Aasa Juudan kuningas ja Israelin kuningas Baesa olivat sodassa keskenään. Baesa lähti Juudaa vastaan ja koitti estää että kukaan ei pääsisi Aasan luota pois eikä hänen luoksensa. Baesa toimi vilpillisesti ja pyrki siihen, että Juudan kuningas olisi valtakuntansa ja alamaistensa kanssa eristyksissä. Koska Aasa joutui eristyksiin, niin hän meni ja otti Herran temppelin ja kuninkaan linnan aarteet ja lähetti ne Aramin kuninkaalle lahjaksi, käskien Aramin kuningasta rikkomaan liiton, jonka hän oli tehnyt Israelin kuninkaan Baesan kanssa, että Baesa jättäisi Aasan rauhaan ja lähtisi pois hänen kimpustansa.
Juonittelu
Aasa syyllistyi juonitteluun ja johdatti aarrelahjoilla Aramin kuninkaan rikkomaan liiton Baesan kanssa. Aasa usutti Aramin kuninkaan ja Israelin kuninkaan toistensa kimppuun, että hän saisi olla rauhassa. Aasa syyllistyi syntiin, jossa hän juoni Aramin kuninkaan ja Israelin kuninkaan toistensa kimppuun, vaikka heillä oli keskenään liitto elää rauhassa ja ystävyydessä, niin Aasa onnistu rikkomaan heidän välinsä ja teki heistä toisilleen vihamiehiä. Aasa toimi vilpillisesti ja synnillisesti, koska Baesa oli ahdistellut ja koittanut eristää Aasan. Ei Baesa ollut puhdas pulmunen, mutta Aasan synti oli kauhistuttava, koska hän juoni liittolaiset toisiaan vastaan käymään sotaa keskenään. Aasan juonittelun seurauksena liittolaisista tuli vihamiehiä.
Näkijä Hanani tuli Aasan luokse ja sanoi: "Koska sinä turvauduit Aramin kuninkaaseen etkä turvautunut Herraan, Jumalaasi, sentähden on Aramin kuninkaan sotajoukko päässyt sinun käsistäsi. Eikö etiopialaisia ja liibyalaisia ollut suuri sotajoukko, eikö heillä ollut hyvin paljon sotavaunuja ja ratsumiehiä? Mutta koska sinä turvauduit Herraan, antoi hän heidät sinun käsiisi. Sillä Herran silmät tarkkaavat kaikkea maata, että hän voimakkaasti auttaisi niitä, jotka ovat ehyellä sydämellä antautuneet hänelle. Tässä sinä teit tyhmästi, sillä tästä lähtien on sinulla yhä oleva sotia."
Aasa ei pyytänyt Herralta apua Baesan tapauksessa, vaan hän juonitteli itse asian kanssa ja teki kahdesta liittolaisesta vihamiehiä keskenään. Aasan juonittelun tähden hänen todellinen vihollinen, eli Aramin kuningas pääsi hänen käsistään. Aasa teki liiton vihollisensa kanssa että sai toteuttaa oman kostonsa Baesaa kohtaan. Juonikas ja vilpillinen sydän on valmis tekemään vihollisensa kanssa liiton, jos sen avulla saa kostaa sille, joka asettuu hänen tiellensä. Aasa teki pahoin syntiä. Aasa lisäsi syntiänsä ja vihastui Hanani näkijään ja laittoi hänet vankilaan. Koska Aasa teki tyhmästi ja syntiä ja juonitteli, niin siksi Aasa itse joutui sotaan, eikä saanut elää rauhassa. Juonitteleva sydän elää koko ajan sotatilassa, eikä hän vilppinsä ja juoniensa takia saa elää rauhassa. Kostonhalu ja juonittelu ajaa vilpillisen ihmisen sotatilaan lähimmäisiään vastaan. Jumala auttaa niitä, jotka ehyellä sydämellä ovat antautuneet Hänelle, ehyellä sydämellä olevalla ei ole sotatilaa, vaan rauha sydämessä. Aasan vilppi johti siihen että hän teki väkivaltaa myös muutamille kansasta.
Lahjominen
Kaiken huippu oli se, että Aasa lahjoi kulta- ja hopea-aarteilla Aramin kuninkaan rikkomaan liiton Baesan kanssa. Aasa juonikkaassa sydämessään halusi varmistua, että lahjusten kautta hän saavuttaa omat päämääränsä ja saa kostettua Baesalle, kun hän lahjoo lahjusten kautta Aramin kuninkaan. Aasa esiintyi nöyränä, joka tarjosi lahjaa, mutta tuon lahjan kautta hän lahjoi itselleen uskollisen ystävän, jonka kautta Aasa pääsi kostamaan Baesalle. Todella röyhkeä toimintatapa Aasan toimesta. Lahja oli vain keino ja väline kostolle. Aasan toimintapa oli tässä suorastaan pirullinen. Temppelin aarteet olivat temppelin aarteita, jotka Jumala oli määrännyt kansalle, eikä Aasa olisi saanut koskea niihin. Aasa teki monin tavoin syntiä Jumalaa ja lähimmäistänsä vastaan.
Olen huomannut että myös nykyään joku häikäilemätön ja röyhkeä ihminen (myös uskova) koittaa lahjoa toisia ihmisiä raha lahjoitusten kautta. Hänen tarkoitus on ostaa muiden hyväksyntä toimilleen tai ostaa heidät vaikenemaan ja olemaan hiljaa, että hän itse saisi jatkaa vääryyden tekemistä. Tällainen keino on tosi kavala ja pirullinen, sillä hän ikään kuin jättää toisen kiitollisuuden velkaan ja ostaa tämän toisen puolellensa jotakuta toista vastaan. Tiedän mistä kirjoitan sillä olen nähnyt tätä käytännössä. Samoin toimi myös Aasa. Valitettavasti on käynyt niin, että rahalla on saanut muut pysymään hiljaa ja siten jatkaa omia pahoja tekojaan. Kavala ihminen voi näin häikäilemättömästi käyttää hyväkseen jonkun taloudellista ahdinkotilaa.
Edellä olevaa ei saa käsittää väärin eikä saa johtaa siihen että kukaan ei uskalla antaa sitä mitä Jumala laskee sydämelle. Eikä se saa johtaa siihen, että kukaan ei uskalla ottaa vastaan sitä mitä Jumala haluaa antaa hänelle veljien tai sisarien kautta. Uskon että pääasiassa rahan antaja haluaa vilpittömästi hyvää ja haluaa antaa koska Jumala kehottaa siihen. Mutta aina on joukossa joku katkera poikkeus, joka haluaa lahjoa rahan kautta muut hyväksymään pahat tekonsa. uskon että kun olemme avoimin silmin liikkeellä ja terveessä uskossa, niin kyllä huomaamme, jos joku on vilppi mielessä liikkeellä, eikä meidän tarvitse ajatella ja pelätä, että jokainen uskova antaessaan rahaa tarjoaa "verirahaa tai kostonkolikoita". Voimme siihen Herraan luottaen antaa ja ottaa aina sen mukaan mikä on Jumalan tahto.
Sairaus
Kun Aasan vilpistä ja synnistä oli kulunut noin kolme vuotta, niin hän sairastui jaloistaan ja hänen tautinsa yltyi hyvin kovaksi. Aasa ei etsinyt sairauteensa apua Herralta, vaan lääkäreiltä. Aasa kuoli kun hän oli sairastanut noin kaksi vuotta. Kaikki sairaudet eivät johdu siitä että olemme tehneet syntiä, vaan monille sairauksille löytyy luonnollinen selitys. Mutta Raamatun mukaan ihminen voi myös sairastua syntiensä tähden. Lääkärien apu ja turvautuminen lääkäreihin ei ole väärin, mutta me saamme myös pyytää ja turvautua Jumalan apuun jos kohtaamme sairautta. Aasa ei halunnut turvautua Jumalan apuun, koska hän oli tottunut turvautumaan lihan käsivarteen, eli ihmisvoimaan, siksi hän myös sairauden päivinä torjui Jumalan ja etsi apua yksin lääkäreiltä.
Aasa sairastui jaloistaan ja Raamatun mukaan tauti oli ylen kova. En väitä enkä sano, että Aasa sairastui syntinsä tähden, mutta hyvin mahdollista se oli. Aasa teki synnin ja vilpillä teki liittolaisista vihamiehiä samoin Aasa otti temppelin aarteet ja lahjoi niillä Aramin kuninkaan Baesan kimppuun. On paljon mahdollista että syntinsä tähden Aasa sairastui kovaan tautiin, joka saattoi viedä häneltä liikuntakyvyn tai ainakin rajoittaa hänen kävelemistään. En siis sano varmaksi että sairaus oli hänen syntiensä tähden. Tämä ei myöskään tarkoita että alat toivomaan sairauksia sille, joka on tehnyt sinulle väärin. Tämä ei myöskään tarkoita sitä, että jokainen sairaus johtuu ihmisen tekemistä synneistä.
Jumalan tahto tapahtukoon
Jumala tuomitsee aina pahantekijän ja pahasta teosta seuraa aina rangaistus sekä seuraamus kuten esim. Aasan vilppi johti hänet sotaan, ei rauhaan jne. Monesti me voimme joutua pahantekijän pelinappulaksi, joka vääristelee ja panettelee ja väärin tuomitsee, mutta lopulta kaikki paljastuu kun Jumala puhuu ja antaa tuomion ja tuomitsee pahantekijän ja puhdistaa syyttömän, kuten olemme edellä nähneet, siksi odottakaamme Jumalan ilmestymistä, älkäämme itse kostako, jos meitä kohtaan on tehty vääryyttä, sillä Jumala tuomitsee pahantekijän, myös meidät jos omin käsin kostamme, siksi odota Herraa. Valhe ja vääryys sekä totuus tulee aina lopulta ilmi, siksi odota Herraa sinun Jumalaasi.
Joskus käy niin, että uskova omien haavojensa ja rikkinäisyyden tähden kokee, että hänelle tehdään vääryyttä, vaikka se ei ole totta. Kokemus ei ole totta, mutta on todellinen rikkinäiselle ihmiselle. Siksi meidän tulee ymmärtää häntä ja antaa aikaa kasvaa. Olen huomannut, että jotkut rikkinäiset ihmiset eivät kykene ymmärtämään omaa rikkinäisyyttänsä ja sitä tilaa missä ovat. Joskus on parempi antaa heidän kasvaa rauhassa Jumalan hyvässä hoidossa ja huolenpidossa.
Olin 90 luvun alussa töissä Raision tehtaalla erään firman palveluksessa, joka teki alihankintafirmana Raision tehtailla töitä. Meidän tehtävänä oli pitää kunnossa Raision tehtaiden ulkoalueet. Minun tuli jokaisena viikonloppuna nyppiä rikkaruohot pois kukkaistutuksista, jotka olivat Raision tehtaan pääkallonpaikan edessä. Muistan kuinka nypin niitä rikkaruohoja näiden kukkaistutusten seasta ja jokaisena viikonloppuna oli aina uusi rikkaruohisto kasvanut pois nypittyjen tilalle.
Kaikki rikkaruohot oli nypittävä pois yhtään ei saanut jäädä kasvamaan näiden kukkien keskelle. Jos nämä rikkaruohot olisivat saaneet kasvaa niin kasvaessaan ne olisivat tukahduttaneet ja vieneet ravinnon pois näiltä kukilta. Rikkaruohojen villiintyessä ja kasvaessa ne olisivat alkaneet varjostamaan kukkia, jonka seurauksena rikkaruohot olisivat peittäneet kukilta auringonvaloa. Jumala alkoi puhumaan minulle tästä hyvin voimakkaasti ja Hän sanoi; nämä rikkaruohot ovat kuin synti, joka vie kasvutilaa ja tukahduttaa ihmisen sydämessä asuvan uskon. Silloin ymmärsin, että jokainen istutus, jota Jumala ei ole istuttanut on juurineen revittävä irti.
Huomasin myös sen, että hyötykasvin tai kukan pieni hentoinen taimi ei kestänyt sitä, jos sen viereltä revittiin rikkaruoho. Tapahtui niin, että rikkaruohon repiminen vei myös mukanaan pienen hentoisen taimen, siksi pienen hentoisen taimen ympäriltä ei voinut repiä rikkaruohoja. Pienen ja hentoisen taimen tuli antaa rauhassa kasvaa ja vahvistua, jonka jälkeen kun se oli kasvanut ja vahvistunut se jäi tukevasti kasvualustaansa kun sen ympäriltä revittiin rikkaruohoja. Näin meidän tulee toimia rikkinäisten kanssa antaa heille aikaa, etteivät murru ja kuole pois uskosta, vaan saavat vahvistua Jumalan armossa ja rakkaudessa.
Jumalan armo, anteeksiantamus, rakkaus ja totuus olkoon meidän pukunamme sekä sydämemme asenne ja halu. Näin emme itse tuhoa itseämme vääryydellä, emmekä myöskään vahingoita lähimmäisiämme, vaan Jumalan armosta ja armossa teemme heille hyviä tekoja. Saakoon Jumalan rakkaus, totuus ja hyvyys siunata sinua, amen.