johtajuus ja Raamattu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Herman » 04. Loka 2012 13:40

Eetu kirjoitti:Mutta eikös tuossa tarkoiteta seurakunnan johtajia eli vanhimpia? Pointtini on se, että vastustan maallisesta maailmasta apinoituja valtarakennelmia kuten sitä että yksi mies on toiminnanjohtaja tai että yksi mies on solunjohtaja. Maallisissa yhteyksissä minulle on se ja sama, kuka toimintaa johtaa, oli se sitten toimitusjohtaja, presidentti tai kuningas.


Nämä niinkutsutut solut eli pienet säännöllisesti kokoontuvat ryhmät ovat seurakunnan toimintaa, ja niitä voi kutsua myös seurakunniksi (vrt. 1.Kor.16:19 "Akylas ja Priska sekä heidän kodissaan kokoontuva seurakunta"). Eli Jumalan asettama johtajuus voi toimia niissä, ja olisi hyvä että toimisikin, kuten kaikki muutkin Jumalan asettamat tehtävät. Lonelyrider ja Todael toivat esille myös hyviä ajatuksia aiheesta.
Herman
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 04. Loka 2012 13:44

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 11:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Herman » 04. Loka 2012 14:01

Jasmiini, ilmeisesti kommentoit minun viestiini, mutta huomaa että en puhunut johtajasta välimiehenä vaan välikappaleena. Ajatus oli nimenomaan, että uskovat ovat alamaiset Jumalalle eivätkä johtajalle, eli käyttäessään auktoriteettia johtaja ei käytä omaa auktoriteettiaan vaan on ainoastaan Jumalan käytössä, ja vastaavasti samoin huolehtiessaan laumasta johtaja ei itse huolehdi heistä vaan Jumala huolehtii hänen kauttaan.

Mutta on tärkeää myös ymmärtää, että Jumala on asettanut seurakuntaan tietynlaisen "hierarkian". Se on vain monelta osin päinvastainen kuin maailmassa, eli seurakunnassa se on hierarkiassa korkeimpana, joka on itsessään kaikista vähäisin ja kaikkien palvelija. Johtajan tulee olla todella todella pieneksi tehty, ja se tapahtuu monen mankelin ja ahjon kautta. Pohjimmiltaan koulutus on vain sitä, että johtajaa tyhjennetään itsestään ja täytetään Kristuksella.
Herman
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Herman » 04. Loka 2012 14:04

Ja myös on hyvä pitää mielessä ja tutkia saadakseen ymmärrystä siitä, että Jumala antaa Hänen asettamilleen johtajille auktoriteettia. Tässä jakeessa tulee tosi hyvin ilmi tämä asia, ja mitä varten näin on:

"Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi." (2.Kor.13:10)
Herman
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 05. Loka 2012 09:26

Raamatussa annetaan monia eri johtajuus- tai auktoriteettiasetelmia. Tärkein on tietysti Jumala - Jeesus - ihminen. Muita ovat mies - vaimo, vanhemmat - lapset (tämä hieman muuttuu lasten kasvaessa ja aikuistuessa, mutta ei kokonaan), vanhat ihmiset - nuoret ihmiset, paimen - seurakuntalainen. Tässä muutama esimerkki siitä, miten Raamattu käsittelee aihetta.

Johtajuus on mielestäni hyvä asia. Ilman johtajia (hengellisiä tai maallisia) meillä olisi työpaikoilla ja seurakunnissa täysi kaaos. Olen itse käynyt Nuoret johtajat -koulutuksen (John Maxwell), joka on kristillispohjainen ihmisten johtamiseen tähtäävä koulutus. Se antaa hyvät eväät vaikka normaalina rivityöntekijänä toimimiseen, mutta siitä saa apua myös mihin tahansa johtamiseen. Suosittelen tätä kaikille, kenellä on mahdollisuus tuohon koulutukseen osallistua. Olen toiminut myös rukoussolussa, jossa johtajuus/ vastuu on jaettu. Olen ollut sekä johtajana että alaisena. Se on toiminut, jos ihmiset ovat tasavahvoja ja suurin piirtein samassa vaiheessa kasvuaan. Juuri uskoon tulleen (ja rukoussoluun liittyneen) ihmisen kannattaa antaa kuunnella ja oppia, ja kun hän on valmis, annetaan hänelle vastuuta. Olisi vastuuttomuutta tehdä juuri uskoon tulleesta suoraan johtaja! Johtajuuteen kasvetaan, ja jokaisen johtajan tulisi kasvaa kohti Kristusta... Yksi johtajuuden muoto, jolloin johtajuutta kierrätetään ja ihmiset voivat kasvaa kristittyinä ja ottaa vastuuta. Se voi olla, että jossain seurakunnan tilaisuudessa joku vastaa musiikista, joku toinen tarjoiluista, joku varaa opettajan/ puhujan paikalle. Jaettu johtajuuskin toimii tietyissä tilanteissa. On myös niitä ihmisiä, jotka Jumala on suoraan osoittanut johtajiksi vaikkapa Raamattupiiriin. Silloin tuon kyseisen opettajan vastuulla on koko opetus. Johtaja ei saa tietenkään olla mikään diktaattori.

Olen itse alaisena työpaikassa, jossa olen puhunut pomolle suoraan. En ole kaikista asioista samaa mieltä ja olen sanonut sen hänelle. Kun olen sanonut asiani, vastuu ei ole enää minulla. Jos en sano epäkohdista, taakoitan vain itseäni. Johtajaa voi kunnioittaa rukoilemalla, kuuntelemalla, tervehtimällä työpaikalle tultaessa - vaikka ei olisi kaikesta samaa mieltä. Samoin puolisoa tulee kunnioittaa, vaikka ei voisikaan hyväksyä kaikkea. Aikuinen, naimisissa oleva ihminen, ei ole enää vastuussa omille vanhemmilleen. Toki vanhempiaan tulee kunnioittaa, esimerkiksi voi auttaa kotitöissä, mikäli asuvat lähellä, soittaa ja kysyä kuulumisia ja niin edelleen. Kaikkein yläpuolella on Jumala, ja jos pomon ja Jumalan sana on ristiriidassa, tulee totella Jumalaa. Välillä tekee hyvää kuunnella johtajan mielipidettä, koska siinä kasvaa ja oma ylpeys karisee. Jokainen kristitty korotetaan jossain vaiheessa. Kun tekee työnsä hyvin, on se mitä työtä tahansa, se huomataan.

Itse olen sekä johtaja (suhteessa oppilaisiin) sekä johdettava. Paras johtajuus on mielestäni sellaista, että ihmisiä kuunnellaan. Myös huumoria voi viljellä. Johtajana opetustilanteissa minun tulee pitää kiinni aikatauluista ja siitä, että sovitut asiat tulee tehtyä. Se ei poissulje sitä, ettei oppilas voisi jossain tilanteessa antaa minulle kullan arvoisia ideoita ja totuuksia elämästä. Lapset ovat, kuten tiedetään, rehellisiä. He näkevät näyttelemisen ohi. Heiltä saa varmasti myös palautetta työstään ja osaamisestaan, ja voi kehittyä - helpommin kuin aikuisten kanssa toimiessa.

"Kristuksessa ei ole miestä eikä naista, ei vapaata eikä orjaa..." Tätä kohtaa käytetään usein siinä vaiheessa, kun halutaan puolustaa ihmisen oikeutta ottaa itselleen asema, joka ei hänelle kuulu. Mielestäni (ja Raamatun mukaan) nainen ei voi olla seurakunnan paimen. Nainen voi opettaa ja profetoida, mutta hänellä ei voi olla päävastuu seurakunnan toiminnasta. Tämä on naisten itse itselleen ottama asema, jota Jumala ei siunaa. En tarkoita, ettei Jumala siunaisi pappeina toimivia naisia tai heidän perheitään, mutta naispappien elämä voisi olla ehyempää tai parempaa oikeassa roolissa seurakunnan tehtäviä jaettaessa. On toki niinkin, että sana "pappi" ainakin luterilaisessa kirkossa johtaa harhaan - enkä ota tähän luterilaisnäkökulmaan sen enempää kantaa. Muissakin tilanteissa näkee auktoriteettiasetelman puutetta. Silloin koko yhteisö on epätasapainoinen.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Eetu » 07. Loka 2012 21:12

Luterilaisuus on lahkolaisuutta ja haluan irtisanoutua kaikesta semmoisesta. Ystäväni pyysi minua Verkoston messuun jokin aika sitten, kävin siellä ja hauskaa oli mutta en voi hyväksyä niitä myönnytyksiä joita he ovat tehneet, luterilainen pappi jakamassa ehtoollista ja toistelemassa luterilaisia rituaalifraaseja. Meidät on kutsuttu ulos kaikesta tuollaisesta, pois uskonnosta kohti raamatullista uskoa. Olen nyt hiukka vaikeassa tilanteessa, koska esim. tänään ystäväni pyysi minua uudestaan sinne Verkostoon, haluaisin sanoa hänelle mahdollisimman ystävällisesti että en voi enää tulla sinne. Paitsi tietysti menen jos sattuvat pyytämään puhumaan sinne vaikkapa siitä että luterilaisuus on lahkolaisuutta. Minua on kyselty myös Vapaakirkon sunnuntaijumikseen (eräs sukulainen pyysi) mutta en ole kyllä sinnekään menossa. Uskonto on heivattava pois, koska se on turhaa jumalanpalvelusta vain pokkuroida jossain kaavussa muitten edessä ja toistella mantranomaisesti niitä fraaseja. Sitä paitsi ahteri puutuu luterilaisessa kirkossa istuessa.

Lisää vettä myllyyn: ekumeniaakin kaiken lisäksi. Korostan, että en ole etsimällä etsinyt epäkohtia sisältävää kristillistä toimintaa mutta näköjään elämääni tulee koko ajan jotain kautta erinäisiä asioita joilla testataan sitä, olenko kiinni Raamatussa vai ihmisten itse kehittämissä rakennelmissa. Viimeisimpänä testinä oli sukulaisen kysymys, että haluanko hänen lapsensa kummiksi. Ensin olin että joo mutta sitten tajusin että enhän hyvänen aika voi tuotakaan kautta olla mukana luterilaisessa lahkolaisuudessa ja uskonnollisuudessa.

http://www.verkosto.net/?sid=314 - - - tuolla siis mainitaan ekumenia.

Ja lisää:

"Verkoston toiminnassa voi olla vapaasti mukana ilman yhdistyksen jäsenyyttä, koska olemme luterilainen yhteisö, emme oma seurakunta."

http://www.verkosto.net/?sid=313
Eetu
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Maalis 2018 19:59

Johtamisesta puhutaan nykyään paljon ja sitä tutkitaan eri tieteenaloilla. Vaikka kyseessä on maallinen johtajuus niin uskon samojen asioiden tulevan esiin myös srk:n johtamisessa. Johtaja vaikuttaa todella paljon yhteisön hyvinvointiin.

Välillä ahdistaa lukea aina seuraavaa tutkimusta siitä kuinka monen ihmisen hyvinvointi on kiinni johtajasta. Johtajuus on ihan hirveän suuren vastuun kantamista. Ymmärrän hyvin, miksi Raamatussa sanottiin, ettei kaikkien kannata pyrkiä niihin virkoihin. Seurakunnassa varmaan vastuu on vielä suurempi ja taakka vielä raskaampi kuin ihan vain maallisella johtajalla.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Maalis 2018 20:43

Aamu-Usva kirjoitti:Johtamisesta puhutaan nykyään paljon ja sitä tutkitaan eri tieteenaloilla. Vaikka kyseessä on maallinen johtajuus niin uskon samojen asioiden tulevan esiin myös srk:n johtamisessa. Johtaja vaikuttaa todella paljon yhteisön hyvinvointiin.

Välillä ahdistaa lukea aina seuraavaa tutkimusta siitä kuinka monen ihmisen hyvinvointi on kiinni johtajasta. Johtajuus on ihan hirveän suuren vastuun kantamista. Ymmärrän hyvin, miksi Raamatussa sanottiin, ettei kaikkien kannata pyrkiä niihin virkoihin. Seurakunnassa varmaan vastuu on vielä suurempi ja taakka vielä raskaampi kuin ihan vain maallisella johtajalla.


Kauniita ajatuksia. Eiköhän yritysjohtajien päätavoite ole saada firma tuottamaan mahdollisimman hyvin sen osakkeen omistajille. Uskon toki, että poikkeuksiakin on ainakin perheyrityksissä.

:think2: Oletko muuten sinisilmäinen
Jukka
 

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Maalis 2018 20:53

Miten sitten tehdä työyhteisöstä mahdollisimman tuottava? :think2: Ei se varmaan ilman yhteisön hyvinvointia onnistu ainakaan meidän yhteiskunnassa.

Olen sinisilmäinen sekä henkisesti että fyysisesti ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: johtajuus ja Raamattu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2018 15:48

*
Hei, olisi vielä kysyttävää siitä uskovien nettimaailmasta.

Kun olen etsinyt kiertäen ne kaikki FB-ryhmät ja kurkkinut säännöt. Jäsenet kuin ylläpitäjät ovat nähty minun puolelta. olen samaistunut heihin, koska tiedostan oman erehtyväisyyden, joka tulee siitä vajavaisuudesta. Se on osa ihmisyyttä. Ihan normaalia. Mutta tänään on sattunut jotain surullinen juttu, että eksytyskeskeiset aiheet ovat jo rantautunut siihen ryhmään, joka ei ole tunnistanut niiden olevan pimeydestä. En mene sanomaan, mikä ryhmä kyseessä on. He ovat ihmisiä, kuten minä.


Mitä Kristuksen tuntemiseen tulee; niin sellainen FB-ryhmän kohde olisi vain Raamattu - ei mitään esimerkiksi hengelisiä videoita, tv7-ohjelmia, hengellisiä kirjoja ja sellaisia opetuksia, jotka ovat lainattu jostain kirjasta tai opetusaiheesta. :bible:



Terveen opin pohjalla viisastuu, sanoo Raamattu:

2Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,

17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.



Jumalan Kirjoitukset ovat terveen opin pohjasta eli Raamatusta:

2Tim. 1:13 Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Tiit. 1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:



Näin kristuskeskeinen yksimielisyys Kristuksessa syntyy:

Me kaikki Kristuksessa olemme yksi. niinkuin Jeesus ja Isä ovat yksi. Raamattu sanoo: 'yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste’ [Ef. 4:5]. Raamattu käyttää ykseyttä paljon. Pyhä Henki avaa kaikille uskoville Jumalan sanan totuutta, mutta se ei tarkoita sitä että jokaisella voi olla oma totuutensa, eikä tämä Ef. 4:5 tarkoita että meillä olisi oma erilainen totuus - inhimillisen ihmisviisauden mukaisena tulkittuna ja meillä olisi monta uskoa, niin silloin se olisi ristiriidassa Ef. 4:5 kohdan kanssa, kun siinä puhuu yhdestä uskosta. Se tarkoittaa myös ykseyden uskoa [Ef. 4:13].

Ef. 4:13 kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan. RK



Jos Pyhää Henkeä ei enää tarvita, niin silloin meillä olisi paljon tulkittavia Raamatun pohjalta ja siitä syntyisi älyttömän monta viisauskirjallista teologiaa ja myös monta ristiä meidän seurattaviksi. Siksi Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen, itseasiassa ykseyden Hengen, joka vetää meidät ykseyden uskoon - niissä kaikissa Raamatun opetuksissa.


Pyhä Henki ei ole sellainen, joka vie meidät hajaannuttavaan tulkitsemiseen, jolla Jumalan omien kanssa ei tahtoisi päästä sopuun, vaan Pyhä Henki on sellainen, joka vie samaan ykseyden uskoon, jossa me kaikki olemme ja näin hyvässä sovussa sopuisasti.

Oppi ei meidät yhdistä vaan Pyhä Henki. Häntä voi sanoa ykseyden Hengeksi. Oma järkeily ja inhimillinen ihmisviisaus vetää hajaannuttavaan tulkitsemiseen älyttömästi. Lihan viisauskirjallisuus joka tapahtuu omassa lihassa ilman ykseyden Henkeä [Pyhää Henkeä] erottaa meidät, niin siksi ennen taivaaseen astumista Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen.

Näin me pääsemme rauhaan säilyttämällä Hengen ykseyttä rauhan yhdyssiteen avulla. Näin tällä rauhalla rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta eripuraisuudesta johtuen [Ef. 2:22]. Niin Herra on meidän rauhamme [Ef. 2:14].

Ef. 4:3 Pyrkikää rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys: RK

Ef. 2:22 Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä. RK



Pyhä Henki avaa, puhuu ja opettaa meille totuutena ja Raamatun opetuksen mukaan emme saisi uskovina ihmisinä luottaa omaan inhimilliseen järkeen tai yleensä ihmisviisauteen, vaan kaikki Raamatun opetusta ja Jumalan tahtoa koskevat asiat tulee alistaa Pyhän Hengen alaisuuteen, niin Jumala avaa Pyhässä Hengessä ymmärryksemme ymmärtämään Jumalan tahtoa ja Jumalan sanan opetuksia. Silloin ykseyden uskon kautta terveellä nöyryydellä [ - ei nöyrtymällä ] syntyy yksimielisyys Kristuksessa, silloin Pyhän Hengen avaamasta opetuksesta ykseyden uskon kautta pääsemme samaan ymmärrykseen niin meillä ei olisi enää hajaannuttavaa tulkittavaa.



Me kaikki joko myöhemmin tai enemmin, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme sitä samaa tietä [Fil. 3:15-16]. Herra itse avaa ymmärrystä ilmoittamalla kuinka asia on ja näin me saavutamme saman ykseyden uskon. Olisi hirvittävää ajatella, jos tämä opillinen kiista kestää ikuisesti jos emme suostu alistumaan Pyhän Hengen alaisuuteen nöyrällä mielellä, niin me voisimme hyvin pysyä lihallisina uskovina emmekä koskaan pääsisi kristus-keskeisyyteen.



Me lähestymme vauhdisti kohti Jeesuksen tulemusta, niin meidät havaittaisiin valmistuneeksi häämorsiameksi olemaan valmis Häntä varten. Siksi me olemme pyhitysmatkalla ja hengen hedelmät totuuden tuntemisen rinnalla on Jumalan aikaansaama työ meissä.

Mutta kaivattaisiin sellainen FB-ryhmä vapaa-aikaa varten, että voisi ammentaa heidän kanssa Raamatun lähteestä ja odottaa Kristuksen tulemusta. Sellainen FB-ryhmä ei löytynyt. Säännöt ei täydentänyt minun kriteettejä. Kaikki laittaa aina videot ja opetusaiheet linkkeineen, jotka sotii minun uskoani vastaan. Koska olen ehtinyt ojentautua ja kasvaa totuuden tuntemisen rinnalla. En voi tukea sellaisia opetuksia, jotka sotii minun uskoani vastaan. Mikä olisi neuvoksi?


Olisi kiva pyöritellä sellaisten raamatullisten uskovien kanssa, kun heidän uskon kohde olisi Jumalan Sana ja vaihtaa ajatuksiaan rupatellen keskinäisen rauhan ohessa. En jaksa kuulla luterilaisuuteen liittyviä juttuja. Ne ei ole Raamatusta. Kun ryhmän kohde olisi vain 'Raamattu' totuuden tuntemisen rinnalla. Missä se mahtaa olla?

Tiedän Weijo Lindroosin ryhmän, mutta hänellä on olkinukke juttu PP:sta. Siksi hän ei näe selkeästi kaikki PP:n opetukset ja pitää ne kaikki automaattisesti harhaoppina pikaisesti vilkaistuaan. Hän on yrittänyt johtaa minua pois hänen opetuksista ja olen huomannut, että Weijolla on vielä se olkinukke juttu, joka ei pidä paikkansa PP:n kohdalla. Siksi en halua sitä hänen ryhmää.


Olen niin turhautunut, kun en löytänyt sopivan FB-ryhmän. No kerro sinä, mikä olisi neuvoksi?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa