Kirjoittaja vaisuliini » 14. Loka 2021 19:14
*
Paavalin todistus ennen Jeesuksen tulemusta tulee antikristus
Paavalin kirjeessä 2 Tess 2:3 jakeessa on kreikankielen sana apostasia, joka tarkoittaa kapinaa, uskottomuutta ja luopumusta. Jotkut uskovat ihmiset, jotka sanovat Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan ennen antikristuksen tulemista sanovat, että apostasia sana ei tarkoittaisi luopumusta, vaan lähtemistä. Kun he sanovat apostasia sanan tarkoittavan lähtemistä, niin sen kautta he sanovat 2 Tess 2:3 opettavan, että apostasia sana tarkoittaisi lähtemistä, pois lähetmistä, eli seurakunnan ylöstempausta ennen antikristuksen ilmestymistä. 2 Tess 2:3 ei kuitenkaan opeta seurakunnan ylöstempausta, sillä apostasia sana tarkoittaa luopumusta. Ennen kuin käyn läpi 2 Tess 2 luvun opetuksen, niin tuon esille sen miten apostasia sana esiintyy Raamatussa, Septuagintassa (juutalaisten hepreasta kreikkaan kääntämä VT:n teksti) ja kreikankielen Uudessa Testamentissa:
Vanhan Testamentin kreikankielinen Septuaginta Raamattu käyttää apostasia (αποστασια) sanaa muun muassa seuraavasti:
Jos 22:22 ο θεος θεος εστιν κυριος και ο θεος θεος κυριος αυτος οιδεν και ισραηλ αυτος γνωσεται ει εν αποστασια επλημμελησαμεν εναντι του κυριου μη ρυσαιτο ημας εν ταυτη
Joos 22:22 "Jumala, Herra Jumala, Jumala, Herra Jumala, hän tietää sen, ja Israel myöskin tietäköön sen: jos me olemme kapinamielessä tai uskottomuudesta (apostasia) Herraa kohtaan-älä meitä silloin tänä päivänä auta-
2 Ch 29:19 και παντα τα σκευη α εμιανεν αχαζ ο βασιλευς εν τη βασιλεια αυτου εν τη αποστασια αυτου ητοιμακαμεν και ηγνικαμεν ιδου εστιν εναντιον του θυσιαστηριου κυριου
2 Aik 29:19 Kaikki kalut, jotka kuningas Aahas hallitusaikanansa uskottomuudessaan (apostasia) saastutti, me olemme panneet kuntoon ja pyhittäneet, ja katso, ne ovat Herran alttarin edessä."
Jer 2:19 παιδευσει σε η αποστασια σου και η κακια σου ελεγξει σε και γνωθι και ιδε οτι πικρον σοι το καταλιπειν σε εμε λεγει κυριος ο θεος σου και ουκ ευδοκησα επι σοι λεγει κυριος ο θεος σου
Jer 2:19 Sinun pahuutesi tuottaa sinulle kurituksen, ja luopumuksesi (apostasia) saattaa sinut rangaistukseen; niin tiedä ja näe, kuinka onnetonta ja katkeraa se on, että sinä hylkäät Herran, sinun Jumalasi, etkä minua pelkää, sanoo Herra, Herra Sebaot.
Jer 3:8 και ειδον διοτι περι παντων ων κατελημφθη εν οις εμοιχατο η κατοικια του ισραηλ και εξαπεστειλα αυτην και εδωκα αυτη βιβλιον αποστασιου εις τας χειρας αυτης και ουκ εφοβηθη η ασυνθετος ιουδα και επορευθη και επορνευσεν και αυτη
Jer 3:8 Ja minä näin, että, vaikka minä olin lähettänyt pois tuon luopiovaimon, Israelin, juuri sen tähden, että hän oli tehnyt aviorikoksen, ja olin antanut hänelle erokirjan (biblion apostasu), ei kuitenkaan uskoton Juuda, hänen sisarensa, peljännyt, vaan meni ja harjoitti haureutta hänkin.
Juutalaisten hepreasta kreikankieleen käännetty Septuaginta käyttää sanaa apostasia tarkoittamaan luopumusta ja uskottomuutta. Muutamassa kohdassa Septuaginta käyttää biblion apotasu tarkoittamaan erokirjaa, jonka sai antaa uskottomuuden tähden.
Uuden Testamentin teksti- ja asiayhteys todistaa selkeästi apostasia sanana tarkoittavan luopumusta.
Ac 21:21 κατηχηθησαν δε περι σου οτι αποστασιαν <apostasia> διδασκεις απο μωυσεως τους κατα τα εθνη παντας ιουδαιους λεγων μη περιτεμνειν αυτους τα τεκνα μηδε τοις εθεσιν περιπατειν
Apt 21:21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan (apostasia) Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
Apostolien tekojen 21 luvun 21 jae kertoo kuinka juutalaiset sanoivat Paavalin opettavan pakanoiden seassa asuvia juutalaisia luopumaan uskosta Moosekseen (vanhan liiton järjestys Jumalaan uskominen). Tässäkään ei ole kyse fyysisestä pois lähtemisestä jne. vaan uskosta luopumisesta.
2 Tess 2:3 μη τις υμας εξαπατηση κατα μηδενα τροπον οτι εαν μη ελθη η αποστασια <apostasia> πρωτον και αποκαλυφθη ο ανθρωπος της αμαρτιας ο υιος της απωλειας
2 Tess 2:3 ¶ Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus (apostasia) ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
Paavali opetti uskovien luopumuksesta (luopuvat uskosta Raamatun Jumalaan) ja antikristuksen ilmestymisestä maan päälle. Tässäkään kohdassa Raamattu ei opeta fyysistä pois lähtemistä, vaan uskon luopumuksesta, uskovien luopumisesta uskosta Raamatun Jumalaan.
Raamatun oman todistuksen mukaan sana apostasia tarkoittaa luopumusta, eikä lähtemistä, eikä ylöstempausta. Kun nyt olemme nähneet Raamatun oman todistuksen siitä, että apostasia sana tarkoittaa luopumusta, ja jos joku vielä väittää apostasia sanan tarkoittavan lähtemistä, eikä luopumusta, niin silloin on jo kyse epärehellisyydestä.
Jotkut sanovat, että kun joissakin englanninkielisissä Raamatunkäännöksissä 2 Tess 2:3 apostasia sana on käännetty sanalla departure (lähtö, lähteminen), niin apostasia sana ei tarkoittaisi luopumusta, vaan lähtemistä. Jos jossakin Raamatunkäännöksessä apostasia sana on väärin käännetty, niin väärin käännetty sana ei tietenkään ole todiste siiitä mitä sana ihan oikeasti tarkoittaa. Edellä on nähty niin VT:n kuin UT:n tekstissä kreikankielestä oikein käännettynä, että apostasia sana tarkoittaa Raamatussa luopumusta.
2 Tess 2:
1 Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (parusia) ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet,
2 ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä.
3 Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää (exapatao - pettää) itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus (apostasia) ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi,
4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
5 Ettekö muista, että puhuin teille tästä, kun vielä olin luonanne?
6 Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy.
7 Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä.
8 Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa (parusia) kirkkaudella. Raamattu Kansalle
Paavali opettaa 2 Tess 2:1 kohdassa Herran Jeesuksen tulemuksesta (parusia) ja meidän uskovien kokoontumisesta Jeesuksen luokse. Kun Herran Jeesuksen tulemus (parusia) tapahtuu niin tuo meidän kokoontuminen Jeesuksen luokse tarkoittaa ylöstempausta, jossa maan päällä olevat Jeesuksen opetuslapset kootaan ylöstempauksen kautta Jeesuksen luokse yhdessä Jumalassa kuolleiden kanssa ja Jumalassa kuolleet ja maan päällä oleva seurakunta temmataan pilvissä Herraa Jeesusta vastaan yläilmoihin. Jeesuksen tulemuksessa (parusia) ensin Jumalassa kuolleet nousevat ylös ja sitten seurakunta yhdessä heidän kanssaan temmataan Herraa Jeesusta vastaan.
Paavali toi esille 2 Tess 2:2 kohdassa ettei mikään hengen ilmoitus tai sanan opetus saa meitä pelästyttää, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä. Herran päivällä Paavali tarkoitti Jeesuksen tulemusta (parusia), jota tutkimme enemmän myöhemmin tässä opetuksessa.
2 Tess 2:3 kohdassa olevan sanan exapatao tarkka käännös olisi pettää, ei eksyttää, mutta koska pettäminen on sama asia kuin eksyttäminen, niin Raamattu Kansalle käännöksen eksyttää on parempi käännös kuin 33/38 oleva vietellä sana.
Paavali toi esille 2 Tess 2:3 kohdassa ettei kukaan saisi pettää uskovia millään tavalla, sillä ensin tapahtuu luopumus (apostasia) ja laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi (antikristus) ilmestyy. Tällä Paavali tarkoitti sitä, että Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus (kokoontuminen Herran tykö) ei tapahdu ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus (apostasia) ja antikristuksen ilmestyminen maan päälle.
Apostoli Paavali toi esille ettei mikään hengen ilmoitus ja sanan opetus saa pettää meitä luulemaan, että Jeesuksen tulemus (parusia) voisi tapahtua ennen kuin ensin on tapahtunut luopumus (apostasia) ja antikristuksen ilmestyminen. Toisin sanoen Paavali tarkoitti, että jos joku sanoo saaneensa hengen ilmoituksen tai opettaa Raamatun sanasta Jeesuksen tulemuksen (parusia) ja seurakunnan ylöstempauksen tapahtuvan ennen luopumuksen ja antikristuksen ilmestymistä, niin sellainen hengen ilmoitus ja sanan opetus on seurakunnan pettämistä, eli eksyttämistä, koska Raamatun sanan totuuden mukaan ensin tulee luopumus ja antikristus ilmestyy, jonka jälkeen tapahtuu Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus.
Paavali kertoi 2 Tess 2 luvussa minkä jälkeen Jeesuksen tulemus (parusia) tapahtuu ja mikä asia pidättää antikristuksen ilmestymistä. Paavali sanoi tarkoittaen antikristusta, että "Ja te tiedätte, mikä häntä nyt pidättää, niin että hän vasta ajallaan ilmestyy. Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä."
Paavali kertoi 2 Tess 2:3 jakeessa asian, jonka täytyy tapahtua ensin, että antikristus voi ilmestyä, joka on luopumus (suuri luopumus uskovien keskuudessa). Koska Paavali sanoi, että te tiedätte mikä häntä nyt pidättää, niin sillä hän tarkoitti sitä, että niin pitkään kun uskovien keskuudessa ei tapahdu luopumusta, niin antikristus ei voi tulla, mutta kun luopumus tapahtuu, niin silloin pidättäjä poistuu ja antikristus ilmestyy. Antikristuksen ilmestymistä pidättävä tekijä on uskovien rakkaus totuuteen, mutta kun uskovien keskuuteen tulee suuri luopumus, niin pidättävä tekijä poistuu ja antikristus ilmestyy. Danielin kirja kertoo tästä samasta asiasta:
Dan 8:
19 Sitten hän sanoi: "Katso, minä ilmoitan sinulle, mitä on tapahtuva viimeisenä vihan aikana; sillä lopun aikaa tämä tarkoittaa.
...........
23 Ja heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava.
24 Ja väkevä on hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee, ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.
25 Ja hänen oveluutensa tähden onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo suuria sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten ruhtinastakin vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet muserretaan.
Danielin kirja kertoo viimeisestä vihan ajasta, lopunajasta, jolloin luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan, joka tarkoittaa samaa asiaa kuin 2 Tess 2 luvun luopumus (apostasia). Kun luopumus uskovien keskuudessa lopunajassa etenee siihen pisteeseen, että luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan (jonka vain Jumala itse määrittelee milloin syntien mitta täyttyy), niin silloin nousee kuningas (antikristus), josta Raamattu käyttää tässä yhteydessä nimitystä kuningas, koska antikristus matkii ja jäljittelee Jeesusta, joka on kuningasten Kuningas ja herrojen Herra. Dan 8:23 puhuu samasta asiasta kuin 2 Tess 2:3, jossa ensin tulee luopumus ja sitten antikristus.
Danielin kirjan luvusta 8 sekä 2 Tess 2 luvusta näimme ettei antikristus voi tulla ennen kuin ensin tapahtuu suuri luopumus uskosta uskovien keskuudessa ja kun tämä luopumus on tapahtunut, niin pidättävä tekijä poistuu ja antikristus ilmestyy maan päälle. Seurakunnan ylöstempaus ei ole pidättävä tekijä, niin kuin jotkut väärin opettavat.
2 Tess 2:3 sanoo Jeesuksen tuhoavan ja surmaavan antikristuksen tulemuksensa (parusia) kirkkaudella suunsa henkäyksellä. Dan 8:25 kertoo saman asian sanomalla, että antikristus muserretaan (tuhotaan) ilman ihmiskättä.
Apostoli Paavalin opetus on johdonmukainen Jeesuksen opetuksen kanssa (Matt 24), sillä ensin tulee antikristuksen ilmestyminen (suuren ahdistuksen aika), jonka jälkeen tapahtuu Jeesuksen tulemus (parusia) ja seurakunnan ylöstempaus.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.