Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Tammi 2019 14:53

*
Spokanen Healing Rooms ei edusta tervettä ja Raamatullista uskoa, vaan on osa lopunajan eksytystä. Healing Roomsin toiminnassa esimerkiksi Suomessa on mukana vilpittömiä uskovia, jotka eivät edes tiedä kaikkea sitä eksytystä ja väärää opetusta, jota Spokanen Healing Rooms edustaa. Olisi varmasti Jumalan tahto vetäytyä pois kaikesta sellaisesta, joka edustaa selkeästi eksytystä ja jonka päämäärä on eksyttää ihmisiä olemaan yhteydessä riivaajahenkien ja saada tartunta valheenvoimasta sekä osallistua kantamaan väärää riivaajien voitelua sydämessään. Ymmärrän sen ettei kukaan uskova ole täydellinen ja me jokainen voimme erehtyä opillisesti ja tässä kohden meidän tulee olla armollisia toinen toisillemme, mutta jos ja kun kyse ei ole enää pelkästä opillisesta erehdyksestä, vaan osallisuudesta riivaajahenkiin, jotka eksyttävät valkeuden enkeleiksi pukeutuneina, niin tällaisesta toiminnasta tulee sanoutua irti.

Raamattu opettaa, että usko syntyy Jumalan sanan kuulemisen kautta, sillä Pyhä Henki Jumalan sanan totuuden kautta osoittaa ihmisen syntiseksi, joka on matkalla kohti iankaikkista kadotusta, mutta jos ihminen Jumalan armosta tekee parannuksen (katumus, tunnustaa syntinsä, mielenmuutos) ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, niin hän saa syntinsä anteeksi ja pelastuu Herran Jeesuksen veren ja kuoleman tähden, jonka todisteeksi Herra Jeesus nousi kuolleista Isänsä oikealle puolelle, Jeesus elää.

Raamattu opettaa, että evankeliumi on julistettu uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi ja Herra Jeesus ilmestyi ja tuli lihaksi (ihmiseksi) sitä varten, että Hän tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot. Raamattu myös opettaa että saatana ei pääse meistä voitolle, koska hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat. Itse kukin voimme erehtyä opillisesti, mutta jos ja kun Jumalan armosta rakkautemme Pyhän Hengen vaikutuksen kautta syvenee sydämessämme Jumalaa kohtaan, niin Jumalan armosta opimme tunnistamaan saatanan kavalat eksytyksen juonet sekä ymmärtämään kokoa ajan syvällisemmin Jumalan sanan totuutta. Totuuden rakkaus Jumalan armosta pitää meidät oikealla tiellä.

Herra Jeesus sanoi ihmisen eksyvän, jos hän ei tunne Kirjoituksia (Jumalan sana) ja Jumalan voimaa (Jumalan Pyhä Henki). Jumalan sanan totuus näyttää meille miten Pyhä Henki toimii ja Pyhä Henki toimii Jumalan sanan totuuden opetuksen mukaisesti. Jos jokin henki tai ihminen opettaa ja sanoo ettei kaikkea sitä miten Jumala voi toimia löydy Raamatusta ja että Jumala voi toimia tavalla, jota Raamattu ei opeta, niin silloin on kyse riivaajahenkien kautta tapahtuvasta eksytyksestä.

Kaikki mitä tulee opillisiin asioihin siitä miten Herraan Jeesukseen tulee uskoa on rajattu Jumalan sanan ilmoitukseen, eikä Jumala anna enää uutta opillista ilmoitusta, jota ei olisi Raamatussa. Pyhä Henki ei milloinkaan toimi vastoin Jumalan sanan totuutta, sillä Pyhä Henki on totuuden Henki, joka toimii tarkasti sen mukaan mikä on Jumalan ilmoittama totuus. Herra Jeesus sanoi, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu (Kirjoitukset) opettaa, jolloin elävän veden virrat (Pyhä Henki) on juokseva hänen sisimmässään. Herran Jeesuksen sanat todistavat sen, että Pyhä Henki toimii Jumalan sanan totuuden ilmoituksen mukaisesti. Jos Pyhä Henki ja Jumalan sanan totuus eivät olisi yhtä, niin silloin emme voisi tietää sitä mikä henki on kyseessä. Jumala ei jätä Uuden Liiton kansaa tilanteeseen, jossa Raamatun sanan totuus ja Pyhä Henki irtautuisivat toisistaan, koska Totuuden Henki pitää aina yhtä totuuden kanssa. Saakoon Jumalan armo rakkauden totuudessa uskossa Herraan Jeesukseen kasvattaa meitä yhä syvempään Jumalan tuntemiseen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Tammi 2019 15:16

*
Cal Pierce opettaa ettemme voi tehdä tehtäväämme, panna käsiä sairasten päälle ja tuoda kadotettuja pelastavaan armoon jos olemme sairaita (fyysinen sairaus). Raamattu sanoo kuinka Paavali jätti Trofimuksen sairastamaan Miletoon (2 Tim 4:20). Jos Pierce olisi oikeassa, niin Paavali olisi toiminut väärin ja epäuskossa jättäessään Trofimuksen sairastamaan. Cal Pierce ei ole kuitenkaan oikeassa, vaan hän on erehtynyt opissaan sairasten parantamisesta. Se on totta, että Jumala tahtoo ja parantaa sairaita yhä vielä tänä päivänäkin, mutta kaikki sairaudet eivät aina parane tässä maailmanajassa. Emme saa luoda epäuskoa sairauksista parantumisen alueella, mutta emme saa myöskään opettaa, että sairauksista parantumisen tulisi olla aina automaatio kuten Cal Pierce väärin opettaa.

Cal Pierce opettaa kuinka Room 8:11 ja siinä oleva opetus Jumalan Hengestä, joka herätti Jeesuksen kuolleista on myös eläväksi tekevä meidän kuolevaiset ruumiimme Henkensä kautta. Cal Pierce opettaa kuinka tämä Room 8:11 kuolleen ruumiin eläväksi tekeminen tarkoittaa fyysisestä sairaudesta parantumista. Jaejakso puhuu synnin ruumiin kuolettamisesta, eli ruumiin tulisi kuolla pois synnistä ei fyysisestä sairaudesta parantumisesta. Cal Piercen iso ongelma on juuri tässä kun hän opettaa väärin Raamattua ja yhdistää sairauksista parantumisen sellaiseen yhteyteen missä Raamattu ei juuri siinä kohdassa opeta ruumiin parantumista, vaan opettaa aivan muuta kuten esimerkiksi synnin ruumiista pois kuolemista (lihan teoista).

Cal Pierce tuo esille kuinka Jumala sana opettaa Psalmissa 103:3 Jumalan parantavan kaikki sairautemme. Jos tutkit koko Raamatun ilmoitusta yhden jakeen sijasta, niin tulet huomaamaan kuinka lopullinen ruumiin terveys saadaan vasta kun saamme Jumalan armosta kirkastuneen ruumiin. Room 8 luku opettaa kuinka luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle (kärsii myös sairauksista, ihmiset kuolevat) ja että ruumiin lopullinen lunastus tulee tapahtumaan vasta kun meidät vapautetaan turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen (kirkastettu ruumis). Jumala on luvannut parantaa meidän sairauksiamme sekä parantaakin, mutta sairaus ja kuolema koskettaa myös Jumalan lapsia niin pitkään kunnes saamme kirkastetun ruumiin. Jumala ei siis ole luvannut tässä armotalouskaudessa parantaa aina automaattisesti meidän sairauksiamme, mutta on luvannut parantaa lopullisesti kaikki meidän sairautemme kun saamme kirkastuneen ruumiin.

Jos opetamme, että Herran Jeesuksen ristintyö tuo automaattisesti ja pitäisi tuoda ruumiin terveyden kaikista sairauksista, niin silloin evankeliumimme on väärä, koska Raamatun evankeliumi ei lupaa sellaista, vaan lupaa sairauden lopullisen poistumisen sen jälkeen kun saamme Jumalan armosta kirkastuneen ruumiin. Sairauden parantumisen alueella seurakunnan keskuudessa tapahtuu varmasti liian vähän Jumalan tahtoa ja siinä on meille seurakuntana parannuksen paikka. Emme saa kuitenkaan mennä tälläkään alueella yli kirjoitusten, sillä yli kirjoitusten meneminen on sama asia kuin eksyä riivaajahenkien valheeseen, jonka päätteeksi valheenhenki suorittaa kaikella valheenvoimalla ihmeitä ja merkkejä, jolloin eksytyksen uhri olisi lujasti kiinni eksytyksen ruuvipenkissä.

Pierce opettaa Jeesuksen ristin antavan synnit anteeksi sekä parantavan ruumiimme sairauksista. Kun Pierce puhuu parantumisesta, niin hän liittää siihen opetuksen kuinka Jumala haluaa Hänen valtakuntansa tulevan maan päälle niin kuin se on taivaissa. Herran Jeesuksen ristintyö ja sovitus tuo syntien anteeksiantamuksen tässä maailmanajassa hänelle, joka uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta sekä lopullisen ruumiin parantumisen kun saamme kirkastuneen ruumiin. Toki Jumala parantaa sairauksia jo tässä ajassa ja siitä kiitos Herralle.

Raamattu ei opeta, että Jumala haluaa Hänen valtakuntansa tulevan maan päälle, niin kuin se on taivaissa, sillä Jumalan taivaassa kaikki on täydellistä, eikä siellä ole syntiä, sairautta ja kuolemaa, mutta täällä maan päällä Jumalan armosta pelastettu ihminenkin lankeaa syntiin vajavaisuutensa takia, Jumalan armosta pelastettu ihminen joutuu kohtaamaan sairauksia ja kuoleman täällä maan päällä. Jos olisi Jumalan tahto, että täällä maan päällä kaikki olisi yhtä täydellistä kuin taivaassa, niin silloin kukaan uskova ihminen ei tekisi koskaan syntiä, ei koskaan sairastuisi mihinkään sairauteen, eikä yksikään uskova ihminen koskaan joutuisi kokemaan ruumiin kuolemaa. Raamatun opetuksen mukaan Jumala pelastaa meidän sielumme, koska liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa. Jumala totta kai haluaa meidän parastamme, mutta Hän on luvannut tässä maailmanajassa pelastaa meidän sielumme, antaa syntimme anteeksi, muuttaa meidän mielemme, parantaa sairauksia (ei jokaista sairautta) sekä lopulta johdattaa meidät iankaikkiseen elämään Uuteen Jerusalemiin. Maan päällä niin kuin taivaissa oppi on väärä opetus, joka on hyvin yleistä niiden keskuudessa, jotka keskittyvät ihmeisiin ja merkkeihin, ei terveeseen ja Raamatulliseen evankeliumiin.

Cal Pierce opettaa kuinka Jes 53:4 mukaan Herran Jeesuksen sovitustyö sisältää parantumisen sairauksista ja tämän hän opettaa siten kuinka tämän pitäisi olla automaatio ja pysyvä tila. Kun tutkimme sen mitä Jes 53 luku opettaa, niin huomaamme, että tämä Raamatun kohta sanoo Jeesuksen olleen haavoitettu meidän rikkomustemme (synti) tähden ja runneltu meidän pahain tekojemme (synti) tähden. Raamattu ei tässä kohden sano Jeesuksen olleen haavoitettu ja runneltu sairauksiemme tähden, vaan syntiemme tähden, koska ristintyö, Jeesuksen veri ja kuolema on syntien anteeksisaamiseksi. Herra Jeesus on kyllä kantanut sairautemme, mutta Raamattu ei opeta, että uskon kautta pysymme aina automaattisesti terveinä tai että uskon kautta tulisimme aina terveiksi. Uskon Jumalan parantavan sairauksia yhä vielä tänä päivänä, emmekä saa tässä kohden luoda epäuskon ilmapiiriä mutta en voi uskoa kuitenkaan yli kirjoitetun sanan (Jumalan sana), koska lopullinen ruumiin terveys saadaan vasta kirkastetussa ruumiissa.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2019 00:27

*
Cal Piercen opetus sairauksista parantumisista ei ole Raamatun mukainen opetus. Koska Pierce on ollut useasti tekemisessä valhevoitelun kanssa, kuten kirjoituksen alussa tuli ilmi, niin se tekee Piercen opetuksesta vieläkin vaarallisemman. Piercen "voitelussa" näkyy se kuinka valheenhenget eksyttävät ja manifestoituvat hänen kauttaan.

Healing Rooms comin sivulla on artikkeli kirjattuna ylös 28.5.2010, jossa kerrotaan jokavuotisesta hengellisen nälän konferenssista Havaijilla, Parantuminen kirkkaudessa. Artikkelin mukaan Cal Pierce avasi konferenssin ensimmäisen illan vapauttaen enkelit tulemaan palvelemaan heitä. Artikkelin mukaan paikka meni villiksi taivaan läsnäolosta kun enkelit aktivoitiin. Artikkelin mukaan Jumala iski kansaan tuulenpyörteen tavoin ja osa paikalla olevista alkoi pyörimään ja kierimään.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala lähettää enkelit tekemään Jumalan tahdon ihmisten keskuuteen, esimerkiksi tuomalla sanoman Jumalalta, mutta Raamatun mukaan uskova ihminen ei vapauta enkeleitä tulemaan ihmisten luokse, eikä aktivoi enkeleitä palvelemaan. New Age piireissä ja okkultiikassa aktivoidaan ja vapautetaan henkiä toimimaan ja tekemään tiettyjä asioita. Tässä kohden paljastuu se kuinka Cal Pierce on tekemisissä pimeyden henkivaltojen kanssa ja hänen vapauttamansa ja aktivoimansa enkelit olivat riivaajahenkiä, ei Jumalan enkeleitä. Cal Pierce on saanut "voiteluaan" väärien profeettojen kautta, joka näkyy myös siinä kun nämä "enkelit" vapautettiin, niin sen jälkeen osa kansasta alkoi pyörimään ja kierimään, joka on eräs tuntomerkki riivaajahenkien vaikutuksesta. Jeesus ei pyöritellyt eikä kieritellyt ihmisiä. Apostolit eivät pyöritelleet, eivätkä kieritelleet ihmisiä. Uuden Testamentin opetuskirjeissä ei ole yhtään kohtaa tai opetusta, jossa uskovat olisivat pyörineet ja kieriskelleet maassa tai että uskovien tulisi sellaista tavoitella.

Cal Pierce opettaa kuinka Jumalan enkelit odottavat kuulla Jumalan sanan äänen (Psa 103:20), jonka me puhumme ja kun me puhumme sen enkeleille, niin enkelit toteuttavat sen. Tämän takia Piercen mukaan usko on tärkeää, sillä kun me tunnustamme, puhumme uskon kautta, niin enkelit kuulevat mitä sanomme ja sitten enkelit toteuttavat sen meidän puolestamme, jolloin Jumalan valtakunta on asetettu maan päälle, niin kuin se on taivaissa. Cal Pierce opettaa, että kun me puhumme Jumalan sanaa tai tahtoa tilanteisiimme, niin me aktivoimme enkelit toteuttamaan sen tilanteisiimme ja silloin Jumalan tahto alkaa toteutumaan meidän elämässämme.

Psalmi 103:20 opettaa kuinka enkelit täyttävät Jumalan käskyn kun kuulevat Jumalan sanan äänen, joka tarkoittaa sitä, että Jumalan enkelit tottelevat Jumalaa ja Hänen ääntänsä, eikä ihmisiä, vaikka ihminen puhuisi kuinka paljon tahansa Jumalan sanaa. Pierce opetus kuinka enkelit tottelevat ihmisiä puhutun Jumalan sanan kautta on New Agea ja okkultiikkaa, sillä niissä piireissä tietyt sanat ja mantrat saavat riivaajahenget aktivoitumaan. Raamattu ei opeta, että enkelien tulee kuulla mitä uskova ihminen puhuu ja sanoo, jonka enkeli sitten toteuttaisi, koska Jumalan enkeli tottelee ainoastaan Jumalaa, ei ihmisiä, ei edes uskovaa ihmistä. Cal Pierce opettaa Jumalan valtakunta maan päälle oppia ja kytkee siihen sen kuinka enkelit toteuttaisivat sen mitä uskova ihminen puhuu sanan kautta. Tällainen opetus on väärää opetusta, jonka kautta riivaajahenget eksyttävät ihmisiä. Raamattu ei opeta, että uskovan ihmisen tulee aktivoida Jumalan enkelit puhutun sanan kautta toteuttamaan Jumalan tahtoa, koska Jumalan enkelit ovat alamaisia Jumalalle, ei ihmiselle. Cal Piercen enkelien aktivoitumisoppi aktivoi riivaajahenkiä manifestoitumaan ja eksyttämään ihmisiä.

Cal Pierce toi artikkelissaan (31.10.2013) esille Johnny Enlowin "profetian", jonka mukaan vapautetut enkelit tuovat parantumisen (fyysisistä sairauksista). Cal Pierce uskoo ja opettaa, että Jumalan enkelit parantavat ihmisiä. Raamatun opetuksen mukaan Jumala itse parantaa sairauksia, eikä Jumalan enkelit. Jumalan enkelit eivät voi parantaa sairauksia, eikä Jumala toimi, niin että Hän sallisi enkelien parantavan, ja sen tähden sellainen opetus, joka sanoo Jumalan enkelien parantavan sairauksia aktivoi riivaajahenkiä tekemään ihmeitä ja tunnusmerkkejä kaikella valheen voimalla. Cal Piercen enkelien vapauttaminen ja aktivoiminen parantamaan sairauksia on sielunvihollisen eksytys, jonka kautta riivaajahenget aktivoituvat manifestoitumaan ja eksyttämään ihmisiä.

Moni sanoo, että Cal Pierce on Jumalan mies kun hänen palvelutyössään on myös esillä evankeliumi. Tutkittuani, luettuani ja kuunneltuani Cal Pierceä, niin sen perusteella hänen palvelutyönsä ydin ja kärki on enkelien suorittamissa ihmeissä, ei itse evankeliumissa, vaikka siitäkin hän toki puhuu ja opettaa, mutta keskipiste on ihmeissä ja merkeissä. Kysyn sinulta lukijani yhden kysymyksen perustuuko Jumalan miehen voitelu ja voima Jumalan voimaan vai enkelien kautta tapahtuviin ihmeisiin? Oikea vastaus on Jumalan voimaan ja koska Cal Pierce perustaa voitelunsa enkelien aktivoimiseen, niin se todistaa hänen olevan väärä profeetta, kyseessä ei ole enää pelkkä opillinen erehdys.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2019 00:47

*
Olkoon sama laki teillä ja muukalaisilla

4 Moos 15:
15 Seurakunnassa olkoon laki sama teillä kuin muukalaisellakin, joka asuu teidän luonanne. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Se, mikä koskee teitä, koskekoon myös muukalaista Herran edessä.
16 Sama laki ja sama oikeus olkoon sekä teillä että muukalaisella, joka asuu teidän luonanne."

Raamattu opettaa VT:ssa muukalaisia (maahanmuuttaja) sitoutumaan ja noudattamaan Israelin maan lakeja. Raamattu opettaa, että israelilaiset ja muukalaiset joutuivat noudattamaan samaa lakia, eli lakeja ja asetuksia jotka Jumalan antoi Israelin kansalle. Tämän esimerkin mukaan Raamatullinen ja kristillinen lähimmäisen rakkaus tuo esille myös maahanmuuttajan velvollisuuden, joka on Suomen lakien ja asetusten noudattaminen.

Psa 96:
1 ¶ Veisatkaa Herralle uusi virsi, veisatkaa Herralle, kaikki maa.
2 Veisatkaa Herralle, ylistäkää hänen nimeänsä. Julistakaa päivästä päivään hänen pelastustekojansa,
3 ilmoittakaa pakanain seassa hänen kunniaansa, hänen ihmeitänsä kaikkien kansojen seassa.
4 Sillä Herra on suuri ja sangen ylistettävä, hän on peljättävä yli kaikkien jumalain.
5 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat.

3 Moos 18:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3 Älkää tehkö, niinkuin tehdään Egyptin maassa, jossa te asuitte, älkääkä tehkö, niinkuin tehdään Kanaanin maassa, johon minä teidät vien; älkää vaeltako heidän tapojensa mukaan.
4 Vaan seuratkaa minun säädöksiäni ja noudattakaa minun käskyjäni vaeltaaksenne niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

Raamatun opetuksen mukaan Israelin Jumala on ainoa tosi Jumala ja kaikkien muiden maiden ja uskontojen jumalat ovat epäjumalia. Israelilaiset eivät saaneet elää pakanakansojen uskomusten mukaisesti ja heidän tuli uskoa Jumalaan ja elää niiden lakien mukaan, jotka Jumala antoi heille noudatettaviksi. Raamattu ei opeta eikä tue monikulturismia.

Jos asetamme nämä opetukset koskemaan tätä päivää, niin Suomesta ei saisi tehdä monikulturista maata, joka ei tarkoita sitä ettemme ota vastaan pakolaisia ja maahanmuuttajia, vaan sitä että maahanmuuttajien ja pakolaisten tulee integroitua ja sitoutua noudattamaan Suomen lakeja ja asetuksia. Toisin sanoen maahanmuuttajien ja pakolaisten ei tulisi vaatia, että heillä olisi mahdollisuus noudattaa Suomessa oman kulttuurinsa ja kotimaansa mukaisia lakeja ja asetuksia. Tämä ei tarkoita sitä, että heiltä kielletään oma kulttuuri, mutta sitä se tarkoittaa, että jokainen Suomessa asuva joutuu noudattamaan suomalaisia lakeja ja asetuksia, olkoon kyseessä suomalainen tai maahanmuuttaja.

Miksi Raamattu ei tue sellaista monikulturismia, missä eri kulttuurit pyrkivät muodostamaan valtion sisälle erilaisia lakeja ja asetuksia, jotka perustuvat erilaisiin kulttuureihin ja kansojen tapoihin sekä lakeihin? Seuraava esimerkki kertoo sen selvästi: Jos Suomessa niin suomalaisilla kuin jokaisella eri kulttuurilla ja kansanheimoilla sekä erilaisista maista muuttaneilla ihmisillä olisi oman kulttuurinsa mukaiset liikennesääntönsä, niin Suomen liikenne olisi yhtä kaaosta kolareineen, jossa ihmisiä kuolisi ja vammautuisi.

Ainoa tapa turvata rauha ja turvalliset olot Suomen maassa asuville ihmisille on yhdenvertainen järjestelmä, jossa kaikki sitoutuvat noudattamaan samoja lakeja ja asetuksia. Jos yhteiskunta sallii erilaisia lakeja ja asetuksia erilaisille ihmisryhmille, niin sen seuraus on levottomuus, turvattomuus sekä väkivaltaisuudet ja jatkuva konflikti ihmisten välillä. Jos kaikkia koskee samat lait ja asetukset, niin silloin yhteiskunnassa voi vallita rauha sekä järjestys. En ole rasisti, enkä vihaa ketään ihmistä, mutta Raamatunkin mukaan monikulturismi ei ole toimiva valtiomalli, vaan valtio, jossa jokainen joutuu noudattamaan maan lakeja (samat lait kaikille), ja tämä koskeen niin oman maan kansalaisia kuin maahanmuuttajia.

Raamatun valtiomalli suosii Raamatun arvoihin perustuvaa valtiomallia lakeineen. Vanhan testamentin valtionmallina oli Israel, jonka lait perustuivat Raamatun opetukseen. Herran Jeesuksen opetuslasten pitäisi painottaa sitä, että Jumalan tahto ja asetus omaa korkeamman moraalin ja turvan kuin ihmisen asettama laki, joka ei perustu Raamatun opetukseen. Raamattu kehottaa turvaamaan kaikesta sydämestään Herraan eikä omaan ymmärrykseen olisi hyvä turvautua, koska Jumala on luonut ihmisen ja tietää mikä on kaikkein parasta ihmisille. Nykyinen kirkon johto ei tuo esille Jumalan tahtoa parempana ratkaisuna kuin ihmisen ratkaisut sen takia koska kirkon johto haluaa miellyttää enemmän ihmisiä kuin Jumalaa.

Tämä myös kertoo sen ketä kirkon johto palvelee ja ketä se ei palvele. Jos sanoo uskovansa Raamattua ja olevansa ihmisten, seurakunnan ja Jumalan palvelija, niin silloin tulee uskaltaa sanoa, että kun ja jos Jumalan laki ja Raamatun sanan opetus olisi yhteiskunnan lakien perustuksena, niin se olisi kaikkein paras lainsäädäntöjärjestelmä. Emme voi tietenkään vaatia ja olettaa, että Suomen lakien tulisi perustua Raamattuun, mutta jos uskomme Raamatun Jumalaan, niin silloin voimme sanoa sen olevan paras mahdollinen ratkaisu.

Uusi Liitto ei opeta kristillistä valtiomallia, vaan opettaa kaikkia Jeesukseen uskovia ihmisiä kaikkialla (kaikissa maissa) elämään niiden maiden lakien alaisena, missä he asuvat, mutta kuitenkin Jumalan tahtoa noudattaen. Uusi Testamentti ei opeta, että tulisi perustaa kristillinen valtio, enkä minäkään sellaista vaadi, mutta sen sanon, että jos Suomen lait perustuisivat enemmän Raamatun opetukseen, niin se tuottaisi siunauksia Suomen kansalle. Suomen lait ovat aikoinaan perustuneet paljossa Raamatun arvoihin ja sen kautta menneet sukupolvet ovat saaneet nauttia Jumalan siunauksista. Nykyään Raamatun arvoja poistetaan koko ajan Suomen laista ja niiden tilalle tulee monia lakia, jotka ovat vastoin Jumalan tahtoa ja Raamatun opetusta. Tämän kehityksen seuraus on kurjuus, epäoikeudenmukaisuus sekä kaikkinainen paha olo.

Apt 5:29 Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.

Uusi Testamentti painottaa, että Jumalaa on toteltava enemmän kuin ihmisiä, joka tarkoittaa sitä, että jos maan laki on Jumalan tahtoa ja sanaa vastaan, niin silloin tulee totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä. Raamattu ei kuitenkaan kehota ketään ryhtymään rikolliseksi, sillä lait ja asetukset sekä toiminta, joka on Raamatun vastaista on aina ihmisille vaarallista sekä tuhoisaa. Esimerkkinä Natsi-Saksa, joka pakotti ja vaati kansalaisiaan sortamaan juutalaisia. Tällaisessa tapauksessa Jeesukseen uskova ihminen ei saisi tukea ja asettaa muita ihmisiä ja ihmisryhmiä sortavia lakeja ja asetuksia Jumalan lain yläpuolelle, vaan Jumalaa tulee totella enemmän kuin ihmisiä tällaisessa tapauksessa. Kun ja jos uskot Raamatun Jumalaa ja asetat Jumalan lain ihmisten lakien yläpuolelle, niin silloin et koskaan tee mitään rikollista ja väärää, sillä Jumalan laki ja asetus Uuden Liiton järjestyksen mukaan ei koskaan ole haitallista ja vahingollista ihmisille, vaan päinvastoin se on turvaksi ja suojaksi ihmisille.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja anjou » 16. Tammi 2019 11:37

Olen sivusta seurannut suomalaisen healing ryhmän toimintaa. Erityisesti Heikki Hilvon hehkutusta. Mukana on jopa lääkäri. Kuitenkaan mitään erikoisia terveyskeskusta kummempia parantunumisua ei tapahdu syövissä jne?
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2019 13:00

*
Raamatullisten häiden esikuvallinen opetus

Raamatun opettama Jumalan kansan häät ja siihen liittyvät asiat ja valmistelut auttavat meitä ymmärtämään ensimmäistä ylösnousemusta ja lopullisen iankaikkisen pelastuksen osaa, johon toisella kuolemalla ei ole valtaa. Samalla näemme sen kuinka Raamatullinen ahdistuksen ajan jälkeinen seurakunnan ylösotto Jeesuksen tulemuksessa on Raamatun sanan totuus ylöstempauksesta.

5 Moos 24:
1 ¶ Ja Aabraham oli vanha ja iälliseksi tullut, ja Herra oli siunannut Aabrahamia kaikessa.
2 Niin Aabraham sanoi palvelijallensa, talonsa vanhimmalle, joka hallitsi kaikkea, mitä hänellä oli: "Pane kätesi kupeeni alle.
3 Minä vannotan sinua Herran, taivaan ja maan Jumalan, kautta, ettet ota pojalleni vaimoa kanaanilaisten tyttäristä, joiden keskuudessa minä asun,
4 vaan menet minun omaan maahani ja sukuni luo ja otat sieltä vaimon pojalleni Iisakille."

Aabraham valitsi pojalleen Iisakille vaimon oman sukunsa keskeltä. Aabraham asetti tähän tehtävään palvelijansa, talonsa vanhimman, joka hallitsi kaikkea mitä Aabrahamilla oli. Aabraham oli Iisakin isä ja hän isänä valitsi pojalleen morsiamen. Tämä on esikuvaa Isästä ja Jeesuksesta, sillä Jeesuksen tehtävä on hakea morsian kotiin, jonka Jumala (Isä) valitsee Jeesukselle.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

Kuten Aabrahamin palvelija hallitsi kaikkea Aabrahamin talossa, mutta ei yli Aabrahamin, niin samalla tavalla Isä on antanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä Jeesukselle, mutta Jeesuksella ei ole valtaa yli Isän.

Joh 6:
37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Joh 17:
1 ¶ Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Isän valtuuttamana Jeesus antaa kaikille niille ihmisille iankaikkisen elämän, jotka Jumala antaa Jeesukselle. Ne, jotka uskovat Jeesukseen ovat Jumalan antamia ihmisiä Jeesukselle, jotka ovat Jeesuksen morsian. Kuten Aabraham lähetti palvelijansa etsimään pojallensa morsiamen, jolla oli kaikki valta Aabaramin talossa, niin myös Isä lähettää oman Poikansa, Jeesuksen, jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä hakemaan luoksensa Isän valitseman morsiamen Pojalleen.

Matt 24:36 Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Muinaisen juutalaisen häätavan mukaan isä valitsi pojalleen morsiamen ja isä päätti milloin pojan tuli mennä hakemaan itselleen morsianta. Raamattu sanoo ettei Poika (Jeesus) tiedä tulemuksensa hetkeä milloin Hän ottaa mukaansa morsiamensa, sillä vain Isä yksin tietää sen päivän.

1 Moos 28:
1 ¶ Silloin Iisak kutsui Jaakobin ja siunasi hänet; hän käski häntä ja sanoi hänelle: "Älä ota vaimoksesi ketään Kanaanin tyttäristä,
2 vaan nouse ja mene Mesopotamiaan, isoisäsi Betuelin kotiin, ja ota sieltä itsellesi vaimo enosi Laabanin tyttäristä.

1 Moos 31:
17 ¶ Silloin Jaakob nousi ja nosti lapsensa ja vaimonsa kamelien selkään
18 ja kuljetti pois kaiken karjansa ja kaiken omaisuutensa, jonka hän oli koonnut, kaiken omistamansa ja Mesopotamiassa hankkimansa karjan, mennäkseen isänsä Iisakin luo Kanaanin maahan.

Raamatun aikana isä valitsi pojalleen morsiamen ja kun poika oli saanut itselleen morsiamen, niin hän palasi morsiamen kanssa takaisin isänsä taloon.

Joh 14:
1 ¶ "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

Matt 26:
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Herra Jeesus sanoi valmistavansa morsiamelleen asuinsijaa Isänsä kotiin. Kun Herra Jeesus tulee ja ylöstempauksen kautta (ensimmäinen ylösnousemus) ottaa mukaansa morsiamensa (Jumalassa kuolleet ja maan päällä olevat uskovat ylöstempauksen kautta), niin Hän vie morsiamensa ensiksi tuhatvuotiseen valtakuntaan, jonka jälkeen Hän vie morsiamen Isän kotiin, joka on Uudessa Maassa ja Uudessa Jerusalemissa, joka on lopullinen uskovan päämäärä ja Isän valtakunta. Jeesuksella on kaikki valta Isän valtakunnassa, mutta ei yli Isän, koska Poika on Isälleen alamainen.

Raamatun opetuksen mukaan vain ne pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan ja Isän valtakuntaan ja pelastuvat, joilla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Koska maan päällä olevat uskovat Jeesuksen tulemuksessa ylöstemmataan, jolloin he pääsevät mukaan ensimmäiseen ylösnousemukseen, niin se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen tulemuksen jälkeen ei enää kukaan voi pelastua, koska vain ensimmäisessä ylösnousemuksessa mukana olevat pelastuvat ja pääsevät Isän valtakuntaan.

Matt 25:
1 ¶ "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6 Mutta yösydännä kuului huuto: ‘Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.’
7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: ‘Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat’.
9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: ‘Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.’
10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: ‘Herra, Herra, avaa meille!’
12 Mutta hän vastasi ja sanoi: ‘Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä’.
13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Herra Jeesus opetti Matteuksen evankeliumin 25 luvussa taivaan valtakunnasta (Isän valtakunta) ja Yljästä ja ymmärtäväisistä morsiamista, jotka ainostaan pääsivät Yljän tultua häihin, jonka jälkeen häähuoneen ovi suljettiin. Raamatun esikuvallisen opetuksen mukaan pojan hakema ja isän valitsema morsian pääsi pojan isän kotiin. Kun ymmärrämme esikuvan ja Raamatun opetuksen, niin silloin ymmärrämme, että vain häihin kutsutut (ensimmäinen ylösnousemus - ylöstempaus) Jumalan omat pelastuvat ja pääsevät Isän valtakuntaan Uuteen Jerusalemiin.

Edellä oleva tarkoittaa silloin sitä, että opetus, joka sanoo Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylösoton tapahtuvan ennen antikristuksen ilmestymistä ja ahdistuksen aikaa, jonka jälkeen on vielä mahdollista pelastua marttyyrikuoleman kautta on väärä opetus. Raamattu opettaa, että vain ne pelastuvat, jotka ovat osallisia ensimmäiseen ylösnousemukseen ja Jumalan armosta ylöstempaukseen mukaan pääsevät ovat osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta.

Matt 24:
42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan.
44 Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.

Ps 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Juutalaisen häätavan mukaan morsiamen tuli olla valmiina minä hetkenä hyvänsä kun sulhanen tulee hakemaan hänet. Morsian ei tiennyt päivää ja hetkeä milloin sulhanen tulee. Kun sulhanen teki matkaa ja lähestyi morsianta, niin sen merkiksi puhallettiin pasuunaan, jolloin morsiamen tuli pukeutua hääpukuun ja ottaa lamppunsa mukaan mennessään sulhasta vastaan, sillä sulhanen tuli pimeän aikaan hakemaan morsiamensa.

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen tulemuksen tapahtuvan "yöaikaan", joka tarkoittaa lopunajan synnin pimeää aikakautta, kun laittomuus on saanut täyden vallan maan päällä. Emme tiedä tuleeko Herra Jeesus hakemaan meitä (morsian) yöllä, päivällä, vai aamulla, mutta meidän tulee olla valmiita ja tehdä häävalmisteluja kuten juutalainen morsian odottaessaan sulhastaan.

Emme tiedä aikaa ja hetkeä, mutta Herra Jeesus tulee kun maailma on synnin pimeässä yössä täyden laittomuuden vallitessa maan päällä. Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee uskoa Jumalan sanan totuuteen ja pitää lamppu (Pyhä Henki) kunnossa, koska Pyhä Henki valaisee ja näyttää Jumalan sanan totuuden ja kirkastaa Kristusta Jeesuksen opetuslapselle. Meidän hääpukumme on Jumalan sanan totuuden mukainen elämä Pyhässä Hengessä, jolloin olemme valmiina kun Jumalan pasuuna kajahtaa ja Herra Jeesus tulemuksessaan ottaa seurakunnan (morsian) ylösoton kautta luoksensa.

Raamatun esikuvan ja opetuksen mukaan, kun Herra Jeesus hakee ylösoton kautta morsiamensa pois maan päältä, niin silloin häähuoneen ovi (pelastuksen ovi) suljetaan, koska vain Pojan hakema morsian viedään Isän kotiin. Raamatun esikuva ja opetus kumoaa väärän opetuksen ennen ahdistuksen aikaa tapahtuvasta seurakunnan ylösotosta ja sen jälkeisestä mahdollisuudesta pelastua marttyyrikuoleman kautta:

Matt 24:
21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

...............
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Herra Jeesus kertoo merkeistä, jotka edeltävät Hänen tulemustaan ja sitä kautta seurakunnan ylöstempausta. Vain Isä yksin tietää milloin Hän lähettää Poikansa hakemaan morsiamensa kotiin. Herra Jeesus sanoi Matteuksen evankeliumin luvussa, että Hänen tulemuksensa ja seurakunnan ylösotto pasuunan pauhatessa tapahtuu suuren ahdistuksen ajan jälkeen. Kun tutkimme Herran Jeesuksen sanoja ja opetusta Matteuksen evankeliumin 24 luvussa, niin näemme, että Jeesus kertoo Hänen toisen tulemuksensa olevan yksivaiheinen ja julkinen, ei salainen, ja joka tapahtuu suuren ahdistuksen jälkeen. Herra Jeesus hakee morsiamensa pois maan päältä suuren ahdistuksen jälkeen, joka tarkoittaa sitä, että Israelin kansan jäännös (kolmasosa), joka tulee uskomaan, että Jeesus on Messias ja Pelastaja on myös mukana seurakunnan ylösotossa, kun Herra Jeesus tulee hakemaan maan päältä morsiamensa.

Ilm 1:
1 ¶ Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

1 Kor 15:
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Kun tutkimme Raamatun esikuvaa häistä, niin ymmärrämme Isän lähettävän Poikansa hakemaan itselleen morsiamen, jonka Poika vie Isänsä kotiin. Uskon ja ymmärrän, että voimme kutsua tuhatvuotista valtakuntaa Pojan valtakunnaksi, jossa Hän on rakastamansa morsiamen kanssa. Kun tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen tämä nykyinen maa tuhoutuu, niin sen seurauksena Poika (Jeesus) menee morsiamensa kanssa pyhään kaupunkiin, Uuteen Jerusalemiin, joka laskeutuu alas taivaasta, joka on Isän valtakunta, jossa morsiamelle on valmistettu iankaikkinen asuinsija.

Kun Herra Jeesus on alistanut kaikki viholliset jalkainsa alle (viimeinen saatanan ja pakanakansojen kapina on tuhatvuotisen valtakunnan lopussa), niin sen jälkeen Hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun. Toki Herra Jeesus on myös Jumala, mutta kun Hän antaa valtakunnan Isän haltuun, niin se tarkoittaa Pojan alamaisuutta Isälleen. Uusi Maa ja Uusi Jerusalem on Isän valtakunta. Näin kaikki profetiat ovat toteutuneet ja Jumalan pelastamat ihmiset saavat asua iankaikkisesti Uudessa Jerusalemissa Jumalan täydellisen rakkauden kohteina, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2019 13:02

anjou kirjoitti:Olen sivusta seurannut suomalaisen healing ryhmän toimintaa. Erityisesti Heikki Hilvon hehkutusta. Mukana on jopa lääkäri. Kuitenkaan mitään erikoisia terveyskeskusta kummempia parantunumisua ei tapahdu syövissä jne?


Tunnen Heikki Hilvon FB:sta. Hän on eksynyt sanoissa. Oli surullista katsoa sitä sivustakatsojana.

Rukoillaan hänen puolesta, että hän alkaisi ojentautua totuudessa ja kaikella ymmärryksellä, mitä Herra tahtoo opettaa Pyhien Kirjoituksien kautta. Kiitos. :prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Tammi 2019 00:33

*
Antikristus ja temppelin salainen huone

Herra Jeesus kertoi Matteuksen evankeliumin luvussa profetiallisen sanoman, kun Häneltä kysyttiin, mikä on Hänen tulemuksensa ja maailman lopun merkki. Herra Jeesus kertoi monista asioista, jotka edeltävät ennen Hänen tulemustaan. Tässä kirjoituksessa keskityn yhteen asiaan, jonka Herra Jeesus sanoi ja se on antikristuksen esiintyminen temppelin salaisessa huoneessa. Herran Jeesuksen profetiallisten sanojen mukaan ennen kuin Hän tulee takaisin noutamaan seurakuntansa, niin Jerusalemissa on kolmas temppeli, joka ei suinkaan ole Jumalan temppeli, vaan kapinahanke Jumalaa vastaan. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Syy tähän kirjoitukseeni on se kun on olemassa ihmisiä, jotka sanovat ettei Matteuksen evankeliumin 24 luvun ja jakeen 26 sana kammiossa (tameion - salainen huone temppelissä) tarkoita temppelin salaista huonetta, vaan ihan mitä tahansa huonetta rakennuksessa, koska Jeesus puhui kammiosta (tameion) myös muualla Raamatussa. Tutkimalla Raamatun sanan todistusta tulemme ymmärtämään, että kreikankielen sana tameion Matt 24:26 kohdassa tarkoittaa temppelin salaista huonetta.

Kreikankielen sana tameion tarkoittaa varastohuonetta, sisäistä huonetta ja salaista huonetta. Tameion esiintyy neljä kertaa Uuden Testamentin tekstissä:

Matt 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi (tameion) ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Matt 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.

Luuk 12:3 Sentähden, kaikki, mitä te pimeässä sanotte, joutuu päivänvalossa kuultavaksi, ja mitä korvaan puhutte kammioissa (tameion), se katoilta julistetaan.

Luuk 12:24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta (tameion) eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!

Matt 6:6 But thou, when thou prayest, enter into thy closet (tameion), and when thou hast shut thy door, pray to thy Father which is in secret; and thy Father which seeth in secret shall reward thee openly. (KJV 1769)

Matt 24:26 Wherefore if they shall say unto you, Behold, he is in the desert; go not forth: behold, he is in the secret chambers (tameion); believe it not. (KJV 1769)

Luke 12:3 Therefore whatsoever ye have spoken in darkness shall be heard in the light; and that which ye have spoken in the ear in closets (tameion) shall be proclaimed upon the housetops. (KJV 1769)

Luke 12:24 Consider the ravens: for they neither sow nor reap; which neither have storehouse (tameion) nor barn; and God feedeth them: how much more are ye better than the fowls? (KJV 1769)

Matt 6:6 Complete Jewish Bible (CJB)
6 But you, when you pray, go into your room (tameion), close the door, and pray to your Father in secret. Your Father, who sees what is done in secret, will reward you.

Matt 24:26 Complete Jewish Bible (CJB)
26 So if people say to you, ‘Listen! He’s out in the desert!’ don’t go; or, ‘Look! He’s hidden away in a secret room!’ (tameion) don’t believe it.

Luke 12:3 Complete Jewish Bible (CJB)
3 What you have spoken in the dark will be heard in the light, and what you have whispered behind closed doors (tameion) will be proclaimed on the housetops.

Luke 12:24 Complete Jewish Bible (CJB)
24 Think about the ravens! They neither plant nor harvest, they have neither storerooms (tameion) nor barns, yet God feeds them. You are worth much more than the birds!

King James Version 1769 ja Jewish Complete Bible kääntävät tameion sanan secret chamber ja secret room ainoastaan Matt 24:26 kohdassa ja käyttävät muita sanoja muissa kohdissa. Miksi nämä kaksi edellä mainittua hyvää Raamatunkäännöstä eivät käännä tameion sanaa kaikissa kohdissa samalla tavalla? Koska teksti- ja asiayhteys ratkaisee sen mitä sana missäkin yhteydessä tarkoittaa.

Matt 24:
26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus. (33/38)

Matt 24:26 kohdassa Herra Jeesus kehottaa ettei Hänen opetuslapsensa saa uskoa antikristukseen, joka esiintyy "Messiaana". Herra Jeesus antaa kaksi tunnuspiirrettä Hänen toiminnastaan, kun Hän vaelsi maan päällä, joita matkimalla antikristus yrittää eksyttää ihmisiä luulemaan, että hän olisi "Messias". Nämä kaksi tunnuspiirrettä on erämaa ja temppeli. Tässä kohdassa antikristus saatanan vaikutuksesta jäljittelee ja matkii sitä mitä Jeesuksen elämässä tapahtui.

Matt 4:
1 ¶ Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
2 Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
3 Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".
4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: ‘Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’."
5 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ‘Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ‘He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’."
7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: ‘Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’."

Kun Herra Jeesus kastettiin vedessä, niin sen jälkeen alkoi Hänen varsinainen toimintansa Messiaana maan päällä, jonka seurauksena Hän ensimmäisenä meni erämaahan. Pahuuden henkiolento saatana toistaa antikristuksen kautta sen millä tavalla hän kiusasi Jeesusta erämaassa. Paha saatana kiusasi Jeesusta erämaassa ja antikristus kytkee oman tehtävänsä, jotenkin erämaa kokemukseen, koska hän jäljittelee Jeesusta. Paha saatana vei Jeesuksen temppelin (pyhäkkö) harjalle. Antikristus menee ja julistaa itsensä "Messiaaksi ja Jumalaksi" Jerusalemiin rakennetussa kolmannessa temppelissä. Jeesuksen elämässä erämaa kokemus ja temppeli yhdistyivät, jossa saatana kiusasi Jeesusta. Antikristus saatanan vaikutuksesta eksyttää maan päällä ihmisiä erämaa kokemuksensa kautta, ja menemällä Jerusalemin temppeliin antamaan oman valheellisen julistuksensa.

Matt 24:26 If, therefore, they say to you, Hinei! He [Moshiach] is in the desert! Do not go out [there]. Hinei! [Moshiach] is in the secret cheder (room)! Do not have emunah [in that]. (Orthodox Jewish Bible - OJB)

Orthodox Jewish Bible ihan oikein käyttää Matt 24:26 hakasulkeissa Moshiach (Messias) sanaa, sillä vaikka alkutekstissä ei ole sanaa Messias, niin asia- ja tekstiyhteys tuo esille, että kyse on siitä kuinka antikristus esiintyy "Messiaana".

Matt 24:
26 Sentähden, jos teille sanotaan: ‘Katso, hän on erämaassa’, niin älkää menkö sinne, tahi: ‘Katso, hän on kammiossa’ (tameion), niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. (33/38)

Jumalan sanan kytkee toisiinsa erämaan ja temppelin, kun antikristus pyrkii esiintymään "Messiaana" eksyttävän valhesanomansa kanssa. Tämän tähden Matt 24:26 kohdassa tameion sana tarkoittaa salaista huonetta, koska se on yhteydessä temppeliin, sillä Jerusalemin temppelissä antikristus "vahvistaa" olevansa "Messias". Tästä syystä KJV ja CJB käännökset kääntävät tameion sanan siten, että se voidaan yhdistää temppeliin, eikä mihin tahansa huoneeseen. Koska antikristus julistaa temppelissä olevansa "Messias ja Jumala", niin siksi Raamatun sanan totuudesta perillä olleet kääntäjät ovat kääntäneet tameion sanan salaiseksi huoneeksi (temppelin salainen huone), koska sana tameion tässä kohdassa yhdistetään temppeliin, jossa antikristus esiintyy "Messiaana", mutta hän on kuitenkin valhemessias.

Matt 24:26-31:ssa Jeesus tuo sen esille ettei todellisen Messiaan, Hänen (Herran Jeesuksen) tulemus tapahdu, niin kuin antikristus väittää sen tapahtuneen, kun hän on nyt tullut ja julistanut valhesanomansa Jerusalemin temppelissä esiintyen "Messiaana". Herra Jeesus sanoi, että Hänen toinen (yksivaiheinen) tulemuksensa tulee tapahtumaan suuren ahdistuksen jälkeen ja se päivä on julkinen, jonka kaikki saavat nähdä.

Herra Jeesus kehotti etteivät Hänen opetuslapsensa uskoisi antikristuksen olevan "Messiaan tulemus", joka tarkoittaa sitä, että seurakunta on maan päällä kun antikristus julistautuu "Messiaaksi". Koska Herra Jeesus sanoi ettei Hänen opetuslapsensa saa uskoa antikristusta "Messiaaksi", niin siksi on olemassa vaara, että myös jotkut Herran opetuslapset voivat eksyä uskomaan, että antikristus on "Jeesuksen tulemus". Jos Jumalan armosta rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa, niin silloin ei eksy luulemaan antikristusta "Messiaaksi", vaan ymmärtää antikristuksen petoksen ja valheen.

Jerusalemin temppelissä oli huone, jossa tehtiin salaisia lahjoituksia köyhiä ihmisiä varten. Tämän huoneen nimi oli Lishkat Hashsa'im. Tuleva kolmas temppeli Jerusalemissa ei ole Jumalan temppeli eikä Jumalan tahto koskien kansansa pelastus- ja pyhityshistoriaa. Kolmas temppeli on synnin ja petoksen hanke, sillä Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä temppelin esirippu repeytyi ylhäältä alas asti vanhan liiton järjestyksen, käsin rakennetun temppelirakennuksen ja eläinuhritoimituksen päättymisen merkiksi, koska Uusi Liitto astui voimaan Herran Jeesuksen veressä.

1 Kor 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

Apt 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Uuden Liiton aikakauden Jumalan temppeli on Jumalan pelastamat ihmiset, jonka Herra Jeesus on oman verensä kautta ansainnut itselleen. Kun Jumala lakkautti vanhan liiton ja sen myötä ihmiskäsin rakennetun temppelirakennuksen, niin Hän ei enää palaa uudestaan VL:n temppelin aikaan, joka kumoaa sen opetuksen, että Jeesus tulemuksessaan puhdistaisi Jumalan temppelin antikristuksen vaikutuksesta ottaen sen käyttöön. Jumala ei enää palaa kansansa pelastus- ja pyhityshistoriassa taaksepäin, koska Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö asetti Uuden Liiton temppelijärjestyksen, jossa Herran Jeesuksen opetuslapset ovat Jumalan armosta Jumalan temppeli, jossa Jumala asuu.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 10:03

*
Enkeli ilmestyi paimenille ilmoittaen Jeesuksen syntymästä sanoen ilmoittavansa hyvän sanoman (evankeliumi) suuresta ilosta, joka on tuleva kaikille ihmisille. Juutalaisilla oli tapana toivottaa iloista juhlaa varsinkin kolmen pääjuhlan aikaan. Lehtimajanjuhla on myös kaikkien kansojen juhla ja siksi enkeli toivotti paimenille suuren ilon toivotuksen evankeliumista, joka on tuleva kaikille ihmisille (kansoille) Jeesuksen kautta, joka on Pelastaja (Vapahtaja), Herra ja Messias. Jotkut Raamatun tutkijat sanovat enkelin tervehtineen paimenia lehtimajanjuhlan tervehdyksellä suurella ilolla, joka koskettaa kaikkia ihmisiä evankeliumin kautta, joka todistaa Jeesuksen syntyneen lehtimajanjuhlan aikaan. Kun itse tutkin kaikkea mikä liittyy Jeesuksen syntymiseen, niin itse ajattelen samalla tavalla kuin edellä mainitut Raamatun tutkijat.

5 Moos 16:
13 Lehtimajanjuhlaa vietä seitsemän päivää, korjatessasi satoa puimatantereeltasi ja kuurnastasi.
14 Ja iloitse tänä juhlanasi, sinä ja sinun poikasi ja tyttäresi, palvelijasi ja palvelijattaresi, leeviläinen, muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat sinun porttiesi sisäpuolella.
15 Seitsemän päivää juhli Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi siinä paikassa, jonka Herra valitsee; sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunaava sinua kaikessa, minkä satona saat, ja kaikissa kättesi töissä; sentähden ole iloinen.

Viides Mooseksen kirja luku 16 vahvistaa sen, että enkelin tervehdys paimenille liittyi lehtimajanjuhlaan. Jumala käski iloitsemaan lehtimajanjuhlan aikana niin että kaikki israelilaiset sekä myös heidän luonaan asuvat pakanat (muukalainen) iloitsivat ja juhlisivat seitsemän päivää lehtimajanjuhlassa Herran kunniaksi. Enkeli ilmoitti paimenille suuresta ilosta (evankeliumin kautta) kaikille ihmisille ja mikä ajankohta olisi ollut kaikista sopivin enkelin ilmoittamasta suuresta ilosta kuin lehtimajanjuhla, joka oli erityinen Jumalan asettama ilon juhla kaikille kansoille. Jumala antoi Israelin kansalle seitsemän juhlaa ja vain yhteen juhlaan, eli lehtimajanjuhlaan Herra antoi erityisen iloitsemisen kehotuksen, joka koski niin juutalaisia kuin pakanoitakin. Lehtimajanjuhla on ainoa esikuva ja juhla, jolloin Jeesus on voinut syntyä. Jumalan sanan ilmoituksessa ei ole sattumia, vaan kaikilla asioilla on oma tärkeä paikkansa ja sanomansa.

Jes 12:
1 ¶ Sinä päivänä sinä sanot: "Minä kiitän sinua, Herra, sillä sinä olit minuun vihastunut, mutta sinun vihasi asettui, ja sinä lohdutit minua.
2 Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, hän tuli minulle pelastukseksi."
3 Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.
4 ¶ Ja sinä päivänä te sanotte: "Kiittäkää Herraa, julistakaa hänen nimeänsä, tehkää hänen suuret tekonsa tiettäviksi kansain keskuudessa, tunnustakaa, että hänen nimensä on korkea.
5 Veisatkaa ylistystä Herralle, sillä jaloja töitä hän on tehnyt; tulkoot ne tunnetuiksi kaikessa maassa.
6 Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."

Raamattu opettaa Jumalan olevan ihmisen pelastus, sillä Herra on tullut pelastukseksi, jonka tähden saamme ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteestä (Jeesus). Juutalaisilla oli lehtimajanjuhlassa perinne, johon kuului vesijuomauhri seremonia (ei ole Raamatun käsky). Vesijuomauhri seremonia oli hyvin suosittu toisen temppelin aikana. Seitsemänä päivänä papit tulivat temppelin esipihaan ja kaatoivat vettä vesiruukkuun, josta vesi valutettiin esipihan alttarille tai sen juurelle. Juutalaiset uskoivat veden valutuksen tapahtuvan myös Messiaan päivinä kun Hän tulee ja tuo pelastuksen Israelin kansalle. Tämän uskomuksen tueksi juutalaiset liittivät Jes 12:3 lupauksen pelastuksen lähteestä ja veden ammentamisesta vesijuomauhriin, jonka täyttymys tapahtuu kun Messias tulee.

Joh 7:
37 ¶ Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (alkutekstin mukainen sanajärjestys)
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Herra Jeesus huusi lehtimajanjuhlan viimeisenä suurena päivänä (juhlasapatti) jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon; joka uskoo minuun (Jeesus), niin kuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat. On hyvin paljon mahdollista, että Jeesus sanoi sanansa sen tähden, koska juutalaiset papit toimittivat vesijuomauhreja sekä uskoivat sen liittyvän Messiaan tulemiseen. Todennäköisesti tämän syyn tähden Herra Jeesus sanoi Hänen olevan elävän veden virran lähde, sillä jos jollakulla on hengellinen jano, niin hänen täytyy tulla Jeesuksen luokse ja uskoa Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo. Herra Jeesus toi sen esille, että Messias oli jo tullut ja on juutalaisten keskuudessa. Jesajan 12 luvun ilon kautta ammentaminen vettä pelastuksen lähteestä sisältää sanoman lehtimajanjuhlan ilosta, jolloin Pelastuksen Lähde syntyi maailmaan pelastukseksi jokaiselle ihmiselle, joka uskoo Häneen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2019 10:18

*
AJATUKSIA ERILAISISTA PELASTUSOPEISTA JA NIIDEN SUHTEISTA RAAMATULLISEEN JUMALAN EVANKELIUMIIN

Universalistinen valhe-evankeliumi puhuu henkisestä puhdistumisesta ja henkisestä kasvusta, jolla ihminen saavuttaa vanhurskauden sekä puhtauden. Tämä oppi kieltää ristin evankeliumin, ja sen sijaan opettaa sielujen uudelleen syntymistä, sekä ihmisen itsensä aikaansaamaa henkistä kasvua, ja puhdistumista pois synnistä.

Törmään tähän tuon tuostakin määrättyjen rabbien opetuksissa, kuten Rabbi Yosef Mizrachin opetuksessa, jossa hän käsitelleessään "teshuva":ta, eli parannuksen tekemistä, kuvaa ihmissielun puhdistumista parannuksen tekemisessä kolmella tavalla:

>> (1) Hän joka vain tunnustaa syntinsä, palaa jälleensyntymisessä maailmaan, kuolemansa jälkeen, ja näin jatkaa henkistä kasvuaan kunnes saavuttaa riittävän hengellisen tason ja puhtauden. Tämä tulkinta löytyy myös Zoharista. (puhdistuminen: jälleensyntyminen, uudelleen kasvaminen ja oppiminen)

>> (2) Hän joka ei ole tehnyt parannusta kokonaisvaltaisesti, joutuu tuleen puhdistettavaksi - jossa hän saavuttaa lopullisen sielun puhtauden (puhdistuminen: sielun rangaistus ja sen valmistaminen täydellisyyteen)

>> (3) Hän joka on tehnyt "kokonaisvaltaisen-parannuksen" saavuttaa puhtauden, joka vie hänet Jumalan luo (puhdistuminen: jo saavutettu täydellinen tila joka vie Jumalan luo; katoamaton sielu pääsee Jumalan luokse).

Kabbalismi opettaa jälleensyntymistä, ja on lähellä "apokatasis"-oppia (jota opetti myös kirkkoisä Origenes), jossa ihmissielun puhdistuminen tapahtuu henkisen kasvun tai rangaistuksen kautta. Samalla se kieltää iankaikkisen kadotuksen, koska puhdistuminen jatkuu niin kauan, kunnes ihminen saavuttaa vaaditun sielun puhtauden. Periaate on; kaikki ihmiset lopulta pelastuvat - siihen vain menee toisilla enemmän aikaa, kuin toisilla.

Kasvatuskristillisyys on muodoltaan hyvin vastaavaa. Siinä ei julisteta oikeaa raamatullista evankeliumia Jeesuksen voitosta, vaan ihmisen täytyy itse tehdä valmiiksi pelastuksensa. Hengellisen kasvatuksen kautta saavutettavaan pelastukseen liittyy niin viisaudessa kasvaminen, kuin moraalinen puhdistuminen. Tätä edustaa osaltaan juuri roomalaiskatolinen vanhurskauttamis- sekä pyhitysoppi. Eipä ihme, että "purgatorium", eli kiirastulioppi on osa roomalaiskatolista pelastusoppia. Ellei ihminen ole saavuttanut parannuksen tekemisessä ja vanhurskauden osassa määrättyä puhtauden osaa, joutuu hän tuleen puhdistettavaksi (kiirastuli), jossa synti puhdistetaan hänestä kuoleman jälkeisessä rangaistuksessa. Rabbi Yosef Mizrachin opetus tähän liittyen on hyvin samankaltainen, vaikka roomalaiskatolinen kirkko ei opetakaan jälleensyntymistä. Roomalaiskatolinen pelastusoppi on sekä filosofinen että moralistinen (hyvät teot), mutta tässä - se perustuu ihmisen osaan tehdä itselleen pelastus valmiiksi.

Pakanallinen jumalakuva perustuu sielun puhdistumiseen ihmisen omien tekojen ja vaelluksen kautta. Tätä löytyy juuri idän-uskonnoista, joissa Saṃsāra (sanskritiksi संसार 'läpikulku; eteneminen monien vaiheiden kautta') elämänkiertokulusta ja kärsimyksestä pyritään pääsemään nirvanaan, eli sielun puhdistumisen ja vapautumisen tilaan. Kukin uskonto sitten asettaa omanlaisensa "tien", miten ihminen puhdistaa sieluaan, valmistaen sitä ulos kärsimyksen ja ajallisen elämän rajoittuneisuuden kiertokulusta. Päämäärä on sielun jumalallistuminen, eli valaistuminen ja puhdistuminen.

Jumalan evankeliumi ei ole tällainen uskonnollinen ihmisyritelmä, sielun puhdistumiseksi. Monet kääntävät evankeliumin lakipohjaiseksi oppirakenteeksi, jossa periaatteessa ihminen puhdistaa itse itseään, joko kasvavan tiedon (gnostilainen pelastusoppi, tiedon kautta), tai hyvien tekojen kautta (uskonnollinen juutalainen sekä islamistinen pelastustie), tai sisäisen valaistumisen ja vapautumisen kautta (hindulaisuus; buddhalaisuus). Kaikissa kuitenkin olennaisin osa on ihmisen omissa teoissa ja siihen liitetyssä henkisessä kasvussa.

Lopun ajassa raamatullinen evankeliumi katoaa. Tilalle tulee universalistinen oppi, jossa kaikki uskonnot vievät yhden jumalan luo. Tätä universalistista oppia tukee ajatus, että pelastuksen päämäärä on sielun puhdistuminen hyväksi, ja tämä voi tapahtua joko joogan ja meditaation, tai lain käskyjen noudattamisen sekä salaviisauden (gnostilaisuus) kautta. Juutalaisessa kabbalismissa nämä kolme liittyvät yhdeksi; siinä on esoteerinen viisaus, käskyjen noudattaminen sekä mielenpuhdistaminen.

Raamatullinen Jumalan evankeliumi julistaa pelastusta uskossa Herraan Jeesukseen. Tämä on täysin Jumalan teko. Ihminen vastaanottaa täydellisen pelastuksen ja kasvaa siitä käsin Jumalan lapseudessa; ei niin että hän puhdistaa sieluaan saavuttaaksensa sillä pelastuksen ja elämän.

Voidaankin jakaa uskontojen pelastusopit kolmeen pääkategoriaan:

(1) ihmisen tulee pelastaa itse itsensä; hyvien tekojen, uskonnollisten sääntöjen, henkisten harjoitusten tai muun viisauden kautta ja näin alistaa itsensä jumalansa alaisuuteen ja näin totella jumalaansa (tätä edustaa vahvasti islamistinen pelastusoppi)

(2) ihminen ja Jumala toimii yhdessä, jossa Jumala tekee oman osansa ja ihminen oman osansa; tähänkin liittyy hyvät teot, hengellinen kasvu sekä ihmisen oma vastuu tehdä osansa pelastuksen saavuttamiseksi. Jumala antaa voimaa ja "armoa" ihmiselle valmistaa pelastus loppuun asti. (tätä edustaa vahvasti roomalaiskatolisuus).

(3) ihminen ei itse voi tehdä mitään pelastuksensa; vaan pelastus ja elämän saaminen on yksin Jumalan teko; jota ei saavuteta hyvin teoin; meditaation, valaistumisen, henkisen kasvun eikä kasvatuskristillisyyden kautta, vaan uskossa Jumalan tekemään pelastustekoon (tätä edustaa vahvasti luterilaisuus)

Olen nähnyt, miten nämä kolme pääteemaa liikkuvat kristittyjenkin keskellä, kun heidän kanssaan keskustelee. Toisinaan ollaan (1) alueella tai (2) kohdassa, ja sitten hieman käväistään (3) alueella. Tämä kuvaa sekoittunutta käsitystä pelastuksesta, jota monelta osin jaetaan ihmisen ja Jumalan yhteistyöksi, tai sitten suoraan vaaditaan ihmistä pelastamaan itsensä.

Luostarimystiikassa, myös kristinuskossa sielun puhdistuminen liitetään kärsimykseen ja lihan kuolettamiseen. Kärsimys on tie puhtauteen, ja siksi siihen liitetään kova asketismi ja lihan (ruumiin) kurittaminen. Joissakin kristillisyyden opeissa kärsimyksen osa on täysin ylikorostettua suhteessa hengelliseen kasvuun, ja jopa sitä vaaditaan pelastuksen saavuttamiseksi. Tälläkin on vahva rinnastus idän-uskontojen itsensä kieltämisoppeihin (jooga, eli "ruumiista-vapautuminen" tai "lihasta-vapautuminen"), joissa lihan kuolettaminen on omasta itsestä, ja pahasta pois vapautumista. Toisiasiassa tässä käy juuri päinvastaisesti.

Raamatullinen evankeliumi ei jaa pelastusta ihmisen ja Jumalan välillä. Pelastus on yksin armosta, yksi uskon kautta Herraan Jeesukseen. Syntisen puhdistuminen on yksin sen lunastuksen kautta joka on Herrassa Jeesuksessa. Pelastuksen säilyttäminen ei edellytä itse kidutusta, kärsimyksen ylikorottamista, eikä ihmisen omia hyviä tekoja, vaan uskon jo saavutettun voittoon ja pelastukseen, jonka Jumala on Pojassaan Jeesuksessa tehnyt.

Roomalaiskatolinen "yhteistyö"-oppi leviää enemmän lopun ajassa, ja näin yksin armosta osoitettu pelastus Herrassa Jeesuksessa vähenee. Joissakin vapaissa suunnissa on vastaavanlainen "katolinen"-oppitausta, ja siksi he myös tukevat enemmän roomalaiskatolista oppia.

Palaan aiemmin sanomaani: lopun ajassa Jumalan evankeliumin raamatullinen ymmärtäminen on ehdottoman tärkeää. Tunnemmeko todella Jumalan teon Jeesuksessa? Vai olemmeko me jo eksyneet muihin pelastusoppeihin, ja näin joko jakaneet pelastuksen itsemme ja Jumalan välillä, tai jopa että yritämme itse pelastaa itsemme?

P.K.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron