Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumalalle

Raamatun tutkiminen

Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumalalle

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Huhti 2020 01:30

Päätin kirjoittaa joitakin ajatuksia otsikon aiheesta koska kohtaan monia uskovia, jotka eivät ymmärrä ihmisen kolminaisuutta. Olemme henki, sielu ja ruumis, mutta tämä totuus näyttää olevan useilta hukassa, samoin "elämän kadottaminen Kristuksen tähden".

Kirjoittaessani tässä sielusta tarkoitan sillä sitä olemuksemme osaa, jossa persoonallisuutemme on; sitä jotain, joka erottaa meidät kaikista muista omaksi itseksemme. Sielussa asuu tahto, tunne, järki ja älyelämä joita ilman emme kykenisi elämään luonnollista ihmisen elämää, olimmepa sitten uskossa tai emme. Nämä kaikki ovat Jumalan lahjaa ihmiselle kunhan vaan käsitämme, ettemme kykene sielunelämän avulla olemaan yhteydessä Jumalaan ja ymmärtämään Häntä. Jumala on Henki ja ihminen voi olla yhteydessä Häneen vain sisimmässä olemuksessaan asuvan hengen kautta.

Ihmisen ongelma on siinä, että hänen henkensä on synnin tähden kuollut Jumalan suuntaan ja toiseksi ihmisen luonnollinen elämä haluaa säilyttää oikeutensa omaan itseensä eikä se tahdo eikä se voi alistua Jumalan tahtoon ja yhteyteen. Ainoa mahdollisuus olla yhteydessä Jumalaan on se, että ihmisen henki uudistuu, uudestisyntyy, ja tätä Jeesus tuli tekemään Lunastuksessa, jossa Hän avasi ihmiskunnalle paluutien Jumalan yhteyteen. Jumalan rakkaus ja hyvyys vetää ihmistä tämän Lunastuksen vaikutuspiiriin - ellei näin olisi ei kukaan voisi pelastua.

Koska tämä on keskustelupalsta ja jotta aloituksestani ei tulisi sopimattoman pitkä, niin esitän nyt kanssamatkaajilleni kysymyksen: "Mitä tarkoitetaan elämän kadottamisella Kristuksen tähden?" Jeesus puhui tästä useita kertoja, esim. Matt. 16:25, Mark. 8:35, Luuk. 9:24.

[Jälkikirjoitus, ei kuulu varsinaisen aloituksen aiheeseen: Minulta löytyi pahanlaatuinen kasvain ruokatorvesta, noin 20-25 cm kokoinen. Ruokailu, nesteytys ja lääkkeiden ottaminen tapahtuu mahapeitteen läpi asetetun letkun kautta, koska ruokatorvi on umpeutunut. Kerron tämän siksi, että en ehkä jaksa joka päivä vierailla palstalla. Olen ilmeisesti tullut elämän juoksuradalla loppusuoralle, mutta tässä asiassa minulla ei ole sanansijaa koska elämäni on Jeesuksen Kristuksen kädessä ja olen samassa asemassa kuin Paavali aloittaessaan Roomalaiskirjeen sanoilla paulos dulos - vähäinen orja.]
Jukka
 

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Huhti 2020 08:39

Jukka, sinulla on asiat hyvin, vaikka silmin nähtynä tilanteesi nyt näyttääkin heikolta, koska sinulla on sydämen usko Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen eli olet joka tapauksessa matkalla taivaan kotiin; sinne minne minäkin halajan kun jonain päivänä, ennemmin tai myöhemmin, minullakin tämä uskonvaellukseni Kristuksessa, Jumalan armosta, tulee päättymään. Koemme ilon hetkiä täällä maan päällä mutta myös niitä kaikenlaisia ikäviä asioita ja tilanteita ja suurta suruakin kun vaikkapa rakkaita läheisiämme nukkuu lopulta pois. Paljon jää toki hienoja muistoja yhteisistä hetkistä ja joita hienoja muistoja mahtuu meidän jokaisen elämään, kiitos ja kunnia olkoon Herramme, aina ja iankaikkisesti, amen.

Kiitos rakas taivaan Isä, että autat Jukkaa hänen vaikeassa tilanteessaan, anna hänelle kaikkea hyvää ja rauhaa ja toivoa Kristuksessa, meidän Herrassamme.
Saakoon Isä sinun tahtosi tapahtua.
Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä, amen.

Koskettava laulu "Rakasta elämää - Uusi päivä koittaa vielä!":

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja tanu » 18. Huhti 2020 14:26

Voi sentään, miten sinua Jukka-veli koetellaan. Yhdelle ihmiselle kylliksi sairauksia.
Mutta kiitos Herralle, että olet uskossa Jeesukseen, joten tärkein sinulla siis on. Jostain syystä
Jumala koettelee sinua. Ihan tulee mieleen Raamatun kohta, jossa Jeesus kysyy Pietarilta kolmesti rakastaako
Pietari Jeesusta:

Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua
enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle:
"Ruoki minun karitsoitani". Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?"
Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi
siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki;
sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
(Joh.21:15-17)

Sitten kysymykseesi. "Mitä tarkoitetaan elämän kadottamisella Kristuksen tähden?"
Tarkoittaisiko tuo sitä, että on valmis tarvittessa jopa kuolemaan toisen ihmisen edestä?
Tai sitä, että on valmis kadottamaan uskonsa tähden kaiken, mikä maailman silmissä on kallista: maallinen omaisuus,
ystävät, perhe, terveys, ihmisten kunnioitus ja ihailu jne. Eli että sydämen asenne on tuo ja tarvittaessa on
valmis myös kaiken tuon kadottamaan, jos Jumala niin vaatii jostakin syystä? Ihan kuten Job.

Taivaan Isän runsasta siunausta sinulle Jukka. Ja voimia sairauden keskelle. Herran tahto tapahtukoon!

Oli tosiaan liikuttava ja hienoa ja komea laulu, Pekka. Tulee nykyään niin helposti "tippa linssiin" vähän kaikesta...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Huhti 2020 15:06

*
Olen pahoillani enkä tiedä mitä sanoa, Jukka. Tällä kertaa kirjoitan julkisesti ilman yksityisviestiä sinun vähävoimaisuutesi vuoksi. Annan sinulle anteeksi mutta anna sinä minulle anteeksi. Sinä tiedät. Ole vapaa - Kristuksessa.

Raamatun Jeesus on täynnä armoa ja totuutta, Hänessä ei ole yhtään pienintäkään vääryyttä. Hänestä on lähtöisin opetus, joka kastepisaran lailla nostaa ylös ja pystyyn. Särjettyä ruokoa Hän ei muserra, ja heikosti savuavaa kynttilänsydäntä Hän ei väkisin sammuta, kunnes Hän saattaa oikeuden voittoon ja Hänen nimeensä pakanat panevat toivoaan.

5Moos. 32:1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Jää hyvästit! :pc:

PS. Kiitos kaikesta ja yhteisestä ajasta!

Kirjoitan tämän itkien sisäisesti.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja Mariini » 18. Huhti 2020 18:18

Surulliseksi ja sanattomaksi menin. Siunausta ja voimia sinulle Jukka. :hearts: :prayer4:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja roosa » 19. Huhti 2020 11:10

Voimia ja jaksamista Jukalle. Päivä vain ja hetki kerrallansa voi tätä maallista vaellusta taittaa, ja kävi kuin kävi, niin uskovalle Elämä on Kristus ja kuolema on voitto! Eli ei ole mitään hätää, ei nyt eikä koskaan!
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja Linnea » 19. Huhti 2020 20:21

Liittyisikö (maanpäällisen) elämän kadottamiseen myös tämä: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. (Luuk. 10:27.) Mihin käyttää sen voiman, joka kullekin päivälle annetaan? Niitäkin päiviä tulee, kun ei ole voimia oikein mihinkään, mutta tulee myös valintatilanteita ajankäytön suhteen.

Psalmi 90:
12. Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että me saisimme viisaan sydämen.
13. Herra, palaja jälleen. Voi, kuinka kauan? Armahda palvelijoitasi.
14. Ravitse aamulla meitä armollasi, suo meille iloa ja riemua kaikkina päivinämme.
Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Huhti 2020 06:51

Kiitos lohduttavista viesteistänne. Yritän vielä tänään kirjoittaa lisää varsinaiseen aloituksen aiheeseen. Odotan ensin, että lääkkeet helpottaisivat edes vähän vaikeaa ja kivuliasta oloani.

vaisuliini kirjoitti:Olen pahoillani enkä tiedä mitä sanoa, Jukka. Tällä kertaa kirjoitan julkisesti ilman yksityisviestiä sinun vähävoimaisuutesi vuoksi. Annan sinulle anteeksi mutta anna sinä minulle anteeksi. Sinä tiedät. Ole vapaa - Kristuksessa.


Kaikki on anteeksi annettu, jos ylipäätään oli mitään anteeksi annettavaa. Siltä varalta, että toivot minulta anteeksipyyntöä, niin teen sen tässä. Itse en ole kantanut mitään Sinua vastaan enää kiistamme jälkeisenä päivänä vaan siunannut Sinua, kun olet muistunut mieleeni rukouksissa. Meidät on kutsuttu siunaamaan toisiamme ja kaikkia ihmisiä. Jeesuksen mielenlaatu on sellainen, kun se valtaa sydäntämme, että tahdomme siunata.

PS. On tämä aikamoista, siis tämä letkuruokinta - varsinkin tämmöiselle kulinaristille (herkuttelijalle tai mitä se nyt tarkoittaakaan). Odotan ensi maanantaita (27.4) jolloin Meilahden sairaalassa lääkärikollegio kertoo tutkimusten tulokset ja mahdollisen hoitosuunnitelman.
Jukka
 

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Huhti 2020 09:15

Jukka kirjoitti:Kiitos lohduttavista viesteistänne. Yritän vielä tänään kirjoittaa lisää varsinaiseen aloituksen aiheeseen. Odotan ensin, että lääkkeet helpottaisivat edes vähän vaikeaa ja kivuliasta oloani.

vaisuliini kirjoitti:Olen pahoillani enkä tiedä mitä sanoa, Jukka. Tällä kertaa kirjoitan julkisesti ilman yksityisviestiä sinun vähävoimaisuutesi vuoksi. Annan sinulle anteeksi mutta anna sinä minulle anteeksi. Sinä tiedät. Ole vapaa - Kristuksessa.


Kaikki on anteeksi annettu, jos ylipäätään oli mitään anteeksi annettavaa. Siltä varalta, että toivot minulta anteeksipyyntöä, niin teen sen tässä. Itse en ole kantanut mitään Sinua vastaan enää kiistamme jälkeisenä päivänä vaan siunannut Sinua, kun olet muistunut mieleeni rukouksissa. Meidät on kutsuttu siunaamaan toisiamme ja kaikkia ihmisiä. Jeesuksen mielenlaatu on sellainen, kun se valtaa sydäntämme, että tahdomme siunata.

PS. On tämä aikamoista, siis tämä letkuruokinta - varsinkin tämmöiselle kulinaristille (herkuttelijalle tai mitä se nyt tarkoittaakaan). Odotan ensi maanantaita (27.4) jolloin Meilahden sairaalassa lääkärikollegio kertoo tutkimusten tulokset ja mahdollisen hoitosuunnitelman.



Kiitos, Jukka. Mutta anna anteeksi, että kirjoitan nyt tämän enkä halua olla kuormaksi sinulle sinun vähävoimaisuutesi vuoksi mutta sanon nyt, että oikean seurakuntakäsityksen kautta saa ojentautua ilmielävää Jeesusta kohtaan. Lihassamme me olemme Hänen ruumis joka on seurakunta. Huokailen Herran puoleen että Häneltä saisit lievitystä ja rauhaa sydämessäsi.

Kol. 1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ihmisen sielusta,hengestä ja elämän kadottamisesta Jumal

ViestiKirjoittaja Jukka » 21. Huhti 2020 05:48

Voi ei. Kirjoitin lisää aiheesta ja kadotin sen bittiavaruuteen. En tahdo muistaa, että pitäisi tehdä tekstistä välitallennuksia tuollaisen tapahtuman välttämiseksi. Yritän uudelleen kun jaksan. Toivon, että pysymme aloituksen aiheessa jotta se ei kovasti rönsyilisi.

Aloitukseni tarkoitus on tuoda esille sitä Raamatun opetusta, että elämämme tarkoitus ja onnen löytäminen liittyvät läheisesti elämämme uhraamiseen Jumalalle ja Hänen tarkoituksiinsa. Näinhän esimerkiksi Roomalaiskirjeessä opetetaan (6:13, 12:1-2). Nähtäväksi jää osaanko ilmaista ja selittää asiaani, jota olen vähin erin alkanut ymmärtämään...., mutta nyt yritän nukkua hetken.

Hyvää tiistaipäivää kaikille.
Jukka
 

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa