Harhaoppiset marttyyrit..

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 01. Elo 2012 17:57

Kuulin siltä Jehovantodistajalta jonka kanssa käydyostä keskusteluista aikaisemminkin olen tänne kirjoittanut.. Että keskitysleirillä kuoli myös marttyrikuoleman jehovantodistajien ryhmä.. Ymmärrän itse että ilman Herramme antamaa voimaa käy kuten kävi Pietarille ja vastamme tosikovassa paikassa "En tunne sitä miestä".. Ihmettelen että millä voimalla sitten vääräuskoiset seisovat aatteensa ja uskonsa takana kidutuksien jne edessä..perceleenkö? :think2: :think2: :think2:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Elo 2012 18:08

Tuli mieleen tämä sananpaikka:

Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme. (Room.5:7-8)

Monet ääri-islamistit ja muut fanaatikot tekevät myös itsemurhaiskuja eli antautuvat marttyyriksi oman uskontonsa puolesta, vielä ilman mitään vainoajia vaan täysin vapaaehtoisesti. Jos uhraa koko elämänsä jonkun aatteen tai liikkeen puolesta, ei kuolemakaan varmaan ole enää kovin suuri kynnys. Paholainen siihen tietysti ajaa ja voisi kuvitella että antaa myös voiman.
Herman
 

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Elo 2012 20:36

Herman kiteytti asian todella hyvin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Elo 2012 12:49

Minun täytyy tähän sanoa ajatukseni, vaikka tiedän sen olevan vastoin monen vankaa uskoa, mutta tiedän, että myös jehovantodistajissa on uskovia. Ehkä he eivät pysy Vartiotorniseuran alaisuudessa kovin kauaa, mutta joidenkin tie voi kulkea sitä kautta. Kun ihminen tulee uskoon, lähtee hän yleensä siihen porukkaan, joka ensimmäisenä tulee näitä asioita hänelle tuomaan. Ihminen voi tulla uskoon ja uudestisyntyä ylhäältä, tehdä parannuksen ja katua syntejään ja sitten tulla kastetuksi jehovantodistajaksi. Uskon kuitenkin, että vilpittömästi totuutta rakastava ja etsivä lähtee järjestöstä aikanaan ulos, koska siellä kuitenkin on opetuksessa niin suurta ristiriitaa Jumalan Sanan kanssa. Uskovia voi olla kaikkien kristillisten kirkkokuntien sisällä ja luen myös jehovantodistajat kristilliseksi kirkkokunnaksi.

Aiemmin käsitin jehovantodistajat ehdottoman antikristillisenä järjestönä, mutta olen paljon rukoillut, että Jumala auttaisi heihinkin suhtautumaan niinkuin Hänen mielestään on oikein, eikä niinkuin monien ihmisten mielestä on oikein. Minulle on opetettu, että jehovantodistaja ei missään tapauksessa voi olla uskossa, mutta nyt ymmärrän Jeesuksen tahtovan saada minut ymmärtämään, että missä vain kirkoissa voi olla uskovia. Onhan heitä jopa katolisessa kirkossa, vaikka siellä oppi on vartiotorniseuraa rankemmin harhaa... Ja evankelisluterilaisessa kirkossakin voi olla vielä uskovia. Se onkin sitten vaikeampi kysymys, että miten usko Jeesukseen pysyy elävänä, jos on jatkuvasti saamassa väärää opetusta Hänestä... Siihen varmasti vaikuttaa se, miten paljon ihminen seurakuntatoiminnan ulkopuolella itse viipyy rukouksessa ja lukee Raamattua ilman mitään oheiskirjallisuutta.

Jumalan johdatusta rukoillen uskovan ei tarvitse mitään eikä ketään pelätä, vaan uskoa siihen, että kun Jumalan valtakunta on sisällisesti meissä Pyhän Hengen kautta, niin se todella on hapatuksen kaltainen, jonka nainen otti ja sekotti kolmeen vakalliseen jauhoja ja kaikki happani (Luuk.13:20-21). Mitä enemmän me elämme Hengessä, sitä enemmän Pyhä Henki saa sijaa koko maailmassa, koska se ei salli meidän olla toimettomia, vaan tehdä työtä Jumalan hyväksi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Elo 2012 11:38

Olen tehnyt aikoinani Jehovan todistajien parissa useita vuosia hengellistä työtä. Muun muassa olen käynyt kahden vuoden ajan tiivistä Raamatun tutkistelua erään Jehovan todistajan kanssa. Olen käynyt keskusteluja useiden eri Jehovan todistajien kanssa. Olen tavannut Jehovan todistajien piirivalvojan, jollaisia Jehovan todistajat kovasti arvostavat. Olen käynyt kolme kertaa Jehovan todistajien Suomen päämajassa Tikkurilassa. Olen myös saanut olla mukana tapahtumassa, jossa Raamatun tutkistelun kautta Jehovan todistaja tuli Jumalan armosta uskoon. Sen seurauksena hän vei kaikki Jehovan todistajien kirjat roskikseen ja erosi heistä heti ilman että edes kerkesin hänelle puhua eroamisesta.

Vastaani ei tullut yhtään uudestisyntynyttä Jehovan todistajaa, kun heidän parissaan tein hengellistä työtä. Sen sijaan kun Jehovan todistaja tuli uskoon, niin hän heti viipymättä erosi Jehovan todistajista, koska hän ymmärsi Jehovan todistajien antikristillisen luonteen. Jehovan todistajat ei ole Raamatullinen yhteisö, eikä Raamatun pelastukseen perustuva kristillinen yhteisö tai seurakunta.

Jehovan todistaja on vain silloin Jehovan todistaja kun hän uskoo vartiotorni-seuran opetuksia, joka on antikristillistä opetusta. Jumalan armosta uudestisyntynyt uskova ei siten voi olla Jehovan todistaja. Sama koskee katolisen kirkon jäseniä, joka voi olla katolinen vain uskomalla kirkon virallisen opin, joka on antikristillinen opetus. Minulla on myös kokemuksia katolisten kanssa, jotka ovat uskoon tultuaan eronneet aika nopeasti sekä jotkut jopa heti katolisesta kirkosta. Luterilaisen kirkon tilanne on täysin erilainen kuin katolisen kirkon ja Jehovan todistajien. Luterilaisen kirkon nykyinen virallinen oppi on antikristillistä koska sen opettama pelastus koostuu useasta pelastustiestä (kaste pelastaa, usko pelastaa, sakramentit pelastaa). Luterilaisen kirkon sisällä on monia erilaisia herätysliikkeitä, jotka ei usko kirkon virallisen opin mukaan. Esimerkiksi kansanlähetyksen opissa vesikaste ei pelasta, vaan usko Herraan Jeesukseen. Luterilaisen kirkon sisällä on siis ihmisiä, jotka eivät usko kirkon nykyistä virallista oppia, vaan he uskovat pelastuksesta Raamatun opetuksen mukaisesti. Jehovan todistajissa ja katolisessa kirkossa sen kaikilla jäsenillä usko perustuu järjestön antikristilliseen viralliseen oppiin, siksi siellä ei ole uudestisyntyneitä uskovia. Tosin olen tavannut entisiä katolisia, jotka ovat olleet uskoon tulonsa jälkeen vähän aikaa katolisen kirkon jäseniä, mutta hyvin nopeasti tulleet sieltä ulos. He ovat tulleet ulos kirkosta, koska ovat ymmärtäneet etteivät he voi kannattaa katolisen kirkon virallista antikristillistä oppia.

Jehovan todistajat eivät saarnaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, sillä heille hyvä uutinen (evankeliumi) on lopun aikojen osittamista, ei ristiinnaulitun ja ylösnousseen Herran Jeesuksen julistamista. Hyvä uutinen (evankeliumi) on Jehovan todistajille vartiotorni-seuran julkaisun kautta tapahtuvaa tiedon siirtoa, joka käsittelee ajankohtaisia aiheita, sekä vartiotorni-lehden opin pohjalta tutkittuja raamattu aiheita. He eivät julista evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, Hänen verestää, kuolemasta, ylösnousemuksesta ja syntien anteeksiantamuksesta uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kun kävin lukuisia keskusteluja eri Jehovan todistajien kanssa, niin yksikään heistä ei julistanut minulle Raamatun opettamaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta, vaan he pyrkivät osoittamaan minulle, että heillä on oikea oppi ja he ovat ainoastaan pelastettuja Jumalan valtakunnan kansalaisia. Tässä Jehovan todistajien omaa tekstiä ja käsitystä hyvästä uutisesta (evankeliumi):

Jehovan todistajat: Kun Jeesus oli maan päällä, hänen opetuslapsensa tulivat hänen luokseen ja kysyivät: ”Mikä tulee olemaan sinun läsnäolosi ja asiainjärjestelmän päättymisen tunnusmerkki?” Hän vastasi, että tulisi sotia, joihin osallistuisi monia kansakuntia; olisi nälänhätää, ruttotauteja ja maanjäristyksiä; laittomuus lisääntyisi; ilmaantuisi vääriä uskonnollisia opettajia, jotka eksyttäisivät monia; hänen tosi seuraajiaan vihattaisiin ja vainottaisiin; ja monien ihmisten vanhurskaudenrakkaus kylmenisi. Kun näin alkaisi tapahtua, se osoittaisi Kristuksen olevan läsnä näkymättömänä ja taivaallisen Valtakunnan olevan käsillä. Se olisi uutinen - hyvä uutinen! Siksi Jeesus lisäsi tunnusmerkkiin seuraavat sanat: ”Tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.”

”Valtakunnan hyvää uutista” kerrotaan toisille myös kokouksissa, joita pidetään paikallisissa valtakunnansaleissa joka viikko. Yhdessä niistä kuullaan esitelmä jostakin ajankohtaisesta aiheesta, minkä jälkeen tutkitaan jotakin raamatullista aihetta tai ennustusta Vartiotorni-lehden pohjalta. Toisessa kokouksessa on ensin koulu, jossa todistajia valmennetaan paremmiksi hyvän uutisen julistajiksi, ja sitä seuraa ohjelma, jonka aikana tarkastellaan paikkakunnalla suoritettavaa todistamistyötä. Lisäksi todistajat kokoontuvat kerran viikossa yksityiskoteihin pieninä ryhminä tutkimaan Raamattua.


Kuten huomaamme, niin Jehovan todistajien evnakeliumi ei ole Raamatun mukaista evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Raamatun opetuksen mukaan pelastava usko tunnustaa Jeesuksen Herraksi. Jeesuksen tunnustaminen Herraksi tarkoittaa Hänen Jumaluuden tunnustamista, sillä UT:n Herra käsite tulee VT:n Herra käsitteestä, joka tarkoittaa Jumalaa. Jehovan todistajat eivät usko Jeesukseen Herrauteen Jumalana, vaan pitävät Jeesusta luotuna, jonka Jumala loi ensimmäiseksi:

Jehovan todistajat: Kaikilla luoduilla on alku, joten jossain vaiheessa Jumala oli olemassa yksin. Mittaamattomia aikoja sitten hänestä tuli Luoja. Kenet hän loi ensimmäiseksi? Raamatun viimeisessä kirjassa osoitetaan, että ”Jumalan luomakunnan alku” oli Jeesus (Ilmestys 3:14). Hän on ”koko luomakunnan esikoinen”, sillä ”hänen välityksellään luotiinkaikki muu, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät” (Kolossalaisille 1:15, 16). Ainoastaan hänet Jumala loi suoranaisesti itse. Siksi häntä sanotaan Jumalan ”ainosyntyiseksi Pojaksi” (Johannes 3:16)


Jehovan todistajat eivät usko Herraan Jeesukseen pelastavan uskon mukaisesti. Heidän oppinsa on monessa muussakin kohtaa antikristillistä. Käyn tässä kuitenkin nyt vain läpi Jehovan todistajien väärän väitteen, että Jeesus on luotu.

1 Moos 1: 1 ¶ Alussa (be:resith) loi Jumala taivaan ja maan.

Kol 1:
12 ¶ kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,
15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.
18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
19 Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi
20 ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.

Jehovan todistajat uskovat väärin, että Jumala olisi luonut ensimmäiseksi Poikansa Jeesuksen. Raamatun opetuksen mukaan Jumala loi alussa taivaan ja maan. Hepreankielen sana resith tarkoittaa ensimmäiseksi ja aluksi. Raamattu opettaa Jumalan luoneen ensimmäiseksi taivaan ja maan. Jumala ei siis ole luonut ensimmäiseksi Poikaansa Jeesusta, vaan taivaat ja maan.

Raamatun opetuksen mukaan Herra Jeesus oli Isänsä kanssa luomassa taivaita ja maata. Isä loi Jeesuksen kanssa kaikki mitä on taivaissa, joka tarkoittaa enkeleitä ja kerubeja sekä avaruuden ja siellä olevat planeetat ja tähdistön. Isä loi Jeesuksen kanssa kaiken mitä on maan päällä.

Herra Jeesus Jumalan kuvana ja esikoisena ennen kaikkea luomakuntaa ei siis tarkoita, että Jumala olisi luonut Jeesuksen ensimmäisenä, vaan sitä että Herra Jeesus on ollut esillä Jumalan kuvana ennen kaikkea luomakuntaa, koska Herra Jeesus on ollut aina olemassa Isänsä kanssa. Edellä olevan ajatuksen Raamattu vahvistaa opettamalla, että Isä ja Poika ovat yhdessä ensimmäiseksi luoneet taivaat ja maan. Raamattu opettaa, että Herrassa Jeesuksessa on luotu kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, joten tämä Raamatun selkeä opetus sulkee pois sen mahdollisuuden, että Isä olisi luonut Poikansa ensimmäiseksi.

Jumala puhuu viimeisinä päivinä Poikansa kautta, Hänen Poikansa on Jeesus. Isä ja Poika loivat sen mikä on taivaissa ja maan päällä, eikä ilman Poikaa ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen (prototokos) ennen kaikkea luomakuntaa. Kreikan kielen sana prototokos tulee sanoista protos - ensimmäinen ja tikto - synnyttää, tuoda esille. Kun tutkimme Jumalan sanan alkuperäistä ilmoitusta, niin Jumalan sanan valossa sana esikoinen (prototokos) Herraan Jeesukseen liitettynä tarkoittaa ensimmäiseksi esille tuotua ja ensimmäisenä esillä ollutta. Prototokos yhdistettynä Herraan Jeesukseen ei tarkoita, että Hän on ensimmäisenä syntynyt tai luotu ennen luomakuntaa, sillä Hän on Luoja Jumala yhdessä Isänsä kanssa.

Sanat prototokos ja monogenos Jeesukseen liitettyinä kuvaavat Hänen iankaikkista olemustansa eivätkä tarkoita sitä miten ihmiset saavat alkunsa ja syntyvät luotuina, vaan ne kuvaavat Herran Jeesuksen iankaikkisuutta, joka on ollut aina olemassa, jolla ei ole alkua eikä loppua. Herra Jeesus ei ole luotu, vaan Luoja yhdessä Isänsä kanssa.

Kaiken edellä tutkitun valossa joudumme toteamaan Jeesuksen olevan Isän esille tuoma (samaa alkuperää kuin Isä) sekä Hän oli luomassa taivasta ja maata Isänsä kanssa. Jeesus ei ole luotu niin kuin Jehovan todistajat väärin väittävät. Isä ja Poika olivat yhdessä luomassa maailmaa ja koska Raamattu opettaa Jumalan luoneen taivaan ja maan niin on Jeesuskin Jumala niin kuin Hänen Isänsäkin, loivathan he yhdessä taivaan ja maan. Raamattu opettaa, että on vain yksi Jumala ja siihen meidän on tyytyminen, koska asia on juuri niin eikä tässä ole mitään ristiriitaa suhteessa Isään ja Poikaan.


Apt 2:
34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."


Apt 2:34 on lainaus Psalmi 110:stä. Psalmi 110 käyttää alkutekstissä sanoja: Herra (Jhvh) sanoi Herralleni (Adonai). Jhvh tarkoittaa Isää ja Adonai Jeesusta. Se miksi Jumalan sana käyttää tässä eri sanoja johtuu siitä koska Isä ei ole Jeesus, eikä Jeesus ole Isä. Siksi Raamattu tekee erotuksen eri sanojen kautta. Adonai tarkoittaa myös Herraa (Jumala).


Apostoli Pietari julistaa ja sanoi, että Jeesus on Herra, joka istuu Isän oikealla puolella. Jakeessa 36 oleva tehnyt sana on alkutekstissä poieo, joka tarkoittaa tehdä ja tuoda esiin. Herraa Jeesusta ei ole tehty, eikä luotu. Eikä tämä jae tarkoita sitä että kun Jeesus syntyi maan päälle, niin vasta sen jälkeen Jeesus tehtiin Herraksi.


Tämä jae 36 on samassa linjassa koko Raamatun ilmoituksen (alkutekstin) kanssa. Jae 36 tarkoittaa, että Isä (Jumala) on tuonut esiin Jeesuksen Herrana ja Kristuksena (Messiaana). Kun sana poieo yhdistetään tässä jakeessa Jeesukseen, niin se tarkoittaa tietenkin Hänen esiin tuomistaan ja siten tämä jae on sopusoinnussa koko Raamatun ilmoituksen kanssa.

Jehovan todistajien virallinen oppi on antikristillistä opetusta, ei Raamatun opetusta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Elo 2012 21:49

Kyllä Petrin opetus on tässä aiheessa varmaankin ihan oikeaa. Mun lähipiirissä on vain asioista, jotka ovat saaneet miettimään tätä asiaa, että miten paljon esmerkiksi jehovantodistajissa on niitä, jotka eivät kuitenkaan sydämessään usko niinkuin järjestö opettaa, vaan niinkuin Jeesus opettaa. Samoin katolisessa ja ortodoksisessa ja monissa muissa kirkoissa..?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Elo 2012 21:56

Kyseenalaistan siis Petrin tätä ajatusta lähinnä: "Jehovan todistajissa ja katolisessa kirkossa sen kaikilla jäsenillä usko perustuu järjestön antikristilliseen viralliseen oppiin..." Onko tosiaan näin?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiset marttyyrit..

ViestiKirjoittaja Herman » 03. Elo 2012 22:44

Olen ollut tekemisissä jehovantodistajien kanssa, joista toisten olen kokenut olevan lähempänä Jumalaa ja otollisemmat Hänelle kuin toiset. Vertaisin heitä ehkä fariseukseen Nikodeemukseen, joka ei lähtenyt seuraamaan Jeesusta ja irrottautunut farisealaisuudesta samanlaisella ryminällä kuin Pietarit ja Paavalit, vaan joka ikäänkuin vähitellen lähentyi Jeesukseen.
Herman
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron