*
Miten Milleniumin eläinuhrit tulisi ymmärtää, sillä ne puhuvat eläinuhreista ja syntien sovittamisesta? Ainoa oikea tapa on ymmärtää ne vertauskuvallisesti ja ymmärtää niiden puhuvan vertauskuvallisesta Herran Jeesuksen kertakaikkisesta, iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista, joka on iankaikkisesti kumonnut kaikki eläinuhrit ja muut uhrit. Kun tutkimme Raamattua ja erityisesti Hesekielin kirjaa, niin tulemme näkemään ja ymmärtämään, että eläinuhrit ovat vertauskuvallisia ja ne vertauskuvallisesti opettavat Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista. Ennen kuin tutkimme Hesekielin kirjaa on hyvä tutkia VT:sta Herran Jeesuksen syntiuhrin esikuvaa.
3 Moos 23:
15 ¶ Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa,
16 laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri.
17 Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi.
18 Ja tuokaa leipänne ohella seitsemän virheetöntä, vuoden vanhaa karitsaa ja mullikka sekä kaksi oinasta; ruoka- ja juomauhreineen ne olkoot polttouhri Herralle, suloisesti tuoksuva uhri Herralle.
19 Ja uhratkaa kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.
20 Ja pappi toimittakoon niiden ja uutisleivän ynnä kahden karitsan heilutuksen Herran edessä. Ne olkoot Herralle pyhät ja papin omat.
3 Moos 23:15-20 opettaa esikuvallisesti Herran Jeesuksen tulevasta täydellisestä syntiuhrista. 3 Moos 23:15-20 jakeiden uskotaan yleisesti opettavan VL:n helluntaista. VL:n helluntaina piti tuoda seitsemän vuoden vanhaa karitsaa, joka on esikuva Herrasta Jeesuksesta jä Hänen täydellisestä syntiuhrista syntien anteeksisaamiseksi, joka tulee johtamaan UL:n helluntain Pyhän Hengen vuodatukseen. Luku seitsemän kertoo Jumalan täydellisestä työstä ja koska oli kyse Herran Jeesuksen syntiuhrin esikuvasta, niin siksi piti tuoda seitsemän vuoden vanhaa karitsaa, koska Herra Jeesus on Jumalan Karitsa, joka ottaa pois synnin täydellisen syntiuhrinsa kautta, Hänen veressään, kun Hän kuoli syntien anteeksisaamiseksi. VL:n helluntaina piti tuoda myös mullikka, kaksi oinasta sekä kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.
2 Moos 12:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
........
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
.......
14 Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.
15 Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista.
VL:n pääsiäinen oli esikuvaa Herrasta Jeesuksesta, sillä Hän on Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnit (niiden, jotka uskovat Herraan Jeesukseen), sillä Kirjoitusten ja esikuvan mukaan Herra Jeesus kuoli pääsiäisviikolla, päivää ennen suurta sapattia, joka oli pääsiäisviikon juhlasapatti. VL:n pääsiäisen esikuvassa lain käskynä määrättiin teurastettavaksi yksi karitsa perhekuntaa kohti, joka oli esikuvaa tulevasta Herran Jeesuksen iankaikkisesta syntiuhrista.
Hes 45:
21 Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, on teillä pääsiäinen. Se on seitsenpäiväinen juhla. Syötäköön silloin happamatonta leipää.
22 Sinä päivänä uhratkoon ruhtinas omasta puolestansa ja maan kaiken kansan puolesta mullikan syntiuhriksi.
23 Ja seitsemänä juhlapäivänä hän uhratkoon polttouhriksi Herralle seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, virheettömiä, joka päivä seitsemänä päivänä, ja syntiuhriksi kauriin joka päivä.
Hesekiel 45:21-23 Milleniumin aikana tuhatvuotisessa valtakunnassa opettaa täysin erilaisesta pääsiäisen viettämisestä kuin mitä Jumala oli määrännyt VL:n aikana. Milleniumin aikana pääsiäisen seitsenpäiväisessä juhlassa pitää "uhrata" Herralle seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa ja seitsemän virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris syntiuhriksi, joka päivä (seitsemänä päivänä - pääsiäisen ajan).
Miksi Hesekielin kirjan pääsiäinen on aivan erilainen kuin VL:n pääsiäinen? Koska Hesekielin kirjan luku 45 ja jakeet 21-23 ovat vertauskuvallista opetusta, opettaen Herran Jeesuksen kertakaikkisesta, iankaikkisesta ja täydellisestä syntiuhrista, ja siksi puhutaan, kahden todistuksen kautta, kahdesta seitsemästä "uhrieläimestä" (vertauskuva Jeesuksesta), joka lukuna seitsemän kertoo Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista ja täydellisestä ja iankaikkisesta sovitustyöstä. Hesekielin kirjan 45:23 kuvaama yksi syntiuhri seitsemänä päivänä, eli koko pääsiäisen ajan on vertauskuva Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista, joka kumosi ja lakkautti Jumalan asetuksena kaikki muut uhrit, koska Herran Jeesuksen syntiuhri on kertakaikkinen ja iankaikkinen ja täydellinen ja lopullinen syntiuhri.
Koska Hesekielin kirjan luvun 45 Milleniumin pääsiäinen on täysin erilainen kuin VL:n ajan pääsiäinen ja Hesekielin kirjan luvussa 45 oleva seitsenluvun ja numero yhden symboliikka kertoo meille, että on kyse vertauskuvasta, sillä Herran Jeesuksen syntiuhri on täydellinen ja iankaikkinen sekä uhrien täyttymys, joka kumoaa iankaikkisesti kaikki muut VL.n uhrit. Milleniumin temppeli on vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus, joka itse on Milleniumin ajan temppeli ja kaikki Milleniumin ajan eläinuhrit ovat vertauskuvallista opetusta, jonka täyttymys on Herra Jeesus.
Milleniumin aikakauden erilainen säädös koskien pääsiäistä kuin mitä oli VL:n aikana todistaa myös sen ettei VL:n järjestykseen perustuvaa eläinuhrijärjestelmää palauteta ja ennallisteta tuhatvuotisessa valtakunnassa, koska Raamatun opettama temppeli ja eläinuhrit Milleniumin aikana ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus. Tästä syystä tuhatvuotisessa valtakunnassa ei suoriteta minkäänlaisia eläinuhreja.
4 Mooseksen kirjan 29:ssa luvussa jakeista 12 jakeeseen 38 asti on määrätty VL:n aikainen lehtimajanjuhla ja sen uhritoimitukset, joissa jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemänä päivänä seitsemännessä kuussa piti uhrata erilainen määrä eläinuhreja.
Hes 45:25 Seitsemännessä kuussa, kuukauden viidentenätoista päivänä, juhlana, hän uhratkoon samalla tavoin-niin seitsemänä päivänä-samankaltaisen syntiuhrin, polttouhrin ja ruokauhrin sekä saman määrän öljyä."
Milleniumin aikaisessa lehtimajanjuhlassa on määrätty sama määrä "uhrieläimiä uhrattavaksi" kuin Milleniumin ajan pääsiäisenä, eli seitsemänä päivänä seitsemän virheetöntä mullikkaa ja seitsemän virheetöntä oinasta, ja tämän lisäksi yksi kauris syntiuhriksi, joka päivä. Miksi Milleniumin lehtimajanjuhla poikkeaa täysin VL:n lehtimajanjuhlan eläinuhrijärjestelmästä?
Siksi koska Milleniumin "eläinuhrit" ovat vertauskuvaa, jonka täyttymys on Herra Jeesus. Tämän todisteena on taas kahden todistuksena, kaksi kertaa seitsemän "uhrieläimen uhraaminen", joka on vertauskuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä syntiuhrista. Samoin Milleniumin lehtimajanjuhlan yksi kauris syntiuhriksi joka päivä juhlan ajaksi on vertauskuvaa, jonka täyttymys Herra Jeesus on, joka on yksi ja kertakaikkinen sekä iankaikkisesti täydellinen syntiuhri, jonka kautta kaikki eläinuhrit ovat lakkautettu ja kumottu iankaikkisesti.
3 Moos 23:
39 Mutta seitsemännen kuukauden viidentenätoista päivänä, kun te olette korjanneet maan sadon, viettäkää Herran juhlaa seitsemän päivää; ensimmäinen päivä on levon päivä, ja kahdeksas päivä on myös levon päivä.
40 Ensimmäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, Jumalanne edessä.
41 Ja viettäkää sitä juhlana Herran kunniaksi seitsemän päivää vuodessa. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen; viettäkää se seitsemännessä kuussa.
42 Seitsemän päivää asukaa lehtimajoissa; kaikki Israelissa syntyneet asukoot lehtimajoissa,
43 että teidän jälkeläisenne tietäisivät, kuinka minä annoin israelilaisten asua lehtimajoissa, kun vein heidät pois Egyptin maasta. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."
Lehtimajanjuhlaa juhlittiin VL:n aikana seitsemännessä kuussa sen kunniaksi kun Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Raamatun opetuksen mukaan kykenemme laskemaan ja näkemään, että Herra Jeesus syntyi lehtimajanjuhlan aikaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että Milleniumin aikakaudessa Herra Jeesus on juhlan keskipiste, sillä Hän syntyi maan päälle ja sovitustyönsä kautta pelasti Häneen uskovat synnin ja saatanan orjuudesta, jonka ansiosta Herran Jeesuksen opetuslapset saavat iloita Herrasta Jeesuksesta tuhatvuotisessa valtakunnassa.
Milleniumin (tuhatvuotisen valtakunnan) VL:n järjestyksestä täysin poikkeavat pääsiäinen ja lehtimajanjuhla todistavat sen, että Milleniumin temppeli ja eläinuhrit ovat vertauskuvia, jonka täyttymys on Herra Jeesus, Hänen veressään, syntiuhrissaan ja sovitustyössään.
-PP-