kysymys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 21. Loka 2012 10:55

Kirjoitin viestin nopeasti, ja arvasin, että joku käsittää viestini väärin.

Jos ei pidä omasta fyysisestä ja psyykkisestä terveydestään huolta, ei jaksa. Tarkoitan tällä esim. hyötyliikuntaa, jumppatunteja, hieronnassa käyntiä. Psyykkisellä puolella voi terveyttä edistää joku hyvä kirja tai elokuva. Olen nähnyt paljon ihmisiä, jotka uhraavat "kaiken" oman lapsensa vuoksi tai jonkun muun läheisen. Itse nämä ihmiset (usein naiset) ovat tyytymättömiä elämäänsä, koska heidän oma minuutensa on kadonnut. Huono fyysinen kunto aiheuttaa sairauksia, turhia sairauslomia töistä ja jopa psyykkisiä ongelmia.

En tarkoita, ettei ikinä voisi ajatella toisen etua, auttaa hädäsää olevaa... Mutta niin se on, että jos lähtee jollekin ihmiselle muuttohommiin viikon työputki takanaan, ei varmasti jaksa seuraavaa työviikkoa. Tähän päälle kun lisätään vielä Jumala-suhteen hoito (oma rukouselämä, seurakunnan kokoontumiset jne.), voi priorisoida. Jumala ei meitä taakoita liikaa - usein me taakoitamme itse itsemme turhilla velvollisuuksilla ja lupauksilla. On parempi sanoa "Ei" ja tehdä kuitenkin kuin sanoa "Kyllä" eikä teekään. Näinhän Raamattukin opettaa.

Tällä palstalla on paljon hyviä keskusteluja, ja itsellekin on tullut moneen asiaan uutta ymmärrystä. Kiitos siitä kaikille kirjoittaneille :) ! Jumala on luonut meille järjen ja tunteet myös mittariksi. Jos olen koko ajan ärtynyt auttaessani vaikkapa niitä sukulaisia lasten hoidossa, teen sitä joko väärin motiivein tai en kuuntele omia voimiani. Onko minulla jotain työtä tehdessäni rauha? Tuntuuko siltä, että väsyn jossain työssä liikaa vai saanko siitä vaikkapa henkistä tyydystä, jonkun rahallisen korvauksen tai muuta? Kärsiikö perheeni tai joku läheiseni siitä, että otan vastuuta?

Mitä paremmin pidän itsestäni huolta (vaikkapa se liikunta ja mielenvirkistykseksi jotkut harrastukset), sitä enemmän jaksan auttaa muita. Mutta jos tulee mainetta siitä, että aina tekee ja auttaa, niin pyytäjiä riittää aina. Joskus (tai aika useinkin) voi joutua sanomaan "Ei". Käytän nimitystä "verenimijä" ihmisistä, jotka aina vaativat, halauavat apua ja muuta. Heidän kanssa olo on väsyttävää. Näitä verenimijöitä meillä on keskuudessamme. Jos kaikki tekisivät vähän, jollekin tunnolliselle ei kasaantuisi koko suvun lasten vahtimiset!!!

Tsemppiä kaikille omien rajojen hakemiseen :thumb: !
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja Herman » 21. Loka 2012 12:37

Mielestäni on turhaa tehdä vastakkainasettelua tällaisissa asioissa, koska ne riippuvat vaan ja ainoastaan tilanteesta. Meillä tulee olla tahto kuolla itsellemme ja elää Jumalalle, mutta se ei aina automaattisesti tarkoita että autamme jokaista joka meiltä jotain pyytää. Tärkeintä on oppia tunnistamaan mikä on Jumalan tahto ja johdatus eri tilanteissa. Aina ei voi järkeillä eikä katsoa tunteisiin.

Voisin kertoa monta esimerkkiä omasta elämästä, jossa Jumala on siunannut ja antanut ihmeellistä voimaa ja energiaa, kun olen taipunut Hänen tahtoonsa vaikka sitä ennen tuntui ettei millään pysty. Esimerkiksi tänä viikonloppuna, kun vaimoni lähti pois kolmeksi vuorokaudeksi ja minä jäin kaikkien lasten kanssa yksin, ennen sitä tuntui etten pysty tähän mitenkään nyt kun viimeiset viikot on olleet todella rankkoja, mutta kyselin asiaa Herralta ja sydämeeni nousi yhtäkkiä että vaimoni on lähdettävä sinne paikkaan. Heti kun jäin yksin, sain voimaa kuin jostain piristysruiskeesta niin että minusta tuli ihan uusi mies, ja koko viikonlopun olen mennyt samoilla voimilla vaikka en ole öinä saanut hirveästi nukuttua.

Mutta tästä ei voi tehdä mitään yleistä oppia tai periaatetta, koska jossain toisessa tilanteessa olisi ehkä ollut tarkoitus että olisin itse saanut nyt levätä. Herra tietää kaiken meitä paremmin, mitä itsekään tarvitsemme, joten parasta on painautua mahdollisimman lähelle Häntä ja pyytää viisautta elää Hänen tahtonsa ja parhaan suunnitelmansa mukaan, uskoen Hänen antavan aina voiman ja kaiken mitä siinä tarvitsemme.
Herman
 

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Loka 2012 13:06

Herman kirjoitti:Voisin kertoa monta esimerkkiä omasta elämästä, jossa Jumala on siunannut ja antanut ihmeellistä voimaa ja energiaa, kun olen taipunut Hänen tahtoonsa vaikka sitä ennen tuntui ettei millään pysty. Esimerkiksi tänä viikonloppuna, kun vaimoni lähti pois kolmeksi vuorokaudeksi ja minä jäin kaikkien lasten kanssa yksin, ennen sitä tuntui etten pysty tähän mitenkään nyt kun viimeiset viikot on olleet todella rankkoja, mutta kyselin asiaa Herralta ja sydämeeni nousi yhtäkkiä että vaimoni on lähdettävä sinne paikkaan. Heti kun jäin yksin, sain voimaa kuin jostain piristysruiskeesta niin että minusta tuli ihan uusi mies, ja koko viikonlopun olen mennyt samoilla voimilla vaikka en ole öinä saanut hirveästi nukuttua.

Mutta tästä ei voi tehdä mitään yleistä oppia tai periaatetta, koska jossain toisessa tilanteessa olisi ehkä ollut tarkoitus että olisin itse saanut nyt levätä. Herra tietää kaiken meitä paremmin, mitä itsekään tarvitsemme, joten parasta on painautua mahdollisimman lähelle Häntä ja pyytää viisautta elää Hänen tahtonsa ja parhaan suunnitelmansa mukaan, uskoen Hänen antavan aina voiman ja kaiken mitä siinä tarvitsemme.


Joo se on totta siis mun kohdallani kans. Olin eräässä duunissa missä oli epäsäännöllinen ja vaihteleva työvuoro. Se vei multa voimat ja sit olin ihan loppu mutta se piileskelevä varavoima tuli ja minä kans yllätyin että jaksoin paremmin ja huomasin että itsehallitseminen loppui kans. Tuntui että Jumala hallitsi mua ja olin kuin uusi ihminen. Joo samaa mieltä kans mitä Herman kirjoitti.

:thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron