Mitä vanhasta testamentista voidaan käyttää?

Raamatun tutkiminen

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Maalis 2013 20:13

Jumalan laki, jota Jeesus Kristus ei kumonnut oli ja on Kymmenen Käskyä sekä ne käskyt, joiden mainitaan olevan voimassa Uudessa Liitossa ja niiden jotka eivät ole vastoin Kymmenen käskyn opetusta. Otan tähän esimerkkejä mitkä VT:n käskyt ovat kumottuja Uudessa Liitossa:

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

5 Moos 21:
18 ¶ Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ‘Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari’.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

3Mo 21:9 Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa.

Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle, jossa Jumalan seurakunnan jäsenten tulisi tappaa polttamalla tai kivittämällä synnintekijä. Emme saa kivittää kuoliaaksi uppiniskaista juomari poikaa. Et saa hirttää syypäätä rikkomukseen. Synti on edelleen voimassa Uudessa Liitossa, mutta ei seurakunnan toimesta synnintekijän surmaamista.

4 Moos 1:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
5 ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.
6 Tämä on jokapäiväinen polttouhri, joka toimitettiin Siinain vuorella suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
7 Ja siihen kuulukoon juomauhrina neljännes hiin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohti. Pyhäkössä vuodata Herralle höysteviiniuhri.
8 Ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja toimita siihen kuuluva ruoka- ja juomauhri samalla tavoin kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.

Meidän ei tarvitse Uudessa Liitossa joka päivä polttouhrata kahta karitsaa, eli ei ole voimassa

3 Moos 4:
27 ¶ Jos joku rahvaasta erehdyksestä rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan tekemällä sellaista, mitä ei saa tehdä, ja niin joutuu vikapääksi,
28 ja hän sitten saa tietää rikkomuksensa, jonka hän on tehnyt, niin tuokoon rikkomuksensa tähden, jonka hän on tehnyt, uhrilahjanaan vuohen, virheettömän naaraspuolen,
29 ja laskekoon kätensä tämän syntiuhriteuraan pään päälle ja teurastakoon sen polttouhripaikalla

Tätäkään ei saa ehdottomasti tehdä Uudessa Liitossa, silloin halventaisimme Kristuksen (Messiaan) uhrin. Ei ole tämäkään käsky voimassa Uudessa Liitossa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Maalis 2013 10:34

PetriFB kirjoitti:Jumalan laki, jota Jeesus Kristus ei kumonnut oli ja on Kymmenen Käskyä sekä ne käskyt, joiden mainitaan olevan voimassa Uudessa Liitossa ja niiden jotka eivät ole vastoin Kymmenen käskyn opetusta. Otan tähän esimerkkejä mitkä VT:n käskyt ovat kumottuja Uudessa Liitossa:

3 Moos 20:10 ¶ Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla.

5 Moos 21:
18 ¶ Jos jollakin on uppiniskainen ja kovakorvainen poika, joka ei ota kuullakseen, mitä hänen isänsä ja äitinsä sanovat, eikä tottele heitä, vaikka he kurittavat häntä,
19 niin hänen isänsä ja äitinsä ottakoot hänet ja viekööt kaupunkinsa vanhinten eteen, asuinpaikkansa porttiin,
20 ja sanokoot kaupunkinsa vanhimmille: ‘Tämä meidän poikamme on uppiniskainen ja kovakorvainen, hän ei ota kuullakseen, mitä me sanomme, vaan on irstailija ja juomari’.
21 Silloin kaikki hänen kaupunkinsa miehet kivittäkööt hänet kuoliaaksi. Poista paha keskuudestasi, ja koko Israel kuulkoon sen ja peljätköön.
22 Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen,
23 niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

3Mo 21:9 Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon tulessa.

Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle, jossa Jumalan seurakunnan jäsenten tulisi tappaa polttamalla tai kivittämällä synnintekijä. Emme saa kivittää kuoliaaksi uppiniskaista juomari poikaa. Et saa hirttää syypäätä rikkomukseen. Synti on edelleen voimassa Uudessa Liitossa, mutta ei seurakunnan toimesta synnintekijän surmaamista.

4 Moos 1:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
5 ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.
6 Tämä on jokapäiväinen polttouhri, joka toimitettiin Siinain vuorella suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
7 Ja siihen kuulukoon juomauhrina neljännes hiin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohti. Pyhäkössä vuodata Herralle höysteviiniuhri.
8 Ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja toimita siihen kuuluva ruoka- ja juomauhri samalla tavoin kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.

Meidän ei tarvitse Uudessa Liitossa joka päivä polttouhrata kahta karitsaa, eli ei ole voimassa

3 Moos 4:
27 ¶ Jos joku rahvaasta erehdyksestä rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan tekemällä sellaista, mitä ei saa tehdä, ja niin joutuu vikapääksi,
28 ja hän sitten saa tietää rikkomuksensa, jonka hän on tehnyt, niin tuokoon rikkomuksensa tähden, jonka hän on tehnyt, uhrilahjanaan vuohen, virheettömän naaraspuolen,
29 ja laskekoon kätensä tämän syntiuhriteuraan pään päälle ja teurastakoon sen polttouhripaikalla

Tätäkään ei saa ehdottomasti tehdä Uudessa Liitossa, silloin halventaisimme Kristuksen (Messiaan) uhrin. Ei ole tämäkään käsky voimassa Uudessa Liitossa.


Kiitos kaikille avusta.

Onko ylläolevat ainoat poikkeukset jotka EI ole voimassa ja muutoin VT:n opetus ja ohjeet ja tavat sitten on voimassa?

Kysyn siksi että minua huolestuttaa monet VT:n asiat esim Herra lähettää pahoja henkiä palvelijoihinsa kuten Sauliin Herra laski pahan henegen mitä ihmettä tämä tämmöinen toiminta on?

1. Sam. 16:14-16

14 Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä.
15 Niin Saulin palvelijat sanoivat hänelle: "Katso, Jumalan lähettämä paha henki vaivaa sinua.
16 Käskeköön vain herramme, niin palvelijasi, jotka ovat edessäsi, etsivät miehen, joka taitaa soittaa kannelta, että hän, kun Jumalan lähettämä paha henki tulee sinuun, soittaisi sitä, ja sinun olisi parempi olla."


Tahdon huomauttaa, että vaikka Herra laski pahan hengen testaamaan ja kasvattamaan uppiniskaista palveliaansa ylläolevassa Raamatun kohdassa uskon ja tiedän Herran tekevän niin vain kasvattaakseen Saulia ja Saulia riivaava henki ei voi tehdä yhtään mitään sen yli mitä Herra on päättänyt ja mitkä rajat Herra on hengelle asettanut. On mielestäni sama kasvattaako ja kurittaako Herra palvelijaansa remmillä vai hengellä sillä jos kurittajan on Herra tapahtuu kaikki sangen hyvin ja asia on hallinnassa. Herra antaa myös UT:ssa saatanan ja henkivoimien armoille miehen :

1.kor 5:1

1 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?
3 Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on
4 -sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen-
5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

Näistä Raamatun kohdista saa arvostelijat hyviä panoksia kun ne ovat niin helppo väärinymmärtää (Tyyliin "Jos sun Jumala on niin hyvä ja rakkaudellinen niin miksi sitten blaa blaa balaa").

Uskaltaako joku sanoa suoraan että me emme tiedä tarkalleen mitä VT:n opista on voimassa vaan tiedämme ainoastaan muutamia kohtia mitkä ei ole voimassa ja lopuista emme ole varmoja?

Uuhi en löytänyt Matt evankeliumista mitään mainintaa toorasta. Luulin että toora on juutalaisten lakikokoelma ja koskee vain heitä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 05. Maalis 2013 11:26

mikko, hebrean sana towrah (toora) on käännetty kreikaksi sanalla nomos ja kreikan sana nomos on käännetty suomalaiseen raamatun käännökseen sanalla laki. olen laittanut raamatunlauseisiin sanan nomos tilalle sanan toora eli olen laittanut sanan laki tilalle toora. ja väitän että petrin opetus koskien elohimin lakia (tooraa) ei ole kaikilta osin raamatun mukainen.


te petri ja toni ette taida ymmärtää jakeita 1.tim. 1: 7-10. teidän oppinne kun ei taida sopia yhteen niiden lauseiden kanssa.

ja me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
ja tiedetään, että tooraa ei aseteta vanhurskaalle, vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -

(1. tim. 1:8-10)


ja teidän oppinne ei sovi myöskään yhteen sen kanssa että kun jahuwšu'alta kysyttiin opettaja, mikä käsky suuri toorassa, niin hän siteeraa vastauksessaan eräitä tooran käskyjä. voitte huomata että ne kaksi käskyä joita hän vastauksessaan siteeraa, eivät ole kymmenen käskyn joukossa.

teacher, which [is] the great command in the torah? And yahuwšu'a said to him, `you shalt love yhwh your elohim with all your heart, and with all your soul, and with all your understanding - this is a first and great command; and the second [is] like to it, you shalt love your neighbor as yourself; on these the two commands all the torah and the prophets do hang.'

(matt. 22:36-40, young's literal translation pienin korjauksin)



ja miten suhtaudutte näihin kahteen tooran käskyyn? ja miten olisitte suhtautuneet niihin ja toimineet jos olisitte eläneet vanhan liiton aikakautena?



Älä sido puivan härän suuta.

Poista huono keskuudestasi









Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee elohim. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on huono.


(1.kor. 5:13)



Onhan mooseksen toorassa kirjoitettuna: "Älä sido puivan härän suuta." Ei häristä huolehdi elohim. Eikö hän sano sitä kaiketikin meidän tähtemme? Meidän tähtemmehän on kirjoitettu, että kyntäjän tulee kyntää toivossa ja puivan puida osansa saamisen toivossa.


(1. kor.9:9-10)

oletteko ymmärtäneet seuraavaa lausetta?


mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina in which we were held, so that we may serve in newness of spirit, and not in oldness of letter.



(room 7:6, lauseen loppuosa YLT käännöksestä)


seuraavasta petrin opetuksesta olen samaa mieltä:
"Emme saa kivittää kuoliaaksi uppiniskaista juomari poikaa. Et saa hirttää syypäätä rikkomukseen. Synti on edelleen voimassa Uudessa Liitossa, mutta ei seurakunnan toimesta synnintekijän surmaamista."


en totisesti näin uuden liiton aikakautena tappaisi esim. juomari poikaa enkä homoilijaa. mutta pohtikaa seuraavaa lausetta, mitä se tarkottaa?


who the righteous judgment of elohim having known -- that those practising such things are worthy of death -- not only do them, but also have delight with those practising them.

(rom 1:32 YLT)



sillä läpi tooran tietämys hairahduksen



(kirjeestä room. 3:20)


(jakeet 1. tim. 1:8-10, 1.kor. 5:13, 1. kor.9:9-10 v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin)
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Maalis 2013 18:17

*
Mikko, katso kuvaa. ;gladly:

Joh. 6:
63 Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä. Biblia

Kuva
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Maalis 2013 10:19

Kiitos kuvasta vaisuliini :)

Vedänkin sut heti mukaan tähän ketjuun ja kysäsen mikä on oma ohjenuorasi kuinka uskot Raamatun olevan voimassa?

Löysin hyvän kirjotuksen David wilkersonilta aiheesta :

”Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut”(1 Kor.10:11).

Vanhassa Testamentissa Israel on seurakunnan esikuva, ja Egypti edustaa maailmaa. Israelin vaellus erämaan halki kuvaa meidän hengellistä työtämme uskovina. Siellä on myös puu, joka paransi Maaran veden, Kristuksen ristin esikuvana ja kallio, josta vuosi vettä erämaassa, on Vapahtajamme esikuva.

Kaikki Vanhan Testamentin esimerkit ovat tarkoitetut varjelemaan meitä lankeamasta epäuskoon, niin kuin Israel teki. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo: ”Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä”(Heb.4:11). Toisin sanoen: ”Opiskele Vanhaa Testamenttia ja opi Israelin esimerkistä. Älä tee samaa virhettä kuin he”.

Aina kun tulen Uudessa Testamentissa kohtaan, jota en ymmärrä, käännyn Vanhan Testamentin puoleen löytääkseni sen kuvattuna jollakin tavalla. Esimerkiksi, sanotaan vaikka, että haluan oppia, kuinka murtaa vihollisen rakentamat hengelliset muurit omassa elämässäni. Käännyn Joosuan kertomukseen nähdäkseni, miten Jerikon muurit sortuivat. Israelin fyysinen taistelu noita muureja vastaan auttaa minua ymmärtämään, kuin voin murtaa muurit, jotka estävät minua pääsemästä Kristuksen täyteen miehuuteen.

Lähde:

http://www.worldchallenge.org/fi/node/20497
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Maalis 2013 19:37

*
Joo Mikko, olen aiemmin lukenut tuota linkkiä ja sitä samaa minä juuri meinasin tarkoittaa etten osannut selittää sori.

No joku vuosi sitten eräs uskova rukoili puolestani ja sai Sanan minulle.
Sen Sanan mukaan Jumala rakastaa minua iankaikkisella rakkaudella. En silloin tiennyt että VT:ssa on se sama Sana jossa on sama lause minkä Jumala puhui minulle erään uskovan kautta.

Myöhemmin törmäsin siihen samaan Sanaan. Ennen minä pidin VT:a "historiakirjana" mutta erehdyin ja nyt tiedän että Jumala käyttää VT:n lohdullisia Sanoja vielä tänä päivänä.

No toinen juttu vielä...
VT:ssa on vertauskuvallisia opetuksia jotka liittyy Uuteen Liittoon esim.
-lampunjalka ---> seurakunta
-Nooan aikana vedenpaisumus ja punaisen meren ylittäminen ----> upotuskaste

Liitonarkin sisällä oli kymmenen käskyn kivitaulut, Aaronin sauva ja kultainen mannaa sisältävä astia.

Hebr. 9:4
siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,


Jumala asetti ne liitonarkkiin sisään ja loput jäi liitonarkin ulkopuolelle. Miksi? Ne mitkä oli liitonarkin sisällä, liittyy Uuteen lLiittoon.
-Aaronin sauva ----> me olemme valittu suku, kuninkaallinen papisto. 1.Piet. 2:9
-Manna ----> Me elämme Jumalan jokaisesta Sanasta. 5.Moos. 8:3, Matt. 4:4
-Kymmenen käskyä ----> VT:ssa puhuu tulevista päivistä joina päivinä Jumalan Henki tulee ihmisen sisimpään ja ympärileikkaa sydämen eli vaikuttaa tahtoa vaeltamaan käskyjen mukaan. Sori minä en ossaa selittää. Ilman kivitauluja tekisimme syntiä. Siksi Jumala asetti ne kivitaulut omaksemme parhaaksemme.


No siitä pelastuksesta vielä...
Jumala (Mooseksen kautta) olisi voinut sanoa Israelin kansalle että pelastus tulee vasta huomenna tai ylihuomenna mutta Jumala puhui että tänä päivänä pelastus tulee eikä se tullut sinä samana päivänä vaan seuraavana päivänä.
Luulen että Jumalalle yksi päivä on niinkuin 1000 päivää tai päinvastoin.
Luulen myös että Jumala tahtoi opettaa siksi sanoi että tänä päivänä pelastus tulee vaikka ihmisten mukaan se tulee seuraavana päivänä. Jumala tietää meidät "tomuksi" eli inhimillisyytemme. Jumala tahtoi opettaa että Sanaan tulee luottaa vaikka olemme tomuja eli inhimillisiä.

Israelin kansa näki Egyptiläisiä lähestyvän ja pelästyi ja huusi epätoivossaan Herraa ja sit napisi Moosesta.
Kansa sanoi:

2.Moos. 14:11 He sanoivat Moosekselle: "Eikö Egyptissä ollut hautoja, kun toit miedät tänne autiomaahan kuolemaan?
Mitä teitkään meille, kun veit meidät pois Egyptistä!
12 Emmekö puhuneet sinulle tästä Egyptissä? hän sanoimme: 'Jätä meidät rauhaan, niin että saamme palvella
egyptiläisiä!' Olisihan meidän ollut parempi palvella egyptiläisiä kuin kuolla autiomaassa." RK

Kansalle Mooses sanoi ja käski hiljentyä: 'Olkaa hiljaa, Jumala sotii teidän puolestanne'. Kansa lakkasi napisemasta.
Seuraavalla aamulla kun kansa ylitti punaisen meren niin siten se kansa näki egyptiläisten ruumiita punaisen meren rannalla ja alkoi uskoa Herraan.
Ennen sitä kansa oli niinkuin tuo epäilevä tuomas mutta kuolleita ruumiita nähdessään kansa alkoi uskoa Herraan.

Meidän tulee luottaa Sanaan vaikka olemme inhimillisiä kuin Israelin kansa. Jumala ei jätä horjuvia uskovia pulaan vaan asettaa avaraan tilaan jossa ei horjuta. Jumalan armo tukee horjuvia uskovia. Itseasiassa Jumalan armo on todella voimallinen meidän päälle. Uudessa Liitossa ollessamme turvallisin mielin tiedämme mitä VT opetti meille....

Ps. 94:18
Kun minä ajattelen: "Minun jalkani horjuu", niin sinun armosi, Herra, minua tukee.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7938
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä vahasta testamentista voidaan käyttää?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Maalis 2013 22:31

vaisuliini kirjoitti:
Ps. 94:18
Kun minä ajattelen: "Minun jalkani horjuu", niin sinun armosi, Herra, minua tukee.



Olipahan hyviä esimerkkejä tuosta VT:n esikuvallisuudesta ja mukavasti avasit Raamatunpaikkoja, kiitoksia!

Sitten kun muistaisimme vielä postaillessamme antaa yhtä hyviä selityksiä Raamatunpaikkojen esikuvallisuudesta niin olisi kyllä mahtavaa, mutta nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen niin eipä se taida olla aina ihan niin helppoa. Tuskimpa noita kaikkia muistaa aina.

VT:n arvo nousi kyllä mielessäni tämän ketjun ansiosta ja en pidä sitä enää vanhentuneena :D.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Maalis 2013 16:34

ja jhwh sanoi mošelle: nouse tyköni vuorelle ja ole siellä, ja annan sinulle taulut kiven ja tooran ja käskyt, jotka kirjoitin opettaa heille.


(2.moos. 24:12 )


sinä petri olit käyttänyt tuota lausetta oppisi "tukena", mielestäni tuo lause ei todista oppiasi todeksi. mitä sanot seuraavasta lauseesta.






ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän tehdä, ne kymmenen sanaa, ja hän kirjoitti ne kahdelle taululle kivien


(5. moos. 4:13)



and you shall put unto the ark the testimony which i give unto you


(exo 25:16, 2.moos 25:16)



and he taketh and putteth the testimony unto the ark, and setteth the staves on the ark, and putteth the kapporeth on the ark above;


(exo 40:20, 2.moos. 40:20)


jakeissa 2. moos 25:16 , 2. moos. 25:22 ja 2.moos. 40:20 löytyy hebrean sana `eduwth, lauseissa ei siis ole hebrean sanaa towrah (toora) vaikka suomalaisessa vuoden 1933 käännöksessä sana eduwth onkin käännetty sanalla laki noissa lauseissa. useammassa englanninkielisessä käännöksessä sana eduwth on käännetty sanalla testimony noissa lauseissa, ja suomalaisessa biblia käännöksessä sanalla todistus.
ja teidän oppinne ei sovi myöskään yhteen sen kanssa että kun jahuwšu'alta kysyttiin opettaja, mikä käsky suuri toorassa, niin voitte huomata että hän siteeraa vastauksessaan eräitä tooran käskyjä. voitte huomata että ne kaksi käskyä joita hän vastauksessaan siteeraa, eivät ole kymmenen käskyn joukossa.


teacher, which [is] the great command in the torah? And yahuwšu'a said to him, `you shalt love yhwh your elohim with all your heart, and with all your soul, and with all your understanding - this is a first and great command; and the second [is] like to it, you shalt love your neighbor as yourself; on these the two commands all the torah and the prophets do hang.'


(matt. 22:36-40)

(suomenkieliset käännökset vuoden 1933 käännöksestä pienin korjauksin, englanninkieliset young's literal translationista pienin korjauksin)
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Maalis 2013 17:00

huomauttaisin vielä että jakeissa 2. moos 25:16, 25:22 ja 40:20 hebrean sana eduwth on käännetty kreikaksi sanalla martyrion noissa jakeissa kreikan kielisessä septuagintakäännöksessä.



kuten tiedätte hebrean sana towrah (toora) on käännetty sanalla nomos kreikaksi, ja kreikan sana nomos on käännetty suomeksi sanalla laki.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Maalis 2013 17:23

Ja sinun pitää paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan.


(2. moos. 25:16 )


Ja siinä minä sinulle olen saapuvilla, ja puhuttelen sinua kapporethiltä, kahden kerubimin väliltä, jotka ovat todistuksen arkin päällä, kaikista mitä minä sinun käsken sanoa israelin pojille.


(2.moos. 25:22 )



Ja otti todistuksen ja pani arkkiin, ja asetti korennot arkin päälle, ja pani myös kapporethin arkin päälle.


(2.moos. 40:20) (jakeet ovat 1700-luvun bibliakäännöksestä, korjattu vain kapporeth ja pojat)
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 04. Touko 2013 21:31, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa