Pyhällä Hengellä täyttyminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 26. Tammi 2017 19:17

Pyhä Henki = Kristuksen Henki = Jumalan Henki.

Tämän ymmärtäminen avaa paljon Pyhän Hengen täyteyden merkitystä. Siitä ymmärrämme, että Pyhä Henki on ikäänkuin meidän linkki Kristukseen, joka taas on meidän linkki Isään Jumalaan.

Pyhän Hengen vaikutuksesta sisimpäämme syntyy se usko josta Raamattu todistaa. Se yhdistää meidät pelastukseen jonka Kristus on kaikkien ihmisten puolesta ristillä ansainnut, sekä sen jälkeen vaikuttaa kaiken muunkin mitä Raamatussa kerrotaan kuuluvan uskovan elämään. "Kristuksessa" ja "Pyhässä Hengessä" oleminen tarkoittaa täsmälleen samaa asiaa.

Ef.5:18 puhutaan tiettävästi täyttymisestä sanamuodossa joka merkitsee jatkuvaa täyttymistä. Jumala tahtoo että elämme joka hetki lähellä Kristusta, eli "Kristuksessa" tai "Pyhässä Hengessä". Tunnusmerkki siitä on ylhäältä annettu ilo, rauha, oikeamielisyys. Ja vain siitä käsin voi tapahtua kaikki muukin, mitä ikinä Jumala tahtoo elämässäme tapahtuvan ja meidän tekevän.

Uskova joka ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä voi kyllä uskoa pelastuvansa (tulevassa elämässä), mutta pelastusta ei koeta todellisuutena jo tässä hetkessä, eikä päästä "käsiksi" Jumalan valtakunnan aarteisiin jotka meille on luvattu jo tässä elämässä (tarkoittaen hengellisiä aarteita). Silloin uskonelämä jää omaksi yrittämiseksi, jatkuvaksi liian raskaaksi taisteluksi ja kompuroinniksi synnin kanssa, ja lopulta se johtaa siihen että lasketaan uskossa elämisen rima inhimilliselle tasolle eikä edes pyritä tavoittelemaan enempää. Monen uskonsuuntauksen teologiat ja opit ovat muovautuneet tämän kautta vesitetyksi ja kompromissien täyteiseksi teoreettiseksi uskonnollisuudeksi, jossa Jeesus ei pääse tulemaan käytännössä kovin läheiseksi eikä vaikuttamaan elämässämme niin paljon kuin tahtoisi.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Tammi 2017 21:38

Peace In Rest kirjoitti:..., ja lopulta se johtaa siihen että lasketaan uskossa elämisen rima inhimilliselle tasolle eikä edes pyritä tavoittelemaan enempää. Monen uskonsuuntauksen teologiat ja opit ovat muovautuneet tämän kautta vesitetyksi ja kompromissien täyteiseksi teoreettiseksi uskonnollisuudeksi, jossa Jeesus ei pääse tulemaan käytännössä kovin läheiseksi eikä vaikuttamaan elämässämme niin paljon kuin tahtoisi.


Haluaisin kysyä. Kun järjen päätelmät voi veltostuttaa uskoa ja siten usko voi pysähtyä ja tämä saattaa luopumukseen koska ei anneta Pyhän Hengen avata ymmärrystä Sanansa kautta vaan yritetään itse ymmärtää järjen tasolla niin tällä tavalla usko voi muuttua veltoksi ja tämä saattaa luopumukseen. Näinkö asia on?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Tammi 2017 10:53

*
No ei kai kukaan osannut vastata kysymykseeni? Minä tutkin eilen sitä juttua. Järjen päätelmät ovat pahin vihollinen "uskolle". Koska usko perustuu Sanan kautta Jumalan voimaan [1Kor. 2:5] ja usko tulee katoamattomasta ja elävästä siemenestä [1Piet. 1:23]. Katoamattoman siemen vertauskuva on itse Jumalan Sana. Järjen päätelmät veltostuttaa uskoa ja lopultakin tämä pysähtyy ja saattaa luopumukseen.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. 33/38

1Piet. 1:23 Tehän olette uudestisyntyneet, ette katoavasta siemenestä vaan katoamattomasta, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. RK

Hebrealaiskirjeen 6 luku sanoo:
Kehoitus pyrkimään täydellisyyteen 1-3, koska pysähtyminen saattaa viedä semmoiseen luopumukseen, josta ei enää voi parannukseen uudistua 4-8. Uskolla ja kärsivällisyydellä meidän on omistaminen Jumalan lujat, valalla vahvistetut lupaukset 9-20.

Hepr. 6:12 ettette veltostuisi vaan seuraisitte niitä, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä on luvattu. RK

Niin ymmärsin että järjen päätelmien varassa usko voi vesittyä ja veltostuttaa joka saattaa luopumukseen. Kun annetaan Pyhän Hengen avata ymmärrystä Sanansa kautta ja Raamatun mukaan tarkatkaamme niin saamme ymmärrystä kaikkeen ja tällä tavalla me otamme vaarin mitä kuulemme ja millä mitalla ja jopa lisätään ymmärrystä jos tarkatkaamme vielä tarkemmin tai emme ota vaarin mitä kuulemme, menetämme kaiken ja ymmärryksenkin. Usko ei ole järkiperäinen vaan Jumalan voima. Yksin Pyhä Henki avaa Sanansa kautta ymmärrystä niin usko kasvaa ja vahvistaa. Minua saa korjata jos ymmärsin väärin.

Luuk. 8:18 Tarkatkaa siis, miten kuulette. Jolla on, sille annetaan, mutta jolla ei ole, siitä otetaan pois sekin, mitä hän luulee itsellään olevan." RK

Matt. 13:23 Mutta hyvään maahan kylvetty tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja tuottaa sadon, joku sata, joku kuusikymmentä ja joku kolmekymmentä jyvää." RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 27. Tammi 2017 16:37

vaisuliini kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:..., ja lopulta se johtaa siihen että lasketaan uskossa elämisen rima inhimilliselle tasolle eikä edes pyritä tavoittelemaan enempää. Monen uskonsuuntauksen teologiat ja opit ovat muovautuneet tämän kautta vesitetyksi ja kompromissien täyteiseksi teoreettiseksi uskonnollisuudeksi, jossa Jeesus ei pääse tulemaan käytännössä kovin läheiseksi eikä vaikuttamaan elämässämme niin paljon kuin tahtoisi.


Haluaisin kysyä. Kun järjen päätelmät voi veltostuttaa uskoa ja siten usko voi pysähtyä ja tämä saattaa luopumukseen koska ei anneta Pyhän Hengen avata ymmärrystä Sanansa kautta vaan yritetään itse ymmärtää järjen tasolla niin tällä tavalla usko voi muuttua veltoksi ja tämä saattaa luopumukseen. Näinkö asia on?


Jos usko ei ole todellista Pyhän Hengen vaikutusta, se ei kovin hyvin kestä elämän koetuksia, ja johtaa usein täyteen luopumukseen jos ei Pyhä Henki pääse vaikuttamaan sitä ennen muutosta asiaan.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Pyhällä Hengellä täyttyminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Tammi 2017 23:52

*
Joo olen samaa mieltä kanssasi. Jeesuksen omavaraisen uskon avulla kestää elämän koetusta.

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa

cron