Uskovan vapaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja inka » 21. Joulu 2010 18:29

Jukka-Pekka jo kirjoittikin, että tämä olisi hyvä aihe ja myös omasta mielestäni on erittäin hyvä ja tärkeä, sillä minulle on tämä jokseenkin epäselvä. Olen ollut uskossa vasta vähän aikaa, joten siksi kaikki kysely. :D
Mitä siis Raamattu tarkoittaa uskovan vapaudella?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Joulu 2010 19:58

2.Tim.2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
2:26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

Joh.8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
8:33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Vapaus Kristuksessa tarkoittaa meidät on vapautettu pois syntiä harjoittamasta ja kaikenlaisista vääristä perinnäissäännöistä. Vapaus Kristuksessa ei tarkoita Jumalan käskyjen (10 käskyä) rikkomista vaan Jumalan sanan opetuksen ja käskyjen mukaan elämistä ja uskomista!

Uudessa liitossa Jumala laittaa lakinsa ihmisen sydämeen, sydämen lihatauluihin vanhan liiton kivitaulujen sijaan ja tämä tarkoittaa sitä että uudessa liitossa uudesti Hengestä syntynyt ihminen saa Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen ja näin Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä elää Hänen tahtonsa ja lakinsa (10 käskyä) mukaan! Emme omissa voimissa koita pitää lakia vaan Jumalan Hengen voimassa ja rakkaudessa vaellamme ilomielin :musics: Jumalan lain mukaan ja näin me vahvistamme lain. Eli kun elämme Jumalan tahdon mukaista uskonelämää me elämme todeksi/vahvistamme lain.

Jumalan laki on siis laitettu uudestisyntymässä Pyhän Hengen kautta uskovan sydämeen kun Jumalan rakkaus Hengen kautta vuodatettiin uskovaan. Laki on siis 10 käskyä. Jumalan rakkaus vaikuttaa sen että haluamme elää 10 käskyn ja uuden liiton järjestyksen opetuksen mukaan. Me ei täytetä lakia vaan pyrimme uskossa kasvamaan ja elämään niiden mukaan. Me vahvistamme lain kun olemme Kristuksen kirjeitä.

Fil.3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.


Meistä ei tule kuitenkaan tässä ajassa täydellisiä/synnittömiä vaan kasvamme sitä kohti. Eli kasvamme Jumalan Pojan kuvan kaltaisuutta kohti ja muutumme sellaisiksi sitten kun Jeesus palaa vihan ajan lopussa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja inka » 21. Joulu 2010 22:19

toni l kirjoitti:2.Tim.2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
2:26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

Joh.8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
8:33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
8:35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Vapaus Kristuksessa tarkoittaa meidät on vapautettu pois syntiä harjoittamasta ja kaikenlaisista vääristä perinnäissäännöistä. Vapaus Kristuksessa ei tarkoita Jumalan käskyjen (10 käskyä) rikkomista vaan Jumalan sanan opetuksen ja käskyjen mukaan elämistä ja uskomista!

Uudessa liitossa Jumala laittaa lakinsa ihmisen sydämeen, sydämen lihatauluihin vanhan liiton kivitaulujen sijaan ja tämä tarkoittaa sitä että uudessa liitossa uudesti Hengestä syntynyt ihminen saa Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen ja näin Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä elää Hänen tahtonsa ja lakinsa (10 käskyä) mukaan! Emme omissa voimissa koita pitää lakia vaan Jumalan Hengen voimassa ja rakkaudessa vaellamme ilomielin :musics: Jumalan lain mukaan ja näin me vahvistamme lain. Eli kun elämme Jumalan tahdon mukaista uskonelämää me elämme todeksi/vahvistamme lain.

Jumalan laki on siis laitettu uudestisyntymässä Pyhän Hengen kautta uskovan sydämeen kun Jumalan rakkaus Hengen kautta vuodatettiin uskovaan. Laki on siis 10 käskyä. Jumalan rakkaus vaikuttaa sen että haluamme elää 10 käskyn ja uuden liiton järjestyksen opetuksen mukaan. Me ei täytetä lakia vaan pyrimme uskossa kasvamaan ja elämään niiden mukaan. Me vahvistamme lain kun olemme Kristuksen kirjeitä.

Fil.3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.


Meistä ei tule kuitenkaan tässä ajassa täydellisiä/synnittömiä vaan kasvamme sitä kohti. Eli kasvamme Jumalan Pojan kuvan kaltaisuutta kohti ja muutumme sellaisiksi sitten kun Jeesus palaa vihan ajan lopussa.


Kiitos vastauksetsa! :)
Näin mä olen ymmärtänytkin, että vapaus synnistä on todellista vapautta ja vain Jeesus voi meidät vapauttaa synnin kahleista. Seuraava jae ei titenkään tarkoita, että synnin harjoittaminen olisi luvallista, mutta osaisitteko kertoa, mitä tällä tarkoitetaan:
1Kor 10:23 Kaikki on luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on luvallista, mutta ei kaikki rakenna.
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Joulu 2010 22:45

Toni jo toi asian todella hyvin esille. Laitan tähän jotakin jota on sydämelläni tästä aiheesta.

Room 6:18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
Room 6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
Room 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.

Uskova on vapautettu synnin orjuudesta ja synnin harjoittamisesta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen Pyhässä Hengessä Jumalan armosta. Tämä on tietenkin kasvuprosessi, jossa opimme hylkäämään syntiä ja kasvamaan uskossa koko ajan syvällisemmin elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Uskova on myös vapautettu uskon kautta Jeesukseen Kristukseen Pyhässä Hengessä elämään ja kasvamaan Jumalan sanan opetuksen mukaan. Vapaus ei siis tarkoita vapautta elää synnissä tai päättää miten itse haluaa elää uskossa ja mitä ja miten haluaa noudattaa Jumalan sanan opetuksia. Vapaus Kristuksessa tarkoittaa, että olemme vapautetut elämään Jumalan tahdon mukaisesti tässä nykyisessä maailmanajassa. Olemme vapautetut uskonnollisista perinnäissäännöistä, jotka ovat Jumalan sanan vastaisia, eli meidän ei tarvitse uskoa ja noudattaa epäraamatullisia perinteitä. Kuten Toni toi jo esille, niin uskovan vapauteen kuuluu myös se että saamme oppia elämään Kymmenen Käskyn opetuksen mukaisesti, joka on Jumalan Laki, jonka Hän on itse omin käsin kirjoittanut laintauluihin.

1 Kor 8:
6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
7 ¶ Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.

Uudessa Liitossa ei ole enää voimassa vanhan liiton ruoka-säädökset, siksi tässä kohden on myös vapaus syödä tai olla syömättä. Alkuseurakunnan aikana oli epäjumalille uhrattua uhrilihaa, josta Paavali opetti että se ei saastuta uskovaa jos hän syö sitä, eli sekin oli sallittua uskovalle. Mutta siinä tapauksessa, jos se oli jollekin toiselle uskovalle loukkaukseksi, niin silloin tuli ottaa hänet huomioon ja olla syömättä tuollaista ruokaa. Paavali sanoi että ruoka ei lähennä meitä Jumalaan ja Biblia sanoo että ruoka ei saata meitä otolliseksi Jumalan edessä. Tämä on hyvä muistaa.

Room 14:
1 ¶ Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
..................................
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17 sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18 Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen.
19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20 Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

Tämän kohdan jotkut ymmärtävät vahingollisesti väärin. Jotkut opettavat, että uskovan tulee elää niin ettei ole heikkouskoiselle loukkaukseksi ja siksi tulee välttää ruokia ja juomia, jotka on heikkouskoiselle loukkaukseksi. Tuo opetus on totta, että näin tulee tietenkin tehdä, jos jollakulla on ruoka-alueella ongelmia joiden tähden hän voi loukkaantua. Raamattu opettaa kuitenkin, että meidän jokaisen tulisi kasvaa uskossa ja tämä merkitsee myös sitä, että Jumalan tahto on kasvattaa heikkouskoisesta kypsä uskova, joka ei loukkaannu ruuan tähden. Eli heikkouskoisuus ja hänen loukkaantuminen ruuan tähden ei saisi olla pysyvä koko eliniän kestävä tila, vaan hänen tulisi kasvaa ja kypsyä ymmärtämään, että meillä on vapaus syödä tai olla syömättä, eikä meidän tarvitse loukkaantua kehenkään ruuan tähden sen jälkeen kun olemme uskossa kasvaneet ja kypsyneet. Joskus tuntuu siltä kuin jotkut opettavat ja ajattelevat, että heikkouskoisuus on ikään kuin pysyvä tila ja siltä pohjalta he opettavat tätä kohtaa. Uskossa on aina kysymys kasvusta ja heikkouskoisia tulee opettaa ja kasvattaa antaen heille aikaa kasvaa, heitä ei saa väkipakolla muuttaa, vaan antaa Herran muuttaa ja kypsyttää heitä.

Itse asiassa Paavali sanoo tuossa alkujakeissa näin: "Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö." Tämä kohta sisältää sen opetuksen, että Jumalan tahto on että joka syö ei saa tuomita sitä joka ei syö ja joka ei syö ei saa tuomita sitä joka syö. Koska ruuan suhteen Uudessa Liitossa on vapaus syödä tai olla syömättä.


Gal 5:
1 ¶ Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Jotkut koittavat vielä nykyäänkin iestää uskovia vanhan liiton lain alaisuuteen. Kristus vapautti meidät vapauteen, jossa meidät on vapautettu vanhan liiton järjestyksestä, koska vanha liitto on kumottu. Vapaus Kristuksessa on uskoa, jossa vaikuttaa Jumalan rakkaus Pyhän Hengen voiman kautta. Minua siunaa Kristuksen vapaudessa se, että Hän antaa meille voiman Pyhän Hengessä Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen sekä rakkauden elää Jumalan käskyjen mukaan Uuden Liiton järjestyksen mukaan.

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Evankeliumi ja siihen uskominen tuo vapauden synnin ja saatanan vallasta. Tämä vapaus eheyttää rikkimenneet sydämet, lohduttaa murheellisia, antaa iloa murheen sijaan, tuo ylistyksen masennuksen sijaan jne. Vapaus Kristuksessa on mahtava asia, joka on kuitenkin kasvua Jumalan rakkauden ja totuuden kautta, jossa pikkuhiljaa oppia yhä enemmän elämään Kristuksen vapaudessa, amen, kiitos Herralle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Joulu 2010 23:12

1 Kor 10: 23 ¶ "Kaikki on luvallista," mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista," mutta ei kaikki rakenna.

Tekstiyhteys osoittaa, että on kyse ruuasta, myös epäjumalille uhratusta ruuasta. Tekstiyhteys osoittaa että on luvallista syödä kaikkea kyselemättä mitään, mutta jos paikalla on heikkouskoinen, niin hänen omantunnon tähden on parempi olla syömättä. Ruuan suhteen kaikki on siis luvallista, mutta kaikki mikä on luvallista ruuan suhteen ei ole hyödyllistä tai tarpeellista kuten Biblia kääntää. Kaikki on ruuan suhteen luvallista, mutta kaikki ruuan suhteen ei rakenna, jos toinen siitä loukkaantuu. Näin tämän ymmärrän, että tämä luvallisuus tarkoittaa ruokaa ja sen koko tekstiyhteys paljastaa.

Kyse ei voi olla Jumalan sanan opillisesta opetuksesta, sillä kaikki Jumalan sanan opetus on hyödyllistä ja rakentavaista. Olen kuullut joidenkin sanoneen tästä kohdasta siten, että heille on kaikki luvallista myös synti, mutta se synti ei ole hyödyksi eikä rakenna, mutta kuitenkin luvallista, koska kaikki on luvallista. Edellä oleva opetus ja ajatus on epäraamatullinen ja väärä sekä vahingollinen opetus. On täysin selvää kun lukee koko tekstiyhteyden, niin on kyse ruuan suhteen luvallisuudesta. Raamatun kokonaisopetuksen mukaan synnin tekeminen, epäraamatulliset perinteet jne. eivät ole luvallista, vaan syntiä. Uskovalle on luvallista uskoa Jumalan sanan totuuden mukaan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Joulu 2010 11:15

Hyvin ovat Toni ja Petri uskovan vapautta opettaneet. En ole oikein päässyt kirjoittelemaan, kun tämä foorumi heittää ulos, jos lainaan jonkin kirjoitusta tai kirjoitan liian pitkään :think2: . Minä olen törmännyt uskoviin, jotka sanovat esimerkiksi, että viinilasillinen on syntiä. Itseasiassa siitä humaltuminen on syntiä. Nyt tullaankin tärkeään pointtiin;on entisiä uskoontulleita alkoholisteja, joille vaikkapa minun lasillinen viiniä voi olla yllykkeeksi lankeamiseen. En ota viiniä, enkä olutta jo suomalaisen alkoholikulttuurin takiakin. Uskosta osattomatkin seuraavat tarkkaan tekemisiämme. En halua olla loukkaukseksi kenellekään veljelle ja sisarelle ottamalla esim. saunan jälkeen olutta pullon. Ei se syntiä ole. Mutta monet ja taas monet uskovat suorastaan raivostuvat, jos otat yhden viinilasillisen. Parempi on olla silloin ottamatta ja kiusaamatta toista. Sitäpaitsi alkoholi maistuu pahalle ja on jo kansanterveydellisesti taitaapi olla suurin kuolinsyy työikäisten keskuudessa. Paljon pahaa se saa aikaan yhteiskunnassamme ja sen vaikutukset ulottuvat laajalle, myös inhimillistä kärsimystä ja tuskaa monille perheille, uskottomuutta ja perheiden hajoamiamisia jne.
Älköön nyt kenellekään olko yllykkeeksi langeta juopumaan viinistä, sillä
'
Ef.5:18 "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.."

Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, ettei tule juopua viinistä. :amen4: . Kristityn vapaudesta sen verran, että meidät on vapautettu lain kirouksesta elämään Jumalalle uusina luomuksina Hengessä Rakkauden kautta vaikuttavan uskon kautta.

Rm.3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Lain kautta meille tulee synnintunto, jotta Armo kelpaisi. Ilman synnintuntoa se ei kelpaa tai sitten kelpaa keppihevokseksi synnintekoon. Se on silloin kuin helmien heittämistä sioille. Tälläistä julistusta ilman parannusta/synneistä kääntymistä kuulee uskosta osattomille aivan liian paljon varsinkin maamme suurimmassa laitoskristillisyyden mekassa, ev.lut.kirkossa.

Joku sanoo, että jos sinulla on televisio, se on syntiä. No, eihän se ole. Ohjelmisto siellä on vaan kaventunut niin, etten halua itse ruokkia lihaani katsomalla sellaisia ohjelmia, jotka ovat tämän maailman ruhtinaasta. Voihan se tulla jollekulle epäjumalaksi niin ,että se on aina auki ja kaikki katsotaan. Silloin käytetään kristityn vapautta väärin. Olemme vastuussa vielä kerran ajankäytöstämme Herran edessä ja aivan varmasti television törkyohjelmia katsoessa käy seuraavasti:

Rm.13:13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niinkuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
13:14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Ruokimmeko me vanhaa ihmistämme, lihaa, vaiko uutta luomustamme? "Älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät." Vanhan ihmisemme tuomio on kuolema.

Matt.16:25 "Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen."

Edellisessä puhutaan tilasta ennen uskoontuloa, elämästämme, jonka Herra ei ole Jeesus. Uudestisynnyttyämme Pyhästä Hengestä meihin syntyy uusi ELÄMÄ. Jeesus sanoo olevansa TIE, TOTUUS ja ELÄMÄ. Amen! Vanha on kadonnut ja uusi on tullut sijaan; UUSI ELÄMÄ Hengessä ja Totuudessa - Kristus meissä ja me Kristuksessa. Kasvamme siis kohti Kristuksen kaltaisuutta niin, että

Gal.2:19 "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."

Kuolla pois laista? Mitä se tarkoittaa?

Rm.13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."

Emme edelliseen pysty ilman Pyhää Henkeä. Kerrataan vielä, mitä on jumallinen Rakkaus:

1.Kor.13:1 "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
13:10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

Jumalan lasten vapaus on Rakkauden kautta vaikuttava usko Hengessä ja Totuudessa. Koetelkaa kirjoitus vapaasti :thumb: :wise3:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Joulu 2010 13:14

Jukka-Pekka kirjoitti:Hyvin ovat Toni ja Petri uskovan vapautta opettaneet. En ole oikein päässyt kirjoittelemaan, kun tämä foorumi heittää ulos, jos lainaan jonkin kirjoitusta tai kirjoitan liian pitkään :think2: . Minä olen törmännyt uskoviin, jotka sanovat esimerkiksi, että viinilasillinen on syntiä. Itseasiassa siitä humaltuminen on syntiä. Nyt tullaankin tärkeään pointtiin;on entisiä uskoontulleita alkoholisteja, joille vaikkapa minun lasillinen viiniä voi olla yllykkeeksi lankeamiseen. En ota viiniä, enkä olutta jo suomalaisen alkoholikulttuurin takiakin. Uskosta osattomatkin seuraavat tarkkaan tekemisiämme. En halua olla loukkaukseksi kenellekään veljelle ja sisarelle ottamalla esim. saunan jälkeen olutta pullon. Ei se syntiä ole. Mutta monet ja taas monet uskovat suorastaan raivostuvat, jos otat yhden viinilasillisen. Parempi on olla silloin ottamatta ja kiusaamatta toista. Sitäpaitsi alkoholi maistuu pahalle ja on jo kansanterveydellisesti taitaapi olla suurin kuolinsyy työikäisten keskuudessa. Paljon pahaa se saa aikaan yhteiskunnassamme ja sen vaikutukset ulottuvat laajalle, myös inhimillistä kärsimystä ja tuskaa monille perheille, uskottomuutta ja perheiden hajoamiamisia jne.
Älköön nyt kenellekään olko yllykkeeksi langeta juopumaan viinistä, sillä
'
Ef.5:18 "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.."

Asiayhteydestä käy selvästi ilmi, ettei tule juopua viinistä. :amen4: . Kristityn vapaudesta sen verran, että meidät on vapautettu lain kirouksesta elämään Jumalalle uusina luomuksina Hengessä Rakkauden kautta vaikuttavan uskon kautta.

Rm.3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Lain kautta meille tulee synnintunto, jotta Armo kelpaisi. Ilman synnintuntoa se ei kelpaa tai sitten kelpaa keppihevokseksi synnintekoon. Se on silloin kuin helmien heittämistä sioille. Tälläistä julistusta ilman parannusta/synneistä kääntymistä kuulee uskosta osattomille aivan liian paljon varsinkin maamme suurimmassa laitoskristillisyyden mekassa, ev.lut.kirkossa.

Joku sanoo, että jos sinulla on televisio, se on syntiä. No, eihän se ole. Ohjelmisto siellä on vaan kaventunut niin, etten halua itse ruokkia lihaani katsomalla sellaisia ohjelmia, jotka ovat tämän maailman ruhtinaasta. Voihan se tulla jollekulle epäjumalaksi niin ,että se on aina auki ja kaikki katsotaan. Silloin käytetään kristityn vapautta väärin. Olemme vastuussa vielä kerran ajankäytöstämme Herran edessä ja aivan varmasti television törkyohjelmia katsoessa käy seuraavasti:

Rm.13:13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niinkuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
13:14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

Ruokimmeko me vanhaa ihmistämme, lihaa, vaiko uutta luomustamme? "Älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät." Vanhan ihmisemme tuomio on kuolema.

Matt.16:25 "Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen."

Edellisessä puhutaan tilasta ennen uskoontuloa, elämästämme, jonka Herra ei ole Jeesus. Uudestisynnyttyämme Pyhästä Hengestä meihin syntyy uusi ELÄMÄ. Jeesus sanoo olevansa TIE, TOTUUS ja ELÄMÄ. Amen! Vanha on kadonnut ja uusi on tullut sijaan; UUSI ELÄMÄ Hengessä ja Totuudessa - Kristus meissä ja me Kristuksessa. Kasvamme siis kohti Kristuksen kaltaisuutta niin, että

Gal.2:19 "Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni."

Kuolla pois laista? Mitä se tarkoittaa?

Rm.13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."

Emme edelliseen pysty ilman Pyhää Henkeä. Kerrataan vielä, mitä on jumallinen Rakkaus:

1.Kor.13:1 "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
13:2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
13:3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
13:7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
13:10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
13:12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13:13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

Jumalan lasten vapaus on Rakkauden kautta vaikuttava usko Hengessä ja Totuudessa. Koetelkaa kirjoitus vapaasti :thumb: :wise3:


:amen4:

Muuten jos kirjoittaa jotain viestiä liiankauan niin kirjautuu ulos. Minulle on myös käynyt joskus niin ja se ei tunnu kivalta kun on tunnin kirjoittanut viestiä ja sitten kaikki katoaa taivaantuuliin. Jos kirjoittaa viestin suoraan foorumilla valmiiksi niin kannattaa aina varmuuden vuoksi kopioida kirjoitus ennen lähetystä jos on kerennyt kirjautua ulos.

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja inka » 22. Joulu 2010 13:49

PetriFB kirjoitti:Uudessa Liitossa ei ole enää voimassa vanhan liiton ruoka-säädökset, siksi tässä kohden on myös vapaus syödä tai olla syömättä. Alkuseurakunnan aikana oli epäjumalille uhrattua uhrilihaa, josta Paavali opetti että se ei saastuta uskovaa jos hän syö sitä, eli sekin oli sallittua uskovalle. Mutta siinä tapauksessa, jos se oli jollekin toiselle uskovalle loukkaukseksi, niin silloin tuli ottaa hänet huomioon ja olla syömättä tuollaista ruokaa. Paavali sanoi että ruoka ei lähennä meitä Jumalaan ja Biblia sanoo että ruoka ei saata meitä otolliseksi Jumalan edessä. Tämä on hyvä muistaa.


Kiitos teille kaikille vastauksista!
Tuli mieleeni tuosta syömisasiasta sellainen Raamatun kohta kuin Apt. 15:28,29 : Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.

Miksi apostolit sanoivat näin, jos kerran epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä, jos ei loukkaa ketään? Onko tämä ohje siis annnettu vielä heikkouskoisille, jotka voisivat loukkaantua tai rohkaistua epäjumalanpalvelukseen, mikäli söisivät epäjumalille uhrattua lihaa?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja inka » 22. Joulu 2010 14:58

Niin ja toinen kohta kans, josta olisi kysyttävää, ei varsinaisesti nyt liity uskovan vapauteen, mutta kuitenkin eli
1Kor 5:11-15
Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan; mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Mitä tämä kohta tarkoittaa ja kuinka voi pelastua ikäänkuin tulen läpi?
Kiitos, että olette jaksaneet vastailla. Oon pahoillani, että olen niin kova kyselemään, mutta kun muuten jää vaivaamaan. :)
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Uskovan vapaus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Joulu 2010 15:20

inka kirjoitti:
Kiitos teille kaikille vastauksista!
Tuli mieleeni tuosta syömisasiasta sellainen Raamatun kohta kuin Apt. 15:28,29 : Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.

Miksi apostolit sanoivat näin, jos kerran epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä, jos ei loukkaa ketään? Onko tämä ohje siis annnettu vielä heikkouskoisille, jotka voisivat loukkaantua tai rohkaistua epäjumalanpalvelukseen, mikäli söisivät epäjumalille uhrattua lihaa?


Apt 15:
28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Epäjumalille uhrattua on alkutekstissä yksi sana eidolothuton, joka tulee sanoista eidolon ja thuo. Eidolon tarkoittaa kuvaa, epäjumalaa, epäjumalan palvomista ja samankaltaisuutta. Thuo tarkoittaa tappamista, uhraamista ja uhria.

Eidolothuton tarkoittaa kuva-uhria, jotakin asiaa jonka uhraa epäjumalalle. Minä näen, että jakeessa 29 eidolothuton tarkoittaa kaikkia asioita joita epäjumalille uhrataan. Ruoka oli vain yksi asia, joka kuului epäjumalanpalvelus-uhreihin ja tähän epäjumalille uhrattuihin asioihin kuului monta asiaa sekä myös epäjumalaan uskominen ja epäjumalan palvominen kuuluivat kiinteästi epäjumalanuhreihin. Uskon, että tässä oli kyse enemmänkin siitä, että uskova ei palvoisi ja uskoisi epäjumalia ja sellaisesta kaikesta tuli vetäytyä. Uskon että sana eidolothuton ei tässä kohden tarkoita yksistään epäjumalille uhrattua ruokaa, vaan epäjumalanpalvelusta, sille uhraamista ja palvomista.

Paavali opetus epäjumalille uhratun syömisestä ei ollut suoranainen opetus ja kehotus syödä sitä, vaan että ruoka ei lähennä Jumalaan eikä ruoka voi saastuttaa ja turmella ihmisen mieltä. Siksi tässäkin kohden oli vapaus syödä kaikkea mitä eteen laitetaan. Heikkouskoisten tähden Raamattu ei painota tätä asiaa eikä kehottamalla kehota ja opeta syömään epäjumalille uhrattua, vaan välttelemään sitä heikkouskoisten tähden ja varsinkin silloin jos on heikkouskoisten seurassa. Paavali opetus sisälsi Kristuksen vapauden, jonka mukaan kypsä uskova voi elää, mutta emme saa opettamalla opettaa ihmisiä syömään epäjumalille uhrattuja ruokia, sekin on Raamatun ja UT:n selkeä opetus.

Veren syönti on myös kiellettyä Uudessa Liitossa, koska Jumala antoi veren alttarille syntien sovitukseksi ja veren tehtävä on ylläpitää lihan elämää, niin siksi verta ei saa syödä. Lihasta, josta ei ole verta laskettu ulos ei saa syödä. Samoin annettiin käsky välttää haureutta. Uuteen Liittoon kuuluu tietenkin myös paljon muita asioita, joita tulee välttää kuin nämä neljä asiaa. Uuteen Liittoon kuuluu myös tietenkin se että pyrimme elämään Kymmenen Käskyn mukaan ja sen mukaan mikä kuuluu Uuden Liiton järjestykseen. Se miksi nämä neljä asiaa olivat esillä tässä kohden johtui siitä apostolit ja vanhimmat näkivät, että näillä neljällä alueella pakanauskovilla oli ongelmia ja vaikeuksia, eli he olivat syöneet verta sekä lihaa josta verta ei laskettu, sekä heillä oli epäjumalanpalvelusta sekä haureutta, joita he eivät ymmärtäneet synteinä. Siksi niihin puututtiin, mutta on sanomattakin selvää, että Uuden liiton järjestykseen kuuluu myös paljon muuta kuin pelkästään nuo mainitut neljä asiaa.

Apt 15: 5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".


Alunperin kyse oli siitä, että fariseusten lahkosta muutamat uskoontulleet vaativat pakanoita ympärileikkauttamaan itsensä sekä pitämään koko Mooseksen lain (613). Apostolit ja vanhimmat kumosivat näiden fariseuksen lahkon uskovien vaatimuksen ja näin osoittivat sen, että vanha liitto oli kumottu.

Tutkikaa ja koetelkaa mitä kirjoitin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa

cron