Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Elo 2019 10:37

*
Miten Milleniumin eläinuhrit tulisi ymmärtää, sillä ne puhuvat eläinuhreista ja syntien sovittamisesta? Ainoa oikea tapa on ymmärtää ne vertauskuvallisesti ja ymmärtää niiden puhuvan vertauskuvallisesta Herran Jeesuksen kertakaikkisesta, iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista, joka on iankaikkisesti kumonnut kaikki eläinuhrit ja muut uhrit. Kun tutkimme Raamattua ja erityisesti Hesekielin kirjaa, niin tulemme näkemään ja ymmärtämään, että eläinuhrit ovat vertauskuvallisia ja ne vertauskuvallisesti opettavat Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista. Ennen kuin tutkimme Hesekielin kirjaa on hyvä tutkia VT:sta Herran Jeesuksen syntiuhrin esikuvaa.

3 Moos 23:
15 ¶ Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa,
16 laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri.
17 Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi.
18 Ja tuokaa leipänne ohella seitsemän virheetöntä, vuoden vanhaa karitsaa ja mullikka sekä kaksi oinasta; ruoka- ja juomauhreineen ne olkoot polttouhri Herralle, suloisesti tuoksuva uhri Herralle.
19 Ja uhratkaa kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.
20 Ja pappi toimittakoon niiden ja uutisleivän ynnä kahden karitsan heilutuksen Herran edessä. Ne olkoot Herralle pyhät ja papin omat.

3 Moos 23:15-20 opettaa esikuvallisesti Herran Jeesuksen tulevasta täydellisestä syntiuhrista. 3 Moos 23:15-20 jakeiden uskotaan yleisesti opettavan VL:n helluntaista. VL:n helluntaina piti tuoda seitsemän vuoden vanhaa karitsaa, joka on esikuva Herrasta Jeesuksesta jä Hänen täydellisestä syntiuhrista syntien anteeksisaamiseksi, joka tulee johtamaan UL:n helluntain Pyhän Hengen vuodatukseen. Luku seitsemän kertoo Jumalan täydellisestä työstä ja koska oli kyse Herran Jeesuksen syntiuhrin esikuvasta, niin siksi piti tuoda seitsemän vuoden vanhaa karitsaa, koska Herra Jeesus on Jumalan Karitsa, joka ottaa pois synnin täydellisen syntiuhrinsa kautta, Hänen veressään, kun Hän kuoli syntien anteeksisaamiseksi. VL:n helluntaina piti tuoda myös mullikka, kaksi oinasta sekä kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.

2 Moos 12:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.

........
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.

.......
14 Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.
15 Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.

VL:n pääsiäinen oli esikuvaa Herrasta Jeesuksesta, sillä Hän on Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit (niiden, jotka uskovat Herraan Jeesukseen), sillä Kirjoitusten ja esikuvan mukaan Herra Jeesus kuoli pääsiäisviikolla, päivää ennen suurta sapattia, joka oli pääsiäisviikon juhlasapatti. VL:n pääsiäisen esikuvassa lain käskynä määrättiin teurastettavaksi yksi karitsa perhekuntaa kohti, joka oli esikuvaa tulevasta Herran Jeesuksen iankaikkisesta syntiuhrista.

Hes 45:
21 Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, on teillä pääsiäinen. Se on seitsenpäiväinen juhla. Syötäköön silloin happamatonta leipää.
22 Sinä päivänä uhratkoon ruhtinas omasta puolestansa ja maan kaiken kansan puolesta mullikan syntiuhriksi.
23 Ja seitsemänä juhlapäivänä hän uhratkoon polttouhriksi Herralle seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, virheettömiä, joka päivä seitsemänä päivänä, ja syntiuhriksi kauriin joka päivä.

Hesekiel 45:21-23 Milleniumin aikana tuhatvuotisessa valtakunnassa opettaa täysin erilaisesta pääsiäisen viettämisestä kuin mitä Jumala oli määrännyt VL:n aikana. Milleniumin aikana pääsiäisen seitsenpäiväisessä juhlassa pitää "uhrata" Herralle seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa ja seitsemän virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris syntiuhriksi, joka päivä (seitsemänä päivänä - pääsiäisen ajan).

Miksi Hesekielin kirjan pääsiäinen on aivan erilainen kuin VL:n pääsiäinen? Koska Hesekielin kirjan luku 45 ja jakeet 21-23 ovat vertauskuvallista opetusta, opettaen Herran Jeesuksen kertakaikkisesta, iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista, ja siksi puhutaan, kahden todistuksen kautta, kahdesta seitsemästä "uhrieläimestä" (vertauskuva Jeesuksesta), joka lukuna seitsemän kertoo Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista ja täydellisestä ja iankaikkisesta sovitustyöstä. Hesekielin kirjan 45:23 kuvaama yksi syntiuhri seitsemänä päivänä, eli koko pääsiäisen ajan on vertauskuva Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista, joka kumosi ja lakkautti Jumalan asetuksena kaikki muut uhrit, koska Herran Jeesuksen syntiuhri on kertakaikkinen ja iankaikkinen ja täydellinen ja lopullinen syntiuhri.

Koska Hesekielin kirjan luvun 45 Milleniumin pääsiäinen on täysin erilainen kuin VL:n ajan pääsiäinen ja Hesekielin kirjan luvussa 45 oleva seitsenluvun ja numero yhden symboliikka kertoo meille, että on kyse vertauskuvasta, sillä Herran Jeesuksen syntiuhri on täydellinen ja iankaikkinen sekä uhrien täyttymys, joka kumoaa iankaikkisesti kaikki muut VL.n uhrit. Milleniumin temppeli on vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus, joka itse on Milleniumin ajan temppeli ja kaikki Milleniumin ajan eläinuhrit ovat vertauskuvallista opetusta, jonka täyttymys on Herra Jeesus.

Milleniumin aikakauden erilainen säädös koskien pääsiäistä kuin mitä oli VL:n aikana todistaa myös sen ettei VL:n järjestykseen perustuvaa eläinuhrijärjestelmää palauteta ja ennallisteta tuhatvuotisessa valtakunnassa, koska Raamatun opettama temppeli ja eläinuhrit Milleniumin aikana ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus. Tästä syystä tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta minkäänlaisia eläinuhreja.

4 Mooseksen kirjan 29:ssa luvussa jakeista 12 jakeeseen 38 asti on määrätty VL:n aikainen lehtimajanjuhla ja sen uhritoimitukset, joissa jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemänä päivänä seitsemännessä kuussa piti uhrata erilainen määrä eläinuhreja.

Hes 45:25 Seitsemännessä kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, juhlana, hän uhratkoon samalla tavoin-niin seitsemänä päivänä-samankaltaisen syntiuhrin, polttouhrin ja ruokauhrin sekä saman määrän öljyä."

Milleniumin aikaisessa lehtimajanjuhlassa on määrätty sama määrä "uhrieläimiä uhrattavaksi" kuin Milleniumin ajan pääsiäisenä, eli seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa ja seitsemän virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris syntiuhriksi, joka päivä. Miksi Milleniumin lehtimajanjuhla poikkeaa täysin VL:n lehtimajanjuhlan eläinuhrijärjestelmästä?

Siksi koska Milleniumin "eläinuhrit" ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus. Tämän todisteena on taas kahden todistuksena, kaksi kertaa seitsemän "uhrieläimen uhraaminen", joka on vertauskuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista. Samoin Milleniumin lehtimajanjuhlan yksi kauris syntiuhriksi joka päivä juhlan ajaksi on vertauskuvaa, jonka täyttymys Herra Jeesus on, joka on yksi ja kertakaikkinen sekä iankaikkisesti täydellinen syntiuhri, jonka kautta kaikki eläinuhrit ovat lakkautettu ja kumottu iankaikkisesti.

3 Moos 23:
39 Mutta seitsemännen kuukauden viidentenätoista päivänä, kun te olette korjanneet maan sadon, viettäkää Herran juhlaa seitsemän päivää; ensimmäinen päivä on levon päivä, ja kahdeksas päivä on myös levon päivä.
40 Ensimmäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, Jumalanne edessä.
41 Ja viettäkää sitä juhlana Herran kunniaksi seitsemän päivää vuodessa. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen; viettäkää se seitsemännessä kuussa.
42 Seitsemän päivää asukaa lehtimajoissa; kaikki Israelissa syntyneet asukoot lehtimajoissa,
43 että teidän jälkeläisenne tietäisivät, kuinka minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun vein heidät pois Egyptin maasta. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."

Lehtimajanjuhlaa juhlittiin VL:n aikana seitsemännessä kuussa sen kunniaksi kun Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Raamatun opetuksen mukaan kykenemme laskemaan ja näkemään, että Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että Milleniumin aikakaudessa Herra Jeesus on juhlan keskipiste, sillä Hän syntyi maan päälle ja sovitustyönsä kautta pelasti Häneen uskovat synnin ja saatanan orjuudesta, jonka ansiosta Herran Jeesuksen opetuslapset saavat iloita Herrasta Jeesuksesta tuhatvuotisessa valtakunnassa.

Milleniumin (tuhatvuotisen valtakunnan) VL:n järjestyksestä täysin poikkeavat pääsiäinen ja lehtimajanjuhla todistavat sen, että Milleniumin temppeli ja eläinuhrit ovat vertauskuvia, jonka täyttymys on Herra Jeesus, Hänen veressään, syntiuhrissaan ja sovitustyössään.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2019 09:22

*
Raamattu puhuu laittomuuden valtaan pääsystä ja suuresta luopumuksesta uskovien keskuudessa lopunaikana vähän ennen Herran Jeesuksen tulemusta ja seurakunnan ylöstempausta. Tämä selittää jo paljon sitä, että miksi joku uskova voi eksyä uskomaan, että eläinuhrit vielä palaisivat takaisin Milleniumin aikana. Otan tähän loppuun kaksi ryhmää ja oppia, jotka sekoittavat ja eksyttävät tässä asiassa mikä johtaa eläinuhrien hyväksymiseen Milleniumin aikakaudessa.

Matt 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Room 3:31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Room 6:
14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

1 Kor 9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;

Erästä tällaista ryhmää, joka helposti eksyy luulemaan eläinuhrien paluuseen voidaan kutsua nimellä judaistit, joilla tarkoitan sellaisia ihmisiä, jotka luulevat ettei Jeesuksen syntiuhri ja sovitustyö kumonnut vanhan liiton järjestystä, vaan että VL olisi edelleen voimassa. Edellä olevaan vakavaan väärään opetukseen uskova voi olla uskossaan todella vilpitön. Syy tällaiseen harhautumaan on usein sellainen, että ei ymmärretä sitä mitä tarkoittaa se kun Jeesus sanoi ettei Hän tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään lain, ja kun apostoli Paavali sanoi, että uskon kautta vahvistamme lain. Jos ei näitä kahta edellä sanottua asiaa ymmärrä oikein, niin silloin voi ajautua luulemaan ja uskomaan, että Uuden Liiton aikakaudessa Jeesuksen opetuslapset olisivat vielä sidottu vanhan liiton alaisuuteen.

Herra Jeesus ei tullut kumoamaan Jumalan lakia, vaan Hän täytti lain, koska Hän on synnitön ja täydellinen. Herra Jeesus ei kumonnut lakia, eli ei poistanut Jumalan lakia, mutta Hänen syntiuhrinsa ja sovitustyönsä kautta tuli lain muutos, josta Hebr 7:11,12 kertoo ja opettaa. Lain muutos kumosi vanhan liiton ja sen eläinuhrijärjestelmän ja nyt uskon kautta Herraan Jeesukseen on voimassa Uuden Liiton järjestyksen mukainen Jumalan laki, Kristuksen laki. Tämän tähden Paavali sanoi, että uskon kautta vahvistamme lain, eli Uuden Liiton järjestyksen mukaisen Kristuksen lain. Emme ole enää vanhan liiton alla, vaan armon alla, jossa olemme Jumalan armosta Kristuksen laissa. Jos edellä olevaa ei ymmärrä oikealla tavalla, niin voi silloin voi eksyä luulemaan, että vanha liitto olisi edelleen voimassa, ja että eläinuhritkin palaavat ja ennallistetaan.

Toinen ryhmä, joka eksyy uskomaan eläinuhrien ennallistamiseen Milleniumin aikana ovat dispensationalistit, joista jotkut uskovat eläinuhrien ennallistamiseen tuhatvuotisessa valtakunnassa. Katolinen jesuiitta Manuel Lacunza opetti 1700-luvulla eläinuhrien palaamista ja ennallistamista Jerusalemin viimeisessä temppelissä Jumalan käskynä. Lacunzan mukaan ennallistetuilla eläinuhreilla tulee olemaan samanlainen havainnollistava merkitys kuin katolisen kirkon messu-uhrilla. Lacunza ei nähnyt ristiriitaa Hesekielin Milleniumin temppelin uhritoimitusten ja katolisen kirkon uskon ja armon lain välillä.

Katolinen kirkko loi perustan eläinuhrien ennallistamiseen Milleniumin aikana. Cyrus Scofield on ehkä eräs tunnetuimmista protestanteista, joka omaksui katolisesta kirkosta lähtöisin olevan väärän opetuksen eläinuhrien ennallistamisesta Milleniumin aikana. Scofield Reference Bible 1917 selitysraamatussa Scofield opetti Milleniumin eläinuhrien olevan muistuttavia, joilla ei ole voimaa poistaa syntejä.

Selitysraamatut ovat todella vaarallisia, koska hyvin usein käy, niin että alaviitteissä olevista vääristä selityksistä syntyy vääriä oppeja, jotka tulevat ihmisten uskonkohteeksi. Scofieldin selitysraamattu on johtanut lukemattomia uskovia harhaan tässä eläinuhri asiassa ja myös muissakin väärissä opetuksissa. Olisi parasta pitäytyä hyviin Raamatunkäännöksiin ilman ihmisten selityksiä.

Kehotan jokaista Jeesuksen opetuslasta hylkäämään vuoden 1992 käännöksen lukemisen, koska se sisältää pahoja virheitä ja johdattaa lukijan harhateille monessa kohden. Suosittelen sinulle 33/38 käännöstä, Raamattu kansalle käännöstä sekä Vanhaa Bibliaa (1776). Toivo Koilon Suuri Ilosanoma on eräs parhaista suomalaisista Uuden Testamentin kirjoista, joka kannattaa hankkia tai sitten sitä voi lukea netin kautta.

Aapeli Saarisalon toimittama Uusi Testamentti on teos, jota myös suosittelen luettavaksi. Aapeli Saarisalon Uudessa Testamentissa on pyritty kääntämään kreikankielen tekstistä sanatarkasti suomeksi. Aapeli Saarisalo on käännöksessään asettanut Raamatun kielenkäytön etusijalle. Englanninkielisistä Raamatun käännöksistä suosittelen sinulle Old King James Version käännöstä, Green's Literal Translation käännöstä, American King James Version käännöstä ja juutalaisten hepreasta englantiin kääntämää Jewish Publication Society Biblea 1917. Arameasta englantiin käännetyt UT:n tekstit ovat myös hyviä . Mikään käännös ei ole täydellinen, mutta käännös voi olla hyvä ja alkutekstiin perustuva ja sellaisia ovat edellä mainitut käännökset. Jumala siunatkoon sinua runsaasti ja virvoittakoon sinun sielusi totuuden sanallansa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2019 09:26

*
Raamattu kehottaa koettelemaan kaiken minkä sanotaan olevan Jumalasta. Maailmassa on monia vääriä profeettoja ja väärät profeetat tulevat vain lisääntymään lopunajassa viimeisinä päivinä. Tämänkin tähden uskovien on harjaannuttava tutkimisessa ja koettelemisessa.

1 Tess 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

1 Joh 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Gal 6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.

Raamatun sanan opetuksen mukaan uskovilla on oikeus paljastaa väärät profeetat sekä hengellisesti sävyisyydessä nuhdella sisarta tai veljeä, jos hänet tavataan jostakin rikkomuksesta (synti tai totuudesta pois harhautuminen). Jumalan tahto on, että sävyisästi ojennamme uskovaa, joka on jossakin kohdassa harhautunut pois totuudesta, joka on sama asia kuin sävyisästi tutkia, koetella ja arvioida sitä mikä on Jumalan sanan totuus. Toki meillä tulee olla halua ensin tutkia, koetella ja arvioida omaa sydämen tilaa sekä uskoamme, eikä olla ristiretkellä muita vastaan. Mutta Raamatun sanan mukaan meillä on oikeus tuoda esille Raamatun sanan vastaiset opetukset sekä toiminta jos teemme sen sävyisästi ja toisia kunnioittaen.

Jumala kyllä varoittaa meitä ettemme antaisi väärää todistusta toisesta Jumalan palvelijasta, emmekä me todellakaan tiedä kaikkea, mutta kun ja jos tiedämme ja ymmärrämme jonkun opettavan väärin Jumalan sanasta tai olevan kundaliinivoiman vaikutuksen alaisena, niin kuin äärikarismaattisissa piireissä usein ollaan, niin silloin meillä on vastuu ja velvollisuus sävyisästi paljastaa valheen juuret sekä tuoda esille Jumalan sanan totuus. Jos tahdomme säilyttää Jumalan antamat armoitukset, niin silloin emme saa syyllistyä panetteluun ja väärän todistuksen antamiseen, vaan meidän tulee pysyä totuudessa sekä meidän tulee totuudenmukaisesti ja sävyisästi paljastaa valheopetukset sekä väärän hengen toiminta.

Meillä ei ole eikä voi olla mielipidettä, joka asiasta ja palvelijasta, mutta meillä voi olla ymmärrys ja tieto joistakin asioista ja palvelijoista ja toimia sen mukaisesti. Se on suuri siunaus kun kunnioitetaan ja siunataan toinen toisiamme ja toistemme palvelutehtäviä, mutta jos emme ymmärrä, kykene tai uskalla tuoda esille vääriä opetuksia ja eksytyksiä, niin se ei koidu siunaukseksi, vaan voi turmella monien uskovien sydämet ja uskon sekä suistaa seurakuntia turmion ja tuhon tielle. Siksi on suurta Jumalan armoa ja rakkautta sävyisyyden rakkaudessa paljastaa eksytykset, jotka pyrkivät tuhoamaan Jumalan lahjoittaman kallisarvoisen uskon, uskon, joka on lahjoitettu sielun pelastumiseksi Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön ansion tähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2019 09:33

*
Väärän hengen vaikutuksen alaisena olevat ihmiset sanovat usein ettei saisi arvostella (tutkia ja koetella), vaan kaikkea tulee siunata, koska valhe ja eksytys ei haluaisi paljastua, vaan turmella ja tuhota uskovien sydämet ja uskon. Väärän hengen vaikutuksen alaisena olevat ihmiset myös hyvin usein uhkailevat ettei heitä saa arvostella (tutkia ja koetella), koska muuten Jumala kostaa ja rankaisee arvostelijoita. Älä pelkää tällaisia valhepuheita, sillä jos näet vääriä opetuksia tai väärän hengen toimintaa seurakunnan keskuudessa, niin sinulla on oikeus sanoa siitä ja tuoda se esille sävyisyyden Hengessä. Muista kuitenkin se ettemme saa panetella ketään, emmekä antaa väärää todistusta, vaan kaiken tulee perustua Jumalan rakkauteen ja totuuteen sekä meidän tulee elää anteeksiantamuksessa toinen toisiamme kohtaan.

Se joka näkee sävyisän ja totuudessa tapahtuvan asioiden koettelemisen ja väärien opetuksien sekä väärän hengen toiminnan paljastamisen olevan arvostelua, rakkaudettomuutta tai väärää toimintaa on sokeutunut valheen sokaisemana eikä siksi ymmärrä sitä mikä on Raamatullinen koetteleminen ja miten se suoritetaan.

Valheellista toimintaa puolustavat ihmiset sanovat hyvin usein, että meidän tulee mennä aina rakkaus kylki tai puoli edellä. Samoin sekin tuodaan esille jos palvelijalla ei ole rakkautta, niin hänen lähteensä ehtyvät, sillä arvostelu vie voitelun pois, koska Raamattu sanoo, älä koske Jumalan voideltuun.

Ef 4:
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden noudattavan totuutta ja uskomme kasvun tulee olla totuutta noudattavaa rakkaudessa, jonka kautta ainoastaan voimme kasvaa oikealla tavalla uskossa Herraan Jeesukseen. Riivaajahenget haluavat sinun puhuvan paljon rakkaudesta jättäen totuuden pois ja samoin riivaajahenget haluavat syyttää niitä rakkaudettomiksi, jotka palvelevat Jumalaa totuutta noudattaen rakkaudessa. Ilman Jumalan sanan totuutta rakkaudesta tulee saatanallinen valhe. Raamatun opetuksen mukaan totuutta noudattamalla rakkaudessa vältämme eksytyksen kavalat juonet, mutta jos keskitymme rakkauteen ilman totuutta, niin silloin eksymme eksytyksen kavaliin juoniin. Jumalan rakkaus ja totuus ja siinä pysyminen lisää ja enentää elävän veden lähteen vaikutuksia (Pyhän Hengen voimavaikutuksia).

Ps 105:15 "Älkää koskeko minun voideltuihini, älkää tehkö pahaa minun profeetoilleni".

Jos "Jumalan voideltu" eksyttää uskovia väärien opetuksien kautta sekä tarjoilee hengestä juopumisen kokemuksia, niin silloin ei ole kyse Jumalan voideltuun koskemisesta, vaan eksyttäjän paljastamisesta. Jos panettelemme tai annamme väärän todistuksen Jumalan palvelijasta, niin silloin koskemme Jumalan omaan, josta Jumala tuomitsee meidät ellemme tee siitä parannusta.

Eksyttäjät ja eksytyksen puolustajat, jotka luulevat olevansa oikealla tiellä sanovat kuinka Jumalan "voitelemien" ihmisten kautta tapahtuvat Jumalan teot leimataan olevan väärästä lähteestä ja jopa sanotaan niiden olevan saatanasta ja silloin mennään alueille, jossa loukataan Pyhää Henkeä ja silloin ollaan vaarallisilla vesillä. Eksyttäjät usein sanovat kuinka vakavia seurauksia alkaa silloin tapahtumaan jos alkaa arvostelemaan Pyhän Hengen työtä ja toimintaa.

Tutkiminen ja koetteleminen tulee perustua totuuteen ja jos väärin perustein sanoo jonkun ihmisen kautta tapahtuvaa Pyhän Hengen työtä saatanan työksi, niin silloin todella ollaan vaarallisilla vesillä. Otan esimerkiksi Kenneth Haginin, joka julisti valhe-evankeliumia sekä jakoi hengestä juopumisen kokemuksia. Kenneth Haginista voidaan sanoa, että hänen kauttansa ei tapahtunut Pyhän Hengen tekoja, vaan riivaajahengen valhevoiman vaikuttamia tekoja, jotka eksyttivät ihmisiä uskomaan, että kyseessä olisi Pyhän Hengen työ ja teot. Jos me uskovina uskomme Kenneth Haginin kaltaisten eksyttäjien toimineen Pyhässä Hengessä, niin silloin uskomme ja luulemme saatanan tekoja Jumalan teoksi ja silloin ollaan todella vaarallisilla vesillä, jolla on vakavat seuraukset. Jos pidät saatanan tekoja Pyhän Hengen tekoina, niin silloin todella loukkaatkin Jumalan Pyhää Henkeä. Lopunajan eksyttäjät ja väärät profeetat pyrkivät eksyttämään uskovia harjoittamaan väärää vanhurskautta valheellisten opetusten kautta. Toivon ja rukoilen, että minä ja jokainen uskova voisimme tehdä parannusta elämässämme siellä missä uskossa olemme väärin rakentaneet ja voisimme nöyrtyä parannukseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2019 09:40

*
Ihmeellinen Jumalan rakkaus

Matt 22:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "‘Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Mark 12:
28 ¶ Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: ‘Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’.
31 Toinen on tämä: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Herra Jeesus opetti, että Jumalan lain suurin käsky on rakastaa Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi. Herra Jeesus sanoi myös, että toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi". Herran Jeesuksen sanojen mukaan ei ole mitään suurempaa käskyä kuin nuo kaksi edellä mainittua, jossa riippuu koko laki ja profeetat.

Room 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Gal 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Jumalan rakkaus on lain täyttymys. Kukaan uskova ihminen ei kykene täyttämään lakia rakastamalla Jumalaa tai lähimmäisiään, koska kukaan uskova ihminen ei kykene täydellisesti rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään. Kun Paavali opetti, että kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, niin se ei tarkoita sitä että voit täyttää lain (elää synnittömästi ja täydellisesti maan päällä), vaan että sinut on kutsuttu uskon kuuliaisuuteen, elämään täytetyn lain opetuksen mukaisesti. Emme onnistu tässä täydellisesti, koska emme ole synnittömiä ja täydellisiä, mutta saamme siitä huolimatta kasvaa uskon kuuliaisuudessa, jolloin rakkaudesta Jumalaan ja lähimmäisiimme opimme koko ajan syvällisemmin elämään Jumalan tahdon mukaisesti.

Uudessa Liitossa Jumalan armosta ja Jumalan pelastuksen lahjan kautta Jeesuksen veressä, Jumala lukee sinun hyväksesi Herran Jeesuksen lain täyttämisen, sillä ainoastaan Herra Jeesus on lihan ruumiissa kyennyt täyttämään koko lain vaatimuksen. Silloin kun me uskovina Jumalan armosta rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiämme ja vaikka emme siinä onnistu täydellisesti, niin Jumala lukee meidän hyväksemme Herran Jeesuksen ansion, Hänen verensä ja sovitustyönsä kautta, sillä Hän täytti koko lain vaatimukseen meidän puolestamme, koska olemme Jumalan armosta pelastettuja sekä Jumalan lapsiksi tulleet suuren Jumalan armon kautta.

Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Uskovan ihmisen omassa lihassa ei ole voimaa ja kykyä rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä Jumalan sanan totuuden opetuksen mukaisesti. Tämän tähden Jumala on antanut meidän sydämiimme Pyhän Hengen, sillä Jumalan rakkaus vuodatetaan uskovan sydämeen Pyhän Hengen voiman kautta. Jumala vaikuttaa uskovassa ihmisessä Jumalan rakkautta Pyhän Hengen voiman kautta. Rakkaus on siksi lain täyttymys, koska Jumala itse vaikuttaa rakkautta uskovan ihmisen sydämessä Pyhän Hengen kautta, jolloin rakkaus ei nouse ihmisen lihasta, vaan Jumalan voimasta ja siksi rakkaus on lain täyttymys.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Elo 2019 11:39

*
KIRKKORAAMATTU 33/38 - NA-LAITOKSEN MUOTO
RINNASTUEN TEXTUS RECEPTUS TEKSTILAITOKSEEN
- 1 PIET.1:22 - IMPERATIIVI VAI PERFEKTIIVI?

1Piet. 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä...."

Kirkkoraamattu (KR) 33/38 seuraa tässä NA-tekstilaitosta (Nestle-Aland), joka perustuu 1800-luvun Westcott/Hort-tekstilaitokseen. Textus Recpetus (tässä Stephanus Editio Regia) poikkeaa KR lukutavasta.

NA-laitos (ja siten KR) poistaa sanat διὰ πνεύματος - "kautta Hengen", jonka kuitenkin löydämme Textus Receptuksesta. Biblian käännös pyrkii seuraamaan Textus Receptuksen kreikankielistä lukutapaa, joskin silti käännösmuodossaan ollen epätarkka.

1Piet. 1:22 "Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä..."

Ensin on tärkeää huomioida, että kreikassa ἁγνίσατε verbimuoto olisi imperatiivissa (puhdistakaa) > kts. Jaak.4:8, mutta 1Piet.1:22 omaa muodon ἡγνικότες, joka on perfektin partisiippi. Partisiippien funktio imperatiiveina kohdistuu preesensmuotoon, sekä futuurimuotoon. Käskymuoto ei voi kohdistua menneeseen aikaan. Esim. Room.12:9 olevat partisiipit on KR käännetty imperatiiveina (kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni) > (Ἀποστυγοῦντες τὸ πονηρὸν, κολλώμενοι τῷ ἀγαθῷ).

Biblian käännös tässä merkityksessä tulee epätarkaksi. Kyseessä ei ole imperatiivi, käskymuoto - vaan osoitus tapahtumaan, joka on jo menneisyydessä tapahtunut. Toiseksi Biblia lisää käännökseen konjunktion "ja" > "ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä", jota ei ole kreikankielessä.

Jakeessa oleva käskymuoto on verbissä > ἀγαπήσατε "te-rakastakaa".

Kirjoittajan käännös tässä olisi:
"Koska olette puhdistaneet sielunne totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta, teeskentelemättömään veljesrakkauteen, niin rakastakaa nyt puhtaasta sydämestänne toisianne lakkaamatta."

Kreikankielessä painotus on imperatiivissa > ἀγαπήσατε "te-rakastakaa"., jota perustellaan jo tapahtuneella > ἡγνικότες "olette puhdistaneet". Partisiippien luonne jakeessa on menneestä käsin "nyt"-hetkeen osoitettuun velvoitteeseen (imperatiivi).

Young käännöksessään on tarkka:
1Piet. 1:22 "Your souls having purified in the obedience of the truth through the Spirit to brotherly love unfeigned, out of a pure heart one another love ye earnestly...."
Samoin Green:
1Piet. 1:22 "Having purified your souls in the obedience of the truth through the Spirit to unpretended brotherly love, love one another fervently out of a pure heart..."
Myös KJV (King James) on tarkka:
1Piet. 1:22 "Seeing ye have purified your souls in obeying the truth through the Spirit unto unfeigned love of the brethren, see that ye love one another with a pure heart fervently..."

Peshitta (itä-aramealainen UT:n teksti) seuraa vastaavaa muotoa - ‏כַּד נֶהויָן קַדִּישָן נַפשָתכֻון (kun te olette tehdyt pyhiksi teidän sieluissanne....).

Perfektimuoto viittaa tässä kirjeen vastaanottajien uskoon tulemiseen, jossa Jeesuksen Kristuksen veri ja lunastustyö on jo tehnyt heidät puhtaiksi (1Piet.1:18-19), ja tässä tuonut heidät vilpittömään veljesrakkauteen. Tätä veljesrakkautta kehoitetaan nyt ylläpitämään ja osoittamaan, lakkaamatta. Teksti ei tue käskymuotoa "tehkää puhtaaksi", vaan katsoo jo tapahtuneeseen "olette puhdistetut", siihen perustaen käskymuodon "te rakastakaa".

Alla kuvassa 1Piet. 1:22 jakeen rivienvälinen käännös Textus Receptuksen mukaan.

TEKSTIN KONTEKSTI (KIRJOITTAJAN TARKENTAMA) ---

22 Sielunne puhdistettuina totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta, vilpittömään veljenrakkauteen, rakastakaa nyt toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, 23 te, jotka olette uudestisyntyneinä (*), ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. 24 Sillä:
"kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti".
Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

(*) kreikassa preesens (ἀναγεγεννημένοι) "olette-uudestisyntyneinä"

Image

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Elo 2019 19:55

vaisuliini kirjoitti:*
KIRKKORAAMATTU 33/38 - NA-LAITOKSEN MUOTO
RINNASTUEN TEXTUS RECEPTUS TEKSTILAITOKSEEN
- 1 PIET.1:22 - IMPERATIIVI VAI PERFEKTIIVI?

1Piet. 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä...."

Kirkkoraamattu (KR) 33/38 seuraa tässä NA-tekstilaitosta (Nestle-Aland), joka perustuu 1800-luvun Westcott/Hort-tekstilaitokseen. Textus Recpetus (tässä Stephanus Editio Regia) poikkeaa KR lukutavasta.

NA-laitos (ja siten KR) poistaa sanat διὰ πνεύματος - "kautta Hengen", jonka kuitenkin löydämme Textus Receptuksesta. Biblian käännös pyrkii seuraamaan Textus Receptuksen kreikankielistä lukutapaa, joskin silti käännösmuodossaan ollen epätarkka.

1Piet. 1:22 "Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä..."

Ensin on tärkeää huomioida, että kreikassa ἁγνίσατε verbimuoto olisi imperatiivissa (puhdistakaa) > kts. Jaak.4:8, mutta 1Piet.1:22 omaa muodon ἡγνικότες, joka on perfektin partisiippi. Partisiippien funktio imperatiiveina kohdistuu preesensmuotoon, sekä futuurimuotoon. Käskymuoto ei voi kohdistua menneeseen aikaan. Esim. Room.12:9 olevat partisiipit on KR käännetty imperatiiveina (kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni) > (Ἀποστυγοῦντες τὸ πονηρὸν, κολλώμενοι τῷ ἀγαθῷ).

Biblian käännös tässä merkityksessä tulee epätarkaksi. Kyseessä ei ole imperatiivi, käskymuoto - vaan osoitus tapahtumaan, joka on jo menneisyydessä tapahtunut. Toiseksi Biblia lisää käännökseen konjunktion "ja" > "ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä", jota ei ole kreikankielessä.

Jakeessa oleva käskymuoto on verbissä > ἀγαπήσατε "te-rakastakaa".

Kirjoittajan käännös tässä olisi:
"Koska olette puhdistaneet sielunne totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta, teeskentelemättömään veljesrakkauteen, niin rakastakaa nyt puhtaasta sydämestänne toisianne lakkaamatta."

Kreikankielessä painotus on imperatiivissa > ἀγαπήσατε "te-rakastakaa"., jota perustellaan jo tapahtuneella > ἡγνικότες "olette puhdistaneet". Partisiippien luonne jakeessa on menneestä käsin "nyt"-hetkeen osoitettuun velvoitteeseen (imperatiivi).

Young käännöksessään on tarkka:
1Piet. 1:22 "Your souls having purified in the obedience of the truth through the Spirit to brotherly love unfeigned, out of a pure heart one another love ye earnestly...."
Samoin Green:
1Piet. 1:22 "Having purified your souls in the obedience of the truth through the Spirit to unpretended brotherly love, love one another fervently out of a pure heart..."
Myös KJV (King James) on tarkka:
1Piet. 1:22 "Seeing ye have purified your souls in obeying the truth through the Spirit unto unfeigned love of the brethren, see that ye love one another with a pure heart fervently..."

Peshitta (itä-aramealainen UT:n teksti) seuraa vastaavaa muotoa - ‏כַּד נֶהויָן קַדִּישָן נַפשָתכֻון (kun te olette tehdyt pyhiksi teidän sieluissanne....).

Perfektimuoto viittaa tässä kirjeen vastaanottajien uskoon tulemiseen, jossa Jeesuksen Kristuksen veri ja lunastustyö on jo tehnyt heidät puhtaiksi (1Piet.1:18-19), ja tässä tuonut heidät vilpittömään veljesrakkauteen. Tätä veljesrakkautta kehoitetaan nyt ylläpitämään ja osoittamaan, lakkaamatta. Teksti ei tue käskymuotoa "tehkää puhtaaksi", vaan katsoo jo tapahtuneeseen "olette puhdistetut", siihen perustaen käskymuodon "te rakastakaa".

Alla kuvassa 1Piet. 1:22 jakeen rivienvälinen käännös Textus Receptuksen mukaan.

TEKSTIN KONTEKSTI (KIRJOITTAJAN TARKENTAMA) ---

22 Sielunne puhdistettuina totuuden kuuliaisuudessa Hengen kautta, vilpittömään veljenrakkauteen, rakastakaa nyt toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, 23 te, jotka olette uudestisyntyneinä (*), ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. 24 Sillä:
"kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti".
Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

(*) kreikassa preesens (ἀναγεγεννημένοι) "olette-uudestisyntyneinä"

Image

P.K


Muinaiskreikkaako tämä P.K haluaa lukijoille opettaa? Eikö jokaisen pidä saada kuulla evankeliumi ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta omalla äidinkielellään? Eikö jo ensimmäisenä helluntaina opetuslapset julistaneet kielillä puhuen kuulijoilleen Herran suuria tekoja heidän omalla äidinkielellä? Mielipiteeni on, että tuon P.K:n (kuka sitten lienee) opetukset enemmän saavat aikaan hämmennystä sieluissa kuin turvautumista syntisenä Jeesuksen tarjoamaan armoon.

Mistä lukija voi tietää (esimerkin ottaakseni), että "kreikassa preesens (ἀναγεγεννημένοι)" merkitsee "olette-uudestisyntyneinä"? Kuinka moni lukijoista ymmärtää kreikkalaisia kirjaimia? Entä koineenkreikan preesinsin. Kuinkahan moni osaa lukea suluissa olevan sanan ἀναγεγεννημένοι kielellämme ääntäen?
Jukka
 

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2019 10:18

*
Raamattu sanoo, että uskova ihminen on pyhitetty Herran Jeesuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Hebr 10:
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Herran Jeesuksen sovitustyön kautta meidät on kertakaikkisesti pyhitetty, tehty pyhäksi ja erotettu jumalattomuuden saastaisuudesta Jumalan lapseuteen. Tässä erotuksessa uskovasta ihmisestä tulee Jumalan armosta pyhä, Herran Jeesuksen ansion tähden. Raamatun opettama pyhitys ei kuitenkaan jää tähän, vaan jatkuu Jumalan armosta ja Jumalan avulla, totuuteen uskomisen ja ojentautumisen kautta, joka ei ole ihmisen ansio ja lihan teko, vaan Jumalan vaikuttama uskon teko.

Hebr 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Uskoontulemisen jälkeen, kun uskova ihminen on pelastunut Jumalan armosta ja pyhitetty Herran Jeesuksen sovitustyön kautta kertakaikkisesti, niin hänen tulee pyrkiä elämään pyhityksessä, eli ojentautua rakkaudessa ja totuudessa Herraan Jeesukseen uskoen.

Room 6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

Jumalattomuuden tilassa olleessaan ihminen oli laittomuuden ja saastaisuuden palvelija, mutta kun Jumala on pelastanut ihmisen armosta, niin uskovan ihmisen tulee antaa itsensä vanhurskauden palvelijana pyhitykseen, joka tarkoittaa totuuteen uskomista ja totuudessa ojentautumista.

1 Tim 6:12 Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.

Hebr 12:1 Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Kun Jumala pyhitti ja teki meidät pyhiksi Jeesuksen sovitustyön kautta, niin siihen ei saa sekoittaa kilvoittelemista uskossa, sillä sovitustyön kautta pyhittäminen ja pyhäksi tekeminen kuuluu Jumalan armosta pelastumiseen ja pelastuksen lahjan vastaanottamiseen Jeesuksen sovitustyön kautta, Hänen veressään.

Kilvoittelemista ei saa kuitenkaan erottaa pyhityksestä, jotka tapahtuvat käytännössä totuuteen uskomisen ja ojentautumisen kautta. Totuuteen uskomisen ja ojentautumisen käytännön pyhitys on kilvoittelua, jossa uskossa ojentaudumme elämään Jumalan tahdon mukaisesti, että Jumalan hyvä tahto toteutuisi meissä, käytännön uskon vaelluksen kautta. Totuudessa uskomisen ja ojentautumisen pyhitys ja kilvoitus ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko, jonka Hän vaikuttaa tahtomisena ja tekemisenä Pyhän Hengen kautta, jolloin on kyse Jumalan vaikuttamasta uskon teosta, ei ihmisen lihan teosta. Uskossa kilvoitteleminen johtaa käytännössä ojentautumaan ja kasvamaan totuuden mukaisessa uskon elämässä, jolloin opit koko ajan syvällisemmin elämään pyhää elämää Herrassa Jeesuksessa, joka on sama asia kuin pyrkimys pyhitykseen (Hebr 12:14).

1 Piet 3:
15 vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
16 ¶ pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.

Raamattu kehottaa uskovia pyhittämään Herra Jeesus sydämissään, tarkoittaen hyvää uskon vaellusta, joka ei nouse ihmisen lihasta, vaan Jumalasta, koska Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä Pyhän Hengen kautta. Todellinen ja Jumalan vaikuttama pyrkimys pyhitykseen johdattaa ihmisen näkemään oman puutteellisuutensa ja syntisyytensä Jumalan edessä, mutta myös sen, että Jumalan armosta uskova ihminen on Herrassa Jeesuksessa pyhitetty ja pyhä. Todellinen Jumalan vaikuttama pyrkimys pyhitykseen kasvattaa uskovan ihmisen ymmärtämään koko ajan syvällisemmin Herran Jeesuksen sovitustyön ja pelastuksen lahjan ja tekee uskovan koko ajan entistä riippuvaisemmaksi Herrasta Jeesuksesta ja Jumalan armosta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2019 10:44

*
Jukka kirjoitti:Muinaiskreikkaako tämä P.K haluaa lukijoille opettaa? Eikö jokaisen pidä saada kuulla evankeliumi ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta omalla äidinkielellään? Eikö jo ensimmäisenä helluntaina opetuslapset julistaneet kielillä puhuen kuulijoilleen Herran suuria tekoja heidän omalla äidinkielellä? Mielipiteeni on, että tuon P.K:n (kuka sitten lienee) opetukset enemmän saavat aikaan hämmennystä sieluissa kuin turvautumista syntisenä Jeesuksen tarjoamaan armoon.

Mistä lukija voi tietää (esimerkin ottaakseni), että "kreikassa preesens (ἀναγεγεννημένοι)" merkitsee "olette-uudestisyntyneinä"? Kuinka moni lukijoista ymmärtää kreikkalaisia kirjaimia? Entä koineenkreikan preesinsin. Kuinkahan moni osaa lukea suluissa olevan sanan ἀναγεγεννημένοι kielellämme ääntäen?


Voisitko, Jukka, jättää sinun s-postiosoite minun sähköpostiin, niin vastaan sinulle s-postilla? vaisuliini@gmail.com
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Elo 2019 08:59

*
Tulevan viikonlopun lauantaina on Kiteellä kokous 24.8 osoitteessa Keisarinkuja 1 klo 14.00. Herra on laskenut sydämelleni aiheen Risti erämaassa, Golgatalla ja opetuslapsen elämässä. Aihe on todella mielenkiintoinen, koska Herra avasi todella mielenkiintoisesti tätä asiaa. Jos koet sydämessäsi tulla paikan päälle tutkimaan ja koettelemaan opetukseni, niin olet tervetullut läheltä ja kaukaa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron