Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja petsku » 01. Syys 2012 16:07

Poistettu
Viimeksi muokannut petsku päivämäärä 21. Loka 2012 17:53, muokattu yhteensä 1 kerran
petsku
 
Viestit: 71
Liittynyt: 06. Elo 2012 16:09

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Syys 2012 16:30

Mutta juurihan edellisessä viestissä selitin, ettei vertauskuvallisuus tarkoita sitä, että kaikin tavoin verrattaisiin kohdetta vertauskuvaan.


Herman vastasin tähän kommenttiisi.

En ainakaan itse ole ymmärtänyt, että kirjan kautta koitettaisiin väittää Jeesuksen oikeasti olevan puhuva leijona jossain fantasiamaailmassa.


Eli en minäkään niin ole ymmärtänyt enkä väittänyt.

Mutta kuten aiemminkin olen sanonut, olen samaa mieltä ettei Jeesusta voi tulla tuntemaan itse Narnian kautta (tai muun vertauskuvallisen tarinan). Vertauskuvien kautta voi korkeintaan johdattaa ihmiset tutustumaan Raamattuun, jonka sanoman kautta voidaan tulla tuntemaan Jeesus. Kiitos Jumalalle!


Kyllä juuri näin. Alunperin Narnia keskustelu lähti kuitenkin siitä liikkeelle että Narniaa oli käytetty evankeliumin julistamiseen ja opettamiseen. Eli narnia ei ollut vain johdatus evankeliumin ääreen vaan evankeliumia selitettiin ja opetettiin narnian kautta. Sellaisessa toiminnassa kuva Jeesuksesta muodostuu narnian leijonen kuvan kaltaiseksi ja tällöin kuva Jeesuksesta vääristyy siitä mitä Raamattu opettaa Jeesuksen olemuksesta ja mielenlaadusta jne..

Jotkut uskovatkin Narnian olevan vertauskuvauksellinen osa evankeliumia jonka kautta ihminen voi pelastua niinkuin esimerkkini uskovalle oli käynyt. Tällaisesta olen yrittänyt varoittaa ettei siis fantasiaa sotkettaisi niin evankeliumiin että siitä tulee osa sitä ja että sen kautta tulkitaan Jeesusta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Syys 2012 20:45

toni l kirjoitti:Alunperin Narnia keskustelu lähti kuitenkin siitä liikkeelle että Narniaa oli käytetty evankeliumin julistamiseen ja opettamiseen. Eli narnia ei ollut vain johdatus evankeliumin ääreen vaan evankeliumia selitettiin ja opetettiin narnian kautta.


Mutta siis ilmeisesti kuitenkin Raamatun evankeliumia on opetettu, vai? Eikö tuo ole ihan sama asia, kuin että ihminen johdatetaan Narnian (tai jonkun muun vertauskuvallisen tarinan kautta) evankeliumiin? Eri asia, jos siitä Narniasta vedetään sellaisia vertauskuvia joita ei löydy Raamatusta, mutta jos vertauskuvat ovat raamatullisia, ja niiden kautta opetetaan sitä mitä Raamattu opettaa, niin onko siinä jotain väärää?

Esimerkki. Olen kuullut, että Narniassa leijona kuolee ja nousee kuolleista. Tämähän on aivan selkeä ja raamatullinen vertauskuva. Jos sen kautta opetetaan, että Raamattu kertoo Jeesuksen myös kuolleen ja nousseen kuolleista, niin silloinhan tämä opetus on ihan oikea ja raamatunmukainen. Eli kyse on siitä, millä tavalla vertauskuvia ja vertauskuvallisia tarinoita käytetään.
Herman
 

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Syys 2012 21:38

Voi olla että narnian opetuksen kautta lapset menee vähän sekaisin :think2: Juuri laitoin tuonne juttutuvalle kuinka joulupukki kuvaa narniassa Pyhää Henkeä.
Miksi tätä nyt hirveästi puolustelemaan.Mua tökkää ainakin pahasti vaikka en oo näitä kattellu.
systeri
 

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Syys 2012 21:46

Mua nyt vähän ärsyttää että tässäkin ketjussa alettiin jauhamaan vaan jostain Narniasta, kun tarkoitus miksi tämän avasin oli jutella avauksen kysymyksistä yleisesti ottaen. Sori tää purkaus, en vaan jaksa jauhaa loputtomiin jostain kirjasta jota en ole lukenut enkä luultavasti aio lukeakaan... Voiko keskustelua Narniasta jatkaa siellä toisessa ketjussa tai jossain muualla? Kiinnostaisi kuulla mitä mieltä veljet ja sisaret ovat kysymyksistä ja ajatuksista joita esitin tän ketjun alussa.
Herman
 

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Syys 2012 22:02

Katsoin tänään tuota narnia-elokuvaa jonkin aikaa you tubesta ja en kyllä oikein ymmärrä miksi sitä verrataan Raamatun evankeliumiin, jollain tasolla. Mielestäni se on lähinnä "nykyaikainen" satuelokuva ja sisältää väkivaltaisia taistelukohtauksia jne. Johdattaako se tutkimaan Raamattua? Sitä en tiedä mutta itse en tuosta elokuvasta ainakaan tykännyt juuri yhtään, yksi monien turhuuksien joukossa. Itse olen omille lapsilleni kertonut Jeesuksesta ja yleensäkin hengellisistä asioista suoraan ja niiden oikeilla nimillä. Luulen, että tämän elokuvan tekijät ovat olleet enemmän kiinnostuneita elokuvan tuomista rahallisista voitoista kuin oikeasta evankeliumin julistamisesta vai mikä on teidän mielipiteenne? En kutsuisi tuota elokuvaa kristilliseksi elokuvaksi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja petsku » 01. Syys 2012 22:27

Poistettu
Viimeksi muokannut petsku päivämäärä 21. Loka 2012 17:52, muokattu yhteensä 1 kerran
petsku
 
Viestit: 71
Liittynyt: 06. Elo 2012 16:09

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Syys 2012 23:02

pulla kirjoitti:Miksi tätä nyt hirveästi puolustelemaan.


Tähän piti vielä vastata, että ei tässä mun nähdäkseni kukaan ole "hirveästi puolustellut" narniaa. Pari positiivisempaa mielipidettä tuolla juttutuvassa siitä oli, eivätkä ne olleet sävyltään mitenkään erityisen puolustelevia. Minä oon pohdiskellut tässä yleisellä tasolla vertauskuvien ja tarinoiden käyttämistä ja taiteen tekemistä.
Herman
 

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2012 08:25

Herman kirjoitti:Mua nyt vähän ärsyttää että tässäkin ketjussa alettiin jauhamaan vaan jostain Narniasta, kun tarkoitus miksi tämän avasin oli jutella avauksen kysymyksistä yleisesti ottaen. Sori tää purkaus, en vaan jaksa jauhaa loputtomiin jostain kirjasta jota en ole lukenut enkä luultavasti aio lukeakaan... Voiko keskustelua Narniasta jatkaa siellä toisessa ketjussa tai jossain muualla? Kiinnostaisi kuulla mitä mieltä veljet ja sisaret ovat kysymyksistä ja ajatuksista joita esitin tän ketjun alussa.


Vastasin vaan tuohon sun edelliseen viestiin jossa itse puhuit Narniasta.Älä hikeenny :) Mielestäni ei oo vielä jauhettu loputtomiin Narniasta,luulen että nyt se vasta vois alkaa...Jasmiini laittoi juttutuvalle juttua Narniasta.Varmaan olisikin hyvä aloittaa sille ihan oma ketju.
systeri
 

Re: Ajatuksia herättäviä kysymyksiä?

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2012 08:38

Herman kirjoitti:Mua nyt vähän ärsyttää että tässäkin ketjussa alettiin jauhamaan vaan jostain Narniasta, kun tarkoitus miksi tämän avasin oli jutella avauksen kysymyksistä yleisesti ottaen. Sori tää purkaus, en vaan jaksa jauhaa loputtomiin jostain kirjasta jota en ole lukenut enkä luultavasti aio lukeakaan... Voiko keskustelua Narniasta jatkaa siellä toisessa ketjussa tai jossain muualla? Kiinnostaisi kuulla mitä mieltä veljet ja sisaret ovat kysymyksistä ja ajatuksista joita esitin tän ketjun alussa.


Voi jatkaa muualla,mutta Narnia on hyvä esimerkki kyllä siitä, että mitä tahansa ei kannata ottaa Raamatun rinnalle lapsia opetettaessa.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron