*
MOORIAN VUORI - AABRAHAM JA IISAK, JA MESSIAAN JEESUKSEN RISTI JA YLÖSNOUSEMUS
1Moos.22:2 Ja hän (HERRA) sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
Aabraham saa HERRALTA kehoituksen ottaa ainokainen poikansa Iisak Moorian maahan ja Moorian vuorelle, jotta siellä Aabraham antaisi ainokaisen poikansa uhrina HERRALLE. Tämä syvällinen vertauskuva, tässä tapahtumassa - on taivaallisen Isän ja Hänen ainokaisen Poikansa, Jeesuksen välillä annetun uhrin kuva.
Koska uskon että Jumalan SANA on Pyhän Hengen "henkeyttämää", eli Jumalan HENKI on johtanut Jumalan Sanan syntymistä (2Tim.3:16), toisinaan näen sanojen lukuarvojen rinnastuksissa voimallisia Raamatun kokonaisvaltaisen ilmoituksen mukaisia totuuksia.
Tässä yksi niistä.
----
> Hepreassa Mooria on הַמֹּרִיָּ֑ה joka lukuarvossaan on 260. Tästä muutamia rinnastuksia. Sana "mooria" tarkoittaa (רָאָה) "nähdä" + (יָהּ) "JHVH/HERRA", eli "HERRA näkee".
2Moos.27:13 osoittaa, että Ilmestysmajan avoin suunta oli itään päin. Tästä tultiin ensin esipihalle, ja siitä pyhimpään, ja tästä aina kaikkein pyhimpään. Idän suunnasta VT:n aikana uhrintuoja lähestyi Jumalaa, saapuen aina alttarille asti. Hesekiel 43:1-5 kuvaa HERRAN kirkkauden palaamista Jerusalemiin, ja se tapahtuu juuri itäportin kautta.
"Ja Herran kunnia kulki temppeliin sen portin kautta, jonka etupuoli oli itää kohden."
> Hepreassa "itä" > מזרחה on lukuarvossaan 260.
Viidennessä Mooseksen kirjassa HERRA ilmoittaa että Gerazimin vuori merkitsee "siunauksen paikkaa", kun taas Eebalin vuori "kirouksen paikkaa".
5Moos.11:29 "Ja kun Herra, sinun Jumalasi, on vienyt sinut siihen maahan, jota sinä nyt menet omaksesi ottamaan, niin tee Garissimin vuoresta siunauksen paikka ja Eebalin vuoresta kirouksen paikka."
> Hepreassa "Gerazim" > גרזים on lukuarvossaan 260.
Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
Mark.14 LUKU >> 22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini". 23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä. 24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä. 25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
Kreikankielessä jakeessa 24 on: Τοῦτό ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης, "tämä minun vereni on uusi liitto", josta huomioin sanan "liitto" διαθήκης.
> Kreikassa "liitto" διαθήκης (genetiivimuodossa) on lukuarvossaan 260
Johanneksen kirjeessä 4 luku sanotaan:
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. 14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. 15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. 16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. 17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. 18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa. 19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. 20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. 21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
Kreikankielessä muoto "me pysymme", jakeessa 13: "me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä." on kreikankielessä μένομεν, joka tarkoittaa Jeesuksessa pelastettuja, jotka ovat syntyneet Jumalan Hengestä: "hän on antanut meille Henkeänsä".
> Kreikassa μένομεν on lukuarvossaan 260.
----
Lopuksi, palaan vielä 1Moos.22 lukuun jossa HERRA puhuu Aabrahamille:
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta 16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, 17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. 18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
Hepreassa תְּחִיַּת הַמֵּתִים > "kuolleista ylösnouseminen", on lukuarvossaan 1313.
1Moos.22:18 hepreassa והתברכו בזרעך כל גויי הארץ "ja minä siunaan sinun siemenessäsi kaikki kansat maan päällä", on lukuarvona 1313.Joka rinnastuu Psalmiin:
Ps.86:5 "Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat."
Koko psalmin lause hepreassa on lukuarvossaan 1313 >
(כי-אתה אדני טוב וסלח ורב-חסד לכל-קראיך)
Joh.11:25 "Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut."
----
HEBREALAISKIRJE 11 LUKU ---
17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut 18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen", 19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.
Näemme siis Aabrahamin ja Iisakin, sekä Moorian vuoren tapahtumissa (1Moos.22 luku) jo JEESUKSEN ristiinnaulitsemisen sekä HÄNEN ylösnousemuksensa.
P.K