Jouko Pihon universalismi huomion alla

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja todael » 22. Syys 2012 00:30

Jouko Piho postasi tällaisen tekstin FB:ssä. Tuon tämän esille siksi (en osoittaaksen Jouko Pihoa sormella), koska hän tekstissään osoittaa vääränlaisen ymmärryksen iankaikkiselle kadotukselle, sekä niistä käytettäville UT:n kreikan sanoille.

Tässä Joukon teksti:

Helvetti on – mutta se ei ole ikuinen

Jumala tahtoo kaikkien pelastuvan.

Monet uskovat ovat kuitenkin kaikkien lopullista pelastumista eli universalismia vastaan sanoen sen vesittävän klassisen kristinuskon.

Universalismi ei vesitä klassista kristinuskoa mitenkään, paitsi siten, että universalismi romuttaa katolisen kirkon harhaopin ikuisesta kadotuksesta.

Universalismi oli laajasti hyväksytty oppi varhaisessa kirkossa. Ensimmäisten viiden vuosisadan aikana oli kuusi teologista koulua, joista neljä eli Aleksandria, Antiokia, Kesarea ja Edessa opettivat universalismia, yksi eli Efeso annihilationismia eli tyhjiin raukeamista ja yksi eli Karthago ikuista rangaistusta. Monet kirkkoisät ja huomattavat oppineet ovat kannattaneet kaikkien pelastumisen oppia kautta vuosisatojen.

Ratkaisevin muutos ikuisen helvetin opin suuntaan tapahtui vasta Augustinuksen (400-luvulla jKr.) toimesta, joka ei osannut kunnolla Raamatun alkukieltä kreikkaa, vaan vihasi sitä. Toinen ratkaiseva tekijä oli Hieronymuksen Uuden testamentin latinannos Vulgata, jossa hän käänsi väärin kreikan sanan "aionios" eli tietyn ajan kestävä sanalla "aeternus" eli ikuinen.

Kreikan kielessä on nimittäin ikuistakin tarkoittava sana, joka on "aidios", jota käytetään siitä, että Jumala on ikuinen. Jos helvetti olisi ikuinen, niin Raamatun kreikankielisten kirjoittajien olisi ollut helppo käyttää yksiselitteisesti ikuista merkitsevää sanaa "aidios" viitatessaan helvettiin.

Miksi he eivät kertaakaan käyttäneet sitä sanaa?

Sen sijaan Raamattu puhuu aioonisesta kadotuksesta eli tietyn ajan kestävästä menetyksestä ja rangaistuksesta, joka ei ole kuitenkaan loputon eikä päättymätön, koska Jumala tahtoo lopulta pelastaa kaikki ihmiset.

Yksi syy siihen, että katolinen kirkko omaksui 400-luvulla jKr. ikuisen kadotuksen opin ja sittemmin protestanttiset kirkot jatkoivat tähän harhaoppiin uskomista ja sen opettamista, on se valitettava tosiasia, että tästä uudesta ikuisen helvetin opista tuli koko ajan valtaansa kasvattavalle katoliselle kirkolle erittäin voimakas ja tehokas ihmisten kurissa pitämisen ja katolisessa kirkossa pysymisen kiristyskeino tyyliin "Jos et tee niin kuin katolinen kirkko sanoo, sinut erotetaan kirkosta, jossa ainoastaan on pelastus ja sen jälkeen sinua odottaa ikuisen helvetin kauheat kärsimykset".

Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa. Katolisessa kirkossa ei ole pelastusta, vaan ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa. Eikä helvetti ole ikuinen, koska katolinen kirkko sanoo niin, vaan määräaikainen, koska kreikankielinen Raamattu sanoo niin.

Rangaistusaika kestää vain Jumalan säätämän ajan. Sana rangaistus on kreikaksi "kolasis", minkä alkumerkitys on hedelmäpuiden karsinta. Jumalan rangaistus ei siis ole mieletön, mihinkään tähtäämätön, pelkkä kosto. Jumalan rangaistuksella on tarkoitus ja päämäärä. Rangaistus on korjaava, opettava ja ojentava.

Rangaistuskärsimys ei kuitenkaan pelasta ihmistä, vaan kadotettukin tarvitsee pelastuakseen Jumalan armoa ja Jeesuksen sovintoveren anteeksiantavaa voimaa. Rangaistuksen merkitys on siinä, että se täyttää Jumalan oikeudenmukaisuuden vaatimukset sekä siinä, että se saa aikaan ihmisissä mielenmuutosta.

Kun helvetissä oleva ihminen kääntyy Jumalan puoleen valmiina vihdoinkin uskomaan Korkeimpaan, jonka olemassaolon hän kielsi elämänsä aikana, niin Jumalan armo ulottuu kadotuksen alhaisimpiinkin kolkkiin ja Jumala antaa kadotetulle syntiselle hänen syntinsä anteeksi Jeesuksen, Jumalan uhrikaritsan, ristillä maahan vuotaneen veren ansion tähden ja nostaa sielun pois kadotuksesta taivaaseen.

Universalismi ei siis väheksy Jeesuksen veren merkitystä ja hänen uhrikuolemansa ainutlaatuista pelastavaa voimaa, kuten universalismin vastustajat väärin väittävät, vaan universalismi korostaa ja kunnioittaa Jeesuksen ristintyön arvoa ja lunastavaa sovitusvoimaa paljon enemmän kuin klassisen kristinuskon ikuisen helvetin oppi, jossa Jeesuksen pelastava työ ulottuisi vain niihin ihmisiin, jotka ovat maan päällä eläessään uskoneet, mutta ei sitten enää muihin. Universalismin mukaan Jeesuksen sovitustyö ristillä oli niin järisyttävän vahva ja vaikuttava, että Jeesuksen veren pelastava voima menee meidän maanpäällisen elämämme ajan yli ja ulkopuolelle ollen niin voimakas, että lopulta Jeesuksen ristinkuolema tulee merkitsemään kaikkien pelastumista.

Jotkut löytävät ja vastaanottavat pelastuksen jo tässä elämässä, mutta joidenkin täytyy valitettavasti käydä rangaistuslaitos helvetin kautta, ennen kuin he taipuvat Jumalan tahdon alle ja tunnustavat, että Jeesus Kristus on Herra. Se on kova paikka Kristuksen kieltäville ateisteille, saatananpalvojille, luopio- ja nimikristityille, hinduille, buddhalaisille, konfutselaisille, muslimeille ja juutalaisille, mutta lopulta he kaikki myöntyvät uskomaan, että on yksi Jumala taivaassa ja maan päällä, Korkein Jumala, Jahve, ja hänellä on ainosyntyinen Poika, Jeesus Kristus, joka on maailman Messias ja Pelastaja eikä kukaan muu.

Universalismin julistaminen ei vie siis pohjaa evankeliumin julistamiselta. On tärkeää julistaa evankeliumia, koska kadotukseen joutuminen on joka tapauksessa hirvittävä kohtalo, mitä ei vähennä se, että sieltä voisi päästä joskus pois. Kadotettu menettää eli kadottaa paljon. Helvettiin joutuva ei pääse osalliseksi Kristuksen morsiusjoukosta eikä hän voi toimia Kristuksen pappina ja kanssahallitsijana. Mutta ennen kaikkea kadotettu menettää yhteyden Jumalaan eikä hän pääse taivaaseen, vaan joutuu ties kuinka pitkiksi ajoiksi kokemaan helvetin kauhuja.

Jumala ei ole kuitenkaan sadisti. Kun rangaistukset ovat täyttyneet ja tehneet tehtävänsä, Jumala voi ja tahtoo armahtaa luotujaan, koska Jumala ei pidä vihaa iäti, mutta Jumalan armo kestää iankaikkisesti. Jumala ei kuitenkaan pelasta ketään väkisin, vaan Jumala vaikuttaa ihmisissä mielenmuutosta niin, että jokainen haluaa lopulta pelastua omasta vapaasta tahdostaan.

Raamattu on täynnä kohtia, jotka puhuvat siitä, että Jumala tahtoo ja voi pelastaa lopulta kaikki. Kaikki tulee lopulta asetetuksi ennalleen, mistä tulee myös tämän opin nimitys "apokatastasis"-oppi. Kaikkien polvet kumartuvat lopulta Jeesuksen edessä ja kaikki tunnustavat, että Jeesus on Herra. Tuo tunnustus ei ole pakotettu, vaan sydämestä lähtevä, koska kukaan ei voi sanoa, että Jeesus on Herra, paitsi Pyhässä Hengessä ja koska tuossa kohdassa käytetään kreikan sanaa "eksomologesetai", mikä tarkoittaa tunnustamista ylistämällä ja kunnianosoituksilla.

Tämä koko asia on jollain tavoin myös Jumalan salaisuus, jota ei ole yksityiskohtia myöten meille ilmoitettu.
Tämä asia on myös vaikea ymmärtää, joten kypsymättömät ihmiset käsittävät helposti koko idean väärin.
Niinpä Origenes, joka muutoin kannatti apokatastasis-oppia, saattoi toisten ihmisten joukossa puhua hänkin ikuisen helvetin puolesta, koska hän ei halunnut, että kukaan ymmärtämätön ihminen käsittäisi Jumalan armon väärin.

Uskon, että Jumala saattaa lopulta koko maailmankaikkeuden sopusointuun itsensä kanssa. Siihen ei sovi käsitys erillään olevista ihmisistä erillisessä ja ikuisessa vaivanpaikassa. Jos ikuinen helvetti olisi totta, Jumala olisi luuseri, joka kadotti suurimman osan ihmisistä pois yhteydestään. Tavallaan myös Saatana olisi sillä tavalla voittaja, että hän sai ihmiskunnan enemmistön samaan paikkaan missä hän itsekin on.

En usko, että Jumala olisi niin tahdoton, rakkaudeton ja voimaton, ettei Jumala tahtoisi ja pystyisi tekemään tälle asiantilalle jotakin.

Minä uskon, että Jumala on lopulta koko maailman ja koko maailmankaikkeuden pelastaja ja ennalleen asettaja.

Kaikki tämä toisi Jumalalle suunnattomasti paljon enemmän kunniaa ja kiitosta kuin se, että Jumala sulkisi suurimman osan ihmisistä ikuisiin helvetin kärsimyksiin. Sellainen osoittaisi kyllä rankaisijan voimaa, mutta ikuinen helvetti ei osoita Jumalan rakkautta, viisautta eikä pelastamisen voimaa.

Yksi pahimpia asioita ikuisen helvetin opissa on se, että se vääristää kuvan ja käsityksen rakkauden Jumalasta aivan hirveäksi ja aivan toisenlaiseksi kuin mitä Raamattu sanoo ja ihmiset kokevat sydämessään. Ikuisen helvetin opin kohtuuttomuus on vienyt monelta uskovalta uskon ja estänyt monia etsijöitä uskomasta niin julmaan Jumalaan.

On uuden uskonpuhdistuksen aika.

Kristinusko on vapautettava tästä perkeleellisestä ja pakanalliskatolisesta ikuisen helvetin harhaopista, joka on tuottanut tarpeetonta ja kauheaa tuskaa monille ihmisille ja joka on niin suuri loukkauskivi useille ihmisille, että he eivät kerta kaikkiaan voi uskoa tuollaiseen sadistiseen Jumalaan eivätkä kirjaan, jossa niin muka opetetaan.

Raamattu ei kuitenkaan opeta ikuista ja loppumatonta helvettiä. Ainoastaan meidän Vulgatan väärää käännöstä seuraavat raamatunkäännöksemme käyttävät väärää sanaa "ikuinen" kadotus. Alkuperäiset kreikkalaiset kirjoitukset puhuvat aioonisesta eli tietyn ajan kestävästä rangaistuksesta.

Näinhän se on meillä ihmisilläkin. Me laitamme rikolliset vankilaan pahojen tekojensa takia, ei koston vuoksi, vaan jotta oikeus toteutuisi, mutta myös siksi, että rikollinen miettisi elämäänsä uusiksi rangaistulaitoksessa ollessaan.

Uskon että Jumala ajattelee samalla tavalla. Hänen on oikeudenmukaisuuden takia rangaistava epäuskoisia Jumalan kieltäjiä ja pahantekijöitä, mutta Jumalan lopullinen päämäärä on pelastaa kaikki ja saattaa lopulta kaikki jälleen kotiin Isän luo.

Silloin on kaikki hyvin. Kaikki on asetettu jälleen kohdalleen kuten alussa oli.
Kapina on päättynyt, rangaistukset on kärsitty ja koko maailmankaikkeus on harmoniassa palvoen yhtä oikeaa Jumalaa ja Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta.


Tässä kommenttini :

Jouko Pihon väite UT:n kreikan αἰώνιος aiṓnios ilmauksesta on väärä. Tämän osoittaa Matt.25:46, jossa molemmat - niin iankaikkinen kadotus kuin iankaikkinen elämäkin omaavat saman ilmauksen αἰώνιος aiṓnios. Tässä jakeessa rinnastuvat, niin kadotuksessa kuin pelastuksessa oleva iankaikkisuus (siis että se on loputon, sekä päättymätön). Vain Jumala on iankaikkinen [ἀΐδιος aı̈́dios], mutta kadotus sekä pelastus - molemmat ovat päättymättömiä [αἰώνιος aiṓnios]. UT:n kreikan ἀΐδιος aı̈́dios tarkoittaa iankaikkista merkityssä, aina ollutta - sellaista jolla ei ole alkua eikä syntyä. UT:n kreikan ἀΐδιος aı̈́dios ilmauksen synonyymi on αἰώνιος aiṓnios, joka merkitsee jostakin ajan jaksosta alkanutta mutta silti päättymätöntä tilaa, kuten Matt.25:46 kadotus ja taivas. Täydellinen antonyymi [vastailmaus] näille kahdelle ilmaukselle on πρόσκαιρος próskairos, joka merkitsee temporaalista tilaa, siis alkua ja ajan päättymistä.

Raamatun mukaan kadotus sekä taivas ovat iankaikkisia, siis päättymättömiä. Tämän todistaa myös edellä osoittamani UT:n kreikan termien eroavaisuus. Ihminen joka joutuu Jumalan tuomion tähden ilman Kristusta kadotukseen, joutuu iankaikkiseen tilaan. Ihminen joka uskoo Jeesukseen, haluaa tehdä parannuksen ja pyytää syntejään anteeksi Jumalalta - saa Kristuksessa iankaikkisen elämän, armosta ilman lain tekoja.

Jouko Pihon tulkinta ei ole tarkka, eikä raamatullinen. Rukoilemme veljen puolesta, että tämä asia avautuisi hänelle.

- todael
Jeesus on Herra
todael
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja todael » 22. Syys 2012 10:08

Tässä kahden luotettavan UT:n kreikan sanakirja määritteet :

------------------

αἰώνιος aiṓnios : "In general, the word depicts that of which the horizon is not in view, whether the horizon be at an infinite distance..."

Moulton, J. H., & Milligan, G. (1930). The vocabulary of the Greek Testament. Issued also in eight parts, 1914-1929. (16). London: Hodder and Stoughton.

-------------------

ἀΐδιος aı̈́dios; gen. aïdíou, masc.–fem., neut. aı̈́dion, adj. from aeí (104), ever, always. Eternal, without beginning or end, hence self–existent (Rom. 1:20). Perpetual, without end (Jude 1:6).
Syn.: aiṓnios (166), eternal, primarily without end but possibly with a beginning such as eternal life.
Ant.: próskairos (4340), temporal.

Zodhiates, S. (2000, c1992, c1993). The complete word study dictionary : New Testament

---------------------

Pahoittelen tätä teknistä selvitystä, mutta koen tämän tärkeäksi.

- todael
todael
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja todael » 22. Syys 2012 12:44

UNIVERSALISMIN HARHAOPPI - KAIKKI IHMISET PELASTUVAT ??

Niitä jotka hylkäävät Kristuksen pelastuksen...
2Tess. 1:9 "Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,"

Raamatun ilmoitus on selkeä ---

Jes. 66:24 puhuu iankaikkisesta kadotuksesta "Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."

>> Tämä on perustana Jeesuksen opetukselle helvetistä Mark. 9:48 "..jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu." Kokonaisvaltaisen raamatunilmoituksen valossa emme voi kieltää niin profeetta Jesajan kuin Herraamme Jeesuksen opetusta - helvetti on iankaikkinen, ihmisen rangaistus ei lopu vaan se on päättymätön. Tässä mielessä täytyy lukea myös Matt. 25:46.

Jeesus puhuu Matt.25:46 αἰώνιος aiṓnios ilmauksella kadotuksesta iankaikkisena (päättymättömänä ajanjaksona) rangaistuksena, joka kohtaa niitä jotka hylkäävät Kristuksen. Meidän täytyy ymmärtää että, Jeesus opetti VT:n profeettojen ilmoiutksen kautta ilmoitusta iankaikkisesta (päättymättömästä) kadotuksesta.

Ajatus siitä, että ihminen voisi "sovittaa" syntinsä helvetissä (määrätyn ajanjakson ranagaistus ajassa) on täysin epäraamatullinen ja kieltää Kristuksen osan pelastajana. Tämä luo väärää rauhaa ja tuudittaa ihmiset siihen toivoon, että vaikka en tulisi maanpäällä uskoon, silti voisin pelastua. Tämä on harhaoppi.
todael
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Syys 2012 18:27

Olen samaa mieltä todaelin kanssa.

Johanneksen ilmestys 22

1. Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
2. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
3. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
4. ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
5. Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
6. Ja hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää.
7. Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"
8. Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti.
9. Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa".
10. Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.
11. Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
17. Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
20. Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.


22:16 jakeen lopussa oleva "kointähti"-sana on väärä Raamatun käännös. Siinä pitäisi lukea KIRKAS AAMUN TÄHTI.

http://www.kotipetripaavola.com/kirkaskointahti.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja Raziel » 24. Syys 2012 02:24

http://www.tentmaker.org/articles/EternalPunishmentNotTrueToGreek.html
http://www.tentmaker.org/articles/Matthew%2025-46%20Commentary-Amirault.html

sori mutta olen kyllä eri mieltä. Nimittäin monet tutkijat ovat sitä mieltä että aionion voi hyvinkin tarkoitta aikaa jolla on loppu ja alku. Nimittäin tuota sanaa ja sen juurta aion käytettään selvästi asioista jolla on alku ja loppu. Ja on käytetty läpi historian myös sillein. Mutta lukeekapa tuo artikkeli tuosta linkistä sanoo sen paremmin kuin minä. Jumala ei antanut raamattu suomenkielellä vaan hepreaksi ja kreikaksi (se että olikio arameaksi siinä ennen kreikan kielistä kiistellään) mutta joka tapauksessa se että kääntäjä on valikoinut kääntää aion sanan eri vaiheessa eri tavalla niin miten hän sen on tehnyt. Voiko hänen konteksti olla väärä hyvinkin mahdollista en pidä kääntäjiä jumalan sanan tavalla inspiroituneita. Eli kyllä en usko että Jumalan rakkaus loppuu kuoleman jälkeen vaan hän on aina valmis ottamaan vastaan uuden lapsen. Niinkuin Jeesus meni alas vankilaan julistamaan sanaa vapauttakseen heidät sieltä. Niin uskon että Jeesus tulee antamaan mahdollisuuden tekemään parannuksen myös muille kuoleman jälkeen.
Raziel
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Syys 2012 11:01

Kiitoksia kirjoituksestasi.

Se on nyt vaan semmonen todella suuri ongelma tässä universalismissa, että kuka haluaa tulla tässä elämässä uskoon jos se ei olekaan Jumalan tahto? Eli saa hillua täällä (tehdä mitä pahaa vain ikinä mieleen tuleekaan) nyt niin kuin haluaa ja katuu tekojaan vasta kadotusosastolla ja valitsisi pelastuksen vasta kadotusosastolla eli uskoisi sydämessään Jeesuksen olevan Vapahtajamme ja näin haluaisi seurata Jeesusta, Jumalan armosta.

Minusta jos näin olisi niin meillä pitäisi olla kaksi eri evankeliumia julistettavaksi ihmisille. Mutta eihän meillä ole kuin yksi. Se "toinen evankeliumi" (= sitä voisi kutsua "kadotuksen evankeliumiksi" joka on siis saatanan tahdon noudattamista eli epäuskoa Herraan Jeesukseen mutta uskoa saatanaan/pahuuteen ja omavoimaisuuteen) on kehittynyt saatanan vaikutuksesta. Saatana nimittäin haluaa, että ihmiset uskoisivat sen ja näin saatanan tahto toteutuisi eli hän saisi mukaansa kadotukseen mahdollisimman monta ihmistä.

1. Kor. 6:9

Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,

1. Kor. 15:33

Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."

Gal. 6:7

Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

Jaak. 1:16

Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja todael » 24. Syys 2012 11:15

Raziel kirjoitti:http://www.tentmaker.org/articles/EternalPunishmentNotTrueToGreek.html
http://www.tentmaker.org/articles/Matthew%2025-46%20Commentary-Amirault.html

sori mutta olen kyllä eri mieltä. Nimittäin monet tutkijat ovat sitä mieltä että aionion voi hyvinkin tarkoitta aikaa jolla on loppu ja alku. Nimittäin tuota sanaa ja sen juurta aion käytettään selvästi asioista jolla on alku ja loppu. Ja on käytetty läpi historian myös sillein. Mutta lukeekapa tuo artikkeli tuosta linkistä sanoo sen paremmin kuin minä. Jumala ei antanut raamattu suomenkielellä vaan hepreaksi ja kreikaksi (se että olikio arameaksi siinä ennen kreikan kielistä kiistellään) mutta joka tapauksessa se että kääntäjä on valikoinut kääntää aion sanan eri vaiheessa eri tavalla niin miten hän sen on tehnyt. Voiko hänen konteksti olla väärä hyvinkin mahdollista en pidä kääntäjiä jumalan sanan tavalla inspiroituneita. Eli kyllä en usko että Jumalan rakkaus loppuu kuoleman jälkeen vaan hän on aina valmis ottamaan vastaan uuden lapsen. Niinkuin Jeesus meni alas vankilaan julistamaan sanaa vapauttakseen heidät sieltä. Niin uskon että Jeesus tulee antamaan mahdollisuuden tekemään parannuksen myös muille kuoleman jälkeen.


Terminologinen väittely UT:n kreikan αἰώνιος aiṓnios ilmauksesta ajaa meidät määrätyllä tavalla helposti "sokeaan-pisteeseen". Tärkeämpää on katsoa kokonaisvaltaisesti MITÄ Raamattu opettaa pelastuksesta, ja mitä VT:ti sekä Jeesus opettavat iankaikkisesta kadotuksesta. Koen siis turhaksi väitellä UT:n kreikan αἰώνιος aiṓnios ilmauksesta - tiedän että sen merkitys on päätymätöntä ajanjaksoa merkitsevä, etenkin kontekstissa jossa Jeesus puhuu samaa sanaa käyttäen NIIN taivaasta, kuin kadotuksestakin. Matt.25:46.

Ihminen jää Kristuksen ulkopuolelle, jos hän ei uudestisynny ja ota pelastusta vastaan tässä ajassa. Iankakkinen kadotus on pyhän Jumalan olemassa oloa niille, joille Hänen pyhyytensä jää lopullisesti ainoastaan pysyväksi tuomioksi. Jumala ei kiduta ketään, vaan Hänen olemassa olonsa kääntyy jumalattomille tuskaksi synnin tähden.

Jumala ei ole epäoikeudenmukainen SILLÄ Hän on valmistanut pelastuksen kaikille ihmisille. Jumala ei halua ketään kadotukseen, mutta ei myöskään ketään väkisin pelasta.

Room. 8:1 "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."

On kyse kadotustuomiosta, ei ajallisesta ja määrällisestä rangaistuksesta. Jos ihminen ei ole Kristuksessa, on hän synnin tähden lihan vallassa ja perkeleen valtakunnassa - siis osallinen samaan tuomioon kuin perkelekin. Jumalan viha kohtaa syntiä - VAIN Kristuksen veri ja uhri poistaa synnin tuomion ja vapauttaa kadotustuomiosta.

Raamatun ilmoitus on selkeä ---

Jes. 66:24 "Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle."

>> Tämä on perustana Jeesuksen opetukselle helvetistä Mark. 9:48 "..jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu." Kokonaisvaltaisen raamatunilmoituksen valossa emme voi kieltää niin profeetta Jesajan kuin Herraamme Jeesuksen opetusta - helvetti on iankaikkinen, ihmisen rangaistus ei lopu vaan se on päättymätön. Tässä mielessä täytyy lukea myös Matt. 25:46. Jeesus puhuu αἰώνιος aiṓnios ilmauksella kadotuksesta iankaikkisena (päättymättömänä ajanjaksona) rangaistuksena, joka kohtaa niitä jotka hylkäävät Kristuksen. Ajatus siitä, että ihminen voisi "sovittaa" syntinsä helvetissä (määrätyn ajanjakson rangaistus-ajassa) on täysin epäraamatullinen ja kieltää Kristuksen osan pelastajana. Tämä luo väärää rauhaa ja tuudittaa ihmiset siihen toivoon, että vaikka en tulisi maanpäällä uskoon, silti voisin pelastua. Tämä on harhaoppi.

2Tess. 1:6-9 "..koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat, ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,"

Kadotettujen sekä Kristuksessa pelastettujen välillä on VAHVISTETTU SUURI "juopa" --- jota ei enää kuoleman jälkeen voida ylittää. Tässä AJASSA Jeesus tahtoo pelastaa ihmisen synnin tuomiosta, sekä iankaikkisesta kadotuksesta.

Luuk. 16:25-26 "Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
todael
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Syys 2012 11:49

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja todael » 24. Syys 2012 18:32

Dan. 12:2 "Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen."

Jeesuksen opetus Luuk.16:19-31 on kadotuksesta seuraava:
(1) ihminen ei voi enää muuttaa kohtaloaan kuoleman jälkeen vaikka haluaisi
(2) Vaikka kuolleet ilmoittaisivat kadotustuomion iankaikkisuuden (varottaisivat muita ihmisiä iankaikkisesta kadotuksesta), eivät ihmiset sitä uskoisi.

Vertauksessa on selvä opetus, ja sen voimme siitä selvästi lukea. Jeesuksen vertauksissa on aina raamatullinen ja selkeä opetus.
todael
 

Re: Jouko Pihon universalismi huomion alla

ViestiKirjoittaja Raziel » 27. Syys 2012 01:53

Kopioin koska en jaksa kääntää kaikkea suomeksi. tässä on vastaus siihen Luukan VERTAUKSEEN http://bible-truths.com/lazarus.html Jeesus ei puhunut kirjaimellisesti helvetistä ja taivaasta. Toi on vain yksi asia. Mutta mikä estäisi Jumalan antamasta toista mahdollisuutta kuoleman jälkeen? eikö hän ole anteeksiannon, armon ja rakkauden Jumala? Mutta teidän mielestä Jumala ei viitti, ei pysty, ei halua (mikä on väärin) pelastaa kaikki ihmiset. Jos yli 90 % menee helvettiin ikuisiksi ajoiksi silloinhan saatana on voittanut, luuletko että Jumala tyytysi siihen? ei. Tämäkö olisi Jumalan suuri suunitelma ihmiselle että melkein kaikki ovat helvetissä kidutettavana??? sekö oli se tarkoitus kun Jumala loi maailman ja ihmisen? Koska ikuinen helvettioppi tarkoittaa juuri sitä.

"For this was the Son of God manifested, that He should be ANNULLING the acts of the Adversary" (I Jn. 3:8).

" ... yet now, once, at the conclusion of the eons, for the REPUDIATION of sin through His sacrifice, is He manifest" (Heb. 9:26).

"The last enemy is being abolished: DEATH" (I Cor. 15:27).

" ... that in the name of Jesus every knee should be bowing, celestial, and terrestrial and subterranian, and every tongue should be acclaiming that Jesus Christ is Lord, for the glory of God, the Father" (Phil. 2:9-11).

1 Corinthians 12:3 Therefore I make known to you, that no man speaking by the Spirit of God says, Jesus is accursed, and no man can say, Jesus is Lord, except by Holy Spirit. Liityen edelliseen kukaan ei voi sanoa että Jeesus on herra ilman pyhää henkeä.

"Now, whenever all may be subjected to Him, then the Son Himself also shall be subjected to Him Who subjects all to Him, that God may be ALL IN ALL" (I Cor. 15:28).

1 Corinthians 15:22 For as in Adam all die, even so in Christ all shall be made alive. 23 But each one in his own order: Christ the firstfruits, afterward those who are Christ’s at His coming.

Romans 8:20 For the creation was subjected to frustration, not by its own choice, but by the will of the one who subjected it, in hope 21 that[a] the creation itself will be liberated from its bondage to decay and brought into the freedom and glory of the children of God.

John 12:47 And if any man hear my words, and believe not, I judge him not: for I came not to judge the world, but to save the world

siis näitähän on yllinkyllin MITÄ raamattu OIKEASTI sanoo, ja siksi juuri meidän pitää ymmärtää myös millä kielellä ne on saatu ja sanoiden tarkoitus. Älä nyt puhu hölynpölyä että sillä ei olisi merkitystä!! hah.


DO YOU BELIEVE THE SCRIPTURES?

Test yourself now with another classic prophetic verse that I firmly believe, but that I have had many Christians tell me will never be fulfilled. The verse I am referencing is correctly translated; it is profoundly and simply stated; and yet is believed by virtually NO ONE! Most Christians don’t believe it because THEY DON’T WANT TO BELIEVE IT. If I were to show you a Scripture that says God will NOT torture most of humanity in an eternal lake of fire, would you believe it? What if I showed you a dozen such Scriptures? What about two dozen? Let’s just try one and see how serious you are about believing the Scriptures. We cannot believe that God will save ALL mankind while, at the same time, torturing most of the mankind in an eternal lake of fire, now can we? Here then is just one profound and beautiful statement of Good News from God that virtually none of the Christian world teaches or believes:

"For this is good and acceptable in the sight of God our Saviour: Who WILL HAVE ALL MEN TO BE SAVED, and to come unto the knowledge of the truth" (I Tim. 2:4).

Now I don’t mean to be continually picking on the World of Christendom, but understand that it is ONLY Christians (lead by Christian theologians, clergymen, pastors, and teachers) that teach the whole world that Jesus Christ, the Saviour of the Whole World (I Jn. 4:14), WILL NOT SAVE THE WHOLE WORLD. It is only THEY, who teach the world that this prophecy in I Tim. 2:4 will NEVER COME TO PASS. And so in being obedient to Titus 1:9, I expose them for their heresy. If atheists and pagans and heathens had a billion-dollar campaign to tell the world that I Tim. 2:4 will never come to pass, then I would expose them as well!

Understanding the colossal and far-reaching implications of such a verse, many translators have tried to water down this Scripture. People have told me personally many times that this verse doesn’t mean that God really "will" save all men, but that He only "desires," "wants" "longs" and "wishes" that if only He could save all mankind, it would "please" Him. And I have four translations that use the words, "desires, wants, longs, and wishes" in this verse! NONE of which are a correct translation of this verse.

Consider for a moment if this verse had said in the original Greek manuscripts that, "God our Saviour Who desires and pleases that all men be saved." Would such a translation open the door to possible failure as most contend? Is there a verse of Scripture somewhere that declares that God can’t have or bring about things for which He only desires or pleases? IS THERE? WHERE? SHOW ME? Before we can believe that God will actually and factually DO WHAT HE SAYS, is it necessary and mandatory that He say something like this: "I swear on a stack of Bibles that I absolutely, positively will do, accomplish, and carry out 100%, totally and completely……such and such." So why make such unscriptural and stupid statements that if God only "desires or pleases" for something He can’t always have what He wants? After all, HE’S ONLY GOD!!!

Let’s now look at a few verses where “thelo” has to mean something that absolutely is going to be, rather than only wished for:

“I will [thelo] not send them away fasting...” (Matt. 15:28).

Jesus not only “desired” to not send them away, HE absolutely was not going to send them away famished.

“To whom our fathers would [thelo] not obey...” (Acts 7:39).

Is anyone so silly as to assert that Israel only “DESIRED” to disobey God, but maybe they really wouldn’t disobey?

“What will [thelo] this babbler [Paul] say?” (Acts 17:18).

Where these Greeks only interested in what Paul “desired” to say? If Paul would not actually say anything, but only “desire” to say something, then the Greeks would have to be mind-readers to know what Paul only “desired” to say, but maybe wouldn’t actually say audibly. No, they wanted to hear what Paul “would” say, not what maybe Paul “desired” to say.

“For I will [thelo] not see you now...” (I Cor. 16:7).

Was Paul really telling them that he had no “desire” to see them now? Of course not, he had a very strong desire to see them, but it just was not possible to see them now. Paul was clearly stating a physical hindrance to seeing them now rather than that he had NO EMOTIONAL DESIRE to see them now.

“For it is GOD which works in you both to will [thelo] and TO DO...” (Phil. 2:13).

When God’s Word adds “to DO” to the word “will/thelo,” it becomes a contradiction to say that the “will” part does not have to come to fruition. The “and TO DO” makes the “thelo/will” an absolute necessity rather than a mere wish.

“If any would [thelo] not work, either should he eat” (II Thes. 3:10).

Imagine Paul stating that if anyone has a ‘desire not to work” then he shouldn’t eat? Why that would include just about everyone, even those who do work. Most people in the world have no “DESIRE” to work when the alarm clock goes off, but they go to work anyway, because they know that is the only way they “will eat.”

“Yea, and shall that will [thelo] live godly in Christ Jesus SHALL suffer persecution” (II Tim. 3:12).

Can we even imagine Paul telling us that if we don’t actually, but only desire, to live godly in Jesus, we will, nevertheless, suffer persecution? Do people suffer persecution for what they “think or desire in their heart,” but don’t actually live out in their Christian walk? Absurd. “Thelo” will be fulfilled just as “thelemo” will be fulfilled.
Well, that’s seven, a good number to stop.

God is not obligated to even state whether he "wills" or "desires" something or not; all He has to do is SPEAK IT! God "SPOKE IT" in I Tim. 2:4; that’s all that is necessary for it to be accomplished. Are we so blind that we cannot see that it is blasphemy for mere mortals to diminish, disparage, degrade, and derogate the desires of VERY GOD into watered-down, wish-washy, unattainable, weak wishes? The SAME GOD Who created the entirety of the universe with its TWO HUNDRED BILLION GALAXIES EACH HAVING TWO HUNDRED BILLION STARS? And pious, carnal-minded theologians tell us that God WILL NOT accomplish His Own desires? !

Must we assume that if God had said: "I will [Gk: thelema] that there be light" that then there WOULD be light?" But had He said: "I will [Gk: telo] that there be light" that then there WOULD NOT be light? It is foolish and demeaning to try to relegate a POSITIVE statement of intent by God into a NEGATIVE and unattainable reality. All God had to say was: "LET there be light and there WAS light"! God is not obligated to preface everything that He says He plans do with such words as, I will…, I wish…, I desire…, It pleases me to…, etc. Has not the Lord also "spoken it" in I Tim. 2:4? All God has to do is SPEAK THE WORDS AND IT WILL SURELY COME TO PASS. Now then, are there any who doubt that I Tim. 2:4 ARE THE WORDS OF GOD? Then why do so many insist that it will NEVER HAPPEN? They have not a love of the Truth. They do not believe God. They do not believe Jesus Christ. They do not believe the Scriptures!

They are traitors of the Truth.

tässä enemmän ikuisuudesta http://bible-truths.com/aeonion.htm ja kuinka sen kreikkalainen sana ei ollut edes olemassa kun raammattu kirjoitettiin! silti en tietenkään usko kaikkeen sokeasti mutta tässä on järkeä ja aion itse alkaa tutkimaan asia niin kuin teidänkin pitäisi. Koska Jumalahan sanoi että älkää sokeasti uskoko, teille on annettu aivot jolla tehdä töitä.

"It may be laid down as a rule that no language had, for some time after the first century A.D., any term to denote eternity." (Whence Eternity?, By: Alexander Thomson, p. 5). That's a telling statement. Not only doesn't the Hebrew or Greek Scriptures use a word meaning "eternity" or "endless time" in the original texts, it was impossible for them to do so. The Hebrew and Greek Languages had no word that meant "endless time" or "eternity." And further, no one has ever found such a word in ANY LANGUAGE before the second century to denote "endless time" or "eternity." http://thetencommandmentsministry.us/ministry/free_bible/whence_eternity

lisää asioista http://bible-truths.com/
Raziel
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa