Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja todael » 12. Loka 2012 02:51

VOIKO USKOVA SAADA TOISEN "HENGEN" ??

2Kor. 11:4 "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte."

Paavalin mukaan kyllä. Tällä en tahdo peloitella ketään, vaan haluan osoittaa, että kaikki minkä alaisuuteen me [varauksettomasti] suostumme tai antaudumme, tulee ENSIN koetella apostolien saarnaaman Jumalan evankeliumin valossa. Eksytyksen kautta tapahtuva "toisen-hengen" osallisuus on AINA tietoinen ratkaisu pois selkeästä Jumalan evankeliumista - kukaan ei tähän ns. "vahingossa" voi joutua. Tärkeää on siis tuntea Raamatun Herra Jeesus, sillä myös "muita" "jeesuksia" tullaan julistamaan. Alla esimerkki tällaisesta....

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa ... ment353158

AGGRESSIIVINEN VOITELU

Todd Bentely todistaa "hengen" käskeneen potkaisemaan kokouksen etuosassa istunutta vanhaa naista kasvoihin. Videolla seurakuntalaiset nauravat Bentelyn todistukselle - ilmeisesti hyväksynnän ja ilon merkkinä. (>> http://www.youtube.com/watch?v=97WA46li9s8)

Samaa aggressiiviisuutta näkyy jo monien tällaisen "voitelun" alla olevien asenteissa. Ihmisiä suljetaan pois keskustelu yhteydestä tai peloitellaan Pyhän Hengen pilkalla sekä solvataan "uskonnollisina niskoittelijoina".Jumalan rakkaus Kristuksessa ei toimi näin. Suosittelen lukemaan Galatalaiskirjeestä Hengen hedelmien luonteenpiirteet.

Gal. 5:22 "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."


Nyky-kristillisyyden tarve on olla ulkoisesti voimakas. Etsitään aivan väärässä mielessä voimatekojen ilmenemistä ja tässä ajaudutaan pahasti harhaan. Myös selvä "mystiikka" on levinnyt kristillisyyteen - puhutaan "sisäisestä äänestä" ("henki" käskee tekemään jotain) ja tämä tarkoituksella asetetaan kirjoitetun Jumalan Sanan yläpuolelle. Jumalan Sana tulee väheksytyksi, ja ulkoiset ihmeet ja merkit saavat vääränlaisen, ylikorostetun merkityksen. Tämä on tarkoituksellista, että eksytyksen "henki" saa ihmiset pois Jumalan Sanan alaisuudesta, ja päinvastoin liittää ihmisten uskon tunteisiin, kokemuksiin sekä sisäisen äänen kautta tapahtuviin ilmoituksiin. Jumalan Henki EI KOSKAAN vie uskovaa pois Jumalan Sanan yhteydestä.

ÄLÄ PERUSTA USKOA TUNTEISIISI ÄLÄKÄ KOKEMUKSIISI - VAAN KRISTUKSEEN !!

Room. 8:9 "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa."


Vääränlainen kokemuspohjainen kristillisyys etsii itselleen voimakasta "jumala-kokemusta", ja tämä perustuu vahvasti ihmiseen itseensä. Tällaisia kokemuksia voidaan luoda pelkästään sielullisinkin keinoin. Myös väärät karismaattiset kokemukset saattavat sitoa ihmisen enemmän kokemuksiinsa (ja näin omiin tunteisiinsa) - kuin Herraan Jeesukseen. Armolahjat eivät puhu korkeammasta hengellisyydestä - eikä niiden perustalle saa uskoaan laskea.

Raamatullinen usko perustuu Kristukseen, ei tunteisiimme, eikä kokemuksiimme - ja täten siis pois päin omasta itsestämme. Todellinen uskon perusta on Jumalan Sanan antama ilmoitus Kristuksesta - jonka tekee eläväksi Jumalan Pyhä Henki. Jumalan Sana on iankaikkinen ja muuttumaton - kun taas tunteemme, ja kokemuksemme muuttuvat. Jumala etsii uskon kuuliaisuutta Hänen Sanaansa kohtaan, EI sokeaa uskoa mielettömille kokemuksille ja ihmeille.

Elämän muutos meissä ei ole tunnekokemusten tulosta, vaan itsemme ulkopuolella olevan Kristuksen aikaansaaman voiton tulosta. On siis vaarallista etsiä uskollemme perustaa omista tunteistamme tai kokemuksistamme. Uskon kautta Kristukseen (emme uskossa tunteisiimme), me saamme elämäämme Kristuksen voiton - Hänen täydellisen vanhurskautensa.

Herra Jeesus Kristus on sama, eilen, tänään ja iankaikkisesti - vaikka omat tunteesi, elämän olosuhteesi muuttuisivatkin. Hän on sitoutunut Sanansa perustella kulkemaan kanssamme kaikkien tunnetilojen ja olosuhteiden lävitse - hylkäämättä meitä. Tällöin emme perusta uskoamme olosuhteisiin, emmekä itseemme - vaan siihen että Herra Jeesus on uskollinen Hyvä Paimen - joka vie meidät kotiin asti.

Jes. 43:2 "Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta."


Joh. 10:27-30 "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä."


Jeesuksen sanat Filadelfian seurakunnalle :

Ilm. 3:8 "Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt."


(pahoittelen pitkää tekstiä - koen aiheen tärkeäksi.)

- todael
todael
 

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Loka 2012 10:18

Virsi 440 on vanhasta virsikirjasta vuodelta 1938. Uudesta virsikirjasta vuodelta 1986 sitä ei enää löydy.

Virsi 440:

1. Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?

2. Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan.

3. Kas, köyhän leivän syövät
nuo jumalattomat.
He viatonta lyövät
ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi
kuin käärme kiukussa,
korvansa tukkeaapi
tuon raukan huudoilta.

4. He armotonna veivät
osuudet orpojen.
He söivät lesken leivät,
on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa
vääryydentekijät,
rankaisee ansiosta
nuo viekkaat ryöstäjät.

5. Vaan voitonpäivän kerran
vaivaiset näkevät,
vanhurskaus kun Herran
lyö väärät, väkevät.
Oi Herra, voimas näytä,
kansaasi armahda
ja hurskaan pyynnöt täytä
ja päästä vaivasta.

Room. 1:18

Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

Room. 2:8

mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.

Ilm. 15:1

Ja minä näin toisen tunnusmerkin taivaassa, suuren ja ihmeellisen: seitsemän enkeliä, joilla oli seitsemän viimeistä vitsausta, sillä niissä Jumalan viha täyttyy.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Loka 2012 11:01

1.
Orjantappuroita kasvaa
syntiinlankeemuksen maa.
Moni harhaa turvatonna
tuntematta Jumalaa.
Jaksammeko, Herran kansa,
nähdä kylmin sydämin
vihamiehen saalistusta,
julmaa valtaa helvetin?

2.
Moni kantaa kärsimystään
epätoivo sielussaan.
Moni vaipuu vierellämme
paatuneena kuolemaan.
Käytämmekö itsekkäästi
Herran suomaa armoa?
Eikö Jeesus Kristus kuollut
kaiken kansan puolesta?

3.
Jeesus käski riemuvuotta
maailmalle kuuluttaa,
vangituille, sorretuille
viedä voiton sanomaa.
Jeesus käski riivaajaiset
lannistaa ja syöstä pois.
Sairaita hän neuvoi tuomaan
kärsimyksen yöstä pois.

4.
Jeesus, pyhän nimes tähden,
vuoksi kalliin veresi
valtakuntas työhön lähden,
apuun lähimmäisteni.
Kerron heille armostasi,
rakkautes työtä teen.
Kärsivien taakkaa kannan,
kuivaan tuskan kyyneleen.

5.
Armopalkan saanhan sulta:
ilon auttaa, palvella.
Aarteeni sä itse olet,
Jeesus, kaikki kaikessa.
Saavu, Jeesus, ikävöity,
seurakuntas odottaa.
Kerran luodaan, lupasithan,
uusi taivas, uusi maa.


Jaakko Haavio 1962. Virsikirjan lisävihkoon 1963.



Virsikirja vuodelta 1701:

Virsi 51

Meidän linnam' on Jumal' taivaast',
meidän kilpem' ja otam',
hän auttaa meit' hädäst' ja vaivast',
kuin usein päällem' kootaan:
meidän vihollisem'
on hirmullinen,
neuvois' monis'
pahois' juonis',
Ei löytä hänen vertaans'.

Ilm. 14:7

Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".

Johanneksen ilmestys 21:

1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet".
6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja Eetu » 12. Loka 2012 13:35

Älä todael suotta pahoittele pitkää tekstiä, anna palaa vaan! Ei näistä asioista voi kirjoittaa liikaa.
Kuristamallaparantaminen on sairainta mitä olen vähään aikaan kuullut, ihan uskomatonta touhua. Entä jos homma menee vähän yli, sitten rukoillaankin jo porukalla että herätä Jumala tämä kuristamamme ihminen henkiin.
Eetu
 

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja Eetu » 12. Loka 2012 14:20

Taas törmäsin Yhdysvalloista rahdattuun puhujaan, ensin napsautin linkkiä, jossa tämän järjestön johtaja kertoi mielipiteensä PMMP-yhtyeen laulusta, siitä asiasta olin samaa mieltä, mutta tässä tätä yhdysvaltalaishenkistä toimintaa taas on:

http://www.huutavanääni.fi/index.html

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut. ... aa-jumalaa

Nokia mission raunioille perustettu järjestö kuulostaa arveluttavalta.

En ole mikään Hercule Poirot mutta näissä karismaattisissa jutuissa on niin selvät piirteet että ei tarvitse kuin bongata amerikkalainen puhuja, niin se on siinä. Laitan nyt Tampere Areenan pomolle sähköpostia ja kysyn että mikä tämän homman nimi nyt on.
Eetu
 

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 12. Loka 2012 17:40

Se on totta että kokemuksiin ei saa perustaa uskoaan, kun vallalla on vääränlainen hengenkokemuksen hakeminen.

Lähinnä ajattelen, että tulisi oppia raamatusta Jumalan luonnetta ja sanaa, niin että tulisi tarpeeksi läheinen suhde Jeesukseen, pitäisi viettää aikaa totuudessa, pyytää sitä että saisi ymmärtää lukemansa, että Pyhä Henki saisi avata asioita. Uskossa varmasti tulee tietynlaisia kokemuksia ja Jumalan voiman ilmentymistä, mitä enemmän vaellamme Jeesuksen seurassa, se ei toisaalta saisi olla mikään sellainen asia jonka sulkee pois elämästään, mutta luultavasti on niin, että mitä enemmän käyttää aikaansa sanaan, sitä läheisemmäksi sana myös tulee ja vääränlainen kokemuspohja ei voi juurtua, kun sen väärän alkaa nähdä yhä selvemmin, alkaa eroittamaan totuutta väärästä.

Ajatuksia jaoin, nämä on myös sillä tavalla ajankohtaisia ajatuksia, minulla on palo oppia tuntemaan Herraa yhä enemmän, en voi oppia, jos en käytä aikaani Hänen sanaansa opiskellen. Toisaalta tahdon että Herra vaikuttaa joka päivä elämässäni ihmeellisellä tavallaan, ei kokemusten vuoksi, vaan siksi etten voi elää ilman Häntä, en selviäisi päivästäkään ilman Häntä. Toisaalta jos tahdon palvella Häntä, Hänessä on kaikki meidän "kokemuspohjamme" ylittävät ihmeet. Hedelmät paljastavat lähteen, ei paha puu voi tuottaa hyviä hedelmiä, eikä hyvä karvaita hedelmiä. Pimeys on Valon vastakohta.
lonelyrider
 

Re: Kokemuspohjainen karismaattisuus - eksytyksen tekijä ??

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2016 20:51

*
Nostan Todaelin kirjoituksen esille lueltavaksi jos kiinnostaa lukea.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron