Luonnon antimet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Heinä 2012 16:41

Metsässä ja kedoilla kasvaa mitä parhaimpia ja terveellisimpiä luonnon antimia kuten kasveja ja kukkia, joita voi vaikka kuivattaa yrteiksi antamaan lisäpotkua ravintoon. Marjat ovat myös kypsymässä ja osa on jo kypsynyt kuten mustikka. Meillä on sauna lämpimänä kukkien ja kasvien kuivaukseen, niin saadaan talven varalle terveellistä, puhdasta ja ilmaista lisäpotkua ruokapyötään.

Nyt kannattaa käydä luonnon helmassa (jos on aikaa) keräämässä kaikkea hyödyllistä ruokapyötään. Ei maksa mitään eikä ole lisä- ja säilöntäaineita! Jaksaa myös pirteämmin palvella Jumalaa ja lähimmäisiä kun on puhdasta ja terveellistä luonnon anninta ravinnossa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Heinä 2012 21:23

Meillä alkaa oikein hyvä mustikkametsä tuosta takapihalta, niin tulee tällaisen kiireisenkin ihmisen poimittua rasiallinen silloin ja toinen tällöin pakkaseen. Aika paljon on ollut myös metsämansikkaa ja vadelmaa :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 31. Heinä 2012 21:49

Aamu-Usva kirjoitti:Meillä alkaa oikein hyvä mustikkametsä tuosta takapihalta, niin tulee tällaisen kiireisenkin ihmisen poimittua rasiallinen silloin ja toinen tällöin pakkaseen. Aika paljon on ollut myös metsämansikkaa ja vadelmaa :thumb:


Metsämansikoita ollaan ja täällä syöty. Juuri äsken syötiin nokkoslettuja tuoreen vadelman kera.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Elo 2012 00:29

Rauhaa!

Metsässä onkin nyt paljon mustikoita, joita ns. superfoodiksi kutsutaan. Mustikalla on paljon todettu hyviä terveyttä edistäviä vaikutuksia. Meilläkin on ihan lähellä takametsä, josta niitä keräillä. Ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan :) , kunhan nyt 'kiireiltä niitä ehtii keräillä ;)

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2012 01:24

*
Itsekin poimin mustikoita ja myös tänään. Minun pakaste on melkein täynnä mustikoita.
Uskallan yksin liikkua metsässä. On täällä karhuja, vihaisia metsoja, susia ja ilveksiä.
Viime kesänä löysin punkin minun vasemman korvan läheltä. Toivottavasti ei tällä kesällä taas...!

Pari Raamatun kohtaa antoi minulle rohkeutta niin uskalsin yksin mennä metsään. Ja huomasin että metsä poistaa masista myös.

Job. 5:
22 Hävityksessä ja nälässä sinä naurat; ja et pelkää metsän petoja.
23 Sillä sinun liittos pitää oleman kivien kanssa kedolla, ja maan pedot pitää sinun kanssas rauhallisesti oleman.
Biblia :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Elo 2012 09:34

vaisuliini kirjoitti:*
Itsekin poimin mustikoita ja myös tänään. Minun pakaste on melkein täynnä mustikoita.
Uskallan yksin liikkua metsässä. On täällä karhuja, vihaisia metsoja, susia ja ilveksiä.
Viime kesänä löysin punkin minun vasemman korvan läheltä. Toivottavasti ei tällä kesällä taas...!

Pari Raamatun kohtaa antoi minulle rohkeutta niin uskalsin yksin mennä metsään. Ja huomasin että metsä poistaa masista myös.

Job. 5:
22 Hävityksessä ja nälässä sinä naurat; ja et pelkää metsän petoja.
23 Sillä sinun liittos pitää oleman kivien kanssa kedolla, ja maan pedot pitää sinun kanssas rauhallisesti oleman.
Biblia :thumb:


Käy Vaisuliini hakemassa sellainen lakki, jossa on verkko mukana, jonka saat vetää kasvojesi ja kaulasi suojaksi.
Niitä saa jokaisesta vähän isommasta "sekatavarakaupasta" jollet ole "kranttu" mallin suhteen. :D
Toki on erätakkejakin, joissa hupussa edessä mahdollisuus vetää verkko kasvojen eteen, mutta tuollainen huppu on hiukan hiostava lämpimillä ilmoilla.

Olen nyt kaksi kertaa käynyt mustikassa ja tänäänkin aion mennä.
Mustikkaa on paikka paikoin runsaastikin.
Tosin joissakin paikoin halla osui juuri parhaaseen kukinnan aikaan, esim. täällä missä asumme, yöpakkaset olivat tuolloin korkeimillaan jopa -7 astetta.

On tässä meidänkin ympäristössä tavattu karhuja ja pihastamme 300m on peuran raato, jonka ympärillä karhun jälkiä, mutta en osaa pelätä,
sillä uskon ja luotan siihen, että jos me ihmiset kunnioitamme Jumalan luomaa luontoa, myös luonto "kunnioittaa" meitä.

Ja kiitollinen olen Taivaalliselle Isälle siitä, mitä Hän meille luonnon kautta antaa.
Mikä on esim. parempaa rentoutusta raskaan päivän jälkeen, kuin mennä metsään ja nauttia kaikesta siitä, mitä Jumala on meille antanut....raittiista ilmasta, linnun laulusta, metsän antimista ja mahdollisuudesta kiitellä Herra avoimen taivaan alla!

Herra on hyvä ja Hänen rakkautensa meitä ihmisiä kohtaan jotain aivan käsittämätöntä! :thumb:
Siivetön
 

Re: Luonnon antimet

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Elo 2012 15:16

Mustikkametsään mullakin mieli tekis...kumpa sais saman rohkeuden kuin Vaisuliini :-P
systeri
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 50 vierailijaa