Moos 3:15: vaimon siemen on Messias.

Alfred Edersheim kirjoitti kirjassaan The Life and Times of Jesus the Messiah (appendix 9) rabbiinisen käsityksen tukevan sitä ajatusta, että 1 Moos 3:15 viittaa Messiaaseen.

Alfred Edersheim oli juutalainen, joka kääntyi pois juutalaisuudesta uskomaan Jeesuksen olevan Messias. Edersheim oli opiskellut Talmudia ja Tooraa, joten hän tunsi juutalaisuuden sekä rabbiiniset opetukset. Sen tähden hän todistuksensa on myös merkittävä ja maininnan arvoinen.

Monet juutalaiset rabbiiniset lähteet opettavat 1 Moos 3:15:n vaimon siemenen olevan Messias.

Tämän tunnetun kohdan on ilmaistu viittaavan Messiaaseen Targum Pseudo-Joonatanissa ja Jerusalemin Targumissa. Schottgen yhdistää talmudilaisen nimityksen "Messiaan kantapää" viittaavan läheiseen Messiaan saapumiseen ................ Scherman and Zlotowitz, Gen. Eds., Artscroll Tanach Series, Bereishis Volume 1 (Brooklyn, NY: Mesorah Publications, 1977)

Palestiinan Targum todistaa että 1 Moos 3:15:ssa on luvattu parantuminen käärmeen kantapään puremisesta, joka tulee tapahtumaan "päivien lopulla, Messias Kuninkaan päivinä". Palestiinan Midrash 1 Mooseksen kirjasta (Bereshit Rabba XII) luemme: Asiat jotka Jumala loi täydellisesti ovat turmeltuneet sen jälkeen kun ihminen teki syntiä, eivätkä ne palaa alkuperäiseen tilaan ennen kuin Perezin poika (Gen XXXIII. 29, Ruth IV. 18 ff) Messias Juudaan heimosta tulee. Huckel, T. The Rabbinic Messiah (Ge. 4:7), (Philadelphia: Hananeel House, 1998)

Muinaiset rabbimme ovat yksimielisesti julistaneet, että vaimon siemen, joka murskaa käärmeen pään on Messias. Niin sinä kuin minä tiedämme yleisen sanonnan "ennen kuin käärme oli haavoittanut ensimmäisiä vanhempiamme, niin Jumala oli valmistanut laastarin heidän parantumiseksi; ja heti kun synti oli tullut maailmaamme Messias oli ilmestynyt". Tästä johtuen molemmat Targumit (Onkelos ja Joonatan) sanovat "ääni jonka ensimmäiset vanhempamme kuulivat kävellessään paratiisissa oli Memra Jehova, Herran Sana tai Messias, jota aina tarkoitetaan tällä ilmaisulla; .... Joonatanin Targumissa sekä Jerusalemin Targumissa on sanottu "vaimon siemen murskaa käärmeen pään ja he saavat parantumisen tai laastarin kantapäähän Messias Kuninkaan päivinä. Artscroll Tanach Series, Bereishis Volume 1 (Brooklyn, NY: Mesorah Publications, 1977)

Todella mielenkiintoista että juutalaiset rabbiiniset lähteet sanovat Messiaan olevan Herran sana. Raamattu opettaa UT:ssa (Joh 1:1), että Messias, Herra Jeesus on Jumalan sana. Jeesus on siksi Jumalan sana, koska Raamatun opetuksen mukaan Hän on Jumalan Poika, Herra, Messias, Pelastaja sekä Jumala, mutta ei Isä.

Kuten edellä on käynyt ilmi, niin juutalaiset rabbiiniset lähteet sanovat 1 Moos 3:15:n vaimon siemenen olevan Messias. Herra Jeesus on vaimon siemen ja Israelin sekä koko maailman Messias.

Hebr 2:
5 ¶ Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
6 Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.
9 Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
10 ¶ Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
12 kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
13 ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
14 ¶ Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

Hebrealaiskirje todistaa Herran Jeesuksen olevan Hän, joka kukisti kuoleman ja perkeleen (käärme) ja vapauttaa synnin orjuudessa olevat ihmiset uskon kautta Häneen. Herra Jeesus on Israelin ja koko maailman Messias.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jeesuksen syntymä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Huhti 2013 14:26

PetriFB kirjoitti:1 Moos 3:15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Monet juutalaiset rabbit opettavat Messiaan olevan 1 Moos 3:15:n oleva vaimon siemen.

Joonatan Ben Uzziel sanoo 1 Moos 3:15:sta seuraavasti: He tulevat parantumaan jalanjäljissä (kantapää) Kuningas Messiaan päivinä. (Targum Joonatan)

Rabbi Joonatan Ben Uzziel toi selvästi esille, että 1 Moos 3:15 opettaa Messiaasta.

Rabbi Tankhuma sanoi rabbi Samuelin nimessä Eevan kunnioittavan Siementä, joka tulee toisesta paikasta. Kuka hän on? Hän on Messias, Kuningas. (Midrash Bereshith Rabba 23)

Midrash Bereshit Rabba 23:n mukaan 1 Moos 3:15: vaimon siemen on Messias.

Alfred Edersheim kirjoitti kirjassaan The Life and Times of Jesus the Messiah (appendix 9) rabbiinisen käsityksen tukevan sitä ajatusta, että 1 Moos 3:15 viittaa Messiaaseen.

Alfred Edersheim oli juutalainen, joka kääntyi pois juutalaisuudesta uskomaan Jeesuksen olevan Messias. Edersheim oli opiskellut Talmudia ja Tooraa, joten hän tunsi juutalaisuuden sekä rabbiiniset opetukset. Sen tähden hän todistuksensa on myös merkittävä ja maininnan arvoinen.

Monet juutalaiset rabbiiniset lähteet opettavat 1 Moos 3:15:n vaimon siemenen olevan Messias.

Tämän tunnetun kohdan on ilmaistu viittaavan Messiaaseen Targum Pseudo-Joonatanissa ja Jerusalemin Targumissa. Schottgen yhdistää talmudilaisen nimityksen "Messiaan kantapää" viittaavan läheiseen Messiaan saapumiseen ................ Scherman and Zlotowitz, Gen. Eds., Artscroll Tanach Series, Bereishis Volume 1 (Brooklyn, NY: Mesorah Publications, 1977)

Palestiinan Targum todistaa että 1 Moos 3:15:ssa on luvattu parantuminen käärmeen kantapään puremisesta, joka tulee tapahtumaan "päivien lopulla, Messias Kuninkaan päivinä". Palestiinan Midrash 1 Mooseksen kirjasta (Bereshit Rabba XII) luemme: Asiat jotka Jumala loi täydellisesti ovat turmeltuneet sen jälkeen kun ihminen teki syntiä, eivätkä ne palaa alkuperäiseen tilaan ennen kuin Perezin poika (Gen XXXIII. 29, Ruth IV. 18 ff) Messias Juudaan heimosta tulee. Huckel, T. The Rabbinic Messiah (Ge. 4:7), (Philadelphia: Hananeel House, 1998)

Muinaiset rabbimme ovat yksimielisesti julistaneet, että vaimon siemen, joka murskaa käärmeen pään on Messias. Niin sinä kuin minä tiedämme yleisen sanonnan "ennen kuin käärme oli haavoittanut ensimmäisiä vanhempiamme, niin Jumala oli valmistanut laastarin heidän parantumiseksi; ja heti kun synti oli tullut maailmaamme Messias oli ilmestynyt". Tästä johtuen molemmat Targumit (Onkelos ja Joonatan) sanovat "ääni jonka ensimmäiset vanhempamme kuulivat kävellessään paratiisissa oli Memra Jehova, Herran Sana tai Messias, jota aina tarkoitetaan tällä ilmaisulla; .... Joonatanin Targumissa sekä Jerusalemin Targumissa on sanottu "vaimon siemen murskaa käärmeen pään ja he saavat parantumisen tai laastarin kantapäähän Messias Kuninkaan päivinä. Artscroll Tanach Series, Bereishis Volume 1 (Brooklyn, NY: Mesorah Publications, 1977)

Todella mielenkiintoista että juutalaiset rabbiiniset lähteet sanovat Messiaan olevan Herran sana. Raamattu opettaa UT:ssa (Joh 1:1), että Messias, Herra Jeesus on Jumalan sana. Jeesus on siksi Jumalan sana, koska Raamatun opetuksen mukaan Hän on Jumalan Poika, Herra, Messias, Pelastaja sekä Jumala, mutta ei Isä.

Kuten edellä on käynyt ilmi, niin juutalaiset rabbiiniset lähteet sanovat 1 Moos 3:15:n vaimon siemenen olevan Messias. Herra Jeesus on vaimon siemen ja Israelin sekä koko maailman Messias.

Hebr 2:
5 ¶ Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
6 Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.
9 Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
10 ¶ Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.
11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
12 kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
13 ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
14 ¶ Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.

Hebrealaiskirje todistaa Herran Jeesuksen olevan Hän, joka kukisti kuoleman ja perkeleen (käärme) ja vapauttaa synnin orjuudessa olevat ihmiset uskon kautta Häneen. Herra Jeesus on Israelin ja koko maailman Messias.


Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt (almah) tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

Nykyään juutalaiset rabbit opettavat, että Jes 7:14 oleva hepreankielen almah sana ei tarkoita neitsyttä, vaan nuorta naista. He sanovat betulah sanan tarkoittavan neitsyttä ja almah sanan tarkoittavan nuorta naista.

Abraham Even Shushanin VT:n sanakirjan mukaan almah tarkoittaa neitoa, joka ei ole naimisissa. Juutalaisuudessa ja varsinkin Marian päivinä sekä sitä ennen neitsyyttä pidettiin ehtona avioliitolle. Edellä oleva todistaa sen, että almah sanan alkuperäinen merkitys oli nuori nainen, joka oli neitsyt. Betulah sana merkitsee myös neitsyttä.

Koska ortodoksi-juutalaisuus ei hyväksy Jeesuksen olevan Messias, niin sen tähden he koittavat väittää ettei sana almah tarkoita neitsyttä.

Juutalaisten omat lähteet ja kirjoitukset todistavat sen, että almah sana tarkoittaa neitsyttä. Kun juutalaisuus ei tiennyt mitään Herrasta Jeesuksesta, niin pari sataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää juutalaiset rabbit käänsivät Septuaginta käännökseen Jesaja 7:14 kreikankielen sanan parthenos (παρθενος ), joka tarkoittaa nuorta naista joka on neitsyt sekä naista joka ei ole harjoittanut sukupuoliyhteyttä miehen kanssa. Septuagintan käännös todistaa sen, että ennen Jeesuksen syntymää juutalaiset ymmärsivät almah sanan merkitsevän nuorta naista, joka on neitsyt.

Septuaginta Isa 7:14 δια τουτο δωσει κυριος αυτος υμιν σημειον ιδου η παρθενος εν γαστρι εξει και τεξεται υιον και καλεσεις το ονομα αυτου εμμανουηλ

Nykyään jotkut traditionaaliset rabbiiniset juutalaiset opettavat kuten rabbi Rosenberg, että almah tarkoittaa nuorta naista, joka voi olla naimisissa. Kun tutkimme VT:sta kaikki kohdat missä esiintyy sana almah, niin yhdessäkään kohtaa se ei viittaa, että almah nuori nainen olisi naimisissa, vaan että almah on nuori nainen, joka ei ole naimisissa. Kuten edellä on käynyt ilmi, niin VT:n ajan juutalaisuudessa nuoren naisen tuli olla neitsyt, sillä neitsyys oli myös ehtona avioitumiseen. Täten on täysin selvää, että almah tarkoittaa neitsyttä.

Juutalaisten rabbien kääntämä Septuaginta muutama vuosisata ennen Herran Jeesuksen syntymää on selkeä todiste siitä, että almah sana tarkoittaa neitsyttä, koska juutalaiset rabbit käänsivät hepreankielen almah sanan kreikankielen parthenos sanalla, jonka ainoa merkitys on neitsyt.

Jesaja 7:14 sanoo jakeen alussa: Sentähden Herra itse antaa teille merkin. Sana merkin on hepreaksi oth, joka tarkoittaa merkkiä, ihmettä ja tunnustekoa. Se on totisesti ihme, että neitsyt synnyttää lapsen. Jos naimisissa oleva nainen synnyttää lapsen, niin se ei ole ihme, vaan tavallinen ja luonnollinen asia. Jesaja 7:14 sanoo että neitsyen synnyttämä poika on ihme, tunnusteko ja merkki juutalaisille. Pojan nimeksi tulee Jumala meidän kanssamme (Immanuel).

Jes 7:14:ssa koko jae todistaa sen, että on kyse neitseestä, sillä totisesti neitsyen synnyttäminen on todellinen ihme ja merkki. Jos olisi kyse luonnollisesta tapahtumasta ja naisen synnyttämisestä, joka ei ole neitsyt, niin se ei ole mikään merkki eikä ihme. Kukaan ei voisi tunnistaa Jumalan ihmettä ja merkkiä tavallisesta synnyttämisestä, mutta neitsyestä syntyminen on ihme ja erityinen merkki Jumalalta Messiaasta, joka on syntyvä maailmaan.

Isa 7:14 Therefore Hashem Himself shall give you an ot (sign); Hinei, HaAlmah (the unmarried young virgin) shall conceive, and bear Ben, and shall call Shmo Immanu El (G-d is with us) (OJB)

Orthodox Jewish Bible kääntää jakeen sen alkuperäisen merkityksen mukaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron