Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 17:33

*
Herran sana ja voimalliset teot

Apt 19:
8 ¶ Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
10 Ja sitä kesti kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.
11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,
12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.

Apostolien tekojen 19 luku tuo ensimmäiseksi esille kuinka Aasian asukkaat, sekä juutalaiset, että kreikkalaiset (pakanat) olivat saaneet kuulla Herran sanan (pelastuksen evankeliumi Herrasta Jeesuksesta) ja Jumalan tehneen siellä ylen voimallisia tekoja, riivaajien ulosajamista sekä sairauksista parantumista. Painopiste on taas ensimmäiseksi pelastuksen evankeliumissa.

Eutykus herää henkiin

Apt 20:
6 mutta me purjehdimme happamattoman leivän juhlan jälkeen Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luoksensa Trooaaseen ja viivyimme siellä seitsemän päivää.
7 ¶ Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
8 Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla.
9 Niin eräs nuorukainen, nimeltä Eutykus, istui ikkunalla, ja kun Paavalin puhe kesti niin kauan, vaipui hän sikeään uneen ja putosi unen vallassa kolmannesta kerroksesta maahan; ja hänet nostettiin ylös kuolleena.
10 Mutta Paavali meni alas, heittäytyi hänen ylitsensä, kiersi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: "Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki".
11 Niin hän meni jälleen ylös, mursi leipää ja söi; ja hän puhui kauan heidän kanssansa, päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle.
12 Ja he veivät pojan sieltä elävänä ja tulivat suuresti lohdutetuiksi.

Paavali oli Trooassa ja seurakunta oli kokoontunut murtamaan leipää viikon ensimmäisenä päivänä (alkuseurakunta vietti Herran ateriaa - ehtoollista - lähes joka päivä) pitkittäen puhettaan puoliyöhön saakka. Raamatun opetuksen mukaan Herran aterian keskipiste on Herran Jeesuksen kuolema ja syntien sovitus, Jumalan armosta. Tässäkin kohdassa on keskipiste Herran Jeesuksen evankeliumissa, Jeesuksen murretussa ruumiissa ristillä ja syntien sovitus Herran Jeesuksen veressä. Paavalin puheen kestäessä pitkään, niin eräs nuorukainen, Eutykus vaipui sikeään uneen ja putosi unessa ollessaan kolmannesta kerroksesta maahan ja hänet nostettiin ylös kuolleena. Paavali kiersi kätensä nuorukaisen ympärille, joka heräsi henkiin Jumalan voimasta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2019 17:48

*
Meliten tapahtumat

Apt 28:
1 ¶ Kun olimme pelastuneet, niin me sitten saimme tietää, että saaren nimi oli Melite.
2 Ja sen asukkaat osoittivat meille suurta ystävällisyyttä: he sytyttivät nuotion ja ottivat meidät kaikki sen ääreen, kun oli ruvennut satamaan ja oli kylmä.
3 Mutta Paavali kokosi kasan risuja, ja kun hän pani ne nuotioon, tuli kyykäärme kuumuuden tähden esiin ja kävi kiinni hänen käteensä.
4 Kun asukkaat näkivät tuon elukan riippuvan kiinni hänen kädessään, sanoivat he toisilleen: "Varmaan tuo mies on murhaaja, koska kostotar ei sallinut hänen elää, vaikka hän pelastuikin merestä".
5 Mutta hän pudisti elukan tuleen, eikä hänelle tullut mitään vahinkoa.
6 Ja he odottivat hänen ajettuvan tai äkisti kaatuvan kuolleena maahan. Mutta kun he olivat kauan odottaneet ja näkivät, ettei hänelle mitään pahaa tapahtunut, muuttivat he mielensä ja sanoivat hänen olevan jumalan.
7 Lähellä sitä paikkaa oli saaren ensimmäisellä miehellä, jonka nimi oli Publius, maatiloja. Hän otti meidät vastaan ja piti meitä ystävällisesti kolme päivää vierainansa.
8 Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
9 Kun tämä oli tapahtunut, tulivat muutkin sairaat, mitä saarella oli, ja heidät parannettiin.
10 He osoittivat meille myös monin tavoin kunniaa, ja lähtiessämme merelle he panivat mukaan, mitä tarvitsimme.

1 Piet 1:9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.

Apt 28:
30 ¶ Ja Paavali asui omassa vuokra-asunnossaan kaksi täyttä vuotta ja otti vastaan kaikki, jotka hänen tykönsä tulivat;
31 ja hän julisti Jumalan valtakuntaa ja opetti Herran Jeesuksen Kristuksen tuntemista kaikella rohkeudella, kenenkään estämättä.

Paavalin ollessa vankina matkalla Roomaan ja laivan upottua hän ja merestä pelastautuneet rantautuivat Meliten saarelle (nykyinen Malta). Apostolin teot 28 luvussa kertovat sairasten parantumisista Jumalan voiman kautta, mutta samassa yhteydessä ei kerrota evankeliumin julistamisesta, joka ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö Paavali olisi julistanut evankeliumia Meliten saarella. Kun tutkimme Raamatun kokonaisopetuksen Uuden Liiton järjestyksen mukaan, niin näemme evankeliumin julistamisen olleen apostolien työn keskipisteenä, kun he olivat jumalattomien keskuudessa. Koska uskon päämäärä on sielujen pelastus, niin on selvää, että Paavali julisti pelastuksen evankeliumia Meliten saarella ja sairauksista parantumiset olivat seurausta evankeliumin julistamisesta, niin kuin Raamattukin sen todistaa monessa kohdassa.

Apostolien teot päättyy jakeeseen, joka kertoo Paavalin julistaneen pelastuksen evankeliumia sekä opettaneen Herran Jeesuksen tuntemista, koska siinä on uskon ydin ja keskipiste.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Tammi 2019 01:20

*
Jumala on puhunut voimakkaasti sydämelleni uskon rohkeudesta, jonka kautta Herran Jeesuksen opetuslapsi saa puhua Herrasta Jeesuksesta ja Raamatun sanan totuudesta rohkeasti, avoimesti, peittelemättä, kiertelemättä ja suurella uskalluksella, koska Jumala vaikuttaa Pyhässä Hengessä uskovan sydämessä tällaista rohkeutta. Jumalan vaikuttama rohkeus on ylhäältä annettua (Jumala antaa ja vaikuttaa), eikä se nouse ihmisen lihasta ja ihmisen omasta voimasta. Raamatussa on kreikankielessä sana parresia, tarkoittaen rohkeutta, joka vaikuttaa monin tavoin. Kirjoituksessani käyn läpi parresia sanaa ja sen merkityksiä sekä millaisessa yhteydessä sana esiintyy. Parresia sanan rohkeus merkitykset avaavat uskovalle syvällisesti sen millaista on Jumalan vaikuttama rohkeus uskovan ihmisen elämässä. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera. Olen tämän joskus aikaisemminkin tämän jakanut Facebookissa, mutta jaan sen nyt uudestaan monessa eri osassa.

Parresia sanan merkitykset

Parresia sana merkitsee rohkeutta, uskallusta, luottamusta, avoimuutta, ja julkisuutta. Raamatun ajan parresia sana merkitsi myös rohkeutta sanoa kaikki, puhua avoimesti peittelemättä ja kiertelemättä. Uuden Testamentin tekstissä parresia sanan rohkeus on vastakohta pelolle ja arkuudelle sekä huonolle omalletunnolle. Käyn läpi parresia sanaa siinä järjestyksessä kuin missä ne esiintyvät UT:n testamentin teksteissä. Parresia sana esiintyy 31 kertaa UT:n teksteissä, mutta en käy läpi jokaista kohtaa missä sanaa esiintyy, vaan pyrin käymään läpi oleellisia ja tärkeitä kohtia missä parresia sana esiintyy.

Puhu peittelemättä totuuden sanaa

Mark 8:
27 ¶ Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista".
29 Niin hän kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Kristus".
30 Ja hän varoitti vakavasti heitä puhumasta kenellekään hänestä.
31 Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
32 Ja tämän hän puhui peittelemättä (parresia). Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi häntä nuhtelemaan.
33 Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Herra Jeesus puhui opetuslapsilleen peittelemättä ja avoimesti ilman kiertelyä ja kaartelua tulevasta kärsimyksestään ja kuolemastaan. Pietari ei halunnut Jeesuksen kuolevan, koska hän ei ymmärtänyt vielä Herran Jeesuksen sovituskuolemaa syntien anteeksisaamiseksi. Kun Jeesus nuhteli Pietaria sanoen: mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten, niin Jeesus ei tarkoittanut Pietarin olevan saatana, vaan että saatana oli istuttanut Pietarin mieleen ajatuksen, ettei Jeesus saisi kärsiä ja kuolla. Herra Jeesus sanoi ettei saatana ajattele sitä mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten, tarkoittaen tällä sitä, että saatana pyrkii eksyttämään ihmistä pois totuudesta käyttäen hyväksi ihmisen sielullisuutta ja tunteita, sitomalla ihmisen syntiin ja valheeseen sielullisuuden ja tunteiden kautta. Kun ihminen on synnin sitomana sielullinen ja tunteiden ohjaamana, niin hän ei kykene puhumaan ja elämään avoimesti ja suorasti totuuden mukaan, vaan alkaa peittelemään totuutta valheen kautta. Herran Jeesuksen esimerkin mukaisesti meidät on kutsuttu puhumaan Jumalan sanan totuutta avoimesti ilman kiertelyä ja kaartelua, puhumaan Jumalan sanan totuudesta sekä pelastuksen evankeliumista juuri niin kuin on kirjoitettu ja sanottu Jumalan sanan ilmoituksessa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Tammi 2019 20:17

*
MITEN SINÄ VALMISTAUDUT KOHTAAMAAN HERRAN - HÄNEN TULEMUKSESSAAN?

2Kor.5:10 "Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa."

Muistan keskusteluja, joissa kristittyjenkin sydämeltä on noussut ajatuksia siitä, miten he kestävät Jumalan kirkkauden ilmestymisen Jeesuksen toisessa tulemuksessa. Keskusteluissa nousi esiin epävarmuutta, ja siten ajatuksia, että uskovan tulisi yrittää tehdä hyviä tekoja paljon tässä ajassa, että hän voisi siten seistä HERRAN edessä, Hänen ilmestymisessään, ja saada palkan. Tässä ajatuksessa on kuitenkin katala petos takana.

1 JOHANNEKSEN KIRJE TOINEN LUKU

28 Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan. 29 Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka vanhurskauden tekee, on hänestä syntynyt.

Tekstissä osoitetaan, että uskovalla on mahdollisuus eksyä pois Jumalan tahdosta, jopa niin - että Jeesuksen tulemuksessa hänet voidaan karkoittaa pois Hänen edestään: "eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan". Tämän välttämiseksi Johannes kehoittaa lukijoitaan pysymään Jeesuksessa - "nyt, lapsukaiset, pysykää Hänessä."

Toiset liittävät tämän kohdan Jeesuksen sanoihin:

MATTEUKSEN 7 LUKU

21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. 22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Johannes kirjeessään nimenomaisesti erottaa toisistaan niitä, jotka ovat suullisesti "uskossa" (eli uskonnollisia), niistä jotka todella ovat syntyneet Jumalan Hengestä, ja näin he elävät samassa vanhurskaudessa, jota on Jeesuksen vanhurskaus. Tämä mainittu Jumalan vanhurskaus liittyy edellä sanottuun: "nyt, lapsukaiset, pysykää Hänessä (Jeesuksessa)."

Edellä tämä jo sanottiin:

1Joh.2:29 "Jos tiedätte, että hän (HERRA) on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka vanhurskauden tekee, on hänestä (HERRASTA) syntynyt."

Ketkä Jeesus ajoi pois luotaan? Laittomuuden tekijät: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - silti he omasta mielestään edustivat Jeesusta maan päällisessä toiminnassaan, tehden monenlaista Hänen nimessään. Tässä on vakava sana - etenkin ajalle jossa nyt elämme.

Raamattu AINA puhuu evankeliumissa yksin armosta pelastumisesta, eli yksin Jumalan Pojassaan Jeesuksessa tekemän pelastuksen vastaanottamisesta ja siinä elämisestä yksin uskon kautta. Teot, eli uskon vaelluksen hedelmä ovat tästä syntyvää Jumalan vanhurskauden ilmestymistä, pelastuneen ihmisen elämässä. Oikeat uskon teot todistavat että ihminen on syntynyt Jumalan Hengestä - ja tässä, hän antaa kaiken kunnian uskon teoistaan yksin Jumalalle.

EFESOLAISKIRJE 2 LUKU ---

8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - 9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. 10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Kysymys on - mikä on se vanhurskaus jonka varassa me astumme HERRAN eteen? Onko se omavanhurskautemme, omiin uskonnollisiin tekoihin perustuneena (kuten Matt.7:21-31 tekstissä osoitetaan), vai onko se Jumalan vanhurskaus Jeesuksessa, jonka kautta me olemme saaneet kasvaa uskon elämässä ja sen teoissa.

MATTEUKSEN EVANKELIUMI 7 LUKU ---

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Kenelläkään ns. kristityllä ei ole oikeutta purkaa yhtäkään Jumalan käskyä, eli muuttaa niitä oman lihallisen mielensä mukaisesti. Tämän Jeesus rinnastaa kontekstissaan fariseuksiin, joiden suullinen opetus oli asettunut Jumalan Sanaa korkeammalle, ja heistä Jeesus sanoi: "ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." Näemme siis että Jumalan vanhurskaus Jeesuksessa AINA pysyy Jumalan Sanassa, eikä muuta sitä.

Kristillinen kirkko on muuttanut suuren osan Jumalan käskyjä oman lihansa himojen kautta, sekä oman uskonnollisen mystiikkansa kautta palvelemaan omia etujaan. Näin he ovat syyllistyneet Jumalan Sanan vääristämiseen, sekä vääränlaisen omanvanhurskauden luomiseen. Nyt - vuonna 2019 - tilanne vain pahenee jo entisestään. Kristikunnassa on vakavia seksuaalisyntejä, vääriä oppeja, tekopyhyyttä sekä Jumalan Sanan vääristelemistä, jota vastaan ei enää nousta. Vain pieni piskuinen HERRAN lauma erottuu tästä hirvittävästä luopumuksesta, ja seuraa Jeesusta, ja uskoo Jeesukseen - vain sillä tavalla kuin Raamattu ilmoittaa.

Jeesus puhui tulemuksestaan sanoen:

LUUKKAAN EVANKELIUMI 18 LUKU ---

1 Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä. 2 Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä. 3 Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'. 4 Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä, 5 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'." 6 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo! 7 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa? 8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

Tämä vertaus puhuu leskestä, joka hellittämättömästi etsi jumalattomalta tuomarilta oikeutta: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'. Tämän Jeesus liittää uskovien ja Jumalan väliseen suhteeseen sanoen: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo! Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?". Jeesus sanoo, että Jumala tulee toimittamaan varmemmin oikeuden omillensa, kuin vertauksessa mainittu jumalaton tuomari, joka heltyi lesken pyyntöjen edessä. Kuitenkin - kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä?

Kun Jeesus tulee, löytääkö Hän sitä uskoa joka etsii vain Jumalalta oikeutta vääryytensä kohtaamiseen? Keneltä lopun ajan ihmiset etsivät apua ja Jumalan vanhurskauteen perustuvaa oikeutta? Jeesus sanoo, että uskoa Jumalaan (Raamatun mukaisesti) on vähän Hänen tulemuksessaan. Tästä on kysymys.

Teksti jatkuu:

LUUKKAAN EVANKELIUMI 18 LUKU ---

9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen: 10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. 11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' 13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. 14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Tästä uskosta Jeesus puhui sanoen: "Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?". Lopun ajassa ihmiset luottavat omaan vanhurskauteensa, uskonnollisuuteensa ja omiin tekoihinsa, ja tällä luulevat olevansa muita parempia. Silti vertauksessa ollut publikaani, etsi oikealla tavalla - eli uskossa Jumalan oikeudellista pelastusta elämäänsä: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

Herran tulemuksessa tapahtuu tämä: "Jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään".

Miten siis valmistaudumme Jeesuksen tulemukseen? Vastaisin, edellä osoitettujen Jumalan Sanan kohtien nojalla, että ---

(1) tunnustamalla, että vain Jumalan Hengestä syntynyt omaa oikean Jumalan vanhurskauden, ja sitä kautta kasvaa uskon teoissa, jotka Jumala valmistaa
(2) pysymällä Jumalan käskyissä, niin että kristitty ei muuta niitä, ei vääristele niitä, eikä pilkkaa niitä.
(3) uskomalla yksin Jumalan armon kautta annettuun pelastukseen Jeesuksessa, niin että hän ei luota omiin tekoihinsa eikä uskonnollisuuteensa; eikä korota itseään eksyttävän uskonnollisuutensa kautta muita paremmaksi.

Pelastus on yksin Jumalan armosta - se on Jumalan teko. Tämän tulisi tänään alentaa meidät HERRAN edessä tunnustamaan sen, että me emme voi koskaan saada itse aikaan pelastavaa vanhurskautta itsemme kautta; vaan meidän tulee nöyrtyä Jumalan evankeliumin kautta tunnustamaan ja uskomaan yksin Jeesuksen vanhurskauteen - joka yksin pelastaa meidät. Vain tästä syntyy uskon teot ja Jumalan käskyissä pysyminen, ei muualta.

Matt.7:20 -- "Sillä minä (Jeesus) sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Tammi 2019 20:30

*
Ihmispelon ansa

Joh 7:
11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän on?"
12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on hyvä," mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan".
13 Ei kuitenkaan kukaan puhunut hänestä julkisesti (parresia), koska he pelkäsivät juutalaisia.

Kun Herra Jeesus vaelsi maan päällä lihansa päivinä, niin monet juutalaiset kiistelivät Jeesuksesta ja jotkut sanoivat Jeesuksen olevan hyvä ja toiset sanoivat Hänen olevan kansan villitsijä. Juutalaiset eivät uskaltaneet julkisesti puhua hyvää Jeesuksesta, koska he pelkäsivät niitä juutalaisia, jotka sanoivat Jeesusta kansan villitsijäksi. Julkisesti Jeesuksesta puhuminen hyvässä valossa totuuden mukaisesti olisi vaatinut rohkeutta sekä uskallusta, mutta silloin kun ihminen pelkää ihmistä, niin ihmispelko tulee hänelle paulaksi (ansaksi).

Vain Jumalan armosta pelastunut ja uudestisyntynyt ihminen uskaltaa puhua julkisesti ja rohkeasti hyvää (totuuden) Herrasta Jeesuksesta, jonka sydämessä on Herran pelko (kunnioitus). Herran pelko (kunnioitus) ja uskossa rohkeus puhua ja todistaa Herrasta Jeesuksesta on myös uskon kasvun kysymys, eli uskova ihminen terveen ja Raamatullisen uskon kasvun kautta rohkaistuu yhä rohkeammin puhumaan ja todistamaan Herrasta Jeesuksesta. Jos koet ettei sinulla ole rohkeutta puhua Herrasta Jeesuksesta jumalattomille ihmisille ja olet kuitenkin uskossa Herraan Jeesukseen, niin uskon rohkeus lisääntyy ja kasvaa ainoastaan Raamatun sanan totuuteen perustuvan uskon kasvun kautta Pyhässä Hengessä. Käsittelen tätä uskon rohkeuden lisääntymistä uskon kasvun kautta lisää myöhemmin.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Tammi 2019 12:41

*
Puhu suoraan totuutta

Joh 10:
23 Ja Jeesus käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
24 Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan (parresia)."
25 Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
26 Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Juutalaiset olivat kiihdyksissä, sillä he halusivat Jeesuksen sanovan suoraan oliko Hän Kristus (Messias). Herra Jeesus oli sanonut sen monta kertaa muun muassa sanomalla olevansa Ihmisen Poika, joka on sama asia kuin olla Messias. Esimerkiksi erittäin arvostettu keskiajalla elänyt juutalainen rabbi Rashi (Salomon ben Isak - Shlomo Jitzhaki) on kirjoittanut, että Dan 13:7:n Ihmisen Poika, joka tuli taivaan pilvissä on Messias-Kuningas. Monissa nykyajan juutalaisissa lähteissä sanotaan etteivät juutalaiset ole opettaneet Raamatun Ihmisen Poika käsitteen tarkoittavan Messiasta, mutta siitäkin huolimatta on olemassa myös esim. muinaisajan juutalaisia, jotka ovat uskoneet Ihmisen Pojan tarkoittavan Messiasta. Talmud (Sanhedrin 98A) sanoo Dan 7:13 Ihmisen Pojan olevan Messias. Juutalaiset rabbit ovat uskoneet Ihmisen Pojan olevan Messias, joka saapuu muinaisista ajoista perien vallan, kunnian ja valtakunnan, jota kaikki kansat ja kansakunnat palvelevat, koska Messiaan valta on iankaikkista valtaa, joka ei lakkaa (Dan 7:13,14). Tämä Messias on Herra Jeesus.

Herran Jeesuksen opetuslasten tulee myös kertoa suoraan ja rohkeasti Jeesuksen olevan Messias, joka vapauttaa ihmisen synnin ja saatanan orjuudesta sekä iankaikkisen kadotuksen tuomiosta, uskon kautta Häneen, syntien anteeksisaamiseksi sekä osallisuuteen iankaikkisesta elämästä. Uskovan ihmisen tulee puhua suoraan totuutta kiertelemättä ja kaartelematta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2019 11:35

*
Puhu julkisesti ja rohkeasti maailmalle

Joh 18:
19 Niin ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opistaan.
20 Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti (parresia) puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.

Ylimmäisen papin kysyessä Jeesukselta Hänen opetuslapsistaan ja opistaan, Jeesus vastasi hänelle sanoen: "Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään." Herra Jeesus puhui julkisesti, avoimesti ja rohkeasti maailman edessä, synagoogissa, pyhäkössä (Israelin temppeli), eikä puhunut asioita salassa maailmalta.

Jos Herran Jeesuksen opetuslapset salaavat evankeliumin ja Jumalan sanan totuuden puhuen totuudesta vain keskenään, eivätkä kerro maailmalle evankeliumia ja Jumalan sanan totuutta, niin kukaan ei voi tulla uskoon ja kääntyä pois synnin teiltä. Herran Jeesuksen esimerkin mukaisesti myös Hänen opetuslapsensa saavat kertoa evankeliumia ja puhua Jumalan sanan totuutta julkisesti ja rohkeasti.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2019 11:54

*
JEESUS JA FARISEUKSET SEKÄ KIRJANOPPINEET - "TE OLETTE TEHNEET JUMALAN SANAN TYHJÄKSI PERINNÄISSÄÄNTÖNNE TÄHDEN"- MATT.15 LUKU

Jeesus sanoi: Matt.15:6 "Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden."

Kontekstissaan tässä Jeesus puhuu fariseusten ja kirjanoppineiden kanssa vanhinten perinnäissäännöstä, joka edellytti uskonnollisessa merkityksessä käsien pesua, rituaalisena puhtautena. Tästä keskustelu johtuu temppelille luvatun uhrilahjan antamiseen, joka oli noussut suuremmaksi valansa muodossa, kuin omien vanhempien kunnioittaminen - jota Jumalan Sana juuri edellytti.

>>> Matt.15 LUKU -- 2 "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."

Termi "vanhimpien perinnäissääntö" viittaa farisealaiseen suulliseen opetukseen joka välittyi siitä syntyneen opetushistorian ja käytännön kautta. Mishnassa tämä on liitetty merkitykseen "halakha", eli "käveleminen" - käytännön uskonnollisen elämän suorittaminen ja sen toteuttaminen.

Ruumiillinen puhtaus oli välttämätöntä silloisessa käytännön elämässä. Israelissa Jeesuksen aikoihin (sekä vanhassa juutalaisuudessa), tarjottiin matkalaisia vieraakseen ottavan puolesta heille pesu mahdollisuudet, ja näin valmistautua aterialle (1Moos-18:4; 19:2; 1 Sam.25:41; vrt. John 13:1–10.). Käsien puhtaus aterioimisessa oli tässä mielessä hygieeniakysymys, joka kosketti syöjää itseään sekä muita aterialle osallistujia (esim. helposti leviävät taudit sekä bakteerit, ja yleinen puhtaus)

2Moos.30:18-21 tekstissä VT:n pappien puhdistuminen (peseytyminen) liitetään silloisen ilmestysmajan palveluksen yhteyteen. Farisealaisuus sekä kirjanoppineisuus johti tästä laajennetun käsitteen koko Israelin kansan rituaalisesta puhtaudesta (rituaalisessa käsien pesemisessä), jossa päivittäinen ruuan nauttiminen olisi yhtäläistä (rinnasteista), kuin temppelipalvelus sekä sen uhrien nauttiminen - ja siksi se vaatisi samanlaisen rituaalisen puhtauden. Mishna (traktaatti Yadayim, eli "kädet") käsittelee tätä opetuksellista traditiota. Käsien pesun järjestys oli, ensin oikea ja sitten vasen käsi. Mishnassa mainittu vesimäärä oli kuitenkin hyvin pieni, joka osoitti, että kyseessä ei ollut hygieeninen asia (normaali peseytyminen pois liasta, joka vaati runsaasti vettä), vaan rituaalinen, eli uskonnollisen puhtauden aikaansaaminen, joka nyt johdettiin kotielämän (huonekuntienkin) osaksi (kts. Mishna > Yad.1.1-2.4).

>>> Matt.15 LUKU -- 3 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden? 4 Sillä Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman'. 5 Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.

Termi "uhrilahja" viittaa Mark.7:11 mainittun termiin "korban", joka oli tekninen ilmaus muodollisesta valasta koskien osoitettua (uhri)-lahjaa, joka oli osoitettu Jumalalle. Tämä muodollinen vala Jumalalle edellytti henkilön vastuun pois siirtymistä muista tähän liittyvistä velvoitteista. Farisealaisuus kehitti monimutkaisen valan tekemisten ja sitovien lupausten välisen oppijärjestelmän, joka voidaan lukea Mishnan traktaateista Nedarim ("valat"), sekä Shevuot ("sitovat lupaukset"). Yhteenvetona voimme sanoa, että eroavaisuus näissä oli seuravanlainen:

(1) "vala" = kieltää määrättyjen tekijöiden/asioiden käyttämistä, valan täyttämisen tähden
(2) "sitova lupaus" = kieltää määrättyjen tekijöiden/asioiden tekemisen, lupauksen täyttämisen tähden

Jeesus käsitteli näitä juuri Matt.5:34-37 sekä 23:16-22 teksteissä, mutta käsittelee valaa tässä Matt.15:1-9 kohdassa, suhteessa rituaaliseen käsien pesuun. Valan antamista oli kahdenlaisia (kts. Mishna Nedarim 1.1) -- :

(1) valan antaminen sitoutuneena päätöksenä
(2) valan antaminen sitoutuneena kieltäymyksenä

Viimeinen näistä, (2) antoi oikeuden kieltäytyä jostakin velvoiteesta, jo annetun valan antamisen tähden. Tähän Jeesuksen sanat kohdistuvat: Temppelille valassa osoitettu lahja ("korban") oli tällöin arvoltaan suurempi, kuin omien vanhempien auttaminen, eli heidän kunnioittamisensa. Toora selvästi asettaa vanhempien kunnioittamisen sanoissa:

2Moos.20:12 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."

Miksi "korban" oli suurempi kuin vanhempien kunnioittaminen? Oliko syynä juuri kansan osaksi liitetty "pappiskeskeinen" asema ja suullinen traditio, joka sen osana edellytti myös rituaalista puhtautta, eli rituaalista käsien pesua? Nämä kyllä liittyvät toisiinsa. Tässä mielessä temppelipalvelus ja sen mukainen rituaalinen puhtaus (käsien peseminen) asetettiin pappeusaseman ulkonaiseksi vaatimukseksi, ja täten myös korotettiin "korban" ylitse vanhempien kunnioittamisen, sekä tällä luotiin monimutkainen ulkonainen puhtausjärjestelmä, joka kätki sisäänsä vakavan tekopyhyyden luonteen. Huonekuntainen "puhtaus" Jumalan silmissä, ei noussut rituaalisesta käsien pesusta, eikä "korban"-uhrilahja lupauksista, vaan nimenomaisesti vanhempien kunnioittamisesta.

>>> Matt.15:6 "Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden."

Jumalan Sana tässä on 2Moos.20:12, eli tooran ilmoitus. Tämä tärkein käsky kumoutuu suullisen perinnäissäännön kautta rituaaliseksi pappispuhtaudeksi (rituaalinen käsien pesu) ja sen yhteyteen liittyvän "korban" eli temppelin uhrilahjan kautta. Temppelin osaksi annettu "korban" (uhrilahja) on suurempi kuin omien vanhempien kunnioittaminen - joka on Jumalan käsky, ja tämän perinnäissäännön Jeesus osoittaa Jumalan Sanan tyhjäksi tekemiseksi.

Tässä mielessä rituaalisella käsien pesulla ei ole mitään arvoa, koska se on johtanut vääränlaiseen temppelin uhreihin liittyvien valan vannomisten kautta omien vanhempien häpäisemiseen. Yhteys siis huonekunnallisella rituaalisella puhtaudella, käsien pesulla - jota fariseukset ja kirjanoppineet juuri vaativat (Matt.15:1-2), on siis perusteeton ja kääntyy näin itseään vastaan.

Ihmistä ei saastuta ulkonaiset tekijät, vaan ensimmäisenä oma sydämen pahuus. Siksi ulkonainen rituaalinen puhtaus on turhaa ja se kääntyy ulkonaiseksi turhaksi jumalanpalvelukseksi.

>>> MATT.15 LUKU --- 7 "Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."

Tällaiset ulkonaiset ja turhat ihmiskäskyt, tulee repiä pois juurineen, ja näin antaa taivaallisen Isän valmistaa sydämen maaperä uudenlaiseksi kasvualustaksi, johon hyvä siemen (Jumalan Sana; "armo ja totuus") voidaan istuttaa, että se antaisi oikean kasvun ja sadon.

>>> MATT.15 LUKU --- 12 "Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?" 13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. 14 Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."

>>> MATT.15 LUKU --- 19 "Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset. 20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."

---------

Temppelikeskeinen jumalanpalvelus muodostaa helposti tekopyhyyden luonteen. Rahaa ja uhreja annetaan jos jonkinlaisiin "temppeleihin", mutta lähimmäisistä ei pidetä mitään huolta. Tämä samainen tekopyhyys näkyy kristinuskossa, jossa monet rakastavat enemmän "ulkonaista" temppeliään, kirkkokuntaansa - kuin lähimmäisiään; tässä Matt.15 luvun kontekstissa, enemmän kuin omia vanhempiaan.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Tammi 2019 13:08

*
Rohkeuden pyytäminen

Apt 4:
13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden (parresia) ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.

..............
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella (parresia) puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti (parresia).

Juutalaisten hallitusmiehet, vanhimmat, kirjanoppineet ja ylimmäinen pappi sekä muutamat ihmiset ylimmäispapillisesta suvusta ihmettelivät Pietarin ja Johanneksen rohkeutta, sillä he olivat koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä. Uskonnolliset johtajat turvautuvat inhimillisen ihmismielen mukaiseen koulutukseen, eivätkä he voi siksi ymmärtää Jumalan antamaa viisautta ja voimaa tunnustekoineen. Pietari ja Johannes olivat saaneet Jumalalta rohkeuden ja uskalluksen julistaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, jonka Jumala armossaan vahvisti ihmein ja tunnusteoin.

Vaikka opetuslapset julistivatkin rohkeasti evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, niin he pelästyivät uhkauksia, kun uskonnolliset johtajat kielsivät heitä puhumasta ja opettamasta Herran Jeesuksen nimeen. Opetuslapset olivat kokeneet helluntaipäivän Pyhän Hengen vuodatuksen sekä he olivat jo täyttyneet Pyhällä Hengellä, mutta he silti pelästyivät ja kokivat tarvitsevansa lisää rohkeutta puhua Jumalan sanan totuutta jumalattomille ihmisille. Tämä on todella tärkeä havainto Jumalan sanasta. Vaikka olisimmekin täyttyneet Pyhällä Hengellä, niin eteemme voi tulla tilanteita, jotka saavat meidät pelästymään tai ahdistumaan, jonka seurauksena saamme pyytää Jumalalta rohkeutta palvella Häntä ja rohkeasti julistaa evankeliumia sekä tuoda esille Jumalan sanan totuuden opetusta.

Kun jo Pyhällä Hengellä täyttyneet opetuslapset pyysivät Jumalalta rohkeutta puhua Jumalan sanaa sekä ihmeiden ja tunnustekojen tapahtumista, niin Raamattu sanoo Jumalan täyttäneen heidät kaikki Pyhällä Hengellä. Me uskovat ihmiset olemme sittenkin pieniä ja heikkoja sekä myös pelokkaitakin tietyissä tilanteissa ja siksi saamme aina uudestaan turvautua Jumalaan ja Hän antaa meille rohkeutta kohdata elämässämme olevia haasteita, joissa saamme julistaa evankeliumia tai kertoa Raamatun sanan totuudesta. Jos koet olevasi pelokas, etkä uskalla tuoda esille evankeliumia tai kertoa Jumalan sanan totuutta, niin pyydä Jumalaa antamaan sinulle rohkeutta ja Hän haluaa täyttää sinua Pyhällä Hengellä ja antaa sinulle rohkeutta palvella Häntä. On lohdullista ja armollista ymmärtää ettei lihassamme itsessään ole uskon rohkeutta, vaan Jumala antaa sen yhä uudestaan meille armostaan lahjana, että voimme rohkeasti palvella Häntä tässä synnin alaisessa maailmassa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Tammi 2019 13:15

*
Osallisuus iankaikkiseen kirkkauteen tuo toivoa ja rohkeutta

2 Kor 3:
7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa, niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
10 Sillä se, millä ennen oli kirkkaus, on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden.
11 Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta.
12 ¶ Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat (parresia)

Uuden Liiton pelastus ja kirkkaus on pysyväistä sekä iankaikkista ja jos me ymmärrämme olevamme iankaikkisesti Jumalan rakkauden kohteina sekä asetamme uskomme emme ainoastaan tähän aikaan, vaan myös iankaikkisuuteen, niin meillä on toivo, joka tekee meidät rohkeiksi. Silloin kun Jumala Pyhässä Hengessä Jumalan sanan totuuden kautta avaa meidän sydämemme ymmärtämään Jumalan armosta osaksemme tulleen pelastuksen ja iankaikkisen kirkkauden, niin se todellakin tuo toivoa ja uskon rohkeutta sydämiimme, sillä se on Jumalan vaikuttamaa, eikä se ole alkuisin ihmisen lihasta, vaan Jumalasta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron