Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Heinä 2022 07:49

*
Herra puhui Hesekielin kautta sanoen, että kun Herralle uskolliset leeviläiset papit, Saadokin jälkeläiset tulevat sisemmän esipihan porteille, niin heidän piti pukeutua pellavavaatteisiin, eikä heillä saanut olla villasta tehtyjä vaatteita kun he toimittivat palvelutehtäväänsä sisemmän esipihan porteissa ja sisällä temppelissä. Heillä tuli oli pellavaiset juhlapäähineet päässä ja pellavahousut lanteilla, eivätkä he saaneet panna vyötäisilleen mitään hiostuttavaa. Kun he sitten tulivat ulompaan esipihaan kansan luokse, niin heidän tuli riisua papilliset asut ja jättää ne pyhäkön kammioihin ja pukea yllensä toiset vaatteet, etteivät he olisi pyhittäneet kansaa papillisilla vaatteillansa.

Jumala oli asettanut VL:n järjestyksessä papilliset asut pyhittämään papin, joka tätä asua käytti palvellessaan Herraa temppelissä. Uudessa Liitossa ei ole pyhiä asuja, jotka toisivat pyhityksen, sillä UL:ssa pyhitys tapahtuu Pyhässä Hengessä ojentautuen Jumalan sanan totuuden mukaiseen elämään. Villasta tehdyt vaatteet, jotka saivat papit hikoilemaan ja haisemaan epämiellyttävältä on esikuvaa siitä, että uskova ihminen ei saa kantaa sydämessään synnin ikeitä, jotka haisevat pahalle, mutta sen sijaan uskovan tulee ojentautua uskossa Jumalan sanan totuuden mukaisesti, joka tuo pyhityksen uskovan elämään, jota papillisten asujen pyhittävä vaikutus kuvasi esikuvallisesti. Jokaisen tulee pyhittäytyä henkilökohtaisesti Herran edessä, eikä uskovan ihmisen pyhityselämä voi pyhittää toisen ihmisen sydäntä, jota esikuvallisesti kuvasi se kun pappien tuli riisua papilliset vaatteet etteivät he olisi pyhittäneet kansaa, koska pyhityselämän tulee tapahtua Jumalan valinnasta ihmisen oman vaelluksen kautta.

Herra puhui Hesekielin kautta sanoen, että leeviläisten pappien, Saadokin jälkeläisten tulee opettaa Jumalan kansalle erotus pyhän ja epäpyhän välillä sekä heidän tuli tehdä tiettäväksi, mikä on saastaista ja mikä puhdasta. Heidän tuli noudattaa Herran lakeja ja käskyjä. Koska suuri osa pappeuteen kutsuttuja pappeja oli Hesekielien aikana uppiniskaisia ja tottelemattomia Herralle epäjumalanpalveluksen ja syntiensä tähden, sillä he eivät tehneet erotusta pyhän ja epäpyhän sekä saastaisen ja puhtaan väillä, niin siksi Jumala siirsi heidät syrjään ja asetti uskolliset leeviläiset papit, Saadokin jälkeläiset opettamaan kansaa erottamaan pyhän epäpyhästä ja saastaisen puhtaasta.

Hesekielin kirjan luvussa 44:5 oleva uppiniskaisille sana tarkoittaa hepreaksi kapinaa, kapinallisuutta ja uppiniskaisuutta. Jumalan sanan totuudesta pois eksyneet ja luopuneet papit olivat kapinassa Jumalaa vastaan, jonka tähden he tekivät syntiä ja eksyivät epäjumalanpalvelukseen. Pappien kapina Jumalaa vastaan on mitä surullisin asia sekä samaan aikaan röyhkeää ja törkeää, koska Jumala oli heidät valinnut, kutsunut ja pyhittänyt, mutta siitä huolimatta heille ei kelvannut Jumalan pyhä totuus ja hyvyys, vaan he kapinansa tähden valitsivat uskonnolliset ihmisopit sekä osallisuuden riivaajahenkiin.

Tässä lopunajassa tulee käymään ihan samalla tavalla, sillä laaja-alainen luopumuksen henki on suistanut suuren osa sanan palvelijoista eksymykseen, vääriin oppeihin, synteihin sekä tulemaan osalliseksi valhehengen valhevoimasta (1 Tim 4:1). Jumala on kutsunut tässä lopunajassa sanan palvelijoita uskonkuuliaisuuteen, pitämään esillä totuuden sanaa, joka tekee erotuksen totuuden ja valheen välille, elämän ja kuoleman välille, siunauksen ja kirouksen välille, mutta monet näistä sanan palvelijoista on luopunut totuudesta ja he ovat alkaneet opettaa ihmisoppeja, vääriä opetuksia, joiden he luulevat olevan Jumalan sanan totuutta. Osallisuus valhehenkeen sai heidät sokeutumaan ja ajautumaan eksymykseen, osa eksyi sen tähden koska he luulivat ylpeydessään etteivät voi eksyä ja osa eksyi ihmiskunnian tavoittelemisen tähden. On todella surullista, että nämä totuudesta luopuneet sanan palvelijat ovat kapinallisia ja kapinassa Jumalaa vastaan, mutta siitä huolimatta he luulevat yhä edelleen palvelevansa Jumalaa totuudessa.

Jumalalle uskolliset sanan palvelijat saavat palvella Herraa lopunajassa näyttäen Jumalan armosta totuuden tietä Jumalan kansalle teossa ja totuudessa, sävyisyyden rakkaudessa Pyhän Hengen voimassa. Saadok (Tsadoq) tarkoittaa vanhurskasta ja oikeamielistä. Herran Jeesuksen veri ja kuolema sekä ylösnousemus on syntien anteeksiantamuksen takuu ja pyhityselämään johtava voima Pyhässä Hengessä. Amen, kiitos Herralle Jeesukselle, Isä Jumalan kautta suuren suuresta ansaitsemattomasta armosta, jonka saamme Jumalalta lahjaksi, ei tekojen kautta, vaan Jumalan armosta, Hän vanhurskauttaa meidät Jeesuksen veren kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2022 09:44

*
Kun ja jos Herran Jeesuksen opetuslapsina kerromme ihmisille maailman pahuudesta, uudesta maailmanjärjestyksestä (UMJ) ja sen pahuuden suunnitelmista, jotka ovat selkeästi nähtävissä maailmassa, niin kerromme sen siksi, koska Raamattu kertoo tästä tulevasta pahuuden valtakunnasta 666 järjestelmän kera. Kun kerromme näistä pahuuden asioista, niin sen rinnalla kerromme myös pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, Hänen veressään ja sovitustyössään.

Monet uskovat ihmisetkään eivät ymmärrä sitä, että näistä UMJ:n asioista kertominen ei ole mitään höpö höpöä tai tuulimyllyjä vastaan taistelemista, vaan totuuden kertomista, jossa tuon (tuomme) esille myös pelastuksen evankeliumia, että jumalattomat ihmiset voisivat pelastua ja saada syntinsä anteeksi Jeesuksen veren kautta. Kerromme näistä UMJ:n asioistakin rakkaudesta jumalattomiin lähimmäisiimme, että he voisivat pelastua Jumalan armosta evankeliumin kuulemisen kautta.

Elämme myös voimakasta luopumuksen aikaa, joka johtaa monien kohdalla siihen etteivät he ymmärrä missä ajassa elämme, eivätkä he ymmärrä sitä miten ja millä tavalla evankeliumia voidaan julistaa. UMJ on sama asia kuin Raamatun opettama 666 järjestelmä, jota kovalla vauhdilla rakennetaan maan päällä ja pyritään asettamaan voimaan. On kyse sieluista ja heidän pelastumisestaan, ei UMJ asioilla mässäämisestä ja "meluamisesta".

Jumala tietää ja näkee, enkä näistä yleensä sano ja puhu suurella äänellä, mutta tällainen sanoma lopunajan UMJ - 666 järjestelmästä, johon liitetään pelastuksen evankeliumi on kantanut ja kantaa hedelmää, pelastukseksi jumalattomille.

Itse asiassa tämä on tehokasta evankeliumia, koska moni jumalatonkin näkee, että nyt on tapahtunut ja tapahtumassa pahoja asioita, mutta he eivät ymmärrä, miksi näin tapahtuu. Raamattu antaa tähän vastauksen, että miksi tapahtuu ja antaa ratkaisun sielun pelastumiseen uskon kautta Herraan Jeesukseen, Hänen verensä ja sovitustyönsä ansion tähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Elo 2022 14:32

*
Muutamien Herran Jeesuksen opetuslasten (Luuk 22:24) välille syntyi kiistaa (alkutekstin mukaan voidaan myös kääntää riitaa) siitä kuka heistä oli katsottava suurimmaksi. Sydämessä oleva halu olla toista uskovaa ihmistä suurempi on sama kuin asia kuin eksyä ylpeyden syntiin, jossa ihminen luulee olevansa toista parempi, suurempi sekä joskus ihminen eksyy jopa luulemaan olevansa aivan erityinen Jumalan "suuri eliittisotilas". Ylpeyden synti, joka vaikutti Jeesuksen aikana joidenkin ihmisten sydämissä, jotka Häntä seurasivat on myös monien uskovien ongelma tänäkin päivänä. Raamatun sana opettaa, että uskon kautta Herra Jeesukseen Jumala tekee Hänen lapsistaan pieniä tässä maailmanajassa. Jumala ei tee omistaan suuria tässä maailmanajassa, koska tämän maailman mittapuun mukainen suuruus on sama asia kuin ylpeyden synti.

Luuk 22:
24 Ja heidän välillään syntyi myös kiista siitä, kuka heistä oli katsottava (dokei - perusmuoto dokeo) suurimmaksi.
25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.
27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.

Mark 10:
35 Ja Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat, menivät hänen luoksensa ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tahtoisimme, että tekisit meille, mitä sinulta anomme".
36 Hän sanoi heille: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?"
37 Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi".
38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
39 He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu".
41 Kun ne kymmenen sen kuulivat, alkoivat he närkästyä Jaakobiin ja Johannekseen.
42 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi heille: "Te tiedätte, että ne, joita kansojen ruhtinaiksi katsotaan, herroina niitä hallitsevat, ja että kansojen mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja (doulos - palvelija, orja).
45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

Kreikankielen sana dokeo tarkoittaa luulemista, olettamista, näyttää ja nähdä hyväksi. Muutamat opetuslapset riitelivät ja kiistelivät siitä kuka heistä mahtoikaan olla kaikkein suurin. Nämä kiistelevät ja riitelevät opetuslapset luulivat tai olettivat, että heistä itse kukin oli toisia opetuslapsia suurempi. Herra Jeesus sanoi, että kansojen kuninkaat hallitsevat kansaa herroina, mutta näin ei saa olla Herran Jeesuksen opetuslasten keskuudessa.

Raamattu sanoo, että Sebedeuksen poikien, eli veljesten Jaakobin ja Johanneksen sydämiin syntyi ajatus siitä, että he halusivat istua Jumalan valtakunnan kirkkaudessa Jeesuksen oikealla ja vasemmalla puolella. Herra Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että se joka tahtoo tulla suureksi olkoon kaikkien palvelija ja se, joka tahtoo olla ensimmäinen, olkoon kaikkien palvelija. Toisin sanoen, Herra Jeesus opetti uskossa Jeesukseen olevasta suuruudesta, että se on kaikkien muiden palvelemista, ei tämän maailman vallan käyttämistä ja suuruuden osoittamista. Jumalan vaikuttama suuruus uskovan ihmisen sydämessä on sellaista uskoa, joka saa uskovan ihmisen tulemaan pienemmäksi ja Jeesuksen kasvavan uskovan ihmisen sydämessä. Kun uskova ihminen tulee uskon kautta pienemmäksi, niin Jeesuksen tulee kasvaa, eli tulla koko ajan suuremmaksi uskovan sydämessä.

Jumala ei tietenkään itsessään (Jumalisuudessaan) tule suuremmaksi sen kautta kun uskova pienentyy, eikä Jumalan "kokoa" tai suuruutta määritellä ihmisen uskossa pienentymisen mukaan. Mitä enemmän uskova ihminen antautuu pienentymisen prosessiin uskon kautta Jeesukseen, niin silloin Jumala pääsee koko ajan voimallisemmin vaikuttamaan uskovan elämässä. Tämä ei tietenkään rajoita Jumalan suuruutta ja Kaikkivaltiutta, mutta Jumalan vaikutus uskovan sydämessä toteutuu voimallisemmin mitä pienemmäksi uskova itsessään tulee. Kun uskova ihminen on pieni ja pienenee (vähetä) yhä enemmän, niin sitä kautta Jumala pääsee tekemään suurempia ja voimallisempia tekoja uskovan ihmisen elämässä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Elo 2022 19:06

*
Kristuksen tulee kasvaa

Joh 3:
27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.

Jotkut opettavat Joh 3:30 jakeessa olevien sanojen Hänen (Jeesus) tulee kasvaa, mutta minun tulee vähetä tarkoittavan Johannes Kastajan palvelutyön päättymistä ja sen seurauksena ihmisten tulee nyt seurata Jeesusta, eikä enää Johannes Kastajaa. Edellä oleva opetus ei ole Raamatun sanan totuuden mukainen opetus ja ymmärrys Joh 3:30 Raamatun kohdasta.

Se on tietenkin totta, että Johannes Kastajan palvelutehtävä profeettana tulisi päättymään ja päättyi täällä maan päällä ja ihmisten tulee seurata Herraa Jeesusta, eikä Johannes Kastajaa. Joh 3:27-31 teksti- ja asiayhteys sekä alkutekstin todistus todistaa, että on kyse Jeesuksen kasvamisesta uskovan sydämessä uskon kautta ja uskovan ihmisen pieneksi tulemiseksi (koko ajan pienenemisen prosessissa) Jeesuksen kasvaessa uskovan sydämessä.

Johanneksen sanoessa, että Jeesuksen tulee kasvaa, niin kasvaa sana on alkutekstissä sijamuodossa, jonka mukaan siinä hetkessä Jeesuksen tulee kasvaa. Samoin vähetä sana on alkutekstissä sijamuodossa, jonka mukaan siinä hetkessä Johanneksen tuli vähetä. Seuraava jae Joh 30:31 todistaa edellä olevan, sillä siinä sanotaan Jeesuksen tulevan ylhäältä (taivaasta) ja olevan yli kaikkien, sillä taivaasta tuleva (Jumala tuli lihaksi Jeesuksessa) on yli kaikkien. Asia- ja tekstiyhteys opettaa kuinka uskovan ihmisen tulee tulla pienemmäksi ja pienentyä aina sitä mukaa mitä enemmän usko Jeesukseen kasvaa hänen sydämessään. Johannes Kastajan sanoessa, Hänen (Jeesus) tulee kasvaa, mutta minun vähetä, niin Johannes Kastajan palvelutehtävä profeettana ei päättynyt siihen hetkeen, vaan hän sydämessään ymmärsi, että Jeesus Messias tuli taivaasta, ollen yli kaikkien, ja hänen (Johannes) tulee uskoa Jeesukseen ja itsessään vähetä.

2 Kor 12:
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Uskon kautta Herraan Jeesukseen Jumalan voima Pyhässä Hengessä tekee ja pitää ihmisen itsessään heikkona (pienenä), koska silloin kun uskova on heikko, niin silloin Jumala on Hänessä väkevä. Tämäkin Raamatun kohta lukuisten muiden kanssa opettaa siitä kuinka usko Herraan Jeesuksen tekee uskovasta pienen ihmisen, joka pienuudessaan ja heikkoudessaan on täysin riippuvainen Jumalasta, Jumalan armosta, rakkaudesta ja totuudesta.

Kun Jeesus kasvaa uskovan sydämessä, niin se pitää hänet pienenä ja tekee uskovan koko ajan pienemmäksi. Pienentyminen tarkoittaa myös itsellensä kuolemista (lihan himoille ja haluille ja kaikelle vääryydelle), jonka kautta opimme ymmärtämään yhä enemmän ja syvällisemmin Jumalan suuruutta ja Hänen suunnattoman suurta voimaansa rakkaudessa, armossa ja totuudessa.

2 Kor 4:
6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä," on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.
7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.

Aarre saviastioissa, eli Jumalan kirkkaus ja voima on hauraassa ja pienessä saviastiassa (uskovassa ihmisessä), että jokainen näkisi ettei suunnattoman suuri voima ole lähtöisin ihmisestä itsestään, vaan Jumalasta. Usko Jeesukseen vaikuttaa uskovan sydämessä Jumalan kirkastamista, ei vajavaisen ihmisen kirkastamista. Tämänkin tähden usko Herraan Jeesukseen tekee uskovasta ihmisestä pienen ja Jumalasta suuren.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Elo 2022 09:21

*
Peittämättömin kasvoin Herran kirkkauden katseleminen

2 Kor 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Jos sinä katselet peittämättömin kasvoin Herran kirkkautta, niin se tarkoittaa sitä, että et usko uskonnollisia perinnäissääntöjä ja vääriä oppeja, vaan uskot ja ojentaudut Jumalan sanan totuuden mukaan. Kun sinä Jumalan armosta ja Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta uskot Jumalan sanan totuuteen, niin silloin et peitä kasvojasi Herran kirkkaudelta, ja vaikka katsommekin Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, niin saamme muuttua saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, koska Herra, joka on Henki muuttaa meidät kuin uskomme ja ojentaudumme Jumalan sanan totuuden mukaisesti.

Raamattu sanoo, että vaskiallas vaskijalustoineen tehtiin niiden naisten kuvastimista (peileistä), jotka toimittivat palvelusta ilmestysmajan ovella (2 Moos 38:8). Ylipapin ja pappien tuli pestä kätensä ja jalkansa, kun he menivät Ilmestysmajaan toimittamaan Jumalan palvelusta etteivät he kuolisi. Jumala asetti tämän vaskialtaalla suoritettavan säädöksen ikuiseksi säädökseksi Aaronille ja papeille ja heidän jälkeläisillensä, sukupolvesta sukupolveen (2 Moos 30:17-21).

Vanha liitto käskyineen on kumottu ja Herran Jeesuksen veressä on asetettu Uusi Liitto, ja Uuden Liiton kautta lain muutos (Hebr 7:12). Lain muutoksen kautta eläinuhrien kautta ei enää saatu syntejä anteeksi, sillä Herran Jeesuksen veri korvasi ja poisti eläinuhrit, ja nyt Uudessa Liitossa Herra Jeesus tuli syntiuhriksi, jonka kautta saadaan syntien anteeksiantamus, kun tunnustamme syntimme, teemme parannuksen ja uskomme Herraan Jeesukseen.

Kun vanhan liiton papit peseytyivät vaskialtaalla, pesten kätensä ja jalkansa, niin se oli esikuvaa Herran Jeesuksen veren puhdistuksesta. Vanhan liiton pappien piti aina pestä kätensä ja jalkansa ennen Ilmestysmajaan menemistä ja siellä suoritettavaa Jumalan palvelemista. Nyt Uuden Liiton ajassa lain muutoksen kautta Herran Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä ja tämän veripesun kautta meistä tulee Uuden Liiton Jumalan palvelijoita. Herran Jeesuksen veripesun kautta emme ole enää kadotustuomion alaisia.

Vaskialtaalla tapahtuva vanhan liiton pappien käsien ja jalkojen pesu oli esikuvallinen opetus, joka on saanut täyttymyksensä Uudessa Liitossa Herran Jeesuksen veren kautta. Jalkojen pesu kuvaa puhdasta elämän vaellusta Jumalaan uskoen ja käsien pesu kuvaa Jumalan palvelemista. Herran Jeesuksen veressä elämän vaellus ja Jumalan palveleminen voi olla puhdasta ja on Jumalalle kelpaavaa Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.

Juutalainen filosofi Philo kirjoitti On the Migration of Abraham teoksessaan sivuilla 187-189, kuinka vaskialtaalla peseytyvät papit kykenivät näkemään itsensä peileistä tehdyn vaskialtaan heijastaman kuvan kautta, että näin tekemällä he eivät jätä huomioonottamatta mitään rumaa asiaa itsessään, sielussaan ja ollen näin puhdistettuja (käsien ja jalkojen pesun kautta - suluissa minun lisäykseni, joka liittyy tähän asiaan) he vihkivät pyhimpiä ja täydellisiä uhreja.

Raamatun sana varoittaa ihmisviisaudesta, jota filosofia edustaa. Philo kykeni kuitenkin tuomaan esille todella tärkeän Raamatun opetuksen. Peileistä tehty vaskiallas ja siinä peseytyminen oli esikuva Kristuksesta ja Hänen veripesustaan syntien anteeksisaamiseksi, johtaa ihmisen palvelemaan elävää Jumalaa. Niin kuin vanhan liiton pappi näki peleistä tehdyn vaskialtaan kautta oman kuvansa, niin hän näki siinä rehellisesti itsensä kaikkine puutteineen ja synteineen, ja tarvitsi siksi puhdistuksen ennen kuin hän kykeni menemään Ilmestysmajaan toimittamaan Jumalan palvelusta.

Oikea ja todellinen ymmärrys Jumalan sanan totuuteen tulee kun emme pane peitettä Jumalan sanan totuuden ylle uskonnollisten perinnäissääntöjen ja väärien oppien kautta, vaan rakkaudesta Jumalaan uskomme Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Nyt kun me Uuden Liiton kuninkaallisen papiston papit (Uudessa Liitossa kaikki uskovat ovat Herran pappeja) tulemme Jumalan eteen, niin meidät on pesty ja puhdistettu Herran Jeesuksen veren kautta, jonka tähden me kykenemme palvelemaan elävää Jumalaa. Siksi meidän tulee peittämättömin kasvoin katsella Herran kirkkautta kuin kuvastimesta. Kristus, Herra Jeesus on Jumalan sana, tie totuus ja elämä. Kun emme aseta peitettä Kristuksen totuudelle minkään uskonnollisen perinnäissäännön ja väärän opin kautta, niin kykenemme näkemään Kristuksesta Jumalan kirkkauden ja kun uskomme Herraan Jeesukseen Raamatun sanan mukaan käytännössä totuudessa ojentautuen, niin me alamme muuttumaan ja muutumme koko ajan enemmän Jumalan kuvan kaltaisuuteen, kirkkaudesta kirkkauteen, koska Herra muuttaa meidät.

Emme tule täydellisiksi tässä ajassa, mutta saamme koko ajan uskon kasvun kautta totuutta noudattaen rakkaudessa kasvaa kohti täydellisyyttä Jumalan armosta. Sydämessämme tulisi olla ilo ja kiitos Herran Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä, koska Hänen verensä ja sovitustyön ansiosta saamme syntimme anteeksi sekä saamme palvella elävää Jumalaa, ollen Jumalan armosta Suuren Kuninkaan tyttäriä ja poikia, amen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Elo 2022 09:34

*
Olen huomannut kuinka ihan lähivuosina on ilmaantunut yhä enemmän sellaisia ihmisiä, jotka vaativat koko vanhan testamentin opetuksen noudattamista, niin että kaikki VT:n käskyt olisivat sellaisenaan voimassa myös Uudessa Liitossa. Vaatimus VT:n kaikkien käskyjen noudattamiseen ei ole Uuden Liiton järjestyksen mukaista opetusta, vaan eksytys, jossa ihmisiä eksytetään palamaan takaisin liitto järjestykseen, joka kumoutui Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Tuon tässä esille erään yksityiskohdan, jonka kautta näemme sen, että Herra Jeesus täytti lain meidän puolestamme, koska me emme kykene, emmekä voi täyttää Jumalan lakia. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.

Ihminen, joka uskoo, että kaikki VT:n käskyt ovat sellaisenaan voimassa myös UL:ssa voi uskoa (jotkut uskovat) väärin sillä tavalla, että hän uskoo, ettei Jeesus ole täyttänyt lakia meidän puolestamme siten ettei meidän tarvitsisi noudattaa kaikkia VT:n käskyjä.

Raamatussa ei ole sellaista sanamuotoa sanasta sanaan, kuin että Jeesus täytti lain meidän puolestamme, mutta tämä ajatus ja opetus löytyy kuitenkin eri tavalla sanottuna Jumalan sanasta.

Room 10:4 Sillä Kristus on lain loppu (telos), vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Kreikankielen sana telos tarkoittaa loppu, täyttymys, päämäärä. Uskon ja ymmärrän sen, että Pyhä Henki on valinnut Room 10:4 kohtaan sanan telos sen takia, koska Herra Jeesus lopetti vanhan liiton lakijärjestyksen, Herra Jeesus täytti lain ja Herra Jeesus on Uuden Liiton lain (Kristuksen laki) opetuksen päämäärä.

Room 10:4 Raamatun kohdan kautta näemme sen selkeästi, että Herra Jeesus täytti lain meidän puolestamme, että me voisimme pelastua ja uskoa Jeesuksen Uuden Liiton järjestyksen opetuksen mukaisesti. Herran Jeesuksen lain täyttäminen meidän puolestamme ei jätä meitä laittomuuteen (syntiin ja vääryyteen), vaan johdattaa meitä elämään uskonkuuliaisuudessa Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Luuk 22:
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Hebr 10:
7 ¶ Silloin minä sanoin: ‘Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala’."
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt," vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Herran Jeesuksen syntiuhri, Hänen veressään päätti VL:n järjestyksen ja aloitti Uuden Liiton uskonjärjestyksen. Herran Jeesuksen sovitustyön kautta muuttui pappeus, joka tarkoittaa sitä, että VT:n leeviläinen pappeus Aaronin järjestyksen mukaan kumoutui ja tilalle tuli Melkisedekin järjestys, jonka Ylimmäisenä Pappina Uudessa Liitossa on Herra Jeesus. Raamattu sanoo (Hebr 10) kuinka Jeesus poisti ensimmäisen ja pystytti toisen, tarkoittaen sillä sitä, että vanha liitto kumoutui, jonka tilalle tuli Uuden Liiton uskon järjestys.

1 Kor 2:
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

Ihminen, joka ei ole pelastunut ja uudestisyntynyt Jumalan armosta ei voi ymmärtää Jumalan sanan totuutta, koska Jumalan sanan totuus on syntynyt Jumalan Hengen kautta ja sen avautumiseen tarvitaan osallisuus Pyhästä Hengestä. Jumalan armosta pelastettu uskova ihminen on saanut Pyhän Hengen asumaan sisimpäänsä, jonka tähden hän kykenee ymmärtämään oikealla tavalla Jumalan sanan totuutta.

Jos ihminen on uskossa Herraan Jeesukseen, mutta antaa väärän opetuksen asettua asumaan sydämeen, niin silloin väärän opetuksen sokeuttamana hän ei kykene näkemään totuutta. Silloin on jotakin pahasti vialla, jos uskova ihminen uskoo sen, että VT:n kaikki käskyt sellaisenaan olisivat voimassa UL:n järjestyksessä. Syitä tällaiseen vääristymään voi olla se ettei ihminen ole koskaan kokenut aitoa uudestisyntymistä, vaan hän luulottelee olevansa uskossa tai sitten ihminen on tullut uskoon, mutta hänet on eksytetty uskomaan, että kaikki VT:n käskyt sellaisenaan ovat voimassa myös UL:ssa.

Jumalan sanan totuus ja Uuden Liiton järjestyksen mukainen usko on löydettävissä, jos suostuu luopumaan ylpeydestään ja halustaan olla oikeassa jne. Kukaan uskova ihminen ei tule täydelliseksi tässä ajassa, mutta Jumalan armosta hän kykenee kasvamaan uskossa ja oppimaan tuntemaan Jumalaa ja Jumalan sanan totuutta yhä enemmän.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2022 07:04

*
Raamattu opettaa, että pelastuksen vastaanottava ihminen tulee pelastumaan Jumalan armosta, koska se on Jumalan lahja. Emme pelastu omien tekojemme kautta, emme uskon tekojen kautta, sillä pelastuksen perustus ja syntien anteeksiantamus on Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä.

Jumalan armosta pelastettu ihminen ei ole enää kadotustuomion alaisena, eikä hänen tarvitse elää elämäänsä rangaistuksen ja kadotustuomion pelossa, koska rangaistus ja kadotustuomio on poistettu hänen elämästään uskon kautta Herraan Jeesukseen, Herran Jeesuksen ansion tähden (Jeesuksen veri ja sovitustyö).

Elämän Hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö, uskon kautta Jeesukseen, tuo uskovalle ihmisille Jumalan armosta vapautuksen synnin ja iankaikkisen kuoleman rangaistuksesta ja tuomiosta. Pelastuksen perustus on Jumalan lahja ja Jumalan armoa Herrassa Jeesuksessa ja tämä on hyvä aina muistaa ja ymmärtää

Jumala alusta alkaen valitsi uskonkuuliaisuuteen

2 Tess 2:
13 ¶ Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.

Room 16:
25 ¶ Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

2 Piet 1:
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Jumala pelastaa ihmisen armonsa kautta, Herran Jeesuksen ansion tähden. Raamattu sanoo Jumalan valinneen ihmisen alusta alkaen pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Pelastus on lahja ja armoa, mutta pelastuksen seuraus on uskonelämä Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Raamattu sanoo, että evankeliumi on saarnattu uskonkuuliaisuuden aikaansaamiseksi. Raamattu sanoo, että Jumalan armosta saamme osallisuuden Jumaliseen luontoon (elämä Pyhässä Hengessä - osallisuus Pyhään Henkeen), jonka kautta pelastumme synnin turmeluksesta, joka vallitsee maailmassa himojen tähden, kun ojentaudumme uskossa Jumalan sanan totuuden opetuksen mukaisesti.

On tärkeää ymmärtää, että pelastumme iankaikkisen kadotuksen tuomiosta iankaikkiseen elämään Jumalan armosta Jeesuksen ansion tähden, emmekä pelastu omien tekojen, emmekä uskon tekojen kautta iankaikkiseen elämään. Raamatun opetuksen mukaan uskonkuuliaisuuden kautta, kun elämme ja kasvamme Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen, niin silloin pelastumme tässä maailmassa vaikuttavasta synnin turmeluksesta. Uskonkuuliaisuus ei pelasta meitä iankaikkisen kadotuksen tuomiosta iankaikkiseen elämään, vaan synnin tuhovoimista, jotka vallitsevat tässä maailmassa. Kenestäkään uskovasta ei tule täydellistä tai synnitöntä tässä nykyisen maailmanajan armontalouskaudessa, mutta Jumalan armosta saamme kasvaa kohti täydellisyyttä (Fil 3:12).

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Elo 2022 10:40

*
Raamatun opetuksen mukaan lopunajassa Herran tulemuksen viipyessä, jotkut uskovat alkavat toimimaan pahan palvelijan tavoin lyöden kanssapalvelijoitaan sekä syömään ja juomaan juopuneiden kanssa. Ikävä asia on se kuinka monesti uskovien kesken tapahtuu väärinkäsityksiä, tapahtuu riitoja, jotka johtavat katkeruuteen sekä toisen kampittamiseen ja pahan puhumiseen.

Sielullisuus ja lihallisuus uskovan sydämessä (joka vaanii meitä kaikkia) saa aikaan sen ettei asioita pystytä hoitamaan ja käsittelemään hengellisesti ja asiallisesti, vaan sen sijaan alkaa toisen höykytys ja virheiden etsiminen sekä syyttely. Sellainenkin ilmiö on tuttu uskovien keskuudessa että kun joku on jotakin vastaan, niin hän liittoutuu sellaisten kanssa, joilla on jotakin vastaan sitä samaa henkilöä kohtaan, jota kohtaan hän tuntee negatiivisuutta. Raamatussa on vakava varoitus sellaisille, jotka rakentavat riitaa veljesten (sisarusten) kesken.

Matt 24:
44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: ‘Minun herrani viipyy’,
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Luuk 12:
41 ¶ Niin Pietari sanoi: "Herra, meistäkö sinä sanot tämän vertauksen vai myös kaikista muista?"
42 Ja Herra sanoi: "Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen huoneenhaltija, jonka hänen herransa asettaa pitämään huolta hänen palvelusväestään, antamaan heille ajallaan heidän ruokaosansa?
43 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
44 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
45 Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: ‘Herrani tulo viivästyy’, ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä,
46 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille.
47 Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
48 Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.

Raamatun opetuksen mukaan uskollisen ja ymmärtäväisen palvelijan, jonka Herra on asettanut pitämään huolta palvelusväestään tulee antaa palvelusväelle ruokaa ajallansa. Ymmärrän ja näen uskollisen ja ymmärtäväisen palvelijan olevan sellainen, jonka Jumala on kutsunut paimenuuteen ja sitä kautta antamaan hengellistä ruokaa (Jumalan sanan opetus) seurakunnalle.

Jos tällainen paimeneksi kutsuttu uskova ei ruoki Jumalan sanalla seurakuntaa, vaan Herran viipyessä alkaa lyömään kanssapalvelijoitaan, niin hän toimii silloin pahan palvelijan tavoin, jonka seurauksena hän voi ajautua pelastuksen ulkopuolelle, ellei tee parannusta pahuudestaan. Silloin jos paimeneksi kutsuttu uskova ei kestä kuin hänen opetustansa koetellaan, niin hän voi alkaa käyttäytymään pahan palvelijan tavoin. On ehdottoman tärkeää, että seurakunnan paimenet asettavat oman opetuksensa koeteltavaksi, sillä se on Jumalan tahto.

Tässä yhteydessä on syytä myös muistuttaa, että jokaisen uskovan on asetettava uskon ymmärryksensä seurakunnan koeteltavaksi, sillä koetteleminen ei tarkoita vain paimenten opetusten koettelemista, vaan kaiken sen koettelemista mitä seurakunnassa tapahtuu ja miten uskomme Raamattua. Sekin on syytä muistaa, että niin koettelijan kuin koeteltavankin uskon ymmärrys tulee koetella, sillä koetteleminen ei ole yksipuolista, koska kaikki on koeteltava mitä seurakunnassa tapahtuu.

Pahan palvelijan sydämessä asuu vilppi ja vääryys ja siksi hän alkaa lyömään kanssapalvelijoitaan. Koska tässä Raamatun kohdassa on kyse hengellisestä ruuasta, niin pahan palvelijan syöminen ja juominen juopuneiden kanssa ei tarkoita pelkästään tavallisen ruuan syömistä ja juopumista, vaan myös hengellistä juopumista, jossa uskova alkaa syömään ja juomaan riivaajahenkien oppeja sekä juopuu valhevoiman vaikutuksista.

On äärimmäisen tärkeätä ettemme lyö uskovia sisariamme ja veljiämme Herrassa Jeesuksessa, sillä kun sille tielle lähtee, niin se voi johdattaa uskovan riivaajien pöytään, jonka antimina on harhaopit sekä valheenvoiman manifestaatioihin osallistuminen. Tämä varoittava esimerkki tulee selkeästi esille Matteuksen 24 ja Luukkaan 12 luvuista. Sen tähden on tärkeätä ymmärtää, että toisen koetteleminen sekä väärien ja eksyttävien oppien paljastaminen pysyy totuuden perustuksella sekä lähimmäisen rakastamisessa.

Emme myöskään saa toivoa ja rukoilla Jumalan lyövän tuomiolla eksyksissä olevia sisaria ja veljiä Herrassa, vaan rukoilla heidän puolestaan, että he tekisivät parannuksen. Jumala kyllä tietää mikä on oikea hetki tuomita sellainen ihminen, joka eksyttää Hänen kansaansa. Minun ja sinun tehtävä on rakastaa heitä sekä elää rakkaudessa ja totuudessa Jumalan tahtoa etsien, ettemme lankeaisi pois terveestä uskosta.

Ylpeys on kavala ja karmea kaveri, joka istuttaa lonkeronsa sellaisen ihmisen sydämeen, joka pitää itseänsä muita parempana, siksi meidän on valvottava omaa tilaamme ettemme lankeaisi ylpeyden syntiin. Jos Jumalan armosta näemme totuuden, jostakin eksytyksestä, niin se on Jumalan armoa, eikä meidän omaa ansioitamme, siksi meidän tulee olla pysyvästi pienellä paikalla sekä etsiä Jumalan tahtoa ja rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestämme, sielustamme, mielestämme ja voimastamme sekä rakastaa lähimmäistämme kuin itseämme. Jos näin haluamme elää ja vaeltaa ja siinä kasvaa, niin silloin kykenemme ojentamaan eksyneitä ja eksyttäjiä Jumalan tahdon mukaisesti, eli sävyisyyden Hengessä sekä kasvamaan uskossa oikeaan suuntaan.

Snl 6:
16 Näitä kuutta Herra vihaa, ja seitsemää hänen sielunsa kauhistuu:
17 ylpeitä silmiä, valheellista kieltä, käsiä, jotka vuodattavat viatonta verta,
18 sydäntä, joka häijyjä juonia miettii, jalkoja, jotka kiiruusti juoksevat pahaan,
19 väärää todistajaa, joka valheita puhuu, ja riidan rakentajaa veljesten kesken.

Raamattu kertoo selvästi meille sen mitä asioita Herra vihaa ja mitä Hänen sielunsa kauhistuu. Herra vihaa ylpeyttä, valhetta, ihmisen verenvuodattamista pahuuden kautta, pahojen juonien punomista, pahan tekemistä ja valheen väärää todistusta. Herralle on kauhistus riidan rakentaja veljesten kesken.

Riidan rakentaja veljesten kesken on ylpeä eikä halua nöyrtyä tekemään parannusta, sillä hän haluaa olla aina oikeassa, eikä halua myöntää virheitään. Riidan rakentaja veljesten kesken sortuu hyvin usein kannattamaan valheita sekä toimii valheellisesti. Riidan rakentaja veljesten kesken punoo pahoja juonia sekä pyrkii saamaan toiset sanoissa solmituiksi. Riidan rakentaja veljesten kesken sortuu hyvin usein antamaan väärän ja valheellisen todistuksen lähimmäisestään. Raamatun opetuksen mukaan riidan rakentaja veljesten kesken on Herralle kauhistus.

Luuk 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Minua on viime aikoina tai oikeastaan pitemmän aikaa puhutellut Jeesuksen sanat löytäneekö Hän uskoa maan päältä kun Hän tulee? Kun liikkuu uskovien keskuudessa missä tahansa, niin huomaa sen kuinka monenlaista ja erilaista uskoa on olemassa. En tietenkään sulje itseäni pois tästä ongelmasta, niin että olisin sen ulkopuolella, vaan tietenkin olen siihen osallisena kuten me kaikki uskovat olemme.

Sitä olen ajatellut itseänikin koskien sekä myös laajemmin, että onko halua tutkia ja koetella omaa uskoa vai onko sydämessä halu olla oikeassa hinnalla millä hyvänsä. Surullista tämä kuitenkin on. Raamatun opetuksen mukaan on yksi Herra, yksi usko ja Jeesus sanoi ettei Hän kuitenkaan löydä kovin paljon oikeata uskoa kun Hän tulee takaisin. Varmasti meillä kaikilla uskovilla olisi syytä vetäytyä rukouskammioihimme etsimään Herraa ja Jumalan sanan totuutta, sillä Herra on antanut meille kaikille yhden ja samanlaisen uskon. Toki olemme kaikki eri kasvuvaiheissa, mutta sanan mukaan emme voi kasvaa eri suuntiin siten, että samat uskon asiat nähdään ja ymmärretään tuhannella täysin erilaisella tavalla. Oikeastaan olen ollut viime aikoina surullinen ja tuskainen tämän asian kanssa. Siitä olen varma, että Jumala kokee monin verroin enemmän tuskaa tämän asian kanssa. Tienviitta mitä tulee käydä minulle itselleni sekä meille kaikille:

Jes 66:2 Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä.

Ilm 2:
3 ja sinulla on kärsivällisyyttä, ja paljon sinä olet saanut kantaa minun nimeni tähden, etkä ole uupunut.
4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

Luuk 7:
44 Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
45 Et sinä antanut minulle suudelmaa, mutta tämä ei ole lakannut suutelemasta minun jalkojani siitä asti, kuin tulin sisään.
46 Et sinä voidellut öljyllä minun päätäni, mutta tämä voiteli hajuvoiteella minun jalkani.
47 Sentähden minä sanon sinulle: tämän paljot synnit ovat anteeksi annetut: hänhän näet rakasti paljon; mutta jolle vähän anteeksi annetaan, se rakastaa vähän."
48 Sitten hän sanoi naiselle: "Sinun syntisi ovat anteeksi annetut".

Joh 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Joh 17:
17 ¶ Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20 ¶ Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
24 ¶ Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Kaikkein tärkein asia uskossa uskovalle ihmiselle on rakastaa ensimmäiseksi Jumalaa koko sydämestään, mielestään, sielustaan ja voimastaan. Efeson seurakunta oli hylännyt ensimmäisen rakkauden Jeesukseen ja Isä Jumalaan ja Jumalan sana kehotti heitä tekemään parannusta lankeemuksestaan, että he tekisivät ensimmäisiä tekojaan, eli rakastaisivat Jumalaa yli kaiken. Jos uskova hylkää ensirakkautensa (rakastaa Jumalaa yli kaiken muun), niin se voi johtaa siihen, että lampunjalka työnnetään pois paikaltaan. Historian todistuksen mukaan Efeson seurakunta ei tehnyt parannusta ja tietyn ajanjakson aikana Efesossa ei ole ollut Jumalan seurakuntaa.

On todella tärkeätä ymmärtää, että ilman Jumalan rakkautta seurakunta ei ole Jumalan seurakunta, vaan uskonnollinen instituutio, joka ei etsi Jumalan kunniaa ja totuutta, vaan ihmisten kunniaa uskonnollisten ihmiskäskyjen kautta.

Jumalan tahto on, että me uskovat vastaanottaisimme Jumalan vaikuttaman nöyryyden. Koska olemme pieniä, rikkinäisiä ja vajavaisia ihmisiä, niin meillä tulisi olla arka tunto Jumalan sanan edessä. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä tulisi olla halukkuutta ymmärtää, uskoa Jumalan sanaan, niin kuin siihen uskoa tulee ja meidän tulisi vaeltaa kuuliaisesti Herran sanan opetuksen mukaisesti Pyhän Hengen voiman kautta.

Raamatun opetus syntisestä naisesta ja syntien anteeksiantamuksesta Luukkaan evankeliumin seitsemännessä luvussa on todella tärkeä. Tästä opetuksesta tulee esille se, että joka saa paljon syntejä anteeksi, niin hän rakastaa paljon Jumalaa, mutta joka saa vähän syntejä anteeksi, niin se rakastaa vähän Jumalaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun ihminen, joka tulee uskoon olkoon hän tehnyt paljon tai vähemmin syntejä ja kun hän ymmärtää saaneensa paljon anteeksi, niin hän ymmärtää olleensa täysin syntinen ja syntien anteeksiantamus on Jumalan armon osoitus hänelle. Se joka on saanut vähän anteeksi tulee ymmärtää siten ettei ihminen ole ymmärtänyt olleensa täysin syntinen ja siksi hän ei arvosta Jumalan syntien anteeksiantamusta, eikä hän rakasta oikealla tavalla Jumalaa.

Luukkaan evankeliumin seitsemännen luvun opetus syntisestä naisesta ja syntien anteeksiantamisesta on todella tärkeä. Nainen joka oli tehnyt syntiä oli se joka rakasti paljon, mutta fariseus nimeltään Simon oli se joka rakasti vain vähän. Syntiselle naiselle Jeesus sanoi, että hänen paljot syntinsä oli annettu anteeksi, sillä hän rakasti paljon, mutta fariseus Simonille Jeesus sanoi, jolle vähän anteeksi annetaan se rakastaa vähän. Jeesus ei sanonut, että fariseus Simon olisi saanut syntinsä anteeksi, mutta syntinen nainen sai syntinsä anteeksi.

Syntinen nainen ei saanut syntejä anteeksi tietenkään sen tähden, että hän rakasti paljon Jeesusta, vaan siksi kun hän teki sydämessään parannusta. Raamatun teksti ei sano, että hän teki sydämessään paranmusta, mutta koska hän sai syntinsä anteeksi Jeesukselta, niin silloin hän teki sydämessään parannuksen, koska Jeesus ei antanut syntejä anteeksi kuin vain niille, jotka katuivat ja tekivät parannuksen. Syntisen naisen tekemä parannus sekä ymmärrys siitä, että hän oli saanut kaikki paljot syntinsä anteeksi johti siihen, että hän rakasti paljon Jeesusta.

Jumalan rakastamisen (rakastaa ensin Jumalaa - rakastaa Jumalaa yli kaiken) perusta on siinä, että me ymmärrämme olleemme täysin syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla ja olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi Jumalan armosta. Tämä johtaa meidät yhä syvempään Jumalan rakastamiseen uskon kasvun kautta. Tämä on perusta oikealle ja Raamatulliselle Jumalakuvalle uskovan sydämessä.

Sitten kun Jumalan armosta alamme kasvaa uskossa, niin opimme elämään Jumalan käskyjen mukaan Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Raamatun opetuksen mukaan me rakastamme Jumalaa pitämällä Hänen käskynsä, joka tarkoittaa elämistä ja vaeltamista Jumalan sanan opetuksen mukaan. Herra Jeesus sanoi Johanneksen evankeliumin luvussa 14, että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänelle Jeesus ilmoittaa itsensä.

Tämä tarkoittaa sitä ettei kukaan uskova voi ymmärtää Jumalan sanan opetusta syvällisesti ellei hän rakasta Jumalaa. Mitä enemmän me rakastamme Jumalaa sitä enemmän me opimme ymmärtämään sitä mitä Raamattu opettaa, koska Jeesus avaa ja ilmoittaa Raamatun sanan opetusta vain niille, jotka rakastavat Jumalaa. Johanneksen evankeliumin 14 luvun opetus on todella tärkeä, sillä sen mukaan Raamatun sanan opetusta voi ymmärtää oikealla tavalla vain sen kautta, että rakastaa Jumalaa.

Raamatun opetuksen mukaan Jumalan rakkaus lisääntyy uskovan sydämessä uskon kasvun kautta (Juud 1:2). Tämäkin on Jumalan armoa, sillä kukaan ei kykene omissa voimissaan rakastamaan Jumalaa, mutta Hän vaikuttaa rakkautta Häneen Pyhässä Hengessä uskon kasvun kautta. Jumalan armosta Jumalan vaikuttaman rakkauden kautta opimme ymmärtämään koko ajan syvällisemmin Jumalan sanan opetusta sekä opimme tuntemaan Jumalaa Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta.

Jumalan seurakunta on hajaannuksen tilassa erilaisissa uskonsuunnissa ja ryhmittymissä uskonsuuntien ulkopuolella. Tämä ei ole Jumalan tahto. Todellinen totuuden mukainen pyhityselämä sekä Pyhän Hengen vaikuttama rakkaus saa aikaan uskovien yhteyttä (ykseyttä) Jumalan asetuksen ja säätämyksen mukaan, jolloin seurakunta järjestäytyy paikkakunnalla yhdeksi Jumalan seurakunnaksi.

Jos olemme yhteydessä uskon sisariin ja veljiin ja loukkaannumme toisiimme sen tähden, että olemme eri mieltä jostakin sellaisesta opillisesta asiasta, joka ei ole pelastuskysymys tai olemme eri mieltä yleensä siitä miten ja millä tavalla meidän tulisi suhtautua uskovina yhteiskunnassa vallitseviin asioihin, niin silloin emme ole antaneet Pyhän Hengen vaikuttaa meissä rakkautta, emmekä elä totuuden mukaista pyhityselämää.

Raamattu opettaa seurakunnan ykseydestä (yhteydestä), joka on siinä mielessä erittäin tärkeä opetus, koska se on liitetty ihmisten pelastumiseen. Seurakunnan ykseyden peruspilarit ovat Johanneksen evankeliumin 17 luvun mukaan Jumalan sanan totuuden mukainen pyhityselämä, kirkkauden, eli Pyhän Hengen vaikuttama ykseys ja rakkaus Jumalaan sekä uskon sisariin ja veljiin. Ilman edellä mainittuja seurakunnan ykseyden peruspilareita seurakunta ei voi seurakuntana kasvaa ja rakentua oikeaan suuntaan.

Fil 3:
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Raamatun opetuksen mukaan me voimme olla eri mieltä joistakin Raamatun opetuksista, mutta me emme saisi sen tähden riitautua ja vetäytyä pois toistemme uskon yhteydestä. Meidän tulee eri näkemystenkin vallitessa vaeltaa yhdessä samalla uskon tiellä ja yhdessä kokoontua ja elää sisarina ja veljinä keskenämme.

Jos meillä on halua kuulla sitä mikä on Jumalan sanan totuus, niin Hän avaa meille sen aikanaan, kun olemme kasvaneet siihen asti, että voimme asiat ymmärtää. Tämän tähden emme saa pakottaa tai vaatia toinen toisiamme uskomaan, vaan meidän on annettava toinen toisillemme aikaa kasvaa uskossa.

Matt 6:33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Minä mukaan lukien, tehkäämme parannusta siinä missä parannusta tulee tehdä ja etsikäämme aina ensin Jumalan valtakuntaa (kuningaskunta) sekä Jumalan vanhurskautta, niin me saamme aina kaiken sen hengellisen hyvän ja maalliset tarpeet mitkä ovat juuri sillä hetkellä ajankohtaisia ja tarpeellisia.

Sef 3:17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."

Rakas uskon ystävä, sisar tai veli Herrassa Jeesuksessa muista aina, että Jumala on sinun sankarisi, joka haluaa auttaa sinua, jos vain kunnioitat Häntä. Jumala ilolla iloitsee sinusta silloinkin kun Hän on ääneti, etkä kuule Hänen ääntänsä, koska Hän rakastaa sinua ja riemulla riemuitsee sinusta. Kun ymmärrät tämän ja luotat Herran Jeesuksen sovitustyöhön, niin silloin sinun sydämeesi alkaa rakentumaan oikea kuva Jumalasta, jonka seurauksena opit rakastamaan ja ymmärtämään Jumalan tahtoa koko ajan syvällisemmin.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Elo 2022 10:13

*
Raamattu opettaa ja kehottaa uskovia rakastamaan Jumalaa totuudessa. Nykyaikana uskovien keskuudessa puhutaan ja opetetaan paljon Jumalan rakastamisesta ja Jumalan rakkaudesta, mutta liian usein tästä rakkaudesta puhutaan ilman totuutta. Jos Jumalan rakkauden opetuksesta sekä elämän ojentautumisesta puuttuu totuus, niin sellainen rakkaus on turhaa Jumalan palvelemista. Jumalan rakkaus ja totuus ovat erottamattomasti yhtä. Jumalan rakkaus ilman totuutta on valhetta ja petosta. Totuus ilman Jumalan rakkautta on kuin ruoska, joka pyrkii satuttamaan ja lyömään syvät haavat ihmisen sydämeen. Jumalan rakkaus ja totuus yhdessä hoitavat ihmisen sydämessä olevat synnin haavat kuntoon ja kasvattavat uskovaa ihmistä elämään uskossa sillä tavalla, että hän oppii koko ajan syvällisemmin tuntemaan Kaikkivaltiasta Jumalaa ja elämään uskossa Herraan Jeesukseen totuuden rakkaudessa.

Joh 14:
21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

Raamatun sanan opetuksen mukaan ja toisin sanoen Herran Jeesuksen opetuksen mukaan Herra Jeesus ilmoittaa itsensä sellaiselle ihmiselle, joka rakastaa Isää Jumalaa ja Herraa Jeesusta. Kun Herra Jeesus sanoi ilmoittavansa itsensä sellaiselle ihmiselle, joka rakastaa Isä Jumalaa ja Herraa Jeesusta tarkoittaa sitä, että Jumala avaa ymmärtämään Jumalan sanan totuutta ja Jumalan tahtoa vain sellaiselle ihmiselle, joka rakastaa Isä Jumalaa ja Herraa Jeesusta. Jumalan sanan ymmärtäminen on kytketty Jumalan rakastamiseen, eikä Jumalan sanan totuus avaudu ihmisen luonnolliselle järjelle, koska Jumalan sanan totuus avautuu Pyhässä Hengessä vain sellaiselle ihmiselle, joka rakastaa totuudessa Isä Jumalaa ja Herraa Jeesusta.

Herra Jeesus sanoi, että se joka rakastaa Häntä pitää Jeesuksen sanat (Raamatun opetus). Jumalan rakastaminen ei ole lain alla olemista ja käskyjen täyttämistä, vaan Jumalan armosta käsin tapahtuvaa elämän ojentautumista ja uskossa kasvamista Jumalan käskyjen mukaisesti Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Herra Jeesus sanoi, että joka ei rakasta Häntä, niin sellainen ihminen ei pidä Jeesuksen sanoja ja siksi Herra Jeesus ei ilmoitakaan itseään ihmiselle, joka ei aio noudattaa Jumalan sanan opetusta. On todella tärkeää ymmärtää, että vain Jumalan rakastamisen kautta voimme oppia ymmärtämään yhä syvällisemmin Jumalan sanan totuutta ja Jumalan tahtoa.

Se tulee myös ymmärtää ja muistaa, että uskontien alussa emme ole harjaantuneet ja kypsyneet uskomaan ja rakastamaan Jumalaa, niin kuin Jumalaan tulisi uskoa ja Häntä rakastaa. Raamatullisen uskon kasvun kautta harjaannumme uskossa ja opimme koko ajan syvällisemmin rakastamaan Jumalaa.

1 Joh 5:
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Raamatun opetuksen mukaan uskovan ihmisen elämässä Jumalan rakastaminen tulee ilmi siinä kun hän noudattaa Jumalan käskyjä, eli toisin sanoen uskoo Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo, uskoo Jeesukseen rakkaudesta totuuteen Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti. Jumalan käskyjen noudattaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen ei ole lain käskyjen täyttämistä, sillä Herra Jeesus täytti kaiken lain puolestamme. Jumalan käskyjen noudattaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen on osoitus siitä, että uskova ihminen Jumalan armosta rakastaa Jumalaa ja uskoo Herraan Jeesukseen rakkaudesta totuuteen, jonka Pyhä Henki vaikuttaa hänen sydämessään. Raamattu sanoo (Ef 1:7 alkutekstin mukaan), että meillä on lunastus Jeesuksen veren kautta, syntien anteeksiantamus, Jeesuksen armon rikkauden mukaan. Herra Jeesus on uskomme alkaja sekä sen täyttäjä, mutta meidän osamme on uskoa Häneen rakkaudesta totuuteen, Jumalan armosta noudattaa Hänen käskyjänsä sen mukaan mihin saakka olemme saaneet uskossa kasvaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Syys 2022 09:43

*
Jeesus kantaa harteillaan seurakuntaansa

2 Moos 28:
9 Ota sitten kaksi onyks-kiveä ja kaiverra niihin Israelin poikien nimet,
10 kuusi heidän nimeään toiseen kiveen ja toiset kuusi nimeä toiseen kiveen siinä järjestyksessä, kuin he ovat syntyneet.
11 Niinkuin taidokkaasti hiotaan kiveä, kaiverretaan sinettisormuksia, niin kaiverra Israelin poikien nimet niihin kahteen kiveen. Ja kehystettäköön ne kultapalmikoimilla.
12 Ja pane molemmat kivet kasukan olkakappaleihin kiviksi, jotka johdattavat muistoon israelilaiset; näin Aaron kantakoon heidän nimiänsä molemmilla olkapäillään Herran kasvojen edessä, että heitä muistettaisiin.
13 Ja tee kultapalmikoimia
14 ja kahdet käädyt puhtaasta kullasta; tee ne punomalla, niinkuin punonnaista tehdään, ja kiinnitä punotut käädyt palmikoimiin.

Kaksi onyks-kiveä tuli asettaa ylimmäisen papin harteille, johon kahdentoista Israelin sukukunnan nimet tuli kaivertaa ja asettaa siinä järjestyksessä kun he ovat syntyneet. Nämä onyks-kivet kehystettiin kultapalmikoin. On sanottu, että onyks-kivet olivat monen värisiä, mutta ne olivat yleensä mustavalkoisia. Nämä kaksi onyks-kiveä ylimmäisen papin harteilla eivät olleet ihan pieniä kiviä, koska niihin piti mahtua kaikki Israelin sukukuntien nimet. Nämä kaksi kiveä painoivat siis jonkin verran. VL:n ylimmäisen papin tuli kantaa koko Israelin kansaa 12 sukukuntien nimien kautta, niin että ne olivat koko ajan Jumalan muistissa, Herran kasvojen edessä.

Onyks-kiven yleinen väri mustavalkoinen (tai joko valkoinen tai musta) on esikuvaa siitä, että ihminen on syntinen (musta), mutta Jumalan pelastamana syntinsä anteeksi saaneena puhdas (valkoinen) Jumalan edessä Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Herran Jeesuksen täytetty työ Golgatalla, Hänen veressään puhdistaa iankaikkisesti synneistä ja näin Jumalan pelastama ihminen saa lahjaksi pelastuksen- ja pyhityksen puhtauden Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta.

VL:n ylimmäisen papin kaksi onyks-kiveä harteillaan on esikuvaa siitä kuinka Herra Jeesus kantaa harteillaan koko seurakuntaansa. Herra Jeesus kantoi ja kantaa meidän syntitaakkamme sovitustyönsä ja verensä kautta, niin etteivät anteeksiannetut synnit enää astu Jumalan mieleen ja muistiin. Me Herran Jeesuksen opetuslapsina uskomme, mutta me tarvitsemme uskoomme Jumalan avun Pyhän Hengen, jossa Isä ja Jeesus asuu opetuslastensa sydämessä ja kannattelee heidän uskoaan Jumalan vaikuttaman tahtomisen ja tekemisen kautta. Herran Jeesuksen opetuslapset ovat koko ajan Jumalan kasvojen edessä ja Jeesuksen opetuslapset ovat koko ajan Jumalan muistissa ja Hän muistaa meidät uskovat Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta. Herra Jumala pitää ja haluaa pitää meistä hyvää huolta, joka toteutuu uskon kautta Häneen. Niin kuin Israelin 12 sukukuntain nimet olivat taidokkaasti kaiverrettu kahteen onyks-kiveen, joita ylimmäinen pappi kantoi harteillaan, niin Jumala pitää kansastaan taidokkaasti huolta ja auttaa meitä uskomaan Häneen.

Kaksi onyks-kiveä kehystettiin kultapalmikoilla, joka tarkoittaa sitä, että kun Jumala pelastaa armostaan ihmisen uskon kautta Herraan Jeesukseen niin, Jumala lahjoittaa uskovalle kultapuvun Pyhässä Hengessä, joka tarkoittaa myös osallisuutta Jumalan lapseuteen, ja saamme olla Suuren Kuninkaan tyttäriä ja poikia, koska Jumala on meidän Isämme, ja olemme hyväksytyt Hänen lapsikseen uskon kautta Herraan Jeesukseen ja Hänen vereensä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa