Pyhällä Hengellä täyttyminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja majeca » 29. Joulu 2010 22:08

minua askarruttaa asia millanen tapahtuma tämä on... olen n. puoli vuotta ollut uskossa kaikki on vähän uutta :oops: Minulla on myös pelko etten koskaan pääse Taivaan kotiin perille ja rukoilen kovasti että tulis terve luottamus Jeesukseen... pelkään lähes koko ajan että eksyn huomaamattani ja minut paadutetaan :cry: joten tämä Pyhällä Hengellä täyttyminen on minulle suuri mysteeri jota en tiedä että minulle olisi tapahtunut. Jossain kohden kysyttiin muistaakseni apostolien teoissa että saitteko Pyhän Hengen kun tulitte uskoon?
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Joulu 2010 22:51

majeca kirjoitti:minua askarruttaa asia millanen tapahtuma tämä on... olen n. puoli vuotta ollut uskossa kaikki on vähän uutta :oops: Minulla on myös pelko etten koskaan pääse Taivaan kotiin perille ja rukoilen kovasti että tulis terve luottamus Jeesukseen... pelkään lähes koko ajan että eksyn huomaamattani ja minut paadutetaan :cry: joten tämä Pyhällä Hengellä täyttyminen on minulle suuri mysteeri jota en tiedä että minulle olisi tapahtunut. Jossain kohden kysyttiin muistaakseni apostolien teoissa että saitteko Pyhän Hengen kun tulitte uskoon?


Apt.19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

Paavali tapasi siis opetuslapsia eli uskovaisia ihmisiä niin kuin sinäkin ja heissä oli jo Pyhä Henki koska Pyhä Henki saadaan kun tullaan sanan kuulemisesta uskoon ja Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ylhäältä Isän luota. Paavali tarkoittaa tässä Pyhän Hengen lahjaa (profetoiminen, kielet jne..) kysyessään saitteko Pyhän Hengen? Eli Nämä opetuslapset oli Jeesus kastanut Pyhällä Hengellä kun he tulivat uskoon mutta he eivät vielä olleet täyttyneet Hengellä.

Kun Paavali pani kätensä heidän päälle tuli Pyhä Henki heidän päälle eli he täyttyvät Pyhällä Hengellä ja saivat armolahjoja kielet ja profetoimisen. Nämä miehet olivat siis jo pelastettuja eli Kristuksen ruumiiseen liitettyjä Hengen kasteessa ja heissä oli Pyhä Henki sinettinä mutta he eivät olleet vielä täyttyneet Hengellä ja saaneet armolahjoja jotka he saivat vasta kun Paavali laittoi kätensä heidän päälle.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti

Efe.4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

Ihminen saa Pyhän Hengen evankeliumin uskossa kuulemisesta.

Apt 2: 47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi seurakunnan yhteyteen joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Jaak 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.

1 Piet 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

Room.10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Näistä kohdista selviää että pelastuneet lisätään heti seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen. Kristuksen sanan kautta ihminen tulee uskoon joka siis tarkoittaa uudestisyntymistä joka tapahtuu sanan kautta eli pelastuu. Pelastunut/uskoon tullut ihminen liitetään eli kastetaan heti Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.

Me kaikki uskovat olemme Pyhässä Hengessä kastettu yhdeksi ruumiiksi eli Jeesus kastaa meidät Pyhällä Hengellä kun kuulemme Kristuksen sanaa ja tulemme uskoon/synnymme uudesti ja Jeesus silloin kastaa meidät Hengessä ruumiiseensa. Eli pelastuneet liitetään uskoon tulossa joka on Pyhän Hengen kaste seurakuntaan Kristus ruumiiseen.

Room 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Kol 2:11,12:ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Edellä olevat Raamatun kohdat todistavat meille, että sydämen ympärileikkaus Pyhässä Hengessä on Kristuksen ympärileikkaus. Joka tarkoittaa, että kun olemme kastetut Pyhällä Hengellä, jossa Pyhä Henki asettuu meihin asumaan, niin sen kautta saamme voiman kuolla synnille sekä kasvaa ja elää vanhurskaudessa Jumalan tahdon mukaan.

Eli majeca jos olet uskossa Herraan Jeesukseen niin olet pelastettu ja kastettu Kristus ruumiiseen ja sinussa on Pyhä Henki sinettinä ja Isä ja Poika tulevat Jumalan temppeliin joka sinä olet asumaan Pyhän Hengen kautta! Pyhällä Hengellä täyttyminen voi tapahtua sinulle myöhemmin ja voit saada silloin jotain armolahjoja esim, profetoiminen tai kielet jne.. kaikki eivät saa samoja armolahjoja eli kaikki uskovat eivät puhu kielillä jne. Jumala jakaa armolahjojaan niin kuin parhaaksi jokaiselle näkee.

Suosittelen että etsit jos sinulla jo ei ole omalla paikkakunnallasi hyvän uudestisyntyneiden uskovien yhteyden se olisi sinulle varmasti hyväksi. Pyhällä Hengellä täyttyminen tapahtuu useasti silloin kun rukoillaan Pyhän Hengen täyttymistä kädet rukoiltavan päällä. Niin tapahtui noille opetuslapsille ja niin minäkin ensimmäisen kerran täytyin Hengellä. Olin siis ollut jo uskossa hyvän aikaa ja minussa oli Pyhä Henki mutta täytyin Hengellä sillain rukoiltaessa. En saanut silloin kielillä puhumisen armolahjaa koska se ei ole kaikille Kristuksen ruumiin jäsenille tarkoitettu.

Kattavammin aiheesta on tutkinut ja kirjoittanut Petri.

http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan_H ... kaste.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja JHK » 30. Joulu 2010 14:32

Kuvaamasi pelko on hyvin tuttua minulle, varsinkin ensimmäisiltä vuosiltani uskossa. Kuvaamasi pelko nousee osin ihmisen vanhasta luonnosta, ja on osin Jumalaa vastustavien voimien elikä saatanan työtä. Kun kasvat uskossa, saat aikanansa jättää taakse tuollaiset huolet. Meistä pidetään kyllä kiinni, lujasti, älä siltä osin ole huolissasi. Kun pelot tulvet, anna ne rukouksessa Jumalalle. Jos pelko sanoo "et kestä", niin käänny Jumalan puoleen ja rukoile "Herra, anna minun kestää". Älä salli pelolle valtaa ylitse mielesi ja elämäsi. Minäkin uskon että Pyhä Henki saadaan sinetiksi sydämeen uskoon tullessa, muutoin olisi valetta sanoa "Joka uskoo ihmisen poikaan, sillä on ikuinen elämä". Pysy lujana, lue sanaa joka päivä edes vähän, ja rukoile paljon.
JHK
 

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja todael » 30. Joulu 2010 22:52

Rauhaa veljet !!

Edelliseen vain kommentoiden. Uudestisyntymisessä uskova ihminen saa Pyhän Hengen (Ef.1:13). Mutta myöskin, Herra tahtoo täyttää meidät Hengellään (Ef.5:18). Itse täytyin Pyhällä Hengellä puhuen kielillä maatessani sängyllä. Kukaan ei rukoillut sillä hetkellä puolestani. Jumala siis toimii kuten Hän tahtoo (parhaaksi näkee), ja täyttää Hengellä siellä missä Hän tahtoo . Aika ja paikka (tai henkilö joka rukoilee puolestasi) ei ole lupauksen perusta - vaan Jeesuksen aikaansaama pelastus. Lupaus Pyhästä Hengestä perustuu Jeesuksen itsensä antamaan lupaukseen (Joh.14.26). Joskin Apostolien Teoissa on selvästi nähtävissä että kätten päälle paneminen oli apostolinen käytäntö. (Apt.19:6)

Ns "toronto-siunaus" perustuu ihmisen kautta toiseen ihmiseen välittyvään "siunaukseen". Siunauksen saanut "mukamas" välittää siunauksen toiselle. Oma kokemukseni on että Jeesus täyttää Hengellä ITSE - en siis mene kenekään "super-saarnaajan" luokse joka kykenisi antamaan Pyhän Hengen täyteyden. Voin kotona rukoillessa täyttyä Hengellä, tai kävellessä ulkona Jumala laskee ylleni ilon ja rauhan Pyhässä Hengessä. Tällä tahdon vain sanoa, että oppi "ihmiseltä-ihmiseen" siirtyvästä Pyhän Hengen kasteesta on mielestäni väärä ja Jumalaa paljolti rajoittava.

Ef.5:18 "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä"

Jakeessa oleva imperatiivinen (käskymuotoinen) verbi "täyttykää" on UT:n kreikassa tapaluokassa joka osoittaa jatkuvaa sekä toistuvaa tapahtumaa. Mielestäni Jeesuksen uskoville antama lupaus Pyhän Hengen täyteydestä EI saa rajoittua vain yhteen "kokemukseen", vaan me saamme täyttyä Hengellä uudestaan ja uudestaan.

- todael
Koetelkaa kaikki ja pitkää se mikä hyvää on
todael
 

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 31. Joulu 2010 00:26

minua askarruttaa asia millanen tapahtuma tämä on... olen n. puoli vuotta ollut uskossa kaikki on vähän uutta Minulla on myös pelko etten koskaan pääse Taivaan kotiin perille ja rukoilen kovasti että tulis terve luottamus Jeesukseen... pelkään lähes koko ajan että eksyn huomaamattani ja minut paadutetaan joten tämä Pyhällä Hengellä täyttyminen on minulle suuri mysteeri jota en tiedä että minulle olisi tapahtunut. Jossain kohden kysyttiin muistaakseni apostolien teoissa että saitteko Pyhän Hengen kun tulitte uskoon?

Minullakin on joskus pelkoa siitä, että en pääsisikään taivaaseen, että luovun.. Herra auttaa.
Kun on tullut uskoon, saa Herralta Pyhän Hengen.
Roomalaisille 8:
9Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

2.Timoteus 2:
19Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
Hengellä täyttyminen on sitten jotenkin sellainen, en osaa selittää. Olin ollut uskossa useamman vuoden kun Herra johdatti uskovien kasteelle. Sen jälkeen meni taas jonkin aikaa kun vasta puolestani rukoiltiin, että täyttyisin Hengellä. Oli kuin tulta. En oikein uskaltanut asioita kun pelkäsin, sanottiin, että puhu vaan kielillä. Toinen rukoilijoista sanoi, että kokee, että täytyy sanoa, että ulos. Sitten alkoi pulputa puhetta, jota en ymmärtänyt ymmärrykselläni. Sen jälkeen omissa rukoushetkissä sitä vielä jotenkin piti 'harjoitella' ennenkuin se alkoi muotoutua. Aina ei taida siinä yhteydessä tulla kieliä, niitäkin voi sitten kuitenkin pyytää rakentumisekseen.
Matteus 3:
11Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Apostolien teot 2:
4Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

1kor12.:
30Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? 31Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

Apostolien teot 4:
31Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
lähtökuoppa
 

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Joulu 2010 00:34

todael kirjoitti:Rauhaa veljet !!

Edelliseen vain kommentoiden. Uudestisyntymisessä uskova ihminen saa Pyhän Hengen (Ef.1:13). Mutta myöskin, Herra tahtoo täyttää meidät Hengellään (Ef.5:18). Itse täytyin Pyhällä Hengellä puhuen kielillä maatessani sängyllä. Kukaan ei rukoillut sillä hetkellä puolestani. Jumala siis toimii kuten Hän tahtoo (parhaaksi näkee), ja täyttää Hengellä siellä missä Hän tahtoo . Aika ja paikka (tai henkilö joka rukoilee puolestasi) ei ole lupauksen perusta - vaan Jeesuksen aikaansaama pelastus. Lupaus Pyhästä Hengestä perustuu Jeesuksen itsensä antamaan lupaukseen (Joh.14.26). Joskin Apostolien Teoissa on selvästi nähtävissä että kätten päälle paneminen oli apostolinen käytäntö. (Apt.19:6)

Ns "toronto-siunaus" perustuu ihmisen kautta toiseen ihmiseen välittyvään "siunaukseen". Siunauksen saanut "mukamas" välittää siunauksen toiselle. Oma kokemukseni on että Jeesus täyttää Hengellä ITSE - en siis mene kenekään "super-saarnaajan" luokse joka kykenisi antamaan Pyhän Hengen täyteyden. Voin kotona rukoillessa täyttyä Hengellä, tai kävellessä ulkona Jumala laskee ylleni ilon ja rauhan Pyhässä Hengessä. Tällä tahdon vain sanoa, että oppi "ihmiseltä-ihmiseen" siirtyvästä Pyhän Hengen kasteesta on mielestäni väärä ja Jumalaa paljolti rajoittava.

Ef.5:18 "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä"

Jakeessa oleva imperatiivinen (käskymuotoinen) verbi "täyttykää" on UT:n kreikassa tapaluokassa joka osoittaa jatkuvaa sekä toistuvaa tapahtumaa. Mielestäni Jeesuksen uskoville antama lupaus Pyhän Hengen täyteydestä EI saa rajoittua vain yhteen "kokemukseen", vaan me saamme täyttyä Hengellä uudestaan ja uudestaan.

- todael
Koetelkaa kaikki ja pitkää se mikä hyvää on


:amen4:

Toit asian selkeästi ja hyvin Raamatullisesti esille. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 31. Joulu 2010 10:05

Tämä Hengellä täyttyminen on mietityttänyt minua kovastikin. Opetus on kirjavaa. Kokemukset ovat kirjavia. Uskoontullessani sain Pyhän Hengen kasteen, sain siis Pyhän Hengen. Kokemus oli äärimmäisen voimakas. muistan kuin eilisen päivän, kun monen kuukauden lain alla taistelun jälkeen selkä seinää vasten helvetin liekit jo polttaessa takamusta luin Rm.4:5 ja Pyhä Henki avasi Jumalan Armon. Suuri ja valtava Rakkaus täytti sydämeni. Kielillä en puhunut tai en antanut tulla kielien. Se oli 70-luvun loppua ja N. Ylivainion aikaa. Televisiossa näytettiin kaikenlaista, joka tuntui ehkäpä pelottavalta. Ok, mutta sain Pyhän Hengen :wise3:
Hengellä täyttymisestä opetetaan jossain piireissä, että se tapahtuisi kerran, kuten apostoleille Jerusalemin yläsalissa ja he alkoivat puhumaan kielillä. Tästä opetetaan Hengen kasteena. Pyhällä Hengellä täyttymisestä taas opetetaan, että se voisi tapahtua vaikka joka päivä. Todael kirjoittikin imperatiivi muodosta, täyttykää. Tämä ei kyllä minulla läheskään joka päivä toimi. Siitä ei ole merkkinä ainakaan kielilläpuhuminen. No, jokatapauksessa olen perustelematta tällä kertaa Sanalla törmännyt useinmiten seuraavanlaiseen "opetuskaavioon" (hui, mitä paperiteologiaa :o )

1. Uskoontullessa saamme Pyhän Hengen.
2. Jossain vaiheessa meidät kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella, kuten apostolit Jerusalemissa. Tämä voi tapahtua kerran.
3. Efes.5 mainittu Hengellä täyttyminen taas voisi tapahtua periaatteessa vaikka joka päivä.

Vesikasteeseen en ota kantaa nyt, vaikka se kuuluu Kristuksen opin alkeisiin. Mutta Petrin sivuilla siitä on opetettu selkeästi ja raamatullisesti. Tämä on julkinen kannanottoni, sillä olin vähän toisessa käsityksessä ennenkuin aloin tutkimaan asiaa tarkemmin.
Kyse on siis uskovien kasteesta ja sen sisällöstä, merkityksestä.

Mutta kannanottoja tuohon kolmeen kohtaan toivoisin vielä. :think2: Mikähän on muuten vikana, että yhä edelleen en voi lainata toisten kirjoituksia, kun juuri tällöin tapahtuu valvojan pihalle heitto :D :think2: quote-toimintoa en käytä juuri siksi :roll:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Joulu 2010 11:54

1. Uskoontullessa saamme Pyhän Hengen.
2. Jossain vaiheessa meidät kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella, kuten apostolit Jerusalemissa. Tämä voi tapahtua kerran.
3. Efes.5 mainittu Hengellä täyttyminen taas voisi tapahtua periaatteessa vaikka joka päivä.

Vesikasteeseen en ota kantaa nyt, vaikka se kuuluu Kristuksen opin alkeisiin. Mutta Petrin sivuilla siitä on opetettu selkeästi ja raamatullisesti. Tämä on julkinen kannanottoni, sillä olin vähän toisessa käsityksessä ennenkuin aloin tutkimaan asiaa tarkemmin.
Kyse on siis uskovien kasteesta ja sen sisällöstä, merkityksestä.

Mutta kannanottoja tuohon kolmeen kohtaan toivoisin vielä.


Helluntalaisten yleinen opetus on juuri tuollainen että uudestisyntyminen jossa saadaan Pyhä Henki sinetiksi ei olisi Pyhän Hengen kaste. He tekevät Hengen kasteesta sen kun täytytään Hengellä ensimmäisen kerran.

Raamattu opettaa kuitenkin erinlailla kuin helluntalaiset ja helluntalaisten opetus johtuu hyvin pitkälti siitä että he ymmärtävät pari tärkeää kohtaa väärin. Otan ne tässä esiin ja käytän hieman Petrin kirjoitusta apuna sillä Petri on valmiiksi sen jo niin hyvin selittänyt että turhaan uudestaan kirjoittelemaan.

Eli opetuslapset olivat poikkeuksellisessa tilanteessa sillä he elivät kahden eri liiton kumpaakin aikaa. He aloittivat vanhan liiton puolella seuraamaan Jeesusta ja kun liitto vaihtui Jeesuksen ristikuolemassa niin opetuslapset olivat jo uskossa Jeesukseen mutta vanhan liiton järjestyksen mukaan ilman Pyhää Henkeä koska Pyhä Henki saadaan vasta uudessa liitossa joka on erinlainen kuin vanha.

Jer 31:31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jumala antoi profetaallisen sanan Jeremian kautta. Jumala sanoi tekevänsä Israelin ja Juudaan heimojen kanssa Uuden Liiton, ei samanlaista kuin Hän teki niiden kanssa, jotka lähtivät Egyptistä. Sen jälkeen Jumala kuvaa Uuden Liiton tunnusmerkin sanomalla: ”Vaan tämä on se (uusi) liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani”.

Vanhassa liitossa laki kirjoitettiin kiveen, kun Herra astui alas tulessa. Nyt Uudessa Liitossa Jumala kirjoittaa lain kiven sijasta uskovan sydämeen. Helluntaina tuo tapahtui ja sen todistukseksi Jumala asetti tulta tulisten kielien muodossa opetuslasten päälle. Näin helluntai on ainoa tapahtuma, joka sopii apostolien uudestisyntymisen hetkeksi.



Eli uudessa liitossa laki kirjoitetaan kiven sijasta sydämeen Pyhässä Hengessä. Tämä asia sekoittaa monet eli opetuslapset olivat jo uskossa Jeesukseen ennen kuin uudestisyntyivät helluntaina sillä he aloittivat vanhan liiton puolella ja olivat uskossa Jeesukseen vanhan liiton järjestyksen mukaan. Uudessa liitossa kun ihminen tulee uskoon niin ihminen uudestisyntyy silloin heti eli pelastuu ja liitetään Kristus ruumiiseen Hengen kasteessa. Vesikaste ei liitä Kristus ruumiiseen vaan Hengen kaste uudestisyntymässä.

Toinen kohta jonka helluntalaiset yleensä opettavat väärin on tämä.

Joh 20: 22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." 24 Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.

Tämä tapahtuma tapahtui viikon ensimmäisenä päivänä, joka oli Jeesuksen ylösnousemuksesta seuraava päivä. Tämä kohta ei voi olla uudestisyntymisen hetki, sillä Tuomas ei ollut paikalla ja jäi ilman tätä kokemusta. Toiseksi Jeesus sanoi menevänsä pois ja lähettävänsä Pyhän Hengen opetuslapsille. Joh 20:22:ssa Jeesus oli ruumillisesti läsnä, joten siinä ei tapahtunut lähettämistä. Joh 20:22 ei ole uudestisyntymisen hetki. Joh 20:22 on esikuva, joka ennakoi tulevaa uudestisyntymistä helluntaipäivänä. Samoin kuin myös ehtoollisen leipä ja viini olivat esikuvaa Kristuksen murretusta ruumiista sekä verestä, jotka annettiin syntisten edestä Golgatalla. Eli ensin esikuva ja sen jälkeen itse asian täyttymys. Jumala toimii useasti näin antamalla ensin vertauskuvallisen esikuvan, jonka jälkeen tapahtuu itse asian täyttymys.

Jeesus sanoi kastavansa Pyhällä Hengellä ja tulella. Jumala on aina käyttänyt tulta liiton solmimisessa, esim. Jumala teki liiton Abrahamin kanssa, kun Herran liekehtivä tuli liikkui uhrieläinten päällä. Liitto sinetöitiin tulella. Siinain vuorella Herra antoi lain Israelin kansalle liiton merkiksi. Kun Herra antoi lain, tapahtui se niin, että Herra astui alas tulessa. Liitto sinetöitiin tulella. Samoin Jeesus sanoi kastavansa Hengellä ja tulella. Helluntaipäivänä Pyhän Hengen vuodattamisen merkiksi ja Uuden Liiton voiman merkiksi Jumala antoi näkyä tulta opetuslasten päällä, sillä heidän päällänsä oli ikäänkuin tulisia kieliä. Joh 20 luvussa Jeesus ei kastanut Pyhällä Hengellä ja tulella, vaan puhalsi opetuslapen päälle sanoen ottakaa Pyhä Henki. Tämä oli vertauskuva tulevasta tapahtumasta, joka tapahtuisi helluntaina. Uusi Liitto astui voimaan Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin kautta Golgatalla, jonka merkiksi esirippu repeytyi (vanhan liiton loppu ja kumoaminen), mutta helluntaina täyttyi lupaus luvatun Hengen saamisesta.

Jeesus lupasi mennä pois ja lähettää Pyhän Hengen opetuslapsille. Joh 20 luvussa Jeesus on itse paikalla, eikä lähetä Henkeä. Joh 20 kertoo ajasta, joka oli viikon ensimmäinen päivä, jolloin naiset kävivät haudalla ja viikon ensimmäisenä päivän Jeesus puhalsi opetuslasten päälle vertauskuvallisesti Pyhän Hengen, sen todistaa Luuk 24.

Samoin Luuk 24 luku kertoo ajasta joka oli viikon ensimmäinen päivä ja sama päivä kun naiset kävivät haudalla ja tässä luvussa samana päivänä kun Joh 20 kertoo puhalluksen tapahtuneen, niin Luuk 24 kertoo, että samana päivänä Jeesus sanoi:

Luuk 24: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

Eli tuona samana päivänä Jeesus lupasi lähettää luvatun Pyhän Hengen, eli samana päivänä tapahtunut puhallus ei ollut sen lähettäminen, vaan luvatun Hengen saaminen toteutui helluntaipäivänä.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.



Eli helluntalaiset opettavat että opetuslapset saivat Pyhän Hengen kun Jeesus puhalsi heihin mutta asiahan ei ole niin kuten Petrin lainaus sen todistaa. Se oli vertauskuvaa samanlailla kuin viimeinen ehtoollinen oli vertauskuvaa ristin tapahtumista. Ja koska Jeesus sanoo että Pyhä Henki ei voi tulla jos minä en sitä mene lähettämään niin ei Pyhä Henki ollut silloin vielä tullut koska Jeesus ei ollut sitä mennyt Isän luokse vielä lähettämään.

Kun nämä kohdat ymmärtää niin on helppo käsittää että opetuslapset olivat ensimmäiset uuden liiton uudestisyntyneet ja se tapahtui helluntaina jolloin Jeesus lähetti Isän luota Pyhän Hengen ja kastoi opetuslapset Pyhällä Hengellä ja tulella ja sen merkiksi näkyi palavia kieliä opetuslasten päällä! Opetuslapset täyttyivät samalla myös Pyhällä Hengellä eli heille tapahtu Hengen kaste ja täyttyminen samaan aikaan ja tämäkin sekoittaa monia luulemaan niitä samaksi asiaksi. Myös ensimmäiset pakanat kastettiin ja täytettiin Hengellä samaan aikaan (Kornelius).

Joh.3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Ihminen ei voi pelastua jos ei synny uudesti ylhäältä ja Jeesus lähettää ylhäältä Isän luota puollustajan eli Pyhän Hengen ihmisille kun Hän kastaa ihminen Pyhällä Hengellä ruumiiseensa. Pelastuksen merkiksi ihminen saa sinetiksi Pyhän Hengen ja on liitetty Hengen kasteen kautta Kristuksen ruumiiseen.

Apt 2: 47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi seurakunnan yhteyteen joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Pelastuessa ihminen liitetään seurakuntaan eli kastetaan Pyhässä Hengessä Kristus ruumiiseen kun Jeesus kastaa ylhäältä Isän luota Hengellä ja ihminen syntyy uudesti Hengestä!

Kol 2:11,12:ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Uskoon tulo on Hengen kaste johon ihminen on haudattuna. Hengen kaste liittää uskovan Kristus ruumiiseen ei vesikaste!

Eli uudessa liitossa uskoon tuleminen on sama asia kuin uudestisyntyminen joka on Pyhän Hengen kaste. Tämä voi tapahtua vain kerran mutta Hengellä voimme täyttyä monta kertaa. Vanhassa liitossa ei ollut uudestisyntymistä eli Pyhän Hengen saamista sydämeen mutta vanhassa liitossa Jumala täytti Hengellä profeettoja. Hengen kaste ja täyteys ovat siis kaksi eri asiaa ja on tärkeää ymmärtää uuden ja vanhan liiton ero.

Paljon perusteellisemmin ja tarkemmin selittää Petri todella hyvässä kirjoituksessa aiheesta jonka suosittelen jokaisen lukemaan. Tämä Petrin kirjoitus valaisi minut ymmärtämään asian ja Petri tuo kirjoituksessa hyvin esille Jumalan tekemiä liittoja joissa Hän aina on käyttänyt tulta merkkinä.

http://www.kotipetripaavola.com/Pyhan ... i_ja_kaste
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Joulu 2010 17:51

Silmäilin tänään kirjoitustani Pyhän Hengen kasteessa sinetti sekä täyttyminen Pyhällä Hengellä. Huomasin sen, että asioiden ilmaisutavassa sekä asioiden selityksissä on paljon parannettavaa. Joten kun kerkeän, niin päivitän ja koitan saada asian paremmin esille, sillä aihe on todella tärkeä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2011 09:34

Amen! Nostin asian esiin, koska niin paljon on tästä väärinkäsityksiä ja jopa painostavia opetuksia, jotka ovat ikäänkuin lastina monin tavoin uskovien harteilla. Itsekin olen tutustunut aiheeseen syvällisemmin vasta tänä syksynä ja joutunut heittämään romukoppaan väärin opetettuja asioita, että myös väärin ymmärtämäniäni asioita. On tässä tietämättä kompastellut muutenkin uskonelämän alusta tutkinut Raamattua ja muiden opetuksia, verrannut niitä keskenään ja harhautunut. Tietämättään on tullut tehdyksi sellaista, mikä ei ole Raamatun mukaista. Mutta se on tietämättömyydessä ja ymmärtämättömyydessä tehtyä ja anteeksiannettua. :amen4: Meillä on Armollinen Jumala, joka katuvalle ja parannukseen taipuvalle antaa synnit anteeksi.

Kiitos Toni sinulle selvennyksestä ja hyvä jos Petri saat aikaa ja voimia kirjoittaa aiheesta hiukan selvemmin. :thumb:

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa