kysymys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

kysymys

ViestiKirjoittaja Eetu » 19. Loka 2012 11:43

Rauhaa siskot ja veljet!

Olen nyt pari kertaa ollut vahtimassa pikkuserkkujani, mua pyydettiin taas huomiseksi vahtimaan. Sapattinahan tunnetusti saa tehdä hyvää mutta olen kuitenkin henkisesti aika lailla väsynyt - teenkö väärin jos kieltäydyn pyynnöstä? On tosi mukavaa viettää aikaa pikkuserkkujen kanssa ja olen oppinut itsestäni paljon mutta nyt en oikein jaksaisi mennä vahtimaan heitä, toisaalta tiedän sydämessäni että se olisi oikein, ääh miksi tämä on näin vaikeaa.
Eetu
 

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Loka 2012 12:10

Eetu kirjoitti:Rauhaa siskot ja veljet!

Olen nyt pari kertaa ollut vahtimassa pikkuserkkujani, mua pyydettiin taas huomiseksi vahtimaan. Sapattinahan tunnetusti saa tehdä hyvää mutta olen kuitenkin henkisesti aika lailla väsynyt - teenkö väärin jos kieltäydyn pyynnöstä? On tosi mukavaa viettää aikaa pikkuserkkujen kanssa ja olen oppinut itsestäni paljon mutta nyt en oikein jaksaisi mennä vahtimaan heitä, toisaalta tiedän sydämessäni että se olisi oikein, ääh miksi tämä on näin vaikeaa.


Jumalan rakkauden laki sanoo että muista pyhittää lepopäiväsi. Lepopäivä tulisi siis olla pyhitetty Herralle.

Matt.12:10 Ja katso, siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut. Niin he kysyivät häneltä sanoen: "Onko luvallista sapattina parantaa?" voidaksensa nostaa syytteen häntä vastaan.
12:11 Niin hän sanoi heille: "Kuka teistä on se mies, joka ei, jos hänen ainoa lampaansa putoaa sapattina kuoppaan, tartu siihen ja nosta sitä ylös?
12:12 Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas! Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää."

Herra Jeesus opettaa että sapattina on lupa tehdä hyvää.

Apt.17:1 Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga.
17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista.

Paavali opetti synagoogassa sapattina eli hän pyhitti niin lepopäivänsä että opetti Herran sanaa lähimmäisille. Jumalan sanan julistaminen on hyvän tekemistä lähimmäisille.

Hebr.13:16. Mutta älkäät hyvin tekemistä ja jakamista unohtako*; sillä senkaltaiset uhrit kelpaavat Jumalalle.

Jumala haluaa että uskovat tekevät hyvää lähimmäisilleensä. Hyvä tapa pyhittää sapatti on siis tehdä hyvää (Jumalan silmissä) lähimmäisille.

En usko että teet kuitenkaan väärin jos tunnet itsesi väsyneeksi ja haluat levähtää sapatin. Jos tuntee itsensä liian väsyneeksi niin kannattaa levähtää ja lukea Raamattua. Jumalan sanan tutkiminen on aina hyväksi ja otollista Herralle.

Psalmi.1:1 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
1:2 vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja Eetu » 19. Loka 2012 12:25

Kiitti Toni!

Joo nyt kieltäydyin vahtimisvuorosta, hirveän syyllinen olo mutta en nyt vaan oikeasti jaksaisi sitä, kun toinen pikkuserkuista hyppii silmille ja oikkuilee. Hänellä on mm. omat ruokailuvuorot, koska ei kuulemma tule nälkä samaan aikaan kuin muilla. En tiiä onko reilua puida asiaa täällä palstalla mutta nimiä en ole maininnut, ehkä poistan ketjun jahka olen saanut mietittyä tätä.

En oikein jaksa uskoa että pojalla ei muka ole nälkä silloin kuin muilla, hän selvästikin tarvitsisi isällistä kuria mutta hänen isänsä ei näemmä siihen kykene. Pitääkö minun nyt mennä paukuttamaan RAamatulla päähän että mies on perheen pää, perheessä on nimittäin nainen ottanut käsittääkseni sen paikan, nytkin yhteydenotto tuli naiselta (mulla ei oo mitään naisia vastaan), tosin nainen on sukulaiseni joten se selittänee asian mutta kurinpito perheessä on siis naisen vastuulla mikä ei käsittääkseni ole oikein.
Eetu
 

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Loka 2012 12:54

Älä nyt ihmeessä poista mitään kirjoituksia.

Koita ottaa asiat vaan mahdollisimman rauhallisesti vaikka tilanne ongelmalliselta näyttäisikin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja Eetu » 19. Loka 2012 13:17

Joo, olenkin rukoillut itselleni kaikista eniten just rauhallisuutta, oon todella hätäinen jätkä. Luonnossa liikkuminen rauhoittaa kummasti, eilen olin uskonveljen kanssa kävelemässä joen rannalla.
Eetu
 

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Loka 2012 13:48

Oikein kiva kuulla. Luonnossa mieli rauhoittuu ja stressi kaikkoaa taivaan tuuliin.

Itse olen saanut Jumalan armosta elää koirien keskellä varsinkin nämä viime vuodet ja se on ollut opettavaista aikaa! Rauhallisuutta ja kärsivällisyyttä on tullut lisää vaikka kuinka paljon. Tykkään myös hiljaisuudesta ja silloin onkin hyvä tilaisuus kertoa Herralle huolensa ja muutkin asiat. Kiitos Hänelle huolenpidosta ja kärsivällisyydestä.

Lohdutusta ja rohkaisua:

1. Tess. 5:8

Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.

Ef. 6:17

ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Fil. 1:28

vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja se on heille kadotuksen, mutta teille pelastuksen merkki, merkki Jumalalta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Loka 2012 14:28

pekka kirjoitti:Oikein kiva kuulla. Luonnossa mieli rauhoittuu ja stressi kaikkoaa taivaan tuuliin.

Itse olen saanut Jumalan armosta elää koirien keskellä varsinkin nämä viime vuodet ja se on ollut opettavaista aikaa! Rauhallisuutta ja kärsivällisyyttä on tullut lisää vaikka kuinka paljon. Tykkään myös hiljaisuudesta ja silloin onkin hyvä tilaisuus kertoa Herralle huolensa ja muutkin asiat. Kiitos Hänelle huolenpidosta ja kärsivällisyydestä.

Lohdutusta ja rohkaisua:

1. Tess. 5:8

Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.

Ef. 6:17

ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Fil. 1:28

vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja se on heille kadotuksen, mutta teille pelastuksen merkki, merkki Jumalalta.


Löysin sopivia Raamatun kohtia vielä tähän aiheeseen. Kiitos HERRALLE:

Job 20:3

Häpäisevää nuhdetta täytyy minun kuulla, mutta minun ymmärrykseni henki antaa minulle vastauksen.

Job 23:5

Tahtoisinpa tietää, mitä hän minulle vastaisi, ja kuulla, mitä hän minulle sanoisi.

Ps. 51:8

(51:10) Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.

Ps. 85:8

(85:9) Minä tahdon kuulla, mitä Jumala, Herra, puhuu: hän puhuu rauhaa kansallensa, hurskaillensa; älkööt he kääntykö jälleen tyhmyyteen.

Ps. 143:8

Suo minun varhain kuulla sinun armoasi, sillä sinuun minä turvaan. Osoita minulle tie, jota minun tulee käydä, sillä sinun tykösi minä ylennän sieluni.

Saarn. 7:5

(7:6) Parempi on kuulla viisaan nuhdetta, kuin olla kuulemassa tyhmien laulua;

Saarn. 9:16

Niin minä sanoin: Viisaus on parempi kuin voima, mutta köyhän viisautta halveksitaan, eikä hänen sanojansa kuulla.

Laul. l. 2:14

Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa, vuorenpengermillä anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä suloinen on sinun äänesi ja ihanat ovat sinun kasvosi."
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 19. Loka 2012 21:24, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 19. Loka 2012 19:13

Järjen käyttö on sallittua myös uskoville. Jos olet väsynyt, älä väsytä itseäsi lisää vaan lepää.
Mitä syyllisyyttä turhaan kantamaan, jos on joskus vahtinut sukulaisen lapsia mutta joskus ei jaksa. Joskus joku pieni homma (kuten minulla lehtien haravointi) voi piristää (saa liikuntaa ja ulkoilua). Sellaisen voi tehdä mielellään auttaakseen jotain sukulaista. Oma etu, terveys ja Jumalasuhde kuitenkin muiden edelle (varsinkin ei-uskovien sukulaisten).
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja Eetu » 19. Loka 2012 20:32

Ajallisesti olisin ehtinyt lastenvahdinnasta seurakunnan kokoukseen, yhä on syyllinen olo, koska sukulaiseni ovat uskossa ja täysin vilpittömin mielin pyysivät, tietysti olisin auttanut ei uskovia sukulaisiakin. Noh, kaksi kolmesta pyynnöstä on ihan hyvin, olen nyt syksyllä kahdesti aikaisemmin ollut lapsia vahtimassa. Käytän aamupäivää kitaransoiton harjoitteluun niin seurakunnan kokouksessa voin sitten säestää yhteislaulua.

Kiitos kauniista raamatunkohdista!
Eetu
 

Re: kysymys

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Loka 2012 00:18

lara.tomb.raider: kirjoittaa Oma etu, terveys ja Jumalasuhde kuitenkin muiden edelle (varsinkin ei-uskovien sukulaisten).


Tästä olen eri mieltä sillä Kristuksen mielenlaatu ei ole ensiksi omaa etua etsivä vaan toisen!

Fil.2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
2:4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
2:7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
2:8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

Matt.20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
20:28 niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

1.Kor.13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.

1.Kor.10:24 Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta.

Apt.20:35 Kaikessa minä olen osoittanut teille, että näin työtä tehden tulee huolehtia heikoista ja muistaa nämä Herran Jeesuksen sanat, jotka hän itse sanoi: 'Autuaampi on antaa kuin ottaa.'"

Nämä Raamatun kohdat kertovat Herran Jeesuksen mielenlaadusta. Jeesus ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan. Jeesus ei ylentänyt itseään vaan alensi. Jeesus joka on Rakkaus ei etsi omaansa vaan toisen. Herran Jeesuksen Kristuksen mielenlaatu etsii ensiksi lähimmäisen parasta. Herran Jeesuksen Kristuksen mielenlaatu on itsekkyyden vastakohta. Itsekkyys eli oma etu lähimmäisen edun edelle ei kuulu Kristuksen mielenlaatuun.

Omaa terveyttä ei tietysti tule tahaltaan vaarantaa mutta oman eden tavoittelu ei ole hyväksi. Sillä Kristityn etu ei ole oma etu vaan lähimmäisen etu. Kristittyjen ei tule etsiä omaansa vaan lähimmäisen parasta ja palvella lähimmäisiä Kristuksen mielenlaadulla. Uskonelämä on toki kasvuprosessi jossa kasvetaan Pyhän Hengen ja Jumalan sanan opetuksen kautta Jumalan Pojan kuvan kaltaisuutta kohden. Uskonelämän kasvun tulisi kasvattaa kristittyä "pienemmäksi" itsessään eli pois itsekkyydestä lähimmäisen rakkauteen sillä kristityillä tulee olla Herran Jeesuksen Kristuksen mieli.

Jaak.2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

Raamattu opettaa myös ettei tule katsoa henkilöön lähimmäisen rakkaudessa vaan kaikkia ihmisiä tulee rakastaa ja kohdella Jumalan rakkaudella.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa