Kysymys jakeesta Joh 3:18

Raamatun tutkiminen

Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Joulu 2012 17:54

Eli kyseessä:

Joh 3:18

18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Voiko tästä tulkita että emme joudukkaan tuomiolle, koska meitä ei tuomita jos uskomme Jeesuksen ristin sovitustyön? Kysyn siksi, että jostain muistelen kaikkien joutuvan tekemään tilin toimistaan Jumalan tai Jeesuksen tuomioistuimeen jonakinpäivänä.

Ja vastaavasti lauseen lopusta voiko tulkita, että sumatran sademetsässä asuvat wikitoko intiaanit, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia ovat jo tuomittu kadotukseen, jos eivät saa kuulla evankeliumia?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Joulu 2012 03:02

Mikko Murpatti kirjoitti:Eli kyseessä:

Joh 3:18

18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Voiko tästä tulkita että emme joudukkaan tuomiolle, koska meitä ei tuomita jos uskomme Jeesuksen ristin sovitustyön? Kysyn siksi, että jostain muistelen kaikkien joutuvan tekemään tilin toimistaan Jumalan tai Jeesuksen tuomioistuimeen jonakinpäivänä.

Ja vastaavasti lauseen lopusta voiko tulkita, että sumatran sademetsässä asuvat wikitoko intiaanit, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia ovat jo tuomittu kadotukseen, jos eivät saa kuulla evankeliumia?


2.Kor.5:9. Sentähden, joko me kotona olemme eli ulkona vaellamme, niin me ahkeroitsemme siitä, että me hänelle kelpaisimme.
10. Sillä meidän kaikkein pitää ilmestymän Kristuksen tuomio-istuimen eteen*, että jokainen sais senjälkeen mitä hän ruumiissansa tehnyt on, olkoon se hyvä eli paha.


Room.8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Kaikki me joudumme Kristuksen tuomio-istuimen eteen mutta joka uskoo sitä ei tuomita, sillä ei ole mitään kadotustuomiota niille jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sitä en tiedä miten Jumala tuomitsee ne jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia. Uskon kuitenkin nyt niin että Jumala joka tiesi jo ennen maailman luomistakin ketkä tulevat pelastumaan vaikuttaa myöskin sen että ne joilla on Jumalalle otollinen sydän tulevat Hänen sanansa kuulemaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Tammi 2013 12:59

toni l kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Eli kyseessä:

Joh 3:18

18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Voiko tästä tulkita että emme joudukkaan tuomiolle, koska meitä ei tuomita jos uskomme Jeesuksen ristin sovitustyön? Kysyn siksi, että jostain muistelen kaikkien joutuvan tekemään tilin toimistaan Jumalan tai Jeesuksen tuomioistuimeen jonakinpäivänä.

Ja vastaavasti lauseen lopusta voiko tulkita, että sumatran sademetsässä asuvat wikitoko intiaanit, jotka eivät ole kuulleet evankeliumia ovat jo tuomittu kadotukseen, jos eivät saa kuulla evankeliumia?


2.Kor.5:9. Sentähden, joko me kotona olemme eli ulkona vaellamme, niin me ahkeroitsemme siitä, että me hänelle kelpaisimme.
10. Sillä meidän kaikkein pitää ilmestymän Kristuksen tuomio-istuimen eteen*, että jokainen sais senjälkeen mitä hän ruumiissansa tehnyt on, olkoon se hyvä eli paha.


Room.8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Kaikki me joudumme Kristuksen tuomio-istuimen eteen mutta joka uskoo sitä ei tuomita, sillä ei ole mitään kadotustuomiota niille jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sitä en tiedä miten Jumala tuomitsee ne jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia. Uskon kuitenkin nyt niin että Jumala joka tiesi jo ennen maailman luomistakin ketkä tulevat pelastumaan vaikuttaa myöskin sen että ne joilla on Jumalalle otollinen sydän tulevat Hänen sanansa kuulemaan.


Kiitos vastauksestasi!

Sain eillenillalla lukiessani Raamattua uuden kohdan, joka tukisi tulkintaa:

Herra Jeesus sanoo: Joh. 8:1

15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Eli Jeesus ei tullut tuomitsemaan, eikä tuomitse ketään.

Minua sekoitta se seikka, että kolmiyhteinen Jeesus joka siis on myös Isässä ja Isä on Hänessä ei tuomitse. Mistä sitten tiedämme, että Jumala tuomitsee? Vai olisiko niin, että viimeisellä tuomiolla ne jotka Jeesukseen uskovat saavat "vapaudu vankilasta" kortin ja todetaan, että Herra Kristus on kärsinyt jo syntisi puolestasi ja täten tuomiosi on jo kuitattu ja rangaistusta ei tule vaikka sen totisesti olisit ansainnut!

Eli riittää, kun uskoo Jeesuksen sovitustyöhön ja pyrkii elämään parhaansa mukaan Jumalan käskyjen mukaan. Siinä mittasuhteessa mihin pystyy ja mihin Jumala on voimia antanut. Kuitenkin pitää muistaa, että en usko, että anteeksiantoa saa väärinkäyttää ja tehdä tietoisesti syntiä sillä verukkeella että "Nooh se nyt on ihan sama mitä teen ja vaikka missä synnissä elän kun kuitenkin kaikki on anteeksi annettu ja tullaan anteeksi antamaan".

Edellä kuvattu ajatusmalli on väärä ja vaarallinen siksi, että synti erottaa Jumalasta ja vetää sinut takaisin maailmaan ja lihasi tarpeisiin ja näin erkaannut Jumalasta. Et siksi, että Jumala poistaa uskosi tai rankaisee sinua synneistäsi vaan siksi että synnit vetävät sinua pois Jumalasta ja kohti lihallista maailmaa ja jos annat sen vetää itseäsi niin huomaat jokukaunispäivä että olet niin kaukana Jumalan valosta ettet enää voi uskoa sen siellä olevan. Eli Jumala on ikuisesti uskollinen ja kutsuu yhteyteensä ja haluaa armahtaa ja auttaa, mutta valitsemalla aina nopean ja helpon nautinnon synnin tiellä sinä itse erotat itsesi Jumalasta!

Miten te muut kokeneemmat uskovat uskotte asiasta ? Haluaisin tietää olenko oikeassa asiassa, sillä se vaikuttaa paljon siihen mitä voin ihmisille Herrastani kertoa.

Mitä mielipiteitä asiasta?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Tammi 2013 18:58

Vielä alkupostissa olevasta maininnasta wikitoko intiaaneista.

Voisiko olla, että Jumala viisaudessaan olisi tarjonnut uudenliiton myötä pelastuksen myös heille kirjoittamalla käskynsä heidän sydämmeen vai tarkoittaakohan tuo seuraavassa jakeessa oleva tummennettu kohta, että sydämmeen kirjoitettu laki on annettu vain israelilaisille? Vai puhutaanko tuossa Pyhästä hengestä? Polveutuuko kaikki kansat Juudan ja Israelin heimoista, jolloin lause koskisi kaikkia?


Jer 33:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Meikäläinen taas kyselee "helppoja" ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Tammi 2013 19:09

Minä ajattelen, että me kaikki uuden liiton uskovat, eli hengellinen Israel, ollaan niitä, joiden sydämiin on kirjoitettu Jumalan laki. Tällä tarkoitetaan samaa kuin sillä, että Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme Pyhän Hengen kautta. :hearts: Rakkaushan täyttää lain, koska se ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Koko laissa on kysymys siitä, että rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niinkuin itseään. Tämä rakkaus karkottaa rangaistuksen pelon eli siis kaiken pelon. Kun ei millään tasolla tee kenellekään mitään pahaa, niin ei tarvitse enää mitään pelätä.

http://www.youtube.com/watch?v=YZYbFk1qgeo
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja TapioH » 15. Huhti 2013 18:46

Jumalan ainokaisen Pojan nimi on väännetty muille kielille niihin kieliin sopivaksi, mutta alkuperäisempi muoto
vokalisaatiolla on YeHosHua, joka merkitsee: "Jumala pelastaa". Näin siis pelastuvat ne jotka uskovat tuohon, eivätkä
että käskyjen oma suorittaminen, tai kasvisruokailu, taikka ainainen paastoaminen ym itsevanhurskastelu pelastaisi.

Pelastus on yksin Vapahtajassa.
TapioH
 

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja tanu » 16. Huhti 2013 09:27

Seuraavassa Raamatunkohdassa on kenties vastaus siihen, että miten tuomitaan ne ihmiset, jotka eivät ole evankeliumia kuulleet.

(Room.2)
1. Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
2. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaista tekevät.
3. Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
4. Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
5. Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
6. hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
8. mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
9. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
10. mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.


Eli totuus oikeasta ja väärästä on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen(omatunto).
Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Omatunto kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta jos tarpeeksi usein jättää kuulematta omaatuntoaan; paaduttaa itsensä, niin omatunnon ääni vaimenee ja lopulta lakkaa.
Evankeliumia kuulemattoman ihmisen omatunto toimii todistajana viimeisellä tuomiolla.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Herman » 16. Huhti 2013 23:07

tanu kirjoitti:Eli totuus oikeasta ja väärästä on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen(omatunto).
Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Omatunto kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta jos tarpeeksi usein jättää kuulematta omaatuntoaan; paaduttaa itsensä, niin omatunnon ääni vaimenee ja lopulta lakkaa.
Evankeliumia kuulemattoman ihmisen omatunto toimii todistajana viimeisellä tuomiolla.


:thumb:
Herman
 

Re: Kysymys jakeesta Joh 3:18

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Huhti 2013 22:50

tanu kirjoitti:Seuraavassa Raamatunkohdassa on kenties vastaus siihen, että miten tuomitaan ne ihmiset, jotka eivät ole evankeliumia kuulleet.

(Room.2)
1. Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.
2. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaista tekevät.
3. Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?
4. Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
5. Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
6. hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
8. mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
9. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
10. mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.


Eli totuus oikeasta ja väärästä on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen(omatunto).
Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan. Omatunto kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta jos tarpeeksi usein jättää kuulematta omaatuntoaan; paaduttaa itsensä, niin omatunnon ääni vaimenee ja lopulta lakkaa.
Evankeliumia kuulemattoman ihmisen omatunto toimii todistajana viimeisellä tuomiolla.


Olipa erinomaisen hyvin selitetty ja selvitetty tämä helmi! Kiitos tästä Tanu!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron