Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Huhti 2019 21:58

*
MOORIAN VUORI - AABRAHAM JA IISAK, JA MESSIAAN JEESUKSEN RISTI JA YLÖSNOUSEMUS

1Moos.22:2 Ja hän (HERRA) sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".

Aabraham saa HERRALTA kehoituksen ottaa ainokainen poikansa Iisak Moorian maahan ja Moorian vuorelle, jotta siellä Aabraham antaisi ainokaisen poikansa uhrina HERRALLE. Tämä syvällinen vertauskuva, tässä tapahtumassa - on taivaallisen Isän ja Hänen ainokaisen Poikansa, Jeesuksen välillä annetun uhrin kuva.

Koska uskon että Jumalan SANA on Pyhän Hengen "henkeyttämää", eli Jumalan HENKI on johtanut Jumalan Sanan syntymistä (2Tim.3:16), toisinaan näen sanojen lukuarvojen rinnastuksissa voimallisia Raamatun kokonaisvaltaisen ilmoituksen mukaisia totuuksia.

Tässä yksi niistä.

----

> Hepreassa Mooria on הַמֹּרִיָּ֑ה joka lukuarvossaan on 260. Tästä muutamia rinnastuksia. Sana "mooria" tarkoittaa (רָאָה) "nähdä" + (יָהּ) "JHVH/HERRA", eli "HERRA näkee".

2Moos.27:13 osoittaa, että Ilmestysmajan avoin suunta oli itään päin. Tästä tultiin ensin esipihalle, ja siitä pyhimpään, ja tästä aina kaikkein pyhimpään. Idän suunnasta VT:n aikana uhrintuoja lähestyi Jumalaa, saapuen aina alttarille asti. Hesekiel 43:1-5 kuvaa HERRAN kirkkauden palaamista Jerusalemiin, ja se tapahtuu juuri itäportin kautta.

"Ja Herran kunnia kulki temppeliin sen portin kautta, jonka etupuoli oli itää kohden."

> Hepreassa "itä" > מזרחה on lukuarvossaan 260.

Viidennessä Mooseksen kirjassa HERRA ilmoittaa että Gerazimin vuori merkitsee "siunauksen paikkaa", kun taas Eebalin vuori "kirouksen paikkaa".

5Moos.11:29 "Ja kun Herra, sinun Jumalasi, on vienyt sinut siihen maahan, jota sinä nyt menet omaksesi ottamaan, niin tee Garissimin vuoresta siunauksen paikka ja Eebalin vuoresta kirouksen paikka."

> Hepreassa "Gerazim" > גרזים on lukuarvossaan 260.

Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
Mark.14 LUKU >> 22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini". 23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä. 24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä. 25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

Kreikankielessä jakeessa 24 on: Τοῦτό ἐστι τὸ αἷμά μου τὸ τῆς καινῆς διαθήκης, "tämä minun vereni on uusi liitto", josta huomioin sanan "liitto" διαθήκης.

> Kreikassa "liitto" διαθήκης (genetiivimuodossa) on lukuarvossaan 260

Johanneksen kirjeessä 4 luku sanotaan:

13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. 14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. 15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. 16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. 17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. 18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa. 19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. 20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt. 21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Kreikankielessä muoto "me pysymme", jakeessa 13: "me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä." on kreikankielessä μένομεν, joka tarkoittaa Jeesuksessa pelastettuja, jotka ovat syntyneet Jumalan Hengestä: "hän on antanut meille Henkeänsä".

> Kreikassa μένομεν on lukuarvossaan 260.

----

Lopuksi, palaan vielä 1Moos.22 lukuun jossa HERRA puhuu Aabrahamille:

15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta 16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, 17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. 18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."

Hepreassa תְּחִיַּת הַמֵּתִים > "kuolleista ylösnouseminen", on lukuarvossaan 1313.

1Moos.22:18 hepreassa והתברכו בזרעך כל גויי הארץ "ja minä siunaan sinun siemenessäsi kaikki kansat maan päällä", on lukuarvona 1313.Joka rinnastuu Psalmiin:

Ps.86:5 "Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat."

Koko psalmin lause hepreassa on lukuarvossaan 1313 >
(כי-אתה אדני טוב וסלח ורב-חסד לכל-קראיך)

Joh.11:25 "Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut."

----

HEBREALAISKIRJE 11 LUKU ---

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut 18 ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen", 19 sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.

Näemme siis Aabrahamin ja Iisakin, sekä Moorian vuoren tapahtumissa (1Moos.22 luku) jo JEESUKSEN ristiinnaulitsemisen sekä HÄNEN ylösnousemuksensa.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Huhti 2019 22:30

*
Evankeliumin tärkein asia

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Evankeliumin tärkein asia on pelastuksen vastaanottaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen, jonka kautta ihminen pääsee Jumalan armosta pelastuneen osaan, jossa hän saa olla Jumalan lapsen asemasta käsin Jumalan rakkauden kohteena. Jesaja 61 luku kertoo Jeesuksesta sekä siitä mitä ja miten evankeliumin ilosanoma vaikuttaa Jumalan pelastamissa ihmisissä. Pelastumisen jälkeen evankeliumin tärkein asia on sitoa särjettyjä sydämiä, joka tarkoittaa että Jumala parantaa ja eheyttää ihmisen mielen, jonka synti on rikkonut.

Olen kokenut sydämelläni Herran puheen, että me seurakuntana olemme laiminlyöneet hengellisen työn, jonka kautta Jumala eheyttää ja parantaa rikkinäisiä sydämiä, jotka ovat täynnä syviä ja tuskallisia synnin haavoja.

1 Kor 3:
9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11 ¶ Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

2 Kor 6:
¶ Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

Jumala eheyttää ja parantaa ihmisen rikkinäisen mielen. Raamattu opettaa, että Jumala kutsuu uskovia työtoveruuteen Hänen kanssaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että Jumala toimii myös seurakuntansa kautta kun Hän parantaa ja eheyttää synnin rikkomia sydämiä.

Seurakunta on tänä päivänä keskittynyt tekemään paljossa kaikkea muuta, mutta ei auttamaan ja tukemaan uskovia uskon kasvussa, jonka kautta heidän rikkinäinen sydämensä voisi eheytyä ja parantua. Toki varmasti on niitäkin uskovia, jotka ovat mukana työssä ja palvelussa, jonka kautta hoidetaan rikkinäisiä sydämiä, mutta liian paljon nykyiset seurakunnat laiminlyövät tätä tärkeää työtä.

Itsekeskeisyys, itse tehty voitelu ja palvelutehtävä ovat asioita, jotka johtavat uskovia väärään suuntaan pois evankeliumin ytimestä. Tämä on eräs niistä syistä, jonka tähden seurakunta ei kykene auttamaan ja hoitamaan rikkinäisiä ihmisiä. Silloin kun seurakunta keskittyy ohjelman pyörittämiseen (ohjelmakeskeisyys), niin kaikkein tärkeimmäksi tulee se kuinka ihminen itse onnistuu omalla paikallaan suoriutumaan ohjelman pyörittämisestä.

Tämä johdattaa uskovat pois todellisesta lähimmäisen rakastamisesta. Silloin kun ohjelma ja oma suoritus on kaiken keskipiste, niin uskova ei kykene näkemään ihmisten rikkinäisyyttä, eikä hän silloin kykene rakastamaan eikä tuomaan esille Jumalan sanan totuutta, joka parantaisi ihmisten sydämissä olevat syvät synnin haavat.

Jesajan kirjan luku 61 tuo esille sen kuinka evankeliumin ensimmäinen (pelastumisen jälkeen) tehtävä on parantaa ja eheyttää ihmisen rikkinäinen mieli (sydän). Tämä tarkoittaa silloin sitä, että seurakunnassa tulisi olla valmius Jumalan rakkauden ja totuuden kautta kohdata rikkinäisiä ihmisiä siten että he voisivat eheytyä ja parantua sydämessään olevista haavoista.

Room 12:
1 ¶ Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Raamattu opettaa, että Jumala muuttaa ihmisen mielen. Nykypäivän seurakunnan tulee opettaa samaa opetusta kuin mitä Paavali opetti Rooman seurakunnan uskoville. Silloin kun ihminen suostuu kuolemaan oman lihansa himoille ja haluille, eli synneille, niin hän antaa itsensä Jumalalle eläväksi, pyhäksi ja otolliseksi uhriksi, joka on hengellistä Jumalan palvelusta.

Uskovan ihmisen uhri on luopuminen synnin teoista, eli lihan teoista. Jumala haluaa, että uhraamme synnin vallassa olevan elämämme Jumalan palvelemiseen. Rikkinäinen mieli ei voi muuttua millään muulla tavalla kuin suostumalla uskomaan Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa. Silloin kun uskova antaa Jumalan Pyhän Hengen kuolettaa meidän lihaamme, niin mielenuudistuksen kautta rikkinäinen sydän (mieli) alkaa eheytymään ja parantumaan.

Jos uskova mukautuu tämän maailmanajan mukaan, eli haluaa elää ja täyttää mielensä maailmassa vallitsevilla synnillisillä ajatuksilla, teoilla ja opetuksilla, niin hänen mielensä ei pääse eheytymään ja parantumaan. Jos uskova uskoo väärään ja epäraamatulliseen opetukseen, niin hänen mielensä ei parannu eikä eheydy, vaan hyvin usein menee entistä sekavammaksi ja rikkinäisemmäksi.

Todellinen Jumalan tahdon mukainen muuttuminen ja mielen parantuminen sekä eheytyminen tapahtuu Jumalan sanan tutkimisen kautta ja todellinen muuttuminen sekä eheytyminen tapahtuu sen jälkeen kun uskova uskoo Jumalan sanan totuuteen ja elää käytännössä sen mukaan.

Mielenmuutos Jumalan armosta johdattaa uskovan sellaisella paikalle, jossa murheellinen kokee saavansa Jumalan lohdutusta, murheellinen oppii iloitsemaan ja riemuitsemaan Herrassa, masentunut oppii ylistämään ja kiittämään Jumalaa. Silloin kun uskovan mieli on ihan oikeasti parantunut ja eheytynyt mielenmuutoksen kautta, niin ilo, riemu ja ylistys eivät ole enää pelkästään sielullista tunnelmointia seurakunnan kokouksissa, vaan aito ilo, riemu ja ylistys vaikuttaa ihan oikeasti uskovan elämän kaikissa tilanteissa.

Mielenmuutos joka johtaa sydämen (mielen) parantumiseen Pyhän Hengen voimasta Jumalan sanan totuuden kautta tuo ihmisen sydämelle aidon Pyhän Hengen vaikuttaman ilon, riemun ja ylistyksen. Aito Pyhän Hengen vaikutus johdattaa ihmisen kokemaan, tuntemaan ja ymmärtämään Jumalan läsnäoloa, rakkautta, armoa sekä pyhyyttä, joka perustuu totuuteen. Aito Pyhän Hengen vaikutus näkyy kaikessa myös kiusauksen ja koetuksen hetkissä, eikä aito Pyhän Hengen työ ole samanlaista kuin mitä jotkut uskovat kokevat sielullisesti kokouksissa.

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan pyrkiä tuomaan esille se, että jos joku kokee vain hengellisissä kokouksissa iloa ja riemua, mutta ei arkielämässään, niin silloin on kyse sielullisen ilon ja riemun kokemisesta, ei aidosta Pyhän Hengen työstä ihmisen sydämessä. Aito Pyhän Hengen työ sydämessä vaikuttaa iloa ja riemua myös arkielämän haasteiden keskellä.

Todellinen rikkinäisen sydämen (mielen) eheytyminen ja mielenmuutos johdattaa meidät ymmärtämään syvällisesti Jumalan rakkautta sekä saa meidät entistä enemmän palvomaan ja rakastamaan Jumalaa. Jumalan palvominen tarkoittaa ensisijassa Jumalan rakastamista ja kunnioittamista sekä Hänen sanansa ja opetuksiensa noudattamista.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2019 10:30

*
Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Ilm. 2:10.

Risti on taakka, joka tuntuu tukahduttavalta. Joka painaa kuin poikkipuu harteilla, eikä näytä olevan ketään, joka sitä kanssamme kantaisi. Risti on erämaa, synti, kipu tai häpeä. Risti on alamittaisuutta, ahdistusta tai sairautta. Risti on kuoleman kohtaamista. Risti on pilkkaa tai katkeruutta. Uskon puutetta tai jatkuvaa janoa. Ristillä on monta nimeä, mutta aina se on painoa, joka laittaa kumaraan, ja pimeyttä, joka pyrkii peittämään tulevaisuuden ja toivon.

Herramme Jeesus on onneksi suuri ristinkantaja. Se tarkoittaa sitä, että kun olemme oman ristimme alla, on hän siellä meidän kanssamme. Kun kannamme taakkaamme, kantaa hän sitä meidän kanssamme. Kun pelkäämme tulevaa, hän sanoo antavansa meille tulevaisuuden ja toivon. Kun olemme langenneet syntiin, hän näyttää haavoitettuja käsiään ja puhuu lempeästi syntiemme sovituksesta.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2019 10:40

*
Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. Joh. 6:37

Ei siis ketään. Ei minkäänlaisen asian kanssa kamppailevaa. Sellaista ihmistä ei yksinkertaisesti ole, joka ajettaisiin pois. Lähteä voi, mutta pois ei ajeta. Älkäämme koskaan menettäkö luottamustamme Jumalan uskollisuuteen ja rakkauteen. Älkäämme kuunnelko sydämemme syytöksiä siitä, ettei armo kuulu meille. Älkäämme suostuko sielunvihollisen vakuutteluihin, että anteeksiantamus on ehtoja täynnä ja syntisen ulottumattomissa.

Älkäämme kuunnelko niitäkään, jotka tahtovat asettaa meidän ja taivaan väliin jotakin muuta kuin Jeesuksen. Armosta on maksettu kallis hinta Golgatan ristillä, se on lahja Jumalalta. Tätä vapautta ei saa myydä kenellekään eikä millään ehdoin. Pysyessämme Jeesuksen luona, sanan ja sakramenttien äärellä, hänen hoidettavanaan ja armahdettavanaan, meillä ei ole mitään hätää. Kaikki on hyvin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä huolta vailla
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2019 10:42

*
Miksi olet masentunut, sieluni, miksi olet niin levoton? Odota Jumalaa! Vielä saan kiittää häntä, Jumalaani, auttajaani. Ps. 42:12

Masennus saapuu kutsumatta ja lähtee käskemättä. Emme edes tiedä miksi. Miksi olet masentunut, sieluni, kysyi psalmilaulaja, miksi olet niin levoton? Masennuksessa mieli käpristyy itseensä ja voimat kuluvat pelkkään elämiseen. Jos masennus johtuu syyllisyydestä, menneisyydessä tehdyistä teoista, auttaa anteeksiantamuksen vakuutus. Muun masennuksen hoitaminen synninpäästöllä voi sen sijaan vain pahentaa olotilaa, koska se on oikea lääke, mutta väärässä paikassa jaettu. Lääkäri lääkkeineen on silloin oikea apu.

Aika ja kärsivällisyys ovat lääkäreitä myös. Jumalan lupaus, yksikin sana, voi myös pitää hukkuvan pinnalla. Lupauksiin saa tarttua lujasti, kaksin käsin. Kristityllä on aina se varma toivo, että hän saa vielä kiittää Jumalaa avusta. Varmasti hän nousee, kyse on vain siitä, milloin. Jumalan Pyhä Henki on murheellisen sielun hiljainen ja rakastava lohduttaja. Hän suojelee omaansa, kantaa läpi pimeän ja murheen ja antaa lopulta terveydenkin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä huolta vailla
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2019 13:20

*
Joka rakastaa Jumalaa rakastaa veljiään

1 Joh 4:
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
14 ¶ Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 ¶ Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa," mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Raamatun opetuksen mukaan uskova voi tietää Jumalan asuvan ja pysyvän hänessä, koska Jumala on antanut Pyhän Henkensä asumaan uskovan sydämeen. Kun uskomme Jeesuksen olevan Jumalan Poika, niin opimme tuntemaan Jumalaa sekä kykenemme uskomaan sen, että Jumala rakastaa meitä, koska Jumala on rakkaus.

Pelko estää kokemasta ja elämästä Jumalan rakkaudessa. Pelkoja on monenlaisia; joku voi pelätä sielunvihollista; toinen voi pelätä enemmän ihmisiä kuin Jumalaa; kolmas voi pelätä epäonnistumista, jonka tähden hän ei uskalla uskoa ja luottaa Jumalaan jne. Oli pelon syy mikä tahansa, niin Raamatun opetuksen mukaan täydellinen rakkaus karkottaa (alkutekstin mukaan heittää ulos) pelon, koska pelossa on rangaistusta (alkutekstin mukaan rangaistusta, tuskaa ja piinaa). Sanonta se joka pelkää ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa tarkoittaa, että hän ei ole vapautunut peloistaan ja pelko kahlitsee sekä hallitsee häntä.

Ihminen jonka elämää pelko hallitsee elää rangaistuksen pelossa, eli syyllisyyden alla, jossa pelko ja syyllisyys piinaa ja tuottaa tuskaa ihmisen sydämelle. Silloin kun uskovan sydäntä jäytää ihmispelko, niin hän kokee syyllisyyttä ihmisten edessä, jos hän ei toimi ja elä ihmisten vaatimusten mukaan. Hyvin usein uskovien elämässä on ihmispelkoa, jossa uskovat elävät uskonnollisten perinteiden kahlitsemina. Tällaisen ihmispelon ikeen ja orjuuden alaisena eläminen tuo sellaisen syyllisyyden tunteen sydämelle, jossa uskova kokee olevansa vastuussa yhteisölle ja ihmisille, jotka taakoittavat uskovia epäraamatullisilla perinnäissäännöillä.

Ihmispelko ja uskonnollinen perinnäissääntö tuovat sellaisen taakan ihmisen sydämelle, että hän joutuu elämään valheen varassa. Monet heistä ovat vilpittömiä, mutta lujasti taakoitettuja ihmisten perinnäissäännöillä, joiden kautta he vieroksuvat Jumalan sanan totuutta. He luulevat perinnäissäännön olevan Raamatun totuus, vaikka se todellisuudessa edustaa valhetta ja petosta. Väärä pelko tuo tuskan ja piinan ihmisen sydämeen.

Jos elät vuodesta toiseen uskonelämääsi siten, että asiat piinaavat sinua ja sinulla on tuska sydämessäsi, etkä koe Jumalan rauhaa ja rakkautta sydämessäsi, niin olet pelon vankina ja orjana tai elät synnissä, joka estää sinua kokemasta aitoa Jumalan rakkautta ja totuutta. Silloin kun pääset tekemisiin aidon Jumalan sanan totuuden ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, niin pääset vapaaksi peloistasi sekä kokemaan Jumalan rakkautta.

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden järjestyksen. Me voimme rakastaa Jumalaa vain siksi, koska Hän on ensin rakastanut meitä. Koska Jumala rakastaa sinua, niin vasta tämän ymmärrettyäsi voit oppia rakastamaan Jumalaa. Miksi tämä järjestys on tärkeä ymmärtää? Jumalan rakkaus on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisen lihasta. Jos ihminen ei ymmärrä Jumalan rakkauden järjestystä, niin hän pyrkii omassa voimassaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Kun ymmärrät Jumalan rakastavan ensin sinua ja vasta sen jälkeen sinä voit rakastaa Häntä, niin se johdattaa sinut kokemaan Jumalan rakkauden aitoa vaikutusta, jonka seurauksena sinun ensimmäinen rakkautesi kohde on Jumala, jonka jälkeen tulee rakkaus lähimmäisiin. Silloin kun sinä rakastat ensin Jumalaa, niin sinä pelkäät (kunnioitat) vain Raamatun Jumalaa ja kaikki muu pelko pysyy (ihmispelko jne.) poissa sydämestäsi. Jumalan rakastaminen auttaa sinut pysymään poissa väärän pelon aiheuttamasta ikeestä.

Jos sanot suullasi rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat tai halveksut uskon sisaria ja veljiä, niin silloin sinä elät valheessa ja valehtelet. Todellinen Jumalan rakkaus sydämessäsi johdattaa sinut rakastamaan ja kunnioittamaan uskon sisaria ja veljiä. Raamattu sanoo Jumalan käskyn olevan että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänen tulee myös rakastaa uskon sisariaan ja veljiään.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Huhti 2019 07:16

"... sinä ymmärrät minun ajatukseni (Ps.139:2)..."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Huhti 2019 20:12

*
Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset

2Kor.13:4 "Sillä vaikka Hänet (Jeesus) ristiinnaulittiin, kun Hän oli heikko, elää Hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme Hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan."

Jumala valitsee sen, joka mitään ei ole - saattaakseen häpeään sen joka jotakin on. Ristin evankeliumi on maailmalle ja lihalle hullutus. Ihminen halveksii ristin evankeliumia, koska se asettuu ihmisvoimaisuutta vastaan. Ristin evankeliumi on loukkaus, syntiselle ja ylpeälle ihmiselle.

Ristin evankeliumi kieltää kokonaan ihmisen omavoimaisuuden - ja sen sijaan se puhuu Jumalan pelastavasta elämän voimasta ihmisen oman heikkouden ja syntisyyden tähden - Jeesuksessa Kristuksessa. Ristin evankeliumi riisuu ihmisen paljaaksi Jumalan edessä - osoittaakseen ihmisen heikkouden ja syntisyyden kautta Jeesuksen armon ja rakkauden. Yhä edelleen - pelastettuina Jumalan lapsina, me otamme ristimme seurataksemme Jeesusta, ja tässä - me löydämme heikkoudessa Jumalan voiman: "olemmehan mekin Hänessä (Jeesuksessa) heikot, mutta me elämme Hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan" (2Kor.13.4)

Jeesus rukoili Getsemanen puutarhassa, sanoen:
"Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni,
minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi"
(Matt.26.24)

Heprealaiskirjeessä Raamattu ilmoittaa:
"Ja lihansa päivinä hän (Jeesus) väkevällä huudolla ja kyynelillä
uhrasi rukouksia ja anomuksia sille,
joka voi hänet kuolemasta pelastaa;
ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden."
(Hebr.5:7)

Risti puhuu meille aina oman itsemme syvällisestä luovuttamisesta Jumalalle. Vielä enemmän - risti puhuu koko elämämme menettämisestä Jeesuksen tähden. Jeesus itse antautui tähän heikkouteen - ristin kuolemaan - täysin Jumalan voimaan ja rakkauteen luottaen.

"... vaikka hänet (Jeesus) ristiinnaulittiin,
kun Hän oli heikko,
elää Hän kuitenkin Jumalan voimasta"

Raamattu kehottaa meitä antamaan itsemme Jumalalle eläväksi uhriksi - Jumalalle otolliseksi uhriksi. (Room.12:1-2) Tämä merkitsee että me emme enää mukaudu tämän maailmanajan mukaan, vaan muutumme mielen uudistuksen kautta, tutkiaksemme - mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä. Jumalan rakkaus Jeesuksessa muuttaa mielemme ja sydämemme. Risti murtaa kovan ja hellittämättömän tahtomme, ja johtaa meidät heikkouteen - jossa on Jumalan voima.

Ristin ottaminen on meille vastenmielistä. Siinä on häpeä, avuttomuus ja heikkous. Se on kaikkea ihmisen arvokkuutta vastaan. Se asettuu tahtoamme ja halujamme vastaan. Sen siunaus kuitenkin kätkeytyy sen kautta meihin osoitettuun heikkouteen.

Ristin tuleekin todistaa meille - "armottomasti":
"Me emme kykene. Me emme pysty tekemään sitä, mitä meidän tulisi tehdä".

Heikkouden hyväksyminen, Kristuksen ristin osallisuudessa tuo elämän voiman ja siunauksen. Kykenemättömyytemme ja mahdottomuutemme kääntyy meistä pois päin nyt Jumalan mahdollisuudeksi. Armoton risti, joka julisti kuolemaa meille itsellemme ja synnillemme, osoittaakin nyt Kristuksen ylösnousemusvoimaan - jossa Jumalan armo on kaikki kaikessa. Tässä kohtaamme oman heikkoutemme ja syntisyytemme, sekä suuren Jumalan armon ja Jumalan voiman keskinäisen dynaamisen kohtaamispisteen.

Kun luovutamme kaiken Jeesukselle - murtuen Hänen edessään, tietoisina omasta syntisyydestämme ja kykenemättömyydestämme - saamme silloin kuulla Pyhän Hengen siunaavat sanat: "Se on täytetty".

Tässä sydämemme puhdistuu lunta valkeammaksi, ja tässä me rakastumme Kristuksen ristin kautta osoitettuun Jumalan voimaan. Siitä tulee meidän voimamme - Jeesuksessa. Yhteenkasvaneina Kristuksen ristin kuoleman ja ylösnousemuksen voimassa, me löydämme ristin osoittamassa heikkoudessa nyt Jumalan voiman.

Kristuksen risti todistaa, että Jeesus on täyttänyt kaiken. Tämä siunaus on ainoa lähtökohtamme. Olemme Jeesuksen veressä saaneet syntimme anteeksi; synnin tuomio ja viha on saatu päätökseen Jeesuksen ristin kuolemassa; Jeesus on täyttänyt kaikessa Isän tahdon.

"Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset,
ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset."
(1Kor.1:25)

Heikkouden merkitys ristin evankeliumissa perustuu Jeesuksen täytettyyn työhön, joka asettuu meidän omaa tahtoamme ja tekemistämme vastaan. Kristuksen risti ei tunnusta mitään siitä, mitä me olemme tai teemme. Se tunnustaa vain - Jumala on rakkaus; Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. Siksi ristin kantaminen tulee pelastuneelle Jumalan lapselle rakkaaksi. Se toki aina murtaa; ja se sattuu, ja kuolettaa meidän omaa synnillistä minäämme - mutta tämän kaiken keskellä Pyhä Henki aina todistaa Jeesuksesta, sanoen: "Se on täytetty".

Pyhän Hengen aikaansaama Kristuksen ristin osallisuus aina todistaa Jeesuksen kautta loppuun saatetusta työstä. Siksi me emme kanna ristiä pelastaaksemme sillä itseämme - vaan siksi koska Jeesus täytti jo kaiken.

Minä olen keskeneräinen, kykenemätön, heikko ja avuton. Minun lihassani ei asu mitään hyvää. Vaikka minulla on tahto hyvään, en sitä kuitenkaan voi täysin toteuttaa. Jumalan edessä olen aina vajaa, syntinen ja riittämätön.

Tässä heikkoudessa ja totuudessa, Kristuksen rististä tulee minulle kaikkein rakkainta mitä maailmassa on. Heikkona lepään Jeesuksen täytetyssä työssä - uskon kautta; ja samalla kuin ihmeen voimasta, minä otan oman ristini ja alan ymmärtää sen siunauksen omassa elämässäni.

Jumalan heikkous Jeesuksessa oli väkevämpi kuin ihmiset. Jeesus tehtiin synniksi, ja tässä heikkoudessa Jumala oli väkevämpi kuin kukaan muu. Jeesus voitti synnin, saatanan ja kuoleman. Ristin osoittama heikkous ja häpeä, olikin Jumalan voiman todellisuus.

Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta. Heikkoutemme ja ahdistuksemme, eivätkä voimakkaat ihmiset - jotka meitä alistavat - ole koskaan väkevämpiä kuin Jumalan heikkous Jeesuksessa. Voimme nähdä tämän suunnattoman voiton juuri Jumalan heikkoudessa, siellä -
...missä Jeesus ristillä sanoo: "Se on täytetty".

32 Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista, 33 jotka uskon kautta kukistivat valtakuntia, pitivät vanhurskautta voimassa, saivat kokea lupauksien toteutumista, tukkivat jalopeurain kidat, 34 sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.
(Hebr.11:32-34)

https://suokohtiherrani.blogspot.com/2019/04/jumalan-heikkous-on-vakevampi-kuin.html?fbclid=IwAR2SgZz8wzVbQ-0cnM4xfMFbpDx2LFNAhpMByib1wY60Yaf1o7XOli5zQUk
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Huhti 2019 15:09

*
EKSYTTÄJÄN TUNTOMERKIT

- Hän on outo, ei tavallinen.
- Hän pukeutuu komeasti tai kauniista.
- Hän vaivaa, erityisesti alkuun.
- Hän aiheuttaa hämmennystä ja ristiriitaisia ajatuksia.
- Häneltä pääsee pieniä kettuja.
- Häntä seurataan lumoutuneena, jokaista elettä, sanaa ja ilmettä ihannoidaan.
- Hänen puheensa ei ole yksinkertaista evankeliumia, vaan kuin sekavaa ja hyppivää sekametelisoppaa.
- Hän korostaa Isää tai Pyhää Henkeä enempi kuin Jeesusta.
- Ihmiset lähtevät pois kehuen häntä, ei kiittäen kyynelissä Jeesusta.
- Hän kertoo kuinka ihmeiden täyttämää hänen elämänsä on, mutta hän ei kerro kuinka ihmeellinen Jeesuksen sovitustyö on.
- Hänen yksityiselämänsä on mysteeri ja siitä on kaikenlaisia huhuja liikkeellä.
- Hän ei kerro virheitänsä niitä häveten nöyryydessä, vain sankaritekojaan.
- Hän rakastaa huomiota ja kertoo mielellään, kuinka hän on tullut maailmassa huomatuksi.
- Hän esiintyy mielellään poliittisesti, hengellisesti tai sosiaalisesti korkeassa asemissa olevien kanssa.
- Julistus innostaa, mutta et kuule hiljaisen hiljaista Hengen ääntä.
- Et osaa sanoa jälkikäteen sanoa, mistä hän oikein puhui.
- Et koe Pyhän Jumalan pelkoa ja omaa syntisyyttäsi kuunnellessa häntä.
- Musiikki, kulissit ja ulkonaiset seikat ovat isossa roolissa.
- Hänen tilaisuuksia kuvaa enempi show kuin seurakuntakokous.
- Hän on enempi ylpeä kuin nöyrä, mahtaileva kuin vaatimaton ja vaativa kuin auttava.
- Hän ei korosta Jeesuksen pikaista paluuta, vaan ajallisia siunauksia.
- Hänellä on seuraajia, jotka vaikuttavat rocktähden faneilta.
- Toiset uskovat ovat varoittaneet sinua hänestä.
- Hän ei toimi vanhan liikkeen sisällä, vaan edustaa jotakin uutta.
- Hän kalastaa seurakunnissa uskovia eikä maailmassa kadotettuja.
- Hän ei mainitse eksytyksestä, luopumuksesta eikä harhaopeista mitään.
- Hän pilkkaa arvostelijoita ja suhtautuu ylimielisesti kritiikkiin.
- Häntä suosittelee erityisesti nuoret ja naiset, mutta miehet puuttuvat ja kokeneet puuttuvat kannattajista.
- Hän ei ole kiinnostunut yhdestä lampaasta vaan suuresta laumasta.

Jos suurin osa osui kohdalleen, niin todennäköisesti tämä julistaja ei ole sisäistänyt vielä armoa ja todellista Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, vaan on eksynyt ja eksyttää.

------------

"Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat... ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa, ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi' (tai apostoli, profeetta, voideltu...). " - Matteus 23:5-7

"Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin. Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi." - 2. Korinttolaiskirje 11:12-14

"He pitävät nautintonaan elää päivänsä hekumassa; he ovat tahra-ja häpeäpilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidän kanssanne; heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa kylläänsä synnistä; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän; he ovat kirouksen lapsia." - 2. Pietari 2:13-15

"Sillä niitä ovat ne, jotka tungettelevat taloihin ja pauloihinsa kietovat syntien rasittamia ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja, jotka aina ovat opetusta ottamassa, eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen. Ja niinkuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta (taikuudella), niin nuokin vastustavat totuutta, nuo mieleltään turmeltuneet ihmiset, jotka eivät uskonkoetuksissa kestä." - 2. Timoteus 3:6-8

Mauno Mattila
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Huhti 2019 22:23

*
Jeesus kärsi ristin - ilon sijasta, häpeästä välittämättä

Hebr.12:1-2 "Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle."

Jeesus ei katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaikka Hänellä olikin Jumalan muoto. Jeesus tyhjensi itsensä, ja otti orjan muodon - tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen hamaan ristin kuolemaan asti.

Syntisen ihmisen pelastus ja vanhurskautus, yksin uskosta; yksin armosta - perustuu yksin Jumalan tekemään lunastus tekoon Jeesuksessa. Tämä lunastus - syntisen ihmisen synnin orjuudesta ja saatanan vallasta vapaaksi ostaminen - tapahtui Jeesuksen alentumisen ja ristin häpeän kautta. Jeesus oli kuuliainen taivallista Isää kohtaan hamaan ristin kuolemaan asti.

Vapautemme hinta on Jeesuksen sovintoveri. Lunastus, eli syntisen ihmisen pelastaminen; eli vangitun ja sidotun vapaaksi päästäminen - on ristin evankeliumin voimallinen sanoma. Tämä kaikki tapahtui vain siksi, että Jeesus kärsi ristin kuoleman - ilon sijasta, ristin tuomasta häpeästä välittämättä. Jeesuksen veressä lunastettu syntinen ihminen, on vapaa kaikesta synnin tuomiosta ja velasta, sekä sen mukaisesta iankaikkisesta kadotuksesta.

Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa:
"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea,
hän kieltäköön itsensä
ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
(Matt.16:24)

Syntisen lunastus Kristuksen veressä - pois synnin ja saatanan vallasta - johtaa Jeesuksessa pelastuneen oman ristinsä ottamiseen, itsensä kieltämiseen ja Jeesuksen seuraamiseen. Kristuksen risti alentaa meidätkin Jumalan rakkaudessa uskon kuuliaisuuteen, jossa me itse, ja omat halumme - eivät enää ole elämämme päätekijöitä. Synnin sijasta meitä hallitsee Jumalan rakkaus Pyhässä Hengessä; halu tehdä Jumalan tahto.

Mekin uskovina kohtaamme häpeää Kristuksen ristin tähden, monessakin kohden. Me häpeämme jopa itseämme, koska me tahtoisimme olla suuria ja vahvoja; arvostettuja ja kunnioitettuja ihmisten edessä. Me tahtoisimme olla suuria Jumalan miehiä; tehdä suuria ihmeitä - jopa suurempia kuin Jeesus. Me tahtoisimme olla rikkaita, kaikista sairauksista vapaita, kauniita, ikinuoria ja siten ihailtuja - jopa "palvottuja". Kristuksen risti sen sijaan kääntää meidät pois itsestämme Pyhän Hengen voiman osallisuuteen - tehdä Jumalan tahto, häpeästä välittämättä. Jumalattoman maailman ja uskonnollisen maailman osoittama häpeä kääntyy meille voitoksi. Se kääntää meidät Jeesuksen luo, ja syventää ymmärrystämme Kristuksen ristin ihanuudesta ja sen voimasta.

Itsensä kieltäminen syntyy Kristuksen ristin voimasta ja sen osallisuudesta, jossa Pyhä Henki todistaa meille - että silmäin pyyntö, elämän korska ja lihan himo, ei ole taivaallisesta Isästä. Me näemme lihan ja synnin teot kauhistuttavina tekoina, joita pakenemme Kristuksen ristin luo. Ihmisen itsensä palvonta, ihmisen kerskaaminen itsestään ja voimastaan, tulee meille synniksi - jota haluamme paeta Pyhän Hengen voiman osallisuuteen, Kristuksen ristin osallisuuteen. Narsistinen itsensä palvominen tulee epäjumalanpalvonnaksi, joka näyttäytyy ihmisen korottamisena - ja jota tahdomme paeta Kristuksen ristin luo. Pyhä Henki todistaa Jumalan suuruudesta - Jeesuksen herruudesta, ei ihmisen suuruudesta.

Minä en kanna omaa ristiäni elämässäni siksi, että sen kautta pelastaisin itse itseni. Olen osallinen Kristuksen rististä kaikessa pelastuksessa; pyhityksessä, lunastuksessa ja vanhurskautuksessa. Ilman Jeesusta en voisi olla Jumalan lapsi, enkä seurata Häntä. Minun tulee olla Hänen, Jeesuksen ristin osallisuudessa, ollakseni Hänessä, Jeesuksessa.

"...varmasti luottaen siihen,
että Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn,
on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka."
(Fil.1:6)

Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta. Jeesus on kantanut syntini - ja Hänen ylösnousemusvoimansa on uskon kautta Häneen juuri omassa heikkoudessani, Hänen ristinsä kautta. En saata jäädä itsesääliin, enkä epätoivoon - vaikka kohtaankin sitä usein elämässäni - vaan todellinen Kristuksen risti julistaa minut pieneksi, ja Jumalan suureksi. Tässä on Pyhän Hengen voima; ei siinä että minusta itsestäni tulisi jotakin - tai minä itse olisin jotakin. Jeesus on kaikki kaikessa - ja etenkin Herra ja Vapahtaja, omassa heikkoudessani.

Jumalan voimateot kirkastavat aina Jeesusta, ei ihmistä. Pyhä Henki kirkastaa aina Jeesusta, itsessään heikkojen, ja tässä Kristuksen ristin voiman tuntevien kohdalla. Pyhän Hengen todistuksen voima on Jeesuksen voitossa, yli ihmisen, synnin ja saatanan.

Murtuminen merkitsee aina totista heikkouden ja mahdottomuuden kohtaamista. Me tarvitsemme uskovina tätä. Me luotamme liikaa lihaan, itseemme tai toisiin ihmisiin, emmekä siksi tunne Kristuksen ristin ja veren voimaa, emmekä myöskään Pyhän Hengen voimaa. Me tarvitsemme itsellemme kuolemista, pieneksi tulemista - että sydämissämme Pyhä Henki todistaisi Jeesuksen Herraksi.

Pyhä Henki todistaa Jeesuksesta. Hän valitsee sen joka mitään ei ole, saattaen häpeään sen joka itsessään luulee jotakin olevansa. Valinta perustuu Kristuksen ristin kautta osoitettuun Jumalan voimaan - Jumala on heikoissa väkevä.

Valita Kristuksen risti on ahdas portti. Me emme itse pääse tästä lävitse. Tämä on totuus, joka meidän tulisi tunnustaa. Tarvitsemme Pyhän Hengen todistuksen, Jumalan Sanan totuuden mukaisuudessa:

"En enää minä, vaan Kristus minussa".

Apostoli Paavali todistaa, että hän oli Kristuksen kanssa ristiinnaulittu (Gal.2:19). Tämän hän johtaa raamatulliselle ja totuudelliselle ristin evankeliumin perustalle:

"...minä elän Jumalan Pojan uskossa,
Hänen, joka on rakastanut minua
ja antanut itsensä minun edestäni.."
(Gal.2:20)

Emme koskaan voi ottaa ristiämme, ja seurata Jeesusta ellemme tunne tätä Pyhän Hengen todistusta: "joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." Silloin me myös ymmärrämme Pyhässä Hengessä sanat: "minä elän Jumalan Pojan uskossa".

Jeesus kärsi ristin kuoleman - ilon sijasta, häpeästä välittämättä - että nyt me, Hänen omansa, totisessa Pyhän Hengen voimassa - olisimme Hänen voitostaan osallisia, ja siten, Hänen rististään osallisia.

Jeesus tänäänkin sanoo:

"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea,
hän kieltäköön itsensä
ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
(Matt.16:24)

https://suokohtiherrani.blogspot.com/2019/04/jeesus-karsi-ristin-ilon-sijasta.html?fbclid=IwAR36xFcE4cYttAv4V3HVO_Uqnobv75in_9BxKetlSX3FQBcn1FJfpCV_qPU
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa