Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

Raamatun tutkiminen

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 01. Loka 2018 05:28

Kunnioitan Pekan näkemystä tässä asiassa vaikka en itse ihan tuolla tavalla ajattelekaan. Mutta minä olen usein väärässä, saatanpa olla nytkin.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja kalamos » 03. Loka 2018 19:03

Aloittaja kysyy seuraavaa:

Ulompi puremalihas kirjoitti:Uskovatko kristityt dinosauruksiin? Kokevatko kristityt uskonnon osoittavan, ettei niitä ollut?


Kyllä uskovat tietenkin uskovat sen,
että hirmuliskoja on ollut.
Ja Raamattu vahvistaa tuon asian.

:bible:
(Job 40) Herran sanat, jotka Job kirjoitti:Katso Behemotia, jonka minä loin niinkuin sinutkin;
se syö ruohoa niinkuin raavas.
Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa.
Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun,
sen reisijänteet ovat lujiksi punotut.
Sen luut ovat niinkuin vaskiputket,
sen nikamat niinkuin raudasta taotut.
Se on Jumalan töiden esikoinen;
sen luoja ojentaa sille miekan.
Sille kantavat satonsa vuoret,
joilla kaikki metsän eläimet leikitsevät.


Bəhēmôth on monikkomuoto eläintä tarkoittavasta sanasta bəhēmāh.
Monikollinen ilmaisu kuvaa eläimen valtavuutta.

Jumalan antama tarkka kuvaus tuosta eläimestä osoittaa,
että se on sellainen eläin,
kuin tiedämme dinosaurustenkin olleen.

Erityisen tarkka yksityiskohta on maininta punotuista jänteistä.
Alkutekstin ilmaisu p̄aḥăḏāw
on käännetty erilaisilla käännösvastineilla.
Esimerkiksi thighs, stones, haunches.
Suomennoksissa puhutaan reisijänteistä.
Mutta alkutekstin ilmaisu voidaan kääntää
lantion seudussa oleviksi jänteiksi.

Eräillä dinosauruksilla oli lanteenseudusta alkaen
erikoisrakenteisten selkänikamien yläosassa
luisia ristikkäin olevia jänteitä
ulottuen lannerangan molemmin puolin jonkin matkaa.
Tämä erikoisrakenne mahdollisti
valtavan painavan ja pitkän hännän liikuttelun.

Raamatussa oleva maininta setripuumaisesta hännästä,
ja heti sen perässä oleva maininta punotuista jänteistä
liittyvät siis yhteen.

Tämän kuvauksen Jumala antaa Jobille tilanteessa,
jossa Jumala itse heittää skreenille
Jobin silmien eteen hetket maailman luomisesta alkaen.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Loka 2018 17:17

kalamos kirjoitti:Tämän kuvauksen Jumala antaa Jobille tilanteessa,
jossa Jumala itse heittää skreenille
Jobin silmien eteen hetket maailman luomisesta alkaen.


Tämä kohta herättää minussa hieman hämmennystä. Missä kohtaa Jobin kirjaa Raamattu sanoo Jumalan toimineen mainitsemallasi tavalla? Erityisesti missä kohtaa sanotaan että Jumala näytti ilmestyksiä maailman luomisesta?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja kalamos » 04. Loka 2018 19:09

Juha kirjoitti:
kalamos kirjoitti:Tämän kuvauksen Jumala antaa Jobille tilanteessa,
jossa Jumala itse heittää skreenille
Jobin silmien eteen hetket maailman luomisesta alkaen.


Tämä kohta herättää minussa hieman hämmennystä. Missä kohtaa Jobin kirjaa Raamattu sanoo Jumalan toimineen mainitsemallasi tavalla? Erityisesti missä kohtaa sanotaan että Jumala näytti ilmestyksiä maailman luomisesta?


Raamatusta käy varsin monesta kohtaa ilmi,
että hirmuliskoja ei ollut enää silloin,
kun ihmisen hallintaan annettu eläinkunta
ja ihminen sen valtiaaksi luotiin.
Joten Jumala ei ole voinut sanoa Jobille,
että katsopa tuonne tuota behemotia.
Itse asiassa tuossa kohdassa
ei ole varsinaisesti kysymys katsomisesta
vaan jostain muusta.

:bible: KJV
Behold now behemoth


Sitten esimerkiksi Aabraham sanoi Saaraille:

:bible: KJV
Mooses (Gen 12:11) kirjoitti:Behold now


Eli varsinaisesti ei ole kysymys
katseen kohdistamisesta johonkin
vaan paremminkin jonkin asian tajuamisesta.

Tuo osio, jossa Jumala kiinnittää Jobin huomion
Jumalan luomistekojen esikoiseen - behemotiin, alkaa näin:

:bible:
Job (38:1-7) kirjoitti:Silloin Herra vastasi Jobille tuulispäästä ja sanoi:
"Kuka olet sinä,
joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni?
Vyötä nyt kupeesi kuin mies;
minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.
Missä olit silloin, kun minä maan perustin?
Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät -
tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?
Mihin upotettiin sen perustukset, tahi kuka laski sen kulmakiven,
kun aamutähdet kaikki iloitsivat
ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?


Eli tuota tarkoitin mainitessani
hetket maailman luomisesta alkaen.

Ei ihmistä - Jobiakaan - ollut silloin,
kun Jumala perusti maan.
Mutta jotain oli. Nimittäin Jumalan pojat.
Ja ne kaikki iloitsivat ja riemuitsivat.
Siis ei ollut tapahtunut vielä lankeemusta enkelikunnassa,
kun Jumala perusti maan.
Mutta jossain vaiheessa tuo lankeemus sitten tapahtui.

Raamattu kertoo siitä aikakaudesta,
jolloin Maa oli jo perustettu,
mutta enkelikunnassa ei ollut vielä tapahtunut lankeemusta.
Kuinka pitkä tuo aikakausi on, sitä ei sanota,
mutta se selviää Raamatusta,
että ei enkelikunnassa ihan heti
enkelien luomisen jälkeen tapahtunut lankeemusta.
Luultavimmin puhutaan hyvin pitkästä ajasta,
jolloin Maa oli jo olemassa,
ja kaikki oli hyvin taivaassa ja maan päällä.

Mutta jossain vaiheessa ties kuinka pitkien aikakausien jälkeen
tapahtui Aamuruskon pojan ylpistyminen.
Ja vasta sen tapahtuman jälkeen pimeys oli syvyyden päällä.
Ja kaikki oli kaaoksessa tämän planeetan pinnalla.
Ja tuohon sekasortoon sisältyi ensimmäisen luodun eläinolennon tuhoutuminen.
Siis hirmuliskojen tuho.

Ja vasta sen jälkeen tapahtui
kuuden päivän pituinen saneeraus,
joka päättyi ihmisen luomiseen.

Mutta ihmisen hallintaan annettuun eläinkuntaan,
joka luotiin samana päivänä
ja osin yhtä päivää aiemmin kuin ihminen,
eivät ole koskaan kuuluneet hirmuliskot,
suuret lentoliskot ja sen sellaiset.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Mariini » 04. Loka 2018 22:33

Tuo on taas sitä aukkoteoriaa. Eivät dinot tuhoutuneet langenneiden enkelien takia.
Tuossa versiossa ei oikeasti edes kerrota sitä, miten Jumala olisi luonut maan. Lätkäissyt kaiken kerrallaan paikoilleen? Kerrotaan vaan
paholaisen töistä ja enkeleistä, siitä kuinka paholainen tuhosi kaiken ja Jumala olisikin joutunut uudelleen luomaan kaiken, paitsi tietenkään dinoja.

Tuo on vain totuudesta eksyneiden tulkinta, että Raamatun ensimmäisen ja toisen jakeen välissä on ties kuinka
monien tuhansien tai miljoonien vuosien aukko, sitäkään tämän teorian levittäjät eivät tiedä, että kuinka paljon aikaa kului.
Monesti korostetaan enkeleitä ja paholaista tällä opilla.

Hupaisa väite sekin, että Jumala olisi kehoittanut ilmestyksessä katselemaan isoa elukkaa, mitä Job ei ole milloinkaan edes oikeasti nähnyt.
Voimakas ja suuri eläin, mutta ei kuitenkaan voimakas, kun olikin jo kuollut, koska paholainen sen tuhosi.
Kyllä kyse oli siitä, että Jumala kehoitti Jobia miettimään, kuinka suuri eläin behemot on, koska Job oli sen nähnyt ja kuvasi Jobille oman luomistyönsä
suuruutta ja hienoutta.

Hölynpölyä koko kalamoksen juttu uudelleen luomisesta ja enkeleiden maailmoista ja siitä, ettei dinoja ole ollut ihmisen aikana.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Mariini » 04. Loka 2018 23:29

Oikeestaan nimitystä aukkoteoria voisi sanoa myös uudelleen luomisteoriaksi tai
teoriaksi, että Jumala loi maan kahteen kertaan-teoriaksi. :wtf:

Tästä pyörii hieman muunneltujakin versioita. Raamatun kahden ensimmäisen jakeen väliin
saa huimia miljoonia vuosia kestäneitä mitä mielikuvituksellisempia tarinoita.

Sinänsä mielenkiintoista, että monet käyttävät Raamatun ulkopuolisia lähteitä värittämään
Raamatun ilmoitusta. Tulkitaanko Raamattua ulkopuolisen tekstin kautta vai tulkitaanko jotain tekstiä
Raamatun kautta. Raamatun pitäisi olla kuin suurennuslasi, jonka avulla ja Jumalan Hengen avulla
tutkitaaun asioita ja ilmiöitä ja elämää, se kirkastaa näkökykyä. Ei niin päin että otetaan jokin Raamatun ulkopuolinen lähde surennuslasiksi,
jonka kautta tutkitaan Raamattua. Kuitenkin tapahtuu hyvin usein niin, että se ulkopuolinen suurennuslasi on likainen
ja Raamatun sanoma muuttuu kieroutuneeksi ja pimentyneeksi ja moni asia sen myötä ei aukene oikein.

En tietenkään tarkoita, etteikö millään Raamatun ulkopuolisella asioilla, teksteillä ja lähteillä olisi merkitystä tai
ettei mitään saisi käyttää apuvälineinä, mutta jos niistä tulee kakkulat nenulle tai sellainen suurennuslasi, niin pieleen taitaa mennä.

Saikohan tuosta mitään selvää. Noh, kunhan höpisin. :bible:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja kalamos » 05. Loka 2018 18:22

Mariini

Miten Sinä ymmärrät sen,
kun Jumala sanoi Jobille:

:bible:
Job (38) kirjoitti: Missä olit silloin, kun minä maan perustin?
Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät -
tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?
Mihin upotettiin sen perustukset, tahi kuka laski sen kulmakiven,
kun aamutähdet kaikki iloitsivat
ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?


Edellisestä viestistäni voit lukea,
mitä tuo kohta minulle avaa.
Maan iän täytyy olla huomattavasti suurempi
kuin mitä ihmiskunnan ikä on.
καλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa
Avatar
kalamos
 
Viestit: 211
Liittynyt: 20. Elo 2014 18:03

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Mariini » 05. Loka 2018 20:09

Tuossa kohdassa Jumala ei sano Jobille, että missä ihmiskunta oli silloin,
kun Jumala maan perusti, vaan kysyy, että missä sinä olit silloin?
Eihän Jumala luonut ihmistä samana päivänä, kuin maan loi.

Enkelit iloitsivat maailman luomisesta. Johtopäätös tuosta, että Jumala
ensin loi ja sitten paholainen tuhosi ja sitten jumala loi uudelleen on kyllä ihmisen oman pään tuotoksia, eikä
Raamatun totuus.

Luomiskertomus on yhtenäinen, vailla katkoksia. Ei ollut mitään dinosaurusten ja enkeleiden asuttamaa
asuttamaa maapalloa. Luomiskertomuksessa ei kerrota, että pimeys syvyyden päällä olisi ollut paholaisen aikaan saama.

Käytännössähän tämä "uudelleen luomis oppi" on todella kummallinen. Olisi siis ollut maapallo, jossa ei olisi ollut muita eläimiä, kuin
dinosauruksia. Jos olisi ollut muita eläimiä, miksi Jumala loi ne uudelleen, mutta ei sauruksia?
Tällaiselle väitteelle ei ole mitään perusteita. Kuitenkin dinosaurusten ruokavaliosta tiedetään, että ne söivät kaloja ja muutakin, kuin
kasveja ja toisiaan. Toinen kyseenalainen asia on se, että jos dinosaurusplaneetalla oli kaikki niin hyvin, niin dinosauruksethan eivät olisi silloin syöneet toisiaan.
Vasta ihmisen syntiinlankeemuksen tähden eläimistä tuli petoja. Sitä aiemmin kaikki eläimet söivät vihantaa ruohoa.

Dinot eivät myöskään olisi voineet elää maapallolla ilman ilmakehää, eli taivaanvahvuutta. Ei myöskään ilman aurinkoa
ja kuuta. Muukaan elämä ei olisi ollut mahdollista. Nyt sitten muka paholainen olisi tuhonnut auringon, kuun ja tähdet, ilmakehän
ja aivan kaiken elävän. Oikeastaan siis koko maailmankaikkeuden. Niin totaalisesti, että jäljelle olisi jäänyt vain tyhjä ja autio pallo.
Kumma että dinojen luurangot jäivät tuollaisesta tuhosta jäljelle, (verineen ytimineen päivineen joissakin tapauksissa). Kuitenkaan mitään muuta ei olisi jäänyt,
tuhohan olisi ollut melkoinen, kun aurinkokin tuhoutui. Mooseksen 1. kirjan mukaan maa oli tyhjä. Ei siis luitakaan olisi voinut säästyä, mutta niimpähän vaan
niitä löytyy.
Ei voi siis mitenkään pitää paikkaansa.

Jobit ja muut Raamatunkohdat kertovat muista asioista, ei mistään dinoplaneetasta, jossa ehkä enkelitkin muka elelivät.

Dinosaurukset päinvastoin ovat olleet ihmisen kanssa yhtä aikaa maan päällä ja Raamattu tuntee vain yhden tuhon, vedenpaisumuksen.

"Uudelleen luomis teoria" sotkee monia asioita ja on sekava ja aivan täynnä ristiriitoja.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja aikkuuusi » 05. Loka 2018 21:25

Kiitos Mariini! Kunnioitan että pitäydyt tiukasti siinä "mitä on kirjoitettu" tulkitessa luomiskertomusta. Siihen minäkin olen yrittänyt pyrkiä sillä mielikuvitus laukkaa niin helposti omille teilleen tutkiessani tätä huikaisevaa kertomusta tai Ilmestyskirjaa.

Olen "uusi" täällä eli siis olen ollut pitempään poissa foorumilta, mutta nyt olen palannut kaipaillen keskusteluseuraa. Omista piireistä kun ei helposti löydy samoista asioista kiinnostuneita. Olenhan mummo, eikä mummot ole yleensä kiinnostuneita esim. Ilmestyskirjasta, sen olen raamattupiireissä huomannut. Kauhistuvat ja pelästyvät ja torjuvat "kun se on niin vaikea" ja "Jeesus riittää minulle". Sehän avautuu kun sitä tutkii nöyrästi ja antaa Raamatun kirjojen selittää - ja lopettaa. Jeesus itse sen antoi Johanneksen kirjoitettavaksi!
Minua aivan huikaisee luomiskertomus kun luen sanoja: "Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli. Miten valtava tapahtuma!
Voin kuvitella miten Herramme Jeesus Kristus oli siinä......

Minä uskon Jobin nähneen Behemotin ja Leviatanin ja varmaankin myös muut saurukset ja lohikäärmeenkin. Lohikäärme on ollut näiden muiden jo kadottua maapallolta, mutta arvelisin ihmisten metsästäneen sen sukupuuttoon, koska se oli niin vahingollinen. Valitettavasti olen taas hukannut lähteen josta sen luin koska en tallentanut itselleni. Se siis oli jonkun muun kertomus eikä minun. Lohikäärmetarinat ja "palvonnat" ovat maailmalla niin yleisiä, että jokin alkuperä niillä on vaikka niistä lasten satujakin sepitellään.
aikkuuusi
 
Viestit: 9
Liittynyt: 05. Loka 2018 20:33

Re: Uskovatko kristityt dinosauruksiin?

ViestiKirjoittaja Mariini » 05. Loka 2018 23:20

Mukava kun tulit, aikkuuusi. Minäkin tulin, kun kaipasin juttuseuraa. On joskus vähän yksinäinen olo ja oon minäkin täällä
ollut aiemmin.

Minäkin voisin uskoa, että lohikäärmeet ovat olleet jokin saurus laji, ehkä useampikin. Minäkin olen ajatellut, että
on ehkä metsästetty sukupuuttoon. Niin tyypillistä ihmisille tuhota kaikki tieltään.

Tässä uutinen lokakuulta, kun viimeinen zairenleveähuulisarvikuono uros kuoli.
https://yle.fi/uutiset/3-10124108

Mutta lohikäärmeistä vielä. Minunkin mielikuvitus vilkastuu heti, kun sauruksista puhutaan. Olisi ollut niin mukava nähdä elävä
dinosaurus. Noh, mutta ei voi mitään. Ehkä en toivoisi, jos näkisin, lähtisin ehkä karkuun, jos en halvaantuisi paikoilleni. :lol:

Tämä kuvahan on pyörinyt netissä pitkään. Japanilainen kalastusalus nosti 1977 merestä ruhon, jonka tiedemiehet sanoivat kudosnäytteiden perusteella
plesiosaurus. Muistuttaa muuten kovasti loch nessin hirviötä. Tuommoinen 2000 kiloa painava jötkäle saattaa olla liian iso loch nessin järveen asustelemaan, mutta
en ihmettelisi, jos olisi jokin pienempi laji säilynyt jossain järvessäkin vielä viime vuosisadoille.

Image

Tuo kuva on tältä sivustolta, jossa on maininta toisestakin plesiosauruksen ruhosta. Näin jokin aika sitten uudemman uutisen, mutta en löytänyt sitä enää.
https://evoluutiovalhe.wordpress.com/20 ... iteksti-2/

Tuolla kerrottin siitäkin jutusta, että t. rexin luut haisivat kalmalta, eli raadolta ja muita juttuja.

Yksi suosikki dinoista, joista tykkään on styracosaurus eli piikkilisko. Huikean näköinen. Jumalalta ei ole mielikuvitusta puuttunut, kun on luonut näin ihmeellisisä eläimiä.
Tuon ulkonäkö tietenkin on vähän sinnepäin, kun väriä ja kaikkia pieniä yksityiskohtia ei voi luiden perusteella ehkä selvittää.
Kaipa se Jobin kirjakin osaltaan kertoo tästä, että katsoppa tuommoista, niin huomaat, että olet olet aika pieni ja jos jotain luulet tietäväsi, niin
etpä taida tietää. Ainakin mulle tulee "pieni" olo, kun noita katselee pelkistä kuvista. Job oli nähnyt oikeasti. :o Eipä tuommoisenkaan piikkien eteen olisi halunnut
joutua, vaikka olikin vaan kasvinsyöjä.

Image

https://fi.wikipedia.org/wiki/Styracosaurus
Harmittaa vaan nämä tyhmät miljoonat vuodet. Tutkimukset menevät ihan kieroon kaiken evoluutio sössötyksen takia.

Siunausta sulle ja kaikille. :pc:
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron