Rauhaa!
Seuraavan linkin löysin netistä, jossa myös ekumeniasta ja sen eksytyksestä kirjoitetaan. Koetelkaa Sanalla. Kirjoittaja en ole minä.
http://www.metzudah.com/pdf/file05.04.pdf
todael kirjoitti:Rauhaa kaikille !!
Siirtyykö antikristillinen paavin "valtaistuin" Jerusalemiin ?
https://ivarfjeld.wordpress.com/2009/07 ... jerusalem/
- todael
todael kirjoitti:Rauhan tervehdys Jeesuksen nimessä !!!
Liitän ohessa pitkähkön kirjoitukseni koskien niitä asioita joita Herra Jeesus on puhunut sydämelleni. Teksti on aiemmin julkaistu FaceBook:ssa tämän kuukauden alussa profiilini muistiinpanoissa.
Koetelkaa kaikki, ja pitäkää se mikä hyvää on.
SEURAKUNTAA SEULOTAAN
Miksi Jumala sallii taloudellisen ahdistuksen koskettavan uskovia ihmisiä? Mikä tehtävä on niillä koetuksilla johon Jumalan kansaa viedään, kun yleinen hyvinvointi tulee saamaan kohtalokaan pudotuksen?
Näihin kysymyksiin mielestäni vastaa 5 Moos.8 luku. Samoin kuin israelilaiset lähdettyään Egyptistä joutuivat erämaavaellukselle, on lopun aikana myös Jumalan kansa joutuva koetelluksi.
Tämä koetus vastaa hyvin samankaltaisena juuri edellä mainittua israelilaisten erämaavaellusta. Koettelemuksen tarkoitus ja syy löytyy 5 Moos.8:2:sta.
”… Herra, sinun Jumalasi, näinä neljänäkymmenenä vuotena on sinua kuljettanut erämaassa nöyryyttääksensä sinua ja koetellaksensa sinua ja tietääksensä, mitä sinun sydämessäsi on: tahdotko noudattaa hänen käskyjänsä vai etkö.”
NASB kääntää ”…on sinua kuljettanut nöyryyttäen sinua, koetellen sinua jotta saisi tietää, mitä sinun sydämessäsi on..” Septuaginta silti ei rakenna vastaavaa adverbaalista partisiippimuotoista käännöstä kuten NASB tekee ”koetella”-verbistä. Edellä olevaa tekstiä kommentoi CF.Keil ja F.Delitzsch VT:n kommentaarissaan selkeästi :
”Nöyryytys oli keino koetella heidän asennettaan suhteessa Jumalaan. עִנָּה, (nöyryyttää), ts. , tuoda heidät ahdistuksen ja puutteenalaisuuden kautta tuntemaan riippuvuutensa Jumalan huolenpidosta ja avusta. נִסָּה, (koetella), juuri laittamalla heidät sellaiseen elämän tilanteeseen joka paljastaisi heidän sydämensä syvimmän olemuksen, sen, joko he uskoivat kaikkivaltiaaseen, rakastavaan ja vanhurskaaseen Jumalan vaiko ei.” (Commentary on the Old testament C.F.Keil and F.Delitzsch) Mukavuuden haluisuus ja se että usko Jumalaan on helppoa, mukavaa ja vaivatonta hyvien ja suotuisien olosuhteiden keskellä, helposti sumentaa ja kadottaa uskon todellisen merkityksen.
5Moos.8:2 sanoo, että Jumalan koettelemuksen päämäärä oli saada selville, tahtoivatko israelilaiset todella noudattaa Jumalan käskyjä vaiko ei. Tämän myös uuden liiton seurakunta tulee kokemaan ennen Herran takaisin tulemista.
”…Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. (Ef.5:25b-27)
On tuleva seurakunnan seulonnan aika, jolloin koko seurakunta tulee koetelluiksi. Koettelemuksen tehtävä on pyhittää, erottaa seurakunta sen maallistuneesta ja puolisydämisestä vaelluksesta. Joukossa on paljon mukavuuden halusta uskontielle lähteneitä. Monet tulkitsevat juuri tällaiset kevytuskoiset VT:ssa mainituiksi sekakansaksi (kts. 2Moos.12:38) Silti kaikki ne jotka seuraavat Jeesusta vain hyvinä päivinä tai pelkästään kevytkenkäisestä mukavuuden halusta, saavat myös mahdollisuuden oppia tuntemaan kaikkivaltias Jumala armahtavana, huolta pitävänä ja rakastavana Jumalana juuri ahdistuksen ja puutteenalaisuuden keskellä. Valitettavasti on niitäkin joilla on vain maallisiin heidän mielensä.
”Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina; heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä. ” (Fil.3:18-19)
”Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.” (Matt.3:12)
Monet rakentavat uskonsa ulkoisen hyvinvoinnin varaan, perustaen koko jumalasuhteensa sen varaan, kuinka heidän taloudellinen hyvinvointinsa voi. Taloudellisen ahdingon kohdatessa pahimmillaan uskokin joutuu suureen haaksirikkoon. Jumala koettelee meitä kaikkia uskovia saadakseen tietää mitä sydämessämme oikein on. Olemmeko pelkästään muotokristillisiä hartauden harjoittajia ilman elävää uskoa vai taloudellista sekä rahallista voittoa Jumalalta kinuavia ”helppo-heikkejä”. Syvin uskon kysymys on siinä tahdommeko noudattaa Jumalan sanaa kohdallamme vai asetammeko omat pyyteemme ja mukavuuden halumme Jumalan sanan edelle. Nöyrrymmekö Jumalan edessä hyväksymään Hänen tahtonsa, vai pöyhistelemmekö vain oman voimamme ja viisautemme varassa.
Monesti on paljon toki näkyvää sekä näyttävää “hengellistä toimintaa”, joissa jopa Jeesuksen nimessäkin tehdään jos jonkinmoisia temppuja.
”Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’” (Matt.7:22-23)
“Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen, ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: ‘Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä’, niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä pelätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa. ”(5Moos.13:1-4)
Jeesuksen antama vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyistä (Matt.25:13) osoittaa, että toiset ihmiset olivat valmistautuneet yösydämessä tapahtuvaan huutoon “Katso, Ylkä tulee !!”, kun taas toiset eivät olleet. Ero oli Herran tuntemisessa. Sillä vertauksen lopussa kun ulos jääneet tyhmät neitsyet, tahtoivat päästä hääaterialle, vastasi Ylkä heille “Totisesti, minä sanon teille: minä en tunne teitä” Vertaus päätyy Jeesuksen sanoihin “Valvokaa sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä”
Ilmestyskirjan kolmannessa luvussa huomaamme selkeän eron Filadelfian seurakunnan ja Laodikena seurakunnan välillä. Huomioimme Jeesuksen sanat Filadelfian seurakunnalle Ilm.3:8 ”..sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt..” ja 3:10 “Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.”
Kun otamme Jumalan sanasta vaarin, on Jeesus ottava meistä vaarin (κἀγώ σε τηρήσω = olen minä sinut varjeleva, suojeleva, vartioitseva) Mutta jos turvaamme omaan voimaamme (huom. Filadelfian seurakunta päinvastoin oli vähäinen omassa voimassaan) ja viisauteemme, on pahimmillaan osanamme Laodikean seurakunnalle osoitettu parannuksen saarna. Laodikean seurakunta sekoitti maallisen ja hengellisen, jonka tähden Jeesus kutsuu seurakuntaa penseäksi. Turvaaminen Jeesukseen ja Jumalan armahtavan rakkauden kautta tapahtuvaan huolenpitoon, perustuu siihen että otamme vaarin Jeesuksen antamasta kärsivällisyyden sanasta, emmekä kiellä Hänen nimeään.
(ὅτι ἐτήρησας τὸν λόγον τῆς ὑπομονῆς μου) > Amplified Bible laajentaa Ilm.3:10 ”..have held fast the lesson of My patience with the expectant endurance that I give you..” > “..olet vahvasti pitänyt kiinni minun kärsivällisyyttäni koskevasta opetuksesta, toivorikkaalla kestävyydellä jonka minä sinulle annan…”,
Palaamme siihen mistä lähdimme. Taloudellinen ahdinko ja puutteenalaisuuden kokeminen ovat tärkeä koettelemus Jumalan kansalle. Sen kautta Jumala tulee puhdistamaan uskovien todellisen uskonmotivaation. Tuntea Jeesuksen risti sekä Hänen ylösnousemus voimansa tulevat olemaan olennaisimmat tekijät lopun ajan seurakunnan seulonnassa. Paperilta rahiseva teologia palaa, ja menettää ihmisviisaudessa voimansa eikä anna lohtua eikä turvaa ahdistetulle ihmiselle. Vain Pyhän Hengen kautta syntynyt usko ylösnousseeseen Jeesukseen tuntee kärsimyksen osallisuuden ja kirkkauden joka meitä odottaa Hänen takaisin tulemisessaan.
Hänen lupauksensa - ..ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat, on totta vain uudesti syntyneille ihmisille - Jeesuksen sanasta vaarin ottavalle seurakunnalle. Jumalan huolenpito on vain Jeesuksessa Kristuksessa.
Niin kuin Paimen, Hän pitää huolen laumastaan
”Elämän ja armon olet sinä minulle suonut, ja sinun huolenpitosi on varjellut minun henkeni.” (Job.10:12)
”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.” (Psalm.23:1)
VT:n hepreassa eräs huolenpitoa ilmaiseva termi on פָּקַד (pāqad), joka tarkoittaa toisen silmälläpitämistä, vartioimista, joko tarkastelevassa, tutkivassa tai huolenpidon kohteena olevan huomattavassa olosuhteiden muuttumiseen johtavassa toiminnassa. Verbi kuvaa myös kansan laskentaa, kuten 1933/1938 kääntää sanalla “katselmus” esim. 4Moos.1:21-4. Tässä merkityksessä verbi tarkoittaa, pitää huolta siitä että kaikki ovat talleessa ja koossa. Lauman yhteneväisyyden ja koossa pysymisen merkitys siis sisältyy myös פָּקַד (pāqad), huolenpitoa kuvaavaan heprean verbiin. (sisältö : Theological Wordbook of Old Testament)
Jumalan huolenpidon, kasvatuksen sekä koettelemuksen merkityksestä edelleen sanotaan :
”Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee. Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänäkymmenenä vuotena. Tiedä siis sydämessäsi, että Herra, sinun Jumalasi, kasvattaa sinua, niinkuin isä kasvattaa poikaansa. ” (5Moos.8:3-5)
Yliluonnollinen apu ja huolenpito on Jumalan meille antamaa huolenpitoa, kun inhimilliset mahdollisuudet loppuvat. Tuskin tiedämme mitään tällaisesta, vaikka silti tahdomme uskoa että Jumala on mahdollinen varjelemaan meitä jopa niin - ”.. vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet..”
”Hän halkoi kalliot erämaassa ja juotti heitä runsaasti, kuin syvistä vesistä. Hän juoksutti puroja kalliosta ja vuodatti virtanaan vettä.” (Psalm.78:15-16)
”Niin kuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.” (Ezek 34:12)
Lopun aikana uskonnolliset johtajat ja valtion päämiehet etsivät vain omaa kunniaansa, ja vähät välittävät heidän vastuulla olevista ihmisistä. Vaikka näin on, että todellisen hengellisen avun/opetuksen saaminen seurakunnan johtajilta katoaa, ja että valtion päämiesten suorittama, epäoikeudenmukaisuus ja epäinhimillisyys lisääntyy, lupautuu silti Herra Sebaot pitämään omasta rakkaasta laumastaan huolen. Sakarja 10:3 käyttää edellä mainittua heprean verbiä פָּקַד (pāqad).
”Paimenia kohtaan syttyy minun vihani, ja johtomiehiä minä rankaisen; sillä Herra Sebaot pitää huolen laumastansa, Juudan heimosta, ja asettaa sen ikään kuin kunniaratsuksensa sodassa.” (Sakarja 10:3)
VT:n Hepreassa on myös Jumalan huolenpitoa kuvaava verbi כוּל (kûl) > sulkea sisäänsä, pidellä (käsivarsillaan, kädessään), pitää kiinni, kantaa, kannatella, ravita, ruokkia. Verbijuuren perusmerkitys on “astia joka pitää jtkn sisällään”. Verbiä on tulkittu myös sotilaallisin termein – motittaa, saartaa. Verbi kuvaa hyvin eloisasti mitä Jumalan huolenpito tarkoittaa niille, jota Häntä rakastavat. (sisältö : Theological Wordbook of Old Testament)
”Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua.” (Ps.55:23)
“…Minä tiedän, että Jumala on minun puolellani.” Ps.56:10
Rukous : Herra valmista sydäntämme vastaanottamaan Sinun sanasi, ja nöyrtymään Sinun tahtosi edessä. Armahda heitä jotka kulkevat kevytmielisinä, eivätkä ole oppineet tuntemaan Sinun ristisi ja ylösnousemuksesi voimaa. Kiitos että puhdistat seurakuntasi ja valmistat sen Jeesuksen takaisin tulemista varten. Anna meidän todistaa Sinusta rohkeasti, että yhä useampi löytäisi Jeesus sinut henkilökohtaisena pelastajana, ja pääsisi kaikkivaltiaan Jumalan huolenpidon suojiin. Aamen.
- todael
PetriFB kirjoitti:todael kirjoitti:Rauhaa kaikille !!
Siirtyykö antikristillinen paavin "valtaistuin" Jerusalemiin ?
https://ivarfjeld.wordpress.com/2009/07 ... jerusalem/
- todael
Kolmella uskonnolla on pyrkimys rauhaan (juutalaisuus, islam ja kristinusko). Jerusalem on näiden kaikkien uskontojen pyhä kaupunki. Voi olla hyvinkin niin, että tulevana väärän ja valheellisen rauhan aikana näiden uskontojen edustajat valvovat valerauhaa yhdessä antikristillisten joukkojen kanssa Jerusalemissa. Tai sitten nämä edustajat voivat jo ennen antikristuksen valtaannousua ottaa jonkinlaisen rauhanvalvojan roolin Jerusalemissa.
Antikristus tulee kreikankieln sanoista anti (sijaan, vastaan) sekä Khristos (Messias, voideltu). Antikristus on valhemessias, joka teeskentelee olevansa Jumalan asialla, mutta on sitä vastaan. Minä uskon, että seurakunta joutuu olemaan maan päällä antikristuksen vihan aikana. Joten seurakunta kykenee tunnistamaan sen kuka on antikristus kun hän ajallaan astuu esiin.
Paavin eräästä arvonimestä Vicarius Filii Dei ( Jumalan Pojan viransijainen) saadaan laskettua numeroarvo 666. Aika tulee näyttämään kuka on antikristus. Se on kuitenkin varmaa, että Paavi toimii antikristillisessä hengessä. Rooma ja vatikaani on aina halunnut Paavin istuimen Jerusalemiin ja jollakin tavalla Paavi on mukana lopun ajan antikristillisessä hankkeessa.
Elämme mielenkiintoisia aikoja, sillä Raamatun profetiat koskien lopun aikaa ovat avautumassa (osin jo avautuneet) silmiemme edessä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa