Jeesuksella vaimo?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Syys 2012 10:12

Juuri tuota tarkoitin, mitä aamu-usva sanoi, paremmin sanoin osasit tuoda... että käytetäänhän raamatussa sanaa vaimo, mutta ei se tarkoita että olisi juuri Jeesuksen vaimo siinä merkityksessä mitä annettiin ymmärtää. Niin pienestä paperinpräntistä, ainakin mikä kuva oli iltiksessä, tuskin voidaan viittauksia edes kovin tulkita, mistä todellisuudessa on kyse, paljonkaan muuta tehdä kuin oletuksia, joita ihmismieli niin haluaisi kovasti tehdä, yrittäen Jumalan työtä halventaa, mutta se on ihmismielelle ominaista, ihminen sotii sitä vastaan mikä on Jumalasta.

Joo, äläkä loukkaannu pulla minuun, en osoittanut mitään sinulle, käytänkö sitten välillä sanamuotoja, joita toinen kohdistaa itseensä. :) Siunausta kaikille.
lonelyrider
 

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Syys 2012 10:15

Aamu-Usva kirjoitti:mutta hengellisille Jeesus voi tuonkin pienen tekstinpätkän kautta puhua hengellisiä totuuksia, eli kehottaa meitä katsomaan Hänen todelliseen hengelliseen morsiameen, joka odottaa vaimoksi ottamista. Kuulen noissa sanoissa Jeesuksen sanat: "Minä tulen pian. Pian morsian muuttuu vaimoksi. Olkaa valmiina. Valvokaa ja rukoilkaa. Puhdistautukaa minun veressäni, että olisitte valmiit tulemaan suureen hääjuhlaan." Jeesus sanoi heille: Vaimoni. Tässä on sitä suurta salaisuutta, mistä Paavali puhuu Ef.5:22-33. Tämä sana voi olla meille todella Häneltä, "joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä (Ilm.1:5)."


Joo nyt ymmärrän paremmin kun luin tuon kohdan mitä Aamu-Usva kirjoitti. Mua joskus ihmetytti miksi Jeesus kutsui omaa äitiä vaimoksi eikä voinut sanoa äidiksi paitsi kutsui Jumalaa Isäksi. Se minua ihmetytti. Mut Aamu-Usvan kirjoitus avasi ymmärrykseni. Vaimo itseasiassa tarkoittaa morsiasta eli häämorsiasta. Raamatun mukaan Jeesus on meidät vaimoina kihlannut itselleen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Syys 2012 10:18

vaisuliini kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:mutta hengellisille Jeesus voi tuonkin pienen tekstinpätkän kautta puhua hengellisiä totuuksia, eli kehottaa meitä katsomaan Hänen todelliseen hengelliseen morsiameen, joka odottaa vaimoksi ottamista. Kuulen noissa sanoissa Jeesuksen sanat: "Minä tulen pian. Pian morsian muuttuu vaimoksi. Olkaa valmiina. Valvokaa ja rukoilkaa. Puhdistautukaa minun veressäni, että olisitte valmiit tulemaan suureen hääjuhlaan." Jeesus sanoi heille: Vaimoni. Tässä on sitä suurta salaisuutta, mistä Paavali puhuu Ef.5:22-33. Tämä sana voi olla meille todella Häneltä, "joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä (Ilm.1:5)."


Joo nyt ymmärrän paremmin kun luin tuon kohdan mitä Aamu-Usva kirjoitti. Mua joskus ihmetytti miksi Jeesus kutsui omaa äitiä vaimoksi eikä voinut sanoa äidiksi paitsi kutsui Jumalaa Isäksi. Se minua ihmetytti. Mut Aamu-Usvan kirjoitus avasi ymmärrykseni. Vaimo itseasiassa tarkoittaa morsiasta eli häämorsiasta. Raamatun mukaan Jeesus on meidät vaimoina kihlannut itselleen.


Hyvä pointti tuossa lopussa vaisuliini :)
lonelyrider
 

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Syys 2012 10:23

lonelyrider kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:mutta hengellisille Jeesus voi tuonkin pienen tekstinpätkän kautta puhua hengellisiä totuuksia, eli kehottaa meitä katsomaan Hänen todelliseen hengelliseen morsiameen, joka odottaa vaimoksi ottamista. Kuulen noissa sanoissa Jeesuksen sanat: "Minä tulen pian. Pian morsian muuttuu vaimoksi. Olkaa valmiina. Valvokaa ja rukoilkaa. Puhdistautukaa minun veressäni, että olisitte valmiit tulemaan suureen hääjuhlaan." Jeesus sanoi heille: Vaimoni. Tässä on sitä suurta salaisuutta, mistä Paavali puhuu Ef.5:22-33. Tämä sana voi olla meille todella Häneltä, "joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä (Ilm.1:5)."


Joo nyt ymmärrän paremmin kun luin tuon kohdan mitä Aamu-Usva kirjoitti. Mua joskus ihmetytti miksi Jeesus kutsui omaa äitiä vaimoksi eikä voinut sanoa äidiksi paitsi kutsui Jumalaa Isäksi. Se minua ihmetytti. Mut Aamu-Usvan kirjoitus avasi ymmärrykseni. Vaimo itseasiassa tarkoittaa morsiasta eli häämorsiasta. Raamatun mukaan Jeesus on meidät vaimoina kihlannut itselleen.


Hyvä pointti tuossa lopussa vaisuliini :)
;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja matkalla » 20. Syys 2012 11:12

Tarkistin Novumista tuon Joh 2:4 ja on siellä käännetty näin: Ja sanoi hänelle Jeesus:"Mitä minulla ja sinulla, nainen? Ei vielä ole tullut aika minun!, siis vaimo sana onkin tuossa nainen.
Tuo samainen paikka v.33/38 käännöksessä taas näin [i]Joh 2:4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut.
"
Ja sitten vielä kreikan-suomen sanakirjasta jossa kreikan kielen sana ( gyne) tarkoittaa sekä naista että aviovaimoa, siis voi kääntää kummin vaan.

Kaipa se kuitenkin on niin, ettei voida mennä asioiden edelle, koska ei vielä olla Kristuksen vaimoja, vaan vasta morsiamia, kunhan ensin pääsemme perille voittajina.
Muuten vielä sekin, että emmekös yhdessä ole (yksi eli yhtä) morsian, mukana miehet/veljetkin ja sitten perillä vaimo.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Syys 2012 08:47

Joh 20
15 Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, mitä itket? Ketä etsit?" Tämä luuli häntä puutarhuriksi ja sanoi hänelle: "Herra, jos sinä olet kantanut hänet pois, sano minulle, mihin olet hänet pannut, niin minä otan hänet".
16 Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja.
17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän


Alkas mietityttää tämä paikka...tästä saa sen kuvan että hetki on herkkä.Maria ei saanut koskea herkässä mielentilassa Jeesukseen koska se olisi ollut "väärin" ,koskea ihmiseen tuossa ikävän tilassa :think2: ...Jeesuksen ja Marian "rakkaussuhde" oli mahdollinen vasta sitten kun Jeesus oli mennyt Isän luo.Jeesus lähetti Pyhän Hengen ja vasta siinä "tilassa" he voivat yhtyä eli olla yhtä.Jeesus rakasti Mariaa ja Maria Jeesusta,mutta kahden ihmisen välinen seksuaalinen rakkaussuhde Jeesuksen kanssa maan päällä on samakuin mahdoton yhtälö :)
Tämä pyöri tosi voimakkaasti mun mielessä, mutta mustaa valkoiselle on hankala laittaa kun joku (isäntä) alkaa hoputtaa lenkille juuri kun yrität saada sitä ylös :-P
systeri
 

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja matkalla » 21. Syys 2012 10:58

Laitanpa taas tuolta Novumin käännöksen tuohon Pullan käsittelemään tekstiin.
Joh.20
15.Sanoo hänelle Jeesus:"Nainen, mitä itket? Ketä etsit?" Hän luullen että puutarhuri on, sanoo hänelle:"Herra, jos sinä kannoit hänet, sano minulle mihin hänet panit , ja minä hänet otan,.
16.Sanoo hänelle Jeesus:"Maria,Maria!" Kääntyen tämä sanoo hänelle hebreaksi Rabbuuni! mikä tarkoittaa: opettaja.
17.Sanoo hänelle Jeesus:"Älä minuun koske, en vielä sillä ole noussut luo Isän minun,mutta mene luo veljien minun ja sano heille: Nousen luo Isän minun ja Isän teidän ja Jumalan minun ja Jumalan teidän.

Novum selittää tuota 17. jaetta näin : Jeesus ei antanut Marian tarttua häneen. Tätä merkitsee alkukielen sana koskea. Hetkeä myöhemmin hän salli muiden naisten syleillä hänen jalkojaan (Matt 28:9). Viikkoa myöhemmin oli Tuomaalla tilaisuus koskettaa häntä (Joh. 20:27). Syy, miksi Maria ei saanut tarttua häneen, oli, ettei Jeesus ollut vielä mennyt Isän luo. Kiellon tarkoitus näyttää olleen, että Marian pitäisi nyt totuttautua riippumattomuuteen Jeesuksen ruumillisesta läheisyydestä. Pian hänben pitäisi uskoa häneen voimatta koskettaa häntä.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Syys 2012 11:06

No mikähän lie "assosiaatio" tämäkin nyt sitten oli kun tuossa lenkilla ollessa tajusin että Jeesushan oli kuollut kun tapasivat Marian kanssa puutarhassa ...voi että mikä hörhöilijä mä välillä oon ...hän ilmeisesti kyllä näytti ihmiseltä.En käsitä mikä mua voimakkaasti puhutteli aamulla ..ja sitten isäntä alkas hyöriä ympärillä ja hoputtaa.No ehkä se ei sitten ollutkaan yhtään mitään :-P
Sitä vaan mietin että kun Maria sai koskea ..eli pestä Jeesuksen jalat ja kuivata ne hiuksillaan ym mutta sitten puutarhassa ei saanut koskea...siksikö kun Jeesus oli kuollut...nyt mä taidan pudota omasta kyytistäni :) En oo koskaan ajatellu tätäkään asiaa kovin syvästi.
Ennemmin kun oon lukenut tuota paikkaa niin oon ajatellu että Jeesus nuhteli tai oli vähän töykeä Marialle sanoessaan "älä minuun koske"...tänään tuli semmonen tunne että se olikin tosi herkkä hetki ...mene ja tiedä :think2:
systeri
 

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Syys 2012 11:09

Matkalla:Kiellon tarkoitus näyttää olleen, että Marian pitäisi nyt totuttautua riippumattomuuteen Jeesuksen ruumillisesta läheisyydestä.


Aivan..tää on hyvä :)
systeri
 

Re: Jeesuksella vaimo?

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Syys 2012 12:43

Miksi muuten Pietari ja muut saivat koskea Jeesukseen mutta Maria ei...olivathan hekin varmaan riippuvaisia Jeesuksesta?
Mutta nyt täytyy lopettaa tällä erää tään asian ihmettely..töihin pitää mennä ja flunssaa pukkaa :?
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron