Toni, me puhutaan nyt ihan eri asioista. Sinä puhut sanoman vääristelystä, minä puhun vertauskuvien käyttämisestä oikean sanoman välittämisessä.
Tällaiset väittelyt ovat toisinaan melkoisen turhia kun yhdelle asia X tarkoittaa Y:tä ja toiselle X=Z. Sitten voikin väitellä vaikka kymmmenen sivua ilman että kumpikaan saa asiasta mitään irti. Riippuu ihmisestä miten minkäkin asian näkee, kokee ja ymmärtää.
Onhan se aivan eri asia pitää Narniaa Raamatun opetuksien vertauskuvana ja opettaa Narnian kautta Jeesuksesta kuin vain johdattaa Narnian kautta ihminen lukemaan Raamattua.
Tämä kommentti Tonilta on todella hyvä, näin asia on. Aina kun ihminen lähtee selittämään raamattua, siihen yleensä sekoittuu mukaan myös ihmisen omia näkemyksiä ja ajatuksia, jotka eivät ole aivan tosia. Siksipä juuri kaiken tiedon, opetuksen ja totuuden ensisijainen lähde on aina Jumalan Sana. Narnian allegoriat on mahdollista avata ainoastaan tuntemalla Raamatun alkuperäinen sanoma, ja silloin näkee myös missä kohdin kirjailijan käyttämät vertaukset ovat huonoja.
Allegoriassa ja vertauskuvissa piilee väärinymmärryksen vaara: Jeesus vertasi uskovia lampaisiin ja pellon viljaan... molempia syödään! Onko allegoria vietävä loppuun asti ja ajateltava että Jumala suunnittelee lopulta syövänsä meidät? Kokonaisilmoituksen tunteva ei putoa moiseen halpaan, mutta entäpä sellainen joka ei vielä totuutta tunne? Vaikkapa jokin Etelä-amerikan heimoihminen, jolla on maagisia ja animistisia kuvitelmia maailmasta?
Yleensä vertauskuvallisen tai allegorisen teoksen hyöty saadaan vasta kun se selitetään. Esim. Orwellin "eläinten vallankumous" on tulkittava allegoriana neuvostoliitosta , muutoin ei ymmärrä mitä kirjailija tarkoitti kirjallaan. Narnian avulla on mahdollista saada henkilö tietämättään lukemaan tekstiä, jonka todellinen merkitys voidaan avata selityksen kautta. Se on tekstin yksi mahdollinen hyöty. Toinen on se että lukemalla toisen ihmisen selitys jostakin asiasta on mahdollista saada toisenlainen näkökulma asiaan. Tähän päivään mennessä en ole uskaltanut arvostella C.S.Lewisin kirjoitustyötä. Herra tietää oliko se hyväksi vai pahaksi, ja Herransa edessä Lewis seisoo tai kaatuu. En ryhdy tuomitsemaan toisen palvelijaa.