symboliikka

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: symboliikka

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Kesä 2018 08:26

Jukka kirjoitti:
Linnea kirjoitti:Mitä mieltä tällaisesta symboliikasta kristillisessä seurakunnassa?

Image


Pitää tunnustaa etten ymmärrä mitään noiden merkkien merkityksestä. Mitä ne merkitsevät?


Tuo keskimmäinen symboli tarkoittaa ilmeisesti ”aurinkoristiä”:

https://kaksplus.fi/threads/mitralaisuu ... a.2472147/
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: symboliikka

ViestiKirjoittaja Linnea » 08. Kesä 2018 11:30

Kyllä keskimmäinen on aurinkoristi.

Kolmio jonka kärki on alaspäin symboloi ilmeisesti vettä, en tiedä onko sama asia jos kolmioita on kolme (ylimmäinen symboli kuvassa).

Tämän enempää en osaa sanoa, ehkä tässä on jonkinlainen "maa, ilma, vesi, tuli" ajatus (?).
Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: symboliikka

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Kesä 2018 12:07

Linnea kirjoitti:Kyllä keskimmäinen on aurinkoristi.

Kolmio jonka kärki on alaspäin symboloi ilmeisesti vettä, en tiedä onko sama asia jos kolmioita on kolme (ylimmäinen symboli kuvassa).

Tämän enempää en osaa sanoa, ehkä tässä on jonkinlainen "maa, ilma, vesi, tuli" ajatus (?).


Risti yksistänsä ei näemmä joillekin riitä. Tähän ollaan menossa, että ristiinnaulittu Jeesus on kristityillekin hullutusta niin kuin se vielä useimmille juutalaisille on pahennusta (alkutekstissä muistaakseni skandalos ts. skandaali).

Minä en tälläisi mitään merkkejä saarnastuolin kylkeen. Jeesuksen risti on kyllä ylistettävä asia, mutta on kristittyjä jotka kumartavat ja rukoilevat ristiä eivätkä ylösnoussutta Jeesusta Kristusta. Niin ulkokohtaisiksi nämä asiat ovat käyneet. Surullista.
Jukka
 

Re: symboliikka

ViestiKirjoittaja Linnea » 19. Kesä 2018 15:09

Tuo ajatus minullakin tuli mieleen, että miksi risti ei riitä. Miksi tällaisia pakanallisia kalliomaalauksia(?) pitää olla seurakunnassa.

Symboliikka aiheesta, heitän vielä sellaisen kysymyksen, että tarkoitetaankohan seuraavissa Raamatun paikoissa "Daavidin tähteä"?

Aamos 5:
26. Te olette kantaneet kuningastanne Sikkutia ja Kijjunin-kuvianne, tähtijumalaanne, sitä, jonka te olette itsellenne tehneet.

Apt. 7:
42. Mutta Jumala kääntyi heistä pois ja hylkäsi heidät palvelemaan taivaan sotajoukkoa, niinkuin on kirjoitettu profeettain kirjassa: Toitteko te teurasuhreja ja muita uhreja minulle erämaassa neljänäkymmenenä vuotena, te, Israelin heimo?
43. Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.

Daavidin kilveksihän monet Daavidin tähti -symbolia sanovat, mutta ainakin näiden Raamatun paikkojen mukaan Herra, Kaikkivaltias Jumala oli Daavidin kilpi (ei siis mikään esine tai symboli): 2.Sam. 22:3, Ps. 3:4, Ps.18:3, Ps. 28:7, Ps.119:114, Ps.144:2.
Viimeksi muokannut Linnea päivämäärä 21. Tammi 2020 18:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: symboliikka

ViestiKirjoittaja Jukka » 19. Kesä 2018 23:56

Linnea kirjoitti:Tuo ajatus minullakin tuli mieleen, että miksi risti ei riitä. Miksi tällaisia pakanallisia kalliomaalauksia pitää olla seurakunnassa näin näkyvällä paikalla. Vauhdilla näyttää asiat menevän niin, että terveessä ja raittiissa opissa olevia kristittyjä saa etsimällä etsiä.


Symboliikka aiheesta, heitän vielä sellaisen kysymyksen, että tarkoitetaankohan seuraavissa Raamatun paikoissa "Daavidin tähteä"?

Aamos 5:
26. Te olette kantaneet kuningastanne Sikkutia ja Kijjunin-kuvianne, tähtijumalaanne, sitä, jonka te olette itsellenne tehneet.

Apt. 7:
42. Mutta Jumala kääntyi heistä pois ja hylkäsi heidät palvelemaan taivaan sotajoukkoa, niinkuin on kirjoitettu profeettain kirjassa: Toitteko te teurasuhreja ja muita uhreja minulle erämaassa neljänäkymmenenä vuotena, te, Israelin heimo?
43. Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sentähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.

Daavidin kilveksihän monet Daavidin tähti -symbolia sanovat, mutta ainakin näiden Raamatun paikkojen mukaan Herra, Kaikkivaltias Jumala oli Daavidin kilpi (ei siis mikään esine tai symboli): 2.Sam. 22:3, Ps. 3:4, Ps.18:3, Ps. 28:7, Ps.119:114, Ps.144:2.


Tuosta Daavidin tähdestä ja sen taustoista en tiedä, kun en ole ollut kiinnostunut viime vuosina muusta kuin Jeesuksen rististä ja Hänen seuraamisestaan, jossa olen pahoin epäonnistunut. Mutta tuosta kilvestä tuli mieleeni Herran sanat Aabramille. "Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana: "Älä pelkää, Abram! Minä olen sinun kilpesi; sinun palkkasi on oleva sangen suuri" (1.MS. 15:1). Herra on niiden kilpi, jotka Häneen turvaavat (San. 30:5), ei siis Daavidin tähti jonnekin piirettynä.
Jukka
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa