Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

Rukousaiheet

Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Helmi 2012 22:39

Jostain syystä ihan viimeviikkoina on virinnyt innostus jatkaa opiskeluja. Miettinyt olen, onko tämä minusta vai Herrasta. Lapset on kuitenkin vielä pieniä. Tämä yhteiskunta päiväkotijärjestelyineen, en ole varma onko se hyväksi lapsille ja olisiko se hyvä, että lapset olisivat hoidossa ehkä pitkiäkin päiviä. Tarkoitan tällä sitä kun äidit ovat tässä yhteiskunnassa töissä ja lapset hoidossa "varaäideillä", se ei välttämättä ole tehnyt mitään hyvää pitkällä tähtäimellä. Onko pienen lapsen hyväksi se, että lapset ikäänkuin laitetaan kokemaan varhaista hylkäämistä sillä, että äidit jättävät lapsensa hoitoon. Vai voisinko sittenkin olla väärässä, eikä lapsi koe suurempaa hylkäämistä edes ja että on tervettäkin olla lapsen välillä erillään vanhemmista, näkisi muita lapsiakin enemmän kuin mitä kotona ollessa.

En tiedä. Olisiko sittenkin minun hyvä hoitaa lapsia vielä kotona vai jatkaa opiskeluja ja pyrkiä "osaksi tätä yhteiskuntaa". Kotona oleva kokee olevansa ulkopuolella ja voi olla myös pelko siitä että putoaa jonnekin pois tästä yhteiskunnasta.

Olen ajatellut olevani tyytyväinen siihen että olen kotiäiti ja niin toisaalta olenkin, mutta loppujen lopuksi vaikka motiivini on ollut lasten hyvinvointi, se että saavat kasvaa rauhassa ilman turhia stressitekijöitä(suuria päiväkotiryhmiä, hylkäämisen kokemuksia siitä kun vanhemmat jättävät hoitoon jne.), en silti tiedä onko se sittenkään vain hyvä. Voisiko onnellinen elämä olla myös siinä että äiti käy töissä, kunhan koti ja työ on tasapainossa.

Tällaisia ajatuksia, en tiedä mistä tämä tunne siitä, että olen alkanut jälleen innostua opiskeluun ja ehkä myöhemmin töihinkin. Mietin nyt sitä tosiaan, että mikä on Jumalan mielestä se tie, jossa Hän kokee että mikä on minulle parasta.

Laitan rukouspalstaan, jos joku voisi rukoilla että Jumala näyttää tien tässä asiassa.

Miten palstalaiset kokevat, antaako raamattu ohjeita tällaiseen tilanteeseen, naisen rooliin kotona ja töissä?
lonelyrider
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Helmi 2012 15:52

Kelpo vaimo noutaa leipänsä kaukaa (Sananl.31:14). :D

Nämä asiat ovat mielestäni sellaisia, mihin Jumala antaa kullekin oman tiensä kuljettavaksi. Toiset ovat vakuuttuneita kotiäitiydestään ja toiset taas työssäkäymisestään. Itse olen toki tällä hetkellä kotona, kun vauveli on vasta 3 kuukautta, mutta ensi syksynä olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan ja käyttää hoitovapaata siihen. Mielestäni opiskelu ei ole niin paljon kotoa pois kuin töissä käyminen. Töistä aion olla hoitovapaalla siihen asti, kunnes nuorin täyttää kolme vuotta, jos Herra suo... Sen jälkeenkin olen ajatellut palailla vähän vähemmällä työajalla työpaikalleni, jos mahdollista ja jos vielä palaan entiseen työhöni.. Jos ja jos ja jos... Jumala sitten ajallaan näyttää, mitä oikeasti teen, mutta tällaisia ovat alustavat suunnitelmani.

Jos taloudellisesta tilanteesta ei tarvitsisi minun millään tavalla huolehtia ja olla kantamassa korttani kekoon, niin jäisin kotiin lasten kanssa vaikka siihen asti, kunnes viimeinen muuttaa pois kotoa :D TAi enpä tiedä. Tuo saamani opiskelupaikka ainakin on niin mieleinen ja koen sen myös Jumalalle mieleiseksi minun kohdallani. Hän on johdattanut minut työhön, josta todella pidän ja vielä tällä alalla opiskelemaan lisääkin, joten tässä mennään näillä eväillä nyt.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Helmi 2012 18:19

Ihanaa kuulla, että pidät siitä mitä teet työksesi. Sellainen motivaatio minullakin aikoinaan oli, etsiä työ, josta pitää. Olen vain kaikkien pettymysten jälkeen luullut, ettei työstä sitten kukaan voi pitää, ettei sellaista työtä olekaan, mutta olen ilmeisen väärässä.

Jos nyt saan vaihtaa koulun puolesta suuntautumista, jota kaavailen, työ voisi olla kuitenkin sellaista jossa on helppo ylläpitää työn ja kodin välinen tasapaino, näin luulisin. Tarkoittaen etten turhaan stressaisi kaikkea ja toisi siis työtä kotiin ja lisäksi kyseessä olisi päivätyö. Lähinnä ajattelen tätä kaikkea että säilyisi tasapaino ja elämä voisi olla onnellista. Tosin onni tulee siitä, että kulkee sitä polkua jonka Isä näkee jo ennalta olevan se mitä minulle on hyvä, oli se sitten mitä oli.

Kiitos että vastasit. Työ on kuitenkin aika iso osa identiteettiä. Jotenkin se etten ole koskaan osannut arvostaa itseäni ja kykyjäni, enkä vieläkään koe toisaalta että voisin osata yhtään mitään missään, mutta kuitenkin elämää on jatkettava, tuntui miltä tuntui ja en voi tavallaan jättäytyä sen vuoksi olemaan tekemättä työtä, etten arvosta itseäni. Voihan se olla ettei tämäkään "yritys" sitten johda mihinkään, en toisaalta haluaisi lähteä yrittämään mitään, koska niin monta kertaa on yritetty opiskella ja tehdä työtäkin, ainakaan kait ei voi sinnikkyyden puutteesta syyttää. Siksi kait toivon että Jumala johdattaisi ja kertoisi, etten aina samaan ansaan astuisi ainakaan, mikä syy/mitkä syyt sitten ovat olleetkin siinä, että en ole elämässäni tällä saralla päässyt tämän enempää eteenpäin.
lonelyrider
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Maalis 2012 14:31

No, selvisi kait se tämäkin asia. Mietin vain, miksi aina saan kokea itseni täydelliseksi luuseriksi, epäonnistujaksi, jälleen kerran. Näkeekö Jumala että mun paikka on vaan tuntea itseni tällaiseksi, vai miten tämä muuttuisi. Että sellaista, eiköhän tuosta selviä, miten mun opiskelujuttujen jatko sitten tästä...

Yleensäkin mietin, mikä mun paikka tässä maailmassa on ja onko mulla mitään tehtävää tai virkaa tässä elämässä? Ja aivan kuten elämässä yleensäkin, niin olen myös varmaan epäonnistunut uskossani, luuserit on aina luusereita ja ne jotka pärjää, pärjäävät sitten elämässä yleensäkin ja myös uskon sarallakin.
lonelyrider
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja Herman » 28. Maalis 2012 15:13

Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta. Autuaita te, jotka nyt isoatte, sillä teidät ravitaan! Autuaita te, jotka nyt itkette, sillä te saatte nauraa! (Luuk.6:20-21)

Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat? (Jaak.2:5)

Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. (1.Kor.1:26-29)

Sillä ei ole, niinkuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon, mutta Herra näkee sydämen. (1.Sam.16:7)

Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen (Fil.3:7-8)
Herman
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Maalis 2012 15:58

Kiitos Herman. Ehkä sellainen kipupiste tässä on se epätietoisuus. Ikäänkuin tässäkin asiassa pyydän vastausta ja vastaukset tulevat vain pettymysten ja epäonnistumisten kautta ja siinä on se mitä jää käteen. Eikä se tarkoita sitä, ettäkö en osaani tyytyisi itsessään, jos tämä opiskelujuttu ei nyt ollut Jumalan tahtoma tie elämässäni niin se ei ollut. Raamatun ihanat lupaukset eivät vain yksinkertaisesti toteudu elämässäni. Kaipaan Jumalalta selkeää läsnäoloa elämässäni, sitä että Hän kertoo mitä tahtoo, oli se mitä vain. Ei se sitä ole että sillä on niinkään merkitystä mitä minä tahdon, mutta kun en tiedä mitä edes Jumala tahtoo. Ja olen totaalisen kyllästynyt odottamaan, sillä odotan vielä vanhanakin jotain, mitä ei koskaan tule ja en tahdo pettyä, tahdon uskoa siihen, että Jumala nostaa, Hänellä on suunnitelma minun varalleni!

En aio enää joutua pettymään, Jumalan on korkea aika näyttää tahtonsa minun suhteeni selkeästi, Hänen on aika olla selkeästi läsnä. Onko se liikaa vaadittu? Mielestäni ei.

Ps. tarvitsisin myös rukousapua siihen, että saisin uskovia ystäviä, ehkä kotona olo 24 h vuorokaudessa pienten lasten kanssa, sen vastapainoksi tarvitsisin myös sitä että voisin jakaa vaikka ajatuksia jonkun/(joidenkin) aikuisen ihmisen kanssa.
lonelyrider
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja Herman » 28. Maalis 2012 17:31

lonelyrider kirjoitti:Kiitos Herman. Ehkä sellainen kipupiste tässä on se epätietoisuus. Ikäänkuin tässäkin asiassa pyydän vastausta ja vastaukset tulevat vain pettymysten ja epäonnistumisten kautta ja siinä on se mitä jää käteen.


En tiedä lohduttaako tai rohkaiseeko tämä tällä hetkellä sinua lonelyrider, mutta omasta kokemuksesta olen huomannut Jumalan tekevän työtään meissä vähintään yhtä paljon pettymysten ja epäonnistumisten kautta, kuin menestymisen ja onnistumisen. Ja tuo epätietoisuus josta kirjoitit, oli todellisuutta myös suurimmalle uskonsankarille Paavalille, joka kirjoitti: (me olemme) "neuvottomat, mutta emme toivottomat..." (2.Kor.4:8).

lonelyrider kirjoitti:En aio enää joutua pettymään, Jumalan on korkea aika näyttää tahtonsa minun suhteeni selkeästi, Hänen on aika olla selkeästi läsnä. Onko se liikaa vaadittu? Mielestäni ei.


Sinänsä ei, sitähän Jeesuksen uskoville on Raamatussa luvattu. Mutta on hyvä muistaa myös se, että me kuljetaan uskossa emmekä näkemisessä. Minulle tämä on avautunut sillä tavalla, että kun vain sydämessäni tahdon seurata Jeesusta, niin voin uskoa olevani juuri oikeassa paikassa, vaikka miltä näyttäisi tai tuntuisi.

Kun miettii vaikkapa lampaan ja paimenen suhdetta, niin eihän lampaan tehtävä ole löytää oikeaan paikkaan tai edes tietää mikä oikea paikka on. Ilman paimenta lammas ei osaa muuta tehdä kuin eksyä ja joutua vaaraan. Paimen pitää aivan kaikesta huolen lampaan elämässä. Meidän osuus on, että pysymme Jeesuksessa ja seuraamme ja etsimme Häntä (mikä sekin usein on hapuilevaa), ja Jumala tekee loput. Voimme uskoa niin. Aina sitä ei todellakaan ymmärrä, miksi Jumala tuntuu vievän ihan ihmeellisiä teitä. Moneen tilanteeseen ei varmaan voi saada lohtua muualta kuin Raamatusta, miettimällä siellä kerrotuista uskon ihmisten koetuksista. Mooses odotti 40 vuotta erämaassa Jumalan ilmestymistä... Aabraham odotti satavuotiaaksi Jumalan lupauksen täyttymistä... Daavid joutui kauan pakoilemaan luolissa ja erämaissa, epätietoisuudessa ja pelossa, ennen Jumalan lupausten täyttymistä... Jne jne. Mutta lopussa heidän kaikkien kohdalla Jumala osoitti uskollisuutensa ja kaikkien koetusten kautta Hän juuri teki sitä työtään, mitä heissä piti tehdä tulevia tehtäviä varten.

Siunausta sinulle lonelyrider, toivotaan että Herra vastaa ja antaa rauhansa sydämeesi pian.
Herman
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 28. Maalis 2012 20:07

Niin, olet oikeassa. Kuitenkin koen nyt että on vaadittava vastauksia, niin pahalta kuin se tuntuukin sanoa että ihminen vaatii jotain Herraltaan ja toisaalta jokin minussa aina haluaa työntää pois omat vaatimukset, koska sellaiseksihan olen luonteeltanikin jo kasvanut, tämä ei siis ole välttämättä edes luonteeni mukaista tällä tavoin vaatia. Tämä ei tule tahdosta olla jotain tai sinänsä saada itselle jotain hyötyä, ikäänkuin tämä asia olisi tullut tiensä päähän ja siksi olisi tässä ja nyt, koen että tämä ei voi jatkua samoin kuin on tähän asti jatkunut, se on jotenkin mahdotonta, en näe sellaista mahdollisuutta että voisin jatkaa enää jossain epätietoisuudessa ja odottavassa tilassa. Joskus olen jopa pelännyt ihmeitä ja en ole halunnut kokea niitä siksi. Usko ei ole näkemisessä, vaan tulee uskoa, näin ymmärrän asia, silloin myös tapahtuu niin että vuoretkin voisivat siirtyä pois paikoiltaan. Eli ei ihmeiden takia itsessään, siitä ei uskoa synny, vaan uskosta syntyy ihmeitä, eikä niitä tietenkään anneta jos ihminen ei ole kypsä jollain tasolla niitä vastaanottamaankaan.

Tietenkin uskossa voi olla kuivia kausia, kausia jolloin Jumala ei puhu tai tunnu olevan lähellä. Kyllä toisaalta tunnen Jumalan olevan lähellä, eli ei minulla sellaista ristiriitaa siinä suhteessa ole sinänsä, vaikeuksienkin keskellä. En vain osaa kuullla kait ja sitä myöten kulkea johdatuksessa, jokin Hengen palo tai jokin sellainen puuttuu. Ja minä tahdon sen palon, muuten usko on turhaa ja merkityksetöntä, eikä tuotakaan sitä satoa vaan lantti jää kätketyksi, ja se ei ole uskon perimmäinen tarkoitus ensinnäkään.

Viimein uskallan sanoa, minä tahdon, ja miksi en saisi tahtoa jotain jonka Jumala tahtoisi antaa. Tahdon palvella Jeesusta kaikesta sielustani, ruumiistani, en tahdo elää vajaata elämää, vaan yltäkylläistä elämää Kristuksessa, palvella Häntä, kertoa Hänestä.
lonelyrider
 

Re: Jotta Jumala näyttäisi mitä tehdä.

ViestiKirjoittaja Herman » 28. Maalis 2012 21:17

Hyvä kirjoitus, lonelyrider. Tuli itsellenikin jano Jumalan puoleen kun luin tuota. Ja tuli myös mieleen toisaalta se kohta missä Jaakob painii ja pitelee kiinni Herrasta: "En päästä sinua, ellet siunaa minua".
Herman
 


Paluu Rukouspalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron