Pyhällä Hengellä täyttyminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja pekka » 31. Tammi 2011 02:27

Laitan tähän ketjun aiheeseen sopivan kirjoituksen jonka otsikko on "Saitko Pyhän Hengen, kun tulit uskoon?". Se on oikein hyvä kirjoitus, joten kannattaa lukea jos teillä vain on aikaa siihen.

Linkki kirjoitukseen: http://www.arvioikaa.com/AP.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Tammi 2011 23:51

"Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan." Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen." Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä." (Apt.19:1-7)

Tämä on yleisin kohta Raamatussa, johon viitataan todistettaessa, että Hengen kaste on uskoontuloa seuraava erillinen tapahtuma, jota meidän tulee etsiä ja anoa. Asiayhteys kuitenkin paljastaa meille, että nämä kaksitoista olivat Johannes Kastajan opetuslapsia, jotka eivät tienneet kuka oli tämä Messias, johon Johannes viittasi. He edelleen odottivat Häntä. Paavalin kysymys ei lainkaan tarkoita, että olivatko he kastetut Hengessä, vaan olivatko he tulleet uskoon Jeesukseen Nasaretilaiseen, ristiinnaulittuun ja ylösnousseen Vapahtajaan, joka oli Se Tuleva. He eivät siis olleet vielä uudestisyntyneitä, koska uudestisyntyminen tapahtuu uskomalla nimenomaan ristiinnaulittuun Messiaaseen (Joh.3, Efes.1:13, Tiit.3:4-7). Tätä mieltä ovat lähes kaikki Raamatun selittäjät. Myös Uuden Testamentin selitysteos Novum antaa ymmärtää tällä tavalla.



Tässä kohtaan olen eri mieltä kirjoituksen kanssa. David Pawson on myös tuota mieltä mitä Aksel kirjoituksessa mutta olen tässä hieman eri mieltä.

Paavali nimittäin sanoo opetuslapsia uskoviksi. Paavali tunnisti heidät opetuslapsiksi eli uskoviksi ja uudessa liitossa ihminen ei voi olla uskossa jos ei usko Jeesukseen. Nämä miehet uskoivat Jeesukseen koska olivat uskossa ja nämä miehet olivat saaneet Pyhän Hengen kasteen koska olivat uskossa. He olivat uudestisyntyneet Pyhän Hengen kasteessa sillä olivat uskossa.

Paavalin kysymys saitteko Pyhän Hengen ei tarkoita tulitteko uskoon eli saitteko Pyhää Henkeä sinetiksi sillä Pyhä Henki saadaan aina uudessa liitossa uskoon tullessa sinetiksi. Paavali tarkoittaa saitteko Pyhän Hengen eli Pyhän Hengen armolahjaa joita voi olla (profetoiminen, kielet, jne..) nämä saadaan kun täytytään Pyhällä Hengellä.

Kun Paavali kastoi heidät Jeesuksen nimeen ja pani kätensä heidän päälleen niin tuli Pyhä Henki heidän päälle (he täyttyivät Hengellä) ja silloin saivat Pyhän Hengen armolahjan kielet ja profetoimisen.

Eli miehet siis täyttyivät Pyhällä Hengellä ja saivat Hengen armolahjan ja tätä Paavali tarkoitti kysyessään saitteko Pyhän Hengen kun tulitte uskoon sillä Pyhän Hengen armolahjoja voidaan saada myös uskoon tulon eli Pyhän Hengen kasteen yhteydessä. Eli miehet saivat sen mitä Paavali heiltä aluksi kysyi eli Pyhän Hengen armolahjaa (profetoiminen, kielet jne..) jonka miehet tässä saivat ja jota heillä ei vielä ollut Paavalin sitä kysyessä.

Lisäksi jos miehet eivät olisi olleet jo uskossa eli uudestisyntyneitä Pyhällä Hengellä kastettuja ei Paavali olisi saanut heitä heti kastaa Jeesuksen nimeen vaan hänen olisi ensin täytynyt julistaa heille evankeliumia Jeesuksesta ja miesten olisi täytynyt ensin uskoa evankeliumi. Mutta Paavali tunnisti heidät uskovaisiksi eli Jeesuksen opetuslapsiksi sillä muuten ei uskossa voi ollakkaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja inka » 01. Helmi 2011 15:27

Nyt täytyy kysyä tämmönen juttu, kun on ollut puhetta siitä, etteivät kaikki uskovat puhu kielillä/profetoi/paranna sairaita yms. Eli täytetäänkö kaikki uskovat jossain vaiheessa Pyhällä Hengellä vai vaan jotkut, eli ne, jotka saavat armolahjoja? Saako aina jonkun armolahjan, jos täyttyy Pyhällä Hengellä vai voiko olla saamatta mitään armolahjaa ja silti täyttyä Hengellä?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Helmi 2011 15:40

inka kirjoitti:Nyt täytyy kysyä tämmönen juttu, kun on ollut puhetta siitä, etteivät kaikki uskovat puhu kielillä/profetoi/paranna sairaita yms. Eli täytetäänkö kaikki uskovat jossain vaiheessa Pyhällä Hengellä vai vaan jotkut, eli ne, jotka saavat armolahjoja? Saako aina jonkun armolahjan, jos täyttyy Pyhällä Hengellä vai voiko olla saamatta mitään armolahjaa ja silti täyttyä Hengellä?


Kaikki uskovat eivät puhu kielillä ja profetoi. Minäkään en puhu kielillä ja profetoi mutta olen saanut Pyhän Hengen kasteen kun uudestisynnyin ja tulin uskoon Herraan Jeesukseen ja myöhemmin olen täyttynyt Pyhällä Hengellä kun minun puolesta on rukoiltu mutta en edelleenkään puhu kielillä sillä se ei ole kaikille uskoville.

1.Kor.12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
12:29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

Kristuksen seurakunnalla ei kaikilla ole sama tehtävä ja samoja armolahjoja mutta me kaikki olemme Kristuksessa yhtä tärkeitä. Kaikki Kristuksen ruumiin jäsenet eivät puhu kielillä ja profetoi jne.. Tulee pyrkiä osalliseksi parhaista armolahjoista ja parhaat ovat niitä mistä koko seurakunta hyötyy ja rakentuu eniten ja siksi anon ja toivon profetoimisen armolahjaa jotta se olisi seurakunnalle hyödyksi.

Jokaisella kristuksen seurakunnan jäsenellä on kuitenkin kaikkein tärkein armolahja ja se saadaan aina Pyhän hengen kasteen eli uudestisyntymisen/uskoon tulon yhteydessä eli;

Room.:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

:GBU:

Niin Pyhällä Hengellä voi täyttyä monta kertaa eikä silloin saa välttämättä mitään armolahjoja. Itse en ainakaan tiedä saaneeni. Ihminen on pelastettu vaikka ei täyttyisikään Pyhällä Hengellä ja ihmisessä on Pyhä Henki joka on saatu Pyhän Hengen kasteessa uskoon tulon yhteydessä vaikka ei täyttyisikään Pyhällä Hengellä. On kuitenkin hyvä anoa ja rukoilla Isältä Jeesuksen nimessä paljon Pyhän hengen päälle tuloa eli täyttymistä Hengellä sillä se on todella hyväksi aina uskovalle.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja inka » 01. Helmi 2011 15:54

toni l kirjoitti:
inka kirjoitti:Nyt täytyy kysyä tämmönen juttu, kun on ollut puhetta siitä, etteivät kaikki uskovat puhu kielillä/profetoi/paranna sairaita yms. Eli täytetäänkö kaikki uskovat jossain vaiheessa Pyhällä Hengellä vai vaan jotkut, eli ne, jotka saavat armolahjoja? Saako aina jonkun armolahjan, jos täyttyy Pyhällä Hengellä vai voiko olla saamatta mitään armolahjaa ja silti täyttyä Hengellä?


Kaikki uskovat eivät puhu kielillä ja profetoi. Minäkään en puhu kielillä ja profetoi mutta olen saanut Pyhän Hengen kasteen kun uudestisynnyin ja tulin uskoon Herraan Jeesukseen ja myöhemmin olen täyttynyt Pyhällä Hengellä kun minun puolesta on rukoiltu mutta en edelleenkään puhu kielillä sillä se ei ole kaikille uskoville.

1.Kor.12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
12:29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
12:30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

Kristuksen seurakunnalla ei kaikilla ole sama tehtävä ja samoja armolahjoja mutta me kaikki olemme Kristuksessa yhtä tärkeitä. Kaikki Kristuksen ruumiin jäsenet eivät puhu kielillä ja profetoi jne.. Tulee pyrkiä osalliseksi parhaista armolahjoista ja parhaat ovat niitä mistä koko seurakunta hyötyy ja rakentuu eniten ja siksi anon ja toivon profetoimisen armolahjaa jotta se olisi seurakunnalle hyödyksi.

Jokaisella kristuksen seurakunnan jäsenellä on kuitenkin kaikkein tärkein armolahja ja se saadaan aina Pyhän hengen kasteen eli uudestisyntymisen/uskoon tulon yhteydessä eli;

Room.:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

:GBU:

Niin Pyhällä Hengellä voi täyttyä monta kertaa eikä silloin saa välttämättä mitään armolahjoja. Itse en ainakaan tiedä saaneeni. Ihminen on pelastettu vaikka ei täyttyisikään Pyhällä Hengellä ja ihmisessä on Pyhä Henki joka on saatu Pyhän Hengen kasteessa uskoon tulon yhteydessä vaikka ei täyttyisikään Pyhällä Hengellä. On kuitenkin hyvä anoa ja rukoilla Isältä Jeesuksen nimessä paljon Pyhän hengen päälle tuloa eli täyttymistä Hengellä sillä se on todella hyväksi aina uskovalle.

Näin mä vähän olin ajatellutkin. Kiitos vastauksesta Toni, siunausta sulle ja perheellesi!
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Kerppo » 25. Tammi 2017 22:14

Olen aina ihmetellyt, kun uudestisyntyneet helluntailaiset rukoilevat, että tule Pyhä Henki. Minusta on omituista, että ihminen, jolla on jo Pyhä Henki rukoilee, että Pyhä Henki tulisi. Kysyin asiaa tänään eräältä helluntaipastorilta, ja hän vastasi, että uskoontullessa saadaan Pyhä Henki, mutta vasta myöhemmin täytytään Pyhällä Hengellä, ja tämän Pyhällä Hengellä täyttymisen jälkeen ihminen voi alkaa toteuttaa Jumalalta saamaansa tehtävää. Itse olen aina ajatellut ja ajattelen edelleen, että kun saamme uskoontullessamme Pyhän Hengen, olemme heti täynnä sitä niin paljon kuin meidän lihamme antaa periksi, ja voimme täyttyä lisää Pyhällä Hengellä vain lihan kuoleman kautta. Mitä mieltä olette?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 25. Tammi 2017 22:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 25. Tammi 2017 23:46

Mä olen miettinyt asiaa näin omalla hupsulla tavallani: Elikä..kun Pyhällä Hengellä täytytään, se ei ole mikään ihmisten edessä esitettävä show..vaan tulee Jumalan Valtakunnan ja seurakunnan yhteiseksi hyväksi - ei ihmisen henkilökohtaiseen elvistelyyn.. Jos vertaamme asiaa vaikka tehokkaisiin autonmoottoreihin.. jossain pajalla on penkissä vaikkapa sellainen 1000hevosvoimainen V8 suorilla putkilla..konetta käytetään siinä penkissä ja jokainen kuulee mikä ärjyntä koneesta lähtee..ja jo äänstä kuulee että "NYT ON POTKUA!" ei näin..koneesta ei ole hyötyä ennen kuin se on asennettu käyttöön..ja kytketty voimansiirtoon ja toimintaan. Pyhän Hengen kasteen tarkoitus ei ole siis esittää seurakunnassa alttarishowta jne..jne että "katsokaa kuinka uskossa mä oon.."..
Olen miettinyt joskus näinkin..Kuvitellaan tilanne että uskovia on koolla seurakunnassa ja sinne tulisi yhtäkkiä muslimeita kiväärit kourassa uhkailemaan. Tällöin koko seurakunta joka on koolla voisi täyttyä Pyhällä Hengellä ja saisi rohkeuden julistaa uhkailusta huolimatta - pelkäämättä noita kiväärimiehiä. Normaalitilassaan ihminen pelästyisi todenteolla aseella uhkailua - mutta Pyhän Hengen avulla taas kestäisi sen kuin leikiten.. *pohtii* :hugehug:
pehmytpusu777
 

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Kerppo » 26. Tammi 2017 00:15

Nyt kun mietin asiaa uudelleen, niin Raamattu tarkoittaa Pyhällä Hengellä täyttymisellä sitä, että olemme silloin hetkellisesti Pyhän Hengen ohjattavana, ja puhumme silloin Jumalan sanoja ja teemme Jumalan tekoja. Minusta on silti outoa, että Pyhää Henkeä rukoillaan täyttämään meidät, koska Jumala kyllä täyttää meidät Pyhällä Hengellä silloin kun on siihen tarvetta.
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 26. Tammi 2017 11:03

Ajattelen näin ,että joskus ihmiset saattavat pyytää ,että Pyhä Henki tulisi ja täyttäisi ihmisen .Ihan siis arkiolosuhteissa esim kotona.Ehkä sanavalinnat ei aina osu kohdalleen ,mutta tarkoituksena se ,että Pyhä Henki tulisi ja virvottaisi ihmistä ja kenties arjen keskellä antaisi sitä hetkeksi kadonnutta vireyttä olemaan Taivaan Isän seurassa tai ihan kaikkeen arjessa.
Joskus ihminen saattaa hetkeksi "nuukahtaa " .

Mutta kuten todettua aina ne viralliset sanavalinnat ei ihmisillä mene oikein ,mutta senhän me tiedämme ,että Jeesus kyllä millilleen tietää ja näkee meidät ja auttaa myös voimistamaan kun me rukoilemme ja anomme sopivalla tavalla ..sopivaa asiaa joka on Hänen mielen mukaista ja virvoitus on sitä ..uskon niin.
Virvoitus Hänessä.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Tammi 2017 18:26

Raamatussa kehotetaan uskovia täyttymään Hengellä (Ef.5:18). Ei kai silloin ole väärin tätä omalle kohdalle rukoillakaan. Minusta Raamatun lupausten täyttymistä omassa elämässä voi ja kannattaa yleensäkin rukoilla. Toisethan sanovat, että niitä ei kannata rukoilla, koska ne on jo luvattu ja siis saatu. Sekin on ihan hyvä ajatus jos uskoo niin.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron