Otollinen sydän ottaa vastaan oikaisua

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Otollinen sydän ottaa vastaan oikaisua

ViestiKirjoittaja JHK » 10. Elo 2012 16:42

Eräs rouva välitti minulle (luvatta, ajattelemattomuuttaan) toisen rouvan luonnehdinnan että "tuo mies on täynnä vihaa". Loukkaannuin suunnattomasti, mutta sitten Jumala kosketti minua ja osoitti asian kuitenkin olevan niin. Joitakin viikkoja myöhemmin kävin toisen rouvan luona ja kuuntelin mitä hänellä oli minulle sanottavaa. Olen iloinen että otin vastaan palautteen, vaikka en kyllä aluksi olisi tahtonut...
JHK
 

Re: Otollinen sydän ottaa vastaan oikaisua

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Elo 2012 14:13

Olen paljon pohtinut tätä -- otollisuutta -- ensinnäkin Jumalalle ja sitten kaikelle sille, mille Jumala haluaa / tahtoo meidän olevan otollisia.

Jos katsotaan -- otollinen --sanan synonyymejä, niin löytyy: kelvollinen, mieleinen, mielenmukainen, suotuisa, sovelias, edullinen/edukas ym. ym.

Ja tulin siihen lopputulemaan, että kyllä Jumala joutuu meidän joidenkin kohdalla tekemään enempi työtä, kuin jonkun toisen kohdalla, että saa meistä muovattua kelvollisia..soveliaita...otollisia...ym.

Eli jonkun ihmisen luonne vain on jollain tavoin sinnikkäämpi ja sisukkaampi pitämään kiinni -- minun oikeuksistani -- omasta määrämisvallastaan -- yms. jolloin Jumala joutuu ikäänkuin kyntämään syvemmälti, voidakseen heittää kyseiseen maahan tahtomaansa siementä ja saadakseen sen siellä itämään ja tuottamaan jopa hedelmääkin.

Ainakin itse olen omalla kohdallani jopa joskus ihan turhautunut siitä, että vaikka tiedän tasan tarkasti, mikä on Jumalan mielen mukaista ja Jumalan tahtoa elämässäni ja olemisessani, niin uudestaan ja uudestaan, jopa joissain asioissa vielä vuosikymmentenkin jälkeen joutuu toteamaan, että olenko sittenkään oppinut Herran kouluissa yhtään mitään?!

Mutta senkin olen toki huomannut, että Jumalan armollisuus, laupeus ja rakkaus kasvavat näissä taisteluissa tosi suureen potenssiin, sillä näitä paineja käydessään huomaa ja ymmärtää, että ellei Jumala olisi anteeksiantava ja laupias, ei kaltaisillani ihmisillä olisi mitään mahdollisuutta edes haaveilla kerran seisovansa Hänen kasvojensa edessä tahrattomana ja rypyttömänä.

Siksi minulle ajatus otollisuudesta, kelvollisuudesta yms. nostaa aina pintaan suuria kysymysmerkkejä siitä, että tulenko koskaan valmiiksi edes pienimmässäkään määrin näissä asioissa ja olenko ainut, joka joutuu tunnustamaan sen, että ellei Jumala armada minua, minun otollisuuteni on niin pientä ja minimaalista, että sen mainitseminenkin tuntuu naurettavalta.

Ja ihan suunnattomasti arvosta uskovia, jotka ovat Jumalan kouluissa pääseet tässä asiassa luokalta ja haluaisin kuulla juuri näistä kokemuksia, mitkä ovat ollet ne "korkeakoulut" joissa tuota otollisuutta olet oppinut?

JHK tuossa kertoi jo omasta -- otollisuudestaan --, mutta onko tuo kaikki tapahtunut ikäänkuin Sinulta salassa ja eräänä päivänä vain huomaat kasvaneesi noihin mittoihin, vai voitko sanoa joitain määrättyjä asioita, jotka Sinut ovat kasvattaneet --otolliseksi--?
Siivetön
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa

cron