pankit ja Raamattu

Raamatun tutkiminen

pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Eetu » 14. Tammi 2013 23:36

2. Moos. 22:25

Jos lainaat rahaa jollekin minun kansastani, jollekin köyhälle, joka on sinun luonasi, niin älä menettele koronkiskurin tavoin häntä kohtaan. Älkää panko korkoa hänen maksettavakseen.


Tarkoittaako tuo sitä, että pankkien ei pitäisi periä korkoa? Käsittääkseni pankit lainaavat rahoja joita ei edes ole olemassa. Eli pyramidihuijaus on kyseessä. En oo ikinä ottanut pankista lainaa, enkä tiiä otanko koskaan sillä on looginen mahdottomuus että pankki voisi oikeasti lainata rahaa jota ei edes ole olemassa, 98 prosenttia rahoistahan on vain digitaalisessa muodossa, jos kaikki menisivät pankkiin ja vaatisivat rahat tileiltään, pankki kaatuisi.

Raha on velkaa:

http://ariojapelto.blogspot.fi/2011/08/ ... elkaa.html

"Asian on ilmaissut ytimekkäästi taloustieteilijä Kenneth Boulding: ”Joka uskoo rajattomaan kasvuun rajallisessa tilassa on joko hullu tai taloustieteilijä”."

Eli lopputulemana tästä kaikesta on käsittääkseni semmoinen talouskriisi jota ei ole koskaan ennen nähty, ja Raamatussa lukee tämäkin asia:

"Koinismitta nisuja yhden denaarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denaarin." (Ilm. 6:6)

Tässä uutinen, joka julkaistiin äskettäin:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... sa-on-kyse

"Pankkien pitäisi jakaa ansiottomat korkotulonsa kansalaisille ns. kansalaisosinkoina, eikä johtajilleen järjettömän suuruisina osinkoina ja bonuksina. Rahasta on tullut uusi orjuuttamisen muoto, josta rivikansalaisella ei ole pienintäkään hajua."

Miksi kukaan ei tee mitään? Miksi kuuliaisina kansalaisina ihmiset ottavat lisää velkaa pankista ja antautuvat velkaorjiksi, rahoittamaan johtajien suuria bonuksia? En ymmärrä tätä. Pankin asiakkaat ovat näemmä jonkinlaisessa joukkoharhassa, pankkien mainoksissa on utopistisia juttuja, iloisia pariskuntia ja vaahtokarkkia ja hattaraa, hymyssä suin pankkiin vaan.

Pankit siis lainaavat rahoja joita niillä ei ole, vähän sama juttu kuin virtuaalimaailmoissa ostellaan huonekaluja jotka ovat olemassa vain siinä virtuaalimaailmassa:

http://yle.fi/uutiset/poliisi_sai_valmi ... an/5371637

Apropoo, työsopimuslain mukaan palkan saa halutessaan käteisenä:

"16 §
Palkan maksaminen

Palkka on maksettava työntekijälle käteisenä tai jos niin on sovittu, hänen osoittamaansa rahalaitokseen. Työnantaja vastaa viimeksi mainitusta palkanmaksutavasta aiheutuvista kustannuksista. Palkka on maksettava tai sen on oltava nostettavissa palkan erääntymispäivänä."

Tietysti on kätevää kun on pankkitili mutta jos haluaa rahat tiskiin, se on lain mukaan mahdollista, eipähän tarvitsisi maksaa esim. Osuuspankkiin törkeitä palvelumaksuja.

Ei aina edes välttämättä tarvita rahaa:

http://www.hs.fi/artikkeli/Vaihtotalous ... 5230871062
Eetu
 

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Sippis » 15. Tammi 2013 15:58

Moos. 22:25 

Jos lainaat rahaa jollekin minun kansastani, jollekin köyhälle, joka on sinun luonasi, niin älä menettele koronkiskurin tavoin häntä kohtaan. Älkää panko korkoa hänen maksettavakseen.

Mä olen käsittänyr tämän kohdan niin, että se koskee meitä uskovia jos/kun lainaisi
rahaa toiselle uskovalle.

Room. 13: 8

Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. 

Toisaaltaa tässä raamatun jakeessa sanotaan, ettei saisi olla velkaa kenellekkän. Mutta toisinaan elämän tilanne vaatii esim. lainaamaan pankista rahaa ja silloin on vaan pakko alistua maallisiin pankin ehtoihin ja suostuttava maksamaan suuria korkoja, joita pankki hävyttömästi kiskoo, :x

Uudestisyntyneet uskovat eivät ole maailmasta mutta joutuvat elämään maailmassa.

Tämä raamatun paikka ei nyt ihan kuulu tähän keskusteluun mutta laitan sen koska se
nousi sydämelleni.

Joh. 15: 17-27

17. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. 
18. Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. 
19. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa. 20. Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. 
21. Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. 
22. Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat. 
23. Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. 
24. Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan niitä tekoja, joita ei kukaan muu ole tehnyt, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt he ovat nähneet ja ovat vihanneet sekä minua että minun Isääni. 
25. Mutta se sana oli käyvä toteen, joka on kirjoitettuna heidän laissaan: 'He ovat vihanneet minua syyttä'. 
26. Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. 
27. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani." 

Tälläisiä ajatuksia minulle heräsi asiasta.
Sippis
 

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Eetu » 15. Tammi 2013 21:27

totta, joudummehan maksamaan verojakin, joita käytetään tietääkseni mm. sukupuolenvaihdosleikkauksiin ja "laillisiin" murhiin eli abortteihin.
Eetu
 

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Tammi 2013 20:08

Jos tuo Raamatun kohta Room 13:8 tarkoittaa rahaa, niin mielestäni sitä ei pidä sivuuttaa.

Toki voi ehkä tulla vaikeita tilanteita, ei esimerkiksi ole varaa ostaa omaa asuntoa ilman lainaa, taikka voi ehkä tulla tilanne jolloin ei ole varaa johonkin itselle tarpeelliselle tuntuvalle ilman lai n aa ( Edellä oleva sana ilman välilyöntejä.Kun tähän foorumiin kirjoittaa tuon edelläolevan sanan ilman välilyöntejä se muuttuu linkiksi). Mutta jos rahan lai n aa(Tässä myös edellä oleva sana ilman välilyöntejä) ottaminen on syntiä, niin sitä ei tule ottaa vaikka ei saisikaan omaa asuntoa taikka muuta tarpeelliselta tuntuvaa ilman lainaa.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 19. Tammi 2013 11:39

Jos joku Hki alueella uskos oleva tuosta vaan ostaa asunnon käteisellä niin silloin on täytynyt tosiaan Benny Hinnin oppien toteutua sen tyypin elämäs.. melkeen kaikillahan tuntuu olevan lainalla ostetut asunnot.. Itse tuli ostettua tuo prätkä pienel haitarilla=)
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Tammi 2013 11:49

Kommentoin vielä hieman.

Jos jonkin asia ei toteudu, esimerkiksi asunnon ostaminen ilman synnin tekemistä, niin onko sen asian toteutuminen mielestänne Jumalan tahto?


Heprealaiskirje 10:26
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 19. Tammi 2013 19:04

Tuossa muuten paljastuu aika monta synnintekijää.. Tämän maailman jatkuva epävarmuus ja se että on ko lähtömme hetki milloin, milloin mahdollisesti alkaa sota tai joku muu vataava..ei paljoa anna tukea sille kyllä että pitäisi ajatella niin pitkälle kuin tähän saakka on eletty.. Olen nyt 35vuotias ja jos nyt ottaisin känppälainaa..pitäisi ajatella toisen 35v päähän :wise3: Mitä silloin on? onpas kinkkinen kysymys.. Mutta nyt päästäänkin siihen että kuinka moni on tällä palstalla saanut torppansa tuosta vain ostamalla? :D :D Täällä kun tapaamiskeskustelusta tulee mieleen aikas monen sanoneen että onpas omakotitaloa.. Tää oli johdatettu keskustelu sillä mulla on juuri nämä ajatukset olleet nyt mielenpäällä.. Minne olen seuraavaksi matkalla - mitä siirtoja teen elämäs? Aionko pysyä pk-seudulla vai onko Herra viemässä mua jo pois täältäpäin:o)?
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja JoKi » 21. Maalis 2013 18:20

Olen miettinyt tuota Room. 13:8 kohtaa. Tarkoitetaankohan siinä kumminkaan esimerkiksi ettei saa ottaa pankista lainaa, vai tarkoitetaankohan siinä esimerksi, että ei saisi jättää veroja ja tulleja yhteiskunnalle maksamatta?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Maalis 2013 19:48

JoKi kirjoitti:Olen miettinyt tuota Room. 13:8 kohtaa. Tarkoitetaankohan siinä kumminkaan esimerkiksi ettei saa ottaa pankista lainaa, vai tarkoitetaankohan siinä esimerksi, että ei saisi jättää veroja ja tulleja yhteiskunnalle maksamatta?


Evankeliumi Matteuksen mukaan 6:

1. "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.
2. Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
3. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,
4. että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
5. Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9. Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta,
14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
16. Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
17. Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi,
18. etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
19. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
20. Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta.
21. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
22. Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.
23. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!
24. Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
25. Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26. Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27. Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28. Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: pankit ja Raamattu

ViestiKirjoittaja JoKi » 21. Maalis 2013 20:47

En Pekka ehkä ymmärrä miksi vastasit asiaan tuolla kohdalla.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Seuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa